HOTARARE Nr. 2427 din 21 decembrie 2004
privind evaluarea si controlul riscului substantelor existente
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 64 din 19 ianuarie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 6 din
Legea nr. 360/2003 privind regimul substantelor si preparatelor chimice
periculoase,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Obiective
Art. 1
Prezenta hotarare are urmatoarele obiective:
a) crearea unui sistem coerent de evaluare si control al riscului
substantelor existente, produse sau importate, pentru imbunatatirea protectiei
sanatatii populatiei si a mediului;
b) stabilirea principiilor generale pentru evaluarea riscurilor pentru
populatie si pentru mediu asociate substantelor existente;
c) stabilirea unui cadru administrativ si legislativ care sa permita
aplicarea de catre Romania a legislatiei europene privind evaluarea si
controlul riscului substantelor existente, de la data aderarii.
Domeniu de aplicare
Art. 2
(1) Prezenta hotarare se aplica la:
a) colectarea si circulatia informatiilor referitoare la substantele
existente si accesul la aceste informatii;
b) evaluarea riscurilor pentru populatie, inclusiv angajati si consumatori,
si pentru mediu ale substantelor existente, in vederea asigurarii unui
management mai bun al acestor riscuri, care sa fie armonizat cu prevederile
comunitare.
(2) Prevederile prezentei hotarari se vor aplica fara a se incalca
legislatia existenta cu privire la protectia angajatilor la locul de munca si a
consumatorilor.
Definitii
Art. 3
In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos semnifica:
a) substanta - elemente chimice si compusii acestora, in stare naturala sau
obtinuti prin orice proces de productie, incluzand orice aditiv necesar pentru
conservarea stabilitatii produsului si orice impuritate care rezulta din
procesul utilizat, cu exceptia oricarui solvent care poate fi separat fara sa
afecteze stabilitatea substantei sau sa schimbe compozitia acesteia;
b) preparat - un amestec sau o solutie compusa din doua sau mai multe
substante;
c) import - introducerea fizica de substante si/sau de preparate ale acestora
pe teritoriul vamal al tarii ca urmare a unei proceduri vamale;
d) producere - producerea substantelor si/sau a preparatelor care sunt
izolate in stare solida, lichida sau gazoasa;
e) substante existente - substante enumerate in inventarul european al
substantelor existente puse pe piata (IESCE-EINECS), aprobat prin Ordinul
ministrului industriei si resurselor nr. 227/2002;
f) autoritate competenta - autoritatea publica centrala pentru protectia
mediului, stabilita la art. 4 alin. (2);
g) identificarea pericolelor - activitatea prin care se identifica efectele
adverse pe care o substanta le poate provoca in mod inerent;
h) evaluarea relatiei doza-raspuns sau concentratie-efect - estimarea
relatiei dintre doza sau nivelul de expunere la o anumita substanta si
incidenta si gravitatea efectului ca urmare a expunerii;
i) evaluarea expunerii - determinarea emisiilor, cailor de patrundere in
mediu si vitezelor de transport, transformarii sau degradarii substantei, in
vederea estimarii concentratiilor/dozelor la care populatiile umane sau
componentele de mediu: apa, sol, aer sunt sau pot fi expuse;
j) caracterizarea riscului - estimarea incidentei si gravitatii efectelor
adverse care, dupa toate probabilitatile, se pot produce in cadrul unei
populatii umane sau in cadrul unei componente de mediu, ca urmare a unei
expuneri reale sau previzibile la o substanta, cu includerea estimarii
riscului, cum ar fi de exemplu cuantificarea riscului previzibil;
k) Comitet - Comitetul interministerial stiintific consultativ pentru
evaluarea toxicitatii si ecotoxicitatii substantelor chimice periculoase,
infiintat prin Hotararea Guvernului nr. 1.739/2004;
l) experiment - orice utilizare a unui animal in scop experimental sau in
alte scopuri stiintifice, care ii poate provoca durere, suferinta, extenuare
sau o vatamare de durata, inclusiv orice cale a unei actiuni intentionate ori
care poate sa aiba drept rezultat nasterea unui animal in astfel de conditii,
dar cu excluderea metodelor mai putin dureroase, cum ar fi metodele
"umane", acceptate in practica moderna pentru uciderea sau marcarea
unui animal; un experiment incepe atunci cand un animal este pregatit pentru
inceput pentru a fi utilizat si se sfarseste atunci cand nu se mai fac observatii
suplimentare asupra experimentului; eliminarea durerii, suferintei, extenuarii
sau a vatamarii de durata, prin utilizarea succesiva a anesteziei ori
analgezicelor sau a altor metode, nu poate inlocui utilizarea unui animal in
afara scopului acestei definitii. Practicile care nu au scop experimental,
agricol sau nu sunt practicate in clinicile veterinare sunt excluse;
m) buna practica de laborator (BPL) - un set de principii care asigura
cadrul in care studiile de laborator sunt planificate, realizate, urmarite,
inregistrate, raportate si arhivate. Aceste studii sunt initiate in scopul
obtinerii datelor cu ajutorul carora se pot evalua pericolele, riscurile asupra
utilizatorilor, consumatorilor si partilor terte, inclusiv asupra mediului, pe
care le pot avea medicamentele, substantele chimice agricole, cosmeticele,
alimentele, aditivii si contaminantii alimentari, alimentele noi si biocidele.
Utilizarea BPL confera siguranta autoritatilor de reglementare, in sensul ca
datele obtinute in timpul studiului sunt credibile, reflecta o situatie reala
si pot fi utilizate la evaluarile de risc/siguranta.
Autoritati responsabile si atributiile lor
Art. 4
(1) Autoritatile publice centrale cu atributii in evaluarea riscului
substantelor existente pe care acestea le prezinta pentru sanatatea populatiei
si mediu sunt:
a) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor;
b) Ministerul Sanatatii;
c) Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
d) Ministerul Economiei si Comertului, prin Agentia Nationala pentru
Substante si Preparate Chimice Periculoase;
e) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului.
(2) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor este autoritatea competenta
pentru evaluarea riscurilor substantelor existente pe care acestea le prezinta
pentru sanatatea populatiei si mediu si are urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) evalueaza informatiile primite de la producatori si importatori potrivit
prevederilor art. 6, 7, 10 si 12;
b) stabileste impreuna cu Comitetul cazurile in care este necesar sa se
solicite producatorilor si importatorilor de substante chimice informatii
suplimentare privind proprietatile fizico-chimice, toxicitatea si
ecotoxicitatea acestora, date referitoare la expunere, precum si alte date
relevante necesare pentru evaluarea riscului acestor substante;
c) intocmeste impreuna cu Comitetul, pe baza informatiilor furnizate de
producatori si de importatori potrivit prevederilor art. 6 si 7, lista
nationala cu substantele prioritare;
d) evalueaza riscul pentru mediu, reprezentat de substantele existente si
in special de substantele prioritare;
e) creeaza si intretine baza de date privind proprietatile ecotoxicologice
ale substantelor periculoase;
f) stabileste, dupa caz, strategia corespunzatoare pentru limitarea
riscurilor reprezentate de substantele periculoase existente si propune masuri
de control si/sau programe de supraveghere a acestor riscuri;
g) organizeaza separat sau impreuna cu alte autoritati publice pregatirea
personalului din subordine sau din alte ministere si institutii, implicat in
evaluarea riscului.
(3) Ministerul Sanatatii are urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) colecteaza date, stabileste prioritatile si estimeaza riscul
substantelor existente in relatie cu sanatatea populatiei;
b) stabileste strategiile prin care se indeplinesc masurile de limitare a
riscurilor pentru populatia expusa la substantele periculoase existente care
afecteaza ireversibil sanatatea populatiei;
c) monitorizeaza starea de sanatate a populatiei expuse la substantele
periculoase existente din mediul inconjurator sau profesional;
d) realizeaza baza de date privind proprietatile toxicologice ale
substantelor periculoase;
e) identifica si evalueaza riscurile pentru sanatate in relatie cu
substantele existente care afecteaza sanatatea populatiei;
f) participa la stabilirea principiilor de evaluare a riscului pe care
substantele existente il prezinta pentru sanatatea populatiei si pentru mediu;
g) participa la elaborarea si promovarea actelor normative referitoare la
evaluarea efectelor pe care substantele existente le au asupra sanatatii
populatiei si mediului;
h) exercita controlul respectarii regimului substantelor existente, in
scopul prevenirii afectarii sanatatii populatiei;
i) coordoneaza, impreuna cu Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor,
formarea specialistilor care realizeaza evaluarea de risc pentru sanatate in
relatie cu substantele existente.
(4) Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei are urmatoarele
atributii si responsabilitati:
a) initiaza si promoveaza, impreuna cu celelalte autoritati competente,
acte normative specifice referitoare la securitatea si sanatatea angajatilor
care desfasoara activitati sau se afla in locuri de munca in care sunt prezente
substante chimice, precum si la evaluarea si controlul riscului pe care il
prezinta acestea pentru om si mediu;
b) stabileste, impreuna cu celelalte autoritati competente, reglementari in
domeniul securitatii si sanatatii in munca si politicile de prevenire a
accidentelor de munca si a bolilor profesionale datorate substantelor chimice;
c) controleaza, prin Inspectia Muncii, modul in care angajatorii aplica si
respecta masurile de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor
profesionale, necesare in cazul prezentei in mediul de munca a substantelor
chimice;
d) colecteaza si prelucreaza datele necesare in vederea evaluarii riscului
generat de prezenta la locul de munca a substantelor chimice existente, in
domeniul sau de competenta;
e) creeaza si actualizeaza baza de date privind incidentele si accidentele
de munca datorate substantelor chimice existente;
f) organizeaza, independent sau impreuna cu alte autoritati publice,
activitatea de pregatire profesionala a personalului implicat in
evaluarea/controlul evaluarii riscului datorat substantelor chimice existente.
(5) Ministerul Economiei si Comertului, prin Agentia Nationala pentru
Substante si Preparate Chimice Periculoase, are urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) solicita si primeste de la producatori si importatori informatii
referitoare la proprietatile substantelor existente;
b) coordoneaza, in colaborare cu ministerele interesate, pregatirea si
perfectionarea personalului atestat pentru controlul si supravegherea
substantelor existente si pentru instruirea organismelor responsabile;
c) coordoneaza si furnizeaza suportul informational in domeniul
substantelor existente;
d) furnizeaza informatii specifice si detaliate autoritatii competente
pentru evaluarea riscului substantelor existente si tuturor agentiilor si
organismelor guvernamentale care au atributii in domeniul substantelor
existente;
e) inspecteaza si verifica respectarea aplicarii bunei practici de
laborator pentru substantele existente.
(6) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului are urmatoarele atributii
si responsabilitati:
a) urmareste implementarea prevederilor legislative referitoare la
substantele existente;
b) participa, impreuna cu alte autoritati care au atributii in domeniul
substantelor chimice, la colectarea datelor si informatiilor referitoare la
substantele existente;
c) participa la activitatile de evaluare a riscului pe care substantele
existente il pot avea pentru sanatatea populatiei si mediu.
Responsabilitati ale producatorilor si importatorilor
Art. 5
Producatorii si importatorii au urmatoarele atributii si raspunderi:
a) se documenteaza si/sau efectueaza testari privind proprietatile substantelor
existente, in vederea evaluarii riscului pe care aceste substante il prezinta
pentru sanatatea populatiei si pentru mediu, si transmit autoritatilor publice
responsabile de evaluarea riscului substantelor existente informatiile
prevazute la art. 6 si 7;
b) intocmesc si transmit autoritatii competente rapoarte cu privire la
studiile corespunzatoare pentru evaluarea riscului substantelor existente;
c) efectueaza, la cererea autoritatii competente, testari suplimentare
pentru obtinerea de noi informatii referitoare la proprietatile fizico-chimice,
toxicologice si ecotoxicologice ale substantelor existente, necesare pentru
evaluarea riscului acestora;
d) verifica daca exista informatii suplimentare obtinute de catre
producatorii initiali ai substantei si, in cazul in care asemenea informatii
exista, solicita aceste informatii, contra cost, in scopul limitarii
experientelor pe vertebrate;
e) actualizeaza, ori de cate ori este cazul, informatiile prevazute la lit.
a);
f) actualizeaza, la un interval de 3 ani, informatiile referitoare la
volumele de productie si import si le transmit autoritatii competente.
Raportarea datelor privind substantele existente produse sau importate in
volume mari
Art. 6
(1) Un producator care a fabricat sau un importator care a importat o
substanta existenta, ca atare sau intr-un preparat, in cantitati care depasesc
1.000 tone pe an, cel putin o data in ultimii 3 ani anteriori intrarii in
vigoare a prezentei hotarari, trebuie sa transmita autoritatii competente,
conform unei proceduri stabilite prin norme aprobate prin ordin al ministrului
mediului si gospodaririi apelor, in termen de 60 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari, urmatoarele
informatii, prevazute in detaliu in anexa nr. 2:
a) denumirea si numarul IESCE-EINECS al substantei;
b) cantitatea de substanta produsa sau importata;
c) clasificarea substantei, potrivit anexei nr. 2 la Normele metodologice
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 490/2002, denumite in
continuare norme metodologice;
d) informatii privind utilizarile preconizate ale substantei;
e) date privind proprietatile fizico-chimice ale substantei;
f) date privind caile de patrundere si distributie in mediu;
g) date privind ecotoxicitatea substantei;
h) date privind toxicitatea acuta si subacuta a substantei;
i) date privind caracterul carcinogen, mutagen si/sau toxic pentru
reproducere al substantei;
j) orice alta indicatie relevanta in evaluarea riscului substantei.
(2) Producatorii si importatorii trebuie sa depuna toate eforturile pentru
obtinerea datelor existente prevazute la alin. (1) lit. e) - j).
(3) In absenta datelor prevazute la alin. (1) lit. e) - j), producatorii si
importatorii nu sunt obligati sa efectueze teste suplimentare pe animale in
vederea obtinerii unor asemenea date.
(4) Pe baza raportarilor facute de producatori si de importatori potrivit
alin. (1), autoritatea competenta va intocmi o lista cu substantele existente
produse sau importate in cantitati ce depasesc 1.000 tone pe an.
Raportarea datelor privind substantele existente produse sau importate in
volume mici
Art. 7
(1) Un producator care a fabricat sau un importator care a importat o
substanta existenta, ca atare sau intr-un preparat, in cantitati care depasesc
10 tone pe an, dar nu mai mari de 1.000 tone pe an, cel putin o data in ultimii
3 ani anteriori intrarii in vigoare a prezentei hotarari, trebuie sa prezinte
autoritatii competente, conform unei proceduri stabilite prin norme aprobate
prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi apelor, in termen de 60 de
zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei
hotarari, urmatoarele informatii, prevazute in detaliu in anexa nr. 3:
a) denumirea substantei si numarul IESCE-EINECS;
b) cantitatea de substanta produsa sau importata;
c) clasificarea substantei potrivit anexei nr. 2 la normele metodologice;
d) informatii asupra utilizarilor preconizate ale substantei.
(2) Autoritatea competenta impreuna cu Comitetul stabilesc cazurile in care
este necesar ca producatorii si importatorii prevazuti la alin. (1) sa prezinte
informatii suplimentare.
(3) Informatiile suplimentare prevazute la alin. (2) se vor referi la
aspectele cuprinse in anexa nr. 2, precum si la orice alte aspecte relevante
pentru evaluarea riscului.
(4) Producatorii si importatorii nu sunt obligati sa efectueze teste
suplimentare pe animale in scopul obtinerii informatiilor solicitate de
autoritatea competenta.
