HOTARARE Nr. 51 din 5 februarie 1996
privind aprobarea Regulamentului de receptie a lucrarilor de montaj utilaje,
echipamente, instalatii tehnologice si a punerii in functiune a capacitatilor
de productie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 29 din 12 februarie 1996
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de receptie a lucrarilor de montaj utilaje,
echipamente, instalatii tehnologice si a punerii in functiune a capacitatilor
de productie, prevazut in anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea
ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul industriilor,
Alexandru Stanescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministrul lucrarilor publice si
amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
ANEXA 1
REGULAMENT
de receptie a lucrarilor de montaj utilaje, echipamente, instalatii tehnologice
si a punerii in functiune a capacitatilor de productie
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Receptia este actul prin care investitorul declara ca accepta sa preia lucrarea
cu sau fara rezerve si ca aceasta poate fi data in folosinta sau pusa in
functiune. Prin actul de receptie se certifica faptul ca executantul si-a
indeplinit obligatiile in conformitate cu autorizatiile, avizele, prevederile
contractului, ale documentatiei de executie, precum si cu reglementarile
tehnice aplicabile.
Art. 2
In intelesul prezentului regulament, investitorul este persoana fizica sau
juridica care incheie contractul de executare a lucrarilor de montaj utilaje,
echipamente si instalatii tehnologice, urmareste indeplinirea lui si preia
lucrarea.
Executantul este partea contractanta care realizeaza lucrarea sau
reprezentantul legal al acestuia, daca lucrarea este realizata printr-o
asociere.
Art. 3
Receptia lucrarilor de montaj utilaje, echipamente si instalatii
tehnologice se efectueaza atat la lucrari noi, cat si la interventiile in timp
asupra lucrarilor existente (reparatii capitale, consolidari, modificari,
extinderi, modernizari, retehnologizari, mentineri de capacitati etc.), si se
realizeaza in urmatoarele etape:
- receptia la terminarea lucrarilor;
- receptia punerii in functiune a capacitatilor de productie, care se face
la terminarea probelor tehnologice, si verificarea existentei conditiilor
pentru exploatarea normala la intreaga capacitate a instalatiilor si
utilajelor, astfel incat sa se asigure calitatea produselor si realizarea
indicatorilor tehnico - economici aprobati;
- receptia finala la expirarea perioadei de garantie, daca este prevazuta
in contract;
- receptia definitiva a obiectivelor de investitii, care se face, la data
convenita prin contract, intre investitor si executant si are drept scop
confirmarea realizarii performantelor tehnice proiectate.
Receptia lucrarilor de montaj utilaje si instalatii tehnologice se face
concomitent sau dupa receptia la terminarea lucrarilor de constructii si
instalatii aferente acestora.
Art. 4
Pentru lucrarile de montaj utilaje, echipamente si instalatii tehnologice,
indiferent de sursa de finantare si forma de proprietate, receptiile se vor
organiza de catre ordonatorii de credite sau proprietarii care, in sensul
prezentului regulament, au calitatea de investitori.
Art. 5
Receptia se poate face prin acordul partilor sau, in cazul cand partile nu
ajung la un acord pentru rezolvarea neintelegerilor ivite cu ocazia incheierii
procesului-verbal de receptie, ele se pot adresa instantei judecatoresti
competente.
CAP. 2
Receptia la terminarea lucrarilor
Art. 6
Executantul trebuie sa comunice investitorului data terminarii tuturor
lucrarilor prevazute in contract, printr-un document scris, confirmat de
investitor. O copie de pe comunicare va fi transmisa, de catre executant, si
reprezentantului investitorului pe santier.
Art. 7
Comisiile de receptie se vor numi de catre investitor si vor fi alcatuite
din cel putin 5 membri. Dintre acestia, vor face parte, obligatoriu, un
reprezentant al investitorului si un reprezentant al administratiei publice
locale pe teritoriul careia este situata investitia, iar ceilalti vor fi
specialisti in domeniu.
Pentru lucrarile de mare importanta definite astfel de catre consiliul
interministerial sau de ordonatorul principal de credite, avand in vedere
gradul de risc sub aspectul sigurantei, destinatia, modul de utilizare,
complexitatea si volumul lucrarilor care fac obiectul receptiei, comisiile de
receptie vor fi alcatuite din cel putin 7 membri, numarul de specialisti fiind
de minimum 5. Intre acesti specialisti, in functie de specificul si importanta
obiectivului de investitii, trebuie sa se gaseasca si reprezentanti ai
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, ai Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, ai ISCIR, INSEMEX Petrosani
(pentru domeniul mineritului) etc. Daca acesti reprezentanti nu sunt cuprinsi
in componenta comisiei, la receptie se vor prezenta avizele obtinute de la
aceste organe abilitate.
Art. 8
Investitorul va organiza inceperea receptiei in maximum 15 zile
calendaristice de la notificarea terminarii lucrarilor si va comunica data
stabilita:
a) membrilor comisiei de receptie;
b) executantului;
c) proiectantului.
Reprezentantii executantului, proiectantului, furnizorilor de utilaje si ai
agentilor economici, care au participat direct la realizarea obiectivului de
investitii, nu pot face parte din comisia de receptie, acestia avand calitatea
de invitati.
Pentru obiectivele militare stabilite prin ordin al ministrului apararii
nationale, al ministrului de interne si al directorului Serviciului Roman de
Informatii, comisia de receptie se numeste de catre organele proprii ale
acestora.
Art. 9
Proiectantul, in calitate de autor al proiectului lucrarii, va intocmi si
va prezenta in fata comisiei de receptie punctul sau de vedere privind executia
lucrarii.
Art. 10
La receptia obiectivelor de investitii care reprezinta surse mari de risc,
investitorii sunt obligati ca, in comisiile de receptie, sa includa si o
persoana desemnata de catre inspectiile teritoriale din cadrul Comandamentului
trupelor de pompieri si care va fi solicitata in scris de catre investitor.
Numele persoanei desemnate de catre inspectiile teritoriale ale
Comandamentului trupelor de pompieri va fi comunicat in scris investitorului in
intervalul de timp de la primirea solicitarii pana la data intrunirii comisiei
de receptie.
Procesul-verbal de receptie va consemna realizarea masurilor prevazute in
documentatia de executie, din punct de vedere al prevenirii si stingerii
incendiilor, fara de care receptia nu este acceptata.
Art. 11
In cazul in care investitorul nu stabileste, in urma comunicarii primite, o
data pentru receptia lucrarilor in termenul prevazut la art. 8 sau daca la data
fixata nu se prezinta la locul receptiei direct sau prin imputernicit,
executantul va reinnoi cererea pentru fixarea unei noi date de receptie in
conditiile prevederilor art. 8.
Daca nici pana la expirarea acestui al doilea termen investitorul nu
fixeaza receptia sau daca comisia de receptie nu se prezinta la data fixata,
direct sau prin imputernicit legal, executantul va stabili un termen de
receptie in intervalul de 12 zile calendaristice de la expirarea celui de-al
doilea termen. Executantul va comunica investitorului in timp util termenul pe
care l-a fixat. Daca investitorul, prin comisia de receptie, nu se prezinta la
termenul fixat si nici nu a convenit cu executantul, inainte de termenul fixat
de acesta, asupra unui alt termen pentru receptie, executantul va modifica in
scris investitorului ultimul termen de intrunire a comisiei de receptie.
In notificare, executantul va preciza, totodata, ca investitorul va
raspunde pentru acoperirea tuturor pagubelor produse prin neconvocarea comisiei
de receptie.
Art. 12
Comisia de receptie se intruneste la data, ora si locul fixate, iar
presedintele acesteia, numit de investitor, stabileste programul dupa care va
fi facuta receptia.
Comisia de receptie poate functiona numai in prezenta a cel putin 2/3 din
membrii numiti ai acesteia. Hotararile comisiei se iau cu majoritatea simpla.
In cazul in care comisia nu se intruneste in totalitatea ei, presedintele
poate fixa, pentru categoriile de lucrari pentru care nu s-au prezentat membrii
comisiei, un nou termen in vederea efectuarii receptiei la termen, ce nu va
depasi 4 zile lucratoare de la data fixata initial.
In vederea desfasurarii in bune conditii a receptiei, investitorul are
obligatia de a pune la dispozitia comisiei de receptie documentatia de
executie, precum si documentele si explicatiile care li sunt necesare.
Art. 13
Comisia de receptie examineaza:
a) respectarea prevederilor din autorizatia de construire, precum si
avizele si conditiile de executie impuse de autoritatile competente.
Examinarea se va face prin:
- cercetarea vizuala a lucrarii;
- analiza documentelor continute in cartea tehnica a constructiei sau a
utilajului;
b) executarea lucrarilor in conformitate cu prevederile contractului, ale
documentatiei de executie si ale reglementarilor specifice, cu respectarea
exigentelor esentiale conform legii;
c) referatul de prezentare, intocmit de proiectant, cu privire la modul in
care a fost executata lucrarea. Investitorul va urmari ca aceasta activitate sa
fie cuprinsa in contractul de proiectare;
d) terminarea tuturor lucrarilor prevazute in contractul incheiat intre
investitor si executant si in documentatia anexata la contract.
In cazurile in care exista dubii asupra inscrisurilor din documentele
cartii tehnice a constructiei sau a utilajului, comisia poate cere expertize,
alte documente, incercari suplimentare, probe si alte teste.
Art. 14
La terminarea examinarii, comisia va consemna observatiile si concluziile
in procesul-verbal de receptie, model prezentat in anexa nr. 1 la regulament,
si il va inainta in termen de 3 zile lucratoare investitorului impreuna cu
recomandarea de admitere, cu sau fara obiectii, a receptiei, de amanare sau de
respingere a ei.
Art. 15
Comisia de receptie recomanda admiterea receptiei, in cazul in care nu
exista obiectii sau cele consemnate nu sunt de natura sa afecteze utilizarea
lucrarii conform destinatiei sale.
Art. 16
Comisia de receptie recomanda amanarea receptiei cand:
- se constata lipsa sau neterminarea unor lucrari ce afecteaza siguranta in
exploatare a lucrarilor din punct de vedere al exigentelor esentiale;
- lucrarea prezinta vicii a caror remediere este de durata si care, daca nu
ar fi facuta, ar diminua considerabil utilitatea ei;
- exista in mod justificat dubii cu privire la calitatea lucrarilor si este
nevoie de incercari de orice fel pentru a le clarifica;
- se constata lipsa sau neterminarea unor lucrari ce afecteaza siguranta in
exploatare a utilajului, echipamentului si a instalatiei tehnologice sau
capacitatea de productie prevazuta;
- nu au fost respectate conditiile cerute de catre organele de avizare
abilitate in acest scop.
Art. 17
Comisia de receptie recomanda respingerea receptiei, daca constata vicii
care nu pot fi inlaturate si care, prin natura lor, impiedica realizarea uneia
sau a mai multor exigente esentiale, caz in care se impun expertize,
reproiectari, refaceri de lucrari etc.
Art. 18
Absenta executantului de la receptie nu constituie motiv pentru amanarea
actului de receptie. In cazul in care executantul nu se prezinta la receptie,
investitorul poate solicita asistenta pentru receptie unui atestat, care sa
consemneze, separat de procesul-verbal, starea de fapt constatata.
Art. 19
Situatiile de absenta a unor persoane sau delegati convocati vor fi
consemnate in procesul-verbal de receptie.
Art. 20
Presedintele comisiei de receptie va prezenta investitorului
procesul-verbal de receptie cu observatiile participantilor si cu recomandarea
comisiei. Pe baza procesului-verbal de receptie, investitorul hotaraste
admiterea, amanarea sau respingerea receptiei si notifica hotararea sa, in
interval de 3 zile lucratoare, executantului, impreuna cu un exemplar din
procesul-verbal.
Art. 21
In cazul in care admiterea receptiei se face cu obiectii, in
procesul-verbal de receptie se vor indica in mod expres acele lipsuri care
trebuie sa fie remediate. Termenele de remediere se vor conveni cu executantul,
dar ele nu vor depasi, de regula, 90 de zile calendaristice de la data
receptiei, daca, datorita conditiilor climatice, nu trebuie fixat alt termen.
Art. 22
Daca executantul nu-si indeplineste obligatiile prevazute la art. 21, dupa
trecerea termenului de remediere convenit, investitorul il va soma in acest
sens, iar daca executantul nu da curs somatiei, investitorul este in drept sa
execute remedierile pe cheltuiala si pe riscul executantului in culpa si sa
pretinda plata prejudiciului produs.
Art. 23
Refuzul executantului de a semna procesul-verbal de receptie se consemneaza
in cadrul acestuia.
Art. 24
Dupa executarea remedierilor, executantul va cere in scris investitorului
anularea obiectiilor. Daca, in decurs de 30 de zile calendaristice de la data
cererii executantului, investitorul nu anuleaza obiectiile, se recurge la
procedura de arbitraj, daca ea a fost prevazuta in contract si, in cazul
ramanerii in dezacord, poate sa-l actioneze la instanta judecatoreasca
competenta.
Art. 25
Data receptiei este cea a incheierii, de catre comisia de receptie, a
procesului-verbal de receptie a lucrarilor, cu sau fara obiectii.
Art. 26
Executantul are la dispozitie 20 de zile calendaristice de la data primirii
procesului-verbal de receptie, amanare sau de respingere a receptiei, pentru a
contesta obiectiile sau respingerea. Litigiul se rezolva prin arbitraj, daca
aceasta forma de conciliere a fost prevazuta in contract, sau prin actiune
inaintata la instanta judecatoreasca competenta.
Art. 27
Investitorul preia lucrarea la data prevazuta la art. 25, in afara cazului
in care receptia este amanata sau respinsa.
Art. 28
In cazul depasirii de catre investitor a termenului de 30 de zile prevazut
la art. 24, fara a cadea de comun acord cu executantul asupra prelungirii acestui
termen, se apeleaza la conciliere, iar apoi la instanta judecatoreasca.
Art. 29
Dupa acceptarea receptiei de catre investitor, cu sau fara obiectii, acesta
nu mai poate emite alte solicitari de remedieri de lucrari, penalizari,
diminuari de valori si alte asemenea, decat cele consemnate in procesul-verbal
de receptie. Fac exceptie viciile ascunse, descoperite in termenul stabilit,
conform prevederilor contractuale referitoare la termenul de garantie.
Art. 30
In cazul in care investitorul solicita preluarea unei parti din lucrare
inainte de terminarea intregii lucrari prevazute in contract, se va incheia un
proces-verbal de predare-primire intre executant si investitor, in care se va
consemna starea partii de lucrare in cauza, masurile de conservare, precum si
cele de protectie reciproca a desfasurarii activitatii celor doua parti. Toate
riscurile si pericolele pentru partea preluata trec temporar asupra
investitorului, cu exceptia viciilor ascunse si a celor decurgand din
executarea necorespunzatoare.
Procesul-verbal de predare-primire incheiat in aceste conditii nu este un
proces-verbal de receptie pentru partea de lucrare in cauza, dar investitorul
poate cere inscrierea in procesul-verbal de receptie, intocmit la terminarea
lucrarii in intregime, a viciilor pe care le-a constatat cu ocazia
predarii-primirii si le-a consemnat in procesul-verbal respectiv. Pentru partea
de lucrare preluata de investitor, perioada de garantie pentru viciile care nu
tin de siguranta lucrarii incepe de la data terminarii remedierilor.
CAP. 3
Receptia punerii in functiune
Art. 31
Executantul trebuie sa comunice investitorului data terminarii tuturor
lucrarilor prevazute in contract, printr-un document scris, confirmat de
investitor.
Art. 32
Comisiile de receptie pentru lucrarile de montaj utilaje, instalatii
tehnologice si puneri in functiune se vor numi de catre:
- investitorul cu capital privat;
- consiliile de administratie ale agentilor economici cu capital integral
sau majoritar de stat, pentru investitiile finantate din fondurile proprii ale
acestora sau din credite negarantate de stat;
- ordonatorii de credite pentru obiectivele de investitii a caror finantare
se asigura integral sau in completare de la bugetul de stat, bugetele locale,
din bugetele fondurilor speciale, din credite externe contractate sau garantate
de stat.
Comisiile de receptie vor fi constituite din cel putin 5 membri. Dintre
acestia, va face parte, obligatoriu, un reprezentant al investitorului, restul
fiind specialisti.
Art. 33
Investitorul va organiza inceperea receptiei de punere in functiune
(P.I.F.) in maximum 15 zile calendaristice de la data notificarii terminarii
lucrarilor si va comunica data stabilita:
a) membrilor comisiei de receptie;
b) executantului;
c) proiectantului;
d) principalilor furnizori de utilaje si echipamente aferente instalatiilor
tehnologice.
Reprezentantii executantului si ai proiectantului nu pot face parte din
comisia de receptie, acestia avand calitatea de invitati.
Pentru obiectivele militare stabilite prin ordin al ministrului apararii
nationale, al ministrului de interne si al directorului Serviciului Roman de
informatii, comisia de receptie se numeste de catre organele proprii ale
acestora.
Art. 34
Proiectantul, in calitate de autor al proiectului tehnologic, va intocmi si
prezenta in fata comisiei de receptie punctul sau de vedere privind executia
probelor de punere in functiune.
Art. 35
In cazul in care investitorul nu stabileste, in urma comunicarii primite, o
data pentru receptia lucrarilor in termenul prevazut la art. 33 sau daca, la
data fixata, nu se prezinta la locul receptiei, direct sau prin imputernicit,
executantul va reinnoi cererea pentru fixarea unei noi date de receptie intr-un
interval de 10-15 zile de la data primei convocari.
Daca nici la expirarea acestui al doilea termen, investitorul nu fixeaza un
termen de receptie, direct sau prin imputernicit legal, executantul va stabili
un termen de receptie in intervalul de 12 zile calendaristice de la expirarea
celui de-al doilea termen. Executantul va comunica investitorului, in timp
util, termenul pe care l-a fixat. Daca investitorul, prin comisia de receptie,
nu se prezinta la termenul fixat si nu a convenit cu executantul, inainte de
termenul fixat de acesta, asupra unui alt termen pentru receptie, executantul
va notifica, in scris, investitorului ultimul termen de intrunire a comisiei de
receptie.
In notificare, executantul va preciza, totodata, ca investitorul va
raspunde pentru acoperirea tuturor pagubelor produse prin neconvocarea comisiei
de receptie.
Art. 36
Comisia de receptie se intruneste la data, ora si locul fixate, iar
presedintele acesteia, numit de investitor, stabileste programul dupa care va
fi facuta punerea in functiune.
Comisia de receptie poate functiona numai in prezenta a cel putin 2/3
dintre membrii numiti ai acesteia. Hotararile comisiei se iau cu majoritatea
simpla.
In vederea desfasurarii in bune conditii a punerii in functiune,
investitorul are obligatia de a pune la dispozitia comisiei de receptie
documentatia de executie, precum si alte documente si explicatii ce-i sunt
necesare.
Art. 37
Comisia de receptie efectueaza verificarea realizarii lucrarilor de montaj
utilaje, instalatii tehnologice si indeplinirea tuturor conditiilor pentru
punerea in functiune a capacitatilor de productie. La receptia punerii in
functiune a capacitatilor de productie se verifica efectuarea prealabila a
probelor tehnologice, existenta conditiilor pentru exploatarea normala a
instalatiilor si utilajelor tehnologice, astfel incat sa se asigure calitatea
produselor si atingerea indicatorilor tehnico-economici aprobati.
Proiectantul va prezenta comisiei de receptie un referat cu privire la
modul in care a fost executata lucrarea. Investitorul va urmari ca aceasta
activitate sa fie cuprinsa in contractul de proiectare.
Comisia de receptie va urmari aducerea la indeplinire a prevederilor
avizelor tuturor organelor de avizare abilitate in acest scop.
Art. 38
La terminarea tuturor verificarilor, comisia va consemna observatiile si
concluziile in procesul-verbal de receptie a punerii in functiune (modelul
prezentat in anexa nr. 2) pe care il va inainta in termen de 3 zile lucratoare
investitorului, impreuna cu recomandarea de admitere, cu sau fara obiectii, a
receptiei, de amanare sau de respingere a ei.
Art. 39
Comisia de receptie recomanda admiterea receptiei in cazul in care nu
exista obiectii sau cele consemnate nu sunt de natura sa afecteze utilizarea
lucrarii conform destinatiei sale.
Art. 40
Comisia de receptie recomanda amanarea receptiei cand:
- se constata lipsa sau neterminarea unor lucrari ce afecteaza capacitatea
de productie;
- exista in mod justificat dubii cu privire la calitatea lucrarilor si este
nevoie de incercari pentru a le clarifica;
- nu au fost respectate conditiile prevazute in avizele organelor de
avizare in acest scop.
Art. 41
Comisia de receptie recomanda respingerea receptiei daca se constata vicii
care nu pot fi inlaturate si care, prin natura lor, nu realizeaza una sau mai
multe dintre exigentele esentiale refacerii de lucrari etc.
Art. 42
Absenta executantului de la receptie nu constituie motiv pentru amanarea
si/sau anularea actului de receptie. In cazul in care executantul nu se
prezinta la receptie, investitorul poate solicita asistenta unor experti
tehnici neutri, la receptie, care sa consemneze separat de procesul-verbal
starea de fapt constatata.
Art. 43
Situatiile de absenta a unor persoane sau delegatii convocate vor fi
consemnate in procesul-verbal de receptie.
Art. 44
Presedintele comisiei de receptie va prezenta investitorului
procesul-verbal de receptie cu observatiile participantilor si cu recomandarea
comisiei. Pe baza procesului-verbal de receptie, investitorul hotaraste
admiterea, amanarea sau respingerea receptiei si notifica hotararea sa in
interval de 3 zile lucratoare executantului, impreuna cu un exemplar din procesul-verbal.
Art. 45
In cazul in care admiterea receptiei se face cu obiectii, in
procesul-verbal de receptie se vor indica in mod expres acele lucrari care
trebuie sa fie remediate. Termenele de remediere se vor conveni cu executantul,
dar ele nu vor depasi de regula 90 de zile calendaristice de la data receptiei.
Dupa receptia punerii in functiune pot fi continuate numai lucrarile si pot fi
angajate numai cheltuielile din devizul general, precizate in procesul-verbal
de receptie, care nu au nici o influenta asupra functionarii normale a
capacitatii sau obiectivului.
Art. 46
Daca executantul nu-si indeplineste obligatiile de la art. 45, dupa
trecerea termenului de remediere convenit, investitorul il va soma in acest
sens, iar daca executantul nu da curs somatiei investitorul este in drept sa
execute remedieri pe cheltuiala si pe riscul executantului in culpa si sa
pretinda plata prejudiciului produs.
Art. 47
Refuzul executantului de a semna procesul-verbal de receptie se consemneaza
in cadrul acestuia.
Art. 48
Dupa efectuarea remedierilor, executantul va cere, in scris,
investitorului, anularea obiectiilor. Daca in termen de 30 de zile
calendaristice de la data cererii executantului investitorul nu anuleaza
obiectiile, se recurge la procedura de conciliere, daca ea a fost prevazuta in
contract si, in cazul ramanerii in dezacord, poate sa-l actioneze la instanta
de judecata competenta.
Art. 49
Data receptiei este cea a incheierii de catre comisia de receptie a
procesului-verbal de receptie a lucrarilor, cu sau fara obiectii.
Art. 50
Executantul are la dispozitie 20 de zile calendaristice de la data primirii
procesului-verbal de receptie, de amanare sau de respingere a receptiei pentru
a contesta obiectiile sau respingerea. Litigiul se rezolva prin conciliere,
daca aceasta a fost prevazuta in contract, sau prin actiune la instanta
judecatoreasca.
Art. 51
Investitorul preia lucrarea la data prevazuta la art. 49, in afara cazului
in care receptia este amanata sau respinsa.
Art. 52
In cazul in care investitorul solicita preluarea unei parti de lucrare (o
parte a fluxului tehnologic, un grup separat de utilaje etc.), inainte de
terminarea totalitatii lucrarilor prevazute in contract, se va incheia intre executant
si investitor un proces-verbal de predare-primire in care se vor consemna
starea partii de lucrare in cauza si masurile de protectie reciproca a
desfasurarii activitatii celor doua parti. Toate riscurile si pericolele pentru
partea preluata trec temporar asupra investitorului, cu exceptia viciilor
ascunse si a celor decurgand din executarea necorespunzatoare. Pentru partea de
lucrare preluata de investitor, perioada de garantie pentru viciile care nu tin
de siguranta functionarii utilajelor si instalatiilor tehnologice va curge
incepand cu data terminarii remedierilor.
CAP. 4
Receptia finala
Art. 53
Receptia finala este convocata de investitor in cel mult 15 zile dupa
expirarea perioadei de garantie. Perioada de garantie este cea prevazuta in
contract.
Art. 54
La receptia finala participa:
a) investitorul;
b) comisia de receptie, numita de investitor;
c) proiectantul lucrarii;
d) executantul.
Art. 55
Comisia de receptie finala se intruneste la data, ora si locul fixate si
examineaza urmatoarele:
a) procesele-verbale de receptie la terminarea lucrarilor;
b) finalizarea lucrarilor cerute prin procesele-verbale incheiate la
terminarea lucrarilor;
c) referatul investitorului privind comportarea lucrarilor in exploatare pe
perioada de garantie, inclusiv viciile aferente si remedierea lor.
Art. 56
Comisia de receptie finala poate cere, in cazuri foarte bine justificate
si/sau in cazul aparitiei unor vicii, efectuarea de incercari si expertize.
Art. 57
La terminarea receptiei, comisia de receptie finala isi va consemna
observatiile si concluziile in procesul-verbal de receptie finala (modelul
prezentat in anexa nr. 3) pe care-l va inainta investitorului, in termen de 3
zile lucratoare, impreuna cu recomandarea de admitere, cu sau fara obiectii, a
receptiei, de anulare sau de respingere a ei.
Art. 58
In cazul in care comisia de receptie finala recomanda admiterea cu
obiectii, amanarea sau respingerea receptiei, ea va trebui sa propuna masuri
pentru inlaturarea neregulilor semnalate.
Comisia de receptie finala recomanda respingerea receptiei in cazul in care
nu se respecta una sau mai multe dintre exigentele esentiale.
Art. 59
Lucrarea a carei receptie finala a fost respinsa va fi pusa in stare de
conservare prin grija si pe cheltuiala investitorului, iar utilizarea ei va fi
interzisa.
Investitorul se va putea indrepta, pentru recuperarea pagubelor, impotriva
factorilor implicati in executarea lucrarilor, vinovati de viciile constatate
cu ocazia receptiei finale, cat si pentru nefunctionarea acestora.
Investitorul hotaraste admiterea receptiei, pe baza recomandarii comisiei
de receptie finala, si notifica executantului hotararea sa in termen de 3 zile
de la primirea propunerilor comisiei din procesul-verbal de receptie finala.
Art. 60
Data receptiei finale este data notificarii de catre investitor a hotararii
sale.
CAP. 5
Receptia definitiva
Art. 61
Receptia definitiva se convoaca de investitor in cel mult 15 zile dupa
expirarea perioadei convenite prin contract pentru atingerea indicatorilor
tehnico-economici proiectati.
Art. 62
La receptia definitiva participa:
- comisia de receptie numita de investitor;
- proiectantul lucrarilor;
- executantul;
- principalii furnizori de utilaje si echipamente tehnologice.
Art. 63
Comisia de receptie definitiva examineaza urmatoarele:
- finalizarea lucrarilor cerute la receptia privind terminarea lucrarilor
de montaj utilaje si instalatii tehnologice;
- referatul investitorului privind comportarea utilajelor tehnologice si a
instalatiilor tehnologice pe perioada de la preluarea lucrarilor, inclusiv
viciile aferente si remedierea lor;
- realizarea performantelor tehnice proiectate.
Art. 64
Comisia de receptie definitiva poate cere, in cazuri foarte bine
justificate si al aparitiei unor vicii, efectuarea de incercari si expertize.
Art. 65
La terminarea receptiei comisia isi va consemna observatiile si concluziile
in procesul-verbal de receptie definitiva (modelul prezentat in anexa nr. 4),
pe care-l va inainta in termen de 3 zile lucratoare investitorului, impreuna cu
recomandarea de admitere, cu sau fara obiectii, a receptiei, amanarea sau respingerea
ei.
Art. 66
In cazul in care comisia de receptie definitiva recomanda admiterea cu
obiectii, amanarea sau respingerea receptiei, ea va trebui sa propuna masuri
pentru inlaturarea neregulilor semnalate.
Art. 67
Lucrarea a carei receptie definitiva a fost respinsa va fi pusa in stare de
conservare prin grija si pe cheltuiala investitorului.
Investitorul se va putea indrepta, pentru recuperarea pagubelor, impotriva
factorilor implicati in executia lucrarilor sau/si livrarea utilajelor si a
instalatiilor cu ocazia receptiei.
Investitorul hotaraste admiterea receptiei definitive, pe baza recomandarii
comisiei de receptie, si notifica executantului hotararea sa in termen de 3
zile lucratoare de la primirea propunerilor comisiei din procesul-verbal de
receptie definitiva.
Art. 68
Data receptiei definitive este data notificarii de catre investitor a
hotararii sale.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 69
Se excepteaza de la prevederile prezentului regulament constructiile si
instalatiile aferente, acestea urmand sa fie receptionate potrivit prevederilor
Regulamentului aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 273/1994.
Art. 70
Cheltuielile de orice natura, necesitate de activitatea comisiei de
receptie, cad in sarcina investitorului.
Membrii comisiei de receptie finala vor fi angajati prin contract de
colaborare de catre investitor, daca este cazul.
Cheltuielile ocazionate de incercari, altele decat cele care decurg din
prevederile contractuale, se platesc de catre partea care a avut initiativa
efectuarii lor. In situatiile in care, in urma rezultatelor nefavorabile ale
incercarilor, se stabileste o culpa, cheltuielile respective se suporta de
catre partea in culpa.
Cheltuielile de expertiza sau cele ocazionate de asistenta unui expert se
platesc de partea care a avut initiativa convocarii expertului si se suporta de
partea in culpa.
Art. 71
Daca partile nu ajung la incheierea unui proces-verbal de receptie finala
pe cale amiabila, ele se pot adresa instantei judecatoresti competente.
Art. 72
Partile in litigiu pot conveni asupra unei proceduri de arbitraj potrivit
legii.
Art. 73
Procesele-verbale de receptie la terminarea lucrarilor se difuzeaza prin
grija investitorului:
a) executantului;
b) proiectantului;
c) organului administratiei publice locale, emitent al autorizatiei de
construire.
Art. 74
Procesele-verbale de receptie a punerii in functiune se difuzeaza prin
grija investitorului:
a) executantului;
b) proiectantului;
c) organului administratiei publice locale care a emis autorizatia de
construire;
Art. 75
Procesele-verbale de receptie finala se difuzeaza prin grija
investitorului:
a) organului administratiei publice locale, emitent al autorizatiei de
construire;
b) executantului.
Art. 76
Procesele-verbale de receptie definitiva se difuzeaza prin grija
investitorului:
a) organului administratiei publice locale care a emis autorizatia de
construire;
b) executantului.
Art. 77
Cartile tehnice ale utilajelor, echipamentelor si instalatiilor tehnologice
se pastreaza de catre investitor pe toata durata existentei acestora.
Art. 78
In toate situatiile, investitorul este depozitarul arhivei privind lucrarea
in cauza.
Art. 79
Termenii folositi in cadrul regulamentului sunt definiti in anexa nr. 5 la
acesta.
Art. 80
Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne si Serviciul Roman de
Informatii se excepteaza de la prevederile art. 73, 74, 75 si 76.
Art. 81
Anexele nr. 1, 2, 3, 4 si 5 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
INVESTITOR
PROCES-VERBAL DE RECEPTIE LA TERMINAREA LUCRARILOR
Nr.....................
privind lucrarea ............., executata in cadrul contractului nr. ......
din ..........., incheiat intre ............ pentru lucrarile de ..............
1. Lucrarile au fost executate le baza autorizatiei nr. ......., eliberata
de ........... la ..............cu valabilitate pana la .......................
2. Comisia de receptie si-a desfasurat activitatea in intervalul ..........
..............., fiind formata din: ...........................................
................................................................................
(numele si prenumele)
3. Au mai participat la receptie:
................................................................................
(numele si prenumele) (calitatea)
4. Constatarile comisiei de receptie:
4.1. Din documentatia scrisa si desemnata, necesar a fi prezentata, au
lipsit sau sunt incomplete piesele cuprinse in lista-anexa nr. 1.
4.2. Cantitatile de lucrari cuprinse in lista-anexa nr. 2 nu au fost
executate.
4.3. Lucrarile cuprinse in lista-anexa nr. 3 nu respecta prevederile
proiectului.
5. Comisia de receptie, in urma constatarilor facute, propune:
...............................................................................
6. Comisia de receptie motiveaza propunerea facuta prin:
................................................................................................................................................................
7. Comisia de receptie recomanda urmatoarele:
................................................................................
................................................................................
8. Prezentul proces-verbal continand ......... file si ............. anexe
numerotate, cu un total de ........... file, a fost incheiat astazi ...........
la .................. in ............. exemplare.
Comisia de receptie*) Specialisti*)
Presedinte ....................... .......................
Membri ....................... .......................
------------------------------
*) Numele si prenumele, semnatura.
ANEXA 2
la regulament
INVESTITOR
Obiectivul de investitii:
Capacitatea de productie:
Concluzie:
PROCES-VERBAL DE RECEPTIE A PUNERII IN FUNCTIUNE
Nr.................
I. Date generale:
1. Comisia de receptie convocata la data de: .................... si-a desfasurat
activitatea in intervalul:......................................
II. Constatari:
In urma examinarii documentatiei prezentate, a rezultatelor probelor
tehnologice si a cercetarii pe teren a lucrarilor executate s-a constatat:
1. Documentatia tehnico-economica prevazuta in Regulamentul de efectuare a
receptiei punerii in functiune a obiectivelor de investitii a fost (nu a fost)
prezentata integral comisiei de receptie, lipsind:
2. In perioada .............. au fost efectuate probele tehnologice ale
utilajelor si instalatiilor aferente capacitatii pentru exploatarea normala a
instalatiilor si utilajelor tehnologice si asigurarea calitatii produselor,
conform documentatiei tehnico-economice.
3. La data receptiei, nivelul atins de indicatorii aprobati este urmatorul:
4. Costul lucrarilor si al cheltuielilor pentru efectuarea probelor
tehnologice, asa cum rezulta din documentele prezentate, este de ......... lei.
5. Valoarea de inregistrare a fondurilor fixe ce se pun in functiune (sau
se dau in folosinta) este la data receptiei de ................ lei:
6. Alte constatari: ......................................... III.
Concluzii:
1. Pe baza constatarilor si a concluziilor consemnate mai sus, comisia de
receptie, in unanimitate cu majoritate de pareri, hotaraste:
Admiterea receptiei punerii in functiune a capacitatii:
2. Comisia de receptie stabileste ca pentru o cat mai buna exploatare a
capacitatii puse in functiune mai sunt necesare urmatoarele masuri:
3. Prezentul proces-verbal care contine ............ file si
............... anexe numerotate, cu un total de ....................... file
care fac parte integranta din cuprinsul lui, a fost incheiat astazi,
........................, in ................. exemplare originale.
Comisia de receptie*) Specialisti*)
Presedinte ................ ....................
Membri ................ ....................
--------------------
*) Numele si prenumele, semnatura.
ANEXA 3
la regulament
INVESTITOR
PROCES-VERBAL DE RECEPTIE FINALA
Nr. ............ din ..........
privind lucrarea ................, autorizata cu nr. ....... din ........,
cu valabilitate pana la ............, de catre ..........................
1. Comisia de receptie finala si-a desfasurat activitatea in intervalul
...................., fiind formata din:
...............................................................................
(numele si prenumele)
2. Au mai participat la receptie:
................................................................................
(numele si prenumele) (calitatea)
3. Comisia de receptie finala, in urma examinarii lucrarii si a
documentelor cuprinse in cartea tehnica a constructiei, a constatat
urmatoarele:
3.1. Lucrarile pe specialitati au fost executate si receptionate conform
listei-anexa nr. 1.
3.2. Lucrarile au fost complet terminate la data de .....................
3.3. Cartea tehnica a lucrarii si fisa sintetica a obiectivului au fost (nu
au fost) completate.
3.4. Observatiile facute de catre comisia de receptie finala sunt
prezentate in lista-anexa nr. 2.
3.5. Instructiunile de exploatare si urmarire a comportarii in timp a
obiectivului (nu) sunt in posesia utilizatorului.
3.6. Obiectivul s-a comportat (nu s-a comportat) corespunzator in perioada
de la terminarea ei la data de .......... pana in prezent, respectiv pe o
durata de .............. luni, constatarile comisiei fiind enumerate in anexa
nr. 3.
3.7. Valoarea obiectivului este de ............ lei, conform listei-anexa
nr. 1.
4. In baza constatarilor facute, comisia de receptie finala propune:
.......
...............................................................................
5. Comisia de receptie finala motiveaza propunerea facuta prin:
..........................................................................
6. Comisia de receptie finala recomanda urmatoarele:
...............................................................................
7. Prezentul proces-verbal, continand ............... file si
.............. anexe numerotate cu un total de ................ file, a fost
incheiat astazi, ....................., la ............... in ............... :
exemplare.
Comisia de receptie*) Specialisti*)
Presedinte ......................... ........................
Membri ......................... ........................
------------------------
*) Numele si prenumele, semnatura.
ANEXA 4
la regulament
INVESTITOR
Obiectivul de investitii
PROCES-VERBAL DE RECEPTIE DEFINITIVA
Nr..........
I. Date generale:
1. Comisia de receptie convocata la data de ............... si-a desfasurat
activitatea in intervalul ......................
II . Constatari
In urma examinarii documentatiei prezentate si a cercetarii pe teren a
lucrarilor executate s-a constatat:
1. Documentatia tehnico-economica prevazuta in Regulamentul de efectuare a
receptiei obiectivelor de investitii a fost prezentata comisiei de receptie cu
urmatoarele exceptii:
Comisia constata ca lista documentatiei prevazute mai sus nu impiedica
efectuarea receptiei.
2. La data receptiei definitive a obiectivului de investitii nu este admisa
receptia preliminara a lucrarilor de constructii-montaj la urmatoarele
obiective:
................................................................................
3. Nu este admisa receptia la lucrarile de constructii-montaj la
urmatoarele obiective:
................................................................................
4. Receptia punerii in functiune a fost efectuata la data de pana la
receptia definitiva a obiectivului; de la data punerii in functiune au trecut
............ luni.
5. Valoarea lucrarilor supuse receptiei definitive, conform documentelor de
decontare verificate de Banca ................ este de .............. lei.
6. La data receptiei definitive, nivelul atins de indicatorii tehnico -
economici aprobati se prezinta astfel:
7. Urmatorii factori au influentat nefavorabil realizarea indicatorilor
care n-au atins nivelul aprobat:
8. La data receptiei definitive se constata urmatoarele disponibilitati de
capacitati ale utilajelor tehnologice si de spatii construite, care pot conduce
la imbunatatirea indicatorilor tehnico-economici.
9. S-a constatat ca sunt luate masurile pentru mentinerea nivelului aprobat
al indicatorilor tehnico-economici in ceea ce priveste:
a) asigurarea cu materii prime, materiale, combustibil, energie, apa etc.
(se vor arata cele ce nu sunt asigurate);
b) lucrari conexe, utilitati, alte servicii;
c) forta de munca;
d) alte masuri.
III. Concluzii:
1. Pe baza constatarilor si concluziilor consemnate mai sus, comisia de
receptie hotaraste, cu majoritate de pareri:
Admiterea receptiei definitive a obiectivului de investitii:
................................................................................
Se acorda calificativul :.....................................
2. Comisia de receptie stabileste ca pentru mentinerea nivelului aprobat al
indicatorilor tehnico-economici aprobati si pentru o cat mai buna exploatare a
capacitatilor ce se receptioneaza mai sunt necesare urmatoarele masuri:
................................................................................
3. Prezentul proces-verbal care contine ............. file si
.............. anexe, numerotate cu un total de ............. file care fac
parte integranta din cuprinsul acestuia, a fost incheiat azi ........... in
.................... exemplare originale.
Presedinte, Specialisti consultanti:
(numele si prenumele) (numele si prenumele)
Vicepresedinte,
Membri: Asistenti:
(numele si semnatura) (numele si semnatura)
Secretar,
ANEXA 5
la regulament
DEFINITII PRIVIND TERMENII UTILIZATI IN REGULAMENT
1. Receptia lucrarilor de montaj utilaje, echipamente si instalatii
tehnologice - actul prin care investitorul certifica (atesta) realizarea
lucrarilor de montaj in conformitate cu prevederile contractuale (documentatii
tehnice de executie, caiete de sarcini, specificatii tehnice, reglementari
tehnice, cartea tehnica a obiectivului etc.) si declara ca accepta sa preia
lucrarile executate si ca acestea pot fi pregatite pentru probele de punere in
functiune.
2. Receptia la terminarea lucrarilor - receptia efectuata la terminarea
completa a lucrarilor unui obiectiv industrial de investitii sau a unei
instalatii sau utilaj independent care poate fi utilizat separat.
3. Receptia punerii in functiune - receptia efectuarii probelor
tehnologice, a existentei conditiilor pentru exploatarea normala a
instalatiilor si a utilajelor tehnologice, astfel incat sa se asigure calitatea
produselor si atingerea parametrilor proiectati.
4. Receptia finala - receptia efectuata dupa expirarea perioadei de
garantie.
5. Receptia definitiva - receptia indicatorilor tehnico-economici aprobati
pentru obiectivul industrial care a parcurs perioada de garantie.
6. Perioada de garantie - perioada de timp cuprinsa intre data receptiei de
punere in functiune si cea a receptiei definitive, a carei durata se stabileste
prin contract, si, in cadrul careia, antreprenorul sau furnizorul are obligatia
inlaturarii, pe cheltuiala sa, a tuturor deficientelor aparute datorita
nerespectarii clauzelor, specificatiilor contractuale sau prevederilor
reglementarilor tehnice aplicabile.
7. Cartea tehnica a instalatiei utilajului sau echipamentului tehnologic-
ansamblul documentelor tehnice referitoare la proiectarea, executia,
exploatarea si perioada de garantie, cuprinzand toate datele, documentele si
plansele necesare pentru buna cunoastere, scolarizare, deservire si depanare a
utilajului si a tehnologiei aferente.
8. Proprietar dupa incheierea procesului verbal de receptie de la
terminarea lucrarilor, investitorul poarta denumirea generica de proprietar.