ORDONANTA Nr. 39 din 30 ianuarie 1998
privind activitatea de standardizare nationala in Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 43 din 30 ianuarie 1998
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. i) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta stabileste principiile de baza si cadrul organizatoric
al standardizarii nationale.
Art.
In Romania, activitatea de standardizare nationala se desfasoara in
conditiile prevazute de prezenta ordonanta, urmarind in principal:
a) imbunatatirea calitatii vietii;
b) obtinerea unei economii globale de materiale, energie si efort uman;
c) protectia vietii, sanatatii si securitatii persoanelor fizice, mediului
inconjurator si apararea intereselor consumatorilor;
d) protectia consumatorilor, printr-un nivel de calitate al produselor si
serviciilor adaptat necesitatilor si verificat corespunzator;
e) recunoasterea internationala a produselor si serviciilor romanesti;
f) promovarea rezultatelor consolidate ale stiintei si tehnologiei, tinand
seama de gradul de dezvoltare al economiei;
g) stabilirea unul sistem unitar de cerinte pentru certificarea
conformitatii;
h) inlaturarea barierelor tehnice din calea comertului international;
i) reprezentarea intereselor economiei nationale in activitatile de
standardizare internationale si europene.
Art. 3
In sensul prezentei ordonante, termenii sunt definiti dupa cum urmeaza:
A. Termeni a caror definitie este prevazuta in standardul SR 10000-1;
a) standardizare - activitate specifica prin care sunt stabilite, pentru
probleme reale sau potentiale, prevederi destinate unei utilizari comune si
repetate, urmarind obtinerea unui grad optim de ordine intr-un context dat;
b) standardizare nationala - standardizare care se desfasoara la nivelul
unei anumite tari;
c) standard - document stabilit prin consens si aprobat de un organism
recunoscut, care stabileste, pentru utilizari comune si repetate, reguli,
prescriptii sau caracteristici pentru activitati sau rezultatele lor, in scopul
obtinerii unui grad optim de ordine intr-un context dat;
d) standard national - standard care este adoptat de un organism national
de standardizare si care este pus la dispozitia publicului;
e) standard international- standard care este adoptat de catre o
organizatie internationala cu activitate de standardizare si care este pus la
dispozitie publicului;
f) standard european - standard care este adoptat de catre o organizatie
europeana cu activitate de standardizare si care este pus la dispozitie
publicului;
g) organism de standardizare - organism cu activitate de standardizare,
recunoscut la nivel national, regional sau international, care are ca
principala functie, in conformitate cu statutul lui, elaborarea si aprobarea
sau adoptarea de standarde care sunt puse la dispozitie publicului;
h) organism national de standardizare - organism de standardizare la nivel
national, care este imputernicit sa devina membru national in organizatiile
internationale si regionale de standardizare corespunzatoare;
i) program de standardizare - plan de lucru al unui organism cu activitate
de standardizare, continand lista de teme care fac obiectul lucrarilor sale de
standardizare;
j) proiect de standard - standard propus, in general disponibil pentru
observatii, vot sau aprobare;
k) aplicarea unui standard - utilizarea standardului in productie, comert
etc.;
l) marca de conformitate - marca protejata, aplicata sau emisa pe baza
regulilor unui sistem de certificare, indicand cu un grad suficient de
incredere ca produsul, procesul sau serviciul in cauza este conform cu un
standard sau cu un alt document normativ specific;
m) organism - unitate de drept public sau privat, care are sarcini si
competente bine definite;
n) specificatie tehnica - document care prescrie conditiile tehnice pe care
trebuie sa le indeplineasca un produs, proces sau serviciu.
B. Alti termeni:
a) autoritate - organul de specialitate al administratiei publice centrale
si locale sau organismul, respectiv, reprezentantul acestuia, abilitat ca, in
exercitiul autoritatii de stat, sa ia masuri obligatorii si sa adopte
reglementari in domeniul sau de competenta;
b) standard obligatoriu - standard a carui aplicare devine obligatorie prin
efectul unei legi cu caracter general sau printr-o referinta exclusiva dintr-o
reglementare;
c) reglementare - document care contine reguli cu caracter obligatoriu si
care este adoptat de catre o autoritate;
d) reglementare tehnica - reglementare care prevede conditii tehnice fie in
mod direct, fie prin referire la un standard, la o specificatie tehnica, la un
cod de buna practica sau care preia integral continutul acestora.
Art. 4
In standardizarea nationala trebuie aplicate urmatoarele principii de baza:
a) elaborarea si aprobarea standardelor nationale pe baza consensului
partilor interesate;
b) transparenta si disponibilitate publica;
c) reprezentarea intereselor publice;
d) caracterul voluntar al participarii la activitatea de standardizare
nationala si al aplicarii standardelor nationale;
e) accesul liber la elaborarea standardelor nationale pentru toate partile
interesate;
f) independenta fata de orice posibil interes specific predominant;
g) respectarea regulilor standardizarii europene si internationale;
h) caracterul fara scop lucrativ al organismului national de standardizare;
i) dezvoltarea standardizarii nationale in corelare cu evolutia
legislatiei.
CAP. 2
Standardul national si aplicarea acestuia
Art. 5
(1) Standardul national trebuie sa contina prevederi care sa nu contravina
legislatiei in vigoare.
(2) Standardul national se identifica prin aplicarea unei sigle care
semnifica "standard roman". Sigla de identificare este SR.
(3) Sigla de identificare SR se aplica numai pe standardul national.
(4) Standardele internationale si europene pot fi publicate in Romania ca
standarde numai dupa adoptarea lor ca standarde nationale.
Art. 6
(1) Aplicarea unui standard national are caracter voluntar.
(2) Aplicarea unui standard national poate deveni obligatorie, in
totalitate sau in parte, pe intreg teritoriul, pe plan zonal sau pe plan local,
numai printr-o reglementare tehnica adoptata de catre o autoritate, in cazul in
care considerente de ordin public, de protectie a vietii, a sanatatii si a
securitatii persoanelor fizice, a mediului inconjurator si de aparare a
intereselor consumatorilor fac necesara o astfel de masura.
CAP. 3
Organismul national de standardizare din Romania
Art. 7
In Romania organismul national de standardizare trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
1. sa fie o persoana juridica de drept privat, de interes public, avand
statut juridic de asociatie fara scop lucrativ, in baza Legii nr. 21/1924, al
carei scop principal este de a dezvolta standardizarea nationala, europeana,
regionala si internationala;
2. sa aplice principiile de baza ale standardizarii nationale, prevazute la
art. 4;
3. sa aiba urmatoarele atributii principale:
a) elaborarea si aprobarea, reconfirmarea, modificarea si anularea
standardelor nationale, precum si adoptarea standardelor internationale si a
standardelor europene ca standarde nationale;
b) stabilirea principiilor si metodologiei standardizarii nationale, in
conformitate cu prevederile din prezenta ordonanta si cu regulile
standardizarii europene si internationale, precum si dezvoltarea colaborarii cu
partile interesate in standardizarea nationala;
c) elaborarea si implementarea programului de standardizare nationala;
d) reprezentarea Romaniei si participarea in organismele neguvernamentale
internationale si europene de standardizare, respectiv in Organizatia
Internationala de Standardizare (ISO), Comisia Electrotehnica Internationala
(CEI), Comitetul European de Standardizare (CEN), Comitetul European de
Standardizare in Electrotehnica (CENELEC) si Institutul European de
Standardizare pentru Telecomunicatii (ETSI), precum si in oricare alt organism
international sau regional de standardizare;
e) colaborarea in domeniul standardizarii nationale cu organisme similare
din alte tari;
f) editarea, publicarea si difuzarea standardelor nationale si a altor
publicatii din domeniul standardizarii nationale;
g) colectarea, prelucrarea, stocarea si diseminarea de informatii in
domeniul standardizarii nationale;
h) acordarea dreptului de utilizare a marcilor nationale de conformitate cu
standardele nationale, la cerere, pentru produsele si serviciile conforme cu
standardele nationale, pe baza procedurilor proprii organismului national de
standardizare sau, dupa caz, mandatarea de organisme de certificare pentru
acordarea acestui drept;
i) efectuarea de operatiuni de import-export si comercializare de
standarde, documentatii si literatura de standardizare, cu respectarea
prevederilor din conventiile internationale sau bilaterale incheiate de
organismul national de standardizare in acest sens;
j) prestarea de servicii de consultanta, expertiza, instruire, transfer de cunostinte,
asistenta tehnica si altele asemenea in domeniul standardizarii si al
asigurarii calitatii;
k) publicarea si implementarea regulilor privind aplicarea marcilor de
conformitate cu standardele internationale si europene;
l) crearea unui climat favorabil aplicarii standardelor nationale in
economie si dezvoltarii standardizarii in Romania;
4. sa elaboreze standarde nationale in cadrul comitetelor tehnice de
standardizare constituite in diverse domenii de activitate;
5. sa asigure, in cadrul comitetelor tehnice de standardizare,
reprezentarea echilibrata a partilor interesate, in mod deosebit a
producatorilor, a distribuitorilor, a consumatorilor si a autoritatilor;
6. sa constituie si sa ordoneze sistematic colectia de standarde nationale
si proiecte ale acestora, de standarde europene si internationale si proiecte
ale acestora, de standarde nationale din alte tari, cat si de alte documente
din domeniul standardizarii;
7. sa puna la dispozitia oricaror persoane interesate, la cerere,
standardele si documentele mentionate la punctul precedent;
8. sa asigure, conform Acordului referitor la barierele tehnice din calea
comertului al Organizatiei Mondiale a Comertului, la care Romania este parte,
functionarea punctului de informare pentru standarde si reglementari tehnice si
sa puna la dispozitie oricaror persoane informatii din baza de date a acestuia;
9. sa stabileasca, prin reguli de procedura, in principal, urmatoarele:
a) modul si conditiile de participare la standardizarea nationala;
b) pregatirea si publicarea programelor de standardizare nationala si de
includere de noi teme in acestea;
c) publicarea proiectelor de standarde nationale si tratarea observatiilor
in legatura cu acestea;
d) elaborarea si aprobarea, reconfirmarea, modificarea si anularea
standardelor nationale;
e) modul de rezolvare a contestatiilor referitoare la elaborarea si
aprobarea, reconfirmarea, modificarea si anularea standardelor nationale;
f) modalitati de publicare a standardelor nationale;
g) inregistrarea standardelor nationale;
h) modul de participare la standardizarea europeana si internationala;
10. sa publice, in scopul de a asigura informarea publica:
a) programul de standardizare nationala;
b) lista proiectelor de standarde nationale;
c) data aprobarii si data publicarii standardelor nationale;
d) data anularii si modificarii standardelor nationale;
e) actualizarile si completarile colectiilor prevazute la pct. 6;
f) alte informatii relevante privind standardizarea nationala;
11. sa gestioneze fondul documentar national de standarde;
12. sa indeplineasca orice alte atributii prevazute in alte acte normative,
in legatura cu scopul sau principal.
Art. 8
(1) Prevederile art. 7 trebuie sa fie cuprinse in statutul organismului
national de standardizare.
(2) De asemenea, statutul trebuie sa respecte celelalte prevederi din
prezenta ordonanta, precum si orice alte dispozitii obligatorii potrivit
legilor in vigoare si sa prevada urmatoarele:
A. poate fi membru al organismului national de standardizare, cu aprobarea
adunarii generale, orice persoana juridica care este de acord cu statutul sau
si doreste sa sustina realizarea scopului acestuia;
B. adunarea generala a membrilor organismului national de standardizare
este structurata in colegii, dupa cum urmeaza:
a) Colegiul organismelor acreditate, care poate cuprinde laboratoare si
organisme de certificare si de inspectie acreditate, precum si organizatii fara
scop lucrativ ale acestora;
b) Colegiul beneficiarilor, care poate cuprinde persoane juridice care sunt
interesate in standardizarea nationala, cum sunt agenti economici, inclusiv
intreprinderi mici si mijlocii, organizatii patronale, camere de comert si industrie,
organizatii financiar-bancare si de asigurari, asociatii profesionale,
federatii si confederatii sindicale, precum si altele, inclusiv asociatii fara
scop lucrativ ale acestora;
c) Colegiul consumatorilor, care poate cuprinde organizatii fara scop
lucrativ de aparare a intereselor consumatorilor, ale persoanelor cu handicap,
al apararii drepturilor omului, din domeniul protectiei mediului si altele
asemenea;
d) Colegiul cercetarii-dezvoltarii si inovarii, care poate cuprinde
institutii de invatamant, persoane juridice care au activitate preponderenta de
cercetare-dezvoltare, centre de transfer tehnologic, de incubare si de inovare,
de dezvoltare locala si a intreprinderilor mici si mijlocii, altele asemenea,
precum si asociatii fara scop lucrativ ale acestora.
C. proceduri de vot si de luare a deciziilor, cat si o structura a
organelor de conducere si de administrare, care sa asigure reprezentarea
echilibrata a fiecarui colegiu, respectiv a intereselor reprezentate in
acestea;
D. organismul national de acreditare este membru de drept al organismului
national de standardizare, precum si al consiliului de administratie al
acestuia; reprezentantul organismului national de acreditare nu poate avea nici
o alta functie in consiliul de administratie in afara de aceea de simplu membru
al acestuia.
(3) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei va elabora instructiuni privind
statutul-cadru al organismului national de standardizare, precum si
constituirea, si inregistrarea acestuia ca asociatie.
(4) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei va lua masuri pentru stimularea
atragerii de membri ai organismului national de standardizare corespunzator
principiului de la art. 4 lit. f).
CAP. 4
Relatiile autoritatilor cu organismul national de standardizare
Art. 9
(1) Organismul national de standardizare elaboreaza si implementeaza
programul de standardizare nationala pe baza solicitarilor primite din partea
autoritatilor si a altor parti interesate in standardizarea nationala.
(2) Organismul national de standardizare:
a) colaboreaza cu autoritatile si introduce in programul de standardizare
nationala, in mod prioritar, solicitarile acestora, in special cele referitoare
la cresterea calitatii vietii, protectia vietii, sanatatii si securitatii
persoanelor fizice, precum si a mediului inconjurator si apararea intereselor
consumatorilor;
b) informeaza autoritatile, in mod periodic, despre:
- stadiul elaborarii si aprobarii, reconfirmarii, modificarii si anularii
standardelor nationale cuprinse, la solicitarea acestora, in programul de
standardizare nationala;
- activitatea de standardizare nationala din domeniile reglementate de
acestea;
c) participa, la solicitarea autoritatilor, la elaborarea actelor normative
care au legatura cu standardizarea nationala, in special a celor prin care sunt
transpuse in legislatia romana directivele europene, sau transmite observatii,
comentarii sau propuneri in legatura cu acestea;
d) ofera consultanta si expertiza in domeniul standardizarii, daca este
solicitat.
(3) Reprezentantii autoritatilor care participa la activitatile de
elaborare si aprobare, reconfirmare, modificare si anulare a standardelor
nationale au, in aceasta calitate, aceleasi drepturi si obligatii cu cele ale celorlalte
parti interesate.
(4) Autoritatile colaboreaza cu organismul national de standardizare in
vederea constituirii, de catre acesta, a bazei sale de date pentru standarde si
reglementari tehnice.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 10
(1) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei este abilitat sa sprijine
initierea constituirii unei asociatii fara scop lucrativ, a carei denumire este
Asociatia de Standardizare din Romania, prescurtat ASRO, denumita in continuare
Asociatia, cu sediul in municipiul Bucuresti, avand ca principal scop
dezvoltarea standardizarii nationale, europene si internationale.
(2) Este recunoscuta ca organism national de standardizare Asociatia care:
- indeplineste conditiile de la alin. (1);
- are avizul favorabil al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, potrivit
art. 23 din prezenta ordonanta;
- este inregistrata ca persoana juridica, in conditiile legii;
- respecta prin statut prevederile prezentei ordonante.
Art. 11
Masurile tranzitorii pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonante se
stabilesc de catre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei in consultare cu
Institutul Roman de Standardizare, astfel incat Asociatia sa fie inregistrata
ca asociatie fara scop lucrativ de drept privat si sa isi poata indeplini
atributiile de organism national de standardizare incepand cu data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante.
Art. 12
(1) In scopul de a initia constituirea Asociatiei, Ministerul Cercetarii si
Tehnologiei pune la dispozitia acesteia in folosinta, pe baza de contract de
inchiriere, un spatiu cu destinatia de sediu provizoriu in Bucuresti, str.
Mendeleev nr. 21-25, sectorul 1. Contractul este valabil pana la achizitionarea
de catre Asociatie a unui alt sediu, conform alin. (2), termen la care spatiul
mai sus mentionat se elibereaza si se restituie Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei.
(2) Prin bugetul de stat pe anul 1998, se va aloca suma de 10 miliarde lei
pentru Institutul Roman de Standardizare in vederea cumpararii unui imobil
necesar functionarii.
Art. 13
(1) La intrarea in vigoare a prezentei ordonante, se transfera la
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, din alocarile bugetare pentru Institutul
Roman de Standardizare pe anul 1998, sumele prevazute pentru cele doua luni ce
urmeaza datei de intrare in vigoare a prezentei ordonante.
(2) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei va utiliza sumele prevazute si
constituite conform alin. (1) in vederea finantarii cheltuielilor de
functionare si de personal ale Asociatiei in perioada de doua luni de la
intrarea in vigoare a prezentei ordonante.
(3) Personalul preluat de catre Asociatie de la Institutul Roman de
Standardizare va fi salarizat, in respectiva perioada de doua luni, in acelasi
mod si la acelasi nivel de salarizare ca in luna precedenta dizolvarii
acestuia, fara a exista, insa, obligatia incadrarii pe aceleasi posturi cu cele
ocupate inainte de dizolvare.
Art. 14
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei poate finanta, pe o perioada de 3 ani,
dezvoltarea institutionala a Asociatiei printr-un program de stimulare a
inovarii aprobat prin ordin al ministrului si cuprins in Planul national pentru
cercetare-dezvoltare si inovare. Finantarea poate fi continuata si dupa
perioada initiala de 3 ani.
Art. 15
(1) Sumele reprezentand cotizatiile pe care Asociatia trebuie sa le achite
in calitate de membru sau afiliat al organizatiilor internationale, europene si
regionale de standardizare, mentionate la art. 7 pct. 3 lit. d) se aloca de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Cercetarii si Tehnologiei.
(2) Fondurile necesare participarii la lucrarile organismelor europene si
internationale de standardizare pot fi alocate prin bugetul Ministerului
Cercetarii si Tehnologiei, la solicitarea Asociatiei, prin programul de
stimulare a inovarii mentionat la art. 14.
Art. 16
Elaborarea si aprobarea, reconfirmarea, modificarea si anularea
standardelor nationale, solicitata de autoritatile publice, se finanteaza atat
prin programul de stimulare a inovarii mentionat la art. 14, cat si prin
contracte care se incheie de Asociatie cu autoritatile care au solicitari in
domeniul standardizarii nationale.
Art. 17
Pentru serviciile oferite, prevazute la art. 7 pct. 3 lit. f) - k)
inclusiv, art. 7 pct. 7 si 8, precum si pentru alte servicii, organismul
national de standardizare are dreptul de a stabili si incasa, dupa caz, tarife.
Art. 18
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Institutul Roman de
Standardizare si Centrul National de Formare, Consultanta si Management pentru
Asigurarea Calitatii isi inceteaza activitatea.
(2) Patrimoniul Institutului Roman de Standardizare si cel al Centrului
National de Formare, Consultanta si Management pentru Asigurarea Calitatii trec
in proprietatea Asociatiei.
(3) In termen de 30 de zile de la incetarea activitatii Institutului Roman
de Standardizare, Ministerul Cercetarii si Tehnologiei va prelua, pe baza de
protocol, prevederile bugetare, deschiderile de credite bugetare si executia
bugetara aferenta perioadei de functionare in anul 1998 a Institutului Roman de
Standardizare.
Art. 19
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante contractele in curs de
derulare, precum si orice obligatii ce decurg din acorduri sau alte intelegeri
incheiate de Institutul Roman de Standardizare sunt preluate de Asociatie.
Art. 20
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante fondul documentar
national al standardizarii este preluat de la Institutul Roman de Standardizare
de catre Asociatie.
(2) In caz de lichidare a Asociatiei, fondul documentar national de
standarde se preia de la Asociatie de catre Ministerul Cercetarii si
Tehnologiei.
Art. 21
In Romania organismul national de standardizare dobandeste de drept
exclusivitatea exercitarii atributiilor de la art. 7 pct. 3 lit. a)-g)
inclusiv.
Art. 22
(1) Organismul national de standardizare beneficiaza de protectia dreptului
de autor in conditiile Legii privind dreptul de autor si drepturile conexe.
(2) Reproducerea sau utilizarea integrala sau partiala a standardelor
nationale sau a continutului publicatiilor organismului national de
standardizare prin orice procedeu (electronic, mecanic, fotocopiere,
microfilmare etc.) este interzisa, daca nu exista, in prealabil, acordul scris
al acestuia.
(3) Marcile nationale de conformitate cu standardele nationale sunt
proprietatea organismului national de standardizare, fiind inregistrate la
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, in conditiile stabilite prin
dispozitiile legale.
Art. 23
(1) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei este organul de specialitate al
administratiei publice centrale care are rolul si responsabilitatea de a
elabora si implementa politici si programe in domeniul standardizarii,
acreditarii si infrastructurilor calitatii, precum si cel sub a carui
autoritate intra, in sensul Legii nr. 21/1924, Asociatia si scopul acesteia.
(2) Ministerul Cercetarii si Tehnologiei acorda si retrage recunoasterea
Asociatiei ca organism national de standardizare in conditiile prezentei
ordonante.
(3) Recunoasterea Asociatiei ca organism national de standardizare este
valabila atata timp cat aceasta respecta prevederile prezentei ordonante.
Art. 24
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 180 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art.
10-12, 23, 26, 27 si 29, care intra in vigoare la data publicarii acesteia.
Art. 25
(1) Standardele nationale - SR si STAS - in vigoare la data publicarii
prezentei ordonante isi mentin valabilitatea pana la modificarea sau anularea
lor de catre Asociatie.
(2) In termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, dobandesc caracter voluntar standardele nationale cu caracter
obligatoriu.
(3) In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei ordonante,
Institutul Roman de Standardizare, prin publicatiile sale, va face cunoscuta
lista cu standardele nationale care isi pierd caracterul obligatoriu, conform
alineatului precedent. De asemenea, Ministerul Cercetarii si Tehnologiei va
publica, intr-un ziar de larga circulatie, aceasta lista.
(4) In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei ordonante,
Institutul Roman de Standardizare comunica autoritatilor lista cu standardele
nationale care isi pierd caracterul obligatoriu. Pana la termenul prevazut la
alin. (2), autoritatile sunt obligate sa aprobe si sa faca cunoscute
reglementari tehnice care sa cuprinda prevederi din standardele respective,
privind protectia vietii, sanatatii si securitatii persoanelor fizice a
mediului inconjurator si a intereselor consumatorilor, daca considera necesara
mentinerea caracterului obligatoriu al aplicarii prevederilor din standardele
mentionate la alin. (2).
Art. 26
Termenii si definitiile prevazute la art. 3 se modifica, de drept, o data
cu modificarea standardului national SR 10000-1.
Art. 27
In aplicarea prevederilor prezentei ordonante, Ministerul Cercetarii si
Tehnologiei emite ordine si instructiuni.
Art. 28
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Ministerul
Cercetarii si Tehnologiei preia de la Institutul Roman de Standardizare toate
responsabilitatile specifice unui organ de specialitate al administratiei
publice centrale referitoare la asistenta tehnica externa in domeniu.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, coordonarea
nationala a programului PRAQ III - program regional pentru asigurarea calitatii
- este preluata de la Institutul Roman de Standardizare de catre Ministerul
Cercetarii si Tehnologiei.
(3) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, contractele,
obligatiile si acordurile care tin de calitatea de organ de specialitate al
administratiei publice centrale sunt preluate de la Institutul Roman de
Standardizare de catre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei.
Art. 29
Ministerul Finantelor va introduce modificarile ce decurg din prezenta
ordonanta in bugetul de stat aferent anului 1998.
Art. 30
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:
- Ordonanta Guvernului nr. 19/1992 privind activitatea de standardizare in
Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 28
august 1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65 din 14 martie 1994;
- Hotararea Guvernului nr. 224/1995 privind organizarea si functionarea
Institutului Roman de Standardizare, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 72 din 20 aprilie 1995;
- Hotararea Guvernului nr. 721/1992 privind infiintarea Centrului National
de Formare, Consultanta si Management pentru Asigurarea Calitatii, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 34 din 4 martie 1997, precum si
orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii si tehnologiei,
Bujor Bogdan Teodoriu
p. Ministrul finantelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Directorul general al Institutului
Roman de Standardizare,
Mircea Martis