HOTARARE Nr. 224 din 10 aprilie 1995
privind organizarea si functionarea Institutului Roman de Standardizare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 72 din 20 aprilie 1995
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Institutul Roman de Standardizare functioneaza ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, in subordinea Guvernului, avand ca obiect de
activitate realizarea politicii de standardizare, acreditare si certificare in
domeniul produselor si serviciilor.
Art. 2
Institutul Roman de Standardizare are ca atributii principale:
1. coordonarea si indrumarea activitatilor de standardizare, de acreditare
si certificare din Romania;
2. crearea de comitete tehnice sau alte organisme pentru activitatea de
standardizare;
3. coordonarea si aprobarea programelor de standardizare;
4. examinarea si aprobarea standardelor romane stabilite de comitetele
tehnice, precum si reconfirmarea, modificarea, suspendarea sau anularea
acestora;
5. stabilirea principiilor si metodologiei pe baza carora se desfasoara
activitatea de standardizare, acreditare si certificare;
6. reprezentarea intereselor Romaniei in organismele internationale si
regionale de standardizare, participarea la lucrarile acestor organisme,
colaborarea in domeniul standardizarii cu institutii similare din alte tari;
7. editarea si difuzarea standardelor romane si a altor publicatii de
specialitate, avand dreptul exclusiv de a le edita si a le reproduce;
8. organizarea bancii de date pentru standarde si alte reglementari tehnice
normative din Romania; Institutul Roman de Standardizare, ca parte a Sistemului
National de Informare si Documentare, detine fondul documentar national in
domeniul standardizarii;
9. organizarea si coordonarea Sistemului national de certificare a
calitatii;
10. certificarea conformitatii, cu standardele romane, a produselor si
serviciilor, gestionarea marcilor de certificare a conformitatii cu standardele
romane si acreditarea si notificarea organismelor de certificare si a
organismelor de acreditare a laboratoarelor de incercari;
11. asigurarea, printr-o directie de specialitate, a Secretariatului
Centrului National de Formare, Consultanta si Management pentru Asigurarea
Calitatii;
12. pregatirea de specialisti in domeniul standardizarii, acreditarii si
certificarii prin organizarea de cursuri de specialitate sau alte forme de
pregatire profesionala;
13. promovarea standardizarii in economie si coordonarea masurilor destinate
sa contribuie la aplicarea standardelor si la dezvoltarea standardizarii in
Romania, inclusiv prin acordarea de asistenta tehnica agentilor economici;
14. executarea operatiunilor de import-export si comercializarea de
standarde, documentatii si literatura tehnica de standardizare, detinind
dreptul exclusiv de executare a acestora, cu respectarea prevederilor din
conventiile internationale sau bilaterale incheiate;
15. indeplinirea oricaror alte atributii ce decurg din actele normative care
sunt legate de obiectul sau de activitate.
Art. 3
(1) In structura organizatorica a Institutului Roman de Standardizare pot
functiona directii, servicii si birouri.
(2) Structura organizatorica a Institutului Roman de Standardizare este
prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare. In cadrul
acesteia, prin ordin al directorului general, se pot organiza numai servicii si
birouri, precum si colective temporare prevazute la art. 9 din Legea nr.
40/1991, republicata.
(3) Numarul maxim de posturi este de 140, exclusiv demnitarul.
Art. 4
(1) Conducerea Institutului Roman de Standardizare este asigurata de un
director general, asimilat ca salarizare cu functia de secretar de stat si numit
prin decizie a primului-ministru.
(2) Pe langa directorul general functioneaza Colegiul de conducere al
Institutului Roman de Standardizare, organ consultativ. Componenta colegiului
se stabileste prin ordin al directorului general, cu avizul membrului
Guvernului care coordoneaza aceasta activitate.
(3) Presedintele Colegiului de conducere este directorul general; in lipsa
acestuia, atributiile de presedinte se indeplinesc de unul dintre directori,
desemnat de directorul general.
(4) Directorul general conduce intreaga activitate si reprezinta Institutul
Roman de Standardizare in relatiile cu organele si organizatiile din tara,
precum si in relatiile internationale. In acest scop, directorul general poate
da imputernicire de reprezentare si altor persoane din cadrul institutului.
(5) Atributiile si sarcinile compartimentelor Institutului Roman de
Standardizare se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a
acestuia si se aproba prin ordin al directorului general.
Art. 5
(1) Pe langa Institutul Roman de Standardizare functioneaza Consiliul
superior de standardizare, organism consultativ in probleme de strategie si
dezvoltare in domeniul standardizarii, din care fac parte reprezentanti ai
ministerelor, asociatiilor profesionale, patronatului, consumatorilor, ai altor
organizatii interesate, precum si specialisti din diferite domenii
economico-sociale.
(2) Principalele atributii ale Consiliului superior de standardizare sunt:
a) elaboreaza directiile principale de dezvoltare a activitatilor de
standardizare, acreditare si certificare;
b) face propuneri asupra problemelor de organizare si coordonare a
activitatilor de standardizare, acreditare si certificare;
c) stabileste metodele de antrenare a consumatorilor in activitatea de
standardizare;
d) propune metode de sprijinire a activitatii de standardizare la nivelul
agentilor economici si asociatiilor profesionale.
(3) Presedintele Consiliului superior de standardizare este directorul
general al Institutului Roman de Standardizare.
(4) Consiliul superior de standardizare functioneaza pe baza unui
regulament propriu, aprobat de membrii lui;
(5) Secretariatul Consiliului superior de standardizare este asigurat de
Institutul Roman de Standardizare.
Art. 6
Membrii Consiliului superior de standardizare:
- se numesc de catre presedinte, la propunerile organizatiilor pe care le
reprezinta, pe o perioada de 4 ani, iar jumatate pot fi inlocuiti la fiecare 2
ani;
- nu sunt remunerati pentru activitatea desfasurata in cadrul consiliului.
Art. 7
Institutul Roman de Standardizare, in calitate de ordonator principal de
credite bugetare, poate realiza venituri din:
1. vanzarea standardelor romane, a celor internationale si ale altor tari,
precum si a altor publicatii de specialitate;
2. taxe pentru acordarea marcii de certificare a conformitatii cu
standardele;
3. tarife pentru servicii privind informarea si documentarea in
standardizare, acreditare si certificare;
4. alte activitati comerciale si prestari de servicii.
Veniturile realizate vor fi varsate integral la bugetul de stat, cu
exceptia celor realizate in baza Hotararii Guvernului nr. 16/1994 pentru
aprobarea Acordului dintre Institutul Roman de Standardizare si Juran
International Inc. privind distribuirea materialelor JURAN in Romania.
Art. 8
Institutul Roman de Standardizare poate accepta oferte de sponsorizare,
donatii si contributii, in conditiile legii.
Art. 9
In vederea desfasurarii activitatii, Institutul Roman de Standardizare
utilizeaza un parc auto, stabilit potrivit legii.
Art. 10
Anexa face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 11
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare dupa 30 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Pe aceeasi data se abroga Hotararea Guvernului nr. 483/1992 privind
functionarea Institutului Roman de Standardizare ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale in domeniul standardizarii, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 28 august 1992.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi: 140
(exclusiv demnitarul)
INSTITUTUL ROMAN DE STANDARDIZARE
---------------------------
| DIRECTOR GENERAL |
----------------------------
|
|
| --------------------------
|--------------| Serviciul contencios |
| --------------------------
| -------------------------
| | Biroul control |
|---------------| financiar propriu |
| -------------------------
|
----------------------------|------------------------------------
| | | | | |
---------- | ---------- ----------- ---------- ---------------
| Directia| | |Directia | |Directia ||Directia | |Secretariatul
|
| standar- | ---------- |certifi- | |servicii, || resurse | | Centrului
|
| dizare | |Serviciul || care, | |consulting,|| umane, | | National de
|
| | |control ||acreditare| |comunicare||financiar,| | Formare, |
| | |standarde||si notifi-| | relatii || contabi- | | Consultanta |
| | |strategii || care | | interna- || litate, | | si
|
| | |de dezvol-||organisme,| | tionale ||logistica,| | Management
|
---------- | tare, || calitate | | ||marketing | | pentru
|
| sinteze || | | || | | Asigurarea
|
| || | | || | |
Calitatii*)|
---------- ---------- ----------- ---------- --------------
*) Se organizeaza la nivel de directie.