HOTARARE Nr.
213 din 28 februarie 2007
pentru modificarea si
completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 153 din 2 martie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
A. Titlul II -
Impozitul pe profit
1. Punctul 701 va avea următorul cuprins:
„701. Pentru determinarea profitului
impozabil începând cu anul fiscal 2007, nivelul ratei
dobânzii pentru împrumuturile în valută este de 7%."
B. Titlul VI - Taxa pe valoarea adăugată
1. Alineatele (13) şi (16) ale punctului 2 vor avea
următorul cuprins:
„(13) Prevederile art. 126 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal se aplică pentru livrarea de bunuri efectuată de
către un furnizor care este înregistrat în scopuri de TVA în primul stat membru
către un cumpărător revânzător care este înregistrat în scopuri de TVA în al
doilea stat membru, altul decât cel din care începe transportul efectiv al
bunurilor, şi care este urmată de livrarea aceloraşi bunuri de către
cumpărătorul revânzător către beneficiarul livrării, care este înregistrat în
scopuri de TVA în al treilea stat membru, dacă se îndeplinesc următoarele
condiţii:
a) bunurile sunt expediate sau transportate direct
din primul stat membru al furnizorului către al treilea stat membru al
beneficiarului livrării; şi
b) relaţia de transport al bunurilor din România în
al treilea stat membru trebuie să existe între furnizor şi cumpărătorul
revânzător, oricare dintre aceştia putând fi responsabil pentru transportul
bunurilor, în conformitate cu condiţiile Incoterms sau în conformitate cu
prevederile contractuale.
(...)
(16) Dacă în situaţia prevăzută la alin. (13) România
este al treilea stat membru al beneficiarului livrării, achiziţia
intracomunitară de bunuri efectuată de cumpărătorul revânzător, care ar avea
locul în România conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal, nu este operaţiune impozabilă în
România, dacă se îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) cumpărătorul revânzător nu este stabilit în
România, ci în al doilea stat membru;
b) achiziţia intracomunitară de bunuri este efectuată
de cumpărătorul revânzător, în vederea efectuării unei livrări ulterioare a
acestor bunuri în România;
c) beneficiarul livrării este o persoană impozabilă
sau o persoană juridică neimpozabilă, înregistrată în scopuri de TVA în România
conform art. 153 sau 1531 din Codul fiscal;
d) beneficiarul livrării este obligat, conform art.
150 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, la plata taxei pentru livrarea
efectuată de cumpărătorul revânzător care nu este înregistrat în scopuri de TVA
în România;
e) beneficiarul livrării înscrie achiziţia efectuată
în rubrica «Achiziţii intracomunitare» din decontul de taxă prevăzut la art.
1562 sau la art. 1563 din Codul fiscal, precum şi în declaraţia recapitulativă pentru
achiziţii intracomunitare de bunuri, prevăzută la art. 1564 alin. (2) din Codul fiscal."
2. Alineatul (1) al punctului 22 va avea următorul cuprins:
„22. (1) In contractele încheiate între părţi trebuie
menţionat dacă pentru decontări va fi utilizat cursul de schimb comunicat de
Banca Naţională a României sau cursul de schimb al unei bănci comerciale. In
cazul încasării de avansuri înainte de livrarea de bunuri sau prestarea de
servicii, altele decât cele pentru achiziţii intracomunitare sau livrări
intracomunitare de bunuri, cursul de schimb valutar utilizat pentru
determinarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adăugată la data încasării
avansurilor va rămâne neschimbat la data definitivării operaţiunii.
Exemplu: O persoană impozabilă înregistrată în scopuri
de TVA conform art. 153 din Codul fiscal încasează 1.000 euro drept avans
pentru livrarea unui automobil de la o altă societate B. A va emite o factură
către B la cursul de 3,5 lei/euro, valabil la data încasării avansului.
Baza de impozitare a TVA = 1.000 euro x 3,5 lei/euro =
3.500 lei.
Taxa pe valoarea adăugată aferentă avansului = 3.500 x
19% = 665 lei.
După o perioadă de 3 luni are loc livrarea
automobilului, care costă 5.000 euro. Cursul din data livrării bunului este de
3,6 lei/euro. Baza de impozitare TVA se determină astfel:
[(1.000 euro x 3,5 lei/euro) + (4.000 euro x 3,6
lei/euro)] x 19% = 17.900 x 19% = 3.401 lei."
3. Exemplele 1 şi 2 cuprinse în alineatul (8) al punctului 54 vor avea
următorul cuprins:
„Exemplul 1: O persoană impozabilă cumpără un mijloc
fix a cărui durată normală de funcţionare este de 7 ani, la data de 30 noiembrie 2007, în valoare de
10.000 lei + TVA (19% = 1.900), şi deduce 1.900 lei.
La data de 2 decembrie 2009, mijlocul fix este casat.
In acest caz, există o ajustare în favoarea statului, în valoare de două
cincimi din 1.900 lei, respectiv 760 lei.
Exemplul 2: O persoană
impozabilă cumpără un mijloc fix a cărui durată de funcţionare este de 3 ani,
la data de 30 noiembrie 2007, în valoare de 10.000 lei + TVA (19% = 1.900 lei),
şi deduce 1.900 lei. La data de 2 decembrie 2009, mijlocul fix este casat. In
acest caz, există o ajustare în favoarea statului, în valoare de două cincimi
din 1.900 lei, respectiv 760 lei."
4. Punctul 60 va avea următorul cuprins:
„60. Obligaţiile beneficiarului prevăzute la art. 1512 alin. (1) din Codul fiscal nu
afectează exercitarea dreptului de deducere în condiţiile prevăzute la art. 145
din Codul fiscal."
5. Alineatul (2)
al punctului 63 se abrogă.
6. La punctul 71 alineatul (1), litera d) va avea
următorul cuprins:
,,d) numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri
de TVA acordat de autorităţile fiscale din alt stat membru persoanei impozabile
care realizează transferul, precum şi adresa exactă a locului în care au fost
transferate bunurile."
7. Alineatele (1) şi (2) ale punctului 72 vor avea următorul cuprins:
„72. (1) Factura prevăzută la
art. 155 alin. (5) din Codul fiscal va fi întocmită în orice limbă oficială a
statelor membre ale Uniunii Europene, dar la solicitarea organelor de control
trebuie asigurată traducerea în limba română. Baza de impozitare poate fi
înscrisă în valută, dar dacă operaţiunea nu este scutită de taxă, suma taxei
trebuie înscrisă şi în lei. Pentru înregistrarea în jurnalele de vânzări, baza
impozabilă va fi convertită în lei utilizând cursul de schimb prevăzut la art.
