HOTARARE Nr. 273 din 14 iunie 1994
privind aprobarea Regulamentului de receptie a lucrarilor de constructii si
instalatii aferente acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 193 din 28 iulie 1994
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de receptie a lucrarilor de constructii si
instalatii aferente acestora, prevazut in anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea
ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 3
Prevederile contrare prezentei hotarari se abroga.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Dan Mogos,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT*)
de receptie a lucrarilor de constructii si instalatii aferente acestora
-----------------
*) Lucrarile de montaj utilaje, echipamente si instalatii tehnologice nu
fac obiectul prezentului regulament.
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Receptia constituie o componenta a sistemului calitatii in constructii si
este actul prin care investitorul declara ca accepta, preia lucrarea cu sau
fara rezerve si ca aceasta poate fi data in folosinta. Prin actul de receptie
se certifica faptul ca executantul si-a indeplinit obligatiile in conformitate
cu prevederile contractului si ale documentatiei de executie.
Art. 2
In intelesul prezentului regulament, investitorul este persoana fizica sau
juridica care incheie contractul de executare de lucrari de constructii,
urmareste indeplinirea lui si preia lucrarea.
Executantul este parte contractanta care realizeaza lucrarea sau
reprezentantul legal al acestuia, daca lucrarea este realizata printr-o
asociere.
Art. 3
Receptia lucrarilor de constructii de orice categorie si instalatii
aferente acestora se efectueaza atat la lucrari noi, cat si la interventiile in
timp asupra constructiilor existente (reparatii capitale, consolidari,
modificari, modernizari, extinderi etc.) si se realizeaza in doua etape:
- receptia la terminarea lucrarilor;
- receptia finala la expirarea perioadei de garantie.
Art. 4
Pentru lucrarile de constructii si instalatii aferente acestora, indiferent
de sursa de finantare, de forma de proprietate sau de destinatie, receptiile se
vor organiza de catre ordonatorii de credite sau proprietari, care, in sensul
prezentului regulament, au calitatea de investitori.
Art. 5
Receptia se poate face prin acordul partilor sau, in cazul cand partile nu
ajung la un acord pentru rezolvarea neintelegerilor ivite cu ocazia incheierii
procesului-verbal de receptie, ele se pot adresa instantei judecatoresti
competente
CAP. 2
Receptia la terminarea lucrarilor
Art. 6
Executantul trebuie sa comunice investitorului data terminarii tuturor
lucrarilor prevazute in contract, printr-un document scris confirmat de
investitor. O copie a comunicarii va fi transmisa de executant si
reprezentantului investitorului pe santier.
Art. 7
Comisiile de receptie pentru constructii si pentru instalatiile aferente
acestora se vor numi de catre investitor si vor fi alcatuite din cel putin 5
membri. Dintre acestia, obligatoriu vor face parte un reprezentant al
investitorului si un reprezentant al administratie publice locale pe teritoriul
careia este situata constructia, iar ceilalti vor fi specialisti in domeniu.
Pentru constructiile de importanta exceptionala, avand in vedere gradul de
risc sub aspectul sigurantei, destinatia, modul de utilizare, complexitatea si
volumul lucrarilor care fac obiectul receptiei, comisiile de receptie vor fi
alcatuite din cel putin 7 membri, numarul de specialisti fiind de minimum 5.
Comisiile de receptie pentru constructii de locuinte parter, parter si un
etaj, cu inaltimea la cornisa de maximum 8 metri, cu cel mult 4 apartamente, cu
suprafata desfasurata de maximum 150 mp, pentru anexele gospodaresti ale
acestora, precum si pentru constructiile provizorii, vor fi alcatuite din 2
membri: investitorul sau proprietarul si delegatul administratiei publice
locale.
Art. 8
Investitorul va organiza inceperea receptiei in maximum 15 zile de la
notificarea terminarii lucrarilor si va comunica data stabilita:
a) membrilor comisiei de receptie;
b) executantului;
c) proiectantului.
Reprezentantii executantului si ai proiectantului nu pot face parte din
comisia de receptie, acestia avand calitatea de invitati.
Pentru obiectivele militare stabilite prin ordin al ministrului apararii
nationale, al ministrului de interne si al directorului Serviciului Roman de
Informatii, comisia de receptie se numeste de catre organele proprii ale
acestora.
Art. 9
Proiectantul, in calitate de autor al proiectului constructiei, va intocmi
si va prezenta in fata comisiei de receptie punctul sau de vedere privind
executia constructiei.
Art. 10
La receptia cladirilor cu inaltimea de peste 28 m, cu sali aglomerate, cu
capacitate pentru mai mult de 150 persoane, a hotelurilor, a spitalelor,
caminelor pentru copii si batrani sau a altor cladiri destinate persoanelor ce
nu se pot evacua singure, investitorii sunt obligati ca in comisiile de
receptie sa includa si o persoana desemnata de inspectiile teritoriale din
cadrul Comandamentului trupelor de pompieri si care va fi solicitata in scris
de catre investitor.
Numele persoanei desemnate de inspectiile teritoriale ale Comandamentului
trupelor de pompieri va fi comunicat in scris investitorului in intervalul de
timp de la primirea solicitarii pana la data intrunirii comisiei de receptie.
Procesul-verbal de receptie va consemna realizarea masurilor prevazute in
documentatia de executie din punct de vedere al prevenirii si al stingerii incendiilor,
fara de care receptia nu este acceptata.
Art. 11
La receptia cladirilor cuprinse in listele de monumente istorice,
investitorii sunt obligati ca in comisiile de receptie sa includa si o persoana
desemnata de catre comisiile zonale pentru monumente, ansambluri si situri
istorice.
Art. 12
In cazul in care investitorul nu stabileste, in urma comunicarii primite, o
data pentru receptia lucrarilor in termenul prevazut la art. 8, sau daca la
data fixata nu se prezinta la locul de receptie direct sau prin imputernicit,
executantul va reinnoi cererea pentru fixarea unei noi data de receptie in
conditiile de la art. 8.
Daca nici pana la expirarea acestui al doilea termen investitorul nu
fixeaza receptia sau daca comisia de receptie nu se prezinta la data fixata
direct sau prin imputernicit legal, executantul va stabili un termen de
receptie in intervalul de 12 zile calendaristice de la expirarea celui de-al
doilea termen. Executantul va comunica investitorului in timp util termenul pe care
l-a fixat. Daca investitorul, prin comisia de receptie, nu se prezinta la
termenul fixat si nici nu a convenit cu executantul, inainte de termenul fixat
de acesta, asupra unui alt termen pentru receptie, executantul va notifica in
scris investitorului ultimul termen de intrunire a comisiei de receptie.
In notificare, executantul va preciza, totodata, ca investitorul va
raspunde pentru acoperirea tuturor pagubelor produse prin neconvocarea comisiei
de receptie.
Art. 13
Comisia de receptie se intruneste la data, ora si locul fixate, iar
presedintele acesteia, numit de investitor, stabileste programul dupa care va
fi facuta receptia.
Comisia de receptie poate functiona numai in prezenta a cel putin 2/3 din
membrii numiti ai acesteia. Hotararile comisiei se iau cu majoritate simpla.
In cazul in care comisia nu se intruneste in totalitatea ei, presedintele
poate fixa, pentru categoriile de lucrari pentru care nu s-au prezentat membrii
comisiei, un nou termen in vederea efectuarii receptiei, termen ce nu va depasi
4 zile lucratoare de la data fixata initial.
In vederea desfasurarii in bune conditii a receptiei, investitorul are
obligatia de a pune la dispozitia comisiei de receptie documentatia de
executie, precum si documentele si explicatiile care ii sunt necesare.
Art. 14
Comisia de receptie examineaza:
a) respectarea prevederilor din autorizatia de construire, precum si
avizele si conditiile de executie impuse de autoritatile competente.
Examinarea se va face:
- cercetarea vizuala a constructiei;
- analiza documentelor continute in carte tehnica a constructiei;
b) executarea lucrarilor in conformitate cu prevederile contractului, ale
documentatiei de executie si ale reglementarilor specifice, cu respectarea
exigentelor esentiale, conform legii;
c) referatul de prezentare intocmit de proiectant cu privire la modul in
care a fost executata lucrarea. Investitorul va urmari ca aceasta activitate sa
fie cuprinsa in contractul de proiectare;
d) terminarea tuturor lucrarilor prevazute in contractul incheiat intre
investitor si executant si in documentatia anexata la contract.
In cazurile in care exista dubii asupra inscrisurilor din documentele
cartii tehnice a constructiei, comisia poate cere expertize, alte documente,
incercari suplimentare, probe si alte teste.
Art. 15
La terminarea examinarii, comisia va consemna observatiile si concluziile
in procesul-verbal de receptie, model prezentat in anexa nr. 1 la regulament,
si il va inainta in termen de 3 zile lucratoare investitorului impreuna cu
recomandarea de admitere cu sau fara obiectii a receptiei, amanarea sau
respingerea ei.
Art. 16
Comisia de receptie recomanda admiterea receptiei in cazul in care nu
exista obiectii sau cele care s-au consemnat nu sunt de natura sa efectueze
utilizarea lucrarii conform destinatiei sale.
Art. 17
Comisia de receptie recomanda amanarea receptiei cand:
- se constata lipsa sau neterminarea unor lucrari ce afecteaza siguranta in
exploatare a constructiei din punct de vedere al exigentelor esentiale;
- constructia prezinta vicii a caror remediere este de durata si care, daca
nu ar fi facute, ar diminua considerabil utilitatea lucrarii;
- exista in mod justificat dubii cu privire la calitatea lucrarilor si este
nevoie de incercari de orice fel pentru a le clarifica.
Art. 18
Comisia de receptie recomanda respingerea receptiei daca se constata vicii
care nu pot fi inlaturate si care prin natura lor implica realizarea unei sau a
mai multor exigente esentiale, caz in care se impun expertize, reproiectari,
refaceri de lucrari etc.
Art. 19
Absenta executantului de la receptie nu constituie motiv pentru amanarea
si/sau anularea actului de receptie. In cazul in care executantul nu se prezinta
la receptie, investitorul poate solicita asistenta pentru receptie unui expert
tehnic neutru atestat, care sa consemneze, separat de procesul-verbal, starea
de fapt constatata.
Art. 20
Situatiile de absenta a unor persoane sau delegati convocati vor fi
consemnate in procesul-verbal de receptie.
Art. 21
Presedintele comisiei de receptie va prezenta investitorului
procesul-verbal de receptie cu observatiile participantilor si cu recomandarea
comisiei. Pe baza procesului-verbal de receptie, investitorul hotaraste
admiterea, amanarea sau respingerea receptiei si notifica hotararea sa in
interval de 3 zile lucratoare executantului, impreuna cu un exemplar din
procesul-verbal.
Art. 22
In cazul in care admiterea receptiei se face cu obiectii, in
procesul-verbal de receptie se vor indica in mod expres acele lipsuri care
trebuie sa fie remediate. Termenele de remediere se vor conveni cu executantul,
dar ele vor depasi, de regula, 90 de zile calendaristice de la data receptiei
daca, datorita conditiilor climatice, nu trebuie fixat alt termen.
Art. 23
Daca executantul nu-si indeplineste obligatiile prevazute la art. 22 dupa
trecerea termenului de remediere convenit, investitorul il va soma in acest
sens, iar daca executantul nu da curs somatiei, investitorul este in drept sa
execute remedierile pe cheltuiala si riscul executantului in culpa si sa
pretinda plata prejudiciului produs.
Art. 24
Refuzul executantului de a semna procesul-verbal de receptie se consemneaza
in cadrul acestuia.
Art. 25
Dupa executarea remedierilor, executantul va cere in scris investitorului
anularea obiectiilor. Daca, in decurs de 30 de zile calendaristice de la data
cererii executantului, investitorul nu anuleaza obiectiile, se recurge la procedura
de arbitraj, daca ea a fost prevazuta in contract si, in cazul ramanerii in
dezacord, poate sa-l actioneze la instanta judecatoreasca competenta.
Art. 26
Data receptia este cea a incheierii de catre comisia de receptie a
procesului-verbal de receptie a lucrarilor, cu sau fara obiectii.
Art. 27
Executantul are la dispozitie 20 de zile calendaristice de la data primirii
procesului-verbal de receptie, amanarea sau de respingere a receptiei pentru a
constata obiectiile sau respingerea. Litigiul se rezolva prin arbitraj, daca
aceasta forma de conciliere a fost prevazuta in contract, sau prin actiune
inaintata la instanta judecatoreasca competenta.
Art. 28
Investitorul preia lucrarea la data prevazuta la art. 26, in afara cazului
in care receptia este amanata sau respinsa.
Art. 29
In cazul depasirii de catre investitor a termenului de 30 de zile prevazut
la art. 25, fara a cadea de comun acord cu executantul asupra prelungirii
acestui termen, se apeleaza la arbitraj, iar apoi la instanta judecatoreasca.
Art. 30
Dupa acceptarea receptiei de catre investitor cu sau fara obiectii, acesta
nu mai poate emite alte solicitari de remediere de lucrari, penalizari,
diminuari de valori si alte asemenea, decat cele consemnate in procesul-verbal
de receptie. Fac exceptie viciile ascunse descoperite in termenul stabilit
conform legii.
Art. 31
In cazurile in care investitorul solicita prelucrarea unei parti din
lucrare inainte de terminarea intregii lucrari prevazute in contract, se va
incheia un proces-verbal de predare-primire intre executant si investitor, in
care se va consemna starea partii de lucrare in cauza, masurile de conservare,
precum si cele de protectie reciproca a desfasurarii activitatii celor doua
parti. Toate riscurile si pericolele pentru partea preluata trec temporar
asupra investitorului, cu exceptia viciilor ascunse si a celor decurgand din
executarea necorespunzatoare.
Procesul-verbal de predare-primire incheiat in aceste conditii nu este un
proces-verbal de receptie pentru partea de lucrare in cauza, dar investitorul
poate cere inscrierea in procesul-verbal de receptie, intocmit la terminarea
lucrarii in intregime, a viciilor pe care le-a constatat cu ocazia
predarii-primirii si le-a consemnat in procesul-verbal respectiv. Pentru partea
de lucrare preluata de investitor, perioada de garantie pentru viciile care nu
tin de siguranta constructiei incepe de la data terminarii remedierilor.
CAP. 3
Receptia finala
Art. 32
Receptia finala este convocata de investitor in cel mult 15 zile dupa
expirarea perioadei de garantie. Perioada de garantie este cea prevazuta in
contract.
Art. 33
La receptia finala participa:
a) investitorul;
b) comisia de receptie numita de investitor;
c) proiectantul lucrarii;
d) executantul.
Art. 34
Comisia de receptie finala se intruneste la data, ora si locul fixate si
examineaza urmatoarele:
a) procesele-verbale de receptie la terminarea lucrarilor;
b) finalizarea lucrarilor cerute de "receptia de la terminarea
lucrarilor";
c) referatul investitorului privind comportarea constructiilor si
instalatiilor aferente in exploatare pe perioada de garantie, inclusiv viciile
aferente si remedierea lor.
Art. 35
Comisia de receptie poate cere, in cazuri foarte bine justificate si/sau in
cazul aparitiei unor vicii, efectuarea de incercari si expertize.
Art. 36
La terminarea receptiei comisia de receptie finala isi va consemna
observatiile si concluziile in procesul-verbal de receptie finala, model
prezentat in anexa nr. 2 la prezentul regulament, pe care-l va inainta
investitorului, in termen de 3 zile lucratoare impreuna cu recomandarea de
admitere, cu sau fara obiectii, a receptiei, de amanare sau de respingere a ei.
Art. 37
In cazul in care comisia de receptie finala recomanda admiterea cu
obiectii, amanarea sau respingerea receptiei, ea va trebui sa propuna masuri
pentru inlaturarea neregulilor semnalate.
Comisia de receptie finala recomanda respingerea receptiei finale in cazul
in care nu se respecta una sau mai multe dintre exigentele esentiale.
Art. 38
Lucrarea a carei receptie finala a fost respinsa va fi pusa in stare de
conservare prin grija si pe cheltuiala investitorului, iar utilizarea ei va fi
interzisa.
Investitorul se va putea indrepta pentru recuperarea pagubelor impotriva
factorilor implicati in executarea constructiei, vinovati de viciile constatate
cu ocazia receptiei, cat si pentru nefunctionarea constructiilor si/sau a
instalatiilor aferente acestora.
Investitorul hotaraste admiterea receptiei pe baza recomandarii comisiei de
receptie finala si notifica executantului hotararea sa in termen de 3 zile de
la primirea propunerilor comisiei din procesul-verbal de receptie finala.
Art. 39
Data receptiei finale este data notificarii de catre investitor a hotararii
sale.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 40
Se excepteaza de la prevederile prezentului regulament constructiile de
locuinte parter, parter si un etaj, cu inaltimea la cornisa de maximum 8 metri,
cu 4 apartamente si anexele gospodaresti ale acestora, precum si constructiile
provizorii cu suprafete desfasurate mai mici de 150 mp. Pentru acestea,
documentele necesare sunt prezentate in anexele nr. 3 si 4 la prezentul
regulament.
Art. 41
Cheltuielile de orice natura necesitate de activitatea comisiei de receptie
finala cad in sarcina investitorului.
Membrii comisiei de receptie vor fi angajati prin contract de colaborare de
catre investitor, daca este cazul.
Cheltuielile ocazionate de incercari, altele decat cele care decurg din
prevederile contractuale, se platesc de catre partea care a avut initiativa
efectuarii lor. In situatiile in care, in urma rezultatelor nefavorabile ale
incercarilor, se stabileste o culpa, cheltuielile respective se suporta de
catre partea in culpa.
Cheltuielile de expertiza sau cele ocazionate de asistenta unui expert se
platesc de partea care a avut initiativa convocarii expertului si se suporta de
partea in culpa.
Art. 42
Daca partile nu ajung la incheierea unui proces-verbal de receptie finala
pe cale amiabila, ele se pot adresa instantei judecatoresti competente.
Art. 43
Partile in litigiu pot conveni asupra unei proceduri de arbitraj, potrivit
legii.
Art. 44
Procesele-verbale de receptie la terminarea lucrarilor se difuzeaza prin
grija investitorului:
a) executantului;
b) proiectantului;
c) organului administratiei publice locale, emitent al autorizatiei de
construire;
d) organului administratiei financiare locale.
Art. 45
Procesele-verbale de receptie finala se difuzeaza prin grija
investitorului:
a) organului administratiei publice locale, emitent al autorizatiei de
construire;
b) executantului.
Art. 46
Cartea tehnica a constructiei, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 6
la prezentul regulament, se pastreaza de investitor pe toata durata existentei
constructiei.
Art. 47
In toate situatiile investitorului este depozitarul arhivei privind
lucrarea in cauza.
Art. 48
Termenii folositi in cadrul regulamentului sunt definiti in anexa nr. 5 la
acesta.
Art. 49
Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne si Serviciul Roman de
Informatii se excepteaza de la prevederile art. 44 si 45.
Art. 50
Anexele nr. 1, 2, 3, 4, 5 si 6 fac parte integranta din prezentul
regulament.
ANEXA 1
la regulament
INVESTITOR
PROCES-VERBAL DE RECEPTIE LA TERMINAREA LUCRARILOR
Nr. ......... din ................
privind lucrarea ........................................................
...........................................................................
executata in cadrul contractului nr. ....... din .........., incheiat intre
.............................pentru lucrarile de ..........................
...........................................................................
1. Lucrarile au fost executate in baza autorizatiei nr. ................,
eliberata de ........................... la ..............................,
cu valabilitate pana la ..............................
2. Comisia de receptie si-a desfasurat activitatea in intervalul ..........
............................, fiind formata din :
...........................................
(nume si prenume)
...........................................
...........................................
3. Au mai participat la receptie :
...........................................................................
(nume si prenume) (calitatea)
4. Constatarile comisiei de receptie :
4.1. Din documentatia scrisa si desenata necesara a fi prezentata au lipsit
sau sunt incomplete piesele cuprinse in lista anexa nr. 1.
4.2. Cantitatile de lucrari cuprinse in lista anexa nr. 2 nu au fost
executate.
4.3. Lucrarile cuprinse in lista anexa nr. 3 nu respecta prevederile
proiectului.
5. Comisia de receptie, in urma constatarilor facute, propune :
............................................................................
............................................................................
6. Comisia de receptie motiveaza propunerea facuta prin :
............................................................................
............................................................................
............................................................................
7. Comisia de receptie recomanda urmatoarele :
............................................................................
............................................................................
............................................................................
8. Prezentul proces-verbal, continand ........file si .......... anexe
numerotate, cu un total de ............... file, a fost incheiat astazi ...
............. la .................... in ....... exemplare.
Comisia de receptie *) Specialist *)
Presedinte : ..................... ............................
Membri : ......................... ............................
---------------
*) Numele, prenumele si semnatura.
ANEXA 2
la regulament
INVESTITOR
PROCES-VERBAL DE RECEPTIE FINALA
Nr. ............din ................
privind lucrarea .........................................................
............................................................................
...........................................................................,
autorizata cu nr. .............din ................., cu valabilitate pana
la ..................., de catre ...........................................
1. Comisia de receptie finala si-a desfasurat activitatea in intervalul ..
......................, fiind formata din :
...........................................
(nume si prenume)
2. Au mai participat la receptie :
............................................................................
(nume si prenume) (calitatea)
3. Comisia de receptie finala, in urma examinarii lucrarii si a documentelor
cuprinse in cartea tehnica a constructiei, a constatat urmatoarele :
3.1. Lucrarile pe specialitati au fost executate si receptionate conform
listei anexa nr. 1.
3.2. Lucrarile au fost complet terminate la data de ......................
3.3. Observatiile facute de comisia de receptie finala sunt prezentate in
lista anexa nr. 2.
3.4. Cartea tehnica a constructiei si fisa sintetica a obiectului au fost (nu
au fost) completate.
3.5. Instructiunile de exploatare si urmarire a comportarii in timp a
obiectului (nu) sunt in posesia utilizatorului.
3.6. Constructia s-a comportat (nu s-a comportat) corespunzator in perioada
de
la terminarea ei la data de ................. pana in prezent, respectiv pe o
durata de ................. luni, constatarile comisiei fiind enumerate in
anexa
nr. 3.
3.7. Valoarea obiectului este de ................... lei, conform listei
anexa
nr. 1.
4. In baza constatarilor facute, comisia de receptie finala propune :
............................................................................
............................................................................
5. Comisia de receptie finala motiveaza propunerea facuta prin :
............................................................................
............................................................................
6. Comisia de receptie finala recomanda urmatoarele :
............................................................................
............................................................................
7. Prezentul proces-verbal, continand .......... file si .................
anexe numerotate, cu un total de .............. file, a fost incheiat astazi
................. la ................. in .......... exemplare.
Comisia de receptie *) Specialisti *)
Presedinte : ...................
Membri : .......................
.......................
.......................
-------------------
*) Numele, prenumele si semnatura.
ANEXA 3
la regulament
INVESTITOR
PROCES-VERBAL DE RECEPTIE LA TERMINAREA LUCRARILOR
Nr. ........... din ...............
privind lucrarea ........................................................
..........................................................................,
executata in cadrul contractului nr. .............. din ..................,
incheiat intre .................... si intre ..............................
pentru lucrarile de .......................................................
...........................................................................
1. Lucrarile au fost executate in baza autorizatiei nr. .................
eliberata de ....................... la ................., cu valabilitate
pana la .......................................
2. Comisia de receptie si-a desfasurat activitatea in intervalul ........
................, fiind formata din :
.........................................
(nume si prenume)
3. Au mai participat la receptie :
...........................................................................
(nume si prenume) (calitatea)
4. Comisia de receptie, in urma constatarilor facute, propune :
...........................................................................
...........................................................................
5. Comisia de receptie recomanda urmatoarele : ..........................
...........................................................................
...........................................................................
6. Prezentul proces-verbal, continand ........... file si ......... anexe
numerotate, cu un total de ............... file, a fost incheiat astazi ...
.................. la ............. in ............. exemplare.
Comisia de receptie *)
Investitor (proprietar) : ...............................
Delegat al administratiei publice locale : ................
ANEXA 4
la regulament
INVESTITOR
PROCES-VERBAL DE RECEPTIE FINALA
Nr. ........... din .................
privind lucrarea .........................................................
............................................................................
...........................................................................,
autorizata cu nr. .............. din ............., cu valabilitate pana la
........................, de catre .........................................
............................................................................
1. Comisia de receptie finala si-a desfasurat activitatea in intervalul ..
..............., fiind formata din :
..................................................
(nume si prenume)
2. Au mai participat la receptie :
............................................................................
(nume si prenume) (calitatea)
3. Comisia de receptie finala, in urma examinarii lucrarii si a documentelor,
a constatat urmatoarele :
............................................................................
4. Valoarea obiectului este de ................ lei, conform listei anexa nr.
1.
5. In baza constatarilor facute, comisia de receptie finala propune :
............................................................................
6. Prezentul proces-verbal, continand ........... file si ................
anexe numerotate, cu un total de ............... file, a fost incheiat astazi
................ la ....................., in ............. exemplare.
Comisia de receptie finala *)
Investitor (proprietar ) ...........................
Delegat al administratiei publice locale : ...........
-----------------
*) Numele, prenumele si semnatura.
ANEXA 5
la regulament
DEFINITII PRIVIND TERMENII UTILIZATI IN REGULAMENT
1. Receptia lucrarilor de constructii si instalatii aferente acestora -
actul prin care investitorul certifica (atesta) realizarea lucrarilor de
constructii si instalatii aferente acestora, in conformitate cu prevederile
contractuale (documentatii tehnice de executie, caiete de sarcini, specificatii
tehnice etc.) si cu cerintele documentelor oficiale (autorizatia de construire,
avize ale organelor autorizate, reglementari tehnice aplicabile, cartea tehnica
a constructiei etc.) si declara ca accepta sa preia lucrarile executate si ca
acestea pot fi date in folosinta.
2. Receptia la terminarea lucrarilor - receptia efectuata la terminarea
completa a lucrarilor unui obiect sau unei parti din constructie, independenta,
care poate fi utilizata separat.
3. Receptia finala - receptia efectuata dupa expirarea perioadei de
garantie.
4. Perioada de garantie - perioada de timp cuprinsa intre data receptiei si
terminarea lucrarilor, a carei durata se stabileste prin contract si in cadrul
careia antreprenorul are obligatia inlaturarii, pe cheltuiala sa, a tuturor
deficientelor aparute datorita nerespectarii clauzelor si specificatiilor
contractuale sau a prevederilor reglementarilor tehnice aplicabile.
5. Cartea tehnica a constructiei - ansamblul documentelor tehnice
referitoare la proiectarea, executia, receptia, exploatarea si urmarirea
comportarii in exploatare a constructiei si instalatiilor aferente acesteia,
cuprinzand toate datele, documentele si evidentele necesare pentru
identificarea si determinarea starii tehnice (fizice) a constructiei respective
si a evolutiei acesteia in timp.
6. Proprietar - dupa incheierea procesului-verbal de receptie de la
terminarea lucrarilor, investitorul poarta denumirea generica de proprietar.
ANEXA 6
la regulament
CARTE TEHNICA A CONSTRUCTIEI
CENTRALIZATORUL
pieselor cuprinse in cartea tehnica a constructiei
1. Fisa de date sintetice.
2. Capitolul A *): Documentatia privind proiectarea.
3. Capitolul B *): Documentatia privind executia.
4. Capitolul C *): Documentatia privind receptia.
5. Capitolul D *): Documentatia privind exploatarea, repararea,
intretinerea si urmarirea comportarii in timp.
6) Jurnalul evenimentelor:
Capitolul A *) Documentatia privind proiectarea.
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Capitolul B *) Documentatia privind executia.
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
------------------
*) Se vor include pe capitole borderourile generale ale dosarelor
documentatiei de baza si copiile borderourilor cu cuprinsul fiecarui dosar in
parte.
Capitolul C *) Documentatia privind receptia.
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Capitolul D *) Documentatia privind exploatarea, intretinerea, repararea si
urmarirea comportarii in timp.
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
FISA DE DATE SINTETICE
1 Obiectul de constructie (denumire, localizare) .........................
............................................................................
2. Investitorul (denumirea si sediul unitatii) ...........................
............................................................................
3. Delegatii investitorului cu sarcini de verificare a calitatii constructiei
(numele, prenumele, functia, atributia) ....................................
............................................................................
4. Proiectantul lucrarii
a) Denumirea si sediul sau adresa unitatii proiectant general si a unitatilor
subproiectante .............................................................
b) Numele si prenumele sefului de proiect ................................
............................................................................
c) Numele si prenumele proiectantilor de specialitate, denumirea si sediul
unitatilor de care apartin .................................................
............................................................................
5. Verificatorul (verificatorul de proiecte atestat), numele, prenumele,
numarul certificatului de atestare .........................................
............................................................................
6. Executantul constructiei
a) Denumirea si sediul sau adresa unitatii executante (antreprenor general)
si, daca este cazul, a unitatilor executante pentru instalatiile aferente
constructiilor .............................................................
............................................................................
............................................................................
b) Numele si prenumele sefului de santier ................................
c) Numele si prenumele conducatorului direct al lucrarilor (seful punctului
de
lucru al obiectivului) .....................................................
............................................................................
7. Modificari intervenite in datele de la pct. 1-6 (data modificarii si
modificarea) ...............................................................
............................................................................
--------------------
*) Se vor include pe capitole borderourile generale ale dosarelor
documentatiei de baza si copiile borderourilor cu cuprinsul fiecarui dosar in
parte.
8. Expertii tehnici atestati care au verificat calitatea si comportarea
constructiei (numele, prenumele, numarul certificatului de atestare) .......
............................................................................
9. Comisia de receptie la terminarea lucrarilor (numele, prenumele si
unitatea
de care apartin) ............................................................
.............................................................................
.............................................................................
10. Comisia de receptie finala (numele, prenumele si unitatea de care
apartin)
.............................................................................
.............................................................................
11. Data inceperii executiei ..............................................
12. Data aprobarii receptiei la terminarea lucrarilor .....................
13. Data aprobarii receptiei finale .......................................
14. Gradul de seismicitate luat in calcul la proiectarea constructiei .....
15. Alte date .............................................................
.............................................................................
...................................
NORME DE INTOCMIRE A CARTII TEHNICE A CONSTRUCTIEI
CAP. 1
Dispozitii generale
1. Cartea tehnica a constructiei se compune din ansamblul de documente
referitoare la proiectarea, executia, receptia, exploatarea, intretinerea,
repararea si urmarirea in timp a constructiei.
2. Carte tehnica se definitiveaza inainte de receptia finala.
3. Cartea tehnica, dupa intocmire, se completeaza si se pastreaza pentru
fiecare obiect de constructii de catre investitor sau, dupa caz, de catre
proprietar.
4. Cartea tehnica a constructiei se intocmeste de catre investitor pentru
toate obiectele de constructii definitive, supuse regimului de autorizare a
constructiilor, indiferent de natura fondurilor din care sunt finantate sau de
natura proprietatii asupra lor.
CAP. 2
Cuprinsul cartii tehnice a constructiei
5. Cartea tehnica a constructiei contine documentatia de baza si
centralizatorul cu partile sale componente.
6. Documentatia de baza va cuprinde urmatoarele capitole:
- Capitolul A: Documentatia privind proiectarea;
- Capitolul B: Documentatia privind executia;
- Capitolul C: Documentatia privind receptia;
- Capitolul D: Documentatia privind exploatarea, intretinerea, repararea si
urmarirea comportarii in timp.
7. Documentatia privind proiectarea (cap. A) va cuprinde:
a) acte referitoare la tema de proiectare, amplasarea constructiei si avize
de specialitate care au stat la baza intocmirii proiectului;
b) documentatia tehnica care se refera la constructia respectiva
(caracteristici, detalii de executie pentru elementele structurii de rezistenta
ca si pentru celelalte parti de constructie care asigura functionalitatea si
siguranta in exploatare, precum si schemele de instalatii efectiv realizate, cu
toate modificarile aduse de proiectant, executant sau proprietar pe parcursul
executiei constructiei):
c) breviarele de calcul pe specialitati (actiuni, ipoteze de calcul,
rezultatele calculelor de dimensionare si verificare etc.);
d) indicarea distincta a diferentelor fata de detaliile de executie
initiale, cu precizarea cauzelor care au condus la aceste diferente;
e) caietele de sarcini privind executia lucrarilor.
8. Documentatia tehnica privind executia (cap. B) va cuprinde:
a) autorizatia de executare a constructiei;
b) procesul-verbal de predare a amplasamentului si reperului de nivelment
general;
c) inregistrarile de calitate cu caracter permanent efectuate pe parcursul
executiei lucrarilor, precum si celelalte documentatii intocmite conform
prescriptiilor tehnice, prin care se atesta calitatea lucrarilor (rezultatul
incercarilor efectuate, certificatele de calitate, condica de betoane,
registrul proceselor-verbale de lucrari ascunse, notele de constatare ale
organelor de control, registrul unic de comunicari si dispozitii de santier,
procesele-verbale de probe specifice si speciale etc.);
d) procesele-verbale de receptie a termenului de fundare, a fundatiilor si
structurii de rezistenta, procesele-verbale de admitere a fazelor determinate;
e) procesele-verbale privind montarea instalatiilor de masurare prevazute
prin proiectul de urmarire speciala a constructiilor, daca este cazul, precum
si consemnarea citirilor initiale de la care incep masuratorile;
f) expertize tehnice, verificari in teren sau cercetari suplimentare
efectuate in afara celor prevazute de prescriptiile tehnice sau caietele de
sarcini, rezultate ca necesare, ca urmare a unor accidente tehnice produse in
cursul executiei sau ca urmare a unor greseli de executie;
g) caietele de atasament, jurnalul principalelor evenimente (inundatii,
cutremure, temperaturi excesive etc.).
9. Documentatia tehnica privind receptia (cap. C) va cuprinde:
a) procesele-verbale de receptie (la terminarea lucrarilor si cel final),
precum si alte acte anexate acestora - pe care comisia de receptie finala le
considera necesare a fi pastrate in cartea tehnica a constructiei;
b) alte acte incheiate ca urmare a cererii comisiilor de receptie prin care
se prevad verificari sau cercetari suplimentare, cu indicarea rezultatelor
obtinute si a modului de rezolvare.
10. Documentatia tehnica privind urmarirea comportarii in exploatare si
interventii in timp (cap. D) va cuprinde:
a) prevederile scrise ale proiectantului privind urmarirea comportarii
constructiei, instructiunile de exploatare si intretinere si lista
prescriptiilor de baza care trebuie respectate pe timpul exploatarii
constructiei, documentatia de interpretare a urmaririi comportarii constructiei
in timpul executiei si al exploatarii;
b) proiectele de baza carora s-au efectuat, dupa receptia finala a
lucrarilor, modificari ale constructiei fata de proiectul initial efectiv
realizat;
c) actele de constatare a unor deficiente aparute dupa receptie executarii
lucrarilor si masurile de interventie luate (proces-verbal de remediere a
defectelor);
d) proiectul de urmarire speciala a constructiei (incercare prin incarcare,
urmarire in timp), daca este cazul;
e) procesul-verbal de predare-primire a instalatiilor de masurare prevazute
prin proiectul de urmarire speciala a constructiei incheiat intre executant si
beneficiar, daca este cazul;
f) referatul cu concluziile anuale si finale asupra rezultatelor urmaririi
speciale, daca este cazul;
g) procesele-verbale de predare-primire a constructiei in cazul schimbarii
proprietarului;
h) jurnalul evenimentelor, intocmit conform modelului de formular cuprins
in anexa nr. 1 la prezentele norme.
Acolo unde este posibil, documentele cuprinse in cartea tehnica a
constructiei vor putea fi inregistrate pe microfilme.
11. Pentru obiectele de constructie cladiri de locuit pana la doua niveluri
si anexe gospodaresti, cat si pentru cele de mica importanta cum ar fi:
garduri, cabine poarta etc., cartea tehnica a constructiei se rezuma la
autorizatia de construire, procesele-verbale de receptie la terminarea
lucrarilor si procesul-verbal de receptie finala la expirarea perioadei de
garantie, precum si alte evenimente deosebite in viata constructiei.
12. Actele ce formeaza documentatia de baza a cartii tehnice a constructiei
vor fi indosariate pe capitolele respective, in ordinea enumerarii din
prezentele norme, in dosare cu file numerotate, prevazute cu borderou si
parafate pe masura incheierii lor; fiecare dosar va purta un indicativ format
din litera corespunzatoare capitolului (A, B, C, D) si din numarul de ordine,
in cifre arabe, al dosarului.
13. Centralizatorul cartii tehnice a constructiei va cuprinde fisa
statistica pe obiect, borderoul general al dosarelor documentatiei de baza si
copiile borderourilor cu cuprinsul fiecarui dosar in parte.
CAP. 3
Modul de intocmire, folosire si pastrare a cartii tehnice a constructiei
14. Cartea tehnica a constructiei se intocmeste intr-un singur exemplar,
tinand seama si de prevederile pct. 20.
15. Pentru constructiile noi, pentru care la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme nu a avut loc receptia finala a obiectivelor executate,
cartea tehnica a constructiei se intocmeste de catre investitor, impreuna cu
proiectantul, astfel:
a) proiectantul obiectului de constructie intocmeste si preda investitorul,
pe masura elaborarii si cel mai tarziu pana la data receptiei finale a lucrarilor,
documentatia prevazuta la pct. 7 si 10 ;
b) comisiile de receptie la terminarea lucrarilor de constructii si de
receptie finala a obiectului de constructie predau investitorului documentatia
prevazuta la pct. 8, imediat dupa intocmirea ei;
c) investitorul obiectului de constructie primeste toate actele care cad in
sarcina proiectantului si comisiilor de receptie, le completeaza cu actele ce
cad in sarcina sa (cele prevazute la pct. 8), le indosariaza conform
prevederilor pct. 12 si intocmeste centralizatorul prevazut la pct. 13; dupa
receptia finala a obiectului de constructie, investitorul retine un exemplar
complet;
d) investitorul completeaza cartea tehnica a constructiei cu documentatia
prevazuta la pct. 10 lit. h).
16. Pentru toate constructiile la care este intocmita cartea tehnica,
aceasta se va completa in decurs de 6 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentelor norme de catre proprietar sau administrator, cu aspectele aparute
in timpul exploatarii acesteia (inclusiv proiectele de executie a lucrarilor de
remedieri sau modificari - acolo unde este cazul) in perioada incepand de la 4
martie 1977.
17. Proprietarul sau administratorul va asigura activitatea de urmarire a
comportarii constructiei in exploatare si interventiile in timp asupra
acesteia. Urmarirea comportarii constructiei in exploatare si interventiile in
timp asupra acesteia se realizeaza direct, fie de proprietar sau administrator,
fie de persoane imputernicite de acestia, ce vor avea calitatea de responsabil
cu urmarirea comportarii in timp a constructiei.
18. Modul de intocmire si de completare a cartii tehnice a constructiei se
controleaza in mod obligatoriu de catre:
- comisiile de receptie finala a obiectelor de constructii, cu ocazia
receptiei;
- organele de control imputernicite din cadrul organelor cu atributii in
acest domeniu, periodic.
Rezultatele controalelor se vor consemna in mod obligatoriu in jurnalul
evenimentelor.
19. Cartea tehnica a constructiei se pastreaza pe toata durata de existenta
a obiectului de constructie pana la demolarea sa; dupa demolare, investitorul
preda exemplarul complet la arhiva unitatilor administrativ-teritoriale, pentru
pastrare.
Inainte de predarea cartii tehnice a constructiei, ea va fi completata cu
modul de desfasurare a actiunii de postutilizare, pe baza instructiunilor
elaborate de proiectant.
20. La schimbarea proprietarului, cartea tehnica a constructiei va fi
predata noului proprietar, care va avea obligatia pastrarii si completarii acesteia,
consemnind faptul in procesul-verbal de predare-primire si in jurnalul
evenimentelor.
JURNALUL EVENIMENTELOR
Denumirea obiectului de constructie
............................................................................
............................................................................
----------------------------------------------------------------------------
Prezentarea Numele, Semnatura
evenimentului prenumele si responsabilului
si a efectelor unitatea cu cartea
Nr. Data Categoria sale asupra persoanei tehnica a
crt. evenimentului evenimentului constructiei, care inscrie constructiei
cu trimiteri evenimentul
la actele si semnatura
din sa
documentatia
de baza
-----------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-----------------------------------------------------------------------------
Instructiuni de completare
--------------------------
1. Evenimentele care se inscriu in jurnal se codifica cu urmatoarele litere
in coloana 2 Categoria evenimentului:
UC - rezultatele verificarilor periodice din cadrul urmaririi curente;
US - rezultatele verificarilor si masuratorilor din cadrul urmaririi
speciale, in cazul in care implica luarea unor masuri;
M - masuri de interventie in cazul constatarii unor deficiente (reparatii,
consolidari, demolari etc.);
E - evenimentele exceptionale (cutremure, inundatii, incendii, ploi
torentiale, caderi masive de zapada, prabusiri sau alunecari de teren etc.);
D - procese-verbale intocmite de organele de verificare, pe fazele de
executie a lucrarilor;
C - rezultatele controlului privind modul de intocmire si de pastrare a
cartii tehnice a constructiei.
2. Evenimentele consemnate in jurnal si care isi au corespondent in acte
cuprinse in documentatia de baza se prevad cu trimiteri la dosarul respectiv,
mentionandu se natura actelor.