(5) Pe baza raportarilor facute de producatori si de importatori potrivit
alin. (1), autoritatea competenta va intocmi o lista cu substantele existente
produse sau importate in cantitati care depasesc 10 tone pe an, dar nu mai mari
de 1.000 tone pe an.
Exceptari
Art. 8
Substantele prevazute in anexa nr. 1 sunt exceptate de la prevederile art.
6 si 7. Autoritatea competenta impreuna cu Comitetul pot solicita informatii
referitoare la substantele prevazute in anexa nr. 1 doar daca acestea sunt
relevante in procesele de evaluare a riscului.
Procedura de raportare a datelor
Art. 9
(1) In cazul unei substante produse sau importate de catre mai multi
producatori sau importatori, informatiile prevazute la art. 6 si la art. 7
alin. (2) - (4) pot fi prezentate de un singur producator sau importator care
sa ii reprezinte, cu acordul producatorilor sau al importatorilor implicati.
(2) Producatorii si importatorii implicati, prevazuti la alin. (1), au
obligatia sa prezinte autoritatii competente un set de informatii cu caracter
general, stabilite la pct. 1 din anexa nr. 2, si sa faca referiri la setul de
date furnizat de producatorul sau de importatorul care ii reprezinta.
Actualizarea informatiilor raportate
Art. 10
(1) Producatorii si importatorii care au prezentat pentru o anumita
substanta chimica existenta autoritatii competente informatiile prevazute la
art. 6 si 7 au obligatia sa le actualizeze.
(2) Pentru actualizarea informatiilor producatorii si importatorii
furnizeaza autoritatii competente informatii cu privire la:
a) utilizari noi ale substantei, care modifica in mod semnificativ tipul,
forma, magnitudinea sau durata de expunere a omului ori a mediului la acea
substanta;
b) date noi referitoare la proprietatile fizico-chimice, efectele
toxicologice sau ecotoxicologice, daca acestea sunt relevante pentru evaluarea
riscului potential prezentat de substanta;
c) orice modificare privind clasificarea provizorie a substantei, potrivit
prevederilor anexei nr. 2 la normele metodologice.
(3) Producatorii si importatorii vor actualiza la fiecare 3 ani
informatiile referitoare la volumele de productie si de import, prevazute la
art. 6 si 7, daca exista modificari legate de volumele de productie sau
comercializare prevazute in anexa nr. 2 sau in anexa nr. 3.
(4) Orice producator sau importator al unei substante existente, care
obtine informatii care vin in sprijinul concluziei ca substanta in cauza poate
prezenta un risc serios pentru om sau pentru mediu, are obligatia sa raporteze
imediat aceste informatii autoritatii competente.
Lista prioritara
Art. 11
(1) Pe baza informatiilor furnizate de producatori si de importatori,
potrivit art. 6 si 7, autoritatea competenta impreuna cu Comitetul intocmesc o
lista cu substante sau grupe de substante prioritare, denumita in continuare
lista prioritara, cerand ca acestora sa li se acorde o atentie imediata in
procesul de evaluare a riscului, datorita efectelor lor potential negative
asupra sanatatii populatiei sau mediului.
(2) Lista prevazuta la alin. (1) se aproba prin ordin al ministrului
mediului si gospodaririi apelor si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(3) La elaborarea listei substantelor chimice prioritare vor fi avute in
vedere urmatoarele:
a) efectele substantei asupra omului si mediului;
b) expunerea omului sau a mediului la substanta respectiva;
c) lipsa datelor referitoare la efectele pe care substanta le poate avea
asupra omului si mediului;
d) preocupari similare ale altor organisme internationale;
e) alte acte normative si/sau programe legate de substantele periculoase.
(4) In procesul de evaluare a riscului o atentie speciala trebuie acordata
substantelor care pot avea efecte cronice, mai ales substantelor despre care se
cunoaste sau sunt suspectate ca sunt cancerigene, toxice pentru reproducere
si/sau mutagene ori care sunt cunoscute sau suspectate ca maresc incidenta
acestor efecte.
Date ce trebuie furnizate pentru substantele care apar pe lista prioritara
Art. 12
(1) Pentru substantele incluse pe lista prioritara prevazuta la art. 11
alin. (1), producatorii si importatorii furnizeaza autoritatii competente toate
informatiile relevante existente si rapoartele aferente studiilor
corespunzatoare pentru evaluarea riscului substantei respective, in termenul
stabilit de autoritatea competenta.
(2) Pentru datele care lipsesc, producatorii si importatorii sunt obligati
sa efectueze testele necesare obtinerii datelor respective si sa furnizeze
autoritatii competente rezultatele testelor si rapoartele acestor teste,
intr-un interval de timp ce va fi stabilit de autoritatea competenta si
Comitet.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), producatorii sau
importatorii pot cere autoritatii competente sa fie exceptati de la anumite sau
de la toate testarile suplimentare, daca o anumita parte a informatiilor nu
este necesara pentru evaluarea riscului sau daca aceste informatii sunt
imposibil de obtinut; ei pot solicita totodata si o perioada mai mare pentru
realizarea testelor suplimentare. Producatorii si importatorii trebuie sa ofere
o justificare reala in sprijinul acestei exceptari, iar decizia de acceptare a
cererii va fi luata de autoritatea competenta impreuna cu Comitetul.
Evaluarea riscului substantelor din lista prioritara
Art. 13
(1) Autoritatea competenta este responsabila pentru evaluarea informatiilor
furnizate de producator/producatori sau de importator/importatori in
conformitate cu prevederile art. 6, 7, 10 si 12 si a oricaror alte informatii
disponibile, precum si pentru stabilirea necesitatii furnizarii de catre
producatori sau importatori de informatii suplimentare pentru care este
necesara efectuarea de noi teste.
(2) Autoritatea competenta impreuna cu Comitetul stabilesc limita de timp
in care aceste informatii suplimentare trebuie furnizate.
(3) Autoritatea competenta impreuna cu Comitetul vor evalua riscul acelei
substante pentru populatie si pentru mediu.
(4) Acolo unde este cazul, autoritatea competenta impreuna cu Comitetul vor
propune o strategie pentru limitarea riscurilor substantei chimice respective,
inclusiv masuri de control si/sau programe de supraveghere. Cand aceste masuri
de control includ recomandari de limitare a comercializarii sau utilizarii
substantei in cauza, autoritatea competenta va prezenta o analiza
socioeconomica cu avantajele si dezavantajele substantei si a posibilitatilor
de inlocuire a acesteia cu alte substante.
(5) Autoritatea competenta impreuna cu Comitetul evalueaza riscul real sau
potential pentru populatie si pentru mediu, reprezentat de o anumita substanta,
pe baza prevederilor art. 15 - 17.
(6) Cand producatorilor sau importatorilor li se cer informatii si/sau
testari suplimentare, acestia trebuie sa verifice, in scopul limitarii
experientelor pe vertebrate, daca informatiile necesare evaluarii substantei
exista deja si pot fi obtinute contra cost de la producatorii sau importatorii
anteriori ai substantei respective. Atunci cand experimentele sunt totusi
necesare, trebuie verificat daca testele pe animale nu pot fi inlocuite sau
limitate prin utilizarea altor metode.
(7) Testele de laborator necesare se efectueaza conform bunei practici de
laborator prevazute de Hotararea Guvernului nr. 63/2002 privind aprobarea
Principiilor de buna practica de laborator, precum si inspectia si verificarea
respectarii acestora in cazul testarilor efectuate asupra substantelor chimice.
Obligatii referitoare la furnizarea de informatii si teste suplimentare
Art. 14
(1) Orice producator sau importator al unei substante incluse pe lista
prioritara prevazuta la art. 11 alin. (1) si care a furnizat informatii
potrivit art. 6 si 7 intr-o perioada de timp rezonabila, stabilita de
autoritatea competenta, transmite acesteia datele si rezultatele testelor prevazute
la art. 12 alin. (1) si (2), privind substanta respectiva, in termenul prevazut
la art. 13 alin. (2).
(2) Daca exista motive reale pentru a considera ca o substanta care apare
in IESCE-EINECS prezinta un risc serios pentru populatie sau pentru mediu, se
cere producatorului/producatorilor si importatorului/importatorilor substantei
respective sa furnizeze informatiile pe care le detine/detin si/sau sa supuna
substanta respectiva testarii, sa pregateasca un raport despre aceasta si sa il
transmita autoritatii competente.
(3) In cazul unei substante produse sau importate ca atare ori intr-un
preparat de catre mai multi producatori sau importatori, testarile prevazute la
alin. (1) si (2) se pot efectua de catre unul sau de mai multi producatori ori
importatori, ca reprezentanti ai celorlalti producatori sau importatori
implicati. Ceilalti producatori sau importatori implicati care si-au ales
reprezentanti vor face referiri la testele efectuate de acel producator sau
acei producatori ori importatori alesi ca reprezentanti si au obligatia sa
contribuie la costurile respective in mod corect si echitabil.
Principii de evaluare a riscului
Art. 15
(1) Evaluarea riscului include identificarea pericolului si, dupa caz,
evaluarea relatiei doza-raspuns sau concentratie-efect, evaluarea expunerii si
caracterizarea riscurilor.
(2) Evaluarea riscului se bazeaza pe furnizarea de informatii despre
substanta potrivit art. 6, 7, art. 12 alin. (1) si (2) si art. 13 alin. (2),
dar si a altor informatii disponibile si se efectueaza in conformitate cu
procedurile prevazute la art. 16 si 17.
(3) In procedura de evaluare a expunerii autoritatea competenta ia in
considerare acele populatii umane sau componente de mediu pentru care expunerea
la o substanta este rezonabil previzibila, pe baza informatiilor disponibile
despre substanta respectiva, in special a informatiilor privind fabricarea,
transportul, depozitarea, incorporarea intr-un preparat sau alt mod de
prelucrare, utilizarea si eliminarea ori recuperarea acesteia.
Evaluarea riscului privind sanatatea umana
Art. 16
(1) Pentru fiecare substanta care figureaza pe lista prioritara stabilita
potrivit art. 11, autoritatea competenta impreuna cu Comitetul fac o evaluare a
riscului privind efectele substantei asupra sanatatii populatiei.
(2) In prima etapa se va identifica periculozitatea substantei prin
determinarea proprietatilor si efectelor potential adverse manifestate de
substanta, potrivit partii A din anexa nr. 4 si partii A din anexa nr. 5.
(3) Dupa identificarea periculozitatii, autoritatea competenta impreuna cu
Comitetul vor avea in vedere in etapele ulterioare urmatoarele activitati
prevazute in partea B din anexa nr. 4 si in partea B din anexa nr. 5:
a) (i) evaluarea relatiei doza-raspuns sau concentratie-efect, unde este
cazul;
(ii) evaluarea la expunere pentru orice populatie umana expusa sau
susceptibil de a fi expusa la substanta respectiva, ca de exemplu: angajati,
consumatori sau persoane expuse indirect prin intermediul mediului;
b) caracterizarea riscului.
Evaluarea riscului privind mediul inconjurator
Art. 17
(1) Pentru fiecare substanta care figureaza pe lista prioritara stabilita
potrivit art. 11, autoritatea competenta realizeaza, pentru identificarea
periculozitatii substantei, intr-o prima etapa, o evaluare a riscului privind
efectele substantei asupra mediului inconjurator.
(2) Dupa identificarea periculozitatii, in etapele ulterioare, autoritatea
competenta realizeaza urmatoarele activitati prevazute in anexa nr. 6:
a) (i) evaluarea relatiei doza-raspuns sau concentratie-efect, unde este
cazul;
(ii) evaluarea la expunere pentru componentele de mediu expuse sau
susceptibile de a fi expuse la substanta respectiva;
b) caracterizarea riscului.
Art. 18
(1) Rezultatele evaluarii riscului sunt examinate de autoritatea competenta
impreuna cu Comitetul, care vor emite concluzii integrate referitoare la
efectele globale ale substantei asupra sanatatii populatiei, potrivit anexei
nr. 7.
(2) Rezultatele evaluarii riscului sunt examinate de autoritatea competenta
care va emite concluzii integrate referitoare la efectele globale ale
substantei asupra mediului inconjurator, conform anexei nr. 7.
Art. 19
Dupa evaluarea riscului, autoritatea competenta intocmeste un raport care
va contine informatiile prevazute in anexa nr. 8 impreuna cu toate datele
importante de evaluare a riscului, precum si un rezumat al acestuia.
Confidentialitatea datelor
Art. 20
(1) Producatorul sau importatorul precizeaza care dintre informatiile
prevazute la art. 6, 7, 10 si 14 au caracter confidential si vor fi tratate in
consecinta de autoritatea competenta si de celelalte autoritati implicate in
procesul de evaluare a riscului. Caracterul confidential al anumitor informatii
trebuie motivat de catre producator sau de importator.
(2) Urmatoarele date si informatii nu au caracter confidential:
a) denumirea substantei, conform IESCE-EINECS;
b) denumirea producatorului sau a importatorului;
c) datele asupra proprietatilor fizico-chimice ale substantei si asupra
cailor de patrundere si distributie in mediu;
d) rezultatele sumare ale testelor toxicologice si ecotoxicologice, mai
ales datele asupra caracterului cancerigen, mutagen si/sau toxic pentru
reproducere al substantei;
e) informatii referitoare la metodele si masurile de precautie privind
substanta si masurile ce trebuie luate in cazuri de urgenta;
f) informatii care, daca nu sunt aduse la cunostinta, ar avea ca rezultat
efectuarea sau repetarea inutila a unor experimente pe animale;
g) metodele analitice care fac posibila detectarea unei substante
periculoase atunci cand se evacueaza in mediu, precum si determinarea expunerii
directe a omului la acea substanta.
(3) Incetarea motivelor pentru care producatorul/importatorul a considerat
o informatie ca avand caracter confidential va fi comunicata autoritatii
competente.
Sanctiuni
Art. 21
Incalcarea dispozitiilor prezentei hotarari se sanctioneaza potrivit
prevederilor Legii nr. 360/2003 privind regimul substantelor si preparatelor
chimice periculoase.
Dispozitii finale
Art. 22
(1) Anexele nr. 1 - 8*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
(2) Anexele nr. 1 - 8 se actualizeaza prin ordin al conducatorului
autoritatii competente.
------------
*) Anexele nr. 1 - 8 sunt reproduse in facsimil.
Art. 23
Prezenta hotarare intra in vigoare la data aderarii Romaniei la Uniunea
Europeana, cu exceptia art. 6, 7 si 11 si anexelor nr. 2 si 3, ale caror
prevederi intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii prezentei
hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 24
Prezenta hotarare transpune Regulamentul Consiliului nr. 793/93/CEE privind
evaluarea si controlul riscului substantelor existente, publicat in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 084 din 5 mai 1993, si Regulamentul
Comisiei nr. 1.488/94/CE privind stabilirea principiilor de evaluare a
riscurilor pentru om si mediu ale substantelor existente in conformitate cu
Regulamentul Consiliului nr. 793/93/CE, publicat in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene nr. L 161 din 29 iunie 1994.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul mediului
si gospodaririi apelor,
Ioan Jelev,
secretar de stat
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Valentin Mocanu,
secretar de stat
p. Ministrul integrarii europene,
Andrei Popescu,
secretar de stat
ANEXA 1
LISTA SUBSTANTELOR EXCEPTATE DE LA PREVEDERILE Art. 6 SI 7 DIN HOTARARE
______________________________________________________________________________
|Nr. | Nr. CAS | Nr. | Denumire in limba | Denumire in limba
|
|crt.| | EINECS | engleza | romana
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 1.| 50-70-4| 200-061-5| D-glucitol | D-glucitol
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 2.| 50-81-7| 200-066-2| ascorbic acid | acid ascorbic
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 3.| 50-99-7| 200-075-1| Glucose | glucoza
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 4.| 56-87-1| 200-294-2| L-lysine | L-lizina
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 5.| 57-10-3| 200-312-9| palmitic acid, pure | acid palmitic, pur
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 6.| 57-11-4| 200-313-4| stearic acid, pure | acid stearic, pur
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 7.| 57-50-1| 200-334-9| sucrose, pure | sucroza, pura
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 8.| 58-95-7| 200-405-4| alpha-tocopheryl | alfa-tocoferil acetat
|
| | | | acetate | |
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 9.| 59-51-8| 200-432-1| DL-methionine | DL-metionina
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 10.| 69-65-8| 200-711-8| D-mannitol | D-manitol
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 11.| 87-79-6| 201-771-8| l-Sorbose | l-sorboza
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 12.| 112-80-1| 204-007-1| oleic acid, pure | acid oleic, pur
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 13.| 123-94-4| 204-664-4| glycerol stearate, pure| glicerol stearat, pur
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 14.| 124-38-9| 204-696-9| carbon dioxide | dioxid de carbon
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 15.| 137-08-6| 205-278-9| calcium pantothenate, | pantotenat de calciu,
|
| | | | D-form | forma D
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 16.| 143-07-7| 205-582-1| lauric acid, pure | acid lauric, pur
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 17.| 143-18-0| 205-590-5| potassium oleate | oleat de potasiu
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 18.| 150-30-1| 205-756-7| DL-phenylalanine | DL-fenilalanina
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 19.| 527-07-1| 208-407-7| sodium gluconate | gluconat de sodiu
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 20.| 822-16-2| 212-490-5| sodium stearate, pure | stearat de sodiu, pur
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 21.| 1317-65-3| 215-279-6| Limestone | Carbonat de calciu
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 22.| 1338-43-8| 215-665-4| sorbitan oleate | sorbitan oleat
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 23.| 1592-23-0| 216-472-8| calcium distearate | distearat de calciu
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 24.| 7440-37-1| 231-147-0| Argon | argon
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 25.| 7440-44-0| 231-153-3| Carbon | carbon
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 26.| 7727-37-9| 231-783-9| Nitrogen | azot (gazos)
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 27.| 7732-18-5| 231-791-2| water, distilled, | apa distilata,
|
| | | | conductivity or of | conductivitate sau
|
| | | | similar purity | puritate similara |
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 28.| 7782-42-5| 231-955-3| Graphite | Grafit (carbon)
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 29.| 8001-21-6| 232-273-9| Sunflower oil | Ulei de floarea
soarelui|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 30.| 8001-22-7| 232-274-4| Soybean oil | Ulei de soia
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 31.| 8001-23-8| 232-276-5| Safflower oil | Ulei de sofranas
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 32.| 8001-26-1| 232-278-6| Linseed oil | Ulei de in
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 33.| 8001-30-7| 232-281-2| Corn oil | Ulei de porumb
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 34.| 8001-79-4| 232-293-8| Castor oil | Ulei de ricin
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 35.| 8002-13-9| 232-299-0| Rape oil | Ulei de rapita
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 36.| 8002-43-5| 232-307-2| Lecithins | Lecitine
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 37.| 8029-43-4| 232-436-4| Syrups, hydrolyzed | Siropuri, amidon
|
| | | | starch | hidrolizat
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 38.| 8030-12-4| 232-442-7| Tallow, hydrogenated | Grasime animala,
|
| | | | | hidrogenata
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 39.| 9004-53-9| 232-675-4| Dextrin | Dextrina
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 40.| 9005-25-8| 232-679-6| Starch | Amidon
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 41.| 9050-36-6| 232-940-4| Maltodextrin | Maltodextrina
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 42.| 11103-57-4| 234-328-2| Vitamin A | Vitamina A
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 43.| 14906-97-9| 238-976-7| sodium D-gluconate | D-gluconat de sodiu
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 44.| 26836-47-5| 248-027-9| D-glucitol monostearate| Monostearat de
|
| | | | | D-glucitol
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 45.| 61788-59-8| 262-988-1| Fatty acids, coco, | Acizi grasi, cocos,
|
| | | | Me esters | metil-esteri
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 46.| 61788-61-2| 262-989-7| Fatty acids, tallow, | Acizi grasi, grasime
|
| | | | Me esters | animala, metil-esteri
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 47.| 61789-44-4| 263-060-9| Fatty acids, castor-oil| Acizi grasi, ulei de
|
| | | | | ricin
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 48.| 61790-37-2| 263-129-3| Fatty acids, tallow | Acizi grasi, grasime
|
| | | | | animala
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 49.| 67701-01-3| 266-925-9| Fatty acids, C 12-18 | Acizi grasi, C_12-18
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 50.| 67701-03-5| 266-928-5| Fatty acids, C 16-18 | Acizi grasi, C_16-18
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 51.| 67701-05-7| 266-929-0| Fatty acids, C 8-18 si | Acizi grasi, C_8-18 si
|
| | | | C 18 unsatd. | C_18 nesaturate
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 52.| 67701-06-8| 266-930-6| Fatty acids. C 14-18 si| Acizi grasi, C_14-18 si
|
| | | | C 16-18 unsatd. | C_16-18 nesaturate
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 53.| 67701-08-0| 266-932-7| Fatty acids, C 16-18 si| Acizi grasi, C_16-18 si
|
| | | | C 18 unsatd. | C_18 nesaturate
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 54.| 67701-30-8| 266-948-4| Glyceride, C 16-18 si | Gliceride, C_16-18 si
|
| | | | C 18 unsatd. | C_18 nesaturate
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 55.| 67762-26-9| 267-007-0| Fatty acids, C 14-18 si| Acizi grasi, C_14-18 si
|
| | | | C 16-18 unsatd., | C_16-18 nesaturate,
|
| | | | Me esters | metil-esteri
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 56.| 67762-36-1| 267-013-3| Fatty acids, C 6-12 | Acizi grasi, C_6-12
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 57.| 68002-85-7| 268-099-5| Fatty acids, C 14-22 si| Acizi grasi, C_14-22 si
|
| | | | C 16-22 - unsatd. | C_16-22 nesaturate
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 58.| 68131-37-3| 268-616-4| Syrups, corn, | Siropuri, porumb,
|
| | | | dehydrated | dehidrogenate
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 59.| 68308-53-2| 269-657-0| Fatty acids, soya | Acizi grasi, soia |
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 60.| 68308-54-3| 269-658-6| Glycerides, tallow | Gliceride, grasimi
|
| | | | mono-, di- and tri-, | animale mono-, di- si
|
| | | | hydrogenated | tri-halogenate
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 61.| 68424-37-3| 270-298-7| Fatty acids, C 14-22 | Acizi grasi, C_14-22
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 62.| 68424-45-3| 270-304-8| Fatty acids, linseed | Acizi grasi, ulei de in
|
| | | | oil |
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 63.| 68424-61-3| 270-312-1| Glycerides, C 16-18 and| mono- si di-gliceride,
|
| | | | C 18 unsatd. mono- and | C_16-18 si C_18
|
| | | | di- | nesaturate
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 64.| 85665-33-4| 288-123-8| Glycerides, C 10-18 | Gliceride C_10-18
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 65.| 90990-10-6| 292-771-7| Fatty acids, C 12-14 | Acizi grasi, C_12-14
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 66.| 90990-15-1| 292-776-4| Fatty acids, C 12-18 | Acizi grasi, C_12-18 si
|
| | | | and C 18 unsatd. | C_18 nesaturate
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
| 67.| 93165-31-2| 296-916-5| Fatty acids, rape oil, | Acizi grasi, ulei de
|
| | | | erucic acid-low | rapita, cu continut
|
| | | | | scazut de acid erucic
|
|____|___________|__________|________________________|_________________________|
ANEXA 2
INFORMATII CE URMEAZA A FI COMUNICATE AUTORITATII COMPETENTE
1. Informatii generale
1.1. Denumirea substantei
1.2. Numarul IESCE-EINECS
1.3. Numarul CAS
1.4. Sinonime
1.5. Puritate
1.6. Impuritati
1.7. Formula moleculara
1.8. Formula structurala
1.9. Tipul substantei
1.10. Starea fizica
1.11. Furnizorul setului de date
1.12. Cantitatea produsa sau importata mai mare de 1.000 tone pe an
1.13. Daca substanta a fost produsa in ultimele 12 luni
1.14. Daca substanta a fost importata in ultimele 12 luni
1.15. Clasificare si etichetare
1.16. Mod de utilizare
1.17. Precizari cu privire la furnizarea unui set complet de date de
catre un alt producator sau importator
1.18. Date cu privire la reprezentantul producatorilor/importatorilor
implicati, daca este cazul
1.19. Alte observatii, ca de exemplu optiuni de depozitare.
2. Date fizico-chimice
2.1. Punct de topire
2.2. Punct de fierbere
2.3. Densitate
2.4. Presiune de vapori
2.5. Coeficient de partitie: log10 Pow
2.6. Solubilitatea in apa
2.7. Punct de inflamabilitate
2.8. Autoinflamabilitate
2.9. Inflamabilitate
2.10. Proprietati explozive
2.11. Proprietati de oxidare
2.12. Alte date si observatii
3. Cai de patrundere si distributie in mediu
3.1. Stabilitate
3.1.1. Fotodegradare
3.1.2. Stabilitate in apa
3.1.3. Stabilitate in sol
3.2. Date de monitorizare a mediului
3.3. Transport si distributie intre compartimentele de mediu inclusiv
concentratiile estimate in mediu si cai de distributie
3.3.1. Transport
3.3.2. Distributia, sau transferul intre compartimentele de mediu
3.4. Biodegradare
3.5. Bioacumulare
3.6. Alte observatii
4. Ecotoxicitate
4.1. Toxicitate pentru pesti
4.2. Toxicitate pentru dafnia si alte nevertebrate acvatice
4.3. Toxicitate pentru alge
4.4. Toxicitate pentru bacterii
4.5. Toxicitate pentru organismele terestre
4.6. Toxicitate pentru organismele care traiesc in sol
4.7. Alte observatii
5. Toxicitate
5.1. Toxicitate acuta
5.1.1. Toxicitate acuta orala
5.1.2. Toxicitate acuta prin inhalare
5.1.3. Toxicitate acuta dermala
5.1.4. Toxicitate acuta pe alte cai de administrare
5.2. Corosivitate si iritare
5.2.1. Iritarea pielii
5.2.2. Iritarea ochilor
5.3. Sensibilizare
5.4. Toxicitate prin doza repetata
5.5. Toxicitate genetica in vitro
5.6. Toxicitate genetica in vivo
5.7. Caracter cancerigen
5.8. Toxicitate pentru reproducere
5.9. Alte informatii relevante
5.10. Experiente cu expunere umana
6. Lista de referinte bibliografice
ANEXA 3
INFORMATII CE URMEAZA A FI COMUNICATE CONFORM PREVEDERILOR Art. 7 ALIN. (1)
DIN HOTARARE
1. Informatii generale
1.1. Denumirea substantei
1.2. Numarul IESCE-EINECS
1.3. Numarul CAS
1.4. Sinonime
1.5. Puritate
1.6. Impuritati
1.7. Formula moleculara
1.8. Formula structurala
1.9. Tipul substantei
1.10. Starea fizica
1.11. Precizarea furnizorului setului de date
1.12. Cantitatea produsa sau importata care depaseste 10 tone pe an, dar
nu mai mare de 1.000 tone
1.13. Precizarea daca substanta a fost produsa in ultimele 12 luni
1.14. Precizarea daca substanta a fost importata in ultimele 12 luni
1.15. Clasificare si etichetare
1.16. Mod de utilizare
1.17. Alte observatii
ANEXA 4
EVALUAREA RISCULUI PRIVIND SANATATEA UMANA - TOXICITATE
Partea A
Evaluarea riscurilor, efectuata in conformitate cu prevederile art. 16, ia
in considerare urmatoarele efecte toxice potentiale si urmatoarele populatii
expuse sau susceptibile a fi expuse:
EFECTE
1. Toxicitate acuta
2. Iritatie
3. Efecte corozive
4. Sensibilizare
5. Toxicitate la doza repetata
6. Mutagenitate
7. Carcinogenitate
8. Toxicitate pentru reproducere
POPULATII UMANE
1. Angajati
2. Consumatori
3. Persoane expuse indirect prin intermediul mediului
Partea B
1. IDENTIFICAREA PERICOLELOR
Obiectivul acestei etape este acela de identificare a efectului/efectelor
care produce/produc o ingrijorare precum si revizuirea clasificarii provizorii
luandu-se in considerare informatiile disponibile.
2. EVALUAREA RELATIEI DOZA-RASPUNS SAU CONCENTRATIE-EFECT
2.1. Pentru toxicitatea la doza-repetata si toxicitatea pentru reproducere
se evalueaza relatia doza-raspuns sau concentratie-efect si, in masura
posibilitatilor, se identifica nivelul concentratiei la care nu se observa nici
un efect - NOAEL. Daca nu este posibila identificarea NOAEL, atunci se
identifica doza/concentratia cea mai mica asociata unui efect advers, cum ar fi
cel mai mic nivel al concentratiei la care se observa un efect advers - LOAEL.
2.2. Pentru stabilirea toxicitatii acute, a efectelor corozive si efectelor
iritante, nu este posibila determinarea NOAEL sau LOAEL conform metodelor
prevazute in Hotararea Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta nr. 200/2000 privind clasificarea,
etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase. In
acest caz, se va determina doza discriminatorie, doza cea mai mica, pentru
stabilirea toxicitatii acute, a valorii LD 50 si LC 50, sau a dozei fixe daca
s-a utilizat acest procedeu.
Pentru alte efecte, va fi suficient sa se determine daca substanta are, in
mod inerent, capacitatea de a cauza astfel de efecte.
2.3. Pentru mutagenitate si carcinogenitate, este suficient sa se determine
daca substanta are, in mod inerent, capacitatea de a cauza astfel de efecte.
Daca totusi se poate demonstra ca substanta identificata drept cancerigena nu
este genotoxica, este suficient sa se identifice NOAEL/LOAEL, conform pct 2.1.
2.4. In ceea ce priveste sensibilizarea cutanata si sensibilizarea cailor
respiratorii, in masura in care nu exista un consens privind posibilitatea de a
identifica doza/concentratia sub care nu se pot produce efecte adverse la un
subiect deja sensibilizat la o substanta data, este suficient sa se evalueze
daca substanta are capacitatea inerenta de a provoca astfel de efecte.
2.5. Daca sunt disponibile date despre toxicitate, obtinute din observatii
asupra expunerilor umane, ex.: informatiile provenind din centrele pentru
prevenirea si tratarea intoxicatiilor sau studii epidemiologice, atunci aceste
informatii vor fi utilizate in evaluarea riscului.
3. EVALUAREA EXPUNERII
3.1. Se realizeaza o evaluare a expunerii pentru fiecare categorie de
populatie umana: angajati, consumatori si oameni expusi indirect prin
intermediul mediului, pentru care expunerea la o substanta este cunoscuta sau
previzibila. Obiectivul evaluarii este acela de a face o estimarea calitativa
sau cantitativa a dozei/concentratiei de substanta la care o populatie este
expusa sau poate fi expusa. Aceasta estimare va tine cont de variatiile
spatiale si temporale ale modului de expunere.
3.2. Evaluarea la expunere va tine cont, daca este cazul, de urmatoarele
informatii:
a) date ale expunerii masurate adecvat;
b) cantitatea in care substanta este produsa si/sau importata;
c) forma in care substanta este produsa si/sau importata si/sau forma in
care ea este utilizata, ca de exemplu, fie substanta ca atare, fie incorporata
intr-un produs preparat;
d) modul de utilizare si gradul de siguranta;
e) date referitoare la prelucrare, dupa caz;
f) proprietati fizico-chimice ale substantei, incluzand dupa caz si acele
proprietati ce apar in cursul prelucrarii acesteia, ca de exemplu formarea
aerosolilor;
g) produsii de degradare si/sau produsii de transformare;
h) modurile de expunere probabila si potentialul de absorbtie;
i) frecventa si durata expunerii;
j) tipul si marimea populatiei/populatiilor specifice expuse, daca aceste
informatii sunt disponibile.
3.3. Unde sunt disponibile date reprezentative despre expunere, cand se
efectueaza evaluarea la expunere, acestor date li se va acorda o atentie
deosebita. Unde s-au utilizat metode de calcul pentru a estima nivelele de
expunere, se vor aplica programe de modelare corespunzatoare. Vor fi luate in
considerare de asemenea date relevante obtinute in urma supravegherii acelor
substante care au moduri de utilizare si expunere sau proprietati asemanatoare.
3.4. Cand o substanta este incorporata intr-un preparat, trebuie sa se tina
cont de expunerea la substanta din preparat, daca preparatul este ulterior
clasificat, pe baza proprietatilor toxicologice ale substantei, in conformitate
cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea,
etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 451/2001 sau daca exista alte motive care
sa justifice acest interes.
4. CARACTERIZAREA RISCURILOR
4.1. Cand NOAEL sau LOAEL au fost identificate pentru oricare din efectele
ce figureaza in anexa nr. 5A, caracterizarea riscului in raport cu fiecare din
aceste efecte va impune o comparatie intre NOAEL sau LOAEL cu doza/concentratia
estimata la care populatia/populatiile sunt expuse. Daca se poate face o
estimare cantitativa a expunerii, se calculeaza raportul dintre nivelul
expunerii/N(L)OAEL. Pe baza unei comparatii intre estimarea cantitativa sau
calitativa a expunerii si N(L)OAEL, Autoritatea Competenta impreuna cu
Comitetul indica rezultatele privind caracterizarea riscului asociate acestor
efecte.
4.2. Cand, pentru oricare din efectele ce figureaza in anexa nr. 5A, nu a
fost determinat nici un N(L)OAEL, se impune o evaluare a caracterizarii
riscului in corelare cu fiecare din aceste efecte, pe baza informatiilor
relevante cantitative si/sau calitative referitoare la expunere pentru
populatiile umane considerate*1). Dupa efectuarea evaluarii, Autoritatea
Competenta impreuna cu Comitetul indica rezultatele de caracterizare a riscului
asociate acestor efecte.
------------
*1) Unde, desi nu a fost determinat un N(L)OAEL, rezultatele testului
demonstreaza totusi o relatie intre doza/concentratie si severitatea unui efect
advers, sau unde este posibil sa se evalueze severitatea relativa a efectului,
pe baza metodei test care impune utilizarea doar a unei singure doze sau
concentratii, astfel de informatii trebuie sa fie luate in considerare in
evaluarea probabilitatii aparitiei efectului.
4.3. Pentru realizarea unei caracterizari a riscului, Autoritatea
Competenta impreuna cu Comitetul tin cont, intre altele, de:
a) incertitudinea datorata in special variabilitatii datelor experimentale
precum si a variatiei intra- si interspecii;
b) natura si gravitatea efectului;
c) populatia umana la care se aplica informatiile cantitative si/sau
calitative privind expunerea.
5. INTEGRAREA
In conformitate cu dispozitiile art. 16, caracterizarea riscului poate fi
realizata pentru unul sau mai multe efecte potential adverse sau pentru una sau
mai multe populatii umane. Autoritatea Competenta impreuna cu Comitetul
analizeaza rezultatul de caracterizare a riscului pentru fiecare efect
considerat. Odata evaluarea riscului efectuata, Autoritatea Competenta impreuna
cu Comitetul examineaza diferitele rezultate si emite concluzii integrate
referitoare la toxicitatea globala a substantei, conform prevederilor anexei
nr. 8.
ANEXA 5
EVALUAREA RISCULUI PRIVIND SANATATEA UMANA - PROPRIETATI FIZICO-CHIMICE
Partea A
Evaluarea riscului efectuata in conformitate cu art. 16 tine cont de
efectele potential adverse care pot sa apara in urmatoarele categorii de
populatii umane, expuse sau susceptibil de a fi expuse la substantele ce au
proprietatile:
PROPRIETATI
1. Explozivitate
2. Inflamabilitate
3. Potential de oxidare
POPULATII UMANE
1. Angajati
2. Consumatori
3. Persoana expusa indirect, prin intermediul mediului inconjurator
Partea B
1. IDENTIFICAREA PERICULOZITATII
Obiectivul acestei etape este acela de a identifica efectul/efectele care
pot produce o ingrijorare precum si acela de a revizui clasificarea provizorie,
in lumina tuturor informatiilor disponibile.
2. EVALUAREA EXPUNERII
In cazul in care caracterizarea riscului a fost facuta in conformitate cu
art. 16, atunci se vor determina conditiile de utilizare atat cele cunoscute
cat si cele previzibile, in mod rezonabil.
3. CARACTERIZAREA RISCURILOR
Caracterizarea riscului impune evaluarea probabilitatii de cauzare a unui
efect advers in conditiile unei utilizari cunoscute sau previzibile.
Autoritatea Competenta impreuna cu Comitetul va indica rezultatele
caracterizarii riscului.
4. INTEGRAREA
In conformitate cu dispozitiile art. 16, caracterizarea riscului poate fi
realizata pentru unul sau mai multe efecte potential adverse sau pentru una sau
mai multe populatii umane. Autoritatea Competenta impreuna cu Comitetul
analizeaza rezultatul de caracterizare a riscului pentru fiecare efect considerat.
Odata evaluarea riscului efectuata, Autoritatea Competenta impreuna cu
Comitetul examineaza diferitele rezultate si emite concluzii integrate
referitoare la toxicitatea globala a substantei, conform anexei nr. 7 a
prezentei hotarari.
ANEXA 6
EVALUAREA RISCULUI PRIVIND MEDIUL INCONJURATOR
1. IDENTIFICAREA PERICULOZITATII
Obiectivul acestei etape consta in identificarea efectului/efectelor
adverse si/sau a proprietatii/proprietatilor care produc ingrijorare precum si in
revizuirea clasificarii provizorii, in lumina tuturor informatiilor
disponibile.
2. EVALUAREA RELATIEI DOZA-RASPUNS SAU CONCENTRATIE-EFECT
2.1. Obiectivul acestei etape este acela de a preconiza concentratia de
substanta sub care, in componentele de mediu luate in considerare, nu apar
efecte adverse. Aceasta concentratie este denumita "concentratie
previzibila fara efect" - PNEC. In cazurile in care nu este posibila
stabilirea acestei concentratii - PNEC, trebuie facuta o estimare calitativa a relatiei
doza-raspuns sau concentratie-efect.
2.2. PNEC - concentratia previzibila fara efect - poate fi calculata, prin
aplicarea unui factor de evaluare la valorile rezultate din testele efectuate
pe organisme ca de exemplu: LD 50 - doza letala medie, LC 50 - concentratie
letala medie, EC 50 - concentratie efectiva medie, IC 50 - concentratie ce
provoaca 50% inhibitie a unui parametru dat, cum ar fi de exemplu cresterea,
NOEL(C) - doza sau concentratia la care nu se observa nici un efect, LOEL(C) - cea
mai mica doza sau concentratie la care se observa un efect, sau alte metode
corespunzatoare.
2.3. Factorul de evaluare este o expresie a gradului de incertitudine in
extrapolarea datelor pornind de la testul pe un numar limitat de specii fata de
cele reale din mediul inconjurator. Cu cat datele sunt mai numeroase si durata
testelor mai lunga, cu atat gradul de incertitudine si marimea factorului de
evaluare sunt mai mici.*2)
------------
*2) Un factor de evaluare de ordinul 1.000 este aplicat de regula uneia din
valorile L(E)C50 obtinuta din rezultatele testelor de toxicitate acuta, dar
acest factor poate avea si o valoare mai mica, luand in considerare alte
informatii relevante. Un factor mai mic de evaluare este aplicat de obicei unei
valori NOEC obtinuta din rezultatele testelor pe termen lung/toxicitate
cronica.
3. EVALUAREA EXPUNERII
3.1. Obiectivul evaluarii expunerii consta in determinarea concentratiei
substantei care ar putea fi prezenta in mediul inconjurator. Aceasta
concentratie este denumita concentratia presupusa a fi prezenta in mediu - PEC.
In cazurile in care nu se poate stabili PEC, se va efectua o estimare
calitativa a expunerii.
3.2. PEC sau, unde se impune, estimarea calitativa a expunerii, se
determina numai pentru componentele de mediu pentru care sunt cunoscute sau pot
fi cunoscute emisiile, descarcarile, eliminarile sau distributiile.
3.3. PEC sau estimarea calitativa a expunerii se poate determina tinand
cont, in mod special, de urmatoarele informatii:
a) date de expunere adecvat masurate;
b) cantitatea de substanta produsa si/sau importata;
c) forma sub care substanta este produsa si/sau importata si/sau utilizata
ca de exemplu substanta ca atare sau incorporata intr-un preparat;
d) modul de utilizare si gradul de containizare;
e) date referitoare la prelucrare, daca sunt relevante;
f) proprietatile fizico-chimice ale substantei, in mod special punctul de
topire, punctul de fierbere, presiunea de vapori, tensiunea superficiala,
solubilitatea in apa, coeficient de partitie n-octanol/apa;
g) produsi de degradare si/sau produsi de transformare;
h) caile probabile de patrundere in componentele de mediu si potentialul de
absorbtie/desorbtie si de degradare;
i) frecventa si durata expunerii.
3.4. In cazul evaluarii la expunere, unde sunt disponibile date de expunere
reprezentative, adecvat masurate, acestora trebuie sa li se acorde o atentie
deosebita. Unde au fost utilizate metode de calcul pentru estimarea nivelului
concentratiilor la expunere, se vor aplica metode de modelare corespunzatoare.
Dupa caz, vor fi luate in considerare, datele relevante de supraveghere
provenite de la substante cu moduri de utilizare si cai de expunere analoage
sau cu proprietati analoage.
4. CARACTERIZAREA RISCULUI
4.1. Pentru orice componenta de mediu data, caracterizarea riscului impune,
pe cat posibil, o comparatie a PEC - concentratia presupusa a fi prezenta in
mediu, cu PNEC - concentratie previzibila fara efect, in asa fel incat, sa se
calculeze raportul PEC/PNEC. Daca raportul PEC/PNEC este egal sau mai mic decat
unu, se va aprecia ca pentru caracterizarea riscului, cel putin pentru moment,
nu sunt necesare informatii si/sau teste suplimentare si nici masuri de
reducere a riscului peste cele care au fost aplicate deja. Daca raportul
PEC/PNEC este mai mare decat unu, Autoritatea Competenta apreciaza daca sunt
necesare informatii si/sau teste ulterioare pentru a clarifica mai bine
situatia sau daca se impun masuri de reducere a riscului, pe baza marimii
valorii acestui raport, si a altor factori oportuni, cum ar fi:
a) indicatii asupra potentialului de bioacumulare;
b) panta curbei toxicitate/timp obtinuta in testele de ecotoxicitate;
c) indicatii ale altor efecte adverse obtinute din studiile de toxicitate,
de ex.: clasificarea substantei ca fiind mutagena, toxica sau foarte toxica sau
periculoasa cu o fraza de risc R40 - "Posibil efect cancerigen - dovezi
insuficiente" - sau R48 - "Pericol de efecte grave asupra sanatatii in
caz de expunere prelungita";
d) date privind cu structura chimica analoaga.
4.2. Daca nu este posibila calcularea raportului PEC/PNEC, pentru
caracterizarea riscului se impune o evaluare calitativa a probabilitatii de
aparitie a unui efect in conditiile reale de expunere sau in conditii de
expunere presupuse. Dupa ce a facut o astfel de evaluare si tinand cont de
factorii relevanti, precum cei prevazuti la pct 4.1, Autoritatea Competenta
face cunoscute rezultatele caracterizarii riscului in legatura cu acele efecte.
5. INTEGRAREA
In conformitate cu dispozitiile art. 17, caracterizarea riscului poate fi
realizata pentru unul sau mai multe componente de mediu. Autoritatea Competenta
analizeaza rezultatele evaluarii riscului pentru fiecare componenta de mediu.
Odata evaluarea riscului efectuata, Autoritatea Competenta examineaza
diferitele rezultate si emite concluzii integrate referitoare la efectele
globale ale substantei asupra mediului inconjurator, conform prevederilor
anexei nr. 7.
ANEXA 7
ARMONIZAREA REZULTATELOR
1. Rezultatele obtinute in conformitate cu pct. 5 din anexa nr. 4 pozitia
B, cu pct. 4 din anexa nr. 5 pozitia B si cu pct. 5 din anexa nr. 6, sunt
examinate de catre Autoritatea Competenta si integrate luandu-se in considerare
toate riscurile identificate, in procesul de evaluare a riscului.
2. Pentru luarea unor masuri de reducere a riscurilor, necesitatea unor
informatii/teste suplimentare sau recomandari, se justifica.
ANEXA 8
INFORMATII CE TREBUIE INCLUSE IN RAPORTUL DE EVALUARE A RISCULUI
1. Raportul scris, de catre Autoritatea Competenta, conform art. 19,
contine urmatoarele informatii:
a) rezultatele evaluarii riscului elaborate in conformitate cu anexa nr. 7;
b) daca este necesara obtinerea de informatii si/sau teste suplimentare
pentru unul sau mai multe efecte potential adverse, pentru una sau mai multe
categorii de populatii umane sau pentru una sau mai multe componente de mediu,
se va prezenta o descriere si o justificare a acestor informatiilor si/sau
teste suplimentare cerute precum si o propunere referitoare la perioadele de
timp necesare obtinerii acestor informatii si/sau rezultate ale testelor;
c) daca nu sunt necesare informatii si/sau teste suplimentare si nici
luarea unor masuri de reducerea riscului, altele decat cele care sunt deja
aplicate, cu privire la multitudinea de efecte potential adverse, populatii
umane si componente de mediu, se va face o declaratie in acest sens, pe baza tuturor
informatiilor disponibile;
d) daca exista cerinte de limitare a riscurilor si sunt necesare masuri de
reducere a riscului, cu privire la unul sau mai multe efecte potential adverse,
pentru una sau mai multe populatii umane ori pentru una sau mai multe
componente de mediu, se va face o descriere a efectului sau efectelor
respective, a populatiei sau populatiilor umane si/sau a
componentei/componentelor de mediu pentru care este necesar a se reduce riscul,
precum si o justificare a necesitatii luarii de masuri pentru reducerea
riscului. Se va tine cont de masurile de reducere a riscului care sunt deja
aplicate. Autoritatea Competenta va elabora conform art. 13 alin. (4), o
strategie de reducere a riscurilor.
2. Cand caracterizarea riscului a impus utilizarea rapoartelor
expunere/efect, astfel cum sunt prevazute la pct. 4 din anexa nr. 4 pozitia B
si in pct. 4 din anexa nr. 6, sau a factorilor de evaluare prevazuti la pct. 2
al anexei nr. 6, vor fi precizate valorile acestor rapoarte sau factori si vor
fi explicate metodele de calcul utilizate.