HOTARARE Nr. 269 din 31 martie 2005
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au
apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din
Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 312 din 13 aprilie 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 9
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea
unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale din Romania, aprobata cu completari prin Legea nr.
66/2004, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au
apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din
Romania, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si entitatile implicate in restituirea in natura sau acordarea
despagubirilor prevazute de lege vor duce la indeplinire dispozitiile prezentei
hotarari.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Francu
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Presedintele Autoritatii
pentru Urmarirea Aplicarii Unitare
a Legii nr. 10/2001,
Ingrid Zaarour
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/1999 privind
restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor
apartinand minoritatilor nationale din Romania
Norme metodologice:
Procedura de restituire a bunurilor care au apartinut comunitatilor
cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania se desfasoara in
conditiile stabilite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/1999,
aprobata cu completari prin Legea nr. 66/2004, si in conformitate cu prezentele
norme metodologice.
Ordonanta de urgenta:
"Art. 6
(1) Imobilele care au apartinut comunitatilor minoritatilor nationale din
Romania si care au fost preluate in mod abuziv, cu sau fara titlu, de statul
roman, de organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice, in
perioada 6 septembrie 1940 - 22 decembrie 1989, compuse din constructii
impreuna cu terenul aferent, existente in natura, se restituie fostilor
proprietari in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(2) Sunt imobile, in sensul prezentei ordonante de urgenta, constructiile,
impreuna cu anexele acestora si terenurile aferente lor situate in intravilanul
localitatilor, cu oricare din destinatiile avute la data preluarii. Bunurile
devenite imobile prin incorporare, adaugirile si imbunatatirile la aceste
constructii se preiau cu plata lor la valoarea actualizata.
(3) Prin comunitatea minoritatilor nationale se intelege entitatea juridica
de drept privat, constituita si organizata potrivit legii romane, care
reprezinta interesele cetatenilor unei comunitati ale unei minoritati nationale
ce a detinut in proprietate imobile preluate in mod abuziv si care dovedeste ca
este continuatoarea recunoscuta a persoanei juridice titulare de la care s-au
preluat bunurile de catre stat. Recunoasterea continuitatii entitatii juridice
de drept privat care se pretinde succesoarea fostului titular al dreptului de
proprietate se face de catre instanta judecatoreasca ce a autorizat functionarea
acesteia, in conditiile prevazute la art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(4) In toate cazurile, cererile de restituire a imobilelor prevazute la
alin. (1) se pot depune la Comisia speciala de retrocedare, instituita in
temeiul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea
unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, in termen de 6 luni de la
data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta.
Dupa acest termen nu se mai pot formula cereri de restituire sau retrocedare.
Actele doveditoare ale drepturilor solicitate se depun in termenul util
stabilit de comisie.
(5) In cazul in care imobilele ce fac obiectul cererilor de restituire sunt
afectate unor activitati de interes public din invatamant si cercetare,
sanatate sau sunt destinate functionarii unor asezaminte social-culturale,
sedii ale partidelor politice legal inregistrate, misiuni diplomatice, oficii
consulare, reprezentante ale organizatiilor internationale interguvernamentale
acreditate in Romania, solicitantul restituirii poate opta pentru:
a) restituirea numai a nudei proprietati, caz in care imobilul respectiv
isi va pastra afectatiunea pe o perioada de pana la 5 ani de la data deciziei
de restituire. In aceasta perioada proprietarul este scutit de plata
impozitului pe proprietate si, totodata, va fi beneficiarul unei chirii in
cuantumul stabilit prin hotarare a Guvernului. Plata cheltuielilor de
intretinere aferente imobilului respectiv revine utilizatorilor pe aceasta
perioada;
b) acordarea de masuri reparatorii prin echivalent, in conditiile Legii nr.
10/2001, cu modificarile si completarile ulterioare."
Norme metodologice:
1. Domeniul de aplicare prevazut la art. 6 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 83/1999 este limitat la acele preluari abuzive produse
in perioada 6 septembrie 1940 - 22 decembrie 1989, denumita in continuare
perioada de referinta.
2. Sunt considerate abuzive acele preluari de imobile care au apartinut
comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania,
produse in temeiul sau ca efect al unor acte normative ori administrative emise
in perioada de referinta, daca nu s-au acordat despagubiri juste si echitabile
in raport cu momentul preluarii. In cazul in care s-au platit despagubiri, dar
acestea sunt considerate neindestulatoare, restituirea in natura sau, dupa caz,
acordarea celorlalte masuri reparatorii prevazute de Legea nr. 10/2001 este
conditionata de restituirea despagubirilor primite sau de deducerea valorii
acestora, dupa caz, in conditiile stabilite de aceeasi lege.
Sunt considerate abuzive si preluarile fara titlu valabil ale imobilelor
care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale
din Romania in perioada de referinta sau fara respectarea dispozitiilor legale
in vigoare la data preluarii, precum si cele preluate fara temei legal, prin
acte de dispozitie ale organelor locale ale puterii sau administratiei de stat.
3. Pot face obiectul retrocedarii numai acele constructii care existau
fizic la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
83/1999. Prin urmare, constructiile solicitate trebuie sa fie cele preluate de
catre stat in perioada de referinta, incidenta beneficiului legii apreciindu-se
in functie de data nasterii dreptului la masuri reparatorii, respectiv data
intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/1999.
4. Prin sintagma teren aferent se intelege suprafata de teren afectata
constructiei retrocedabile, disponibila in limita imprejmuirilor existente.
5. Nu fac obiectul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/1999
terenurile situate in extravilanul localitatilor, deoarece acestea fac obiectul
altor legi speciale de restituire.
6. Valoarea actualizata a constructiilor preluate si modificate, la care
face referire art. 6 alin. (2) teza finala din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 83/1999, este valoarea de piata a imobilelor respective,
stabilita printr-o expertiza extrajudiciara de catre solicitantul restituirii.
7. Comisia speciala de retrocedare, instituita in temeiul Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002, cu modificarile ulterioare, are plenitudine
de competenta in solutionarea fazei administrative a cererilor de retrocedare
depuse de comunitatile minoritatilor nationale, cu privire la calificarea
preluarilor ca fiind abuzive sau nu, respectiv la calificarea preluarilor ca
fiind cu titlu sau fara titlu.
8. Prin sintagma acte doveditoare prevazuta la art. 6 alin. (4) teza finala
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/1999 se intelege:
a) orice inscrisuri care atesta dreptul de proprietate al solicitantului
asupra imobilului la data preluarii abuzive (act de vanzare-cumparare,
tranzactie, donatie, extras de carte funciara, act sub semnatura privata si
altele asemenea);
b) orice acte juridice sau declaratii care permit incadrarea preluarii ca
fiind abuziva, cu titlu sau fara titlu;
c) orice acte care intemeiaza prezumtia existentei dreptului de proprietate
al solicitantului asupra imobilului, la data preluarii abuzive (extrasul de
carte funciara, istoricul de rol fiscal, procesul-verbal intocmit cu ocazia
preluarii, orice act emanand de la o autoritate din perioada de referinta, care
atesta direct sau indirect faptul ca bunul respectiv apartinea solicitantului,
iar pentru mediul rural - extrasul de pe registrul agricol);
d) acte care permit recunoasterea calitatii de beneficiar al retrocedarii:
actul de infiintare, statutul de functionare si organizare al entitatii
solicitante, dovada ca entitatea solicitanta a retrocedarii este continuatoarea
persoanei juridice titulare de la care s-au preluat bunurile de catre stat si
altele asemenea. Are forta probanta numai originalul sau copia legalizata a
hotararii judecatoresti prin care se recunoaste continuitatea entitatii
juridice de drept privat care se pretinde succesoarea fostului titular al
dreptului de proprietate. Competenta in acest sens apartine instantei
judecatoresti care a autorizat functionarea entitatii solicitante, in
conditiile art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001;
e) expertize judiciare sau extrajudiciare de care solicitantul intelege sa
se prevaleze in sustinerea cererii sale;
f) orice acte sau inscrisuri pe care solicitantul intelege sa le foloseasca
in dovedirea cererii sale.
9. Se admit numai copii legalizate sau certificate pentru conformitate cu
originalul de pe actele doveditoare referitoare la proprietate si la calitatea
de comunitate a unei minoritati nationale indreptatite la retrocedare.
10. Pentru anumite situatii complexe Comisia speciala de retrocedare, in
virtutea plenitudinii de competenta, poate dispune elaborarea, de catre
istorici si/sau juristi cu experienta, de rapoarte si informari cu privire la
evolutia istorica si juridica a preluarii respective. De asemenea, Comisia
speciala de retrocedare poate efectua audieri ale unor persoane avizate, care
pot furniza informatii utile, si poate dispune deplasari la locul situarii
imobilului ale unor specialisti si intocmirea unor note de constatare. Actele
intocmite cu ocazia efectuarii acestor proceduri sunt considerate acte
doveditoare pentru solutionarea fazei administrative a retrocedarii.
11. Calificarea incidentei prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 83/1999 se stabileste de catre Comisia speciala de
retrocedare. In aceste cazuri Comisia speciala de retrocedare va comunica
solicitantului aceasta calificare si il va invita sa opteze pentru una dintre
variantele prevazute la art. 6 alin. (5) lit. a) si b), iar in cazul optarii
pentru varianta prevazuta la lit. b), sa precizeze masurile reparatorii prin echivalent,
prevazute de Legea nr. 10/2001, pe care acesta le pretinde.
12. In cazul in care solicitantul retrocedarii opteaza pentru restituirea
nudei proprietati, conform prevederilor art. 6 alin. (5) lit. a) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 83/1999, afectiunea existenta va subzista pana la
punerea efectiva in posesie, dar nu mai mult de 5 ani.
13. Cuantumul chiriei ce se cuvine proprietarului caruia i se restituie
numai nuda proprietate va fi stabilit conform Hotararii Guvernului nr. 244/2004
pentru stabilirea cuantumului chiriilor aferente imobilelor care fac obiectul
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind
retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din
Romania.
14. Prin cheltuieli de intretinere aferente imobilului se intelege
cheltuielile necesare si utile pentru buna functionare a imobilului respectiv
si de natura a conserva aceeasi stare a acestuia de la data restituirii nudei
proprietati pana la punerea in posesie. Efectuarea unor lucrari de inlocuire
sau de schimbare a retelei de canalizare, a instalatiei de alimentare cu apa,
inclusiv a obiectelor sanitare, a instalatiei de incalzire centrala sau a
sobelor de incalzire, inlocuirea tamplariei de lemn uzate - usi si ferestre, repararea
sarpantei, a invelitorii, a jgheaburilor si burlanelor, precum si retencuirea
peretilor interiori sau exteriori se pot face numai cu acordul nudului
proprietar.
15. Masurile reparatorii prin echivalent, prevazute la art. 6 alin. (5)
lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/1999, acordate in
conditiile Legii nr. 10/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, vor
consta in compensarea cu alte bunuri ori servicii oferite in echivalent de
detinatorul actual al imobilului, in acordarea de actiuni la societati
comerciale tranzactionate pe piata de capital, de titluri de valoare nominala
folosite exclusiv in procesul de privatizare sau de despagubiri banesti. Aceste
masuri reparatorii pot fi combinate.
Ordonanta de urgenta:
"Art. 7
(1) Comisia speciala de retrocedare va analiza documentatia prezentata de
solicitanti pentru fiecare imobil si va dispune, prin decizie motivata,
restituirea imobilelor solicitate sau, dupa caz, respingerea cererii de
restituire, daca se apreciaza ca aceasta nu este intemeiata.
(2) Deciziile Comisiei speciale de retrocedare pot fi atacate la sectia de
contencios administrativ a tribunalului in a carui raza teritoriala este situat
imobilul solicitat, in termen de 30 de zile de la comunicarea acestora.
Hotararea pronuntata de tribunal poate fi atacata cu recurs, potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
(3) Ministerele, prefecturile, primarii, serviciile de cadastru si
birourile de carte funciara, precum si celelalte institutii publice au
obligatia de a furniza, la cererea expresa a Comisiei speciale de retrocedare,
informatii privind situatia juridica a imobilelor care fac obiectul cererilor
de restituire, in vederea fundamentarii deciziilor acesteia.
(4) Prevederile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator."
Norme metodologice:
1. Daca o data cu cererea de retrocedare s-au depus acte doveditoare si
solicitantul precizeaza in mod expres faptul ca nu mai are alte probe de
administrat, Comisia speciala de retrocedare va dispune, prin decizie motivata,
asupra cererii solicitantului, in termen de 60 de zile de la data depunerii
acesteia.
2. In cazul in care se apreciaza ca documentatia este incompleta si este
necesara completarea acesteia, termenul de 60 de zile curge de la data
depunerii actelor suplimentare solicitate de Comisia speciala de retrocedare.
3. La cererea expresa a Comisiei speciale de retrocedare, pentru motivarea
deciziei acesteia, ministerele, prefecturile, primarii, serviciile de cadastru,
birourile de carte funciara, precum si celelalte institutii publice sunt
obligate ca, in termen de 30 de zile de la data solicitarii, sa furnizeze
informatii referitoare la unitatile detinatoare, amplasamentul imobilelor,
terenul aferent lor sau orice alte date privind situatia juridica si locativa a
acestora.
4. Institutiile publice interesate vor propune motivat mentinerea
afectatiunii speciale prevazute la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 10/2001,
urmand ca Guvernul sa stabileasca, prin hotarare, imobilele care nu vor fi
retrocedate in natura si pentru care se acorda masuri reparatorii prin
echivalent.
Pentru fundamentarea propunerii de mentinere a afectatiunii speciale se vor
avea in vedere urmatoarele aspecte:
- imposibilitatea mutarii activitatilor respective in alte imobile detinute
legal de respectiva entitate;
- situarea imobilului este esentiala pentru buna desfasurare a
activitatilor de utilitate publica sau sociala;
- prin restituirea in natura s-ar impune disponibilizari semnificative de
salariati care ar afecta buna desfasurare a activitatii.
Ordonanta de urgenta:
"Art. 9
(1) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonante de urgenta, Guvernul va emite norme metodologice de
aplicare.
(2) In cadrul aceluiasi termen, se vor completa in mod corespunzator, prin
hotarare a Guvernului, atributiile si regulamentul Comisiei speciale de
retrocedare.
(3) In vederea asigurarii conditiilor de functionare si dotare a Comisiei
speciale de retrocedare, se suplimenteaza bugetul Ministerului Administratiei
si Internelor in mod corespunzator.
(4) In cazul in care, pentru imobilele ce au facut obiectul procedurilor
prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea
unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale din Romania si in prezenta ordonanta de urgenta, din
diverse motive nu s-au concretizat procedurile de restituire, solutionarea
restituirii acestora se va prelua si se va hotari de catre Comisia speciala de
retrocedare."
Norme metodologice:
Procedurile de restituire initiate ca urmare a cererilor depuse in temeiul
dispozitiilor legale la care face referire art. 9 alin. (4) Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 83/1999 si care, din diverse motive, nu au fost
finalizate vor fi indeplinite conform legislatiei in vigoare la data depunerii
cererilor, de catre Comisia speciala de retrocedare instituita prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 94/2000.