HOTARARE Nr. 2398 din 21 decembrie 2004
privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor
economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 479/2003
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 75 din 21 ianuarie 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de
marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 319 din 12 mai 2003,
se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) In sensul art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
28/1999*) privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, republicata, denumita in continuare ordonanta de urgenta,
prin agenti economici se intelege persoanele fizice si juridice, asociatiile
familiale, precum si orice alte entitati care efectueaza cu plata, pe
teritoriul Romaniei, inclusiv in punctele de control pentru trecerea frontierei
de stat, livrari de bunuri cu amanuntul si/sau prestari de servicii direct
catre populatie, cu exceptia institutiilor publice.
(2) Agentii economici care nu intra sub incidenta ordonantei de urgenta pot
opta pentru utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, in conditiile
legii.
(3) Agentii economici care au obligatia utilizarii aparatelor de marcat
electronice fiscale, precum si cei prevazuti la alin. (2) sunt denumiti in
continuare utilizatori."
------------
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 este republicata in acest
numar al Monitorului Oficial al Romaniei, Partea I, la pag. 28 - 32.
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Utilizatorii au obligatia sa elibereze clientilor bonuri fiscale pentru
toate bunurile livrate cu amanuntul si/sau serviciile prestate si, la
solicitarea acestora, le vor elibera si factura fiscala, in conditiile
prevazute de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si
completarile ulterioare."
3. Alineatele (1) si (3) ale articolului 3 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Bonurile fiscale se emit de catre utilizatori numai cu aparate de
marcat electronice fiscale pentru care s-a obtinut avizul Comisiei de avizare a
distribuitorilor si a aparatelor de marcat electronice fiscale, prevazuta la
art. 5 alin. (1) din ordonanta de urgenta, denumita in continuare comisie.
................................................................................
(3) In cazul in care in acelasi spatiu se efectueaza atat livrari de bunuri
cu amanuntul sau prestari de servicii pentru care este obligatorie utilizarea
aparatelor de marcat electronice fiscale, cat si livrari de bunuri cu amanuntul
sau prestari de servicii pentru care nu exista aceasta obligatie, utilizatorii
pot emite bon fiscal pentru toate bunurile livrate si/sau serviciile
prestate."
4. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
In sensul ordonantei de urgenta, prin livrari de bunuri cu amanuntul si
prestari de servicii direct catre populatie se intelege acele activitati
desfasurate cu caracter permanent. Nu intra in aceasta categorie eventualele
livrari de bunuri si prestari de servicii direct catre persoane fizice
efectuate intamplator de catre agentii economici, altii decat comerciantii cu
amanuntul."
5. Alineatul (2) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Distribuitorul autorizat are libertatea de a include in reteaua
sa de distributie si/sau service orice agenti economici care indeplinesc
conditiile prevazute de ordonanta de urgenta si de prezentele norme
metodologice, denumiti in continuare unitati acreditate."
6. Alineatul (4) al articolului 6 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Registrul special va avea paginile numerotate, va fi sigilat si
va fi stampilat de catre organul fiscal la care utilizatorul este inregistrat
ca platitor de impozite si taxe, cu precizarea numarului de pagini continut de
acesta, si va fi prezentat de catre utilizator, cu exceptia taximetristilor,
pentru vizare, o data cu depunerea declaratiei de instalare a aparatului la
organul fiscal in a carui raza teritoriala a fost instalat acesta."
7. Alineatul (1) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
Art. 7
(1) Pana la repunerea in functiune a aparatului defect, utilizatorii, cu
exceptia caselor de schimb valutar, elibereaza clientilor, la cererea acestora,
facturi fiscale, in conditiile prevazute de Legea nr. 571/2003, cu modificarile
si completarile ulterioare."
8. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Vanzarea de paine si produse de panificatie, precum si de ziare si
reviste in alte conditii decat cele prevazute la art. 2 lit. c) si d) din
ordonanta de urgenta atrage neincadrarea acestor activitati in exceptia
prevazuta de lege.
(2) In sensul art. 2 lit. c) din ordonanta de urgenta, prin magazine sau
raioane specializate se intelege spatiile in care se comercializeaza exclusiv
paine si produse de panificatie.
(3) In sensul art. 2 lit. d) din ordonanta de urgenta, prin distribuitori
specializati se intelege agentii economici care comercializeaza exclusiv ziare
si reviste."
9. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Activitatile de vanzare a biletelor de calatorie si a abonamentelor pentru
transportul public de calatori, ca activitati anexe transportului, intra in
exceptia prevazuta la art. 2 lit. e) din ordonanta de urgenta."
10. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Bonurile cu valoare fixa prevazute la art. 2 lit. f) din ordonanta de
urgenta se tiparesc in conditiile prevazute de reglementarile in vigoare
privind formularele tipizate cu regim special, comune pe economie, suma fixa
perceputa de la client fiind pretiparita pe documentul eliberat acestuia.
(2) Vanzarea de timbre fiscale, postale, judiciare, precum si de rovignete,
carti postale sau altele asemenea, care se comercializeaza la valoarea nominala
pretiparita pe acestea, intra in exceptia prevazuta la art. 2 lit. f) din
ordonanta de urgenta."
11. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Activitatile de parcare a autovehiculelor si jocurile de noroc intra sub
incidenta prevederilor art. 2 lit. f) din ordonanta de urgenta numai in cazul
in care se incaseaza de la clienti o suma fixa care este pretiparita pe biletul
de acces si, respectiv, pe biletul sau produsul loteristic de participare la
jocurile de noroc, eliberat clientului."
12. Alineatul (1) al articolului 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Agentii economici care desfasoara activitati de amanetare sunt
exceptati de obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
pentru serviciile de creditare, inclusiv pentru comisionul aferent acestor
servicii."
13. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
In intelesul art. 2 lit. g) din ordonanta de urgenta, casele de schimb
valutar apartinand persoanelor juridice autorizate sunt casele de schimb
valutar organizate ca persoane juridice conform Legii nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, avand ca obiect unic de activitate schimbul valutar,
autorizate de Banca Nationala a Romaniei."
14. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Intra sub incidenta prevederilor art. 2 lit. h) din ordonanta de urgenta:
a) profesiile libere sub toate formele de organizare, care nu implica
crearea unei societati comerciale, desfasurate de catre notari, avocati,
experti autorizati, medici, experti contabili, contabili autorizati, arhitecti,
precum si de alte persoane fizice care presteaza servicii cu caracter
profesional in domeniul stiintific, literar, artistic si educativ;
b) activitatile economice desfasurate in mod independent, inclusiv prin
practicarea unei meserii, de catre persoanele fizice autorizate potrivit legii,
cu exceptia activitatilor de taximetrie auto pentru marfuri si persoane."
15. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Intra sub incidenta prevederilor art. 2 lit. s) din ordonanta de urgenta
bunurile livrate si serviciile prestate in baza unor contracte in care se
prevede ca plata se face in rate, la termen sau sub forma de avansuri. Prin
avansuri se intelege incasarea partiala a contravalorii bunurilor sau
serviciilor inaintea livrarii, respectiv prestarii acestora."
16. La articolul 17, literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
"a) case de marcat electronice cu structura inchisa, izolate. Aceste
case de marcat au hardware dedicat, set fix de functii, baza de date proprie si
functioneaza izolat, fara posibilitate de conectare la un calculator. Modulul
fiscal este integrat in hardware propriu, iar programul de aplicatie si cel de
control din modulul fiscal sunt plasate intr-o memorie fixa;
b) case de marcat electronice cu structura inchisa, conectate la
calculator.
Suplimentar fata de aparatele de marcat electronice fiscale prevazute la
lit. a), aceste case de marcat dispun de o interfata prin care se asigura
cooperarea cu un program ce ruleaza pe calculator. Interfatarea furnizeaza un
set limitat de comenzi de modificare, completare, citire a bazei de date
interne si de emitere de documente fiscale. Securitatea comunicarii si
integritatea corectitudinii inregistrarilor sunt asigurate de modulul fiscal
prin programul sau de control."
17. La articolul 17, litera f) se abroga.
18. Alineatele (2) si (3) ale articolului 18 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Aparatele de marcat electronice fiscale prevazute la art. 17 lit.
c) - e), impreuna cu programul aplicativ identificabil, formeaza ansamblul
aparatului de marcat electronic fiscal supus comisiei pentru avizare.
(3) Comercializarea de catre distribuitorii autorizati a aparatelor de
marcat electronice fiscale prevazute la art. 17 lit. c) - e) fara programul
aplicativ identificabil, avizat potrivit ordonantei de urgenta si prezentelor
norme metodologice, precum si instalarea acestora cu un alt program aplicativ
decat cel avizat sunt interzise."
19. La articolul 22, partea introductiva a punctului A si litera b) de la
punctul E vor avea urmatorul cuprins:
"A. sa contina un modul fiscal propriu cu un set minim de functii
accesibile prin comenzi de interfatare cu restul aplicatiei aparatului de
marcat electronic fiscal, prin intermediul caruia controleaza:
................................................................................
b) simplu, specific aparatelor de marcat electronice fiscale echipate cu
jurnal electronic, caz in care asigura tiparirea rolei-jurnal in mod
obligatoriu inaintea emiterii raportului fiscal de inchidere zilnica sau in
cazul epuizarii capacitatii de stocare a jurnalului electronic.
Aparatele sau terminalele cu functii de case de marcat electronice, precum
si aparatele de marcat electronice fiscale portabile si cele destinate
activitatilor de taximetrie pot fi dotate cu dispozitiv propriu de imprimare
simplu;".
20. Alineatul (3) al articolului 24 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Programul de aplicatie al aparatelor de marcat electronice
fiscale destinate activitatilor de schimb valutar trebuie sa asigure baza de
date necesara intocmirii si transmiterii la Banca Nationala a Romaniei a
raportarilor lunare in forma si in structura prevazute de Regulamentul Bancii
Nationale a Romaniei nr. 1/2004 privind efectuarea operatiunilor
valutare."
21. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
Cand casa de marcat electronica fiscala are posibilitatea de cuplare la
calculator, interfata, prin setul sau de comenzi, poate modifica, completa si
citi baza de date interna a aparatului si poate emite documente fiscale, cu
conditia indeplinirii urmatoarelor cerinte:
a) sa nu permita scrierea sau stergerea memoriei operationale a modulului
fiscal;
b) sa blocheze comunicatia ca urmare a erorilor semnalate de modulul
fiscal;
c) sa permita trecerea in regim izolat in vederea anularii conditiilor de
eroare si a finalizarii corecte a comenzilor."
22. La articolul 33 punctul A, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) programarea cotelor de taxa pe valoarea adaugata, respectiv a
minimum 4 niveluri de cota, cu exceptia aparatelor de marcat electronice
fiscale destinate activitatilor de taximetrie, de schimb valutar, de
comercializare a marfurilor in regim duty-free si in magazinele amplasate in
aeroporturile internationale, la care se programeaza o singura cota de taxa pe
valoarea adaugata."
23. La articolul 34, partea introductiva si litera l) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 34
Functiile interzise aparatelor de marcat electronice fiscale, cu exceptia
celor destinate activitatilor de taximetrie, sunt urmatoarele:
................................................................................
l) emiterea bonului fiscal fara tiparirea raportului Z, daca au trecut 24
de ore de la primul bon emis."
24. La articolul 38 alineatul (1), litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) in cazul echiparii cu dispozitiv propriu de imprimare simplu, daca
la epuizarea capacitatii memoriei jurnalului electronic sau inainte de emiterea
raportului Z nu se emite rola-jurnal."
25. Alineatul (3) al articolului 47 va avea urmatorul cuprins:
"(3) La aparatele de marcat electronice fiscale prevazute la art. 17
lit. a), b) si e) sigiliul se aplica pe suruburile de prindere a partilor
componente ale carcasei casei de marcat electronice sau imprimantei fiscale,
astfel incat sa nu permita dezasamblarea aparatului si accesul la componentele
acestuia in urma sigilarii."
26. La articolul 47, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:
"(3^1) Suplimentar fata de modul de sigilare prevazut la alin. (3), la
aparatele de marcat electronice fiscale destinate activitatilor de taximetrie
sigiliul se aplica astfel incat sa nu se permita accesul la regimul de lucru
programare in urma sigilarii."
27. Alineatul (2) al articolului 49 va avea urmatorul cuprins:
"(2) In cazul aparatelor de marcat electronice fiscale aduse in
parametrii tehnici ai modelului avizat conform art. 110 - 114, instrainate de
utilizatori in conditiile prevazute la art. 116 alin. (1) sau transferate de la
un punct de lucru la altul apartinand aceluiasi utilizator, sigilarea
aparatului de marcat electronic fiscal si a memoriei fiscale se face cu
sigiliul fiscal sau, dupa caz, cu sigiliul de identificare a tehnicianului de
service, in prezenta organului fiscal in a carui raza teritoriala se instaleaza
aparatul."
28. La articolul 54 alineatul (3), partea introductiva va avea urmatorul
cuprins:
"(3) Pe bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice
fiscale destinate activitatilor de comercializare a marfurilor in aeroporturile
internationale si in regim de duty-free, in functie de tipul magazinului, se
tipareste si:".
29. La articolul 54 alineatul (3), dupa litera b) se introduce o noua
litera, litera c), cu urmatorul cuprins:
"c) sintagma <<EXPORT>>, in cazul magazinelor situate in
aeroporturile internationale."
30. La articolul 56 alineatul (4), partea introductiva va avea urmatorul
cuprins:
"(4) In continutul bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat
electronice fiscale destinate magazinelor duty-free, precum si magazinelor situate
in aeroporturile internationale, se inscriu datele prevazute la alin. (1) lit.
a) - i), precum si urmatoarele date:".
31. Alineatul (3) al articolului 59 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal este
formata, dupa caz, din unul sau doua caractere alfabetice, precum si din 10
caractere numerice. Caracterele alfabetice ale seriei fiscale reprezinta
denumirea prescurtata a municipiului Bucuresti, respectiv a judetului unde se
instaleaza aparatul de marcat electronic fiscal. Primele 4 caractere numerice
din seria fiscala a aparatului reprezinta numarul avizului de distributie a
aparatelor de marcat electronice fiscale. Urmatoarele 6 caractere reprezinta
numarul de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice
fiscale instalate in judet sau in municipiul Bucuresti."
32. La articolul 61 alineatul (1), litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) copia facturii si a documentului de plata care atesta
achizitionarea aparatului de marcat electronic fiscal, copia contractului de
vanzare-cumparare cu plata in rate sau, dupa caz, copia contractului de leasing
financiar incheiat cu clauza expresa privind asumarea obligatiei partilor ca la
expirarea contractului de leasing se transfera utilizatorului dreptul de
proprietate asupra aparatului;".
33. La articolul 61 alineatul (1), dupa litera d) se introduce o noua
litera, litera e), cu urmatorul cuprins:
"e) declaratia pe propria raspundere privind numarul de inmatriculare
al autovehiculului pe care se va instala aparatul de marcat electronic fiscal,
insotita de copia autorizatiei taxi, in cazul activitatii de taximetrie."
34. Alineatul (1) al articolului 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
(1) In cazul incetarii activitatilor de livrari de bunuri cu amanuntul si
prestari de servicii direct catre populatie, utilizatorii vor solicita in scris
directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului
Bucuresti, dupa caz, anularea numarului de ordine atribuit din Registrul de
evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate, anexand la
cerere documente probatoare ale motivelor incetarii activitatii, respectiv
inchiderea punctului de lucru, instrainarea aparatului, lichidarea, fuziunea,
divizarea sau altele, dupa caz, precum si dovada predarii memoriei fiscale la
organul fiscal teritorial, potrivit prezentelor norme metodologice."
35. La articolul 62, dupa alineatul (3) se introduc doua noi alineate,
alineatele (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
"(4) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile utilizatorilor aflati in
inactivitate temporara, anuntata organelor fiscale, potrivit legii.
(5) In cazul transferarii unui aparat de marcat electronic fiscal de la un
punct de lucru la altul, ambele situate in acelasi judet sau municipiu,
utilizatorii notifica directiilor generale ale finantelor publice judetene sau
a municipiului Bucuresti, dupa caz, schimbarea adresei de la locul de instalare
a aparatului si procedeaza la citirea, predarea si inlocuirea vechii memorii
fiscale, la fiscalizarea si sigilarea memoriei inlocuite si a aparatului,
precum si la depunerea declaratiei de instalare, potrivit prevederilor
prezentelor norme metodologice, utilizandu-se acelasi numar de ordine atribuit
initial din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale
instalate."
36. Alineatul (3) al articolului 63 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Aparatele de marcat electronice fiscale echipate cu dispozitiv
simplu de imprimare asigura tiparirea rolei-jurnal cu ajutorul jurnalului
electronic inscris intr-o memorie electronica tip EEPROM sau FLASH, care
asigura stocarea a cel putin 100 de bonuri fiscale si al carui continut trebuie
sa nu fie afectat de evenimentul reset de stergere a memoriei RAM de date."
37. Alineatul (1) al articolului 64 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
(1) Raportul Z este documentul de finalizare a gestiunii pe termen scurt,
respectiv zi de lucru, care contine in mod detaliat date ce se vor inregistra
in memoria fiscala ca date de sinteza pe termen lung, o data cu emiterea
acestui raport. Comanda de inchidere zilnica a totalizatoarelor zilnice cu
caracter fiscal este unica si obligatorie."
38. La articolul 64 alineatul (2), litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) numarul avariilor care determina stergerea memoriei RAM si ora
producerii acestora. In cazul stergerii memoriei RAM, utilizatorul are
obligatia de a reintroduce datele inscrise pe rola-jurnal privind tranzactiile
efectuate de la ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei
RAM. La aparatele de marcat electronice fiscale echipate cu dispozitiv simplu
de imprimare, unde nu este posibila reintroducerea datelor continute in
rola-jurnal, datele de sinteza la nivel de zi trebuie recalculate automat din
continutul jurnalului electronic;".
39. Alineatele (1) si (3) ale articolului 65 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 65
(1) Utilizatorii sunt obligati sa asigure arhivarea si pastrarea
registrului special prevazut la art. 6 alin. (2) pe o perioada de 10 ani, iar
raportul Z pe o perioada de 5 ani.
................................................................................
(3) Registrul special si raportul Z reprezinta documentele pe baza carora
se inregistreaza veniturile din activitatea de comert cu amanuntul si prestari
de servicii direct catre populatie in evidenta contabila a utilizatorului, cu
exceptiile prevazute de lege."
40. La articolul 71, dupa litera c) se introduc doua noi litere, literele
d) si e), cu urmatorul cuprins:
"d) la schimbarea denumirii strazii de la locul de instalare a
aparatelor de marcat electronice fiscale;
e) in cazul inactivitatii temporare a utilizatorilor, anuntata organelor
fiscale, potrivit legii."
41. Articolul 72 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 72
(1) Utilizatorii pot achizitiona consumabile destinate aparatelor de marcat
electronice fiscale de la orice agent economic producator, importator sau
comerciant de astfel de consumabile, numai cu conditia respectarii prevederilor
art. 4 alin. (6) si (9) din ordonanta de urgenta.
(2) Unitatile de service acreditate pot achizitiona piese de schimb si
subansambluri destinate aparatelor de marcat electronice fiscale numai de la
distribuitori autorizati si unitati acreditate pentru comercializare de catre
acestia."
42. Articolul 73 se abroga.
43. Alineatele (1), (2) si (5) ale articolului 74 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 74
(1) Utilizatorii au obligatia ca lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii
urmatoare, sa predea organului fiscal teritorial raportul memoriei fiscale pe
perioada de raportare.
(2) Utilizatorii persoane juridice, platitori de impozit pe veniturile din
salarii, care au puncte de lucru stabile inregistrate fiscal potrivit legii,
depun raportul memoriei fiscale la organele fiscale in a caror raza teritoriala
se afla punctele de lucru.
................................................................................
(5) In cazul nedepunerii rapoartelor lunare ale memoriilor fiscale,
organele fiscale vor lua operativ masuri de verificare a modului de respectare
a prevederilor ordonantei de urgenta de catre agentii economici in cauza."
44. La articolul 74, alineatul (4) se abroga.
45. Titlul capitolului VIII va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 8
Comisia de avizare a distribuitorilor si a aparatelor de marcat electronice
fiscale"
46. Alineatele (1) si (3) ale articolului 75 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 75
(1) Comisia prevazuta la art. 5 alin. (1) din ordonanta de urgenta este
formata din 7 membri si un secretar, dupa cum urmeaza:
a) presedinte - reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
b) vicepresedinte - reprezentant al Ministerului Economiei si Comertului;
c) membri - 2 reprezentanti ai directiei de specialitate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice;
d) membru - reprezentant al directiei de specialitate din cadrul
Ministerului Economiei si Comertului;
e) membru - reprezentant al Garzii Financiare;
f) membru - reprezentant al Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor;
g) secretar - reprezentant al directiei de specialitate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice.
................................................................................
(3) Numirea presedintelui, vicepresedintelui si a membrilor comisiei se
efectueaza prin ordine ale ministrului finantelor publice, ministrului
economiei si comertului, presedintelui Autoritatii Nationale de Control si,
respectiv, al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor."
47. La articolul 76, literele b), g), h) si i) vor avea urmatorul cuprins:
"b) emite avizul privind distributia aparatelor de marcat electronice
fiscale, conform modelului prevazut in anexa nr. 8;
................................................................................
g) retrage dreptul de distributie si comercializare a aparatelor, obtinut
in baza avizelor privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale,
distribuitorilor autorizati care nu respecta conditiile care au stat la baza
acordarii acestor avize;
h) inregistreaza unitatile pe care distribuitorul autorizat le-a acreditat
pentru comercializare si/sau service;
i) anuleaza inregistrarea unitatilor de comercializare si/sau service ale
caror contracte cu distribuitorul autorizat au fost reziliate;".
48. Titlul capitolului IX va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 9
Avizul privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale"
49. Articolul 79 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 79
(1) Pot solicita eliberarea avizului privind distributia aparatelor de
marcat electronice fiscale agentii economici care indeplinesc urmatoarele
conditii:
a) detin avizul tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale
modelului aparatului de marcat electronic fiscal, prevazut in anexa nr. 9,
eliberat de persoana juridica notificata in acest sens de Ministerul Economiei
si Comertului;
b) au prevazuta in obiectul lor de activitate comercializarea cu ridicata
si cu amanuntul a aparatelor de marcat electronice fiscale si a tehnicii de
calcul - cod CAEN 5184/5186 si 5248;
c) nu au datorii fiscale restante la bugetul general consolidat;
d) asigura in judetele si in municipiul Bucuresti in care distribuie
aparate de marcat electronice fiscale asistenta tehnica si intretinerea
aparatelor prin cel putin doua unitati specializate de service;
e) asigura piesele de schimb pentru perioada de garantie si postgarantie pe
perioada normala de functionare a aparatelor de marcat electronice fiscale,
conform Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active
corporale si necorporale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
f) acrediteaza unitatile de comercializare si/sau service pe baza unor
contracte ferme cu clauza expresa privind municipiul/judetul in care se vor
desfasura aceste activitati.
(2) Pe langa conditiile prevazute la alin. (1), agentii economici care
solicita eliberarea avizului privind distributia aparatelor de marcat
electronice fiscale destinate activitatii de taximetrie trebuie sa aiba cel
putin o unitate acreditata pentru comercializare in judetele si in municipiul
Bucuresti in care distribuie astfel de aparate.
(3) Conditia prevazuta la alin. (1) lit. b) referitoare la comercializarea
cu amanuntul a aparatelor de marcat electronice fiscale, precum si conditia
prevazuta la alin. (1) lit. c) sunt obligatorii si in cazul unitatilor
acreditate pentru comercializare."
50. La articolul 80, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"Art. 80
Agentii economici care solicita emiterea avizului tehnic prevazut la art.
79 alin. (1) lit. a) trebuie sa depuna la persoana juridica notificata in acest
sens de Ministerul Economiei si Comertului urmatoarele:".
51. La articolul 81, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"Art. 81
Persoana juridica notificata de Ministerul Economiei si Comertului sa
elibereze avizul tehnic privind caracteristicile tehnice ale modelului
aparatului de marcat electronic fiscal va verifica si/sau va testa:".
52. Alineatele (3) si (4) ale articolului 89 vor avea urmatorul cuprins:
"(3) O copie a avizului tehnic, certificata pentru conformitate de
catre persoana juridica notificata de Ministerul Economiei si Comertului, va fi
transmisa prin grija acesteia comisiei, in termen de 3 zile de la data emiterii
avizului tehnic.
(4) Modelul aparatului de marcat electronic fiscal avizat tehnic va fi
inseriat de catre persoana juridica notificata de Ministerul Economiei si
Comertului, care aplica o eticheta ce cuprinde numarul seriei, data si numarul
avizului tehnic. Eticheta este asigurata de catre persoana juridica notificata
si va fi aplicata astfel incat sa nu poata fi inlocuita."
53. Articolul 90 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 90
In vederea obtinerii avizului privind distributia aparatelor de marcat
electronice fiscale, agentii economici care au obtinut avizul tehnic favorabil
prevazut la art. 79 alin. (1) lit. a) prezinta comisiei urmatoarele documente:
a) cererea prin care solicita eliberarea avizului privind distributia
aparatelor de marcat electronice fiscale, care trebuie sa contina datele de
identificare a distribuitorului, tipul aparatului si denumirea comerciala a
acestuia, numarul si data avizului tehnic, prezentarea tabelara, pe judete, a
retelei de distributie si service, care va cuprinde denumirea, adresa sediului
social, codul unic de inregistrare, numarul de telefon si de fax ale unitatii
incluse in retea, tipul activitatii desfasurate, lista tehnicienilor de service
si, dupa caz, elementele de identificare a tehnicienilor de service, precum si
numarul si data avizului cu care a fost acreditata unitatea;
b) declaratia pe propria raspundere a distribuitorului privind existenta
capacitatii profesionale a tehnicienilor de service de a asigura intretinerea
si repararea aparatelor de marcat electronice fiscale;
c) copia certificatului de inregistrare continand codul unic de
inregistrare pentru distribuitor si pentru unitatile acreditate;
d) copia actului constitutiv al societatii comerciale - pentru distribuitor
si pentru unitatile acreditate;
e) certificatul de atestare fiscala pentru persoane juridice, in original
sau in copie legalizata, din care sa rezulte ca agentul economic nu are datorii
fiscale restante la bugetul de stat - pentru distribuitori si pentru unitatile
acreditate pentru comercializare. Nu se considera obligatii fiscale restante la
bugetul general consolidat sumele pentru care agentii economici au obtinut
inlesnire la plata potrivit legii, precum si sumele stabilite in urma
controalelor efectuate de organele fiscale si care se afla in diferite stadii
de contestare sau judecata in ceea ce priveste impozitele si taxele cuvenite
bugetului general consolidat;
f) declaratia pe propria raspundere a distribuitorului si a unitatii
acreditate privind existenta contractelor ferme de comercializare si/sau
service incheiate in conditiile prevazute la art. 79 alin. (1) lit. f). In
aceasta declaratie partile vor specifica zonele de comercializare si/sau
service stabilite in contracte;
g) fisa de personal, semnata si stampilata de unitatea de service, pentru
fiecare tehnician de service angajat cu contract individual de munca, pentru
care se solicita inregistrarea, care cuprinde: numele si prenumele, domiciliul,
seria si numarul documentului de identitate;
h) certificatul de cazier judiciar pentru tehnicienii de service, in
original sau in copie legalizata;
i) copia avizului de fabricatie sau de import de taximetre, emis de Biroul
Roman de Metrologie Legala - pentru distribuitorii de aparate de marcat
electronice fiscale destinate activitatii de taximetrie;
j) copiile avizelor pentru activitatile de vanzare si, respectiv, de
montare si reparare a taximetrelor, emise de Biroul Roman de Metrologie Legala
- pentru unitatile acreditate pentru comercializare si/sau service de aparate
de marcat electronice fiscale destinate activitatii de taximetrie."
54. Articolul 91 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 91
In cazul in care distribuitorii autorizati pentru distributia unor aparate
de marcat electronice fiscale solicita eliberarea avizului pentru alte tipuri
si modele de aparate la care comercializarea si service-ul vor fi asigurate
prin agenti economici inregistrati anterior la comisie, acestia depun
documentele prevazute la art. 90 lit. a), b), e), f), h) si, dupa caz, lit. i)
si j), precum si un document datat, emis sub semnatura si stampila unitatilor
acreditate anterior, din care sa rezulte denumirea, adresa sediului social,
codul fiscal sau, dupa caz, codul unic de inregistrare, numarul de telefon/fax,
lista tehnicienilor de service acreditati care vor efectua service la noul tip
de aparat si elementele de identificare a acestora;".
55. Articolul 92 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 92
In situatia in care, ulterior eliberarii avizului privind distributia
aparatelor de marcat electronice fiscale, distribuitorii autorizati solicita
extinderea retelei de distributie si service prin includerea unor unitati
inregistrate anterior la comisie, acestia depun pentru respectivele unitati
documentele prevazute la art. 91, cu exceptia documentului prevazut la art. 90
lit. i)."
56. Alineatul (3) al articolului 93 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Avizul privind distributia aparatelor de marcat electronice
fiscale se elibereaza numai dupa confectionarea sigiliilor fiscale si a
sigiliilor de identificare a tehnicienilor de service si inregistrarea la
comisie a legitimatiilor acestora."
57. Articolul 94 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 94
(1) Avizul privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale
este valabil, incepand cu data eliberarii, pe o perioada de:
a) 2 ani, in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale destinate
activitatii de taximetrie;
b) 3 ani, pentru alte aparate de marcat electronice fiscale decat cele
prevazute la lit. a).
(2) Valabilitatea avizului privind distributia aparatelor de marcat
electronice fiscale se poate prelungi, la cererea distribuitorului autorizat,
pe perioade succesive, conform alin. (1), incepand cu ziua urmatoare celei pana
la care avizul a fost favorabil.
(3) Pana la expirarea perioadei de valabilitate a avizului privind
distributia aparatelor de marcat electronice fiscale, distribuitorii autorizati
pot solicita prelungirea acesteia prezentand documentele prevazute la art. 91.
(4) Nesolicitarea prelungirii valabilitatii avizului privind distributia
aparatelor de marcat electronice fiscale ori respingerea de catre comisie a
acestei prelungiri atrage retragerea dreptului de distributie si comercializare
a aparatelor, obtinut in baza avizului respectiv."
58. Articolul 96 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 96
(1) Solicitarea prelungirii valabilitatii/reconfirmarii avizului privind
distributia aparatelor de marcat electronice fiscale se face prin includerea in
reteaua de distributie si/sau de service a tuturor unitatilor cu care sunt
incheiate contracte ferme in derulare, astfel cum acestea au fost acreditate
prin avizul de baza si/sau suplimentele ulterioare ale acestuia obtinute sau
solicitate pana la data depunerii cererii privind prelungirea
valabilitatii/reconfirmarea avizului, si cu respectarea conditiei prevazute la
art. 79 alin. (1) lit. d).
(2) Ulterior prelungirii valabilitatii/reconfirmarii avizului privind
distributia aparatelor de marcat electronice fiscale, acesta poate fi modificat
numai in sensul retragerii acreditarii unor unitati ori includerii in reteaua
de distributie si/sau de service a unor noi unitati."
59. Articolul 97 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 97
(1) In cazul retragerii dreptului de distributie si de comercializare a
aparatelor de marcat electronice fiscale, in conditiile prevazute la art. 94
alin. (3) si la art. 95 alin. (1), distribuitorii autorizati sunt obligati sa
asigure service pentru toate aparatele livrate pana la data retragerii acestui
drept.
(2) Activitatile de service vor fi asigurate prin tehnicienii proprii ai
distribuitorului autorizat sau prin tehnicienii de service ai unitatilor aflate
in reteaua de service a acestuia la data retragerii dreptului prevazut la alin.
(1), precum si prin tehnicieni ai unor noi unitati acreditate ulterior acestei
date."
60. Dupa articolul 100 se introduce un nou articol, articolul 100^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 100^1
(1) Prevederile art. 100 nu se aplica in cazul modificarilor de software
impuse aparatelor de marcat electronice fiscale avizate, in conditiile legii,
ca urmare a denominarii monedei nationale, potrivit legii.
(2) Modificarile de software prevazute la alin. (1) se vor face, daca este
cazul, numai in baza suplimentului avizului tehnic favorabil privind
caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal,
emis de persoana juridica prevazuta la art. 79 alin. (1) lit. a), in conditiile
stabilite prin ordin al ministrului economiei si comertului cu avizul
Ministerului Finantelor Publice.
(3) Distribuitorii autorizati care au obtinut avize de distributie pentru
aparate de marcat electronice fiscale ce nu indeplinesc conditiile impuse ca
urmare a denominarii monedei nationale sunt obligati ca, pana la data de 1
iulie 2005, sa solicite obtinerea suplimentului avizului prevazut la alin. (2).
(4) Pana la data de 15 iulie 2005 persoana juridica prevazuta la art. 79
alin. (1) lit. a) va transmite comisiei lista distribuitorilor autorizati
prevazuti la alin. (3), care nu au solicitat si/sau nu au obtinut suplimentul
avizului tehnic, cu specificarea tipului si modelului aparatului de marcat
electronic fiscal.
(5) Distribuitorii autorizati sunt obligati sa efectueze, pana la data de 1
iulie 2005, la cererea utilizatorilor, contra cost, in mod direct sau prin
intermediul unitatilor de service acreditate, modificarile de software impuse
ca urmare a denominarii monedei nationale la toate aparatele de marcat
electronice fiscale livrate de catre acestia si aflate in dotarea
utilizatorilor, daca aparatele respective nu indeplinesc conditiile prevazute
de lege.
(6) Efectuarea asupra aparatelor de marcat electronice fiscale prevazute la
alin. (5) a altor modificari de software decat cele specificate la alin. (1)
este interzisa.
(7) In cazul in care modificarile de software prevazute la alin. (1)
presupun inlocuirea memoriei fiscale, dispozitiile prezentelor norme
metodologice referitoare la predarea memoriei fiscale si sigilarea aparatului
de marcat electronic fiscal se aplica in mod corespunzator. Inlocuirea memoriei
fiscale si sigilarea aparatelor de marcat electronice fiscale se fac de catre
distribuitorii autorizati sau de catre unitatea de service acreditata, in
prezenta organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla instalat
aparatul.
(8) Pentru toate tranzactiile efectuate in perioada neutilizarii aparatelor
de marcat electronice fiscale ca urmare a operarii modificarilor prevazute la
alin. (1), utilizatorii aplica prevederile art. 6 alin. (2) si ale art. 7.
(9) Nerespectarea de catre distribuitorii autorizati si unitatile de
service acreditate a prevederilor alin. (5) atrage obligatia de preluare a
aparatelor de marcat electronice fiscale de la utilizatori, la pretul
convenit."
61. La articolul 101, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"Art. 101
Pe langa celelalte obligatii prevazute de prezentele norme metodologice,
dupa obtinerea avizului privind distributia aparatelor de marcat electronice
fiscale, distribuitorul autorizat trebuie:".
62. La articolul 101, litera d) se abroga.
63. Alineatul (2) al articolului 102 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Distribuitorii autorizati pentru distributia aparatelor de marcat
electronice fiscale destinate activitatii de taximetrie furnizeaza o data cu
aparatul dotarea tehnica si procedeul tehnic sau programul dupa care se
realizeaza tarifarea si pot fi obtinute informatiile continute in memoria
fiscala."
64. La articolul 102, dupa alineatul (4) se introduc trei noi alineate,
alineatele (5), (6) si (7), cu urmatorul cuprins:
"(5) Manualul de utilizare prevazut la alin. (1) trebuie sa cuprinda
si tipul si caracteristicile tehnice ale consumabilelor specifice aparatului de
marcat electronic fiscal respectiv, stabilite de producatorul aparatului.
(6) In cazul pierderii sau deteriorarii cartii de interventii, utilizatorii
vor informa de indata organul fiscal in a carui raza teritoriala a fost
instalat aparatul. Informarea se va face in scris prin depunerea acesteia la
sediul organului fiscal, caruia i se va prezenta pentru stampilare, conform
art. 105 alin. (2), o noua carte de interventii reconstituita, pe raspunderea
utilizatorului si a unitatii de service acreditate, pe baza datelor
inregistrate in memoria fiscala, inclusiv in ceea ce priveste toate
evenimentele reset, si a documentelor pastrate, potrivit legii, la sediul
utilizatorului. In situatia deteriorarii cartii de interventii, utilizatorii
vor prezenta organului fiscal, pentru eventuale confruntari, si cartea de
interventii deteriorata.
(7) In cazul defectarii aparatului de marcat electronic fiscal,
utilizatorul va anunta unitatea de service acreditata, pastrand dovada
anuntarii defectiunii, iar reconstituirea cartii de interventii si prezentarea
acesteia la organul fiscal se vor face in termen de 72 de ore de la anuntarea
defectiunii."
65. Alineatul (3) al articolului 103 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se face in
prezenta organului fiscal in a carui raza teritoriala se instaleaza aparatul,
care va verifica integritatea sigiliului fiscal si datele inscrise in bonul
fiscal."
66. La articolul 103, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Instalarea aparatelor de marcat electronice fiscale destinate
activitatilor cu caracter ambulant si de taximetrie se face in prezenta
organului fiscal in a carui raza teritoriala isi are sediul/domiciliul fiscal
utilizatorul."
67. La articolul 104, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat,
alineatul (7), cu urmatorul cuprins:
"(7) Utilizarea in alte scopuri a aparatelor de marcat electronice
fiscale instalate si declarate ca fiind utilizate in activitati cu caracter
ambulant si de taximetrie este interzisa."
68. Alineatul (1) al articolului 105 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 105
(1) O data cu declaratia prevazuta la art. 104 alin. (1), utilizatorii
aparatelor de marcat electronice fiscale, cu exceptia taximetristilor, prezinta
organului fiscal cartea de interventii a aparatului si registrul special."
69. La articolul 106 alineatul (2), litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) instalarea aparatului nou si repunerea in functiune a aparatului
defect ca urmare a defectarii memoriei fiscale, in termen de 72 de ore de la
solicitarea utilizatorului;".
70. La articolul 107 alineatul (2), partea introductiva va avea urmatorul
cuprins:
"(2) Pentru semnarea contractului de service utilizatorii pot opta
pentru oricare dintre unitatile de service incluse in reteaua distribuitorului
autorizat, cu urmatoarele conditii:".
71. Articolul 109 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 109
Distribuitorii autorizati sunt obligati sa asigure gratuit piesele de
schimb si subansamblurile necesare efectuarii de service, in perioada de
garantie, si contra cost, in perioada de postgarantie, pe durata normala de
functionare a aparatului de marcat electronic fiscal, conform Legii nr.
15/1994, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
72. La articolul 110, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"Art. 110
Avizele privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale,
eliberate distribuitorilor autorizati, pot constitui, la cerere, avize de
utilizare pentru aparatele de acelasi tip si model, cu exceptia celor destinate
activitatii de taximetrie, achizitionate de agentii economici utilizatori
inainte de intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta, cu urmatoarele
conditii:".
73. Alineatele (2) si (3) ale articolului 115 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Drepturile si obligatiile ce revin unitatilor acreditate in baza
prevederilor ordonantei de urgenta si a prevederilor prezentelor norme
metodologice, precum si in baza avizelor eliberate de comisie nu pot fi cedate
unor terte persoane.
(3) In cazul dizolvarii distribuitorului autorizat prin fuziune ori prin
divizare, drepturile si obligatiile ce ii revin acestuia in baza avizelor
privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale se transmit, in
conditiile legii, societatii comerciale sau societatilor comerciale existente
ori care iau fiinta in urma acestor operatiuni, fara a fi necesara reavizarea
potrivit prezentelor norme metodologice."
74. La articolul 115, dupa alineatul (4) se introduc doua alineate,
alineatele (5) si (6), cu urmatorul cuprins:
"(5) Dispozitiile alin. (3) se aplica in mod corespunzator si in cazul
in care distribuitorul autorizat cedeaza, in conditiile legii, drepturile si
obligatiile ce ii revin in baza avizului privind distributia aparatelor de
marcat electronice fiscale altui distribuitor autorizat, cu acordul scris al
acestuia.
(6) Copia documentului incheiat in conditiile prevazute la alin. (5) va fi
transmisa comisiei in termen de 15 zile de la data semnarii acestuia de catre
parti."
75. Alineatele (1) si (3) ale articolului 116 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 116
(1) Utilizatorii pot vinde aparatele de marcat electronice fiscale
achizitionate numai distribuitorilor autorizati sau unitatilor acreditate de
acestia, de la care au cumparat aparatele respective.
................................................................................
(3) In cazul incetarii activitatii prin fuziune sau divizare, vanzarea
aparatelor de marcat electronice fiscale se va face inainte de transmiterea
patrimoniului utilizatorului catre societatea comerciala sau societatile
comerciale beneficiare."
76. La articolul 117, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Prevederile alin. (2) se aplica si in cazul activitatilor de
taximetrie."
77. Alineatul (1) al articolului 119 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 119
(1) Verificarea modului de respectare de catre agentii economici a
obligatiilor ce le revin potrivit ordonantei de urgenta si prezentelor norme
metodologice se face de catre organele de specialitate din Ministerul
Finantelor Publice, din unitatile sale teritoriale, precum si din cadrul Garzii
Financiare, denumite in continuare organe de control, organizate in echipe
formate din minimum doua persoane."
78. La articolul 120 alineatul (1), literele e) si g) se abroga.
79. Alineatele (1) si (2) ale articolului 121 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 121
(1) Nerespectarea obligatiei distribuitorilor autorizati de instalare a
aparatelor noi si de inlocuire a memoriei fiscale defecte ori a carei
capacitate de stocare a fost epuizata, in termenul prevazut la art. 5 alin. (5)
din ordonanta de urgenta, se sanctioneaza cu amenda contraventionala, conform
art. 11 alin. (1) lit. b) din ordonanta de urgenta.
(2) In cazul in care organele de control vor constata, pentru a doua oara
la acelasi utilizator, neinlocuirea, in termen de 72 de ore de la solicitarea
utilizatorului, a memoriei fiscale defecte ori a carei capacitate de stocare a
fost epuizata, pe langa aplicarea amenzii contraventionale vor propune comisiei
si retragerea dreptului de distributie si comercializare a aparatelor
respective, obtinut de distribuitorul autorizat in baza avizului in
cauza."
80. Alineatele (1) si (4) ale articolului 122 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 122
(1) De la data inmanarii catre distribuitor a deciziei prevazute la art.
121 alin. (5) ori de la data comunicarii acesteia in conditiile legii,
distribuitorului i se interzic distributia si comercializarea aparatelor de
marcat electronice fiscale.
................................................................................
(4) Comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale dupa
retragerea dreptului de distributie si comercializare a acestora se
sanctioneaza cu amenda contraventionala si cu confiscarea incasarilor obtinute
de agentul economic contravenient din aceasta activitate, conform art. 11 alin.
(1) lit. b) si art. 13 alin. (2) din ordonanta de urgenta."
81. Articolul 123 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 123
Neindeplinirea obligatiei agentilor economici de a se dota si de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale la termenul legal se sanctioneaza cu
amenda contraventionala, conform art. 11 alin. (1) lit. b) din ordonanta de
urgenta, si cu suspendarea activitatii unitatii agentului economic
contravenient, conform art. 14 din ordonanta de urgenta."
82. Alineatul (1) al articolului 124 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 124
(1) Suspendarea activitatii unitatilor agentilor economici contravenienti
se face in baza proceselor-verbale incheiate de echipe de control, constituite
la nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti, precum si la nivelul Garzii Financiare, formate din 2
inspectori si, respectiv, 2 comisari."
83. La articolul 126 alineatul (1), litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) dupa primirea numarului de ordine, va solicita unitatii de service
acreditate instalarea aparatului de marcat electronic fiscal, informand
directia generala a finantelor publice sau, dupa caz, Garda Financiara
teritoriala, in functie de apartenenta organului de control care a dispus
sanctionarea, asupra datei si orei la care urmeaza sa se faca instalarea
aparatului."
84. Dupa articolul 126 se introduce un nou articol, articolul 126^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 126^1
Prevederile prezentelor norme metodologice se completeaza cu dispozitiile
referitoare la regulile speciale pentru vanzarile de bunuri second-hand,
vanzarile de bunuri second-hand in regim de consignatie si pentru operatiunile
realizate de casele de amanet, prevazute de Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal*)."
------------
*) Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 au fost aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004.
85. Anexele nr. 1, 3, 5, 6, 8, 9 si 10 se inlocuiesc cu anexele nr. 1 - 7*)
care fac parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexele nr. 1 - 7 sunt reproduse in facsimil.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu exceptia
art. I pct. 57 referitor la alin. (1) al art. 9 din normele metodologice, care
intra in vigoare la data de 1 februarie 2005.
Art. 3
Hotararea Guvernului nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice
pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind
obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice
fiscale, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
(Anexa nr. 1
la normele metodologice)
CARTEA DE INTERVENTII DIN DOTARE*)
*) Cartile de interventii tiparite conform modelului prevazut in anexa nr.
1 la normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003,
aflate in dotarea utilizatorilor la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, pot fi folosite pana la completarea tuturor paginilor acestora.
__________________________
| CARTE DE INTERVENTII |
| PENTRU APARATE DE MARCAT |
| ELECTRONICE FISCALE |
| (pag. 1) |
|__________________________|
_______________________________________ ___________________________________
| APARATE DE MARCAT ELECTRONICE FISCALE | | DISTRIBUITORUL AUTORIZAT
|
| _ | | |
| |_| Casa de marcat electronica cu | | Denumirea .......................
|
| structura inchisa | | .................................
|
| _ | | |
| |_| Casa de marcat electronica cu | | Adresa ..........................
|
| structura inchisa integrabila | |
|
| intr-o retea | | Codul fiscal/Codul Unic de |
| _ | | Inregistrare ....................
|
| |_| Casa de marcat electronica | |
|
| computerizata | | UNITATE ACREDITATA PENTRU
|
| _ | | COMERCIALIZARE
|
| |_| Aparate/terminale cu functii de | |
|
| case de marcat electronice | |
|
| _ | | Denumirea .......................
|
| |_| Imprimante fiscale | | .................................
|
| | |
|
| TIP ........ MODEL ............... | | Adresa ..........................
|
| | |
|
| AVIZ DE DISTRIBUTIE | | Codul fiscal/Codul Unic de
|
| Nr. ......... din ....... | | Inregistrare ....................
|
| | |
|
| SERIA APARATULUI ........ (pag. 2) | | (pag. 3)
|
|_______________________________________| |___________________________________|
_______________________________________ ___________________________________
| UTILIZATOR | | UNITATE ACREDITATA PENTRU
|
| Denumirea ........................... | | SERVICE |
| Sediul .............................. | | Denumirea .......................
|
| Codul fiscal/Codul Unic de | | Adresa ..........................
|
| Inregistrare ........................ | | Codul fiscal/Codul Unic de
|
| Data livrarii aparatului ............ | | Inregistrare ....................
|
| Locul de instalare a aparatului ..... | |
|
| Adresa .............................. | |
|
| Data .................... (pag. 4) | | (pag. 5)
|
|_______________________________________|
|___________________________________|
______________________________________________________________________________
| DATE PRIVIND IDENTIFICAREA TEHNICIANULUI ACREDITAT
|
|______________________________________________________________________________|
| Numele si | Denumirea unitatii | Numarul | Adresa |Data
inceperii|
| prenumele | de service | legitimatiei/ |tehnicianului| activitatii
|
| |_____________________| Sigiliul de |
|______________|
| | Codul fiscal/Codul | identificare | |Data
incetarii|
| | Unic de Inregistrare| | | activitatii
|
| |_____________________| |
|______________|
|___________|_____________________|_______________|_____________|______________|
| |_____________________| | |______________|
|___________|_____________________|_______________|_____________|______________|
| |_____________________| |
|______________|
|___________|_____________________|_______________|_____________|______________|
(pag. 6)
NOTARILE TEHNICIANULUI DE SERVICE
Comunicarea necesitatii
Comunicarea defectarii inlocuirii memoriei
Instalarea aparatului aparatului fiscale
Data ..... Ora ...... Data ......... Ora ........ Data ........ Ora
.......
Inceperea interventiei Date privind interventia Situatia inainte
Data ..... Ora ...... Integritatea sigiliului de interventie
Da Nu
Defectul constatat Numarul ultimului raport
de inchidere zilnica
....
Perioada de proba Finalizarea interventiei
Bon Raport Z Bon Raport Z
Numarul initial .................... Numarul initial .......................
Numarul final ...................... Numarul final .........................
Data ......... Ora ........
Resetare Instruirea operatorului Integritatea sigiliului dupa
interventie si proba
Da Da Da
Nu Nu Nu
Semnatura si numele in clar ale tehnicianului
..............................................
Semnatura reprezentantului Semnatura si stampila utilizatorului
organului fiscal*) pentru functionarea normala a aparatului
..............................
.........................................
(pag. 7, 8, ...)
------------
*) Reprezentantul organului fiscal teritorial semneaza in baza declaratiei
de instalare depusa potrivit normelor metodologice, precum si cu ocazia
inlocuirii memoriei fiscale.
ANEXA 2
(Anexa nr. 3
la normele metodologice)
LEGITIMATIA*)
tehnicianului abilitat sa asigure asistenta tehnica
___________________________________ _______________________________________
| | | UNITATEA ACREDITATA PENTRU SERVICE
|
| | |
|
| | | Denumirea ............................
|
| | | Adresa ...............................
|
| | | Codul fiscal/Codul Unic de
Inregistrare|
| LEGITIMATIE | | ......................................
|
| | | |
| | | Titularul prezentei legitimatii este
|
| | | abilitat sa asigure asistenta tehnica
a|
| | | aparatelor de marcat electronice |
| | | fiscale numai in baza avizelor de
|
| | | distributie eliberate de Comisia de
|
| | | avizare a distribuitorilor si a
|
| | | aparatelor de marcat electronice
|
| | | fiscale.
|
| | |
|
| | | Inregistrat la Comisie
|
| | | Semnatura si stampila
|
| | | (pag. 1)
|
|___________________________________|
|________________________________________|
___________________________________ ________________________________________
| LEGITIMATIE NR. .............. | | DISTRIBUITOR AUTORIZAT*) .............
|
| Numele ............ | | AMEF*) .............................. |
| Prenumele ......... | | Nr. si data Avizului .................
|
| Numarul de ___________ |
|________________________________________|
| identificare ...... | | | | DISTRIBUITOR AUTORIZAT ...............
|
| Buletinul/Cartea de | | | | AMEF .................................
|
| identitate |Fotografia | | | Nr. si data Avizului .................
|
| seria .... nr. .... |Titularului| | |________________________________________|
| Data inregistrarii | | | | DISTRIBUITOR AUTORIZAT ...............
|
| legitimatiei ...... | | | | AMEF .................................
|
| |___________| | | Nr. si data Avizului .................
|
| Semnatura titularului |
|________________________________________|
| ..................... | |
|
| | |------------
|
| Director general, | | *) Se completeaza de distribuitorul
|
| ....................... | | autorizat sub stampila
|
| (semnatura si stampila) | | *) Tipul si modelul aparatului de |
| | | marcat electronic fiscal
|
| (pag. 2) | | (pag. 3 si urmatoarele)
|
|___________________________________|
|________________________________________|
*) Legitimatiile tehnicienilor tiparite conform modelului prevazut in anexa
nr. 3 la normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003,
aflate in dotarea unitatilor acreditate pentru service la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari, pot fi folosite pana la completarea tuturor
paginilor acestora.
ANEXA 3
(Anexa nr. 5
la normele metodologice)
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
A JUDETULUI .............../MUNICIPIULUI BUCURESTI
REGISTRUL DE EVIDENTA*)
a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate
*) Registrele de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale
tiparite conform modelului prevazut in anexa nr. 5 la normele metodologice
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, pot fi folosite pana la
completarea tuturor paginilor acestora.
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Numarul avizului de distributie
B - Organul fiscal teritorial
C - Data instalarii aparatului
D - Denumirea
E - Adresa/Locul de instalare/numarul de inmatriculare al autovehiculului
taxi
F - Codul fiscal/Codul Unic de Inregistrare
______________________________________________________________________________
|Nr. |Utilizatorul| Tipul | Modelul | Seria |A |Numarul| B|
C|Observatii|
|crt.|____________|aparatului|aparatului|aparatului| |de | | |*) |
| | D | E | F | | | | |ordine | | |
|
|____|___|___|____|__________|__________|__________|__|_______|__|__|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7| 8 |9 |10| 11
|
|____|___|___|____|__________|__________|__________|__|_______|__|__|__________|
|____|___|___|____|__________|__________|__________|__|_______|__|__|__________|
*) Se completeaza in cazul anularii numarului de ordine, schimbarii
denumirii firmei etc.
ANEXA 4
(Anexa nr. 6
la normele metodologice)
CERERE
de atribuire a numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de
marcat electronice fiscale, instalate in judet/municipiul Bucuresti
Societatea Comerciala
....................................................., adresa
........................................., Codul Fiscal/Codul Unic de
Inregistrare ..................., reprezentata legal prin
....................., posesor al buletinului/cartii de identitate seria
.......... nr. .............., eliberat de .............................. la
data de ............., in calitate de ..................., declaram ca am
achizitionat la data de ................. un numar de ............ aparate de
marcat electronice fiscale, avand urmatoarele elemente de identificare:
1. tipul ............., modelul .............., configuratia
.............., seria aparatului ........................, numarul si data
avizului de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale
.........................
2. tipul ............., modelul .............. configuratia ...............,
seria aparatului ........................, numarul si data avizului de
distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale
.........................
3.
.........................................................................
Prin prezenta solicitam atribuirea numarului de ordine din Registrul de
evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in
judet/municipiul Bucuresti pentru fiecare aparat achizitionat, in vederea
instalarii si fiscalizarii acestuia.
Conducatorul unitatii solicitante,
......................................
(semnatura si stampila)
ANEXA 5
(Anexa nr. 8
la normele metodologice)
COMISIA DE AVIZARE A DISTRIBUITORILOR SI A
APARATELOR DE MARCAT ELECTRONICE FISCALE
AVIZ*)
Nr. ............ din ..............
privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale
In conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 28/1999, republicata, se avizeaza distributia aparatelor de marcat
electronice fiscale tip ..............., model .......................,
denumire comerciala ............................., configuratie
.................. tipul hartiei ................., avizul tehnic nr./data
............................., destinatie ................................
de catre
Societatea Comerciala
....................................................., adresa
............................................., Codul fiscal/Codul Unic de
Inregistrare ................., telefon/fax/telex
..............................
prin urmatoarea retea de distributie:
1. Societatea Comerciala
.................................................., localitatea
....................., judetul ................., Codul fiscal/Codul Unic de
Inregistrare ............, zona de distributie .........................
2. Societatea Comerciala
.................................................., localitatea .....................,
judetul ................., Codul fiscal/Codul Unic de Inregistrare
............, zona de distributie .........................
3.
.........................................................................
Service pentru aparatele de marcat electronice fiscale distribuite
utilizatorilor va fi asigurat prin urmatoarele unitati:
1. Societatea Comerciala
.................................................., localitatea
...................., judetul .................., Codul fiscal/Codul Unic de
Inregistrare ............ zona pentru care se asigura service
..............................................................................
.
2. Societatea Comerciala
.................................................., localitatea ....................,
judetul .................., Codul fiscal/Codul Unic de Inregistrare
............ zona pentru care se asigura service
..............................................................................
.
3. .........................................................................
Conditii de avizare: .................
Valabil pana la data: ................
Presedintele Comisiei de avizare a Secretarul Comisiei de avizare a
distribuitorilor si a aparatelor distribuitorilor si a aparatelor
de marcat electronice fiscale, de marcat electronice fiscale,
.................................... ...................................
(semnatura si stampila) (semnatura si stampila)
------------
*) Reteaua de distributie si service inclusa in avizele privind distributia
aparatelor de marcat electronice fiscale poate fi modificata prin acreditarea
ori retragerea acreditarii unor agenti economici, precum si prin extinderea ori
restrangerea zonei de distributie si service.
ANEXA 6
(Anexa nr. 9
la normele metodologice)
Persoana juridica notificata
de Ministerul Economiei si Comertului
Denumirea ...........................................
Adresa ..............................................
Codul fiscal/Codul Unic de Inregistrare .............
Aviz tehnic
Nr. ............ din ..............
privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic
fiscal
In conformitate cu prevederile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 28/1999, republicata, a fost verificat din punct de vedere tehnic aparatul
de marcat electronic fiscal tip ......... model ................, denumire
comerciala .............................., configuratie
........................ destinatie .................., pentru Societatea
Comerciala ..................., adresa
........................................, Codul Unic de Inregistrare
............................, telefon/telex/fax ................. .
Aparatul verificat se avizeaza/nu se avizeaza din punct de vedere tehnic,
intrucat corespunde/nu corespunde conditiilor impuse prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 28/1999, republicata, si de normele metodologice de aplicare a
acesteia.
Tipul hartiei utilizate de aparatul de marcat electronic fiscal:
............................................................................
Conducatorul persoanei juridice abilitate,
.............................................
(semnatura si stampila)
ANEXA 7
(Anexa nr. 10
la normele metodologice)
DECLARATIE DE INSTALARE
a aparatelor de marcat electronice fiscale
Organul fiscal teritorial
................................
Numarul si data inregistrarii
declaratiei
....................
Subsemnatul ...................................................., posesor
al buletinului/cartii de identitate seria ................... nr. ................,
eliberat de ............................... la data de............., in
calitate de ........................ la Societatea Comerciala
.........................., adresa .......................................,
Codul fiscal/Codul Unic de Inregistrare ................, declar ca am instalat
la data de ............ la punctul de lucru din ............ un numar de
........... aparate de marcat electronice fiscale, avand urmatoarele elemente
de identificare: tipul ...................., modelul ..............., denumirea
comerciala ................................., configuratia ............., seria
aparatului ...................., nr./data avizului privind distributia
aparatelor de marcat electronice fiscale ........................., seria
fiscala a aparatului ............................., data achizitionarii
aparatului ................ .
Instalarea a fost efectuata de tehnicianul ........................., avand
legitimatia nr. ................., numarul de identificare.................. de
la unitatea acreditata pentru service ................, adresa
................, Codul fiscal/Codul Unic de Inregistrare
.........................., telefon/fax ...................., in prezenta
reprezentantului organului fiscal teritorial ..............................,
avand legitimatia nr. ......... .
Societatea Comerciala Unitatea acreditata Reprezentantul organului
pentru service fiscal teritorial
...................... ..................... ..........................
Semnatura ........... Semnatura ........... Semnatura ................