HOTARARE Nr. 2170 din 30 noiembrie 2004
privind aprobarea Strategiei de tara pentru implementarea Planului de actiune
pe tara in vederea imbunatatirii raportarilor financiare in Romania si unele
masuri pentru organizarea Colegiului Consultativ al Contabilitatii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1232 din 21 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 42
din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Se aproba Strategia de tara pentru implementarea Planului de actiune pe
tara in vederea imbunatatirii raportarilor financiare in Romania, prevazuta in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
(2) Planul de actiune pe tara cuprinde obiectivele privind dezvoltarea
mediului de afaceri, ce decurg din programul de masuri convenit de Guvernul
Romaniei cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare si care
stau la baza Acordului de imprumut pentru ajustare programatica (PAL), semnat
la Bucuresti la 27 septembrie 2004.
Art. 2
(1) Monitorizarea procesului de implementare a Planului de actiune pe tara
in vederea imbunatatirii raportarilor financiare in Romania revine Colegiului
Consultativ al Contabilitatii, care este organizat si functioneaza in baza
Hotararii Guvernului nr. 1.449/2002.
(2) In acest scop se infiinteaza in cadrul Colegiului Consultativ al
Contabilitatii Comitetul de coordonare a Planului de actiune pe tara, format
din reprezentanti ai institutiilor implicate in implementarea planului.
(3) Biroul executiv al Colegiului Consultativ al Contabilitatii va aproba
componenta nominala a Comitetului de coordonare a Planului de actiune pe tara.
(4) Planul de actiune pe tara poate fi completat sau modificat, la
propunerea Colegiului Consultativ al Contabilitatii, prin ordin comun al
ministrului finantelor publice si al conducatorilor celorlalte institutii
implicate, in functie de evolutiile si de cerintele procesului de implementare.
Art. 3
(1) Colegiul Consultativ al Contabilitatii, prin Ministerul Finantelor
Publice, va informa trimestrial Guvernul Romaniei cu privire la stadiul
realizarii obiectivelor Planului de actiune pe tara.
(2) Institutiile implicate direct in implementarea Planului de actiune pe
tara au obligatia respectarii termenelor de realizare a obiectivelor ce le
revin si de raportare periodica Guvernului Romaniei, prin Colegiul Consultativ
al Contabilitatii, asupra masurilor intreprinse si stadiului realizarii
obiectivelor propuse, potrivit Strategiei de tara pentru implementarea Planului
de actiune pe tara.
(3) Dupa aprobare, Planul de actiune pe tara va fi difuzat institutiilor
implicate, prin grija Ministerului Finantelor Publice.
Art. 4
Ministerul Finantelor Publice va lua masurile necesare pentru punerea in
aplicare a prevederilor prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA DE TARA
pentru implementarea Planului de actiune pe tara in vederea imbunatatirii
raportarilor financiare in Romania
A. Introducere
Cresterea calitatii raportarilor financiare a fost identificata drept una
dintre componentele-cheie ale dezvoltarii economice sustenabile din Romania.
Aceasta cerinta a devenit in ultimii ani prioritatea numarul unu pentru multe
tari ale lumii si constituie in prezent subiectul unor reforme semnificative in
domeniu.
Calitatea raportarilor financiare, care implica in mod direct standardele
de contabilitate si de audit, ca un cadru legal si institutional de
implementare a acestor standarde, reprezinta un scop in sine. Scopul final este
acela de a aduce un plus de valoare sistemului de raportare financiara in sprijinul
stabilitatii sistemului financiar si al cresterii economice in sectorul privat.
Ca parte a activitatii de reforma, incepand cu sfarsitul anului 2002 si
pana in luna februarie 2003, expertii Bancii Mondiale au realizat o evaluare a
standardelor si practicilor existente, referitoare la contabilitatea si auditul
financiar al situatiilor financiare, cu scopul de a identifica reformele
necesare pentru imbunatatirea raportarii financiare de catre sectorul privat.
Recomandarile rezultate din aceasta evaluare au fost incluse in Raportul
privind respectarea standardelor si normelor (ROSC) din 9 mai 2003.
Guvernul Romaniei impreuna cu institutiile partenere si-au exprimat
intentia de a implementa toate recomandarile si au intreprins o serie de masuri
in acest sens.
B. Politica strategiei pentru implementarea Planului de actiune pe tara in
vederea imbunatatirii raportarilor financiare in Romania
Procesul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana a furnizat Guvernului
Romaniei un cadru conceptual atotcuprinzator pentru reforma in domeniul
contabil, al auditului financiar si al raportarilor financiare. Acest cadru
conceptual este reprezentat de acquisul comunitar si se concentreaza pe toate
activitatile de reforma strategice si institutionale.
Acquisul comunitar include legislatia primara (tratate), legislatia
secundara (directive, regulamente, decizii, recomandari etc.) si studii de caz.
De aceea, ca urmare a faptului ca regulile Uniunii Europene sunt intr-o
continua schimbare, acquisul comunitar nu este un document static, ci unul care
cunoaste permanente evolutii.
Colegiul Consultativ al Contabilitatii (CCC), care functioneaza pe langa
Ministerul Finantelor Publice si care cuprinde reprezentanti ai Guvernului, ai
autoritatilor de reglementare, ai profesiilor contabile si de audit, ai
mediului de afaceri si academic, care manifesta interes fata de problematica
raportarii financiare, a fost desemnat sa elaboreze un plan de actiune pe tara
in vederea imbunatatirii raportarilor financiare in Romania.
Totusi, din perspectiva politicii de strategie, este important de notat
faptul ca, independent de consideratiile privind accesul la Uniunea Europeana,
adoptarea, implementarea si punerea in aplicare a tuturor partilor acquisului
comunitar vor permite Romaniei sa construiasca un pilon financiar puternic care
sa conduca la cresterea economica a sectorului privat si la stabilitatea
sistemului financiar.
Planul de actiune pe tara pentru imbunatatirea raportarilor financiare din
Romania este documentul care stabileste detaliat actiunile specifice care
trebuie finalizate in scopul atingerii obiectivelor de reforma. Acest plan este
mai degraba un document dinamic decat unul static, nu doar pentru ca acquisul
comunitar pe care se bazeaza evolueaza constant, dar si datorita faptului ca
Romania isi va schimba capacitatea de a adopta si de a derula reforma pe masura
ce obiectivele propuse vor fi realizate.
C. Obiectivul strategic
In aprilie 2004 Colegiul Consultativ al Contabilitatii, cu asistenta Bancii
Mondiale, in calitate de facilitator, a demarat elaborarea Planului de actiune
pe tara.
Obiectivul strategic a fost identificat ca fiind "Indeplinirea,
inainte de 2007 - data aderarii - a principalelor obligatii privind
contabilitatea si auditul, ce decurg din acquisul comunitar".
Trebuie subliniat faptul ca indeplinirea obligatiilor ce decurg din
acquisul comunitar trebuie sa fie de jure si de facto. Modificarile din
legislatie trebuie sa fie urmate de schimbari de fond si de comportament.
D. Politici alternative si rezultate asteptate
Un element critic al procesului de reforma il reprezinta procesul de
consultare pentru stabilirea politicilor alternative. In Planul de actiune pe
tara au fost identificate mai multe politici alternative, printre care:
- Stabilirea unui program pentru introducerea Standardelor Internationale
de Raportare Financiara (IFRS), in functie de capacitatea de implementare
- Definirea detaliata a entitatilor de interes public
- Selectarea celui mai adecvat model pentru infiintarea unui organism
independent de supraveghere a domeniului contabil si de audit, in totalitatea
sa
- Dezvoltarea integrarii pregatirii profesionale, a invatamantului economic
superior in reforma programelor de pregatire.
Procesul de evaluare, de consultare si de formulare de recomandari pentru
abordarea unei anumite politici se va derula la nivelul Colegiului Consultativ
al Contabilitatii, dar actiunile vor trebui extinse la nivelul fiecarei
institutii.
Rezultate asteptate:
- intarirea infrastructurii contabilitatii si auditului ca pilon al
arhitecturii financiare a tarii si reducerea riscului de producere a unor crize
si scandaluri financiare, ale caror consecinte ar avea un impact daunator, dupa
cum s-a putut observa atat in Romania, cat si in alte parti ale lumii;
- imbunatatirea credibilitatii raportarii financiare care trebuie sa
contribuie, la randul ei, la atragerea investitiilor straine si la promovarea
cresterii intreprinderilor romanesti;
- asigurarea ca intreprinderile romanesti prezinta informatii financiare
transparente si de o calitate ridicata, inlaturand astfel incertitudinile,
sporind increderea interna si sprijinind mobilizarea investitiilor si a
economiilor.
E. Puncte centrale de implementare a Planului de actiune pe tara
Pe 30 iunie Colegiul Consultativ al Contabilitatii a finalizat prima etapa
a acestei actiuni. Colegiul Consultativ al Contabilitatii a concluzionat ca
domeniile de concentrare a atentiei in vederea realizarii implementarii trebuie
sa fie:
- asigurarea conformitatii legislatiei romanesti din domeniul
contabilitatii si auditului cu acquisul comunitar;
- implementarea IFRS si a Standardelor internationale de audit la
entitatile de interes public, pentru exercitiul financiar care se incheie la 31
decembrie 2006;
- imbunatatirea capacitatii operationale a organismelor de reglementare;
- imbunatatirea supravegherii profesiilor contabile si de audit financiar,
a guvernantei corporative si a transparentei publice, asa cum se subliniaza in
acquisul comunitar - atat la nivel legislativ, cat si la nivelul celor mai bune
practici din Uniunea Europeana.
Punctul central al implementarii Planului de actiune pe tara il va
constitui realizarea unei combinatii de proiecte pe termen scurt si mediu. Se
anticipeaza ca, sub rezerva existentei unor interdependente, un mare numar de
masuri va fi analizat simultan.
Fara a fi limitate, criteriile de selectare a proiectelor vor include:
- masuri pentru care poate exista o imbunatatire imediata, semnificativa si
palpabila;
- proiecte-cheie pe termen mediu care, prin natura lor, necesita o
dezvoltare solida a capacitatii si un program de pregatire profesionala inainte
de a da rezultate;
- masuri care sustin toate proiectele si de care depinde succesul altora,
cum ar fi, de exemplu, traducerea standardelor si normelor internationale.
- Obiectivele pe termen scurt includ:
- infiintarea Comitetului de coordonare pentru implementarea Planului
de actiune pe tara (Comitet de coordonare);
- amendarea legislatiei primare si secundare;
- imbunatatirea organizarii Colegiului Consultativ al Contabilitatii si
a capacitatii operationale a institutiilor de reglementare;
- imbunatatirea pregatirii profesionale continue;
- evaluarea mijloacelor de imbunatatire a calitatii si credibilitatii
auditului financiar.
Obiectivele de mai sus reprezinta si conditionalitati prevazute de Banca
Mondiala in cadrul acordului PAL pentru prima faza de implementare a Planului
de actiune pe tara care se incheie in luna septembrie 2005.
- Obiectivele pe termen mediu includ:
- conformitatea legislatiei romanesti cu legea contabilitatii bazata pe
IFRS si pe directive europene;
- completarea legislatiei secundare privind piata de capital;
- lansarea implementarii procesului pentru asigurarea transparentei
publice imbunatatite a situatiilor financiare ale societatilor cotate si ale
altor entitati de interes public;
- imbunatatirea organizarii si dezvoltarea celor mai bune practici
pentru organismele profesionale ale domeniului contabil si de audit financiar.
In final, credibilitatea, care va creste prin dezvoltarea Colegiului
Consultativ al Contabilitatii ca interfata din ce in ce mai independenta intre
institutiile de reglementare si profesie, impreuna cu imbunatatirea cooperarii,
comunicarii, coeziunii si a lucrului in echipa intre toate institutiile
implicate in CAP vor accelera progresul Romaniei catre un mediu de afaceri
atractiv.
F. Autoritatea Colegiului Consultativ al Contabilitatii si flexibilitatea
procesului de implementare a Planului de actiune pe tara
Guvernul Romaniei deleaga autoritatea de implementare a Planului de actiune
pe tara Colegiului Consultativ al Contabilitatii si recomanda ca acesta sa
actioneze prin intermediul Comitetului de coordonare, care sa administreze
executarea planului. Modalitatea propusa de organizare si functionare a
Comitetului de coordonare este discutata in Raportul Planului de actiune pe
tara. Un aspect deosebit il reprezinta disponibilitatea si aplicarea unei
capacitati suficiente de management al proiectelor. Aceasta capacitate a fost
identificata ca fiind un factor esential de succes. Mai mult decat atat, este
recomandat ca pentru asigurarea succesului Colegiul Consultativ al
Contabilitatii sa solicite Bancii Mondiale sa asiste Comitetul de coordonare,
in calitate de observator si de facilitator permanent.
Dupa cum s-a subliniat in introducere, este deosebit de important ca Planul
de actiune pe tara sa fie flexibil, pastrandu-si totodata principiile de baza.
O echipa puternica, dedicata si bine organizata, care sa beneficieze de
sprijinul sustinut al Guvernului si, daca este necesar, al altor agentii
externe, trebuie sa administreze si sa implementeze masurile trasate prin
Planul de actiune pe tara.
Managementul acestor reforme necesita o abordare generala si un
"parteneriat" intre Guvernul Romaniei si celelalte institutii
implicate. Toate partile implicate in Planul de actiune pe tara vor trebui, in
mod oficial si neconditionat, sa se angajeze in facilitarea executarii
proiectelor responsabile de realizarea masurilor. Multe dintre aceste proiecte
sunt interdependente si solicita o coordonare semnificativa. In consecinta,
este foarte important ca Planul de actiune pe tara sa fie derulat ca un tot
unitar. Daca se va inregistra succesul scontat, implementarea Planului de
actiune pe tara va oferi garantia ca Romania are o infrastructura a sistemelor
contabil, de audit financiar si de raportare financiara competitiva cu alte
tari din Uniunea Europeana si din lume.
Trebuie retinut faptul ca Planul de actiune pe tara nu poate fi luat in
considerare in mod izolat. Alte initiative, cum ar fi evaluarea capacitatii institutionale
in baza acordului PAL si Planul de actiune pe tara pe probleme de guvernanta
corporativa, aflate in prezent in desfasurare, sunt, de asemenea, corelate cu
imbunatatirea continua a raportarilor financiare in Romania. Planul de actiune
pe tara necesita o coordonare totala cu aceste initiative.
G. Managementul si raportarea stadiului de realizare a Planului de actiune
pe tara
Managementul si echipele de lucru se vor organiza astfel:
- Comitetul de coordonare va fi format din reprezentanti alesi din randul
membrilor Colegiului Consultativ al Contabilitatii care vor reprezenta
institutiile implicate in Planul de actiune pe tara. Acestia vor fi
responsabili, in numele Colegiului Consultativ al Contabilitatii, de
administrarea, promovarea si adaptarea Planului de actiune pe tara si vor
intocmi rapoarte catre conducerea Colegiului Consultativ al Contabilitatii in
maniera stabilita mai jos. Componenta nominala a Comitetului de coordonare va
fi aprobata de Biroul executiv al Colegiului Consultativ al Contabilitatii
(termen de realizare: 31 ianuarie 2005);
- Comitetul de coordonare va fi responsabil cu promovarea Planului de
actiune pe tara in mediile de interes;
- fiecare autoritate de reglementare si organism profesional vor avea
responsabilitatea determinarii resurselor necesare implementarii tuturor
masurilor directe.
Se preconizeaza ca masurile sa fie implementate in primul rand de echipe
alcatuite din reprezentanti ai institutiilor implicate, dupa cum urmeaza:
- autoritatile de reglementare: M.F.P., B.N.R., C.N.V.M. si C.S.A.;
- asociatii profesionale care reglementeaza profesia contabila si pe cea de
audit financiar: CECCAR si CAFR;
- mediul academic;
- alti specialisti, dupa caz.
In completare, Comitetul de coordonare poate solicita alocarea de resurse
separate pentru managementul proiectelor in scopul coordonarii si raportarii
evolutiei generale a Planului de actiune pe tara (termen de realizare: 31
ianuarie 2005).
Raportarea stadiului de realizare:
- coordonatorii proiectelor de la nivelul fiecarei institutii implicate vor
intocmi rapoarte lunare catre Comitetul de coordonare cu privire la stadiul
realizarii acelor masuri detaliate din Planul de actiune pe tara, care au fost
alocate echipelor pe care le coordoneaza;
- Comitetul de coordonare va intocmi rapoarte lunare catre Colegiul
Consultativ al Contabilitatii cu privire la realizarile si stadiul de
indeplinire a masurilor detaliate si va propune Colegiului Consultativ al
Contabilitatii completari sau modificari la masurile detaliate;
- Colegiul Consultativ al Contabilitatii va intocmi rapoarte trimestriale
catre Guvernul Romaniei cu privire la evolutia, stadiul si realizarile
generale;
- Colegiul Consultativ al Contabilitatii va intocmi rapoarte trimestriale
catre Banca Mondiala cu privire la evolutia, stadiul si realizarile generale;
- Colegiul Consultativ al Contabilitatii va intocmi rapoarte cu privire la
evolutia, stadiul si realizarile generale ale Planului de actiune pe tara, care
vor fi transmise Comisiei Europene, prin institutiile abilitate, ori de cate
ori se considera necesar.
H. Programul de implementare
Strategia de tara pentru implementarea Planului de actiune pe tara se va
implementa, in principal, pe o perioada de 3 ani de la data aprobarii de catre
Guvernul Romaniei, cu respectarea termenelor din masurile detaliate ale
Planului de actiune pe tara.