Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 2170 din 30 noiembrie 2004

privind aprobarea Strategiei de tara pentru implementarea Planului de actiune pe tara in vederea imbunatatirii raportarilor financiare in Romania si unele masuri pentru organizarea Colegiului Consultativ al Contabilitatii

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1232 din 21 decembrie 2004


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 42 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    (1) Se aproba Strategia de tara pentru implementarea Planului de actiune pe tara in vederea imbunatatirii raportarilor financiare in Romania, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
    (2) Planul de actiune pe tara cuprinde obiectivele privind dezvoltarea mediului de afaceri, ce decurg din programul de masuri convenit de Guvernul Romaniei cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare si care stau la baza Acordului de imprumut pentru ajustare programatica (PAL), semnat la Bucuresti la 27 septembrie 2004.
    Art. 2
    (1) Monitorizarea procesului de implementare a Planului de actiune pe tara in vederea imbunatatirii raportarilor financiare in Romania revine Colegiului Consultativ al Contabilitatii, care este organizat si functioneaza in baza Hotararii Guvernului nr. 1.449/2002.
    (2) In acest scop se infiinteaza in cadrul Colegiului Consultativ al Contabilitatii Comitetul de coordonare a Planului de actiune pe tara, format din reprezentanti ai institutiilor implicate in implementarea planului.
    (3) Biroul executiv al Colegiului Consultativ al Contabilitatii va aproba componenta nominala a Comitetului de coordonare a Planului de actiune pe tara.
    (4) Planul de actiune pe tara poate fi completat sau modificat, la propunerea Colegiului Consultativ al Contabilitatii, prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al conducatorilor celorlalte institutii implicate, in functie de evolutiile si de cerintele procesului de implementare.
    Art. 3
    (1) Colegiul Consultativ al Contabilitatii, prin Ministerul Finantelor Publice, va informa trimestrial Guvernul Romaniei cu privire la stadiul realizarii obiectivelor Planului de actiune pe tara.
    (2) Institutiile implicate direct in implementarea Planului de actiune pe tara au obligatia respectarii termenelor de realizare a obiectivelor ce le revin si de raportare periodica Guvernului Romaniei, prin Colegiul Consultativ al Contabilitatii, asupra masurilor intreprinse si stadiului realizarii obiectivelor propuse, potrivit Strategiei de tara pentru implementarea Planului de actiune pe tara.
    (3) Dupa aprobare, Planul de actiune pe tara va fi difuzat institutiilor implicate, prin grija Ministerului Finantelor Publice.
    Art. 4
    Ministerul Finantelor Publice va lua masurile necesare pentru punerea in aplicare a prevederilor prezentei hotarari.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat

    ANEXA 1

                         STRATEGIA DE TARA
pentru implementarea Planului de actiune pe tara in vederea imbunatatirii raportarilor financiare in Romania

    A. Introducere
    Cresterea calitatii raportarilor financiare a fost identificata drept una dintre componentele-cheie ale dezvoltarii economice sustenabile din Romania. Aceasta cerinta a devenit in ultimii ani prioritatea numarul unu pentru multe tari ale lumii si constituie in prezent subiectul unor reforme semnificative in domeniu.
    Calitatea raportarilor financiare, care implica in mod direct standardele de contabilitate si de audit, ca un cadru legal si institutional de implementare a acestor standarde, reprezinta un scop in sine. Scopul final este acela de a aduce un plus de valoare sistemului de raportare financiara in sprijinul stabilitatii sistemului financiar si al cresterii economice in sectorul privat.
    Ca parte a activitatii de reforma, incepand cu sfarsitul anului 2002 si pana in luna februarie 2003, expertii Bancii Mondiale au realizat o evaluare a standardelor si practicilor existente, referitoare la contabilitatea si auditul financiar al situatiilor financiare, cu scopul de a identifica reformele necesare pentru imbunatatirea raportarii financiare de catre sectorul privat. Recomandarile rezultate din aceasta evaluare au fost incluse in Raportul privind respectarea standardelor si normelor (ROSC) din 9 mai 2003.
    Guvernul Romaniei impreuna cu institutiile partenere si-au exprimat intentia de a implementa toate recomandarile si au intreprins o serie de masuri in acest sens.

    B. Politica strategiei pentru implementarea Planului de actiune pe tara in vederea imbunatatirii raportarilor financiare in Romania
    Procesul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana a furnizat Guvernului Romaniei un cadru conceptual atotcuprinzator pentru reforma in domeniul contabil, al auditului financiar si al raportarilor financiare. Acest cadru conceptual este reprezentat de acquisul comunitar si se concentreaza pe toate activitatile de reforma strategice si institutionale.
    Acquisul comunitar include legislatia primara (tratate), legislatia secundara (directive, regulamente, decizii, recomandari etc.) si studii de caz. De aceea, ca urmare a faptului ca regulile Uniunii Europene sunt intr-o continua schimbare, acquisul comunitar nu este un document static, ci unul care cunoaste permanente evolutii.
    Colegiul Consultativ al Contabilitatii (CCC), care functioneaza pe langa Ministerul Finantelor Publice si care cuprinde reprezentanti ai Guvernului, ai autoritatilor de reglementare, ai profesiilor contabile si de audit, ai mediului de afaceri si academic, care manifesta interes fata de problematica raportarii financiare, a fost desemnat sa elaboreze un plan de actiune pe tara in vederea imbunatatirii raportarilor financiare in Romania.
    Totusi, din perspectiva politicii de strategie, este important de notat faptul ca, independent de consideratiile privind accesul la Uniunea Europeana, adoptarea, implementarea si punerea in aplicare a tuturor partilor acquisului comunitar vor permite Romaniei sa construiasca un pilon financiar puternic care sa conduca la cresterea economica a sectorului privat si la stabilitatea sistemului financiar.
    Planul de actiune pe tara pentru imbunatatirea raportarilor financiare din Romania este documentul care stabileste detaliat actiunile specifice care trebuie finalizate in scopul atingerii obiectivelor de reforma. Acest plan este mai degraba un document dinamic decat unul static, nu doar pentru ca acquisul comunitar pe care se bazeaza evolueaza constant, dar si datorita faptului ca Romania isi va schimba capacitatea de a adopta si de a derula reforma pe masura ce obiectivele propuse vor fi realizate.

    C. Obiectivul strategic
    In aprilie 2004 Colegiul Consultativ al Contabilitatii, cu asistenta Bancii Mondiale, in calitate de facilitator, a demarat elaborarea Planului de actiune pe tara.
    Obiectivul strategic a fost identificat ca fiind "Indeplinirea, inainte de 2007 - data aderarii - a principalelor obligatii privind contabilitatea si auditul, ce decurg din acquisul comunitar".
    Trebuie subliniat faptul ca indeplinirea obligatiilor ce decurg din acquisul comunitar trebuie sa fie de jure si de facto. Modificarile din legislatie trebuie sa fie urmate de schimbari de fond si de comportament.

    D. Politici alternative si rezultate asteptate
    Un element critic al procesului de reforma il reprezinta procesul de consultare pentru stabilirea politicilor alternative. In Planul de actiune pe tara au fost identificate mai multe politici alternative, printre care:
    - Stabilirea unui program pentru introducerea Standardelor Internationale de Raportare Financiara (IFRS), in functie de capacitatea de implementare
    - Definirea detaliata a entitatilor de interes public
    - Selectarea celui mai adecvat model pentru infiintarea unui organism independent de supraveghere a domeniului contabil si de audit, in totalitatea sa
    - Dezvoltarea integrarii pregatirii profesionale, a invatamantului economic superior in reforma programelor de pregatire.
    Procesul de evaluare, de consultare si de formulare de recomandari pentru abordarea unei anumite politici se va derula la nivelul Colegiului Consultativ al Contabilitatii, dar actiunile vor trebui extinse la nivelul fiecarei institutii.
    Rezultate asteptate:
    - intarirea infrastructurii contabilitatii si auditului ca pilon al arhitecturii financiare a tarii si reducerea riscului de producere a unor crize si scandaluri financiare, ale caror consecinte ar avea un impact daunator, dupa cum s-a putut observa atat in Romania, cat si in alte parti ale lumii;
    - imbunatatirea credibilitatii raportarii financiare care trebuie sa contribuie, la randul ei, la atragerea investitiilor straine si la promovarea cresterii intreprinderilor romanesti;
    - asigurarea ca intreprinderile romanesti prezinta informatii financiare transparente si de o calitate ridicata, inlaturand astfel incertitudinile, sporind increderea interna si sprijinind mobilizarea investitiilor si a economiilor.

