HOTARARE Nr. 19 din 14 ianuarie 1972
privind unele masuri in legatura cu apararea secretului de stat
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE MINISTRI
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 5 din 14 ianuarie 1972
Consiliul de Ministri al Republicii Socialiste Romania hotaraste:
CAP. 1
Clasificarea documentelor secrete de stat
Art. 1
Informatii, date si documente strict secrete de importanta deosebita sint
cele care se refera la:
a) planurile economice anuale si de perspectiva privind dezvoltarea
economiei nationale pe ansamblu, cuprinzind totalitatea datelor de ordin
tehnic, economic, financiar si valutar;
b) rezervele si centrele de depozitare a metalelor pretioase, pietrelor
pretioase si metalelor radioactive;
c) relatiile internationale ale statului in domeniul economic,
tehnico-stiintific, comercial, de credit, valutar, militar si politic, cu
exceptia celor publicate sau difuzate prin presa, radio, televiziune, ori prin
alte mijloace legale;
d) planurile de export-import si balantele de credit si de plati
centralizate ale statului, precum si modul lor de indeplinire;
e) descoperirile si inventiile care prezinta importanta deosebita pentru
economia nationala, precum si cele din domeniul tehnicii militare;
f) organizarea si asigurarea apararii frontierelor de stat ale Republicii
Socialiste Romania, la nivelul Ministerului Fortelor Armate;
g) cifrul de stat;
h) organizarea pazei si apararii obiectivelor de importanta deosebita;
i) organizarea, compunerea, efectivele, dotarea si dislocarea marilor
unitati, unitatilor si formatiunilor militare ale Ministerului Fortelor Armate.
Consiliul Securitatii Statului si Ministerului Afacerilor Interne*),
centralizate la nivelul acestor organe centrale, comandamente de armata sau de
arma;
---------------
*) Prin Decretul nr. 130/1972, publicat in B. Of. nr. 39 din 19 aprilie
1972, a fost infiintat Ministerul de Interne prin fuziunea Consiliului
Securitatii Statului cu Ministerul Afacerilor Interne.
j) planurile de mobilizare pe ansamblu ale fortelor armate, comandamentelor
de armata si de arma, ale tuturor organelor centrale ale administratiei de
stat, precum si necesarul de razboi, volumul total al productiei speciale
destinate apararii, volumul stocurilor rezervelor de stat si de mobilizare, la
nivelul acestor organe, inclusiv planurile, schitele, desenele, hartile,
fotografiile asamblate la scara economiei nationale, precum si documentele
importante de aparare;
k) ansamblul constructiilor speciale de aparare existente sau proiectate
care contin date centralizate asupra amplasarii instalatiilor si capacitatii
lor.
l) caracteristicile tehnico-tactice ale noilor tipuri de armament si ale
mijloacelor tehnice speciale de lupta stabilite de organele competente;
m) necesarul, existentul si starea tehnica a armamentului, munitiei si
tehnicii de lupta sau dislocarea, capacitatea si continutul depozitelor de
armament, munitii si explozivi, centralizate la nivelul ministerelor,
comandamentelor de armata sau de armata;
n) planurile operative care contin date de ansamblu privitoare la
pregatirea actiunilor militare;
o) munca operativa a organelor de securitate, daca prin divulgare,
pierdere, alterare, distrugere ori sustragere ar putea aduce prejudicii grave
intereselor securitatii statului;
p) planurile centralizate privind sistemul de aparare antiaeriana a
teritoriului si apararea locala antiaeriana;
r) planurile anuale si de perspectiva centralizate pe intregul sector de
aparare si pe beneficiarii de plan: Ministerul Fortelor Armate, Consiliul
Securitatii Statului si Ministerul Afacerilor Interne;
s) efectivele, starea de pregatire de lupta, inzestrarea cu armament si
tehnica de lupta, precum si planurile operative de actiune ale garzilor
patriotice, centralizate pe Comandamentul Central.
Sint strict secrete de importanta deosebita si toate proiectele si
anteproiectele planurilor si lucrarilor care fac parte din una dintre
categoriile prevazute in prezentul articol.
Art. 2
Informatii, date si documente strict secrete sint cele care se refera la:
a) cifre sintetice cu privire la ansamblul planului de stat, precum si
anumite sectiuni de plan;
b) planurile de import si export, centralizate pe organe centrale si pe
unitati cu statut de centrala, precum si indeplinirea lor;
c) stadiul tratativelor pentru importuri si exporturi (ofertele
concurentei, studiul comparativ al ofertelor, nota sinteza, avizele de
contractare, nota comuna, preturi si alte asemenea) pina la incheierea
contractelor, la nivelul ministerelor, intreprinderilor de comert exterior si
unitatilor economice cu statut de centrala;
d) descoperirile si inventiile de importanta stiintifica sau economica pina
la brevetarea si publicarea lor. Titlul acestora se va inregistra in registrul
public si se va publica in Buletinul pentru inventii si marci;
e) emiterea si circulatia banilor, imprimarea bancnotelor si metodelor de
aparare impotriva falsificarii acestora;
f) planurile economice financiare privind productia, extractia si
concentratia de metale pretioase, rare si radioactive pe ramuri si rapoartele
asupra indeplinirii lor;
g) balanta de venituri si cheltuieli banesti ale populatiei, centralizata
pe intreaga tara;
h) capacitatea de tranzit a intregii retele feroviare cu toate elementele
ei constructive, schemele de ansamblu ale sistemului de telecomunicatii,
inclusiv centrele de radio-emisie si statiile de radio-releu, cu exceptia celor
care sint cuprinse in conventiile internationale, la nivel central si in cadrul
aceleiasi lucrari;
i) retelele astronomo-geodezice sau gravimetrice nationale, cataloagele,
tabelele sau alte documente care cuprind toate punctele geodezice, astronomice,
gravimetrice sau magnetice de pe intreg teritoriul tarii, cu indicarea
coordonatelor, valorii acceleratiei greutatii, valorii anomaliei gravimetrice
sau a declinatiei magnetice, precum si hartile si planurile topografice ce
contin dispozitive de lupta si lucrari de aparare pina la regiment si similare
inclusiv;
j) schemele de ansamblu ale conductelor de petrol si gaze, ale
magistralelor electrice, precum si cele ale conductelor de apa si planurile
generale ale constructiilor hidrotehnice care alimenteaza orasele capitale de
judet, municipiile si complexele de mare importanta pentru economia nationala;
k) pregatirea de lupta si starea disciplinara a efectivelor Ministerului
Fortelor Armate, Consiliului Securitatii Statului si Ministerului Afacerilor
Interne;
l) amplasarea, constructia, profilul si capacitatea de productie si
reparatii ale intreprinderilor destinate productiei de aparare;
m) utilizarea pentru nevoi de mobilizare sau pentru actiuni cu totul
speciale a parcului de vagoane si locomotive, de autovehicule, de nave si
avioane, a porturilor si aeroporturilor, precum si a alimentelor,
echipamentului, carburantilor, lubrifiantilor si materialelor sanitare;
n) planurile de mobilizare sau de intrebuintare in lupta a marilor unitati,
unitatilor si formatiunilor, precum si organizarea, dislocarea si efectivele
marilor unitati, unitatilor si formatiunilor militare;
o) planurile de mobilizare ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti, precum si cele ale intreprinderilor cu sarcini de
mobilizare;
p) munca operativa a organelor de securitate, daca divulgarea, pierderea,
alterarea, distrugerea ori sustragerea documentelor respective ar putea aduce
prejudicii intereselor securitatii statului;
r) efectivele, starea de pregatire de lupta, inzestrarea cu armament si
tehnica de lupta, precum si planurile de actiune ale garzilor patriotice,
centralizate pe comandamente judetene.
Sint strict secrete si toate proiectele si anteproiectele planurilor si
lucrarilor care fac parte din una dintre categoriile prevazute in prezentul
articol.
Art. 3
Informatii, date si documente secrete sint cele care se refera la:
a) sectiunile de plan economic privind productia industriala, investitii,
pret de cost, cercetare stiintifica, aprovizionare, munca si salarii, la nivel
de minister sau pe o intreprindere cu productie de aparare;
b) fondul de stat al productiei agricole pe tara;
c) rezervele de minereuri de metale rare si disperse (molibden, beriliu,
bor, niobiu, tantal, litlu) conturate sau estimate, pe categorii de cunoastere,
exprimate cantitativ si calitativ, centralizate pe intreg teritoriul Republicii
Socialiste Romania;
d) rezervele de petrol si gaze naturale, conturate sau estimate, pe
categorii de cunoastere, exprimate cantitativ si calitativ, centralizate pe
regiuni petrogazeifere, grupuri industriale sau pe judete;
e) rezervele de minereuri auroargintifere, conturate sau estimate, pe
categorii de cunoastere, exprimate cantitativ si calitativ pe zacaminte,
exploatari miniere, intreprinderi si centralizate pe judete;
f) productia speciala in unitati naturale, exprimata cifrat;
g) hartile, planurile, documentatiile si alte lucrari ce cuprind date
partiale ale lucrarilor de investitii cu caracter de aparare;
h) mobilizarea la locul de munca pe timp de razboi a salariatilor,
centralizat pe unitati subordonate ministerelor si celorlalte organe centrale;
i) livrarile la rezerva de stat a produselor, materiilor prime si
materialelor, centralizate pe un minister;
j) balanta de venituri si cheltuieli banesti ale populatiei, centralizata
pe un judet;
k) numarul si starea tehnica a locomotivelor sau vagoanelor ori ale
parcului auto, centralizate pe tara;
l) temele de cercetare aplicativa care prezinta importanta economica,
stiintifica sau militara;
m) cheltuielile neproductive, pierderile si pagubele inregistrate,
centralizate pe organe centrale sau unitati cu statut de centrala;
n) stabilirea si avizarea preturilor si tarifelor pentru produsele si serviciile
necesare sectorului de aparare, exprimate cifrat;
o) planul valutar si rapoartele asupra indeplinirii lui, centralizate pe
organe centrale sau unitati cu statut de centrala;
p) venitul national realizat sau utilizat;
r) caracteristicile tehnico-tactice ale mijloacelor clasice de lupta cu
care sint dotate efectivele Ministerului Fortelor Armate, Consiliului
Securitatii Statului si Ministerului Afacerilor Interne, centralizate pe aceste
organe centrale, comandamente de armata si de arma, directii centrale, mari
unitati si unitati;
s) efectivele, starea de pregatire si de lupta, inzestrarea cu armament,
tehnica de lupta si planurile de actiune ale garzilor patriotice, centralizate
pe organizatii socialiste;
s) cataloage, tabele sau alte documente cu puncte geodezice, astronomice,
gravimetrice sau magnetice din retelele nationale care contin: coordonatele;
valorile acceleratiei greutatii, anomaliilor gravimetrice sau declinatiilor
magnetice ale acestor puncte, cuprinzind o suprafata compacta din teritoriul
Republicii Socialiste Romania mai mica de 1.500 kmp*);
--------------
*) Textul art. 3 lit. s este reprodus astfel cum a fost rectificat prin B.
Of. nr. 9 din 27 ianuarie 1972.
t) asamblaje de harti topografice la scara 1 : 500.000 si mai mari, care
cuprind portiuni de teren din suprafata tarii, dupa cum urmeaza:
- hartile la scara 1 : 25.000 si mai mari, care cuprind o suprafata de
peste 5.000 kmp;
- hartile la scara 1 : 50.000 si 1 : 100.000, care cuprind o suprafata mai
mare de 10.000 kmp;
- hartile la scara 1 : 200.000 - 1 : 500.000, care cuprind intreg
teritoriul tarii;
t) planurile topografice la scarile 1 : 2.000 - 1 : 25.000, care cuprind
partial sau total suprafata oraselor resedinte de judete sau a municipiilor si
care reprezinta in totalitate detaliile de planimetrie, relief, constructii si
instalatii de sol si subsol;
u) planul anual de constituire a rezervei de mobilizare de materii prime si
materiale, la nivelul intreprinderilor: planurile de functionare in regim
special de lucru al intreprinderilor;
v) planurile economice anuale si de perspectiva la nivel de centrala,
unitati cu statut de centrala si intreprindere; planurile economice anuale si
de perspectiva ale fiecarui judet in parte sau al municipiului Bucuresti;
z) munca operativa a organelor Ministerului Afacerilor Interne, daca
divulgarea, pierderea, alterarea, distrugerea ori sustragerea documentelor
respective ar putea aduce prejudicii intereselor statului;
x) organizarea pazei si apararea institutiilor si intreprinderilor;
y) dosarele personale ale cadrelor de conducere aflate in nomenclatura.
Sint de asemenea secrete toate proiectele si anteproiectele planurilor si
lucrarilor care fac parte din una dintre categoriile prevazute in prezentul
articol.
Art. 4
Ministerele, celelalte organe centrale si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti vor intocmi, atit la
nivelul lor propriu cit si pentru unitatile subordonate, listele cuprinzind
informatiile, datele si documentele ce constituie secrete de stat, incadrate in
categoriile prevazute in art. 1 - 3.
Anual sau ori de cite ori este necesar aceste liste vor fi reactualizate.
Intocmirea si reactualizarea lor se vor face cu acordul Consiliului
Securitatii Statului.
CAP. 2
Evidenta, intocmirea, multiplicarea, manipularea si pastrarea documentelor
secrete de stat
Art. 5
Evidenta documentelor secrete de stat se tine in registre special destinate
in acest scop, intocmite potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1.
Numerele de inregistrare vor fi precedate de un zero la documentele
secrete, de doua zerouri la documentele strict secrete si de trei zerouri la
documentele strict secrete de importanta deosebita si se vor inscrie pe toate
exemplarele documentului, precum si pe anexele acestuia.
Pentru fiecare document strict secret de importanta deosebita si exemplar
de pe acest document se intocmeste cite o fisa insotitoare, potrivit modelului
prevazut in anexa nr. 2. Aceasta fisa se completeaza de fiecare data cind
documentul respectiv este dat spre consultare.
Art. 6
Categoria de secret a lucrarii se mentioneaza de salariatul care o
intocmeste, potrivit dispozitiilor legale si in raport cu listele
informatiilor, datelor si documentelor cu caracter secret de stat prevazute in
art. 4 si se inscrie in mod obligatoriu pe ciorna acesteia, seful ierarhic
fiind obligat sa verifice daca documentul a fost just categorisit.
Art. 7
Intocmirea documentelor cu caracter secret de stat se face in caiete de
ciorna, pe coli de hirtie sau formulare, a caror evidenta se tine intr-un
registru intocmit potrivit modelului prevazut in anexa nr. 3.
Dispozitiile si indicatiile de serviciu date de sefi, care au caracter
secret de stat sau se refera la probleme ce trebuie avute in vedere la
intocmirea lucrarilor cu caracter secret de stat, se noteaza de catre salariati
numai in caietul de ciorna.
Caietele de ciorna, colile de hirtie, matritele, formularele si reprezentarile
grafice, care contin informatii sau date cu caracter secret de stat, sint
supuse aceluiasi regim de pastrare si manipulare ca si celelalte documente cu
caracter secret de stat.
Evidenta caietelor de ciorna, a colilor de hirtie si a diferitelor
formulare pe care se intocmesc documentele secrete de stat, precum si a
matritelor si a hirtiei carbon folosite pentru multiplicarea acestora, se tine
in cadrul compartimentului special sau de catre persoana insarcinata cu
evidenta, pastrarea si manipularea documentelor secrete.
Materialele prevazute la alineatele precedente vor fi stampilate sau
stantate inainte de a fi date in lucru.
Art. 8
Documentele cu caracter secret de stat reprezentind variante sau exemplare
in plus vor fi distruse de catre comisii formate din cel putin doi salariati,
dintre care unul va fi de la compartimentul special, iar celalalt dintre
persoanele care au acces la informatii, date si documente cu caracter secret de
stat, intocmindu-se pentru aceasta un proces-verbal, potrivit modelului
prevazut in anexa nr. 4. Procesul-verbal de distrugere va fi aprobat de seful
compartimentului in care s-a intocmit lucrarea si va fi inregistrat in
registrul prevazut in art. 5.
Caietele de ciorna, colile de hirtie, formularele, matritele, precum si
hirtia carbon consumate, vor fi restituite compartimentului special sau
persoanei de la care au fost primite, care le va distruge in conditiile
prevazute la alineatul precedent.
Art. 9
Multiplicarea documentelor cu caracter secret de stat se face prin
dactilografiere sau alte mijloace, de catre persoane ce au aprobare sa lucreze
cu astfel de documente, asigurindu-se ca despre continutul lucrarii sa nu ia
cunostinta persoane neautorizate.
Art. 10
Multiplicarea documentelor cu caracter secret de stat prin alte mijloace
decit dactilografiere se face in prezenta unui salariat al compartimentului
special sau a salariatului insarcinat cu evidenta, pastrarea si manipularea
documentelor secrete.
Toate exemplarele ce au rezultat de la aparatele de multiplicare vor fi
luate in evidenta intr-un registru intocmit potrivit modelului prevazut in
anexa nr. 5.
In cazul cind un document multiplicat se reface partial, filele inlocuite
vor fi distruse in conditiile prevazute in art. 8.
Cind din anumite motive un document multiplicat trebuie refacut in
intregime, noul document se inregistreaza la un alt numar in registrul prevazut
in art. 5 alin. 1 si in registrul prevazut in alineatul 2 din prezentul
articol.
Multiplicarea documentelor strict secrete de importanta deosebita, primite
de la alte organizatii socialiste, este interzisa.
Art. 11
Operatiunile de traducere a documentelor cu caracter secret de stat si de
multiplicare a acestora se executa in conditiile de redactare si multiplicare
prevazute in art. 7- 9. Evidenta lor se tine in registrul de traduceri intocmit
potrivit modelului prevazut in anexa nr. 6.
Art. 12
Dactilografa, primind pentru dactilografiere documentele cu caracter secret
de stat, inscrie ciorna respectiva in registrul intocmit potrivit modelului
prevazut in anexa nr. 7, in prezenta persoanei care a redactat-o, dupa care
semneaza de primire.
Cind dactilografierea s-a facut prin dictare fara a se folosi o ciorna sau
alt document, se va face mentiune despre aceasta in registrul de
dactilografiere la rubrica "observatii".
Registrul de dactilografiere se va repartiza fiecarei dactilografe in
parte.
Art. 13
Forma de dactilografiere a documentelor cu caracter secret de stat va fi cea
prevazuta in anexa nr. 8.
Art. 14
Lucrarile strict secrete de importanta deosebita se dactilografiaza in
cadrul compartimentului special sau in locuri anume stabilite de conducerea
organizatiei socialiste.
Art. 15
Manipularea tuturor documentelor secrete de stat se face numai prin
compartimentul special sau de catre persoana insarcinata cu evidenta, pastrarea
si manipularea documentelor secrete.
Art. 16
La primirea corespondentei cu caracter secret de stat se verifica
integritatea plicului sau coletului, a sigiliilor si daca numerele de pe
plicuri sau colete corespund numerelor inscrise in opisul curierului postei
speciale sau in condica de predare.
In cazul cind plicul sau coletul ori sigiliile au fost violate, se
intocmeste un proces-verbal in prezenta celui care preda si se raporteaza
imediat conducatorului organizatiei socialiste. O copie de pe procesul-verbal
se trimite expeditorului si Consiliului Securitatii Statului care este obligat
sa verifice imprejurarile in care s-a produs violarea.
Art. 17
La deschiderea corespondentei se controleaza daca numerele de pe documente
corespund numerelor inscrise pe plic si daca exista toate anexele inscrise in
aceste documente, dupa care corespondenta se inregistreaza si se indrumeaza
persoanelor carora le este adresata.
Art. 18
Corespondenta cu caracter secret de stat, cu mentiunile speciale
"confidential-personal" sau "a se deschide personal", va fi
deschisa de persoana careia i-a fost adresata si care va dispune de urmare,
dupa ce in prealabil a fost luata in evidenta.
Predarea documentelor cu caracter secret de stat in interiorul organizatiei
socialiste se face pe baza unei condici intocmite potrivit modelului prevazut
in anexa nr. 9.
Art. 19
Conducatorii organizatiilor socialiste pot aproba ca transportul
documentelor cu caracter secret de stat la alte organizatii socialiste situate
in aceeasi localitate sa se faca de salariati anume desemnati. In acest caz
documentele vor fi luate de la compartimentul special, sigilate, asigurindu-se
totodata masurile necesare pentru securitatea lor pe timpul transportului si
vor fi predate pe baza condicii prevazute la art. 18.
Art. 20
Compartimentul special sau salariatul care are si atributii cu privire la
evidenta, pastrarea si manipularea documentelor secrete va repartiza fiecaruia
dintre salariatii care lucreaza cu documente secrete de stat cite o mapa tip
servieta, un sigiliu metalic si plastilina, intocmind pentru fiecare dintre
acesti salariati o fisa imprimata cu seria corespunzatoare sigiliului
incredintat.
Documentele secrete de stat, date spre rezolvare salariatilor care au fost
aprobati sa lucreze cu astfel de documente, se pastreaza, atit in timpul
programului cind nu se lucreaza cu ele cit si in afara programului in mape
speciale tip servieta, sigilate cu plastilina.
In mapa trebuie sa existe in permanenta opisul tuturor documentelor pe care
le contine, intocmit potrivit modelului prevazut in anexa nr. 10, pe baza
caruia sa se poata verifica integritatea continutului acesteia.
La terminarea zilei de munca salariatii predau mapele cu documentele
secrete de stat sigilate cu plastilina, compartimentului special sau
salariatului care are si atributii cu privire la evidenta, pastrarea si
manipularea documentelor secrete si primesc in schimb fisele.
