HOTARARE Nr.
21 din 19 septembrie 2006
pentru aprobarea Normei nr.
9/2006 privind taxele de autorizare, avizare si administrare in sistemul
pensiilor facultative
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 880 din 27 octombrie 2006
In baza prevederilor art. 3 alin. (1), art. 16, art. 17 alin. (1), art. 21 şi ale art. 23 lit. f) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere prevederile art. 27, 28, 35 şi 125 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile
facultative,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 19 septembrie 2006,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 9/2006 privind taxele de
autorizare, avizare şi administrare în sistemul pensiilor facultative,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Norma menţionată la art. 1 intră în vigoare
la data publicării acesteia şi a prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al
României, Partea I, şi va fi publicată şi pe site-ul
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare-reglementare
împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmări ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 9/2006
privind taxele de autorizare, avizare şi
administrare în sistemul pensiilor facultative
Având în vedere prevederile art. 27, 28 şi 35 din Legea
nr. 204/2006 privind pensiile facultative, denumită în continuare Lege,
în temeiul dispoziţiilor art.
17, art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta normă stabileşte taxele care
sunt percepute de Comisie în cadrul sistemului de
pensii facultative.
(2) Comisia percepe taxe de autorizare, avizare şi de
administrare.
Art. 2. - Plata taxelor prevăzute în prezenta normă se
va face de către:
a) societăţile de pensii;
b) societăţile de pensii, societăţile de asigurare,
societăţile de administrare a investiţiilor, pentru obţinerea autorizării ca
administrator al fondurilor de pensii facultative;
c) administratorii fondurilor de pensii facultative;
d) depozitarii activelor fondurilor de pensii
facultative;
e) auditorii financiari ai fondurilor de pensii
facultative;
f) agenţii de marketing.
CAPITOLUL II
Cuantumul taxelor de autorizare, avizare şi
administrare
SECŢIUNEA I
Taxele de autorizare
Art. 3. - Se vor plăti taxe de autorizare în
următoarele cazuri:
a) autorizarea de constituire
a societăţii de pensii, conform art. 4 alin. (3) lit. k) din Lege;
b) autorizarea ca administrator de pensii facultative,
conform art. 10 alin. (2) lit. h) din Lege;
c) autorizarea prospectului schemei de pensii
facultative, conform art. 30 alin. (2) din Lege;
d) autorizarea fondului de pensii facultative, conform
art. 42 alin. (1) din Lege;
e) autorizarea de funcţionare a agenţilor de
marketing persoane juridice, conform Normei nr. 10/2006 privind marketingul
prospectului schemei de pensii facultative, aprobată prin Hotărârea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 22/2006;
f) autorizarea modificării actelor care au stat la
baza autorizărilor menţionate la lit. a), b), d) şi e).
Art. 4. - Cuantumul taxelor de autorizare este de:
a) 80.000 lei pentru taxa de autorizare de constituire
a societăţii de pensii;
b) 200.000 lei pentru taxa de autorizare ca
administrator de fonduri de pensii facultative;
c) 12.000 lei pentru taxa de autorizare a prospectului
schemei de pensii facultative;
d) 8.000 lei pentru taxa de autorizare a fondului de
pensii facultative;
e) 5.000 lei pentru taxa de autorizare a agenţilor de
marketing persoane juridice;
f) 1.000 lei pentru taxa de autorizare a
modificărilor menţionate la art. 3 lit. f).
Art. 5. - Taxele de autorizare vor fi achitate de
către:
a) societatea de pensii, în cazul taxei pentru
autorizarea de constituire;
b) persoanele juridice, în cazul taxei pentru
autorizarea ca administrator de fonduri de pensii facultative;
c) administrator, pentru autorizarea prospectului
schemei de pensii facultative;
d) administrator, pentru autorizarea fondului de pensii
facultative;
e) administrator, pentru modificarea actelor
menţionate la art. 3 lit. f);
f) agentul de marketing persoană
juridică pentru autorizarea de funcţionare.
SECŢIUNEA a II-a
Taxele de avizare
Art. 6. - Taxele de avizare se percep în următoarele
cazuri:
a) avizarea depozitarului activelor fondului de pensii
facultative, conform art. 107 alin. (1) lit. b) din Lege;
b) avizarea auditorului financiar al fondului de
pensii facultative, conform art. 81 alin. (2) din Lege şi potrivit Normei nr.
8/2006 privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii facultative,
aprobate prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private nr. 20/2006;
c) avizarea modificării prospectului schemei de
pensii facultative, conform art. 36 alin. (2) din Lege;
d) avizarea deţinerilor mai mari de 5% din capitalul
social al administratorului, ulterior autorizării acestuia, conform art. 21
alin. (2) din Lege;
e) avizarea agenţilor de marketing persoane fizice,
respectiv agentul de marketing persoană juridică, conform art. 28 alin. (1) din
Lege şi potrivit Normei nr. 10/2006 privind marketingul prospectului schemei de
pensii facultative;
f) avizarea materialelor publicitare conform art. 28
alin. (1) din Lege şi art. 9 din Norma nr. 5/2006 privind informaţiile
conţinute în materialele publicitare referitoare la fondurile de pensii
facultative şi administratorii acestora, aprobată prin Hotărârea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 17/2006.
Art. 7. - Cuantumul taxelor de avizare este de:
a) 80.000 lei pentru taxa de avizare a depozitarului;
b) 35.000 lei pentru taxa de avizare a auditorului
financiar;
c) 1.000 lei pentru taxa de avizare a modificării
prospectului schemei de pensii facultative;
d) 4.000 lei pentru taxa de avizare a deţinerilor mai mari de 5% din capitalul social al administratorului;
e) 100 lei pentru taxa de avizare a agenţilor de
marketing persoane fizice;
f) 4.000 lei pentru taxa de avizare a agenţilor de
marketing persoane juridice;
g) 1.000 lei pentru taxa de avizare a materialelor
publicitare.
Art. 8. - Taxele de avizare vor fi achitate de către:
a) depozitar, pentru obţinerea avizului de
depozitare;
b) auditorul financiar, pentru obţinerea avizului de
auditor;
c) administrator, pentru obţinerea avizelor prevăzute
la art. 6 lit. c), d) şi f);
d) agentul de marketing persoană fizică, respectiv
agentul de marketing persoană juridică, pentru obţinerea avizului prevăzut la
art. 6 lit. e).
SECŢIUNEA a III-a
Taxa de administrare
Art. 9. - Administratorul
achită Comisiei, de la momentul autorizării administrării primului fond de
pensii facultative, pe durata existenţei acestuia, o taxă lunară de
administrare conform art. 27 alin. (1) din Lege.
Art. 10. - (1) Taxa de administrare este compusă din:
a) o cotă de 0,50% din
valoarea contribuţiilor brute încasate de administrator, suportată de acesta
din comisionul de administrare dedus din contribuţiile plătite, conform art. 92
alin. (2) lit. a) din Lege;
b) o cotă de 0,02% din valoarea activului net al
fondului de pensii facultative, suportată de administrator din comisionul de
administrare dedus de acesta din activul net total al fondului de pensii
facultative, conform art. 92 alin. (2) lit. b) din Lege.
(2) In cazul în care un administrator administrează mai
multe fonduri de pensii facultative, taxa prevăzută la alin. (1) se plăteşte
pentru fiecare fond de pensii facultative.
Art. 11. - (1) Administratorii sunt obligaţi să
întocmească şi să transmită lunar Comisiei, pentru luna precedentă, raportarea
privind modul de constituire şi virare a taxei de administrare, potrivit
anexei.
(2) Raportarea prevăzută la alin. (1) se semnează de
către reprezentantul legal al administratorului.
(3) Raportarea prevăzută la alin. (1) se transmite în
formă scrisă şi în format electronic până la data de 25 a fiecărei luni
calendaristice pentru luna precedentă.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 12. - (1) Taxele prevăzute în prezenta normă vor
fi virate în contul Comisiei deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti.
(2) Virarea sumelor datorate
lunar se va realiza cel târziu până la data de 25 a fiecărei luni
calendaristice pentru luna precedentă, fără deducerea din obligaţia de plată a
comisioanelor bancare.
Art. 13. - (1) Pentru neachitarea la termen a taxei de
administrare prevăzute la art. 10, administratorii
datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere, calculate în conformitate cu
reglementările în vigoare, aplicabile la colectarea creanţelor bugetare.
(2) Dobânzile şi penalităţile de întârziere vor fi
evidenţiate separat pe ordinul de plată şi vor fi virate în contul Comisiei
deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti.
Art. 14. - (1) Verificarea respectării prevederilor
legale privind virarea sumelor prevăzute la art. 10 alin. (1) se face de către
Comisie.
(2) In cazul raportării eronate
a bazei de calcul, pentru diferenţele constatate, Comisia aplică în mod
corespunzător dobânzile
şi/sau penalităţile de întârziere prevăzute la art. 13, calculate pe perioada
cuprinsă între data la care aceste sume erau scadente şi data plăţii efective.
Art. 15. - Sumele provenind din taxe de autorizare,
avizare, administrare, precum şi din dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere
virate de administratori se constituie venituri la bugetul Comisiei, conform
art. 17 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
313/2005.
Art. 16. - Eventualele sume virate în plus se vor regulariza ulterior la iniţiativa plătitorului, cu avizul
prealabil al Comisiei.
Art. 17. - Anexa face parte integrantă din prezenta
normă.
ANEXĂ la normă
RAPORTARE
privind taxa de administrare
Administrator (Denumire)
..................................................................
Fond de Pensii Facultative (Denumire)
...........................................
Luna
|
Total
contribuţii
brute
încasate
|
Valoarea
activului
net
total
|
Comision
de
administrare
încasat din
total
contribuţii
|
Comision
de
administrare
încasat din
activul
net total
|
Comision
de
administrare
datorat din
total
contribuţii
|
Comision
de
administrare
datorat din
activul
net total
|
Taxa
de
administrare
datorată
(6+7)
|
Documentul/
data
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
Numele şi prenumele ...........................................
Semnătura
...........................................................
Ştampila
.................................................................