    E. Puncte centrale de implementare a Planului de actiune pe tara
    Pe 30 iunie Colegiul Consultativ al Contabilitatii a finalizat prima etapa a acestei actiuni. Colegiul Consultativ al Contabilitatii a concluzionat ca domeniile de concentrare a atentiei in vederea realizarii implementarii trebuie sa fie:
    - asigurarea conformitatii legislatiei romanesti din domeniul contabilitatii si auditului cu acquisul comunitar;
    - implementarea IFRS si a Standardelor internationale de audit la entitatile de interes public, pentru exercitiul financiar care se incheie la 31 decembrie 2006;
    - imbunatatirea capacitatii operationale a organismelor de reglementare;
    - imbunatatirea supravegherii profesiilor contabile si de audit financiar, a guvernantei corporative si a transparentei publice, asa cum se subliniaza in acquisul comunitar - atat la nivel legislativ, cat si la nivelul celor mai bune practici din Uniunea Europeana.
    Punctul central al implementarii Planului de actiune pe tara il va constitui realizarea unei combinatii de proiecte pe termen scurt si mediu. Se anticipeaza ca, sub rezerva existentei unor interdependente, un mare numar de masuri va fi analizat simultan.
    Fara a fi limitate, criteriile de selectare a proiectelor vor include:
    - masuri pentru care poate exista o imbunatatire imediata, semnificativa si palpabila;
    - proiecte-cheie pe termen mediu care, prin natura lor, necesita o dezvoltare solida a capacitatii si un program de pregatire profesionala inainte de a da rezultate;
    - masuri care sustin toate proiectele si de care depinde succesul altora, cum ar fi, de exemplu, traducerea standardelor si normelor internationale.

    - Obiectivele pe termen scurt includ:
        - infiintarea Comitetului de coordonare pentru implementarea Planului de actiune pe tara (Comitet de coordonare);
        - amendarea legislatiei primare si secundare;
        - imbunatatirea organizarii Colegiului Consultativ al Contabilitatii si a capacitatii operationale a institutiilor de reglementare;
        - imbunatatirea pregatirii profesionale continue;
        - evaluarea mijloacelor de imbunatatire a calitatii si credibilitatii auditului financiar.
    Obiectivele de mai sus reprezinta si conditionalitati prevazute de Banca Mondiala in cadrul acordului PAL pentru prima faza de implementare a Planului de actiune pe tara care se incheie in luna septembrie 2005.

    - Obiectivele pe termen mediu includ:
        - conformitatea legislatiei romanesti cu legea contabilitatii bazata pe IFRS si pe directive europene;
        - completarea legislatiei secundare privind piata de capital;
        - lansarea implementarii procesului pentru asigurarea transparentei publice imbunatatite a situatiilor financiare ale societatilor cotate si ale altor entitati de interes public;
        - imbunatatirea organizarii si dezvoltarea celor mai bune practici pentru organismele profesionale ale domeniului contabil si de audit financiar.
    In final, credibilitatea, care va creste prin dezvoltarea Colegiului Consultativ al Contabilitatii ca interfata din ce in ce mai independenta intre institutiile de reglementare si profesie, impreuna cu imbunatatirea cooperarii, comunicarii, coeziunii si a lucrului in echipa intre toate institutiile implicate in CAP vor accelera progresul Romaniei catre un mediu de afaceri atractiv.

    F. Autoritatea Colegiului Consultativ al Contabilitatii si flexibilitatea procesului de implementare a Planului de actiune pe tara
    Guvernul Romaniei deleaga autoritatea de implementare a Planului de actiune pe tara Colegiului Consultativ al Contabilitatii si recomanda ca acesta sa actioneze prin intermediul Comitetului de coordonare, care sa administreze executarea planului. Modalitatea propusa de organizare si functionare a Comitetului de coordonare este discutata in Raportul Planului de actiune pe tara. Un aspect deosebit il reprezinta disponibilitatea si aplicarea unei capacitati suficiente de management al proiectelor. Aceasta capacitate a fost identificata ca fiind un factor esential de succes. Mai mult decat atat, este recomandat ca pentru asigurarea succesului Colegiul Consultativ al Contabilitatii sa solicite Bancii Mondiale sa asiste Comitetul de coordonare, in calitate de observator si de facilitator permanent.
    Dupa cum s-a subliniat in introducere, este deosebit de important ca Planul de actiune pe tara sa fie flexibil, pastrandu-si totodata principiile de baza. O echipa puternica, dedicata si bine organizata, care sa beneficieze de sprijinul sustinut al Guvernului si, daca este necesar, al altor agentii externe, trebuie sa administreze si sa implementeze masurile trasate prin Planul de actiune pe tara.
    Managementul acestor reforme necesita o abordare generala si un "parteneriat" intre Guvernul Romaniei si celelalte institutii implicate. Toate partile implicate in Planul de actiune pe tara vor trebui, in mod oficial si neconditionat, sa se angajeze in facilitarea executarii proiectelor responsabile de realizarea masurilor. Multe dintre aceste proiecte sunt interdependente si solicita o coordonare semnificativa. In consecinta, este foarte important ca Planul de actiune pe tara sa fie derulat ca un tot unitar. Daca se va inregistra succesul scontat, implementarea Planului de actiune pe tara va oferi garantia ca Romania are o infrastructura a sistemelor contabil, de audit financiar si de raportare financiara competitiva cu alte tari din Uniunea Europeana si din lume.
    Trebuie retinut faptul ca Planul de actiune pe tara nu poate fi luat in considerare in mod izolat. Alte initiative, cum ar fi evaluarea capacitatii institutionale in baza acordului PAL si Planul de actiune pe tara pe probleme de guvernanta corporativa, aflate in prezent in desfasurare, sunt, de asemenea, corelate cu imbunatatirea continua a raportarilor financiare in Romania. Planul de actiune pe tara necesita o coordonare totala cu aceste initiative.

    G. Managementul si raportarea stadiului de realizare a Planului de actiune pe tara
    Managementul si echipele de lucru se vor organiza astfel:
    - Comitetul de coordonare va fi format din reprezentanti alesi din randul membrilor Colegiului Consultativ al Contabilitatii care vor reprezenta institutiile implicate in Planul de actiune pe tara. Acestia vor fi responsabili, in numele Colegiului Consultativ al Contabilitatii, de administrarea, promovarea si adaptarea Planului de actiune pe tara si vor intocmi rapoarte catre conducerea Colegiului Consultativ al Contabilitatii in maniera stabilita mai jos. Componenta nominala a Comitetului de coordonare va fi aprobata de Biroul executiv al Colegiului Consultativ al Contabilitatii (termen de realizare: 31 ianuarie 2005);
    - Comitetul de coordonare va fi responsabil cu promovarea Planului de actiune pe tara in mediile de interes;
    - fiecare autoritate de reglementare si organism profesional vor avea responsabilitatea determinarii resurselor necesare implementarii tuturor masurilor directe.
    Se preconizeaza ca masurile sa fie implementate in primul rand de echipe alcatuite din reprezentanti ai institutiilor implicate, dupa cum urmeaza:
    - autoritatile de reglementare: M.F.P., B.N.R., C.N.V.M. si C.S.A.;
    - asociatii profesionale care reglementeaza profesia contabila si pe cea de audit financiar: CECCAR si CAFR;
    - mediul academic;
    - alti specialisti, dupa caz.
    In completare, Comitetul de coordonare poate solicita alocarea de resurse separate pentru managementul proiectelor in scopul coordonarii si raportarii evolutiei generale a Planului de actiune pe tara (termen de realizare: 31 ianuarie 2005).
    Raportarea stadiului de realizare:
    - coordonatorii proiectelor de la nivelul fiecarei institutii implicate vor intocmi rapoarte lunare catre Comitetul de coordonare cu privire la stadiul realizarii acelor masuri detaliate din Planul de actiune pe tara, care au fost alocate echipelor pe care le coordoneaza;
    - Comitetul de coordonare va intocmi rapoarte lunare catre Colegiul Consultativ al Contabilitatii cu privire la realizarile si stadiul de indeplinire a masurilor detaliate si va propune Colegiului Consultativ al Contabilitatii completari sau modificari la masurile detaliate;
    - Colegiul Consultativ al Contabilitatii va intocmi rapoarte trimestriale catre Guvernul Romaniei cu privire la evolutia, stadiul si realizarile generale;
    - Colegiul Consultativ al Contabilitatii va intocmi rapoarte trimestriale catre Banca Mondiala cu privire la evolutia, stadiul si realizarile generale;
    - Colegiul Consultativ al Contabilitatii va intocmi rapoarte cu privire la evolutia, stadiul si realizarile generale ale Planului de actiune pe tara, care vor fi transmise Comisiei Europene, prin institutiile abilitate, ori de cate ori se considera necesar.

    H. Programul de implementare
    Strategia de tara pentru implementarea Planului de actiune pe tara se va implementa, in principal, pe o perioada de 3 ani de la data aprobarii de catre Guvernul Romaniei, cu respectarea termenelor din masurile detaliate ale Planului de actiune pe tara.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 2170/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 2170 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu