HOTARARE Nr. 269 din 8 aprilie 1999
privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 15/1998 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 173 din 23 aprilie 1999
In temeiul art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998
pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 15/1998 pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, prevazute in anexa la prezenta
hotarare.
Art. 2
Prin ordin al ministrului finantelor se desemneaza directia din structura
Ministerului Finantelor care are competenta in aplicarea prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/1998 si a normelor metodologice
aprobate prin prezenta hotarare.
Art. 3
Toate ministerele si autoritatile publice vor pune la dispozitie
Ministerului Finantelor datele, informatiile si documentele necesare in vederea
punerii in aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
15/1998, in termen de cel mult 5 zile de la solicitare.
Art. 4
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Ministerul Sanatatii, Agentia
Romana de Dezvoltare, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Ministerul Industriei
si Comertului, Ministerul Transporturilor, ceilalti titulari ai creantelor
bugetare si Fondul Proprietatii de Stat desemneaza cate 2 reprezentanti care
participa la activitatile desfasurate de directia abilitata din cadrul
Ministerului Finantelor pentru punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 15/1998 si a normelor metodologice aprobate prin
prezenta hotarare.
p. PRIM-MINISTRU,
VICTOR BABIUC
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
p. Ministrul industriei
si comertului,
Nicolae Staiculescu,
secretar de stat
Ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/1998 pentru completarea
Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme metodologice reglementeaza modul de aplicare a
dispozitiilor privind modalitatile de stingere a creantelor bugetare restante,
prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998.
Art. 2
Prin societati comerciale la care statul este actionar si care au obligatii
bugetare restante la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 15/1998 se intelege:
- societatile comerciale infiintate in baza prevederilor Legii nr. 15/1990
privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si
societati comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare;
- societatile comerciale care rezulta din reorganizarea regiilor autonome
de interes national sau local, in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- societatile comerciale constituite de organele administratiei publice
locale in baza Legii administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata, cu
modificarile ulterioare;
- societatile comerciale care rezulta din divizarea sau fuziunea
societatilor mentionate mai sus la care statul este actionar si care au
obligatii bugetare restante la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 15/1998.
Art. 3
Prin creante bugetare restante se intelege: impozitele, taxele,
contributiile, majorarile de intarziere, amenzile, precum si orice alte sume ce
reprezinta resurse financiare publice, potrivit legii finantelor publice, ale
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, fondului initial de
asigurari sociale de sanatate si ale bugetelor fondurilor speciale, scadente
pana la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului de nominalizare a
societatilor comerciale.
Art. 4
Titularii creantelor bugetare restante vor comunica Ministerului
Finantelor, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a hotararilor
Guvernului prevazute la art. 3, creantele bugetare restante ale societatilor
comerciale supuse procedurii de stingere a creantelor bugetare.
Art. 5
Depunerea cererii de mentiuni referitoare la transferul actiunilor detinute
de stat de la Fondul Proprietatii de Stat la Ministerul Finantelor, atat in
registrul comertului, cat si in registrul de evidentiere a actionarilor, se face
de catre administratorul societatii comerciale in termenul de 3 zile prevazut
la art. 92^1 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998.
In acelasi termen administratorul societatii comerciale va comunica
Ministerului Finantelor copia de pe cererea de mentiuni depusa la oficiul
registrului comertului.
Operatiunile prevazute mai sus sunt scutite de plata oricaror taxe, tarife
sau comisioane, conform prevederilor art. 92^1 alin. 5 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996, completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998.
CAP. 2
Publicitatea si licitatiile
Art. 6
Ministerul Finantelor este autorizat ca, pe baza analizelor intocmite, cu
consultarea ministerelor si a autoritatilor administratiei publice locale
interesate, sa procedeze la publicarea in ziare de larga circulatie interna si
internationala solicitarea de consultanta de specialitate in vederea
recuperarii creantelor bugetare prin valorificarea actiunilor detinute de stat
si prin emisiunea de actiuni si obligatiuni la societatile comerciale prevazute
de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998.
Art. 7
Sumele necesare pentru realizarea publicitatii prevazute la art. 6 vor fi
suportate din bugetul Ministerului Finantelor, care va fi suplimentat
corespunzator.
Veniturile realizate din vanzarea caietelor de sarcini vor fi folosite
pentru acoperirea cheltuielilor care au fost efectuate de Ministerul Finantelor
in realizarea procedurilor prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
15/1998. In acelasi scop vor fi folosite si sumele prevazute la art. 16 alin.
4.
Art. 8
Ministerul Finantelor este autorizat sa organizeze licitatii pentru
consultanta sau sa desemneze consultantul prin incredintare directa, in
conditiile prevazute de prezentele norme metodologice.
Alegerea uneia dintre modalitatile de desemnare a consultantului, prevazuta
la alineatul precedent, se face prin ordin al ministrului finantelor.
Art. 9
Consultanta prevazuta la art. 6 poate fi oferita de catre banci de
investitii, societati de administrare ori societati de valori mobiliare, in
termenul prevazut in caietul de sarcini.
Art. 10
Licitatiile pentru desemnarea consultantului se vor organiza pe baza unui
caiet de sarcini intocmit de Ministerul Finantelor cu consultarea Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale, a Ministerului Transporturilor si a Ministerului
Sanatatii. Caietul de sarcini se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
Caietul de sarcini va cuprinde date si informatii referitoare la
societatile comerciale care sunt susceptibile sa fie supuse modalitatilor de
stingere a creantelor bugetare. Totodata caietul de sarcini va cuprinde date cu
privire la cuantumul creantelor bugetare care urmeaza sa fie stinse prin
modalitatile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998.
Caietul de sarcini va cuprinde obligatia consultantului de a intocmi,
pentru fiecare societate comerciala, un raport de evaluare in care se vor preciza:
a) eficienta aplicarii fiecareia dintre modalitatile de stingere a
creantelor bugetare, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
15/1998, la societatile comerciale cuprinse in caietul de sarcini;
b) cele mai eficiente modalitati de stingere a creantelor bugetare pentru
fiecare societate comerciala;
c) pretul estimat sa fie obtinut din vanzarea actiunilor.
Caietul de sarcini va cuprinde informatii privind: data si locul tinerii
licitatiei, cuantumul garantiei de participare la licitatie, precum si alte
date necesare pentru buna desfasurare a licitatiei.
Garantia de participare la licitatie poate fi constituita prin: scrisori de
garantie bancara, ordine de plata emise cu 24 de ore inainte de deschiderea
licitatiei sau prin sume cash depuse la casieria organizatorului licitatiei,
separat de documentele de participare la licitatie.
Art. 11
In vederea organizarii licitatiei pentru desemnarea consultantului, prin
ordin al ministrului finantelor va fi constituita o comisie de licitatii care
va utiliza pentru desemnarea castigatorilor licitatiei cel putin urmatoarele
criterii:
a) termenul de finalizare a raportului de evaluare;
b) termenul de recuperare a creantelor bugetare.
Art. 12
Garantia de participare la licitatie se restituie participantilor
necastigatori in termen de 15 zile de la data desemnarii consultantului
castigator.
Art. 13
Ministerul Finantelor va incheia contractul de consultanta cu consultantul
castigator al licitatiei ori desemnat prin incredintare directa, potrivit art.
8, care, in principal, va cuprinde urmatoarele elemente:
- care sunt societatile comerciale la care procedura de stingere a
creantelor bugetare se poate aplica si cu ce pret al actiunilor;
- termenele de realizare a consultantei;
- clauza penala pentru neexecutarea contractului.
CAP. 3
Executarea lucrarii de consultanta
Art. 14
In termen de 5 zile de la stabilirea castigatorului licitatiei sau a
consultantului desemnat prin incredintare directa, Ministerul Finantelor este
obligat sa incheie contractul de consultanta.
In cazul neincheierii contractului de consultanta in termenul prevazut la
alin. 1 din vina consultantului, acesta va pierde garantia de participare la
licitatie.
Art. 15
Contractul de consultanta va fi astfel incheiat incat termenul de executare
a lucrarii de consultanta sa nu fie mai mare de 15 zile de la data incheierii
acestuia.
Art. 16
Prin lucrarea de consultanta executantul va determina toate criteriile si
informatiile necesare in vederea stabilirii societatilor comerciale care sunt
susceptibile sa fie supuse modalitatilor de recuperare a creantelor bugetare
prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998.
Prin aceleasi lucrari de consultanta se vor determina mecanismele prevazute
de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998, susceptibile sa fie utilizate
pentru societatile comerciale cuprinse in portofoliul oferit spre consultanta
de catre Ministerul Finantelor.
Totodata consultantul va face un raport de evaluare, precum si o evaluare a
pretului care poate fi solicitat pentru actiunile detinute de stat la
societatile comerciale la care se refera consultanta.
La data incheierii contractului de consultanta consultantul va depune o garantie
de buna executare a acestuia, in cuantum de 10% din valoarea contractului,
urmand ca dupa aceasta data Ministerul Finantelor sa ii restituie garantia de
participare la licitatie.
Garantia de buna executare se constituie prin scrisoare de garantie bancara
privind cuantumul valoric al garantiei de buna executare.
In contractul de consultanta se vor stipula clauze prin care vor fi
stabilite conditiile de buna executare a acestuia si raspunderile in cazul
neindeplinirii lor, inclusiv pierderea garantiei de buna executare.
Art. 17
Neexecutarea lucrarii de consultanta in conditiile prevazute la art. 16
atrage rezolutiunea de plin drept a contractului de consultanta.
Art. 18
Lucrarile de consultanta sunt confidentiale si nu sunt destinate
publicitatii.
Incalcarea dispozitiilor prezentului articol atrage raspunderea celor
vinovati, in conditiile legislatiei in vigoare.
Art. 19
Ministerul Finantelor este indrituit sa incheie mai multe contracte de
consultanta in acelasi timp pentru portofoliile cuprinzand societatile
comerciale selectionate pentru consultanta.
Art. 20
In vederea executarii in bune conditii a contractelor de consultanta,
Ministerul Finantelor va furniza datele si informatiile necesare societatii de
consultanta in termen de 5 zile de la incheierea contractului de consultanta.
CAP. 4
Nominalizarea societatilor comerciale supuse modalitatilor de stingere a
creantelor bugetare si efectele sale
Art. 21
Creditorii bugetari vor analiza si vor examina lucrarile de consultanta
prin directia abilitata din cadrul Ministerului Finantelor si prin
reprezentantii desemnati de institutiile mentionate in hotararea Guvernului de
aprobare a prezentelor norme metodologice si vor decide initierea hotararilor
Guvernului prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998.
In baza solutiilor oferite de consultanti si a analizei mentionate la alin.
1, Ministerul Finantelor va elabora proiectele hotararilor Guvernului prin care
se nominalizeaza societatile comerciale la care stingerea creantelor bugetare
se face potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/1998 si modalitatile
de stingere care vor fi aplicate, precum si termenele in care acestea se vor
realiza.
Proiectele hotararilor Guvernului de nominalizare a societatilor comerciale
care sunt supuse modalitatilor de stingere a creantelor bugetare, prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998, vor fi avizate de institutiile
interesate.
Art. 22
In temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 15/1998, prin hotararile
Guvernului mentionate la art. 21, actiunile detinute de stat se transfera de la
Fondul Proprietatii de Stat la Ministerul Finantelor.
Art. 23
Ministerul Finantelor va lua masuri pentru exercitarea prerogativelor
conferite de lege, in calitate de actionar la societatile comerciale supuse
modalitatilor de stingere a creantelor bugetare pe toata durata prevazuta in
hotararile Guvernului.
Art. 24
Ministerul Finantelor poate mentine persoanele desemnate de Fondul
Proprietatii de Stat ca reprezentanti in adunarile generale ale actionarilor la
societatile comerciale prevazute la art. 23, mandatandu-i in mod corespunzator.
In acest caz contractul de reprezentare incheiat cu Fondul Proprietatii de Stat
se suspenda.
Art. 25
Veniturile obtinute de Ministerul Finantelor din dividende de la
societatile comerciale supuse modalitatilor de recuperare a creantelor
bugetare, prevazute in hotararile Guvernului, se varsa la bugetul de stat.
CAP. 5
Modalitati de stingere a creantelor bugetare
Sectiunea 1
Modalitatea de stingere a creantelor bugetare, prevazuta la art. 92^2 lit.
a) din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, completata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 15/1998
Art. 26
Stingerea creantelor bugetare la societatile comerciale prevazute la art. 2
din prezentele norme metodologice se poate realiza prin plata efectiva facuta
de terte persoane in contul indicat de Ministerul Finantelor.
Plata se efectueaza din suma obtinuta ca urmare a vanzarii actiunilor, prin
negociere directa sau indirecta ori prin licitatie, pe baza conventiei
incheiate cu Ministerul Finantelor de catre tertul platitor.
Art. 27
In cazul in care prin raportul de evaluare prevazut la cap. III nu au fost
desemnati unul sau mai multi potentiali cumparatori, Ministerul Finantelor va
face publica oferta pentru contractarea de consultanta, in vederea vanzarii
actiunilor, prin mijloacele de informare in masa, interne si internationale,
inclusiv prin Internet.
Dispozitiile referitoare la publicitate si licitatii, cuprinse in cap. II,
se aplica in mod corespunzator.
Art. 28
In cazul in care in raportul de evaluare reglementat la cap. III sunt
cuprinse oferte pentru cumpararea actiunilor la societatile comerciale
nominalizate prin hotarari ale Guvernului, Ministerul Finantelor poate decide
incheierea contractului de mandat cu consultantul care a intocmit raportul de
evaluare pentru vanzarea actiunilor acestor societati comerciale.
Art. 29
Ministerul Finantelor va proceda pe baza ofertelor primite fie la
incredintare directa, fie va organiza licitatie pentru incheierea contractului
de mandat cu consultantii prevazuti in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
15/1998, in vederea vanzarii actiunilor detinute de stat.
Prevederile cap. II cu privire la licitatie se aplica in mod corespunzator.
Art. 30
Ministerul Finantelor va incheia contractele de vanzare a actiunilor prin
negociere, direct cu consultantul, in cazul in care acesta este cumparatorul
actiunilor, sau cu tertii cumparatori ca urmare a negocierilor avute de
consultant in baza mandatului primit de la Ministerul Finantelor.
Negocierile se efectueaza in situatiile prevazute la alineatul precedent in
mod direct, pe baza raportului de evaluare intocmit in conformitate cu
prevederile cap. III, fie in mod indirect prin consultant, avandu-se in vedere
si raportul de evaluare mentionat anterior.
Art. 31
Plata actiunilor se va face de catre dobanditor in termenul stipulat in
contract.
Neplata actiunilor la termenele convenite atrage rezolutiunea de plin drept
a contractelor de vanzare-cumparare.
Art. 32
Semnarea contractelor de vanzare-cumparare se va face pe baza analizelor
efectuate de catre directia abilitata, desemnata potrivit prevederilor
hotararii Guvernului prin care s-au aprobat prezentele norme metodologice.
Directia desemnata este abilitata sa negocieze direct cu consultantul, in
cazul in care acesta a facut oferta de cumparare a actiunilor in nume propriu.
Art. 33
Consultantul si tertii platitori vor depune o garantie de buna executare a
contractului de mandat si a contractului de vanzare-cumparare a actiunilor,
care nu va putea fi mai mica de 10% din valoarea contractelor semnate.
Conventia incheiata este act autentic.
Sectiunea a 2-a
Modalitatile de stingere a creantelor bugetare, prevazute la art 92^2 lit.
b), c) si d) din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, completata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 15/1998
Art. 34
Ministerul Finantelor va incheia contractul de mandat fie cu consultantul
desemnat conform cap. III, fie cu consultantul desemnat conform sectiunii 1 din
acest capitol, pentru vanzarea actiunilor pe pietele organizate in conformitate
cu prevederile art. 92^2 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996,
completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998.
Procedurile privind vanzarea actiunilor pe pietele organizate sunt cele
prevazute de dispozitiile legale in materie.
Art. 35
Stingerea creantelor bugetare la societatile comerciale se poate face si
prin plata efectuata de societatea comerciala debitoare, in cazul in care
aceasta a emis actiuni sau obligatiuni convertibile in actiuni, la cererea
Ministerului Finantelor.
Art. 36
Procedura de emitere a actiunilor sau a obligatiunilor convertibile in
actiuni, dupa caz, de catre societatea comerciala nominalizata in hotararea
Guvernului pentru stingerea creantelor bugetare, este cea prevazuta in Legea
nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata.
Art. 37
Termenele in care se vireaza la trezoreria statului sumele rezultate din
vanzarea actiunilor sau a obligatiunilor, dupa caz, sunt prevazute in Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 15/1998.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 38
La data intrarii in vigoare a hotararilor Guvernului pentru nominalizarea
societatilor comerciale se suspenda:
- procedura de executare silita pornita de orice creditor bugetar;
- procedura de privatizare inceputa de Fondul Proprietatii de Stat;
- amanarile si esalonarile acordate, in conditiile legii, privind plata
obligatiilor bugetare.
Efectele produse prin aplicarea procedurilor prevazute la alineatul
precedent inainte de suspendare nu se desfiinteaza, iar in cazul in care
creantele bugetare nu se sting total sau partial prin modalitatile prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998 si in termenul prevazut de
hotararile Guvernului, suspendarea inceteaza, procedurile urmand sa fie continuate
conform reglementarilor legale in materie.
Art. 39
Pentru perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a hotararilor
Guvernului prin care se nominalizeaza societatile comerciale si data stingerii
creantelor bugetare, in conditiile legii, ca urmare a aplicarii modalitatilor
prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998 nu se mai calculeaza
si nu se mai datoreaza majorari de intarziere pentru creantele bugetare
restante.
In cazul in care creantele bugetare ale societatilor comerciale
nominalizate nu pot fi stinse total sau partial prin modalitatile prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr 15/1998, calculul majorarilor de
intarziere continua, incepand cu data intrarii in vigoare a hotararilor
Guvernului prin care actiunile detinute de stat se transfera de la Ministerul
Finantelor la Fondul Proprietatii de Stat pana la realizarea integrala a
creantelor bugetare.
Art. 40
Creantele bugetare care nu au putut fi executate, total sau partial, prin
modalitatile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1998 vor fi
executate in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 11/1996.
Art. 41
Dupa incasarea in contul trezoreriei statului, indicat de Ministerul
Finantelor, a sumei achitate de tertii platitori, acesta va proceda la
distribuirea sumelor catre toti creditorii bugetari, in vederea stingerii
creantelor bugetare.
Distribuirea sumelor, prevazuta la alineatul precedent, se face
proportional cu valoarea creantelor bugetare comunicata, potrivit art. 4 din
prezentele norme metodologice, de catre creditorii bugetari.
Dupa incasarea sumelor fiecare creditor bugetar stinge, total sau partial,
obligatiile bugetare ale societatilor comerciale, in ordinea prevazuta de lege,
comunicandu i se acestuia modul de stingere pentru evidentierea in
contabilitate.