1391 din Codul
fiscal.
(2) In situaţia în care
denumirea bunurilor livrate/serviciilor prestate nu poate fi înscrisă pe o
singură pagină, elementele prevăzute la art. 155 alin. (5), cu excepţia
informaţiilor prevăzute la lit. k), m), n) şi p), din Codul fiscal se înscriu
numai pe prima pagină a facturii. In această situaţie este obligatorie
înscrierea pe prima pagină a facturii a numărului de pagini pe care le conţine
factura şi a numărului total de poziţii cuprinse în factura respectivă. Pe
facturile emise şi achitate prin numerar pe bază de bonuri fiscale emise
conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia
agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
republicată, cu modificările ulterioare, nu este necesară menţionarea bunurilor
livrate sau a serviciilor prestate, fiind suficientă menţiunea «conform bon
fiscal nr./data»."
8. La punctul 80 alineatul (2), partea introductivă va avea următorul
cuprins:
„(2) In sensul art. 1561 alin. (7) din Codul
fiscal, organele fiscale competente pot aproba, la
solicitarea justificată a persoanei impozabile, o altă perioadă fiscală,
respectiv:".
9. Punctul 81 va avea următorul cuprins:
„81.(1) In scopul aplicării prevederilor art. 157 alin.
(4) din Codul fiscal, organele vamale nu vor solicita plata taxei pe valoarea
adăugată pentru importuri de bunuri persoanelor care fac dovada că sunt
înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal. Nu se aplică
aceste prevederi în cazul persoanelor care sunt înregistrate în scopuri de TVA
pentru achiziţii intracomunitare conform art. 1531 din Codul fiscal, care fac plata taxei în conformitate cu
prevederile art. 157 alin. (3) din Codul fiscal.
(2) In cursul perioadei fiscale, importatorii care
sunt persoane impozabile înregistrate în scopuri de
TVA conform art. 153 din Codul fiscal reflectă taxa pe valoarea adăugată
aferentă acestor importuri în jurnalele pentru cumpărări pe baza declaraţiei
vamale de import sau, după caz, a actului constatator emis de autoritatea
vamală. Contabil, taxa aferentă importului se înregistrează concomitent atât ca
taxă colectată, cât şi ca taxă deductibilă. In decontul de taxă pe valoarea
adăugată, taxa se evidenţiază atât ca taxă colectată, cât şi ca taxă
deductibilă, în limitele şi în condiţiile prevăzute la art. 145, 146, 147 şi
1471 din Codul
fiscal.
(3) In situaţia în care organele fiscale competente,
cu ocazia verificărilor efectuate, constată că nu s-au îndeplinit obligaţiile
prevăzute la art. 157 alin. (2) sau, în cazul importurilor, la art. 157 alin.
(5) din Codul fiscal, vor proceda astfel:
a) dacă achiziţiile sunt destinate exclusiv
realizării de operaţiuni care dau drept de deducere, dispun aplicarea
prevederilor art. 157 alin. (2) din Codul fiscal sau, în cazul importurilor,
dispun aplicarea prevederilor art. 157 alin. (5) din Codul fiscal, în perioada
fiscală în care s-a finalizat controlul;
b) dacă achiziţiile sunt destinate realizării de
operaţiuni care sunt supuse pro-rata, vor calcula diferenţa dintre taxa
colectată şi taxa dedusă potrivit pro-rata aplicabilă la data efectuării
operaţiunii. In cazul în care controlul are loc în cursul anului fiscal în care
operaţiunea a avut loc, pentru determinarea diferenţei menţionate se va avea în
vedere pro-rata provizorie aplicată. Dacă controlul are loc într-un alt an
fiscal decât cel în care a avut loc operaţiunea, pentru determinarea diferenţei
menţionate se va avea în vedere pro-rata definitivă calculată pentru anul în
care a avut loc operaţiunea. Diferenţele astfel stabilite vor fi achitate în
termenele prevăzute de normele procedurale în vigoare;
c) dacă achiziţiile sunt destinate realizării de
operaţiuni care nu dau drept de deducere, vor stabili taxa datorată bugetului
de stat, care va fi achitată în termenele prevăzute de normele procedurale în
vigoare.
(4) Pentru sumele evidenţiate în actele constatatoare
emise de organele vamale după data de 1 ianuarie 2007 pentru importuri
realizate anterior acestei date, se aplică prevederile art. 157 alin. (4) şi
(5) din Codul fiscal."
C. Titlul VII - Accize şi alte taxe
speciale
1. După alineatul (2) al punctului 22 se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Acciza se consideră suspendată atunci când
produsele supuse accizelor provin din sau sunt destinate unor terţe ţări sau
unor teritorii menţionate la art. 1631 din Codul fiscal."
2. După punctul 42 se introduce un nou punct, punctul 43, cu următorul cuprins:
„Codul fiscal:
Produse energetice
Art. 175. - [...]
(2) Intră sub incidenţa prevederilor secţiunilor a
4-a şi a 5-a ale cap. I din prezentul titlu doar următoarele produse energetice:
[...]
c) produsele cu codurile NC de la 2710 11 la 2710 19
69. Pentru produsele cu codurile NC 2710 11 21, 2710 11 25 şi 2710 19 29,
prevederile secţiunii a 5-a se vor aplica numai circulaţiei comerciale în vrac;
Norme metodologice:
43. In înţelesul
prezentelor norme, prin circulaţie comercială în vrac se înţelege
transportul produsului în stare vărsată fie prin cisterne, rezervoare sau alte
containere similare, care fac parte integrantă din mijlocul de transport -
camion-cisternă, vagon-cisternă, nave petroliere etc. -, fie prin tancuri ISO.
De asemenea, circulaţia comercială în vrac include şi transportul
produselor în stare vărsată efectuat prin alte containere mai mari de 210 litri
în volum."
3. După alineatul (1) al punctului 51-1 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Intră sub incidenţa prevederilor alin. (1) şi
operatorii economici care efectuează achiziţii intracomunitare sau importă
astfel de produse, exigibilitatea accizelor luând naştere la momentul livrării
produselor respective către beneficiari."
4. Punctul 51-3 va avea următorul cuprins: „Codul
fiscal:
Excepţii
Art. 1754. - (1)
Prevederile privind accizarea nu se vor aplica pentru: [...]
2. următoarele utilizări de produse energetice şi
energie electrică:
a) produsele energetice utilizate în alte scopuri
decât în calitate de combustibil pentru motor sau combustibil pentru încălzire;
b) utilizarea duală a produselor energetice. [...]
d) energia electrică, atunci când reprezintă mai
mult de 50% din costul unui produs, potrivit prevederilor din norme;
e) procesele mineralogice, potrivit prevederilor din
norme.
(2) Nu se consideră producţie de produse energetice:
a) operaţiunile pe durata cărora sunt obţinute
accidental mici cantităţi de produse energetice, potrivit prevederilor din
norme; [...]
Norme metodologice:
51.3 (1) Operatorii
economici care achiziţionează produse energetice de natura celor prevăzute la
art. 175 alin. (2) din Codul fiscal, în vederea utilizării în unul dintre
scopurile prevăzute la art. 1754 alin. (1) pct. 2 lit. a), b) şi e) din Codul fiscal vor depune în
vederea înregistrării o cerere la autoritatea fiscală teritorială. Autoritatea
fiscală eliberează o autorizaţie de utilizator final, potrivit modelului
prevăzut în anexa nr. 20, în care va fi menţionat ca temei legal art. 1754 din Codul fiscal. Circulaţia
acestor produse de la antrepozitul fiscal la utilizator va fi însoţită de
documentul administrativ de însoţire, potrivit procedurii prevăzute la pct. 14.
(2) Autorizaţia de utilizator final are o
valabilitate de un an de la data emiterii. Cantitatea de produse accizabile
înscrisă într-o autorizaţie de utilizator final poate fi suplimentată în
situaţii bine justificate, în cadrul aceleiaşi perioade de valabilitate a
autorizaţiei.
(3) Operatorii economici care achiziţionează produse
energetice, altele decât cele prevăzute la alin. (2) al art. 175 din Codul
fiscal, în vederea utilizării în unul dintre scopurile prevăzute la art. 1754 alin. (1) pct. 2 lit. a), b) şi e)
se înregistrează la autoritatea fiscală teritorială prin depunerea unei
declaraţii pe propria răspundere, întocmită în 3 exemplare, privind scopul în
care urmează a fi achiziţionate produsele respective. Din cele 3 exemplare, cu
numărul de înregistrare la autoritatea fiscală, unul se păstrează de către
beneficiar, altul de către furnizor, iar al treilea de către autoritatea
fiscală.
(4) Atât în cazul autorizaţiei de utilizator final,
cât şi al declaraţiei pe propria răspundere, numărul autorizaţiei sau
declaraţiei atribuit de către autoritatea fiscală teritorială va fi precedat de
indicativul RO urmat de indicativul judeţului. Acest număr este cel care, în
cazul prevăzut la alin. (1), se comunică antrepozitului fiscal furnizor de
către beneficiar, în vederea înscrierii în căsuţa 4 a documentului
administrativ de însoţire.
(5) Autorităţile fiscale teritoriale vor ţine o
evidenţă a operatorilor economici prevăzuţi la alin. (1) şi (3) prin înscrierea
acestora în registre speciale. De asemenea, vor asigura publicarea pe site-ul
Ministerului Finanţelor Publice a listei cuprinzând aceşti operatori economici,
listă care va fi actualizată lunar până la data de 15 a fiecărei luni.
(6) In înţelesul prezentelor norme, prin costul unui produs se înţelege suma
tuturor achiziţiilor de bunuri şi servicii la care se adaugă cheltuielile de
personal şi consumul de capital fix la nivelul unei activităţi, aşa cum este definită la pct. 51.4. Acest cost este calculat ca un
cost mediu pe unitate. In înţelesul prezentelor norme,
prin costul energiei electrice se înţelege preţul efectiv de cumpărare al energiei electrice sau
costul de producţie al energiei electrice, dacă este realizată în activitate.
(7) In înţelesul prezentelor norme, prin procese mineralogice se înţelege
procesele clasificate în nomenclatura CAEN sub codul Dl 26 «fabricarea altor
produse din minerale nemetalice», în conformitate cu Regulamentul Consiliului
nr. 3037/90 din 9 octombrie 1990 privind clasificarea statistică a activităţilor
economice în Comunitatea Europeană.
(8) In înţelesul prezentelor norme nu se consideră
producţie de produse energetice operaţiunile pe durata cărora sunt obţinute
mici cantităţi de produse energetice."
5. După alineatul (1) al punctului 7 se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Intră sub
incidenţa regimului de antrepozitare producţia şi/sau depozitarea de arome
alimentare; extracte şi concentrate alcoolice care au o concentraţie alcoolică
ce depăşeşte 1,2% în volum."
6. La punctul 7 alineatul (5), după litera c) se introduce o nouă
literă, litera d), cu următorul cuprins:
,,d) livrările de produse energetice în scopurile
prevăzute la art. 1754 alin. (1) pct. 2 din Codul fiscal."
7. După alineatul (5) al punctului 8 se
introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
„(51) Persoanele
care intenţionează să fie autorizate ca antrepozitari de depozitare şi care
efectuează operaţiuni exclusive de îmbuteliere băuturi spirtoase trebuie să
deţină în proprietate sau să deţină contracte de leasing pentru instalaţiile de
îmbuteliere."
8. La punctul 9 alineatul (1), litera h) va avea următorul cuprins:
,,h) produse energetice - 2.500.000 kg. Această
cantitate minimă nu este obligatorie în cazul antrepozitelor fiscale de
depozitare destinate exclusiv aprovizionării aeronavelor şi, respectiv, a
navelor şi a ambarcaţiunilor."
9. La punctul 9 alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă
literă, litera i), cu următorul cuprins:
,,i) arome alimentare, extracte
şi concentrate alcoolice - 1.500 litri de alcool pur."
10. Alineatul (3) al punctului 9 va avea următorul cuprins:
„(3) In situaţia unui antrepozitar autorizat de
depozitare, care pe durata unei perioade continue de 6 luni nu respectă
prevederile alin. (1), autorizaţia se revocă. Revocarea autorizaţiei se face de
către autoritatea fiscală centrală."
11. După alineatul (4) al punctului 9 se introduce un nou alineat,
alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Antrepozitarii autorizaţi pentru depozitare vor
înregistra în evidenţele proprii toate operaţiunile efectuate privind
achiziţiile şi livrările de produse accizabile şi vor depune lunar la autoritatea fiscală teritorială în raza căreia îşi
au domiciliul fiscal câte o situaţie centralizatoare a acestor operaţiuni, până
pe data de 15 a lunii următoare celei la care se referă situaţia. Modelul
situaţiei centralizatoare este similar celui prevăzut în anexa nr. 14."
12. La alineatul 6
al punctului 91, fraza a doua se
abrogă.
13. Alineatul (3) al punctului 12 se abrogă.
14. Alineatele (1), (5) şi (7) ale punctului 121 vor avea următorul cuprins:
„121. (1) Măsura
suspendării - cu excepţia cazului de la alin. (4) -, a revocării sau a anulării
autorizaţiilor se va dispune de către Comisia instituită în cadrul autorităţii
fiscale centrale, în baza actelor de control emise de organele de specialitate,
prin care s-au consemnat încălcări ale prevederilor legale care atrag aplicarea
acestor măsuri.
[...]
(5) Atunci când deficienţele care atrag măsura
revocării nu au consecinţe fiscale şi sunt remediate în termen de 10 zile
lucrătoare de la data comunicării actului de control de către organele cu
atribuţii în acest sens, acestea vor comunica operativ comisiei instituite în
cadrul autorităţii fiscale centrale faptul că deficienţele au fost remediate,
situaţie în care această comisie nu va mai dispune măsura de revocare.
(7) In toate situaţiile privind suspendarea, revocarea
sau anularea autorizaţiei, aceasta atrage suspendarea activităţii şi, după caz,
aplicarea sigiliilor pe instalaţiile de producţie, operaţiune care va fi
efectuată de autoritatea fiscală teritorială în raza căreia îşi desfăşoară
activitatea antrepozitarul autorizat."
15. La punctul 121, alineatul (6) se abrogă.
16. După alineatul (9) al punctului 121 se introduc două noi
alineate, alineatele (10) şi (11), cu următorul cuprins:
„(10) In cazul anulării sau revocării autorizaţiei,
cererea pentru o nouă autorizaţie poate fi depusă numai după o perioadă de 5
ani, respectiv 6 luni de la data la care decizia de anulare sau revocare a
autorizaţiei devine definitivă în sistemul căilor administrative de atac sau de
la data hotărârii judecătoreşti definitive şi irevocabile.
(11) Cererea de renunţare la un antrepozit fiscal, în
care se vor menţiona şi motivele acesteia, se depune la organul fiscal
teritorial. Organul fiscal teritorial are obligaţia de a verifica dacă la data
depunerii cererii antrepozitarul autorizat deţine stocuri de produse accizabile
şi dacă au fost respectate prevederile legale în materie. După verificare,
cererea de renunţare, însoţită de actul de verificare, va fi transmisă
autorităţii fiscale centrale."
17. Alineatul (15)
al punctului 122 va avea următorul
cuprins:
„(15) Autorizaţia de operator înregistrat are
valabilitate 5 ani, cu începere de la data de 1 a lunii următoare celei în care
operatorul înregistrat face dovada constituirii garanţiei în cuantumul şi în forma aprobate de autoritatea fiscală
competentă."
18. Alineatul (3) al punctului 13 va avea următorul cuprins:
„(3) In cazul deplasării în
regim suspensiv a produselor accizabile dintr-un antrepozit fiscal din România
către un stat membru, inclusiv în cazul deplasării către un birou vamal de
ieşire din teritoriul comunitar, containerele în care se deplasează produsele
respective trebuie să poarte şi sigiliile aplicate de reprezentantul desemnat
de autoritatea fiscală teritorială din raza căreia pleacă produsul sau de
autoritatea competentă dintr-un alt stat membru, în situaţiile în care se impun
desigilarea şi resigilarea containerelor. In situaţia în care vămuirea se
efectuează la un birou vamal din teritoriul comunitar, sigiliile aplicate de
reprezentantul autorităţii fiscale vor fi înlocuite, după caz, cu sigiliile
vamale."
19. După alineatul (5) al punctului 13 se introduce un nou alineat,
alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Prevederile alin. (2) al art. 186 din Codul fiscal
se aplică şi circulaţiei intracomunitare a produselor supuse accizelor cu o
cotă zero care nu au fost eliberate în consum."
20. După alineatul (11) al punctului 14 se introduc două noi alineate,
alineatele (12) şi (13), cu următorul cuprins:
„(12) Prevederile alin. (1) al art. 187 din Codul
fiscal nu sunt aplicabile în cazul prevăzut la alin. (2) şi (3) ale pct. 22.
(13) Circulaţia intracomunitară a produselor accizabile
supuse marcării potrivit prevederilor art. 202 din Codul fiscal, dintr-un alt
stat membru către România, produse care sunt destinate vânzării în România, va
fi însoţită de documentul administrativ de însoţire."
21. După alineatul (1) al punctului 142
se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Obligaţiile de
a înştiinţa autoritatea fiscală competentă de neprimirea în termen de către
antrepozitul fiscal expeditor a documentului administrativ de însoţire
certificat, precum şi de a plăti accizele corespunzătoare revin
antrepozitarului autorizat."
22. După punctul 182 se introduce un nou punct, punctul 182.1, cu următorul cuprins:
„Codul fiscal:
Produse cu accize plătite, utilizate în scopuri
comerciale în România
Art. 1924. - [...]
(3) Acciza este datorată, după caz, de către
comerciantul din România sau de persoana care primeşte produsele pentru
utilizare în România.
Norme metodologice:
182.1. - (1) Pentru
aromele alimentare, extractele şi concentratele alcoolice, accizele plătite de
către comerciantul din România ca urmare a achiziţiei de la un furnizor
dintr-un alt stat membru pot fi restituite la cererea comerciantului care s-a conformat cerinţelor prevăzute la alin. (5)
al art. 1924 din
Codul fiscal.
(2) Cererea de restituire va fi însoţită de:
a) documentul care să ateste că acciza a fost plătită;
şi
b) copia documentelor care atestă că livrarea s-a
efectuat către un antrepozit fiscal de producţie băuturi alcoolice la preţuri
fără accize; sau
c) copia documentelor care
atestă că livrarea s-a efectuat către un operator economic producător de
băuturi nealcoolice ori produse alimentare, în care să fie înscrisă menţiunea
«scutit de accize»."
23. La punctul 185,
alineatul (2) litera B), punctul 4) va avea
următorul cuprins:
„4) bere - 110 litri."
24. Alineatele (5) şi (7) ale punctului 20 vor avea următorul cuprins:
„(5) Garanţia poate fi sub formă de depozit în numerar
şi/sau de garanţii personale.
(7) In cazul garanţiei personale se aplică următoarele reguli:
a) garantul trebuie să fie o societate bancară din
teritoriul comunitar;
b) să existe o scrisoare de garanţie bancară în
favoarea autorităţii fiscale la care operatorul economic este înregistrat ca
plătitor de impozite, taxe şi alte contribuţii."
25. După alineatul (8) al punctului 20 se introduc trei noi alineate,
alineatele (81), (82) şi (83), cu următorul cuprins:
„(81) Prin excepţie
de la prevederile alin. (8), un antrepozitar autorizat pentru producţie,
transformare şi/sau depozitare de tutunuri prelucrate are obligaţia de a depune
o garanţie corespunzătoare unei cote de 8,33% din suma accizelor aferente
mediei ieşirilor anuale de produse accizabile din antrepozitul fiscal, în
ultimii 3 ani calendaristici.
(82) In toate
situaţiile, valoarea accizelor care constituie baza de calcul pentru stabilirea
garanţiei se determină prin aplicarea cotelor de acciză în vigoare la momentul
constituirii garanţiei.
(83) In situaţiile
prevăzute la alin. (8) şi (81), nivelul garanţiei se reduce după cum
urmează:
a) cu 50%, în cazul în care Comisia instituită în
cadrul autorităţii fiscale centrale stabileşte că în ultimii 3 ani consecutivi
de activitate în calitate de antrepozitar autorizat s-a conformat prevederilor
legale privind accizele;
b) cu 75%, în cazul în care Comisia instituită în
cadrul autorităţii fiscale centrale stabileşte că în ultimii 5 ani consecutivi
de activitate în calitate de antrepozitar autorizat s-a conformat prevederilor
legale privind accizele."
26. Alineatele (9)-(12) şi (18) ale punctului 20 vor avea următorul
cuprins:
„(9) Orice antrepozitar autorizat prevăzut la alin. (8)
şi (81) are
obligaţia constituirii unei garanţii corespunzătoare unei cote de 2,5% din suma accizelor aferente cantităţilor de
produse accizabile deplasate în regim suspensiv către un alt stat membru în
anul anterior constituirii garanţiei.
(10) In situaţia în care suma garanţiei constituite
potrivit prevederilor alin. (8) şi (81) este mai mare decât suma garanţiei constituite potrivit
prevederilor alin. (9), aceasta din urmă se va considera deja constituită.
(11) Orice operator înregistrat are obligaţia de a
depune o garanţie corespunzătoare unei cote de 6% sau de 8,33% în cazul
tutunului prelucrat, din suma totală a accizelor aferente produselor
achiziţionate în anul anterior.
(12) In situaţia unui nou antrepozitar autorizat sau
a unui nou operator înregistrat, garanţia va reprezenta 6% sau 8,33% în cazul
tutunului prelucrat, din accizele estimate, aferente produselor ce urmează a fi
realizate ori achiziţionate pe parcursul unui an.
[...]
(18) Nivelul garanţiei se analizează anual de către
autoritatea fiscală teritorială, în vederea actualizării în funcţie de
schimbările intervenite în volumul afacerii, în activitatea
antrepozitarului/operatorului înregistrat sau în nivelul accizei datorate. In
acest sens, antrepozitarul autorizat/operatorul înregistrat trebuie să depună
anual, până la data de 15 ianuarie a anului următor, la autoritatea fiscală
teritorială o declaraţie privind informaţiile necesare analizei. Cuantumul
garanţiei stabilit prin actualizare se va comunica antrepozitarului autorizat/
operatorului înregistrat prin decizie emisă de autoritatea fiscală teritorială,
care va face parte integrantă din autorizaţia de antrepozit fiscal. Termenul de
constituire a garanţiei astfel stabilite va fi de cel mult 30 de zile de la
data comunicării."
27. Alineatul (13) al punctului 20 se abrogă.
28. După alineatul (5) al punctului 21.3 se
introduc şase noi alineate, alineatele (6)-(11), cu următorul cuprins:
„(6) Scutirea de la plata accizelor se acordă direct
beneficiarilor scutirilor în baza certificatului de scutire prevăzut în anexa
nr. 17 şi în cazul produselor accizabile achiziţionate de la un importator
pentru care accizele au fost plătite de acesta în vamă.
(7) Certificatul de scutire se întocmeşte de
beneficiar în două exemplare vizate de autoritatea fiscală care deserveşte
beneficiarul, pentru fiecare operaţiune în parte.
(8) Un exemplar al certificatului de scutire de accize
însoţeşte transportul produselor accizabile de la
importator către beneficiar şi se păstrează de către acesta, iar al doilea
exemplar se păstrează de către importator.
(9) Importatorul livrează beneficiarului scutirii
produsele accizabile la preţuri fără accize şi va solicita
compensarea/restituirea accizelor aferente cantităţilor astfel livrate,
potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală.
(10) In vederea restituirii sumelor reprezentând
accizele, importatorul va depune până la data de 25 a lunii următoare celei
pentru care se solicită restituirea, la autoritatea fiscală teritorială la care este înregistrat ca
plătitor de impozite şi taxe, următoarele documente:
a) cererea de restituire de accize;
b) copia facturilor de livrare către beneficiarul
scutirii, în care este înscrisă menţiunea „scutit de accize";
c) dovada plăţii accizelor în vamă;
d) copia certificatului de scutire, aferent fiecărei
operaţiuni.
(11) Modelul cererii de restituire a accizei este cel
din anexa nr. 19."
29. La punctul 22 alineatul (8), litera d) va avea următorul cuprins:
,,d) operaţiunea de denaturare se consemnează într-un
registru special, care se păstrează în antrepozitul fiscal, în care se vor
înscrie: data efectuării operaţiunii, cantitatea denaturată, substanţele şi
cantităţile utilizate pentru denaturare, precum şi numele şi semnătura
reprezentantului autorităţii fiscale."
30. La punctul 22 alineatul (13), litera a) va avea următorul cuprins:
,,a) situaţiile prevăzute la art. 200 alin. (1) lit.
a), b), d), f) şi g) din Codul fiscal;".
31. La punctul 22 alineatul (18), litera c) va avea următorul cuprins:
,,c) dovada constituirii unei garanţii în favoarea
autorităţii fiscale, care să reprezinte 3% din accizele aferente cantităţii
aprobate. Această dovadă se depune la autoritatea fiscală emitentă în termen de
15 zile de la data aprobării autorizaţiei. Forma şi modul de constituire a
garanţiei sunt cele prevăzute la pct. 20 alin. (5), (6) şi (7). Garanţia nu se
constituie în cazul antrepozitarilor autorizaţi care funcţionează în sistem
integrat."
32. Alineatul (20) al punctului 22 va avea următorul cuprins:
„(20) După eliberarea autorizaţiilor, autorităţile
fiscale teritoriale vor ţine o evidenţă strictă a acestora prin înscrierea în
registrele speciale ale autorizaţiilor de utilizatori finali eliberate în
domeniul alcoolului etilic şi produselor alcoolice. De asemenea, vor asigura
publicarea pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice a listei cuprinzând
aceşti operatori economici, listă care va fi actualizată lunar până la data de
15 a fiecărei luni."
33. Alineatele (2), (4), (5) şi (8) ale punctului 23.1 vor avea
următorul cuprins:
„(2) Se pot aproviziona cu produse energetice destinate
exclusiv utilizării drept combustibil pentru motor pentru aeronave la preţuri
de livrare fără accize:
a) operatorii economici care deţin certificate de
autorizare ca distribuitor expres pentru produse aeronautice civile şi/sau de
contracte de prestări de servicii cu societăţi deţinătoare de certificate de
autorizare ca distribuitor expres pentru produse
aeronautice civile;
b) persoana care deţine certificat de autorizare ca
operator aerian.
(4) Se pot aproviziona cu produse energetice destinate
exclusiv utilizării drept combustibil pentru motor pentru navigaţia în apele
comunitare şi pentru navigaţia pe căile navigabile interioare la preţuri de
livrare fără accize:
a) operatorii economici care deţin autorizaţii ca
distribuitori de combustibil pentru motor pentru navigaţie;
b) persoana care deţine certificat de autorizare
pentru navigaţie.
(5) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (2) lit.
a) şi alin. (4) lit. a) trebuie să se autorizeze ca antrepozite fiscale de
depozitare. Această obligaţie revine operatorilor economici care dispun de
spaţii de depozitare corespunzătoare şi efectuează operaţiuni de alimentare cu
combustibil pentru motor a aeronavelor, precum şi a navelor şi ambarcaţiunilor.
[...]
(8) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (5) vor
înregistra zilnic toate cantităţile intrate şi ieşite în jurnalele privind
intrările şi ieşirile de combustibil pentru motor destinate utilizării
exclusive pentru aeronave şi nave, întocmite potrivit modelului prevăzut în
anexa nr. 22."
34. Alineatele (1)-(7), (14), (18) şi (19) ale punctului 23.2 vor avea
următorul cuprins:
„23.2 (1) In situaţiile prevăzute la art. 201 alin. (1)
lit. c), d) şi h) din Codul fiscal, scutirea se acordă direct, cu condiţia ca
energia electrică să provină de la operatori economici autorizaţi de
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), iar
produsele energetice să fie aprovizionate direct de la un antrepozit fiscal, de
la un operator înregistrat, de la un importator, din operaţiuni proprii de
import, de la companii de extracţie a cărbunelui sau alţi operatori economici
care comercializează acest produs ori de la un distribuitor autorizat, în cazul
gazului natural.
(2) Pentru aplicarea scutirii, titularii centralelor
de producţie de energie electrică, ai centralelor combinate de energie
electrică şi termică, precum şi operatorii economici utilizatori ai produselor
energetice prevăzute la art. 201 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal vor
solicita autorităţii fiscale teritoriale în raza căreia îşi au sediul
autorizaţii de utilizator final pentru produse energetice.
(3) Nu intră sub incidenţa
prevederilor alin. (2) energia electrică şi gazul natural.
(4) Autorizaţiile de utilizator final se eliberează
la cererea scrisă a beneficiarului, însoţită de:
a) actul de constituire - în copie şi original - din
care să rezulte că societatea desfăşoară o activitate de producţie de energie
electrică sau producţie combinată de energie electrică şi termică;
b) fundamentarea cantităţilor ce urmează a fi
achiziţionate în regim de scutire de plata accizelor.
(5) Autorizaţiile de utilizator final se emit de
autoritatea fiscală teritorială, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 20,
şi au o valabilitate de 3 ani.
(6) Autorizaţiile de utilizator final se emit în 3
exemplare, cu următoarele destinaţii:
a) primul exemplar se păstrează de către utilizatorul
final;
b) al doilea exemplar se păstrează de către
autoritatea fiscală teritorială emitentă;
c) al treilea exemplar se păstrează de către
antrepozitul fiscal expeditor, de către operatorul înregistrat sau de către
importator.
(7) Cantităţile de produse
scutite de plata accizelor, înscrise într-o autorizaţie pentru fiecare an de
valabilitate a acesteia, vor reprezenta media anuală a cantităţilor utilizate
în ultimii 3 ani. Pentru operatorii economici care nu au activitate de minimum
3 ani, cantităţile vor fi estimate pe baza normelor de consum şi a producţiei
preconizate a se realiza.
[...]
(14) Dacă în termen de 45 de zile lucrătoare de la
expedierea produsului antrepozitul fiscal expeditor nu primeşte copia
documentului administrativ de însoţire certificat, va înştiinţa despre acest
fapt autoritatea fiscală emitentă a autorizaţiei în termen de 5 zile.
Autoritatea fiscală emitentă va verifica în următoarele 3 zile realitatea
informaţiei şi în cazul în care aceasta se va dovedi reală, va analiza motivele
care au generat acest fapt şi va dispune încasarea accizelor aferente
cantităţilor înscrise în document.
[...]
(18) Operatorii înregistraţi, importatorii sau
operatorii economici care achiziţionează produse energetice în vederea livrării
în regim de scutire directă către centralele de producţie de energie electrică
sau producţie combinată de energie electrică şi termică vor livra produsele
către aceste centrale la preţuri fără accize şi vor solicita autorităţii
fiscale competente restituirea accizelor aferente cantităţilor livrate cu
această destinaţie, care au fost plătite la momentul recepţiei, importului sau
al achiziţiei. Nu intră sub incidenţa acestor prevederi beneficiarii scutirilor
care utilizează produse energetice provenite din operaţiuni proprii de import,
pentru care scutirea se acordă direct.
(19) In vederea restituirii accizelor în situaţia
prevăzută la alin. (18), operatorul înregistrat, importatorul sau operatorul
economic va depune la autoritatea fiscală competentă la care a efectuat plata o
cerere de scutire de accize al cărei model va fi aprobat prin ordin al
ministrului finanţelor publice. Cererea va fi însoţită de copia autorizaţiei de
utilizator final a centralei beneficiare a scutirii şi de documentul care
atestă plata accizelor de către operatorul înregistrat, importator sau
operatorul economic."
35. Alineatul (22) al punctului 23.2 se abrogă.
36. Alineatul (4) al punctului 23.3 va avea
următorul cuprins:
„(4) In cazul organizaţiilor de caritate, scutirea se
acordă în baza autorizaţiei de utilizator final emise de autoritatea fiscală
teritorială la care este înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe
beneficiarul scutirii, mai puţin în cazul gazului natural, pentru care nu este obligatorie deţinerea acestei
autorizaţii."
37. Alineatul (2) al punctului 23.7 va avea următorul cuprins:
„(2) Scutirea se acordă în baza autorizaţiei de
utilizator final emise de autoritatea fiscală teritorială la care este
înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe beneficiarul scutirii, mai puţin în
cazul gazului natural, pentru care nu este obligatorie deţinerea acestei
autorizaţii."
38. După punctul 23.10 se introduce un nou punct, punctul 23.11, cu
următorul cuprins:
„23.11. (1) In toate situaţiile în care se eliberează
autorizaţii de utilizator final, autorităţile fiscale teritoriale vor ţine o
evidenţă strictă a acestora prin înscrierea în registrele speciale a
autorizaţiilor de utilizator final eliberate în domeniul produselor energetice.
De asemenea, vor asigura publicarea pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice
a listei cuprinzând aceşti operatori economici, listă care va fi actualizată
lunar până la data de 15 a fiecărei luni.
(2) Cantitatea de produse accizabile înscrisă într-o
autorizaţie de utilizator final de produse energetice poate fi suplimentată în
situaţii bine justificate în cadrul aceleiaşi perioade de valabilitate a autorizaţiei.
(3) In toate situaţiile în care scutirea de la plata
accizelor este condiţionată de constituirea garanţiei, forma şi modul de
constituire a garanţiei sunt cele prevăzute la alin. (5), (6) şi (7) de la pct.
20."
39. La punctul 24 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă
literă, litera f), cu următorul cuprins:
,,f) aromele alimentare, extractele şi concentratele
alcoolice."
40. Alineatul (9) al punctului 26 va avea următorul cuprins:
„(9) Fiecărui operator economic cu drept de marcare i
se atribuie un cod de marcare de 13 caractere. In cazul antrepozitarilor
autorizaţi şi al operatorilor înregistraţi, codul de marcare este codul de
acciză. In cazul importatorilor autorizaţi şi al operatorilor neînregistraţi,
codul de marcare este format din două caractere alfanumerice aferente codului
de ţară, conform standardului ISO 3166, din care se face importul sau achiziţia
intracomunitară, după caz, urmate de codul de identificare fiscală format din
11 caractere alfanumerice. Atunci când codul de identificare fiscală nu conţine
11 caractere alfanumerice, acesta va fi precedat de cifra «0», astfel încât
numărul total de caractere să fie de 11. Codul de marcare se va regăsi
inscripţionat pe marcajele tipărite ce vor fi aplicate pe produsele destinate
comercializării pe teritoriul României."
41. După alineatul (2) al punctului 27 se introduce un nou alineat,
alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Orice
importator are obligaţia de a constitui o garanţie corespunzătoare unei cote de
6% sau de 8,33%, în cazul tutunului prelucrat, din suma totală a accizelor
aferente produselor importate în anul anterior. In situaţia unui nou importator
autorizat, garanţia va reprezenta 6% sau 8,33%, în cazul tutunului prelucrat, din accizele estimate,
aferente produselor ce urmează a fi importate pe parcursul unui an. Forma şi
modul de constituire a garanţiei sunt cele prevăzute la alin. (5), (6) şi (7) de la pct. 20."
42. Alineatele (3) şi (4) ale punctului 28 vor avea următorul cuprins:
„(3) In cazul antrepozitarului autorizat, operatorului
înregistrat şi al importatorului autorizat, fiecare notă de comandă se aprobă -
total sau parţial - de către autoritatea fiscală competentă prevăzută la alin.
(1), în funcţie de:
a) datele din situaţia lunară privind evidenţa
achiziţionării, utilizării şi returnării marcajelor, prezentată de solicitant
la autoritatea fiscală, potrivit alin.(9);
b) livrările de produse accizabile marcate, efectuate
în ultimele 60 de zile faţă de data solicitării unei noi note de comandă;
c) garanţia stabilită la autorizare, în cazul
băuturilor alcoolice supuse marcării, care trebuie să acopere valoarea
accizelor aferente cantităţilor de produse pentru care s-au comandat banderole.
Pentru antrepozitarul autorizat şi operatorul înregistrat, nivelul garanţiei
stabilite la autorizare este cel determinat potrivit alin. (8), (11) şi (12)
ale pct. 20, iar pentru importatorul autorizat, nivelul garanţiei stabilite la
autorizare este cel determinat potrivit alin. (21) al pct. 27. Valoarea accizelor care trebuie să fie acoperită de
garanţie reprezintă valoarea accizelor care se fac venit la bugetul de stat,
determinată potrivit prevederilor pct. 1 alin. (4). Atunci când valoarea
acestor accize depăşeşte garanţia stabilită la autorizare, nota de comandă
poate fi aprobată integral numai cu condiţia constituirii de către solicitantul
banderolelor a unei garanţii suplimentare care să acopere diferenţa de accize.
(4) In situaţia în care se solicită o cantitate de
marcaje mai mare decât media lunară a livrărilor din ultimele 60 de zile, se va
depune un memoriu justificativ în care vor fi explicate motivele care au
generat necesităţile suplimentare."
43. Alineatul (5) al
punctului 302 va avea următorul
cuprins:
„(5) Autorizaţia de operator economic pentru achiziţii
intracomunitare are valabilitate 3 ani, cu începere de la data de 1 a lunii
următoare celei în care operatorul economic face dovada constituirii garanţiei
în cuantumul şi în forma aprobate de autoritatea fiscală competentă. Orice
astfel de operator are obligaţia de a depune o garanţie corespunzătoare unei
cote de 3% din suma totală a accizelor aferente produselor achiziţionate în
anul anterior. In cazul unui nou operator, garanţia va reprezenta 3% din
accizele estimate, aferente produselor ce urmează a se achiziţiona pe parcursul
unui an. Forma şi modul de constituire a garanţiei sunt cele prevăzute la alin.
(5), (6) şi (7) de la pct. 20."
44. După punctul 31 se introduce un nou punct,
punctul 31a, cu următorul cuprins:
„Codul fiscal: Exigibilitatea
Art. 211. - [...]
(3) In cazul persoanelor fizice care achiziţionează
produse de natura celor prevăzute la art. 207 lit. h), exigibilitatea ia
naştere la momentul înregistrării la autorităţile competente, potrivit legii.
Norme metodologice:
31a. Persoanele
fizice care achiziţionează din teritoriul comunitar arme de natura celor
prevăzute la art. 207 lit. h) din Codul fiscal efectuează plata accizelor la
unităţile Trezoreriei Statului din cadrul unităţilor fiscale în raza cărora îşi
au domiciliul, iar în cazul importului, la organul vamal sau la unitatea
Trezoreriei Statului în raza căreia funcţionează primul birou vamal de intrare
în ţară."
45. Alineatul (1) al
punctului 311 va avea următorul
cuprins:
„311. (1) Taxa
specială se aplică atât autoturismelor şi autovehiculelor comerciale noi, cât
şi celor rulate."
46. Punctul 32 va avea următorul cuprins:
„32. Impozitul la ţiţeiul din producţia internă se
plăteşte la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei
în care impozitul devine exigibil."
47. După alineatul (2) al punctului 58 se introduc trei noi alineate,
alineatele (3), (4) şi (5), cu următorul cuprins:
„(3) In cazul scutirilor
directe de la plata accizelor, pentru care s-au eliberat autorizaţii de
utilizator final în anul 2006, iar de la data de 1 ianuarie 2007 au intrat sub
incidenţa prevederilor art. 1754 alin. (1) pct. 2 lit. a) din Codul fiscal, valabilitatea autorizaţiilor fiind prelungită până la data de 1 martie 2007,
după această dată se aplică prevederile pct. 51.3. Beneficiarii regimului de neaccizare care au achiziţionat
produsele energetice la preţuri cu accize au dreptul la restituirea accizelor
plătite către furnizori.
(4) Beneficiarii scutirilor directe de la plata
accizelor prevăzuţi la pct. 23, care după data de 1 ianuarie 2007 şi până la
data obţinerii autorizaţiei de utilizator final au achiziţionat produse
energetice la preţuri cu accize, pot solicita restituirea accizelor plătite
către furnizori. De asemenea, pot solicita restituirea accizelor şi operatorii
economici care au achiziţionat după data de 1 ianuarie 2007 produse energetice
la preţuri cu accize pe care le-au livrat la preţuri fără accize, până la
obţinerea autorizaţiei de utilizator final de către beneficiarul scutirii.
(5) In cazurile prevăzute la alin. (3) şi (4),
restituirea accizelor se face potrivit prevederilor Codului de procedură
fiscală, în baza unei cereri depuse la autoritatea fiscală teritorială,
însoţită de:
a) copia facturii de achiziţie a produselor energetice
în care acciza este evidenţiată distinct, dovada plăţii accizelor către
furnizor şi, după caz, copia facturii de livrare a produselor respective la
preţuri fără accize;
sau
b) documentul de plată a accizelor la momentul
importului şi copia facturilor de livrare a produselor energetice la preţuri
fără accize."
48. Punctul 61 va avea următorul cuprins:
„61. (1) Toţi antrepozitarii autorizaţi până la data de
31 decembrie 2006, care deţin autorizaţii valabile după data de 1 ianuarie
2007, au obligaţia ca până la data de 31 martie 2007, inclusiv, să comunice
Comisiei instituite în cadrul autorităţii fiscale centrale nivelul garanţiei
determinate potrivit alin. (8) şi (81) ale pct. 20 şi datele care au stat la baza stabilirii acestui
nivel, în vederea actualizării garanţiilor deja constituite. Comisia va stabili
pentru fiecare antrepozitar autorizat nivelul garanţiei actualizate şi, după
caz, al garanţiei reduse, precum şi diferenţa de constituit ce va fi comunicată
antrepozitarului. Diferenţa de garanţie astfel stabilită va fi constituită de
antrepozitarul autorizat în termen de 30 de zile de la data aducerii la
cunoştinţa acestuia de către Comisie.
(2) Importatorii autorizaţi
de produse accizabile supuse marcării, care deţin autorizaţii valabile după
data de 1 ianuarie 2007, au obligaţia ca până la data de 31 martie 2007,
inclusiv, să comunice Comisiei instituite în cadrul autorităţii fiscale
centrale nivelul garanţiei determinate potrivit alin.
(21) al pct. 27 şi datele care au stat la
baza calculului acestui nivel, în vederea stabilirii nivelului garanţiei de
constituit. Garanţia stabilită va fi constituită de importatorul autorizat în
termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa acestuia de către
Comisie.
(3) Antrepozitarii autorizaţi
până la data de 31 decembrie 2006, exclusiv pentru activitatea de îmbuteliere a
băuturilor alcoolice, care deţin autorizaţii valabile după data de 1 ianuarie
2007, au obligaţia de a se conforma prevederilor alin. (3) al pct. 2 până la
data de 30 septembrie 2007.
(4) Toţi antrepozitarii autorizaţi până la
data de 31 decembrie 2006,
care deţin autorizaţii valabile după data de 1 ianuarie 2007, au obligaţia de a
se conforma prevederilor pct. 8 alin. (5) şi (51) până la data de 30 septembrie 2007."
49. După alineatul (3) al punctului 62 se introduc două noi alineate,
alineatele (4) şi (5), cu următorul cuprins:
„(4) Marcajele achiziţionate de la Compania Naţională
«Imprimeria Naţională» - S.A. de către antrepozitarii autorizaţi şi
importatorii autorizaţi pentru produse accizabile supuse marcării, în baza
notelor de comandă aprobate de autoritatea fiscală competentă în anul 2006, vor
putea fi utilizate până la epuizare, dar nu mai târziu de 30 iunie 2007. Intră
sub incidenţa acestor prevederi şi banderolele destinate marcării buteliilor
sau cutiilor cu o capacitate ce depăşeşte 3 litri şi, implicit, comercializarea
de către producători şi importatori a băuturilor alcoolice astfel marcate. După
această dată se interzice comercializarea de către producători şi importatori a
băuturilor alcoolice astfel marcate, iar banderolele neutilizate vor fi predate
către Compania Naţională «Imprimeria Naţională» - S.A. în vederea distrugerii. Cheltuielile legate
de distrugere se suportă de către antrepozitarul autorizat sau importatorul
autorizat.
(5) Antrepozitarii autorizaţi pentru producţie de
băuturi alcoolice, precum şi importatorii de astfel de produse, care la data
intrării în vigoare a prezentelor norme deţin în stoc banderole neutilizate sau
au expediate către furnizorul extern banderole destinate marcării buteliilor
ori cutiilor cu o capacitate ce depăşeşte 3 litri, au obligaţia ca în termen de
15 zile de la această dată să prezinte autorităţii fiscale teritoriale la care
sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe o situaţie care să cuprindă
numărul de banderole neutilizate/expediate, precum şi stocul de produse marcate
şi îmbuteliate în butelii mai mari de 3 litri înregistrat
de către producător/importator, inclusiv cel existent
la furnizorul extern."
Art. II. - In măsura în
care aplicarea prevederilor titlului VII «Accize şi alte taxe speciale» va
impune precizări suplimentare, acestea vor fi emise prin ordin al ministrului
finanţelor publice.
Art. III. - Hotărârea
Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse
prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, dându-se textelor o
nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul finanţelor
publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat