LEGE
Nr. 360 din 2 septembrie 2003
privind regimul substantelor si preparatelor chimice periculoase
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 635 din 5 septembrie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Prezenta lege stabileste cadrul normativ general pentru controlul efectiv
si supravegherea eficienta a regimului substantelor si preparatelor chimice
periculoase, in vederea protejarii sanatatii populatiei si a mediului impotriva
actiunii negative a substantelor si preparatelor chimice periculoase.
Art. 2
Principiile care stau la baza activitatilor ce implica substante si
preparate chimice periculoase sunt:
a) principiul precautiei in gestionarea substantelor si a preparatelor
chimice periculoase, in vederea prevenirii pagubelor fata de sanatatea
populatiei si de mediu;
b) principiul transparentei fata de consumatori, asigurandu-se accesul la
informatii privind efectele negative pe care le pot genera substantele si
preparatele chimice periculoase;
c) principiul securitatii operatiunilor de gestionare a substantelor si
preparatelor chimice periculoase.
Art. 3
Prevederile prezentei legi se refera la:
a) evaluarea si controlul riscului pe care substantele si preparatele
chimice periculoase il reprezinta pentru sanatatea populatiei si pentru mediu;
b) restrictii privind introducerea pe piata si utilizarea anumitor
substante si preparate chimice periculoase;
c) controlul importului si exportului anumitor substante si preparate
chimice periculoase;
d) substantele care epuizeaza stratul de ozon;
e) introducerea pe piata a biocidelor;
f) aplicarea principiilor bunei practici de laborator (B.P.L.).
Art. 4
In conformitate cu prevederile legale in vigoare, Agentia Nationala pentru
Substante si Preparate Chimice Periculoase are atributii in urmatoarele
domenii: clasificarea, ambalarea si etichetarea substantelor si preparatelor
chimice periculoase, notificarea substantelor chimice periculoase si aplicarea
principiilor bunei practici de laborator (B.P.L.).
Art. 5
(1) In scopul asigurarii protectiei mediului si a sanatatii populatiei,
anumite substante si preparate chimice periculoase se restrictioneaza la
introducerea pe piata si la utilizare.
(2) Substantele si preparatele chimice periculoase care sunt restrictionate
la introducerea pe piata si la utilizare se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(3) Producatorii, importatorii, distribuitorii si utilizatorii sunt
obligati sa respecte toate restrictiile privind introducerea pe piata si
utilizarea substantelor si a preparatelor chimice periculoase prevazute in
actele normative specifice acestui domeniu.
Art. 6
Principiile evaluarii riscului pe care substantele si preparatele chimice
periculoase existente il reprezinta pentru sanatatea populatiei si pentru
mediu, evaluarea riscului acestor substante, raportarea datelor privind
evaluarea riscului, controlul riscului, autoritatile responsabile de evaluarea
si controlul riscului si atributiile acestora se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
Art. 7
Testele experimentale care se fac pentru evaluarea riscului pe care
substantele si preparatele chimice periculoase il reprezinta pentru sanatatea
populatiei si pentru mediu se efectueaza cu respectarea principiilor bunei
practici de laborator (B.P.L.).
Art. 8
In scopul protectiei mediului si a sanatatii populatiei, unele substante si
preparate chimice periculoase care sunt interzise la producere si utilizare sau
a caror utilizare este sever restrictionata de catre unele tari sunt supuse
unui control special atunci cand sunt importate sau exportate de Romania.
Art. 9
(1) Controlul importului si exportului anumitor substante si preparate chimice
periculoase se face in conformitate cu prevederile Conventiei privind procedura
de consimtamant prealabil in cunostinta de cauza, aplicabila anumitor produsi
chimici periculosi si pesticide care fac obiectul comertului international,
adoptata la Rotterdam la 10 septembrie 1998, la care Romania a aderat prin
Legea nr. 91/2003, precum si cu prevederile comunitare din acest domeniu.
(2) Procedura de consimtamant prealabil in cunostinta de cauza pentru
controlul importului si exportului anumitor substante si preparate chimice
periculoase, denumita in continuare procedura PIC, se aproba prin hotarare a
Guvernului, in termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 10
Productia, importul, exportul, introducerea pe piata, utilizarea,
recuperarea, distrugerea si prevenirea emisiilor in atmosfera ale substantelor
care epuizeaza stratul de ozon se supun prevederilor legale specifice acestui
domeniu.
Art. 11
Cerintele care trebuie indeplinite pentru autorizarea introducerii pe piata
a biocidelor si recunoasterea mutuala a acestei autorizari se stabilesc prin
hotarare a Guvernului, in termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi.
Art. 12
In domeniul reglementarii regimului substantelor si preparatelor chimice
periculoase au responsabilitati urmatoarele ministere si institutii:
a) Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului;
b) Ministerul Sanatatii;
c) Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
d) Ministerul Economiei si Comertului, prin Agentia Nationala pentru
Substante si Preparate Chimice Periculoase.
Art. 13
Pentru evaluarea efectelor pe care substantele si preparatele chimice
periculoase le au asupra sanatatii populatiei si mediului, se infiinteaza Comitetul
interministerial stiintific consultativ pentru evaluarea toxicitatii si
ecotoxicitatii substantelor chimice periculoase, prin hotarare a Guvernului, in
termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 14
Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului are urmatoarele
atributii:
a) este autoritatea nationala competenta pentru aplicarea procedurii PIC
pentru controlul importului si exportului anumitor substante si preparate
chimice periculoase;
b) initiaza, impreuna cu celelalte autoritati competente, acte normative
specifice referitoare la restrictionarea introducerii pe piata a anumitor
substante si preparate chimice periculoase; evalueaza controlul riscului pentru
om si mediu, reprezentat de substantele chimice existente, controlul importului
si exportului anumitor substante si preparate chimice periculoase; evalueaza
introducerea pe piata a biocidelor, cu exceptia produselor utilizate in
profilaxia sanitar-umana si la activitatile referitoare la substantele care
epuizeaza stratul de ozon;
c) depoziteaza, detine si difuzeaza informatiile specifice referitoare la
substantele care epuizeaza stratul de ozon; controleaza si supravegheaza modul
de aplicare pe teritoriul Romaniei a prevederilor Conventiei privind protectia
stratului de ozon, adoptata la Viena la 22 martie 1985, ale Protocolului
privind substantele care epuizeaza stratul de ozon, adoptat la Montreal la 16
septembrie 1987, si ale Amendamentului la Protocolul de la Montreal, adoptat la
Londra la 27 - 29 iunie 1990, la care Romania a aderat prin Legea nr. 84/1993,
cu modificarile ulterioare, precum si aplicarea legislatiei interne specifice
acestui domeniu;
d) inspecteaza, prin personalul imputernicit din subordinea sa, modul in
care sunt aplicate si respectate prevederile legale referitoare la substantele
si preparatele chimice periculoase, in vederea prevenirii si combaterii
poluarii mediului;
e) constata si sanctioneaza nerespectarea prevederilor referitoare la
regimul substantelor si preparatelor chimice periculoase;
f) organizeaza, separat sau impreuna cu alte autoritati competente,
pregatirea personalului din subordine sau din alte ministere si institutii,
implicat in aplicarea prevederilor legale privind substantele si preparatele chimice
periculoase.
Art. 15
Ministerul Sanatatii are urmatoarele atributii:
a) este autoritatea nationala competenta in colectarea datelor, stabilirea
prioritatilor si estimarea riscului substantelor si preparatelor chimice
periculoase in relatie cu sanatatea omului;
b) stabileste strategiile prin care se indeplinesc masurile de limitare a
riscurilor pentru populatia expusa la substante si preparate chimice
periculoase care afecteaza ireversibil sanatatea omului;
c) monitorizeaza starea de sanatate a populatiei expuse la substante si
preparate chimice periculoase din mediul inconjurator sau profesional;
d) realizeaza baza de date privind proprietatile toxicologice ale
substantelor si preparatelor chimice periculoase;
e) identifica si evalueaza substantele si preparatele chimice periculoase
care afecteaza sanatatea umana;
f) asigura secretariatul Comitetului interministerial stiintific
consultativ pentru evaluarea toxicitatii si ecotoxicitatii substantelor chimice
periculoase, infiintat in temeiul prevederilor art. 13;
g) participa la stabilirea principiilor de evaluare a riscului pe care il
reprezinta substantele si preparatele chimice periculoase pentru sanatatea
populatiei si pentru mediu;
h) participa la elaborarea si promovarea actelor normative referitoare la
evaluarea efectelor pe care substantele si preparatele chimice periculoase le
au asupra sanatatii populatiei si mediului;
i) exercita controlul respectarii regimului substantelor si preparatelor
chimice periculoase, in scopul prevenirii afectarii sanatatii populatiei;
j) participa la stabilirea concentratiilor maxime admise de substante
chimice periculoase in sol, apa, aer si produse alimentare;
k) coordoneaza, impreuna cu Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si
Mediului, formarea specialistilor care realizeaza evaluarea de risc pentru
sanatate in relatie cu substantele si preparatele chimice periculoase;
l) inspecteaza respectarea principiilor bunei practici de laborator
(B.P.L.) in cazul testarii aditivilor alimentari, a celor pentru hrana
animalelor si a pesticidelor, a produselor biologice, contaminantilor si a
biocidelor;
m) initiaza, impreuna cu celelalte autoritati competente, norme specifice
pentru reglementarea introducerii pe piata a biocidelor din categoria celor
utilizate in profilaxia sanitar-umana, dezinfectante si sanitizante,
microbiocide si prezervative.
Art. 16
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei are urmatoarele
atributii:
a) initiaza si promoveaza, impreuna cu celelalte autoritati competente,
acte normative specifice referitoare la protectia sanatatii si securitatea
angajatilor care desfasoara activitati sau se afla in locurile de munca in care
sunt prezente substante ori preparate chimice periculoase, precum si la
evaluarea si controlul riscului pe care il reprezinta pentru om si mediu
substantele si preparatele chimice periculoase;
b) stabileste, impreuna cu celelalte autoritati competente, reglementari in
domeniul securitatii si sanatatii in munca, politicile de prevenire a
accidentelor de munca si bolilor profesionale datorate substantelor si
preparatelor chimice periculoase;
c) controleaza, prin Inspectia Muncii, modul in care angajatorii aplica si
respecta masurile de prevenire necesare in cazul prezentei in mediul de munca a
substantelor si preparatelor chimice periculoase.
Art. 17
Producatorii si importatorii au, in principal, urmatoarele atributii si
raspunderi:
a) se documenteaza si/sau efectueaza testari privind proprietatile
substantelor si preparatelor chimice periculoase existente, in vederea
evaluarii riscului pe care aceste substante il reprezinta pentru sanatatea
populatiei si pentru mediu;
b) clasifica, eticheteaza si ambaleaza substantele si preparatele chimice
periculoase existente, in conformitate cu prevederile actelor normative
specifice care reglementeaza aceste activitati;
c) furnizeaza Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
Ministerului Sanatatii si Agentiei Nationale pentru Substante si Preparate
Chimice Periculoase toate informatiile despre proprietatile substantelor si
preparatelor chimice periculoase care pot pune in pericol sanatatea populatiei
si mediul.
Art. 18
Producatorii si importatorii care introduc pe piata substante si preparate
chimice periculoase, restrictionate la producere si utilizare in conformitate
cu prevederile actelor normative specifice, au urmatoarele obligatii:
a) sa nu produca sau sa nu importe, in vederea introducerii pe piata si a
utilizarii, substantele si preparatele chimice periculoase interzise pe baza
actelor normative specifice;
b) sa nu produca substante si preparate chimice periculoase, ale caror
introducere pe piata si utilizare sunt restrictionate, decat pentru acele
utilizari pentru care sunt prevazute conditiile de restrictionare in actele
normative specifice.
Art. 19
Introducerea pe piata a substantelor si preparatelor chimice periculoase
care indeplinesc prevederile legale privind clasificarea, ambalarea, etichetarea
si procedura de notificare nu poate fi interzisa, restrictionata sau
impiedicata.
Art. 20
Utilizatorii au obligatia sa foloseasca substantele si preparatele chimice
periculoase restrictionate la utilizare numai cu respectarea conditiilor de
restrictionare stabilite de actele normative specifice.
Art. 21
Importatorii si exportatorii de substante si preparate chimice periculoase
al caror import/export este controlat prin procedura PIC sunt obligati sa
efectueze importul/exportul numai pe baza de notificare, conform acestei
proceduri.
Art. 22
(1) Producatorii, distribuitorii, utilizatorii, importatorii si
exportatorii au obligatia sa permita personalului imputernicit conform
prezentei legi sa efectueze inspectii asupra modului in care aplica si respecta
reglementarile privind regimul substantelor si preparatelor chimice
periculoase.
(2) Producatorii, distribuitorii, utilizatorii, importatorii si
exportatorii au obligatia de a furniza inspectoratului teritorial de munca pe
raza caruia isi desfasoara activitatea, inainte de inceperea acesteia, lista cu
substantele si preparatele chimice periculoase pe care le vor detine si care
pot pune in pericol sanatatea angajatilor in mediul de munca.
Art. 23
Activitatea de inspectie pentru respectarea prevederilor legale privind
regimul substantelor si preparatelor chimice periculoase se face de catre
personalul imputernicit din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor
si Mediului, al Ministerului Sanatatii, al Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei si al Agentiei Nationale pentru Substante si Preparate
Chimice Periculoase, inclusiv de personalul imputernicit din cadrul
structurilor teritoriale ale acestora.
Art. 24
Modul in care se realizeaza activitatea de inspectie la nivel teritorial si
prezentarea rezultatelor inspectiilor se stabilesc prin ordin comun al
ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului, al ministrului
sanatatii, al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei si al ministrului
economiei si comertului.
Art. 25
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte ale persoanelor fizice sau
juridice care desfasoara activitati in domeniul substantelor si preparatelor
chimice periculoase:
a) furnizarea de catre producatori, importatori, distribuitori si
utilizatori a unor date nereale sau incomplete despre substantele si
preparatele chimice periculoase care sunt avute in vedere pentru evaluarea
riscului pe care acestea il reprezinta pentru sanatatea populatiei si pentru mediu
sau a caror introducere pe piata ori utilizare este interzisa sau
restrictionata;
b) netransmiterea sau transmiterea cu intarziere de catre producatori,
distribuitori si utilizatori a datelor necesare pentru evaluarea riscului pe
care substantele si preparatele chimice periculoase il reprezinta pentru
sanatatea populatiei si pentru mediu;
c) introducerea pe piata si utilizarea unor substante si preparate chimice
periculoase fara respectarea conditiilor de restrictionare.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) pentru persoanele fizice, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000
lei;
b) pentru persoanele juridice, cu amenda de la 200.000.000 lei la
600.000.000 lei.
Art. 26
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor prevazute la art. 25
se fac de catre personalul imputernicit din cadrul Ministerului Agriculturii,
Padurilor, Apelor si Mediului, prin inspectoratele pentru protectia mediului,
precum si din cadrul Ministerului Sanatatii si al structurilor sale
teritoriale, din cadrul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei,
prin Inspectia Muncii si inspectoratele teritoriale de munca, din cadrul
Agentiei Nationale pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase si de
catre ofiterii de politie.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 25 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 22 mai 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25 august
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC