HOTARARE Nr.
19 din 3 septembrie 2010
privind aprobarea Statutului
Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti si al profesiei de executor
judecatoresc
ACT EMIS DE:
UNIUNEA NATIONALA A EXECUTORILOR JUDECATORESTI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 713 din 26 octombrie 2010
Având în vedere desfăşurarea lucrărilor Congresului
Extraordinar al Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti din 3 septembrie
2010, care este legal constituit, în conformitate cu prevederile art. 31 alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti, cu
modificările ulterioare, ale art. 95 alin. (5) din Regulamentul de punere în
aplicare a Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti, aprobat prin
Ordinul ministrului justiţiei nr. 210/2001, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale art. 16 lit. g) din Statutul Uniunii Naţionale a
Executorilor Judecătoreşti, cu modificările şi completările ulterioare, în
vederea corelării Statutului Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti cu
prevederile Legii nr. 188/2000, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Regulamentului de
punere în aplicare a Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti,
aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 210/2001, cu modificările şi
completările ulterioare,
Congresul Extraordinar al Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă în unanimitate Statutul Uniunii
Naţionale a Executorilor Judecătoreşti şi al profesiei de executor
judecătoresc, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare de la data publicării.
Art. 3. - La data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a prezentei hotărâri se abrogă Statutul Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 12 iunie 2001, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 4. - Compartimentele secretariat, juridic şi
informatic ale Uniunii Naţionale a Executorilor Judecătoreşti, precum şi
secretariatele camerelor executorilor judecătoreşti vor urmări ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Uniunii Naţionale a Executorilor
Judecătoreşti,
Marius Crafcenco
ANEXA
STATUTUL
Uniunii Naţionale a
Executorilor Judecătoreşti şi al profesiei de executor judecătoresc
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale privind Uniunea Naţională a
Executorilor Judecătoreşti
Art. 1. - Uniunea Naţională a Executorilor
Judecătoreşti este o organizaţie profesională cu personalitate juridică,
formată din toţi executorii judecătoreşti din România numiţi de ministrul
justiţiei în condiţiile legii, cu organizare, funcţionare şi conducere
autonome.
Art. 2. - Sunt membri ai Uniunii Naţionale a
Executorilor Judecătoreşti toţi executorii judecătoreşti care îşi desfăşoară
activitatea pe teritoriul României, numiţi în funcţie de ministrul justiţiei.
Art. 3. - Uniunea Naţională a Executorilor
Judecătoreşti, denumită în continuare Uniunea, acţionează pentru asigurarea prestigiului şi autorităţii profesiei
de executor judecătoresc, având ca scop principal reprezentarea şi apărarea
intereselor profesionale ale membrilor săi.
Art. 4. - (1) Uniunea dobândeşte, potrivit legii,
personalitate juridică de la data constituirii şi adoptării statutului de către
primul Congres al Uniunii.
(2) Uniunea are sigiliu şi siglă proprii.
(3) Sediul principal al Uniunii este în municipiul
Bucureşti.
Art. 5. - Data de 10 mai este declarată Ziua
executorului judecătoresc,
Consiliul Uniunii urmând a hotărî locul şi modalităţile de desfăşurare a
solemnităţilor legate de acest moment festiv.
Art. 6. - Uniunea conduce şi coordonează la nivel
naţional activitatea executorilor judecătoreşti şi urmăreşte respectarea
regulilor deontologice în activitatea acestora,
potrivit Codului deontologic al profesiei, aprobat de Congresul Uniunii.
Art. 7. - Uniunea asigură cadrul corespunzător pentru
perfecţionarea nivelului profesional şi a calităţii actelor întocmite de
executorii judecătoreşti, prin:
a) informarea sistematică a executorilor judecătoreşti
cu privire la practica judiciară naţională în materia executării silite şi
doctrina de specialitate în această materie, existentă atât la nivel naţional,
cât şi la nivelul prevederilor regulamentelor europene;
b) introducerea şi însuşirea
tehnicilor noi în activitatea execuţională;
c) organizarea de reuniuni,
seminare, simpozioane şi alte forme de instruire, precum şi de schimburi de
experienţă între executorii judecătoreşti, cu participarea unor personalităţi
şi reprezentanţi ai unor organizaţii profesionale din ţară şi din străinătate;
d) editarea unor publicaţii proprii de specialitate;
e) organizarea controlului
profesional, financiar şi administrativ;
f) unificarea practicii execuţionale.
Art. 8. - Uniunea propune întocmirea unor proiecte de
acte normative în legătură cu activitatea execuţională, participând la elaborarea
acestora.
Art. 9. - (1) In cadrul Uniunii, executorii
judecătoreşti din circumscripţia fiecărei curţi de apel se constituie în cameră
a executorilor judecătoreşti, cu personalitate juridică, denumită în continuare
Cameră.
(2) Din Cameră fac parte toţi executorii judecătoreşti
din circumscripţia curţii de apel respective.
Art. 10. - Uniunea şi Camerele funcţionează prin
autofinanţare realizată din contribuţia membrilor săi şi din alte surse,
potrivit prezentului statut.
Art. 11. - Uniunea şi Camerele nu pot fi angajate
politic prin acţiunile membrilor lor.
SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii generale privind profesia de executor
judecătoresc
Art. 12. - Profesia de executor judecătoresc este
liberală şi independentă.
Art. 13. - (1) Competenţa materială a executorilor
judecătoreşti este punerea în executare a dispoziţiilor civile din titlurile
executorii, dacă legea nu prevede altfel.
(2) Executorii judecătoreşti îndeplinesc şi alte
atribuţii date prin lege în competenţa lor.
Art. 14. - Competenţa teritorială a executorilor
judecătoreşti este reglementată prin Codul de procedură civilă sau prin legi
speciale.
CAPITOLUL II
Structura
organizatorică
SECŢIUNEA 1
Uniunea
Art. 15. - Organele de conducere ale Uniunii sunt:
Congresul, Consiliul şi preşedintele.
Art. 16. - (1) Congresul Uniunii este constituit din
preşedintele şi vicepreşedinţii Uniunii, preşedinţii şi vicepreşedinţii
Camerelor şi din membrii Consiliului Uniunii, cu excepţia Congresului de
constituire a Uniunii, care se va desfăşura în conformitate cu prevederile art.
67 alin. (2).
(2) Congresul Uniunii se
întruneşte anual la convocarea Consiliului acesteia, potrivit legii.
(3) Congresul Uniunii este legal constituit în prezenţa
a două treimi din numărul membrilor săi şi adoptă hotărâri cu votul majorităţii
membrilor prezenţi.
(4) In cazul în care nu se realizează cvorumul prevăzut
la alin. (3), se face o nouă convocare a Congresului Uniunii, în aceleaşi
condiţii, peste cel mult o lună. La această convocare Congresul Uniunii este
legal constituit prin prezenţa majorităţii delegaţilor. Dacă nici în această
situaţie nu se realizează cvorumul legal, Congresul Uniunii se amână din nou şi
va fi convocat de atâtea ori până când se va realiza cvorumul prevăzut în acest
alineat.
Art. 17. - (1) Consiliul Uniunii va convoca un congres
extraordinar la cererea unei treimi din numărul membrilor Camerelor sau la
cererea majorităţii colegiilor directoare ale
Camerelor.
(2) Convocarea Congresului extraordinar al Uniunii se
face în termen de 7 zile de la data îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin.
(1), iar constituirea Congresului extraordinar se va realiza potrivit
dispoziţiilor art. 16 alin. (4).
(3) Congresul extraordinar al
Uniunii se va ţine în cel mult 30 de zile de la data convocării.
Art. 18. - (1) Congresul Uniunii are următoarele
atribuţii:
a) adoptă Statutul Uniunii şi
Statutul Casei de Asigurări a Executorilor Judecătoreşti;
b) alege/revocă preşedintele şi
cei 2 vicepreşedinţi ai Consiliului Uniunii;
c) alege/revocă Comisia de cenzori şi Consiliul de
conducere al Casei de Asigurări a Executorilor Judecătoreşti;
d) validează şi revocă membrii
Comisiei superioare de disciplină, care va fi compusă din 15 membri din Camere
diferite, fără ca aceştia să deţină sau să poată ocupa alte funcţii eligibile
la orice nivel al Uniunii sau al Camerelor;
e) analizează şi aprobă raportul anual al Consiliului
Uniunii;
f) aprobă bugetul Uniunii şi al
Casei de Asigurări a Executorilor Judecătoreşti;
g) îndeplineşte orice alte
atribuţii prevăzute de Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, de Regulamentul de punere în aplicare a Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti,
aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 210/2001, cu modificările şi
completările ulterioare, denumit în continuare regulament,
sau de prezentul statut;
h) alege/revocă directorul şi secretarul Centrului
Naţional de Pregătire şi Perfecţionare a Executorilor Judecătoreşti pentru un
mandat de 3 ani;
i) aprobă Codul deontologic al executorului
judecătoresc;
j) aprobă Regulamentul de funcţionare a Comisiei
superioare de disciplină.
(2) Congresul adoptă hotărâri
care sunt obligatorii pentru toţi membrii Uniunii.
Art. 19. - (1) Consiliul Uniunii este organ de
conducere constituit din câte un membru titular al fiecărei Camere.
(2) Alegerea preşedintelui şi a vicepreşedinţilor se
face numai prin vot secret.
(3) Candidatura pentru funcţia de preşedinte şi
vicepreşedinte al Consiliului Uniunii se depune, cu cel puţin 15 zile înainte
de data stabilită pentru alegeri, la sediul Uniunii şi va fi însoţită, în cazul
candidatului la funcţia de preşedinte, de
platforma-program a acestuia.
(4) Candidatul care întruneşte majoritatea simplă din
numărul voturilor exprimate va fi declarat ales.
(5) Preşedintele, vicepreşedinţii şi membrii
Consiliului Uniunii au dreptul la indemnizaţii plătite din bugetul Uniunii.
Art. 20. - (1) Consiliul Uniunii se întruneşte
trimestrial şi ori de câte ori este convocat de preşedinte.
(2) Consiliul Uniunii îşi desfăşoară activitatea cu
participarea a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi.
(3) Hotărârile Consiliului
Uniunii se adoptă cu majoritatea voturilor exprimate.
Art. 21. - Consiliul Uniunii are următoarele atribuţii:
a) solicită ministrului
justiţiei numirea, suspendarea, revocarea ori încetarea funcţiei de executor
judecătoresc;
b) întocmeşte Tabloul executorilor judecătoreşti, care
se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi se va actualiza anual;
c) propune ministrului justiţiei numărul necesar de
birouri de executori judecătoreşti şi condiţiile de desfăşurare a examenului de
admitere în profesia de executor judecătoresc şi a examenului de definitivat;
d) repartizează executorii
judecătoreşti care au promovat examenul de admitere ca stagiar ţinând cont de
media şi opţiunea candidaţilor, precum şi de posturile vacante de executor
judecătoresc stagiar;
e) stabileşte cotele de
contribuţie ale executorilor judecătoreşti la Casa de Asigurări a Executorilor
Judecătoreşti;
f) reprezintă Uniunea în
raporturile cu terţii pe plan intern şi internaţional, prin preşedinte sau, în
lipsa acestuia, prin unul dintre cei 2 vicepreşedinţi;
g) stabileşte cotele de
contribuţie ale executorilor judecătoreşti la Uniune în condiţiile art. 33
alin. (1) lit. d) din lege;
h) stabileşte şi actualizează anual cuantumul
cheltuielilor de executare;
i) întocmeşte regulamentul de funcţionare a Comisiei
superioare de disciplină, pe care îl propune spre aprobare Congresului Uniunii;
j) stabileşte şi aprobă modelul sigiliului executorilor
judecătoreşti, sigla şi emblema Uniunii, precum şi modelul firmelor destinate
birourilor de executori judecătoreşti şi Camerelor;
k) execută controlul profesional-administrativ asupra
Camerelor cel puţin o dată la 2 ani, verificând şi calitatea actelor
execuţionale, sau poate delega Colegiul director al Camerei cu efectuarea
acestuia, conform prevederilor art. 59 din lege;
l) stabileşte indemnizaţiile de
conducere pentru preşedintele şi vicepreşedinţii Consiliului Uniunii, organele
de conducere ale Casei de Asigurări a Executorilor Judecătoreşti şi organele de
conducere ale Centrului National de Pregătire şi Perfecţionare a Executorilor
Judecătoreşti, precum şi indemnizaţiile de şedinţă ale membrilor Consiliului
Uniunii;
m) stabileşte structura organizatorică şi numărul
persoanelor de specialitate şi cu funcţii administrative din cadrul Uniunii şi
al Casei de Asigurări a Executorilor Judecătoreşti;
n) desemnează 2 dintre membrii săi să facă parte din
Biroul executiv al Consiliului Uniunii;
o) repartizează sarcini şi responsabilităţi Biroului
executiv al Consiliului Uniunii;
p) organizează şi coordonează activitatea de editare a
Buletinului executorilor judecătoreşti din România;
q) aprobă programul de pregătire şi perfecţionare a
executorilor judecătoreşti şi cheltuielile Centrului National de Pregătire şi
Perfecţionare a Executorilor Judecătoreşti;
r) aprobă afilierea Uniunii la
organizaţiile profesionale internaţionale ale executorilor judecătoreşti şi
cotele de contribuţie la acestea;
s) acceptă donaţiile şi legatele făcute Uniunii şi
aprobă sponsorizări;
t) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de regulament sau de prezentul statut;
u) stabileşte cuantumul taxelor de înscriere şi
participare la examene;
v) întocmeşte şi actualizează permanent liste
cuprinzând:
- executorii judecătoreşti
incompatibili, indicând temeiul incompatibilităţii;
- executorii judecătoreşti care sunt suspendaţi din
funcţie în temeiul art. 23 lit. a) şi lit. b) teza a doua, lit. c), d) şi e)
din lege;
- executorii judecătoreşti stagiari, indicând biroul în
care sunt angajaţi şi data încheierii contractului individual de muncă.
Art. 22. - Biroul executiv se compune din preşedinte,
cei 2 vicepreşedinţi şi 2 membri ai Consiliului Uniunii.
Art. 23. - Biroul executiv al Consiliului Uniunii are
următoarele atribuţii principale:
a) asigură activitatea permanentă a Consiliului Uniunii;
b) pregăteşte proiectele de
documente ce vor fi prezentate spre dezbatere şi aprobare Consiliului Uniunii;
c) elaborează proiectul
raportului anual de activitate al Uniunii;
d) elaborează proiectul de buget al Uniunii;
e) propune cotele de contribuţie
ale executorilor judecătoreşti la Uniune, în raport cu venitul realizat de
aceştia;
f) propune Consiliului Uniunii
cotele de contribuţie ale executorilor judecătoreşti la Casa de Asigurări a
Executorilor Judecătoreşti, pentru garantarea responsabilităţii civile a
acestora;
g) ţine evidenţa executorilor judecătoreşti şi a
birourilor de executori judecătoreşti şi centralizează datele statistice
privind activitatea execuţională pe baza rapoartelor anuale ale Camerelor;
h) duce la îndeplinire hotărârile Consiliului Uniunii
şi exercită orice alte atribuţii stabilite de acesta;
i) în exercitarea atribuţiilor sale, Biroul executiv
emite decizii.
Art. 24. - (1) Preşedintele Uniunii are următoarele
atribuţii principale:
a) reprezintă Uniunea în raporturile cu autorităţile
publice din România, cu
organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale, cu cele profesionale şi cu alte persoane
juridice, interne şi internaţionale;
b) stabileşte atribuţiile celor
2 vicepreşedinţi ai Consiliului Uniunii;
c) angajează personalul de
specialitate şi administrativ al Uniunii şi stabileşte prin negociere salariile
acestora, propunându-le spre aprobare Consiliului Uniunii;
d) convoacă şi conduce
şedinţele Consiliului Uniunii şi ale Biroului executiv al acestuia;
e) ordonanţează cheltuielile bugetare ale Uniunii;
f) comunică executorilor judecătoreşti,
prin intermediul Camerelor, toate actele cu caracter normativ adoptate de
Consiliul Uniunii;
g) exercită orice alte
atribuţii prevăzute de lege, de regulament sau de prezentul statut.
(2) Vicepreşedintele desemnat
de preşedinte sau de Consiliul Uniunii exercită atribuţiile preşedintelui în
lipsa acestuia.
(3) Funcţiile de preşedinte şi
vicepreşedinte nu pot fi exercitate decât pe durata a două mandate, care pot fi
şi succesive. Durata unui mandat este de 3 ani. Mandatul nefinalizat se
consideră efectuat şi va fi continuat de către un delegat interimar desemnat de
Consiliul Uniunii.
(4) In exercitarea atribuţiilor
sale, preşedintele emite dispoziţii.
(5) Pe perioada mandatului atât preşedintele, cât şi vicepreşedinţii au obligaţia de a exercita
funcţia de executor judecătoresc.
Art. 25. - (1) Comisia de cenzori a Uniunii este
compusă din 3 membri, dintre care 2 executori judecătoreşti aleşi de Congresul
Uniunii şi un expert contabil desemnat de Consiliul
Uniunii.
(2) Cenzorii nu pot îndeplini
mai mult de două mandate. Durata unui mandat este de 3 ani.
(3) Cenzorii îşi desfăşoară activitatea potrivit
regulamentului propriu, aprobat de Consiliul Uniunii.
(4) Calitatea de cenzor este incompatibilă cu orice altă funcţie eligibilă în cadrul Uniunii.
Art. 26. - (1) Uniunea are patrimoniu şi buget proprii.
(2) Bugetul Uniunii este format
din contribuţiile băneşti ale membrilor săi, donaţii, sponsorizări, beneficii
rezultate din activităţi economice conexe şi din orice alte sume de bani
dobândite licit.
(3) Cota de contribuţie a
fiecărui executor judecătoresc la Uniune se aprobă de Consiliul Uniunii, la
propunerea Biroului executiv al Consiliului Uniunii.
(4) Cotele de contribuţie se plătesc lunar.
(5) Pentru înscrierea la
concursul în vederea ocupării unui post de executor judecătoresc, candidatul va
plăti o taxă stabilită de Consiliul Uniunii, care se face venit la bugetul
Uniunii.
SECŢIUNEA a 2-a
Camerele
Art. 27. - Camera are, potrivit legii, personalitate juridică, firmă, ştampilă şi sigilii proprii, iar
sediul ei se află în localitatea în care funcţionează curtea de apel în
circumscripţia căreia se constituie.
Art. 28. - (1) Organul de conducere al Camerei este
Colegiul director.
(2) Colegiul director este
format dintr-un preşedinte, un vicepreşedinte şi 3-7 membri.
(3) Colegiul director este ales
de Adunarea generală a Camerei pentru o perioadă de 3 ani dintre membrii acelei
Camere.
(4) Funcţionarea tuturor
organelor Camerei se realizează potrivit prezentului
statut.
Art. 29. - (1) Adunarea generală a Camerei se
întruneşte semestrial în şedinţă ordinară şi ori de câte ori este nevoie în
şedinţă extraordinară, la convocarea preşedintelui, Colegiului director sau la
cererea a cel puţin unei treimi din numărul membrilor săi ori la solicitarea
Consiliului Uniunii.
(2) Convocarea Adunării
generale a Camerei în şedinţă ordinară se face cu cel puţin 5 zile înainte de
data stabilită pentru ţinerea acesteia, iar convocarea şedinţei extraordinare
se face cu cel puţin 3 zile înainte, prin înştiinţarea membrilor săi, cu
menţionarea datei şi a locului desfăşurării.
(3) Prezenţa executorilor
judecătoreşti la lucrările Adunării generale a Camerei este obligatorie,
absenţa nemotivată atrăgând sancţiunea prevăzută de art. 46 din lege.
Art. 30. - (1) Adunarea generală a Camerei este legal
constituită în prezenţa majorităţii membrilor săi.
(2) In cazul în care numărul legal nu este întrunit,
Colegiul director, de faţă cu cei prezenţi, stabileşte o nouă dată pentru
Adunarea generală a Camerei, în termen de cel mult 7 zile.
(3) Adunarea generală a Camerei
adoptă hotărâri cu majoritatea voturilor celor prezenţi.
Art. 31. -Adunarea generală a Camerei are următoarele
atribuţii principale:
a) alege şi revocă preşedintele
Colegiului director;
b) alege şi revocă membrii
Colegiului director şi reprezentantul Camerei în Consiliul Uniunii;
c) alege şi revocă Comisia de cenzori;
d) aprobă bugetul anual şi raportul Comisiei de
cenzori;
e) stabileşte cotele de
contribuţie ale executorilor judecătoreşti la Cameră;
f) aprobă propunerile Colegiului director cu privire la
structura organizatorică;
g) îndeplineşte orice alte
atribuţii prevăzute de lege, de regulament şi de prezentul statut.
Art. 32. -Alegerea preşedintelui, a vicepreşedintelui
şi a reprezentanţilor în Consiliul Uniunii şi în Consiliul de disciplină al
Camerei, precum şi a membrilor Colegiului director se face de Adunarea generală
a Camerei prin vot secret, cu majoritate simplă, dintre membrii Camerei cu o
vechime neîntreruptă în activitatea de executor judecătoresc de cel puţin 10
ani şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute de art. 15 lit. c) din lege.
Art. 33. - Colegiul director al Camerei lucrează legal
în prezenţa majorităţii membrilor săi şi adoptă hotărâri cu majoritatea simplă
a voturilor exprimate.
Art. 34. - Colegiul director al Camerei se întruneşte
în şedinţe ordinare lunar sau la convocarea preşedintelui, în şedinţă
extraordinară.
Art. 35. - Colegiul director al Camerei are următoarele
atribuţii principale:
a) primeşte cererile
solicitanţilor pentru ocuparea posturilor de executor judecătoresc, împreună cu
documentele necesare în acest scop, şi le înaintează Consiliului Uniunii cu cel
puţin 10 zile înaintea datei stabilite pentru concurs, dacă sunt îndeplinite
cerinţele prevăzute de lege;
b) primeşte contestaţiile
formulate împotriva rezultatelor concursului privind admiterea în profesie şi
le înaintează Consiliului Uniunii;
c) primeşte certificatul de înregistrare a birourilor
executorilor judecătoreşti, eliberat de prim-grefierul curţii de apel, şi îl
comunică, de îndată, compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului
Justiţiei şi Consiliului Uniunii;
d) avizează cererile de
angajare ale executorilor judecătoreşti stagiari de către executorul
judecătoresc care a solicitat postul de stagiar şi verifică semestrial stadiul
pregătirii şi al formării profesionale a executorilor judecătoreşti stagiari;
e) soluţionează sesizările
formulate împotriva executorilor judecătoreşti şi propune, după caz, luarea
măsurilor legale şi statutare;
f) deleagă, în cazurile prevăzute de lege şi de
regulament, un executor judecătoresc din aceeaşi circumscripţie a judecătoriei
sau dintr-o altă circumscripţie, care va asigura funcţionarea unui birou al
executorilor judecătoreşti pentru îndeplinirea actelor care sunt de competenţa
teritorială a acelui birou;
g) informează Uniunea în
legătură cu activitatea birourilor executorilor judecătoreşti, asupra numărului
necesar de executori judecătoreşti şi de executori judecătoreşti stagiari;
h) reprezintă Camera în relaţiile cu terţii prin
preşedinte, iar în lipsa acestuia, prin vicepreşedinte;
i) difuzează Buletinul informativ al executorilor
judecătoreşti şi aduce la cunoştinţa executorilor judecătoreşti din
circumscripţia sa măsurile privind unificarea practicii execuţionale;
j) desemnează executorii judecătoreşti din cadrul
Colegiului director care vor efectua controlul dispus de Consiliul Uniunii;
k) întocmeşte şi ţine evidenţa cauzelor execuţionale
înregistrate în întreaga circumscripţie teritorială;
l) ţine evidenţa veniturilor şi
cheltuielilor Camerei şi a contribuţiei membrilor săi, prezentând Adunării
generale a Camerei rapoarte în acest sens;
m) asigură, prin personalul propriu de specialitate şi
administrativ, efectuarea lucrărilor de personal, a dosarelor de pensii, a
lucrărilor legate de acordarea concediilor şi a altor drepturi de asistenţă
socială privind executorii judecătoreşti şi personalul angajat;
n) stabileşte indemnizaţia preşedintelui şi
vicepreşedintelui Colegiului director al Camerei şi salarizarea personalului
angajat;
o) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege,
de regulament şi de prezentul statut.
Art. 36. - (1) Preşedintele Colegiului director al
Camerei are următoarele atribuţii:
a) reprezintă Camera în raporturile cu terţii;
b) duce la îndeplinire hotărârile Colegiului director
al Camerei şi rezolvă lucrările curente;
c) angajează personalul de
specialitate şi administrativ al Camerei, cu avizul
Colegiului director;
d) convoacă şi conduce
şedinţele Adunării generale a Camerei, şi ale Colegiului director al Camerei,
prezentând periodic rapoarte de activitate şi propuneri pentru îmbunătăţirea
activităţii;
e) ordonanţează cheltuielile
bugetare ale Camerei, aprobate de Colegiul director;
f) îndeplineşte orice alte
atribuţii prevăzute de lege, de regulament şi de prezentul statut.
(2) Funcţia de preşedinte poate fi exercitată pe durata
a cel mult 3 mandate. Durata unui mandat este de 3 ani.
(3) Vicepreşedintele exercită atribuţiile preşedintelui
în lipsa acestuia.
Art. 37. - (1) Reprezentantul Camerei în Consiliul
Uniunii are următoarele drepturi şi obligaţii:
a) participă de drept la
şedinţele Colegiului director al Camerei;
b) are acces la toate documentele Camerei;
c) are dreptul la o indemnizaţie stabilită de Consiliul
Uniunii;
d) participă din partea Camerei la toate şedinţele
Consiliului Uniunii;
e) prezintă Consiliului Uniunii propunerile Adunării
generale a Camerei şi ale Colegiului director, apărând interesele acestora;
f) informează cu regularitate
Adunarea generală şi Colegiul director ale Camerei despre toate hotărârile
adoptate de Consiliul Uniunii;
g) îndeplineşte orice alte
atribuţii stabilite de Adunarea generală a Camerei.
(2) Reprezentantul Camerei în Consiliul Uniunii va
putea fi înlocuit de către preşedintele sau vicepreşedintele Colegiului
director în situaţia în care se află în imposibilitate de a participa la
şedinţele Consiliului Uniunii.
Art. 38. - (1) Camera are patrimoniu
şi buget proprii.
(2) Bugetul Camerelor este format din contribuţii
băneşti ale executorilor judecătoreşti, donaţii şi sponsorizări, beneficii
rezultate din activităţi economice conexe, precum şi din orice alte sume de
bani dobândite licit.
(3) Pentru înscrierea la
concursul în vederea ocupării unui post de executor judecătoresc, candidatul va
plăti o taxă stabilită de Consiliul Uniunii, care se face venit la bugetul
Camerei în circumscripţia căreia se află postul vacant de executor judecătoresc
pentru care candidatul s-a înscris la concurs.
Art. 39. - (1) Comisiile de cenzori ale Camerelor sunt
compuse din 3 membri aleşi din rândul executorilor judecătoreşti.
(2) Comisiile de cenzori ale
Camerelor verifică modul de executare a bugetelor Camerelor şi prezintă anual
un raport Adunării generale a Camerei.
(3) Personalul cu atribuţii financiar-contabile al
Camerei este obligat să pună la dispoziţia Comisiei de cenzori a Camerei toate
evidenţele şi datele pentru efectuarea verificărilor.
SECŢIUNEA a 3-a
Executorii judecătoreşti
Art. 40. - Executorii judecătoreşti îşi desfăşoară
activitatea în cadrul unor birouri, individual sau prin asociere în baza unui
contract de societate civilă.
Art. 41. - (1) Biroul executorului judecătoresc va avea
sedii corespunzătoare pentru desfăşurarea activităţii cu publicul şi pentru
depozitarea, păstrarea şi conservarea în bune condiţii a arhivei şi a
valorilor, în raza sa de competenţă teritorială.
(2) Executorul judecătoresc asigură securitatea
sediilor şi ia măsuri de protecţie împotriva incendiilor, efracţiilor sau altor
evenimente previzibile.
Art. 42. - (1) Programul de activitate al biroului
executorului judecătoresc este obligatoriu de cel puţin 8 ore zilnic, din care
6 ore de activitate cu publicul.
(2) Orice modificare a programului de lucru se va
comunica Colegiului director al Camerei.
Art. 43. - Biroul executorului judecătoresc şi
societatea civilă profesională nu sunt persoane juridice.
Art. 44. - (1) Toate neînţelegerile de natură
patrimonială dintre executorii judecătoreşti, inclusiv cele generate de
preluarea dosarelor între birourile acestora, precum şi cele privind formele asociative de desfăşurare
a activităţii execuţionale urmează să fie rezolvate pe cale amiabilă.
(2) In caz contrar se va solicita concilierea Colegiului
director al Camerei.
Art. 45. - Indiferent de forma de desfăşurare a activităţii,
în mod individual sau prin asociere, atribuţiile personale şi răspunderea
pentru actele întocmite revin exclusiv executorului judecătoresc care le-a
întocmit.
Art. 46. - Executorii judecătoreşti sunt obligaţi să
respecte reglementările legale şi statutare în materie financiar-contabilă, sub
sancţiunea atragerii răspunderii juridice, conform legii.
Art. 47. - (1) Patrimoniul executorului judecătoresc
are regimul juridic al bunurilor afectate exercitării profesiei sale.
(2) Patrimoniul executorilor judecătoreşti asociaţi are
regimul juridic corespunzător aportului fiecărui membru al societăţii civile
profesionale fără personalitate juridică constituite în acest scop.
(3) Creanţele personale ale
executorilor judecătoreşti asociaţi au regimul juridic corespunzător aportului
fiecărui membru al societăţii civile profesionale fără personalitate juridică
constituite în acest scop.
(4) Creanţele personale ale executorilor judecătoreşti
nu pot fi realizate prin urmărirea patrimoniului biroului executorilor judecătoreşti
asociaţi decât după partajul intervenit cu ceilalţi asociaţi.
SECŢIUNEA a 4-a
Executorii judecătoreşti stagiari
Art. 48. - Pot fi executori judecătoreşti stagiari
persoanele care îndeplinesc condiţiile expres prevăzute de dispoziţiile legii,
care au promovat examenul de admitere în profesie şi sunt angajate ale unui
birou de executor judecătoresc sau ale unei societăţi civile profesionale.
Art. 49. - Pot angaja executori
judecătoreşti stagiari numai executorii judecătoreşti care îndeplinesc condiţiile
prevăzute de art. 15 lit. c) din lege şi au o vechime neîntreruptă de minimum
10 ani în profesie.
Art. 50. - (1) Executorul judecătoresc stagiar este
angajat prin contract individual de muncă, încheiat pe perioadă determinată cu
executorul judecătoresc în condiţiile legii, regulamentului şi ale prezentului
statut.
(2) Un executor judecătoresc nu poate angaja mai mulţi
executori judecătoreşti stagiari în aceeaşi perioadă.
CAPITOLUL III
Admiterea în profesie
Art. 51. - (1) Admiterea în profesia de executor
judecătoresc se realizează prin una dintre următoarele forme:
a) ca urmare a promovării examenului de definitivat
organizat pentru executorii judecătoreşti stagiari;
b) ca urmare a promovării
concursului sau examenului de admitere în profesie organizat pentru persoanele
care au exercitat timp de 3 ani funcţii de specialitate juridică;
c) ca urmare a numirii persoanelor care au exercitat
timp de 5 ani funcţia de judecător, procuror sau avocat şi au promovat examenul
de definitivat în profesia din care provin.
(2) Persoanele care dobândesc calitatea de executor
judecătoresc, indiferent de forma prin care acced, trebuie să îşi înceapă
activitatea primind avizul Camerei pentru înscrierea biroului executorului
judecătoresc la curtea de apel, după ce fac dovada achitării sumei de 5.000
euro, calculată la cursul Băncii Naţionale a României din ziua plăţii, din care
80% se vor vira în contul Camerei în circumscripţia căreia îşi vor desfăşura
activitatea şi 20% se vor vira în contul Uniunii.
Art. 52. - (1) Reprezentanţii Uniunii în comisiile de
organizare şi desfăşurare a concursului sau examenului de admitere în profesie
ori de definitivat trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de art. 15
lit. c) din lege, fiind propuşi de Camere şi validaţi de Consiliul Uniunii.
(2) Nu pot face parte din comisiile prevăzute la alin.
(1) rudele şi afinii candidaţilor până la gradul 4 inclusiv şi nici executorii
judecătoreşti îndrumători ai acestora.
CAPITOLUL IV
Drepturile, obligaţiile şi răspunderea executorilor judecătoreşti
SECŢIUNEA 1
Drepturile executorilor judecătoreşti
Art. 53. - Membrii Uniunii au următoarele drepturi:
a) să aleagă şi să fie aleşi în
organele reprezentative ale Uniunii şi ale Camerelor, în condiţiile prevăzute
în prezentul statut;
b) să participe la manifestările organizate de Uniune
şi de Camera din care fac parte;
c) să se adreseze nemijlocit tuturor organelor Uniunii
şi ale Camerelor şi să primească informaţiile solicitate;
d) să poarte însemnele Uniunii;
e) să beneficieze anual de concediu de odihnă;
f) să primească distincţii
pentru merite deosebite, la propunerea Camerei din care fac parte sau a
Consiliului Uniunii, în condiţii şi modalităţi ce vor fi
stabilite ulterior;
g) să beneficieze de asigurări
sociale de stat, în condiţiile legii;
h) să îşi exercite personal atribuţiile sau în asociere
cu persoane compatibile şi să se bucure de stabilitate în funcţie, neputând fi
transferaţi în altă localitate fără acordul lor, cu excepţia cazurilor
prevăzute de lege;
i) sunt scutite de plata taxelor de înscriere şi
participare la examen, precum şi de plata taxei de intrare în profesie rudele
şi afinii de gradul I ai
executorilor judecătoreşti în funcţie.
SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţiile executorilor judecătoreşti
Art. 54. - Obligaţiile membrilor Uniunii sunt
următoarele:
a) să respecte dispoziţiile legii, precum şi ale
regulamentului;
b) să respecte dispoziţiile
prezentului statut şi hotărârile Uniunii şi ale Camerelor;
c) să acţioneze pentru realizarea scopului Uniunii;
d) să respecte normele eticii
şi principiile deontologiei profesionale;
e) să participe la adunările şi
manifestările iniţiate de organele de conducere ale Uniunii şi Camerelor, la
activităţile profesionale, precum şi la şedinţele organelor de conducere din
care fac parte;
f) să păstreze secretul profesional;
g) să achite cu regularitate cotele de contribuţie şi
cotizaţiile stabilite de Uniune şi de Camere pentru formarea bugetelor
acestora;
h) să aibă un comportament demn atât în afara
profesiei, cât şi în exercitarea acesteia;
i) să răspundă în termenul stabilit la toate
solicitările Camerei sau ale Uniunii.
SECŢIUNEA a 3-a
Răspunderea executorilor judecătoreşti
Art. 55. - (1) Executorul judecătoresc răspunde pentru
modul în care îşi îndeplineşte atribuţiile, disciplinar sau civil, în
condiţiile legii, regulamentului şi ale prezentului statut.
(2) Acţiunea disciplinară se judecă de Consiliul de
disciplină al Camerei.
(3) Impotriva hotărârii Consiliului de disciplină al
Camerei părţile pot face contestaţie, în termen de 15 zile de la comunicare, la
Comisia superioară de disciplină a Uniunii, care judecă în complet de 5 membri.
(4) Hotărârea Comisiei
superioare de disciplină este definitivă şi poate fi atacată cu recurs la
curtea de apel în a cărei rază teritorială se află sediul biroului executorului
judecătoresc în cauză.
(5) Răspunderea civilă a
executorului judecătoresc poate fi angajată, în condiţiile legii civile, pentru
cauzarea de prejudicii prin încălcarea obligaţiilor sale profesionale.
(6) Asigurarea de răspundere profesională a
executorului judecătoresc se realizează prin Casa de Asigurări a Executorilor
Judecătoreşti, constituită în acest scop, potrivit legii.
Art. 56. - Nerespectarea prevederilor
prezentului statut constituie abatere disciplinară.
Art. 57. - (1) Executorii judecătoreşti sancţionaţi
conform prevederilor art. 46 lit. a), b) şi c) din lege pot exercita funcţii
eligibile, la următoarele alegeri, numai la nivelul Camerei.
(2) Executorii judecătoreşti
sancţionaţi conform prevederilor art. 46 lit. a) şi b) din lege sunt
reabilitaţi după un termen de 6 luni de la data aplicării sancţiunii, dacă în
această perioadă nu săvârşesc o nouă abatere.
(3) Executorii judecătoreşti sancţionaţi conform
prevederilor art. 46 lit. c) din lege sunt reabilitaţi după un termen de un an
de la data achitării amenzii, dacă în această perioadă nu săvârşesc o nouă
abatere.
(4) Executorii judecătoreşti sancţionaţi conform
prevederilor art. 46 lit. d) din lege sunt reabilitaţi după un termen de 3 ani
de la expirarea perioadei de suspendare, dacă în această perioadă nu săvârşesc
o nouă abatere.
CAPITOLUL V
Pregătirea şi perfecţionarea executorilor
judecătoreşti
Art. 58. - Pregătirea profesională continuă reprezintă
totalitatea activităţilor planificate de pregătire teoretică şi practică
desfăşurate de executorii judecătoreşti în vederea dobândirii sau îmbunătăţirii
nivelului de cunoştinţe, abilităţi şi aptitudini profesionale, în scopul
creşterii calităţii actului execuţional şi a nivelului de performanţă în
domeniul respectiv.
Art. 59. - Managementul activităţilor de pregătire
profesională continuă este realizat de Consiliul Uniunii prin Programul
naţional de pregătire profesională continuă.
Art. 60. - (1) In aplicarea
art. 7 lit. a), b), c), d) şi f) din prezentul statut, precum şi a art. 411 din lege, Uniunea coordonează
activitatea Centrului Naţional de Pregătire şi Perfecţionare a Executorilor
Judecătoreşti.
(2) Organizarea şi funcţionarea
Centrului Naţional de Pregătire şi Perfecţionare a Executorilor Judecătoreşti
sunt stabilite prin Regulamentul de funcţionare şi perfecţionare al Centrului
Naţional de Pregătire şi Perfecţionare a Executorilor Judecătoreşti, aprobat de
către Consiliul Uniunii.
(3) In cadrul Centrului
Naţional de Pregătire şi Perfecţionare a Executorilor Judecătoreşti
funcţionează o comisie ştiinţifică ce va fi consultată de către Consiliul
Uniunii în probleme de modificări legislative, analize ştiinţifice, studii etc.
Art. 61. - Participarea la
pregătirea profesională efectuată prin Centrul Naţional de Pregătire şi
Perfecţionare a Executorilor Judecătoreşti este obligatorie şi se face cel
puţin o dată la 3 ani.
Art. 62. - Neparticiparea la pregătirea profesională
înăuntrul termenului de 3 ani la Centrul Naţional de Pregătire şi Perfecţionare
a Executorilor Judecătoreşti duce la sesizarea Colegiului director al Camerei
din care face parte executorul judecătoresc respectiv, cu propunerea de
aplicare a unei sancţiuni conform legii şi art. 46 din
lege.
Art. 63. - Modulele de pregătire, numărul de
participanţi şi perioada acestora vor fi stabilite de către conducerea
Centrului Naţional de Pregătire şi Perfecţionare a Executorilor Judecătoreşti
şi vor fi adoptate de către Consiliul Uniunii.
Art. 64. - La absolvirea
perioadei de perfecţionare se va susţine un test şi în funcţie de rezultatul
acestuia se va aplica sau nu măsura obligativităţii reluării cursului de către
participanţi la un modul viitor înăuntrul acestui termen de 3 ani.
Art. 65. - Centrul Naţional de
Pregătire şi Perfecţionare a Executorilor Judecătoreşti va elibera un
certificat de absolvire la sfârşitul perioadei de pregătire profesională.
Art. 66. - (1) Executorii judecătoreşti care acced în
profesie fără examen au obligaţia în primii 3 ani de activitate să participe anual
la cursurile de formare profesională continuă organizate de Centrul Naţional de
Pregătire şi Perfecţionare a Executorilor Judecătoreşti.
(2) Modalitatea de evaluare a cunoştinţelor acumulate
se face prin teste cu notare de la 0 (zero) la 10 (zece), teste la care
cursanţii trebuie să obţină cel puţin media 7, fără ca nota obţinută la fiecare
materie să fie mai mică de 5.
(3) Nepromovarea testelor organizate la două sesiuni
consecutive de pregătire face dovada văditei incapacităţi profesionale, fiind
aplicabile prevederile art. 22 alin. (1) lit. f) din lege, urmând ca la
sesizarea Consiliului Uniunii ministrul justiţiei să dispună încetarea
calităţii de executor judecătoresc.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 67. - (1) Aprobarea statutului şi primele alegeri
ale organelor de conducere ale Uniunii şi ale Camerelor se vor efectua de
primul Congres al executorilor judecătoreşti şi, după caz, de Adunarea generală
a Camerelor.
(2) Congresul de constituire a
Uniunii se va compune din preşedinţii şi vicepreşedinţii Camerelor şi din câte
un membru desemnat al acestora, cu excepţia Camerei de pe lângă Curtea de Apel
Bucureşti, care va desemna 3 membri.
Art. 68. - Modificările prezentului statut şi corelarea
cu actele normative ulterioare se vor face de către Consiliul Uniunii, urmând
să fie ratificate de Congresul Uniunii.
Art. 69. - (1) Cheltuielile de executare silită sunt
prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul statut.
(2) Codul deontologic al
executorului judecătoresc este prevăzut în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezentul statut.
Art. 70. - După adoptare, prezentul statut se comunică
ministrului justiţiei şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA Nr. 1
la statut
CHELTUIELI DE EXECUTARE SILITA
Nr. crt.
|
Activitatea
|
Suma (lei)
|
1.
|
Inregistrare
|
Până la: 1,00
|
2.
|
Formare dosar
|
Până la: 10,00
|
3.
|
Redactare adresă
|
Până la: 10,00
|
4.
|
Proces-verbal de îndeplinire a procedurii
|
Până la: 20,00
|
5.
|
Cheltuieli de transport
|
In funcţie de distanţă şi de mijlocul
de transport
|
6.
|
Cheltuieli de transmitere prin poştă
|
In funcţie de valoarea timbrelor necesare pentru modalitatea de transmitere
|
7.
|
Emiterea somaţiei
|
Până la: 10,00
|
8.
|
Proces-verbal de sechestru
|
Până la: 30,00
|
9.
|
Proces-verbal de situaţie
|
Până la: 50,00
|
10.
|
Notarea somaţiei în cartea funciară
|
Până la: 50,00
|
11.
|
Publicaţie de vânzare mobiliară
|
Până la: 30,00
|
12.
|
Publicaţie de vânzare imobiliară
|
Până la: 50,00
|
13.
|
Emitere adresă poprire pe fiecare terţ poprit
|
Până la: 10,00
|
14.
|
Emitere adresă de radiere a somaţiei din cartea funciară
|
Până la: 50,00
|
15.
|
Proces-verbal de licitaţie
|
Până la: 50,00
|
16.
|
Proces-verbal de distribuire sume
|
Până la: 100,00
|
17.
|
Act de adjudecare
|
Până la: 300,00
|
18.
|
Proces-verbal de constatare
|
Până la: 100,00
|
19.
|
Arhivare dosar
|
Până la: 30,00
|
ANEXA Nr. 2
la statut
CODUL DEONTOLOGIC
al executorului judecătoresc
CAPITOLUL I
Principii generale
Art. 1. - Rolul prezentului cod este acela de a formula
standarde ale conduitei executorului judecătoresc,
pentru ca aceasta să fie conformă cu onoarea şi demnitatea profesiei sale.
Art. 2. - Executorii judecătoreşti sunt obligaţi să
respecte regulile de conduită morală şi profesională cuprinse în prezentul cod.
Art. 3. - Executorii
judecătoreşti sunt independenţi din punct de vedere profesional şi se supun
numai Constituţiei României, legii, statutului profesiei şi prezentului cod.
CAPITOLUL II
Conduita executorului judecătoresc
Art. 4. - Ideile care guvernează activitatea
executorului judecătoresc sunt independenţa profesională, respectarea legilor,
onoarea, probitatea, confidenţialitatea, organizarea, eficacitatea şi
perseverenţa.
Art. 5. - Indeplinirea corectă şi în timp util a
atribuţiilor profesionale conferă substanţă principiului integrităţii
profesionale.
Art. 6. - Corectitudinea şi integritatea morală sunt
valori fundamentale pe care executorul judecătoresc este obligat să le respecte
atât în timpul serviciului, cât şi în afara acestuia.
Art. 7. - Datoria fiecărui executor judecătoresc este
să păstreze secretul profesional, cu excepţia dispoziţiilor legale sau
statutare contrare. Această obligaţie nu este limitată în timp.
Art. 8. - Organizarea riguroasă a activităţii
executorului judecătoresc se face în scopul satisfacerii celor mai exigente
standarde de calitate şi eficacitate a muncii.
Art. 9. - Respectarea şi aplicarea principiilor
enunţate constituie un deziderat şi un scop al exercitării profesiei de
executor judecătoresc. Respectarea lor se impune chiar şi în afara exercitării
activităţii profesionale, executorul judecătoresc fiind obligat să se abţină de
la săvârşirea de fapte ilegale sau contrare dispoziţiilor statutare ale asociaţiei
profesionale din care face parte, de natură a aduce atingere principiilor
fundamentale, ordinii publice şi bunelor moravuri sau demnităţii profesiei de
executor judecătoresc.
Art. 10. - Executorii judecătoreşti au îndatorirea de a
se preocupa în mod constant de actualizarea cunoştinţelor profesionale şi de
menţinerea lor la un nivel corespunzător de competenţă profesională.
CAPITOLUL III
Relaţia executorului judecătoresc cu clienţii
Art. 11. - Executorul judecătoresc trebuie să asigure
transparenţa activităţii sale în relaţiile cu clientul de care este angajat,
precum şi cu terţele persoane, sub rezerva respectării obligaţiei de
confidenţialitate. Lipsa de transparenţă poate aduce prejudicii grave imaginii
profesiei de executor judecătoresc şi este interzisă cu desăvârşire.
Art. 12. - Executorul judecătoresc va evita orice
conflict de interese care ar aduce atingere imaginii profesiei sau a asociaţiei
profesionale.
Art. 13. - Executorul judecătoresc îşi va sprijini
colegii în exercitarea profesiei, în aplicarea şi apărarea prezentului cod. El
va răspunde favorabil la cererea de consultanţă a acestora şi îi va ajuta în
situaţii dificile, în limita posibilităţilor sale, în special prin rezolvarea
unor probleme de ordin deontologic.
Art. 14. - Executorul judecătoresc va ţine cont de
opiniile şi practicile colegilor, în măsura în care acestea
nu contravin principiilor generale cuprinse în prezentul cod.
Art. 15. - Se interzice executorului judecătoresc orice
manifestare de concurenţă neloială, iar exercitarea profesiei se face exclusiv
pe criterii de competenţă teritorială şi profesională.
CAPITOLUL IV
Relaţiile executorilor judecătoreşti cu magistraţii
şi avocaţii
Art. 16. - Executorul judecătoresc va da dovadă de
respect faţă de magistraţi şi avocaţi, dar, în acelaşi timp, îşi va exercita
atribuţiile în mod conştiincios şi fără teamă, fără a ţine cont de propriile
sale interese.
Art. 17. - Executorul judecătoresc nu trebuie în niciun
moment să furnizeze magistratului sau avocatului, cu bună ştiinţă, o informaţie
falsă sau de natură să îl inducă pe acesta în eroare.
CAPITOLUL V
Relaţiile dintre executorii judecătoreşti şi
organele de conducere
Art. 18. - Executorii judecătoreşti aleşi în organele
de conducere nu vor putea folosi în niciun mod aceste funcţii în scopul
obţinerii unor avantaje sau exclusivităţi.
Art. 19. -In exercitarea funcţiilor
de conducere, executorii judecătoreşti trebuie să se preocupe de organizarea
activităţii personalului, să manifeste iniţiativă şi spirit de
responsabilitate, In luarea deciziilor ei trebuie să acorde întotdeauna
prioritate intereselor profesiei şi asociaţiei profesionale.
Art. 20. - Executorii judecătoreşti aleşi în organele
de conducere vor acorda o deosebită atenţie funcţiilor ocupate şi vor răspunde
tuturor convocărilor.
Art. 21. - Executorul judecătoresc este obligat să
respecte necondiţionat toate hotărârile organelor de conducere.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 22. - Codul deontologic al executorilor
judecătoreşti se aprobă de Congresul Uniunii Naţionale a Executorilor
Judecătoreşti.
Art. 23. - Orice modificare a prezentului cod va fi supusă aprobării Congresului.
Art. 24. - De la data adoptării de către Congres,
prezentul cod devine normă de conduită morală obligatorie pentru toţi
executorii judecătoreşti din România.
Art. 25. - Nerespectarea normelor deontologice atrage
răspunderea disciplinară a executorului judecătoresc.