La inceperea zilei de munca, salariatii primesc mapele sigilate de la
compartimentul special sau salariatul care are si atributii cu privire la
evidenta, pastrarea si manipularea documentelor secrete si predau in schimb
fisele. Deschiderea mapei se face numai de catre persoana care are in primire
lucrarile cuprinse in ea.
In cazuri speciale, cind nevoile muncii impun, mapa cu documente secrete de
stat se va deschide si in lipsa celui care are in primire lucrarile cuprinse in
ea, cu aprobarea sefului ierarhic si in prezenta unui salariat al
compartimentului special sau a salariatului care are si atributii cu privire la
evidenta, pastrarea si manipularea documentelor secrete. Cu aceasta ocazie se va
intocmi o nota in care se va specifica ce document a fost ridicat, numarul de
inregistrare si numarul de file. Aceasta nota, semnata de cei care au deschis
mapa, va fi pusa in locul documentului ridicat.
Dupa terminarea operatiunilor mentionate la alineatul precedent, mapa se va
sigila cu sigiliul celui care a deschis.
Art. 21
Incaperile unde se pastreaza documente secrete de stat si cele destinate
arhivei documentelor secrete de stat trebuie sa fie amenajate in mod special,
cu gratii la ferestre, cu usi prevazute cu grile metalice si incuietori sigure
si sa fie asigurate impotriva incendiilor.
In raport cu volumul muncii, trebuie sa se asigure incaperile necesare
pentru pastrarea documentelor, primirea si expedierea corespondentei, pentru consultarea
documentelor de catre persoanele care au acces la aceste documente, pentru
multiplicare si dactilografiere.
In incaperile unde se pastreaza documentele ce constituie secrete de stat
au acces numai salariatii compartimentului special si persoanele care au
dreptul sa controleze munca acestora.
Art. 22
Dupa terminarea zilei de munca, casele de fier si dulapurile metalice in
care se pastreaza documentele secrete de stat se sigileaza cu plastilina. Locul
unde se pastreaza cheile caselor si dulapurilor metalice se va stabili de
conducatorul organizatiei socialiste. In cazul pierderii unor chei, se va
schimba sistemul de inchidere si se vor efectua cercetari pentru stabilirea
imprejurarilor care au dus la pierderea acestora, precum si a celor vinovati.
In afara programului de lucru, paza si securitatea incaperilor in care se
pastreaza documentele secrete de stat se asigura prin personalul de serviciu
sau de paza, acolo unde exista, ori cu mijloace tehnice speciale. Usile acestor
incaperi se inchid cu cheia si se sigileaza.
CAP. 3
Informatiile, datele si documentele secrete de serviciu
Art. 23
Listele cuprinzind informatii, date si documente care constituie secrete de
serviciu se stabilesc de conducatorii organizatiilor socialiste.
In listele prevazute la alineatul precedent vor fi incluse acele
informatii, date si documente care se refera la activitatea unitatii si care
fara a constitui, in intelesul legii, secrete de stat, nu trebuie cunoscute
decit de persoanele carora le sint necesare pentru indeplinirea atributiilor de
serviciu, divulgarea acestora putind prejudicia un interes obstesc.
Informatiile, datele si documentele secrete de serviciu isi pierd acest
caracter fie prin darea lor publicitatii, cu aprobarea organelor competente,
fie prin scoaterea acestora din listele prevazute la alineatul 1 cu ocazia
reactualizarii lor care se va face anual si ori de cite ori nevoile impun.
Art. 24
Evidenta informatiilor, datelor si documentelor care constituie secrete de
serviciu se tine de catre compartimentele de secretariat. Aceste documente se
inregistreaza separat de documentele nesecrete, fiecare document purtind
inaintea numarului de inregistrare initiala "S", iar pe prima pagina
se va scrie "Secret de serviciu".
Art. 25
Documentele ce contin informatii sau date secrete de serviciu se pastreaza
si dupa terminarea programului de lucru de catre salariat, in case de fier sau
dulapuri metalice.
CAP. 4
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 26
Compartimentele de personal au obligatia sa incunostinteze, potrivit art.
21 din Legea nr. 23/1971*), persoana care se angajeaza si urmeaza sa-si
desfasoare activitatea intr-un loc de munca unde se executa lucrari cu caracter
secret de stat, despre specificul activitatii si sa-i ceara sa scrie un
angajament cu privire la pastrarea secretului de stat, avind forma si
continutul prevazute in anexa nr. 11.
--------------
*) Legea nr. 23/1971 este reprodusa in C.L.D. nr. IV/1971, p. 384.
In cazul celor care sint angajati si primesc sarcina de a lucra in aceeasi
organizatie socialista dar intr-un loc de munca unde se executa lucrari cu
caracter secret de stat, incunostintarea despre specificul activitatii se va
face, la organele centrale de catre seful directiei sau persoana care
indeplineste o functie asimilata acestuia, iar la celelalte organe si
organizatii socialiste de catre seful de serviciu sau sector, in prezenta
sefului compartimentului special sau a salariatului care are si atributii cu
privire la evidenta, pastrarea si manipularea documentelor secrete, care vor
lua si angajamentul scris al salariatului.
Angajamentele salariatilor cu privire la pastrarea secretului de stat se
pastreaza la compartimentul special sau la salariatul care exercita si
atributii cu privire la evidenta, pastrarea si manipularea documentelor secrete
de stat.
Art. 27
Evidenta persoanelor care au aprobare de acces la informatii, date sau
documente ori in locurile in care se executa lucrari cu caracter secret de stat
se tine de compartimentul de personal. Aceasta evidenta se pastreaza si dupa
incetarea angajarii, timp de 3 ani.
Art. 28
Compartimentele de personal vor face mentiune pe ordinele de transfer ale
salariatilor despre categoria de secret de stat la care acestia au avut
aprobare de acces.
Salariatii transferati si care urmeaza sa lucreze intr-un loc de munca unde
se executa lucrari cu caracter secret de stat isi vor lua un nou angajament
scris cu privire la pastrarea secretului de stat, chiar daca la organizatia
socialista de unde au venit prin transfer si-au mai luat un asemenea
angajament, acesta raminind in evidenta timp de 3 ani de la incetarea
angajarii.
Art. 29
Ministerul Fortelor Armate, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Afacerilor
Interne, Consiliul Securitatii Statului, Secretariatul General al Consiliului
de Ministri si Directia Centrala de Statistica vor organiza evidenta,
intocmirea, multiplicarea, manipularea si pastrarea documentelor ce constituie
secrete de stat potrivit prevederilor prezentei hotariri si instructiunilor de
detaliu ce vor fi emise de aceste organe in functie de specificul activitatii
lor. Instructiunile vor fi avizate de Consiliul Securitatii Statului.
Art. 30
In vederea aplicarii art. 22 alin. 2 din Legea nr. 23/1971, conducatorii
organelor si organizatiilor centrale vor nominaliza, fiecare in sectorul sau de
activitate, compartimentele care presteaza servicii publice.
Art. 31
Biletul de intrare ce se elibereaza persoanelor care au aprobare de acces
in organizatiile socialiste va contine: numele si prenumele, unitatea de unde
vine cel care are acces, precum si seria, numarul si emitentul buletinului sau
de identitate.
Cu biletul de intrare este admis accesul numai in ziua emiterii, o singura
data si numai in locurile indicate pe bilet.
La plecare, biletul de intrare va fi vizat de catre salariatul la care s-a
permis accesul, precizindu-se ora sosirii si plecarii din locul respectiv.
Biletul de intrare se retine la iesire si se pastreaza in arhiva unitatii,
potrivit dispozitiilor legale.
Art. 32
Conducatorii organizatiilor socialiste vor lua masuri ca dispozitiile
prezentei hotariri sa fie aduse la cunostinta tuturor salariatilor care au
acces la informatii, date si documente ce constituie secrete de stat.
Art. 33
Prezenta hotarire se aplica incepind cu data intrarii in vigoare a Legii
nr. 23/1971 privind apararea secretului de stat in Republica Socialista
Romania.
Art. 34
Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 1009/1969 privind unele masuri in
legatura cu apararea secretului de stat se abroga.
ANEXA 1
REGISTRU DE EVIDENTA
a documentelor secrete de stat
INTRARE
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Nr. de inregistrare
B - Data inregistrarii
C - Nr. si data documentului
D - Nr. de exemplare
E - Nr. filelor
F - Nr. anexelor
G - De la cine provine documentul
__________________________________________________________________________
| | B | | | | | |Continutul |Caracterul |Directia, |
| |anul ....| | | | | |pe scurt al |documentului|sectia, |
| A |_________| C | D | E | F | G |documentului| |serviciul sau |
| |luna|ziua| | | | | | | |compartimentul|
| | | | | | | | | | |caruia i s-a |
| | | | | | | | | | |repartizat |
| | | | | | | | | | |documentul |
|___|____|____|___|___|___|___|___|____________|____________|______________|
|___|____|____|___|___|___|___|___|____________|____________|______________|
|___|____|____|___|___|___|___|___|____________|____________|______________|
|___|____|____|___|___|___|___|___|____________|____________|______________|
|___|____|____|___|___|___|___|___|____________|____________|______________|
|___|____|____|___|___|___|___|___|____________|____________|______________|
|___|____|____|___|___|___|___|___|____________|____________|______________|
|___|____|____|___|___|___|___|___|____________|____________|______________|
|___|____|____|___|___|___|___|___|____________|____________|______________|
|___|____|____|___|___|___|___|___|____________|____________|______________|
|___|____|____|___|___|___|___|___|____________|____________|______________|
IESIRE
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Nr. de exemplare
B - Nr. filelor
C - Nr. anexelor
D - Catre cine se expediaza
__________________________________________________________________________
| Data | Modul | | | | |Nr. |Nr. |Observatii |
|expedierii|rezolvarii| | | | |borderoului|dosarului | |
|anul .... | | | | | |prin care |si paginii | |
|----------| | A | B | C | D |s-a facut |unde a fost | |
|luna |ziua| | | | | |expedierea |clasata | |
| | | | | | | | |copia | |
| | | | | | | | |documentului| |
|_____|____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
| |____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
|_____|____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
|_____|____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
|_____|____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
|_____|____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
|_____|____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
|_____|____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
|_____|____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
|_____|____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
|_____|____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
|_____|____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
|_____|____|__________|___|___|___|___|___________|____________|___________|
ANEXA 2
FISA DE CONSULTARE
a documentului nr. ....... din ............ privind .....................
______________________________________________________________________________
|Nr. |Numele, |Data si ora |Semnatura |Cine a dat |Data si ora |Semnatura
|
|crt.|prenumele, |primirii |celui care|aprobare |restituirii |celui
|
| |functia si |documentului|a primit |pentru |documentului|care a
|
| |semnatura | |documentul|consultarea | |primit
|
| |celor care | |spre |documentului|
|documentul|
| |au luat | |consultare| | |dupa
|
| |cunostinta | | | |
|consultare|
| |de | | | | |
|
| |continutul | | | | |
|
| |documentului| | | | |
|
|____|____________|____________|__________|____________|____________|__________|
|____|____________|____________|__________|____________|____________|__________|
|____|____________|____________|__________|____________|____________|__________|
|____|____________|____________|__________|____________|____________|__________|
|____|____________|____________|__________|____________|____________|__________|
|____|____________|____________|__________|____________|____________|__________|
|____|____________|____________|__________|____________|____________|__________|
|____|____________|____________|__________|____________|____________|__________|
|____|____________|____________|__________|____________|____________|__________|
ANEXA 3
REGISTRUL DE EVIDENTA
a caietelor de ciorna si a colilor de hirtie
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - anul
L - luna
Z - ziua
___________________________________________________________________________
|Seria |Nr. |Cui a fost| Data |Semnatura | Data |Semnatura |
|caietului|filelor|distribuit|distribuirii|de primire|inapoierii |de primire|
| | | |____________| |___________|la scadere|
| | | | A | L | Z | | A | L | Z | |
|_________|_______|__________|___|___|____|__________|___|___|___|__________|
|_________|_______|__________|___|___|____|__________|___|___|___|__________|
|_________|_______|__________|___|___|____|__________|___|___|___|__________|
|_________|_______|__________|___|___|____|__________|___|___|___|__________|
|_________|_______|__________|___|___|____|__________|___|___|___|__________|
|_________|_______|__________|___|___|____|__________|___|___|___|__________|
|_________|_______|__________|___|___|____|__________|___|___|___|__________|
|_________|_______|__________|___|___|____|__________|___|___|___|__________|
|_________|_______|__________|___|___|____|__________|___|___|___|__________|
|_________|_______|__________|___|___|____|__________|___|___|___|__________|
|_________|_______|__________|___|___|____|__________|___|___|___|__________|
|_________|_______|__________|___|___|____|__________|___|___|___|__________|
ANEXA 4
SE APROBA
.................
PROCES-VERBAL
incheiat astazi ............
Subsemnatii ................................................
_______________________________________________________________________
| am asistat la distrugerea (tocarea, topirea) |
| urmatoarelor documente secrete de stat: |
|_______________________________________________________________________|
|Nr. |Nr. de |Denumirea |Nr. exemplarului|Nr. filelor|Observatii |
|crt.|inregistrare|documentului|sau seria | | |
|____|____________|____________|________________|___________|___________|
|____| | | | | |
|____| | | | | |
|____|____________|____________|________________|___________|___________|
|____| | | | | |
|____| | | | | |
|____|____________|____________|________________|___________|___________|
|____| | | | | |
|____| | | | | |
|____|____________|____________|________________|___________|___________|
|____| | | | | |
|____| | | | | |
|____|____________|____________|________________|___________|___________|
Documentele mentionate mai sus au fost scazute din evidenta, pentru care am
incheiat prezentul proces-verbal.
Semnatura,
.....................
ANEXA 5
REGISTRUL DE EVIDENTA
a documentelor secrete de stat multiplicate
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
Z - ziua
L - luna
A - anul
I - Nr. de inregistrare a documentului
II - Nr. filelor documentului
III - Semnatura de primire a documentelor la multiplicare
IV - Nr. exemplarelor
V - Nr. filelor exemplare
VI - Semnatura de primire a lucrarii multiplicate
____________________________________________________________________________
|Nr. |Data |Denumirea | | Caracterul | | |Multiplicat| |
|crt.|_____|documentului| I | documentului | II | III |___________| VI |
| |Z|L|A| | |____________________| | | IV | V | |
| | | | | | |Secret|S.S.|S.S.I.D.| | | | | |
|____|_|_|_|____________|___|______|____|________|____|_____|_____|_____|____|
| | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | | |
|____|_|_|_|____________|___|______|____|________|____|_____|_____|_____|____|
ANEXA 6
REGISTRUL DE TRADUCERI
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - anul
L - luna
Z - ziua
___________________________________________________________________________
|Nr. |Denumirea si|Numele si |Semnatura | Data |Numarul |Semnatura |
|crt.|caracterul |prenumele |traducatorului|traducerii |filelor |celui care|
| |documentului|celui care|de primire a |___________|traduse |a primit |
| | |a predat |documentului | A | L | Z | |documentul|
| | |documentul| | | | | |tradus |
| | |pentru | | | | | | |
| | |traducere | | | | | | |
|____|____________|__________|______________|___|___|___|________|__________|
|____|____________|__________|______________|___|___|___|________|__________|
|____|____________|__________|______________|___|___|___|________|__________|
|____|____________|__________|______________|___|___|___|________|__________|
|____|____________|__________|______________|___|___|___|________|__________|
|____|____________|__________|______________|___|___|___|________|__________|
|____|____________|__________|______________|___|___|___|________|__________|
|____|____________|__________|______________|___|___|___|________|__________|
ANEXA 7
REGISTRUL DE DACTILOGRAFIERE
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - anul
L - luna
Z - ziua
_____________________________________________________________________________
|Nr. |Denumirea si|Numele si | Data |Nr. |Totalul |Semnatura | Obs.|
|crt.|caracterul |prenumele |dactilo- |exemplare|filelor |celui | |
| |documentului|celui care|grafierii |dactilo- |unui |care a | |
| | |a predat |de primire a|grafiate |exemplar|primit | |
| | |documentul|documentului| | |documentul| |
| | |pentru |____________| | |dactilo- | |
| | |dactilo- | A | L | Z | | |grafiat | |
| | |grafiere | | | | | | | |
|____|____________|__________|___|___|____|_________|________|__________|_____|
|____|____________|__________|___|___|____|_________|________|__________|_____|
|____|____________|__________|___|___|____|_________|________|__________|_____|
|____|____________|__________|___|___|____|_________|________|__________|_____|
|____|____________|__________|___|___|____|_________|________|__________|_____|
|____|____________|__________|___|___|____|_________|________|__________|_____|
|____|____________|__________|___|___|____|_________|________|__________|_____|
|____|____________|__________|___|___|____|_________|________|__________|_____|
ANEXA 8
Denumirea (antetul) organizatiei Caracterul documentului:
socialiste (strict secret de importanta
Directia (compartimentul) care a deosebita, strict secret sau secret)
intocmit dosarul Exemplarul nr. (pe fiecare exemplar
Nr. de inregistrare si data se va scrie numarul exemplarului;
originalul este exemplarul nr. 1)
Catre
MINISTERUL ..................
DIRECTIA ....................
tov. director ...............
..................................
..................................
Director,
...............................
- redactat: (initialele numelui si prenumelui salariatului care a redactat
lucrarea)
- nr.: (nr. de ordine din registrul de dactilografiere)
- dactilografiat: (initialele numelui si prenumelui dactilografei)
- numarul exemplarelor: (in cite exemplare a fost dactilografiat
documentul)
NOTA:
Aceste mentiuni se fac la sfirsitul ultimei pagini a exemplarului ce ramine
la dosar, in partea stinga sau pe verso.
ANEXA 9
Condica de predare-primire
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Nr. de inregistrare
B - Denumirea documentului
C - Exemplarul nr.
D - Nr. de exemplare
E - Nr. de dosare, mape sau file
L - luna
Z - ziua
O - ora
_____________________________________________________________________________
|Nr. | Compunerea |Cui a fost | Anul |Semnatura |Semnatura |
|crt.| documentului |predat |___________|de primire|de restituire|
| |___________________|documentul | | | | *) | *) |
| | | | | | |(serviciul si | | | | | |
| | A | B | C | D | E |numele | L | Z | O | | |
| | | | | | |functionarului)| | | | | |
|____|___|___|___|___|___|_______________|___|___|___|__________|_____________|
|____|___|___|___|___|___|_______________|___|___|___|__________|_____________|
|____|___|___|___|___|___|_______________|___|___|___|__________|_____________|
|____|___|___|___|___|___|_______________|___|___|___|__________|_____________|
|____|___|___|___|___|___|_______________|___|___|___|__________|_____________|
|____|___|___|___|___|___|_______________|___|___|___|__________|_____________|
|____|___|___|___|___|___|_______________|___|___|___|__________|_____________|
|____|___|___|___|___|___|_______________|___|___|___|__________|_____________|
|____|___|___|___|___|___|_______________|___|___|___|__________|_____________|
|____|___|___|___|___|___|_______________|___|___|___|__________|_____________|
*) Semnatura salariatului caruia i s-a repartizat lucrarea sau a sefului in
cazul lucrarilor cu mentiuni speciale "a se deschide personal" etc.
*) Semnatura salariatului de la compartimentul special.
ANEXA 10
OPISUL
documentelor secrete aflate in mapa
________________________________________________________________________
|Nr. | Nr. de | Data | Documentul | Nr. filelor | Observatii |
|crt.|inregistrare|______________|si cuprinsul| | |
| | |ziua|luna|anul| pe scurt | | |
|____|____________|____|____|____|____________|_____________|____________|
|____|____________|____|____|____|____________|_____________|____________|
|____|____________|____|____|____|____________|_____________|____________|
|____|____________|____|____|____|____________|_____________|____________|
|____|____________|____|____|____|____________|_____________|____________|
|____|____________|____|____|____|____________|_____________|____________|
|____|____________|____|____|____|____________|_____________|____________|
|____|____________|____|____|____|____________|_____________|____________|
|____|____________|____|____|____|____________|_____________|____________|
|____|____________|____|____|____|____________|_____________|____________|
|____|____________|____|____|____|____________|_____________|____________|
|____|____________|____|____|____|____________|_____________|____________|
ANEXA 11
ANGAJAMENT
Subsemnatul ............................ nascut in .......... judetul
............. la data de ............ fiul lui ........... si al ............
salariat la .............. in functia de .............. cu domiciliul in
............... strada ............ nr. ..... judetul ......................
Am fost informat de specificul activitatii pe care urmeaza sa o desfasor la
locul de munca si am luat cunostinta de dispozitiile legale cu privire la
apararea secretului de stat si la modul de stabilire a relatiilor cu strainii.
Ma angajez sa pastrez cu strictete secretul de stat si de serviciu, sa
respect intocmai normele legale cu privire la evidenta, manipularea si
pastrarea informatiilor, datelor si documentelor secrete de stat ce mi-au fost
incredintate.
De asemenea, ma angajez sa respect normele privind relatiile cu
organizatiile straine precum si cu cetatenii straini si sa informez in termenul
legal pe seful meu ierarhic despre problemele rezultate din relatiile cu
acestia.
Sint constient ca in cazul cind voi incalca dispozitiile legale privind
apararea secretului de stat si stabilirea de relatii cu strainii voi raspunde,
potrivit legii, administrativ, disciplinar, material, civil ori penal, in
raport cu gravitatea faptei.
Data ................... Semnatura
...................