LEGE
Nr. 355 din 6 iunie 2002
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1998 privind activitatea de
standardizare nationala in Romania
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 447 din 26 iunie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 39 din 30 ianuarie 1998 privind
activitatea de standardizare nationala in Romania, emisa in temeiul art. 1 lit.
i) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43 din 30 ianuarie
1998, cu urmatoarele modificari si completari:
1. Titlul ordonantei va avea urmatorul cuprins:
"ORDONANTA
privind activitatea de standardizare nationala"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prezenta ordonanta stabileste principiile si cadrul organizatoric ale
activitatii de standardizare nationala."
3. La articolul 2, literele c) si i) vor avea urmatorul cuprins:
"c) protectia vietii, sanatatii si securitatii persoanelor fizice,
mediului si apararea intereselor consumatorilor;
...........................................................................
i) reprezentarea si sustinerea intereselor economiei nationale in
activitatile de standardizare internationale si europene."
4. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) In sensul prezentei ordonante, urmatorii termeni sunt definiti dupa cum
urmeaza:
a) autoritate - organul de specialitate al administratiei publice centrale
ori locale sau organismul de specialitate aflat in subordinea ori coordonarea
acestuia, abilitat ca, in exercitiul autoritatii de stat, sa ia masuri
obligatorii si sa adopte reglementari in domeniul sau de competenta;
b) aplicare a unui standard - utilizarea standardului in productie si/sau
servicii;
c) marca de conformitate - marca protejata, aplicata sau emisa pe baza unui
sistem de certificare, indicand faptul ca produsul, procesul sau serviciul in
cauza este conform cu un standard sau cu un alt document normativ specific in
ceea ce priveste calitatea, materialul, modul de fabricatie a produsului sau de
prestare a serviciului ori alte caracteristici;
d) organism national de standardizare - organismul cu activitate de
standardizare la nivel national, care are ca principala functie elaborarea,
aprobarea sau adoptarea, dupa caz, de standarde nationale si care este
recunoscut de catre o autoritate de stat;
e) program de standardizare nationala - programul de activitate al
organismului national de standardizare, realizat in scopul aplicarii politicii
nationale de standardizare;
f) proiect de standard - standardul propus, in general disponibil pentru
observatii, vot, aprobare sau adoptare, dupa caz;
g) standard - documentul stabilit prin consens si aprobat de un organism,
care stabileste, pentru utilizari comune si repetate, reguli, prescriptii sau
caracteristici pentru activitati sau rezultatele lor, in scopul obtinerii unui
grad optim de ordine, intr-un context dat;
h) standardizare - activitatea specifica, complexa, care are ca scop final
elaborarea si aprobarea sau adoptarea, dupa caz, de standarde;
i) standard european - standardul care este adoptat de catre un organism
european cu activitate de standardizare si care este pus la dispozitie
publicului;
j) standard international - standardul care este adoptat de catre un
organism international cu activitate de standardizare si care este pus la
dispozitie publicului;
k) standard national - standardul care este elaborat si aprobat sau
adoptat, dupa caz, de un organism national de standardizare si care este pus la
dispozitie publicului;
l) standardizare nationala - standardizarea care se desfasoara la nivelul unei
anumite tari;
m) organism - unitatea de drept public sau privat, care are sarcini si
competente bine definite;
n) reglementare - documentul care contine reguli cu caracter obligatoriu si
care este adoptat de catre o autoritate;
o) reglementare tehnica - reglementarea care prevede conditii tehnice, fie
in mod direct, fie prin referire la un standard, la o specificatie tehnica, la
un cod de buna practica sau care preia integral continutul acestora.
(2) Termenii definiti la alin. (1) se completeaza cu termenii definiti la
art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 38/1998 privind acreditarea si
infrastructura pentru evaluarea conformitatii*)."
------------
*) Ordonanta Guvernului nr. 38/1998 a fost aprobata si modificata prin
Legea nr. 245/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
313 din 13 mai 2002.
5. La articolul 4, litera h) se abroga.
6. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Standardul national trebuie sa contina prevederi care sa nu contravina
legislatiei in vigoare.
(2) Standardul national se identifica prin aplicarea pe acesta a
initialelor SR, care semnifica standard roman.
(3) Standardele internationale si europene se publica numai dupa adoptarea
lor ca standarde nationale."
7. La articolul 6, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Aplicarea unui standard national poate deveni obligatorie, in
totalitate sau in parte, pe intreg teritoriul, pe plan zonal sau pe plan local,
numai conform prevederilor unei reglementari tehnice adoptate, in cazul in care
considerente de ordin public, de protectie a vietii, a sanatatii si a
securitatii persoanelor fizice, a mediului si de aparare a intereselor
consumatorilor fac necesara o astfel de masura."
8. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Organismul national de standardizare indeplineste urmatoarele conditii:
a) este o persoana juridica de drept privat, de interes public, avand
statut juridic de asociatie fara scop patrimonial, care a fost creata sau infiintata
in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii;
b) are evaluarea favorabila a autoritatii de stat care coordoneaza domeniul
infrastructurii calitatii si evaluarea conformitatii;
c) aplica principiile standardizarii nationale prevazute la art. 4;
d) aplica, in domeniul standardizarii nationale, politicile aprobate de
Guvern."
9. Dupa articolul 7 se introduce articolul 7^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 7^1
Organismul national de standardizare are urmatoarele atributii principale:
a) acordarea dreptului de utilizare a marcilor de conformitate cu
standardele nationale, la cerere, pentru produsele si serviciile conforme cu
standardele nationale, pe baza procedurilor proprii organismului national de
standardizare;
b) adoptarea standardelor internationale, regionale si a standardelor
europene, ca standarde nationale;
c) asigurarea functionarii punctului de informare pentru standarde si
reglementari tehnice si punerii la dispozitie oricaror persoane interesate a
informatiilor din baza de date a acestuia, conform Acordului referitor la
barierele tehnice din calea comertului al Organizatiei Mondiale a Comertului,
la care Romania este parte;
d) asigurarea informarii publice prin editarea, publicarea si difuzarea:
- standardelor nationale;
- programului de standardizare nationala;
- listei cuprinzand proiectele de standarde nationale supuse anchetei
publice;
- listei cuprinzand standardele nationale in vigoare;
- listei cuprinzand standardele nationale anulate sau modificate;
- altor informatii si publicatii relevante privind standardizarea
nationala;
e) colaborarea in domeniul standardizarii nationale cu organisme similare
din alte tari;
f) colectarea, prelucrarea, stocarea si diseminarea de informatii si
documente din domeniul standardizarii nationale;
g) crearea unui climat favorabil aplicarii standardelor nationale in
economie si dezvoltarii standardizarii;
h) efectuarea de operatiuni de import-export si comercializare de
standarde, documentatii si literatura de standardizare, cu respectarea
prevederilor din conventiile internationale sau bilaterale incheiate de
organismul national de standardizare in acest sens;
i) elaborarea, aprobarea, reconfirmarea, modificarea si/sau anularea
standardelor nationale;
j) elaborarea si implementarea programului de standardizare nationala;
k) indeplinirea oricaror alte atributii prevazute in acte normative in
legatura cu scopul sau principal;
l) inregistrarea standardelor nationale;
m) prestarea de servicii de consultanta, expertiza, instruire, transfer de
cunostinte, asistenta tehnica si altele asemenea in domeniul standardizarii;
n) publicarea si urmarirea modului de implementare a regulilor privind
aplicarea marcilor de conformitate cu standardele nationale;
o) reprezentarea Romaniei si participarea in organismele neguvernamentale
internationale, regionale si europene de standardizare;
p) stabilirea principiilor si a metodologiei standardizarii nationale, in
conformitate cu prevederile prezentei ordonante si cu regulile standardizarii
europene si internationale, precum si asigurarea reprezentarii partilor
interesate in activitatea de standardizare nationala;
q) stabilirea si publicarea regulilor de procedura privind realizarea
atributiilor si rezolvarea contestatiilor;
r) gestionarea fondului documentar national de standardizare."
10. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Prevederile art. 7^1 trebuie sa fie cuprinse in statutul-cadru al
organismului national de standardizare.
(2) Statutul organismului national de standardizare trebuie sa respecte
prevederile statutului-cadru, prevederile prezentei ordonante, precum si orice
alte dispozitii, potrivit reglementarilor in vigoare, si sa prevada
urmatoarele:
A. Poate fi membru al organismului national de standardizare, cu aprobarea
adunarii generale, orice persoana juridica care este de acord cu statutul si
doreste sa sustina realizarea scopului acestuia.
B. Adunarea generala a membrilor organismului national de standardizare
este structurata in colegii, dupa cum urmeaza:
a) Colegiul organismelor acreditate, care cuprinde reprezentanti ai
laboratoarelor si organismelor acreditate, precum si ai organizatiilor fara
scop patrimonial ale acestora;
b) Colegiul beneficiarilor, care cuprinde reprezentanti ai persoanelor
juridice care sunt interesate in standardizarea nationala, cum sunt: agenti
economici, inclusiv intreprinderi mici si mijlocii, organizatii patronale,
camere de comert si industrie, organizatii financiar-bancare si de asigurari,
asociatii profesionale, federatii si confederatii sindicale, precum si altele
asemenea;
c) Colegiul consumatorilor, care cuprinde reprezentanti ai organizatiilor
fara scop patrimonial de aparare a intereselor consumatorilor, ale persoanelor
cu handicap, ale apararii drepturilor omului, din domeniul protectiei mediului
si altele asemenea;
d) Colegiul autoritatilor, care cuprinde reprezentanti ai autoritatilor publice
de reglementare, interesate in dezvoltarea activitatii de standardizare
nationala, europeana, regionala si internationala;
e) Colegiul cercetarii-dezvoltarii si inovarii, care cuprinde reprezentanti
ai institutiilor de invatamant, ai persoanelor juridice care au activitate
preponderenta de cercetare-dezvoltare, ai centrelor de transfer tehnologic, de
incubare si de inovare, ai expertilor si consultantilor in domeniul calitatii
si/sau in domeniul protectiei mediului.
C. Structura organelor de conducere si administrare ale organismului
national de standardizare trebuie sa asigure reprezentarea echilibrata a
fiecarui colegiu, respectiv a intereselor reprezentate in acestea.
D. Organismul national de acreditare este membru al organismului national
de standardizare, precum si al consiliului director al acestuia.
E. Autoritatea de stat care coordoneaza domeniul infrastructurii calitatii
si evaluarii conformitatii numeste reprezentantul sau din Colegiul
autoritatilor in Consiliul director; acesta este vicepresedinte al organismului
national de standardizare si are drept de veto nominal in luarea deciziilor
contrare cu politica nationala in domeniul standardizarii nationale.
(3) Autoritatea de stat care coordoneaza domeniul infrastructurii calitatii
si evaluarii conformitatii elaboreaza statutul-cadru al organismului national
de standardizare."
11. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Organismul national de standardizare elaboreaza si implementeaza
programul de standardizare nationala pe baza solicitarilor primite din partea
autoritatilor si a altor parti interesate in standardizarea nationala.
(2) Organismul national de standardizare:
a) colaboreaza cu autoritatile si introduce in programul de standardizare nationala,
in mod prioritar, solicitarile acestora, in special cele referitoare la
cresterea calitatii vietii, protectia vietii, sanatatii si securitatii
persoanelor fizice, precum si a mediului si apararea intereselor
consumatorilor;
b) informeaza autoritatile, in mod periodic, despre stadiul elaborarii, al
aprobarii sau adoptarii, dupa caz, reconfirmarii, modificarii si/sau anularii
standardelor nationale cuprinse in programul de standardizare nationala, precum
si despre activitatea de standardizare nationala din domeniile reglementate;
c) participa, la solicitarea autoritatilor, la elaborarea actelor normative
care au legatura cu standardizarea nationala;
d) ofera consultanta si expertiza in domeniul standardizarii, daca este
solicitat.
(3) Autoritatile furnizeaza informatii organismului national de
standardizare, in vederea constituirii de catre acesta a bazei de date pentru
standarde si reglementari tehnice."
12. Dupa titlul capitolului V se introduce articolul 9^1 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 9^1
(1) Ministerul Industriei si Resurselor este autoritatea de stat care
coordoneaza domeniul infrastructurii calitatii si evaluarii conformitatii si
are responsabilitatea elaborarii strategiilor si a politicilor in acest
domeniu, care include si standardizarea nationala.
(2) Ministerul Industriei si Resurselor avizeaza programul de standardizare
nationala elaborat de organismul national de standardizare."
13. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Organismul national de standardizare, infiintat conform prevederilor
art. 7, este Asociatia de Standardizare din Romania - ASRO, denumita in
continuare Asociatia, cu sediul in municipiul Bucuresti.
(2) Asociatia isi desfasoara activitatea in sfera de competenta a autoritatii
de stat prevazute la art. 9^1 alin. (1)."
14. Articolul 11 se abroga.
15. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Ministerul Educatiei si Cercetarii pune la dispozitie Asociatiei, in
folosinta, pe baza de contract de inchiriere, un spatiu cu destinatia de sediu
provizoriu in municipiul Bucuresti, str. Mendeleev nr. 21 - 25, sectorul 1.
(2) Contractul este valabil pana la achizitionarea de catre Asociatie a
unui alt sediu, termen la care spatiul mai sus mentionat se elibereaza si se
restituie Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(3) In vederea asigurarii imobilului necesar ca sediu pentru functionarea
Asociatiei Ministerul Industriei si Resurselor va inainta Guvernului, pentru
aprobare, propunerile necesare."
16. Articolul 13 se abroga.
17. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Ministerul Educatiei si Cercetarii finanteaza dezvoltarea institutionala a
Asociatiei si activitatea de standardizare nationala, prin programe de
stimulare a inovarii, cuprinse in Planul national pentru cercetare-dezvoltare
si inovare."
18. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Sumele reprezentand cotizatiile pe care Asociatia trebuie sa le achite
in calitate de membru sau afiliat al organizatiilor internationale, regionale
si europene de standardizare, mentionate la art. 7^1 lit. o), se aloca de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Industriei si Resurselor.
(2) Fondurile necesare participarii la lucrarile organismelor europene si
internationale de standardizare pot fi alocate prin bugetul Ministerului
Industriei si Resurselor, in limita fondurilor disponibile, la solicitarea
Asociatiei, pe baza programului anual al intalnirilor."
19. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Elaborarea, aprobarea sau adoptarea, dupa caz, reconfirmarea, modificarea
si/sau anularea standardelor nationale, solicitate de autoritati, se finanteaza
atat prin programul de stimulare a inovarii, prevazut la art. 14, cat si prin
contracte care se incheie de Asociatie cu autoritatile."
20. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Pentru serviciile oferite, prevazute la art. 7^1 lit. a) - d), f), h), i),
m) si n), precum si pentru alte servicii Asociatia are dreptul de a stabili si
a incasa, dupa caz, tarife."
21. Articolele 18 - 20 se abroga.
22. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Asociatia dobandeste de drept exclusivitatea exercitarii atributiilor
prevazute la art. 7^1."
23. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Asociatia beneficiaza de protectia dreptului de autor, in conditiile
stabilite prin dispozitii legale.
(2) Se admite reproducerea ori utilizarea integrala sau partiala a
standardelor nationale sau a continutului publicatiilor Asociatiei prin orice
procedeu numai daca exista in prealabil acordul scris al acesteia.
(3) Marcile de conformitate cu standardele nationale, prevazute in anexa
care face parte din prezenta ordonanta, sunt proprietatea Asociatiei si sunt
inregistrate la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, in conditiile
stabilite prin dispozitii legale."
24. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Acordarea si retragerea recunoasterii Asociatiei ca organism national
de standardizare se fac prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Industriei si Resurselor.
(2) Recunoasterea Asociatiei ca organism national de standardizare este
valabila atat timp cat aceasta respecta prevederile prezentei ordonante.
(3) In cazul lichidarii sau retragerii recunoasterii, fondul documentar
national de standarde, imobilul utilizat ca sediu achizitionat din fonduri
alocate de la bugetul de stat, patrimoniul dobandit de Asociatie prin programe
finantate, direct sau indirect, de catre Ministerul Industriei si Resurselor se
transfera altei asociatii recunoscute conform prevederilor legale in
vigoare."
25. Articolul 24 se abroga.
26. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Standardele nationale - SR si STAS -, in vigoare la data publicarii
prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, isi mentin
valabilitatea pana la modificarea sau anularea lor de catre Asociatie."
27. Articolul 26 se abroga.
28. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
In aplicarea prevederilor prezentei ordonante Ministerul Industriei si
Resurselor aproba statutul-cadru, prin ordin al ministrului, si emite ordine si
instructiuni."
29. Articolele 28 si 29 se abroga.
30. Ordonanta se completeaza in final cu anexa care are urmatorul cuprins:
"ANEXA 1
MARCI DE CONFORMITATE CU STANDARDELE NATIONALE
Marcile de conformitate cu standardele nationale sunt urmatoarele: SR si
SR-S.
Simbolurile marcilor SR si SR-S sunt cele din figura de mai jos.
Figura 1, reprezentand simbolurile marcilor SR si SR-S se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 447 din 26 iunie 2002, la pagina
5.
Marca SR este acordata produselor certificate in conformitate cu cerintele
unui standard national.
Marca SR-S este acordata produselor certificate in conformitate cu
cerintele unui standard national de securitate.
NOTA:
Dimensiunile marcilor sunt urmatoarele:
- marca SR - 38 mm inaltime/37 mm lungime;
- marca SR-S - 38 mm inaltime/41 mm lungime.
Culoarea marcii se alege de catre titular, cu conditia ca marca sa fie
distincta in context.
In cazul in care marca trebuie sa fie marita sau micsorata, este necesar sa
se respecte proportiile prezentate in figura de mai sus. Dimensiunea pe
verticala a marcii nu trebuie sa fie mai mica de 10 mm.
Prezenta anexa poate fi actualizata prin hotarare a Guvernului."
Art. 2
Statutul-cadru prevazut la art. 8 alin. (3) din ordonanta se aproba prin
ordin al ministrului industriei si resurselor, in termen de 30 de zile de la
publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Ordonanta Guvernului nr. 39/1998, cu modificarile si completarile aduse
prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 mai 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 14 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU