HOTARARE Nr. 23 din 11 noiembrie 2003
privind modificarea si completarea Regulamentului Camerei Deputatilor, aprobat
prin Hotararea Camerei Deputatilor nr. 8/1994
ACT EMIS DE: ADUNAREA(CAMERA) DEPUTATILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 798 din 12 noiembrie 2003
In temeiul art. 64 alin. (1) din Constitutia Romaniei*),
Camera Deputatilor adopta prezenta hotarare.
------------
*) Constitutia Romaniei a fost republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003.
Art. 1
Regulamentul Camerei Deputatilor, aprobat prin Hotararea Camerei
Deputatilor nr. 8/1994, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 51 din 31 ianuarie 2001, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Litera f) a articolului 29 va avea urmatorul cuprins:
"f) primeste si distribuie proiectele de legi, propunerile legislative
si rapoartele comisiilor parlamentare, in ordinea depunerii acestora, si
hotaraste, in cazul initiativelor legislative, retinerea lor spre dezbatere si
adoptare ca prima Camera sesizata sau trimiterea la Senat a celor pentru care
Camera Deputatilor este Camera decizionala;"
2. Litera f) a articolului 31 va avea urmatorul cuprins:
"f) sesizeaza Curtea Constitutionala in conditiile prevazute la art.
146 lit. a), b), c) si e) din Constitutie;"
3. Alineatele 1 si 5 ale articolului 52 vor avea urmatorul cuprins:
"La sedintele comisiilor au dreptul sa participe deputatii si senatorii
care au facut propuneri care stau la baza lucrarilor acestora (autori de
propuneri legislative, de amendamente etc.), precum si, la cererea
presedintelui comisiei, specialisti ai Consiliului Legislativ.
...........................................................................
Comisia poate hotari, la propunerea biroului comisiei, a presedintelui sau
a unui deputat, limitarea duratei luarilor de cuvant. Deputatii, senatorii si
invitatii sunt obligati sa se refere exclusiv la chestiunea supusa dezbaterii.
In caz contrar presedintele poate retrage cuvantul. Nimeni nu poate lua
cuvantul decat daca ii este dat de presedinte."
4. Articolul 63 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63
Daca o comisie permanenta considera ca un proiect de lege sau o propunere
legislativa este de competenta in fond a altei comisii, ea poate cere Biroului
permanent, in cel mult 3 zile de la sesizarea ei, trimiterea lor catre acea
comisie.
In caz de refuz din partea acestuia se va proceda potrivit art. 62 alin. 2."
5. Articolul 67 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 67
Biroul permanent, dupa consultarea presedintelui comisiei sesizate in fond,
stabileste un termen inauntrul caruia comisia trebuie sa depuna raportul;
modificarea acestui termen poate fi aprobata la cererea motivata a comisiei
sesizate in fond. Termenele stabilite de Biroul permanent, in cazul in care
Camera Deputatilor este prima Camera sesizata, nu pot fi, de regula, mai mici
de 7 zile sau mai mari de 15 zile. In cazul in care Camera Deputatilor este
Camera decizionala, aceste termene nu pot fi, de regula, mai mici de 14 zile
sau mai mari de 60 de zile.
Raportul va fi imprimat si difuzat deputatilor cu cel putin 3 zile inainte
de data stabilita pentru dezbaterea proiectului sau a propunerii legislative in
plenul Camerei, in cazul proiectelor de legi si propunerilor legislative in
care Camera Deputatilor este prima Camera sesizata, si cu cel putin 5 zile in
cazul celor pentru care Camera Deputatilor este Camera decizionala."
6. Articolul 79 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 79
Camera Deputatilor adopta legi, hotarari si motiuni simple. De asemenea,
Camera Deputatilor poate adopta mesaje, declaratii, rezolutii si alte acte
politice."
7. Alineatele 2 si 3 ale articolului 81 vor avea urmatorul cuprins:
"Proiectele de legi si propunerile legislative se inscriu in proiectul
ordinii de zi in termen de cel mult 5 zile de la primirea de catre Biroul
permanent a raportului comisiei sesizate in fond, in cazul in care Camera
Deputatilor a fost sesizata ca prima Camera, si in termen de cel mult 7 zile
pentru cele in care este Camera decizionala.
La intocmirea si adoptarea ordinii de zi in domeniul legislativ se va
asigura prioritate cererilor adresate de birourile comisiilor permanente,
dezbaterilor in procedura de urgenta, cererilor pentru adoptarea unei asemenea
proceduri, proiectelor de legi si propunerilor legislative pentru care Camera
Deputatilor este prima Camera sesizata si dezbaterii rapoartelor intocmite de
comisiile de mediere."
8. Articolul 86 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 86
In exercitiul dreptului de initiativa legislativa Guvernul inainteaza
Camerei proiecte de legi. Deputatii, senatorii si cetatenii prevazuti la art.
74 din Constitutie pot prezenta Camerei Deputatilor propuneri legislative.
Acestea trebuie sa fie insotite de o expunere de motive si redactate in forma
ceruta pentru proiectele de legi. Propunerile legislative formulate de deputati
si senatori, care implica modificarea prevederilor bugetului de stat sau ale
bugetului asigurarilor sociale de stat, trebuie sa se fundamenteze pe
informarea ceruta in mod obligatoriu Guvernului, in conditiile art. 111 din
Constitutie.
Potrivit art. 75 din Constitutie, se supun spre dezbatere si adoptare
Camerei Deputatilor, ca prima Camera sesizata:
1. proiectele de legi si propunerile legislative pentru ratificarea
tratatelor sau a altor acorduri internationale si a masurilor legislative ce
rezulta din aplicarea acestor tratate sau acorduri;
2. proiectele legilor organice prevazute in Constitutie la:
a) art. 31 alin. (5) - Dreptul la informatie;
b) art. 40 alin. (3) - Dreptul de asociere;
c) art. 52 alin. (2) - Dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica;
d) art. 55 alin. (2) si (3) - Apararea tarii;
e) art. 58 alin. (3) - Avocatul Poporului - Numirea si rolul;
f) art. 73 alin. (3) - Categorii de legi:
- lit. e) - organizarea Guvernului si a Consiliului Suprem de Aparare a
Tarii;
- lit. k) - contenciosul administrativ;
- lit. l) - organizarea si functionarea Consiliului Superior al
Magistraturii, a instantelor judecatoresti, a Ministerului Public si a Curtii
de Conturi;
- lit. n) - organizarea generala a invatamantului;
- lit. o) - organizarea administratiei publice locale, a teritoriului,
precum si regimul general privind autonomia locala;
g) art. 79 alin. (2) - Consiliul Legislativ;
h) art. 102 alin. (3) - Guvernul - Rolul si structura;
i) art. 105 alin. (2) - Guvernul - Incompatibilitati;
j) art. 117 alin. (3) - Infiintarea de autoritati administrative autonome;
k) art. 118 alin. (2) si (3) - Sistemul de aparare;
l) art. 120 alin. (2) - Administratia publica locala - Principii de baza;
m) art. 123 alin. (3) - Prefectul;
n) art. 125 alin. (2) - Statutul judecatorilor;
o) art. 126 alin. (4) si (5) - Instantele judecatoresti;
p) art. 128 alin. (2) - Folosirea limbii materne si a interpretului in
justitie;
r) art. 140 alin. (1) - Curtea de Conturi;
s) art. 142 alin. (5) - Curtea Constitutionala - Structura.
Potrivit art. 75 din Constitutie, se supun spre dezbatere si adoptare
Camerei Deputatilor, in calitate de Camera decizionala:
1. toate proiectele de legi si propunerile legislative de nivelul legilor ordinare;
2. proiectele legilor organice prevazute in Constitutie la:
a) art. 3 alin. (2) - Teritoriul;
b) art. 5 alin. (1) - Cetatenia;
c) art. 12 alin. (4) - Simboluri nationale;
d) art. 16 alin. (4) - Egalitatea in drepturi;
e) art. 44 alin. (2) - Dreptul de proprietate privata;
f) art. 73 alin. (3) - Categorii de legi:
- lit. a) - sistemul electoral, organizarea si functionarea Autoritatii
Electorale Permanente;
- lit. b) - organizarea, functionarea si finantarea partidelor politice;
- lit. d) - organizarea si desfasurarea referendumului;
- lit. f) - regimul starii de mobilizare partiala sau totala a fortelor
armate si al starii de razboi;
- lit. g) - regimul starii de asediu si al starii de urgenta;
- lit. h) - infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora;
- lit. i) - acordarea amnistiei sau a gratierii colective;
- lit. j) - statutul functionarilor publici;
- lit. m) - regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
- lit. p) - regimul general privind raporturile de munca, sindicatele,
patronatele si protectia sociala;
- lit. r) - statutul minoritatilor nationale din Romania;
- lit. s) - regimul general al cultelor;
g) art. 136 alin. (3) si (4) - Proprietatea;
h) art. 141 - Consiliul Economic si Social.
Proiectele de legi se inainteaza Camerei Deputatilor insotite de avizul
Consiliului Legislativ.
In cazul propunerilor legislative initiate de cetateni, presedintele
Camerei, inainte de comunicarea lor catre deputati si de sesizarea in fond a
comisiei permanente competente, va solicita Curtii Constitutionale verificarea
indeplinirii conditiilor constitutionale pentru exercitarea initiativei
legislative."
9. Articolul 87 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 87
Proiectele de legi si propunerile legislative se inregistreaza in ordinea
prezentarii lor. Acestea se distribuie deputatilor dupa prezentarea lor la
Biroul permanent."
10. Articolul 89 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 89
Proiectele de legi si propunerile legislative prevazute la art. 88 se
trimit, de indata, de catre Biroul permanent spre dezbatere si avizare
comisiilor permanente competente."
11. Alineatul 1 al articolului 91 va avea urmatorul cuprins:
"Dupa examinarea proiectului de lege sau a propunerii legislative,
comisia permanenta sesizata in fond intocmeste un raport care va cuprinde
propuneri cu privire la adoptarea, adoptarea cu modificari ori respingerea
proiectului sau a propunerii legislative examinate, cu precizarea articolelor
care intra in competenta decizionala a Camerei Deputatilor, respectiv a
Senatului in cazul in care Camera Deputatilor este Camera decizionala."
12. Alineatele 1 si 7 ale articolului 93 vor avea urmatorul cuprins:
"Deputatii, grupurile parlamentare sau Guvernul au dreptul de a
prezenta amendamente la comisia sesizata in fond, pana la implinirea unui
termen de 5 zile inainte de data stabilita pentru depunerea raportului.
...........................................................................
Pentru a se putea pronunta, comisia va transmite Guvernului amendamentele
care implica modificarea bugetului de stat sau a bugetului asigurarilor sociale
de stat, potrivit art. 111 din Constitutie. Amendamentele la care, in termen de
5 zile de la primire, Guvernul nu prezinta un punct de vedere se considera
acceptate. Raspunsul Guvernului poate fi dat numai sub semnatura unui membru al
acestuia."
13. Articolul 102 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 102
Cand dezbaterea amendamentelor releva consecinte importante asupra
proiectului de lege sau a propunerii legislative, presedintele Camerei
Deputatilor poate trimite textele in discutie comisiei sesizate in fond, cu
stabilirea termenului de prezentare a punctului de vedere. In acest caz autorii
amendamentelor au dreptul sa fie ascultati in cadrul comisiei. Acelasi drept il
au si reprezentantii Guvernului."
14. Dupa articolul 105 se introduce articolul 105^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 105^1
In temeiul art. 75 alin. (1) si (2) din Constitutie, Camera Deputatilor, ca
prima Camera sesizata, se pronunta asupra proiectului de lege sau a propunerii
legislative in termen de 45 de zile de la data prezentarii la Biroul permanent.
Fac exceptie codurile si legile de complexitate deosebita, asupra carora se
pronunta in termen de 60 de zile de la data prezentarii la Biroul permanent si
ordonantele de urgenta, pentru care termenul este de 30 de zile de la data
depunerii acestora la Camera Deputatilor.
La data expirarii termenelor prevazute la alin. 1 proiectele de legi sau
propunerile legislative se considera adoptate de Camera Deputatilor si se
trimit Senatului sub semnatura presedintelui Camerei Deputatilor."
15. Articolul 106 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 106
Dispozitiile art. 87 - 105 sunt aplicabile si pentru proiectele de legi
primite din partea Senatului, cand acesta este prima Camera sesizata, Camera
Deputatilor fiind Camera decizionala."
16. Articolul 107 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 107
La cererea Guvernului sau din proprie initiativa, Camera Deputatilor poate
adopta proiecte de legi sau propuneri legislative in procedura de urgenta.
Cererile Guvernului si propunerile Biroului permanent, ale grupurilor
parlamentare sau ale comisiilor permanente se supun aprobarii Comitetului
ordinii de zi.
Proiectele de legi referitoare la armonizarea legislatiei Romaniei cu cea a
Uniunii Europene si a Consiliului Europei si cele privind aprobarea sau
respingerea ordonantelor de urgenta se supun de drept dezbaterii si adoptarii
Camerei Deputatilor in procedura de urgenta.
Procedura de urgenta se aplica si in cazul in care Camera Deputatilor a
adoptat, ca prima Camera sesizata, o prevedere din proiectul de lege care intra
in competenta sa decizionala, neinsusita de Senat si retrimisa pentru o noua
dezbatere, precum si in cazul in care Senatul, in calitate de Camera
decizionala, a adoptat, intr-un proiect de lege, o prevedere pentru care
competenta decizionala apartine Camerei Deputatilor. Decizia Camerei
Deputatilor este definitiva."
17. Articolul 112 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 112
Legile, hotararile si motiunile simple se adopta de Camera Deputatilor prin
vot. Legile adoptate de Camera Deputatilor pot fi legi constitutionale, legi
organice si legi ordinare."
18. Articolul 122 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 122
Proiectele de legi si propunerile legislative respinse de Camera
Deputatilor in calitate de Camera decizionala nu pot fi readuse in discutia
acesteia in cursul aceleiasi sesiuni."
19. Alineatele 1, 2 si 3 ale articolului 123 vor avea urmatorul cuprins:
"Proiectele de legi si propunerile legislative adoptate sau respinse
de Camera Deputatilor ca prima Camera sesizata se semneaza de presedintele
acesteia.
Proiectele de legi si propunerile legislative adoptate sau respinse de
Camera Deputatilor ca prima Camera sesizata se inainteaza Senatului, in
calitate de Camera decizionala. Guvernul va fi instiintat despre aceasta.
Legea adoptata de Camera Deputatilor cu privire la care Senatul s-a
pronuntat ca prima Camera sesizata ori, dupa caz, in calitate de Camera
decizionala pentru unele prevederi, semnata de presedintele Camerei Deputatilor
si de presedintele Senatului, se comunica, cu 5 zile inainte de a fi trimisa
spre promulgare, Guvernului, Inaltei Curti de Casatie si Justitie, precum si
Avocatului Poporului si se depune la secretarul general al Camerei Deputatilor
si la secretarul general al Senatului, in vederea exercitarii dreptului de
sesizare a Curtii Constitutionale. Daca legea este adoptata in procedura de
urgenta, termenul este de doua zile."
20. Articolul 124 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 124
In cazurile de neconstitutionalitate constatate potrivit art. 146 lit. a)
din Constitutie, Camera Deputatilor reexamineaza prevederile respective pentru
punerea lor de acord cu decizia Curtii Constitutionale, pe baza raportului
Comisiei juridice, de disciplina si imunitati.
Raportul Comisiei juridice, de disciplina si imunitati va cuprinde propuneri
pentru eliminarea sau modificarea prevederilor declarate neconstitutionale prin
decizia Curtii Constitutionale. Raportul comisiei se dezbate conform
prevederilor art. 93 - 105. Cu prilejul reexaminarii Camera Deputatilor va
efectua corelarile tehnico-legislative necesare.
In cazul sesizarii neconstitutionalitatii tratatelor sau altor acorduri
internationale depuse la Parlament pentru ratificare, potrivit art. 146 lit. b)
din Constitutie, procedura parlamentara se intrerupe si se reia dupa publicarea
deciziei Curtii Constitutionale.
In cazurile de neconstitutionalitate constatate potrivit art. 146 lit. b)
din Constitutie, Camera Deputatilor nu poate ratifica tratatul sau acordul
international declarat ca fiind neconstitutional.
In cazurile de neconstitutionalitate constatate potrivit art. 147 alin. (1)
din Constitutie, dispozitiile declarate neconstitutionale din legi, din
regulamente si din ordonantele aprobate prin lege isi inceteaza efectele
juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale, termen
pe durata caruia aceste dispozitii sunt suspendate de drept. In vederea punerii
de acord a acestor prevederi cu dispozitiile Constitutiei, Camera va reexamina
textele declarate neconstitutionale pe baza raportului Comisiei juridice, de
disciplina si imunitati.
Reexaminarea textelor declarate neconstitutionale se face mai intai de
prima Camera sesizata."
21. Alineatul 1 al articolului 125 va avea urmatorul cuprins:
"Reexaminarea legii de catre Camera Deputatilor, in urma cererii
facute de Presedintele Romaniei in temeiul art. 77 alin. (2) din Constitutie,
va avea loc in cel mult 30 de zile de la primirea cererii. Reexaminarea legii
se efectueaza mai intai de Camera Deputatilor daca aceasta a fost prima Camera
sesizata."
22. Articolul 148 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 148
Motiunea simpla exprima pozitia Camerei Deputatilor intr-o anumita problema
de politica interna sau externa ori, dupa caz, cu privire la o problema care a
facut obiectul unei interpelari.
Motiunea simpla poate fi initiata de cel putin 50 de deputati.
Presedintele Camerei nu va lua in considerare motiunile simple care nu
indeplinesc cerintele prevazute la alin. 1 si 2 si nici pe cele care vizeaza
finalitati specifice motiunii de cenzura.
Initierea motiunilor de cenzura are loc in conditiile prevazute la art. 78
din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului."
23. Articolul 181 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 181
Potrivit art. 72 din Constitutie, deputatii nu pot fi trasi la raspundere
juridica pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate in exercitarea
mandatului."
24. Articolul 182 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 182
In temeiul art. 72 din Constitutie, deputatii pot fi urmariti si trimisi in
judecata penala pentru fapte care nu au legatura cu voturile sau cu opiniile
politice exprimate in exercitarea mandatului, dar nu pot fi perchezitionati,
retinuti sau arestati fara incuviintarea Camerei Deputatilor, dupa ascultarea
lor. Urmarirea si trimiterea in judecata penala se pot face numai de catre
Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Competenta de
judecata apartine Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Cererea de retinere, arestare sau perchezitie se adreseaza presedintelui
Camerei Deputatilor de catre ministrul justitiei. Savarsirea sau descoperirea
ulterioara a unor noi fapte penale determina introducerea unei noi cereri de
retinere, arestare sau perchezitie.
Presedintele Camerei aduce la cunostinta deputatilor cererea, in sedinta
publica, dupa care o trimite de indata Comisiei juridice, de disciplina si
imunitati spre examinare, care va stabili prin raportul sau daca exista sau nu
exista motive temeinice pentru aprobarea cererii. Hotararea comisiei se adopta,
in cel mult 5 zile de la sesizare, prin votul majoritatii membrilor acesteia.
Votul este secret.
Ministrul justitiei va inainta Comisiei juridice, de disciplina si
imunitati toate documentele pe care aceasta le solicita; in caz de refuz
comisia se va adresa Camerei Deputatilor, prin intermediul Biroului permanent,
pentru a hotari cu privire la acest refuz.
Cererea prevazuta la alin. 2, impreuna cu raportul comisiei, se inainteaza
grupului parlamentar din care face parte deputatul in cauza. Grupul isi va
exprima punctul de vedere cu privire la cerere intr-un raport scris, in termen
de 5 zile de la data sesizarii grupului.
In cazul deputatilor care nu fac parte din nici un grup parlamentar,
acestia pot sa depuna la Biroul permanent punctul de vedere cu privire la
cerere.
Raportul comisiei impreuna cu raportul grupului parlamentar se inainteaza
Biroului permanent si se supun dezbaterii si aprobarii Camerei Deputatilor.
Camera Deputatilor se va pronunta asupra masurii in cel mult 20 de zile de
la sesizare, cu votul majoritatii membrilor prezenti."
25. Articolul 183 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 183
In caz de infractiune flagranta, deputatii pot fi retinuti si supusi
perchezitiei. Ministrul justitiei il va informa neintarziat pe presedintele
Camerei Deputatilor asupra retinerii si a perchezitiei. In cazul in care Camera
constata ca nu exista temei pentru retinere, va dispune imediat revocarea
acestei masuri.
Dispozitia de revocare a retinerii se executa de indata prin ministrul
justitiei."
26. Dupa articolul 213 se introduce articolul 213^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 213^1
Prevederile privind medierea, respectiv art. 74 - 77 si art. 126 - 128, se
aplica numai in cazul legilor constitutionale."
27. La articolele 149 - 153 termenul "motiune" se inlocuieste cu
"motiune simpla".
Art. 2
Proiectele de legi si propunerile legislative inregistrate pana la data
intrarii in vigoare a Legii de revizuire a Constitutiei se dezbat si se adopta
potrivit prevederilor Regulamentului Camerei Deputatilor anterioare intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
Regulamentul Camerei Deputatilor aprobat prin Hotararea Camerei Deputatilor
nr. 8/1994, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 51 din
31 ianuarie 2001, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare,
va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor
o noua numerotare.
Aceasta hotarare a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 11
noiembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU