HOTARARE Nr. 1982 din 16 noiembrie 2004
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului
nr. 69/2002 privind regimul juridic al cartii electronice de identitate,
republicata, precum si a formei si continutului cartii electronice de
identitate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1113 din 27 noiembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 69/2002 privind regimul juridic al cartii electronice
de identitate, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr.
69/2002 privind regimul juridic al cartii electronice de identitate,
republicata, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
Se aproba forma si continutul cartii electronice de identitate, prevazute
in anexa nr. 2.
Art. 3
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
p. Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Ioan Cordos,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2002 privind regimul juridic al
cartii electronice de identitate, republicata
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Cartea electronica de identitate este documentul prin care, potrivit
legii, se face dovada identitatii, a domiciliului si a cetateniei romane.
(2) Cartea electronica de identitate contine datele de identificare ale
titularului, in format tiparit si in format electronic.
(3) Pot inscrie date pe suportul de memorare electronica a informatiilor al
documentului prevazut la alin. (1) toate institutiile publice care au
competente prevazute de lege in acest sens.
(4) Inscrierea unor date de catre alte institutii sau autoritati decat cele
prevazute la alin. (3), precum si de catre alte persoane juridice se poate face
numai daca exista acordul expres dat in acest sens de catre titularul cartii
electronice de identitate.
(5) Pentru scopurile prevazute la alin. (3) si (4), se definesc doua tipuri
de suport de memorare electronica a informatiilor:
a) circuit integrat de tip smartcard;
b) banda optica.
(6) Pentru suporturile de tip smartcard sunt abilitate sa inscrie date
numai Ministerul Administratiei si Internelor si Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei, care poate delega aceasta competenta Autoritatii de
certificare organizate potrivit legii.
(7) Celelalte institutii, autoritati si persoane juridice prevazute la
alin. (3) si (4) pot inscrie date in format electronic exclusiv pe banda
optica.
Art. 2
Cartea electronica de identitate se elibereaza pentru o perioada de 10 ani.
Art. 3
Cartea electronica de identitate se foloseste pentru legitimarea
cetateanului in relatiile cu alte persoane fizice sau juridice si pentru
identificarea cetateanului, precum si in scopul furnizarii de informatii catre
sisteme informatice autorizate sa le prelucreze, in conditiile legii.
Art. 4
Cartea electronica de identitate se elibereaza de catre serviciul public
comunitar de evidenta a persoanelor de la locul de domiciliu sau de resedinta
al cetateanului.
Art. 5
Cartea electronica de identitate se elibereaza si se utilizeaza in
conditiile prevazute de lege.
Art. 6
(1) Evidenta informatiilor continute in cartile electronice de identitate
se tine prin Registrul permanent de evidenta a populatiei, precum si in alte
baze de date constituite si gestionate potrivit legii.
(2) Datele inscrise pe suportul de memorare electronica a informatiilor nu
pot fi sterse, iar orice modificare ulterioara a acestora se realizeaza, in
conditiile legii, numai prin adaugare la cele anterioare.
(3) Inregistrarea si actualizarea datelor de identitate ale cetatenilor,
precum si eliberarea si evidenta cartilor electronice de identitate se
realizeaza de catre serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor,
sub indrumarea metodologica a Inspectoratului National pentru Evidenta
Persoanelor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
(4) Administrarea datelor continute in Registrul permanent de evidenta a
populatiei si producerea cartilor electronice de identitate se realizeaza de
catre Ministerul Administratiei si Internelor prin Centrul National de
Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor si structurile sale
teritoriale.
CAP. 2
Realizarea suportului tehnic pentru producerea, eliberarea si utilizarea
cartii electronice de identitate
Art. 7
Cadrul economic si organizatoric de realizare a suportului tehnic pentru
producerea, eliberarea si utilizarea cartii electronice de identitate se
asigura de catre Ministerul Administratiei si Internelor in conformitate cu
Programul de aplicare a strategiei de informatizare a administratiei publice.
Art. 8
Finantarea contractelor de achizitie a bunurilor si serviciilor aferente
introducerii si utilizarii cartii electronice de identitate se realizeaza de la
bugetul statului, din fonduri alocate pentru punerea in aplicare a Strategiei
de informatizare a administratiei publice, din venituri extrabugetare obtinute
din eliberarea cartii electronice de identitate, din valorificarea datelor
continute in Registrul permanent de evidenta a populatiei, din fonduri PHARE,
precum si din alte surse, in conditiile legii.
Art. 9
Suportul tehnic pentru producerea si eliberarea cartii electronice de
identitate se realizeaza, in conditiile legii, prin elaborarea si implementarea
urmatoarelor proiecte:
a) Proiect pentru completarea si modernizarea infrastructurii teritoriale a
Sistemului national informatic de evidenta a populatiei;
b) Proiect pentru dotarea si modernizarea nivelului central al Sistemului
national informatic de evidenta a populatiei;
c) Proiect de audit privind mecanismele de securitate informatica utilizate
pentru inscrierea de date in format electronic in cartea electronica de
identitate, cu exceptia celor gestionate de institutiile care au competente in
domeniul apararii, ordinii publice, sigurantei si securitatii nationale.
Art. 10
Suportul tehnic pentru utilizarea cartii electronice de identitate se
asigura de sistemul informatic integrat al administratiei publice locale, care
se realizeaza, in conditiile legii, prin elaborarea si implementarea
urmatoarelor proiecte:
a) Proiect de realizare a registrului comunitatii locale, prin integrarea
informationala a registrului local de evidenta a persoanei cu celelalte
registre care inmagazineaza date referitoare la persoana, gestionate de
consiliile locale;
b) Proiect de realizare a portalului unic de servicii al administratiei
publice locale, care sa indeplineasca functiile de identificare si autorizare a
accesului cetateanului la site-urile furnizoare de servicii ale autoritatilor
publice si de colectare si transfer catre cetatean al documentelor care
certifica prestarea serviciilor, emise de site-urile furnizoare de servicii ale
institutiilor publice;
c) Proiect de aplicatie pentru gestiunea documentelor aferente solicitarii
si prestarii serviciilor in cadrul sistemelor informatice;
d) Proiect de realizare a conexiunii dintre Sistemul national informatic de
evidenta a populatiei si alte sisteme informatice ale administratiei publice
centrale.
Art. 11
Realizarea si generalizarea la nivelul intregii tari a suportului tehnic
pentru introducerea si utilizarea cartii electronice de identitate se
deruleaza, in conditiile legii, prin:
a) testarea platformei-pilot a proiectului pentru constituirea sistemului
informatic de realizare a cartii electronice de identitate;
b) implementarea pe intregul teritoriu al Romaniei a proiectelor prevazute
la art. 9 si 10.
Art. 12
Platforma-pilot pentru testarea in conditii de exploatare a sistemului
informatic pentru cartea electronica de identitate se realizeaza, in conditiile
legii, prin:
a) elaborarea specificatiilor pentru realizarea prototipului de producere
si utilizare a cartii electronice de identitate;
b) realizarea prototipului;
c) testarea functionarii si evaluarea prototipului;
d) asigurarea conditiilor tehnice si logistice pentru instalarea si punerea
in functiune a platformei-pilot;
e) testarea platformei-pilot pentru producerea si utilizarea cartii
electronice de identitate;
f) evaluarea si omologarea rezultatelor.
CAP. 3
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 13
Pana la asigurarea cu echipamentele si programele informatice necesare
emiterii cartii electronice de identitate, serviciile publice comunitare vor
elibera in continuare carti de identitate.
Art. 14
Cartile electronice de identitate se vor emite esalonat, conform termenelor
stabilite prin lege.
Art. 15
(1) Cartea electronica de identitate se elibereaza titularului dupa
achitarea costului acesteia, potrivit legii.
(2) Costul cartii electronice de identitate se achita o singura data pe
perioada valabilitatii acesteia, la emiterea documentului.
(3) Inscrierea de date si informatii de catre Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei sau, dupa caz, de catre Autoritatea de certificare,
precum si de catre celelalte institutii, autoritati sau persoane juridice
abilitate se face pe baza unor tarife care vor fi stabilite de catre acestea.
Art. 16
Contravaloarea cartii electronice de identitate va fi stabilita prin
hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor,
cu avizul Consiliului Concurentei.
ANEXA 2
FORMA SI CONTINUTUL
cartii electronice de identitate
1. Date generale
1.1. Cartea electronica de identitate este o cartela din plastic pe care
sunt inscriptionate si/sau memorate date personale ale titularului.
1.2. Dimensiunile cartii electronice de identitate sunt conform
standardului international ISO-IEC 7810/1995, model ID-1.
2. Continutul cartii electronice de identitate
2.1. Cartea electronica de identitate contine date in format tiparit, date
in format electronic, fotografia titularului, emitentul, elemente de
particularizare si de securizare.
2.2. Datele se inscriptioneaza pe ambele suprafete ale documentului. Pe
verso-ul cartii electronice de identitate este aplicat un suport de memorare in
format digital a datelor personale ale titularului.
2.3. Continutul de date in format tiparit
2.3.1. Datele existente pe fata cartii electronice de identitate sunt:
a) denumirea tarii;
b) seria - 2 litere - si numarul - 6 cifre;
c) denumirea documentului;
d) codul numeric personal;
e) sexul;
f) numele;
g) prenumele;
h) locul nasterii;
i) adresa de domiciliu;
j) semnatura titularului, in partea de jos a documentului;
k) fotografia.
2.3.2. Datele existente pe spatele cartii electronice de identitate sunt:
a) data emiterii;
b) data expirarii valabilitatii;
c) emitentul;
d) informatii conform standardului ICAO MRZ pentru citire optica automata,
tiparite in formatul OCR-B, pozitionate in partea de jos a cartii electronice
de identitate.
2.4. Continutul de date in format digital
2.4.1. Suportul de memorare electronica a informatiilor se afla pe spatele
cartii electronice de identitate si contine urmatoarele:
a) toate datele prevazute la pct. 2.3.;
b) datele necesare pentru exercitarea dreptului la vot al titularului
cartii electronice de identitate;
c) fotografia titularului;
d) datele referitoare la asigurarea medicala;
e) informatiile privind asigurarea sociala;
f) datele referitoare la resedinta titularului;
g) datele de identificare biometrica a titularului, potrivit
reglementarilor internationale la care Romania este parte;
h) codurile sau cheile criptografice pentru generarea semnaturii digitale
si de acces in alte sisteme informatice.
2.4.2. Inscriptionarea sau adaugarea datelor pe suportul electronic se face
numai de catre emitent sau institutiile abilitate in acest sens, iar citirea
acestor date este permisa conform legislatiei in vigoare.
2.4.3. Este permisa inscrierea pe suportul electronic de date a unor date
suplimentare, in conditiile legii, de catre institutii, autoritati sau persoane
juridice competente in acest sens, numai daca exista acordul expres al
titularului cu privire la aceasta inscriere.
2.5. Elementele de particularizare
Elementele de particularizare sunt specifice statului roman, si anume:
a) drapelul national, pozitionat pe fata cartii electronice de identitate;
b) stema, pozitionata pe fata cartii electronice de identitate;
c) sigla emitentului, pozitionata pe spatele cartii electronice de
identitate;
d) alte elemente de particularizare.
2.6. Elementele de securizare
Elementele de securizare constau in:
a) imaginea "umbra" a titularului;
b) elemente OVD - optical video device;
c) inscriptionari cu cerneluri speciale;
d) filigran;
e) microtext;
f) alte elemente de securizare.