HOTARARE Nr. 1449 din 12 decembrie 2002
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Colegiului
Consultativ al Contabilitatii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 933 din 19 decembrie 2002
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 42 alin. (2) din Legea
contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Colegiului
Consultativ al Contabilitatii, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 575/1992 cu privire la experimentarea noului sistem de
contabilitate si constituirea Colegiului Consultativ al Contabilitatii,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 16 octombrie
1992.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Colegiului Consultativ al Contabilitatii
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Colegiul Consultativ al Contabilitatii, denumit in continuare Colegiu, este
un organism de consultare si analiza in procesul de elaborare a normelor si
reglementarilor din domeniul contabilitatii.
Art. 2
Colegiul nu are personalitate juridica si functioneaza pe langa Ministerul
Finantelor Publice ca activitate finantata din venituri extrabugetare, avand
cont de disponibil distinct.
Art. 3
Sediul Colegiului este in municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17,
sectorul 5, in spatiul detinut de Ministerul Finantelor Publice.
CAP. 2
Atributiile Colegiului
Art. 4
(1) Colegiul are urmatoarele atributii principale:
a) asigura cadrul organizatoric si profesional de consultare si analiza in
procesul de elaborare a normelor si reglementarilor din domeniul
contabilitatii;
b) avizeaza, inainte de a fi supuse aprobarii, normele si reglementarile
contabile specifice tuturor sectoarelor de activitate;
c) intreprinde si coordoneaza lucrari de cercetare privind dezvoltarea
sistemului de contabilitate, in corelare cu evolutiile inregistrate pe plan
european si international;
d) coordoneaza elaborarea ghidurilor practice pentru domeniul
contabilitatii, in sprijinul si pentru orientarea personalului de specialitate;
e) organizeaza manifestari stiintifice, conferinte, simpozioane, dezbateri
si intruniri pe probleme din domeniul sau de activitate;
f) avizeaza si monitorizeaza activitatea de formare si perfectionare profesionala
in domeniul contabilitatii, in vederea sprijinirii implementarii Programului de
dezvoltare a sistemului de contabilitate armonizat cu directivele europene si
cu Standardele Internationale de Contabilitate;
g) elaboreaza norme privind deontologia publicarii materialelor de
specialitate in domeniul contabilitatii;
h) stabileste relatii cu institutii similare din alte state si cu
organizatiile europene si internationale cu atributii in domeniu si reprezinta
Romania in cadrul organizatiilor respective.
(2) Colegiul indeplineste orice alte atributii prevazute in acte normative.
CAP. 3
Organizarea Colegiului
SECTIUNEA 1
Componenta Colegiului
Art. 5
Colegiul are urmatoarea componenta:
a) un presedinte, secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice,
coordonator al Directiei de reglementari contabile;
b) 5 vicepresedinti, reprezentanti ai Camerei Auditorilor Financiari din
Romania, Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati, Camerei
Consultantului Fiscal, institutiilor financiar-bancare si mediului universitar
economic;
c) un secretar general;
d) 15 membri, reprezentanti din partea Comisiei Nationale a Valorilor
Mobiliare, Bursei de Valori Bucuresti, Bancii Nationale a Romaniei, Comisiei de
Supraveghere a Asigurarilor, Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a
Municipiului Bucuresti, Curtii de Conturi, Ministerului Justitiei, Institutului
National de Statistica, catedrelor de profil din institutiile de invatamant
economic superior si ai departamentelor de profil din Ministerul Finantelor
Publice.
SECTIUNEA a 2-a
Organele de conducere ale Colegiului
Art. 6
Conducerea Colegiului este asigurata de Biroul executiv format din
presedinte, vicepresedinti si secretarul general.
Art. 7
Presedintele si secretarul general ai Colegiului se numesc prin ordin al
ministrului finantelor publice.
Art. 8
Vicepresedintii si membrii Colegiului se desemneaza in termen de 60 de zile
de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pe o perioada de cel mult
4 ani, de conducatorii organismelor sau institutiilor pe care le reprezinta, cu
posibilitatea de reinnoire a mandatului.
Art. 9
In exercitarea atributiilor sale Colegiul colaboreaza cu organisme
profesionale de profil, institutii de specialitate, cum sunt: Banca Nationala a
Romaniei, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a
Asigurarilor, Bursa de Valori Bucuresti, directii de specialitate din
Ministerul Finantelor Publice, precum si cu alti specialisti in domeniu,
organizand in acest scop comisii mixte de lucru.
Art. 10
Comisiile mixte de lucru se stabilesc prin decizie a Biroului executiv.
Art. 11
Biroul executiv numeste Secretariatul tehnic care va fi condus de
secretarul general.
CAP. 4
Functionarea Colegiului
Art. 12
Colegiul isi desfasoara activitatea in plen si pe comisii mixte de lucru si
se intruneste trimestrial si ori de cate ori este necesar.
Art. 13
Pentru validarea deliberarilor Colegiului este necesara prezenta a cel
putin jumatate din numarul membrilor sai, iar hotararile vor fi luate cu
majoritate de voturi.
Art. 14
Colegiul elaboreaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli anual,
potrivit legii.
Art. 15
Colegiul supune spre aprobare conducerii Ministerului Finantelor Publice
proiectul bugetului de venituri si cheltuieli anual.
Art. 16
Colegiul analizeaza executia bugetului de venituri si cheltuieli pentru
exercitiul financiar incheiat.
Art. 17
Colegiul dezbate raportul anual de activitate al Biroului executiv.
Art. 18
Biroul executiv elaboreaza programul de activitati al Colegiului.
Art. 19
Biroul executiv se intruneste trimestrial si ori de cate ori este nevoie.
Art. 20
Secretariatul tehnic asigura serviciile de secretariat, de relatii publice
si protocol pentru activitatile Colegiului si Biroului executiv.
Art. 21
Secretariatul tehnic indeplineste si alte sarcini stabilite de Biroul
executiv.
CAP. 5
Finantarea Colegiului
Art. 22
Colegiul isi desfasoara activitatea pe baza bugetului de venituri si
cheltuieli propriu care se constituie ca anexa la bugetul de venituri si
cheltuieli al Ministerului Finantelor Publice.
Art. 23
Contabilitatea Colegiului se organizeaza distinct, in conformitate cu
reglementarile specifice activitatilor extrabugetare, cu personal angajat
potrivit legii.
Art. 24
Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Colegiului se asigura
din venituri extrabugetare care se realizeaza din:
a) publicarea de metodologii, ghiduri profesionale, lucrari de cercetare,
studii de caz si alte lucrari in domeniu;
b) avizarea si monitorizarea activitatii de instruire a personalului de
specialitate;
c) asistenta, donatii si sponsorizari de la persoane fizice si juridice,
romane sau straine;
d) alte activitati si servicii specifice.
Art. 25
Publicatiile si alte materiale de specialitate elaborate de Colegiu sunt un
drept exclusiv al acestuia.
Art. 26
Veniturile realizate din sursele prevazute la art. 24 si cheltuielile
efectuate din acestea se gestioneaza de Secretariatul tehnic al Colegiului.
Art. 27
Din veniturile extrabugetare realizate se suporta, potrivit bugetului de
venituri si cheltuieli aprobat, urmatoarele cheltuieli: cheltuieli de personal,
cheltuieli materiale si servicii si cheltuieli de capital.
Art. 28
Membrii Colegiului si ai comisiilor mixte de lucru pot beneficia de
indemnizatii de sedinta, care se stabilesc in limita bugetului de venituri si
cheltuieli aprobat. Cuantumul indemnizatiilor se stabileste anual de Biroul
executiv al Colegiului.
Art. 29
La sfarsitul anului disponibilitatile din surse extrabugetare neutilizate
se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie.