HOTARARE Nr. 2335 din 14 decembrie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind vanzarea de catre Serviciul de
Informatii Externe a locuintelor de serviciu, proprietate privata a statului,
pe care le are in administrare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1243 din 23 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 9 din
Legea nr. 562/2004 privind autorizarea institutiilor publice din sistemul de
aparare, ordine publica si securitate nationala de a vinde personalului propriu
unele locuinte de serviciu pe care acestea le au in administrare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice privind vanzarea de catre Serviciul de
Informatii Externe a locuintelor de serviciu, proprietate privata a statului,
pe care le are in administrare, prevazute in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Directorul Serviciului
de Informatii Externe,
Gheorghe Fulga
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind vanzarea de catre Serviciul de Informatii Externe a locuintelor de
serviciu, proprietate privata a statului, pe care le are in administrare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme metodologice reglementeaza in mod unitar, potrivit Legii
nr. 562/2004 privind autorizarea institutiilor publice din sistemul de aparare,
ordine publica si securitate nationala de a vinde personalului propriu unele
locuinte de serviciu pe care acestea le au in administrare, vanzarea
locuintelor de serviciu, proprietate privata a statului, aflate in
administrarea Serviciului de Informatii Externe titularilor contractelor de
inchiriere.
Art. 2
Locuinta de serviciu, in sensul prezentei metodologii, reprezinta locuinta
definita la art. 2 lit. d) din Legea locuintei nr. 114/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 3
Titularul contractului de inchiriere a locuintei de serviciu care nu si-a
exprimat optiunea pentru cumpararea locuintei pe care o ocupa va utiliza in
continuare spatiul repartizat.
Art. 4
(1) Poate cumpara o singura locuinta de serviciu titularul contractului de
inchiriere, daca o detine in baza unui contract valabil incheiat.
(2) Nu pot cumpara locuintele de serviciu urmatoarele persoane:
a) cele a caror activitate a incetat prin demisie sau din motive imputabile
lor;
b) cele care au detinut ori detin, ele sau sotul, sotia ori copiii aflati
in intretinere, o locuinta proprietate personala in localitatea in care isi
desfasoara activitatea, care indeplineste conditiile minimale prevazute de
Legea locuintei nr. 114/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In situatia in care sotii, cadre militare sau personal civil, detin
fiecare cate o locuinta de serviciu, de prevederile alin. (1) poate beneficia
numai unul dintre acestia.
CAP. 2
Vanzarea locuintelor de serviciu
Art. 5
(1) Vanzarea locuintei de serviciu se poate face cu plata integrala sau in
rate. La incheierea contractelor de vanzare-cumparare cu plata in rate se va
achita un avans minim de 20% din valoarea locuintei, stabilita la data
vanzarii.
(2) Ratele lunare pentru achitarea contravalorii locuintelor se vor esalona
pe o perioada de maximum 20 de ani, cu o dobanda anuala de 8% .
(3) Ratele lunare nu pot depasi jumatate din veniturile familiei.
Art. 6
(1) Vanzarea locuintelor de serviciu se face prin structura care le
administreaza din cadrul Serviciului de Informatii Externe, denumita in
continuare unitate vanzatoare, abilitata prin ordinul directorului institutiei,
in baza urmatoarelor documente:
a) cererea de cumparare a locuintei de serviciu formulata de titularul
contractului de inchiriere;
b) dovada calitatii titularului contractului de inchiriere, demonstrata
prin inscrisuri;
c) contractul de inchiriere in original sau in copie certificata de
structura care i-a incheiat contractul;
d) dovada achitarii la zi a intretinerii si a chiriei, dupa caz;
e) declaratii autentificate de la sot, sotie si membrii majori aflati in
intretinere, din care sa rezulte ca sunt indeplinite conditiile prevazute de
lege;
f) adeverinte de salariu de la membrii de familie, din care sa rezulte
veniturile si retinerile lunare;
g) dovada achitarii pretului sau a avansului;
h) actul de identitate si cel de casatorie, in copie si in original.
(2) Documentele se retin la dosarul de vanzare-cumparare a locuintei de
serviciu, mai putin originalele actelor de stare civila, care vor fi
certificate de reprezentantii unitatii vanzatoare.
Art. 7
(1) Documentele depuse potrivit art. 6 vor fi analizate si verificate de
catre o comisie de vanzare a locuintelor, denumita in continuare comisie, in
ordinea inregistrarii cererilor de cumparare.
(2) Comisia se numeste prin ordin de zi al directorului Serviciului de
Informatii Externe si este compusa din 4 membri si un presedinte.
(3) Dupa efectuarea operatiunilor prevazute la alin. (1), comisia decide,
cu majoritate de voturi, asupra solutionarii solicitarii prevazute la art. 6 si
inainteaza decizia adjunctului directorului, in scris.
(4) Pe baza deciziei comisiei se comunica in scris solicitantului modul de
solutionare a cererii, in termen de 30 de zile de la depunerea acesteia.
Art. 8
(1) Solicitantul poate contesta modul de solutionare a cererii, prin raport
inaintat directorului Serviciului de Informatii Externe, in termen de 30 de
zile de la primirea comunicarii prevazute la alin. (4) al art. 7.
(2) Impreuna cu contestatia, solicitantul trebuie sa depuna comunicarea pe
care o contesta, copii ale documentelor prevazute la art. 6, precum si orice
alte documente pe care le considera necesare pentru solutionarea contestatiei.
Art. 9
(1) In vederea solutionarii contestatiei depuse potrivit art. 8, aceasta va
fi analizata, impreuna cu documentele anexate, de catre o comisie special
constituita prin ordin al directorului Serviciului de Informatii Externe, la
propunerea adjunctului directorului.
(2) Comisia constituita pentru solutionarea contestatiei este compusa din 4
membri, specializati in domeniul financiar, logistic si juridic, si un
presedinte.
(3) Dupa analizarea contestatiei comisia decide, cu majoritate de voturi,
asupra solutionarii solicitarii prevazute la art. 8 si inainteaza, in scris,
decizia sa directorului Serviciului de Informatii Externe.
(4) Pe baza hotararii directorului Serviciului de Informatii Externe se
comunica in scris, in termen de 7 zile de la depunerea contestatiei, modul de
solutionare a acesteia atat solicitantului, cat si unitatii vanzatoare.
(5) Decizia prevazuta la alin. (4) poate fi contestata, in conditiile legii
contenciosului administrativ.
Art. 10
In situatiile in care comisia prevazuta la art. 7, respectiv comisia
prevazuta la art. 9, decide solutionarea favorabila a solicitarii de cumparare
a locuintei de serviciu, adjunctul directorului dispune derularea procedurilor
de vanzare a locuintei.
Art. 11
Caracteristicile tehnice si cadastrale ale locuintelor de serviciu se vor
stabili pe baza masuratorilor efectuate, potrivit legii, de catre o persoana
fizica sau juridica autorizata.
Art. 12
Pretul de vanzare al locuintei se stabileste printr-un raport de evaluare
intocmit, pe baza dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 562/2004, de catre o
persoana fizica sau juridica autorizata.
Art. 13
(1) Pretul de vanzare al locuintei, stabilit potrivit art. 12, va fi
comunicat in scris solicitantului de catre adjunctul directorului.
(2) In cazul in care solicitantul confirma sub semnatura ca isi mentine
cererea si accepta pretul stabilit, precizand totodata si modalitatea de plata
a acestuia, adjunctul directorului dispune unitatii vanzatoare sa intocmeasca,
in termen de 10 zile de la primirea confirmarii, contractul de
vanzare-cumparare a locuintei in discutie.
Art. 14
(1) In cazul in care intr-o cladire sunt mai multe locuinte si spatii cu
alta destinatie, o data cu dreptul de proprietate asupra acestora se dobandeste
si dreptul de proprietate pe cote-parti asupra constructiilor si instalatiilor,
precum si asupra dotarilor care, prin natura lor, nu pot fi folosite decat in
comun.
(2) Dreptul de proprietate se dobandeste si asupra terenului aferent
cladirii, pe cote-parti, proportional cu suprafata construita a locuintelor de
serviciu, astfel cum a fost determinat prin autorizatia de construire sau prin
fisele tehnice de masuratori ale terenului.
Art. 15
Contractul de vanzare-cumparare se incheie intre Serviciul de Informatii
Externe, reprezentat de unitatea vanzatoare, si persoanele care au acest drept
recunoscut de lege.
Art. 16
Plata integrala a locuintei, a avansului si a ratelor se face la unitatea
vanzatoare in numerar la casierie, prin mandat postal sau direct in contul
unitatii vanzatoare.
Art. 17
(1) Toate cheltuielile privind contractul de vanzare-cumparare sunt in
sarcina cumparatorului.
(2) Serviciul de Informatii Externe, prin unitatea vanzatoare, isi
garanteaza incasarea pretului prin constituirea ipotecii asupra locuintei in
favoarea sa.
Art. 18
Locuinta de serviciu care este ocupata de mai multi titulari de contracte
de inchiriere poate fi vanduta, la cererea titularilor respectivi, numai in
indiviziune.
Art. 19
(1) Pentru neachitarea la termenul scadent de catre cumparator a ratelor
lunare, acesta datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere prevazute de
legislatia in vigoare.
(2) In caz de neplata a trei rate scadente de catre cumparatorul locuintei,
unitatea vanzatoare va putea cere executarea silita asupra locuintei si
evacuarea detinatorului, in conditiile legii.
Art. 20
Pana la achitarea integrala a pretului, locuinta de serviciu nu va putea fi
instrainata prin acte intre vii, nu poate fi restructurata si nici nu i se
poate schimba destinatia.