HOTARARE Nr.
17 din 25 martie 2008
pentru aprobarea Normei nr.
8/2008 privind taxele de autorizare, avizare si administrare in sistemul
pensiilor facultative
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 272 din 7 aprilie 2008
In temeiul dispoziţiilor art. 17 şi ale art. 23 lit. f)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai Consiliului
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere prevederile art. 28 alin. (1) din Legea
nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu
modificările şi completările ulterioare,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 25 martie 2008,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 8/2008 privind taxele de
autorizare, avizare şi administrare în sistemul pensiilor facultative,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi pe site-ul Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare-reglementare împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmări
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXA
NORMA Nr. 8/2008
privind taxele de autorizare,
avizare şi administrare în sistemul pensiilor
facultative
Având în vedere prevederile art. 28 alin. (1) din Legea
nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 17 şi ale art. 23 lit. f)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005
Comisia de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă stabileşte taxele percepute de
către Comisie în cadrul sistemului de pensii facultative.
Art. 2. - Termenii şi expresiile utilizate în prezenta
normă au semnificaţia prevăzută la art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind
pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - Plata taxelor prevăzute în anexă se va face
de către:
a) fondatorii unei societăţi de
pensii, în vederea autorizării de constituire a acesteia;
b) societăţile de pensii, societăţile de asigurare,
societăţile de administrare a investiţiilor, în vederea autorizării ca
administrator al fondurilor de pensii facultative;
c) administratorii fondurilor de pensii facultative;
d) depozitarii activelor fondurilor de pensii
facultative;
e) auditorii financiari ai fondurilor de pensii
facultative;
f) agenţii de marketing;
g) solicitant persoană fizică sau juridică.
CAPITOLUL II
Taxele lunare în sistemul pensiilor facultative
Art. 4. - (1) De la momentul autorizării primului fond
de pensii facultative, pe durata existenţei acestuia, administratorul acestuia
achită Comisiei o taxă lunară de administrare.
(2) In cazul în care un administrator administrează mai multe fonduri de pensii facultative, taxa prevăzută
la alin. (1) se achită pentru fiecare fond de pensii facultative.
Art. 5. - Incepând cu data de 1 ianuarie 2009,
depozitarii avizaţi în baza Legii nr. 204/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, achită Comisiei o taxă lunară de funcţionare.
Art. 6. - Agenţii de marketing, persoane juridice,
autorizaţi/avizaţi în baza Legii nr. 204/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, achită Comisiei o taxă lunară de funcţionare începând cu 1 ianuarie 2009.
Art. 7. - (1) Taxele prevăzute în prezenta normă vor fi
virate în contul Comisiei, deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti.
(2) Plata sumelor datorate lunar se va realiza cel
târziu până la data de 25 a fiecărei luni pentru luna precedentă, fără
deducerea din obligaţia de plată a comisioanelor bancare.
Art. 8. - (1) Pentru neachitarea la termen a taxelor
lunare prevăzute la art. 4 - 6, administratorii, depozitarii şi agenţii de
marketing datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere, calculate în
conformitate cu reglementările în vigoare, aplicabile la colectarea creanţelor
bugetare.
(2) Dobânzile şi penalităţile de întârziere vor fi
evidenţiate separat pe ordinul de plată şi vor fi virate în contul Comisiei,
deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti.
Art. 9. - (1) Verificarea respectării prevederilor
legale privind plata sumelor prevăzute la art. 4 - 8 se face de către Comisie.
(2) In cazul raportării eronate a bazei de calcul,
pentru diferenţele constatate, Comisia aplică în mod corespunzător dobânzile
şi/sau penalităţile de întârziere prevăzute la art. 8, calculate pentru
perioada cuprinsă între data la care aceste sume erau scadente şi data plăţii
efective.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 10. - (1) Sumele provenind din taxe de autorizare, avizare, administrare, funcţionare, precum şi
din dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere se constituie venituri la bugetul
Comisiei, conform art. 17 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005.
(2) Eventualele sume virate în plus se vor regulariza
ulterior la iniţiativa plătitorului, cu avizul prealabil al Comisiei.
(3) In cazul în care o cerere este retrasă de către
solicitant, precum şi în cazul respingerii unei cereri, taxa percepută nu se
restituie.
Art. 11. - Societăţile de pensii care administrează, în
baza autorizaţiilor obţinute în temeiul Legii nr. 204/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii
administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
atât un fond de pensii administrat privat, cât şi unul sau mai multe fonduri de
pensii facultative vor plăti o singură taxă pentru solicitarea de modificare a
documentelor depuse în vederea obţinerii autorizaţiilor de administrare, cu
excepţia modificării prospectelor schemelor de pensii.
Art. 12. - Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în
prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în
vigoare, respectiv ale art. 38 lit. c), art. 120 alin.(1), art. 121 alin. (1)
lit. k), art. 122 şi ale art. 1221 din Legea nr. 204/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 13. -Anexa face parte integrantă din prezenta
normă.
Art. 14. - La data intrării în vigoare a prezentei
norme se abrogă Norma nr. 9/2006 privind taxele de autorizare, avizare şi
administrare în sistemul pensiilor facultative, aprobată prin Hotărârea
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 21/2006, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 880 din 27 octombrie 2006, cu
modificările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ANEXĂ la
normă
TAXE
aferente fondurilor de pensii facultative
Nr. crt.
|
Plătitorul
|
Operaţiunea
|
Suma
- lei -
|
1.
|
Fondatori societate de pensii
|
autorizare de constituire
|
80.000
|
2.
|
Societate de pensii/societate de administrare a
investiţiilor/societate de asigurări
|
autorizare de administrare
|
150.000
|
3.
|
Administrator
|
a) autorizare prospect schemă de pensii facultative
|
12.000
|
|
|
b) autorizare fond de pensii
|
8.000
|
c) autorizare/avizare modificare
|
1.000
|
d) avizare agent de marketing persoană fizică
|
50
|
e) avizare modificare agent de marketing persoană fizică
|
25
|
f) avizare tematică agenţi de marketing
|
100
|
g) avizare modificare tematică agenţi de marketing
|
25
|
h) taxă de administrare lunară
|
0,50% din valoarea contribuţiilor brute încasate de
administrator, suportată de acesta din comisionul de administrare dedus din
contribuţiile plătite, conform art. 92 alin. (2) lit. a) din Legea nr.
204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările
ulterioare;
|
0,02% din valoarea activului net al
fondului de pensii facultative, suportată de administrator din comisionul de
administrare dedus de acesta din activul net total al fondului de pensii
facultative, conform art. 92 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 204/2006 privind
pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare.
|
Nr. crt.
|
Plătitorul
|
Operaţiunea
|
Suma
- lei -
|
4.
|
Depozitar
|
a) avizare
|
80.000
|
b) avizare modificare
|
1.000
|
c) taxă de funcţionare lunară
|
0,1%1) din veniturile brute
obţinute din activitatea de depozitare aferentă fondurilor de pensii
facultative
|
5.
|
Auditor
|
a) avizare
|
35.000
|
b) avizare modificare
|
1.000
|
6.
|
Agent de marketing persoană juridică
|
a) autorizare de funcţionare
|
5.000
|
b) avizare
|
4.000
|
c) autorizare/avizare modificare
|
1.000
|
d) avizare agent de marketing persoană fizică
|
50
|
e) avizare modificare agent de marketing persoană fizică
|
25
|
f) taxă de funcţionare lunară
|
0,5% aplicat veniturilor brute realizate2)
din activitatea de marketing al fondului de pensii
|
7.
|
Persoana juridică specializată
|
a) taxă de avizare
|
1.500
|
b) avizare modificare
|
150
|
8.
|
Persoana juridică/fizică solicitantă
|
a) aviz de interpretare oficială a reglementărilor în vigoare
privind sistemul pensiilor administrate privat din
România
|
5.000
|
b) asistenţă în vederea înfiinţării unei entităţi supuse
autorizării Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private
|
2.000
|
c) asistenţă în vederea elaborării unui document supus
autorizării/avizării Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private
|
3.000
|
d) emiterea deciziei de retragere a autorizaţiei/avizului la
cerere (pj3))
|
400
|
|
|
e) emiterea deciziei de radiere, la cerere (pj)
|
700
|
f) eliberare duplicate ale actelor individuale emise de către Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private
|
10 lei/pagină
|
g) eliberare copii ale documentelor cu caracter public
|
|
- pe suport hârtie
|
0,5 lei/pagină
|
- pe suport magnetic
|
0,5 lei/pagină + 5 lei contravaloarea suportului magnetic
|
1) Incepând cu 1 ianuarie 2009.
2) Incepând cu 1 ianuarie 2009.
3) Persoană juridică.