HOTARARE Nr.
28 din 9 ianuarie 2008
privind aprobarea
continutului-cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor
publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului
general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii
ACT EMIS DE: GUVERNUL
ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 48 din 22 ianuarie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă conţinutul-cadru al documentaţiilor
tehnico-economice aferente investiţiilor publice, după cum urmează:
a) conţinutul-cadru al studiului de prefezabilitate,
prevăzut în anexa nr. 1;
b) conţinutul-cadru al studiului de fezabilitate,
prevăzut în anexa nr. 2;
c) conţinutul-cadru al documentaţiei de avizare a
lucrărilor de intervenţii, prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 2. - (1) Se aprobă Metodologia privind elaborarea
devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii,
prevăzută în anexa nr. 4.
(2) Se aprobă structura devizului general, prevăzută în
anexa nr. 5.
(3) Se aprobă structura devizului pe obiect, prevăzută
în anexa nr. 6.
Art. 3. -In sensul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) analiză cost-beneficiu:
instrumentul de evaluare a avantajelor
investiţiilor din punctul de vedere al tuturor grupurilor de factori
interesaţi, pe baza valorilor monetare atribuite tuturor consecinţelor pozitive
şi negative ale investiţiei;
b) documentaţie de avizare
pentru lucrări de intervenţii: documentaţia
tehnico-economică similară studiului de fezabilitate, elaborată pe baza
concluziilor raportului de expertiză tehnică şi, după caz, ale raportului de
audit energetic, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi
lucrărilor de intervenţii la construcţii existente;
c) investiţie publică
majoră: investiţia publică al cărei cost total
depăşeşte echivalentul a 25 milioane euro, în cazul investiţiilor promovate în
domeniul protecţiei mediului, sau echivalentul a 50 milioane euro, în cazul
investiţiilor promovate în alte domenii;
d) lucrări de intervenţii: lucrările la construcţii existente, inclusiv instalaţiile aferente,
asimilate obiectivelor de investiţii, care constau în: reparaţii capitale,
transformări, modificări, modernizări, consolidări, reabilitări termice, precum
şi lucrări de intervenţii pentru prevenirea sau înlăturarea efectelor produse
de acţiuni accidentale şi calamităţi naturale, efectuate în scopul asigurării
cerinţelor esenţiale de calitate şi funcţionale ale construcţiilor, potrivit
destinaţiei lor;
e) studiu de fezabilitate: documentaţia tehnico-economică prin care se stabilesc principalii
indicatori tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii pe baza
necesităţii şi oportunităţii realizării acestuia şi care cuprinde soluţiile
funcţionale, tehnologice, constructive şi economice ce urmează a fi supuse
aprobării;
f) studiu de prefezabilitate: documentaţia tehnico-economică prin care se fundamentează
necesitatea şi oportunitatea investiţiei pe bază de date tehnice şi economice.
Art. 4. - Prevederile prezentei
hotărâri se aplică pentru realizarea obiectivelor de investiţii noi, precum şi
lucrărilor de intervenţii la
construcţii existente, finanţate, total sau parţial, din bugetele prevăzute la
art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare, şi la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind
finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 5. - (1) Proiectarea lucrărilor de construcţii
pentru obiective de investiţii noi, inclusiv extinderi, se elaborează în
următoarele faze:
a) studiu de fezabilitate;
b) proiect tehnic;
c) detalii de execuţie.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru
obiectivele de investiţii noi, inclusiv extinderi, ale căror documentaţii
tehnico-economice intră în competenţa de aprobare a Guvernului, se elaborează
un studiu de prefezabilitate anterior elaborării studiului de fezabilitate.
(3) Proiectarea lucrărilor de construcţii pentru
intervenţii la construcţii existente, inclusiv instalaţiile aferente, se
elaborează în următoarele faze:
a) expertiză tehnică şi, după caz, audit energetic;
b) documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii;
c) proiect tehnic;
d) detalii de execuţie.
Art. 6. - Prin excepţie de la prevederile art. 4,
prezenta hotărâre nu se aplică:
a) obiectivelor de investiţii/lucrărilor de
intervenţii aflate în curs de execuţie la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, care se supun prevederilor actelor normative în vigoare la data
aprobării;
b) obiectivelor de investiţii/lucrărilor de intervenţii
pentru ale căror studii de fezabilitate/documentaţii de avizare a lucrărilor de
intervenţii au fost demarate procedurile de achiziţie publică, în condiţiile
legii;
c) obiectivelor de investiţii noi şi/sau lucrărilor de
intervenţii la construcţii existente, cuprinse în programele instituţiilor care
fac parte din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională.
Art. 7. -Anexele nr.1-6 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 8. - Pentru aplicarea unitară a prevederilor
prezentei hotărâri, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor,
cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, poate emite instrucţiuni care
se aprobă prin ordin al ministrului şi se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 9. - Pentru realizarea
obiectivelor prevăzute la art. 6 lit. c), conţinutul-cadru al documentaţiilor
tehnico-economice aferente investiţiilor publice se aprobă prin ordin al
ministrului/conducătorului organului de specialitate al administraţiei publice
centrale interesat, cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor şi al
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, în conformitate cu
reglementările în vigoare.
Art. 10. - (1) Prevederile prezentei hotărâri intră în
vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se
abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.179/2002 privind aprobarea Structurii devizului general şi a Metodologiei
privind elaborarea devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări
de intervenţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din 5 noiembrie 2002, cu
completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
CONŢINUTUL-CADRU
al studiului de prefezabilitate
A. Piese scrise
Date generale:
1. denumirea
obiectivului de investiţii;
2. amplasamentul (judeţul,
localitatea, strada, numărul);
3. titularul investiţiei;
4. beneficiarul investiţiei;
5. elaboratorul studiului.
Necesitatea şi oportunitatea investiţiei
1. necesitatea investiţiei:
a) scurtă prezentare privind situaţia existentă, din
care să rezulte necesitatea investiţiei;
b) tabele, hărţi, grafice, planşe desenate, fotografii
etc, care să expliciteze situaţia existentă şi necesitatea investiţiei;
c) deficienţele majore ale situaţiei actuale privind
necesarul de dezvoltare a zonei;
d) prognoze pe termen mediu şi
lung;
2. oportunitatea investiţiei:
a) încadrarea obiectivului în politicile de investiţii
generale, sectoriale sau regionale;
b) actele legislative care reglementează domeniul
investiţiei, după caz;
c) acorduri internaţionale ale statului care obligă
partea română la realizarea investiţiei, după caz.
Scenariile tehnico-economice prin care obiectivele
proiectului de investiţii pot fi atinse:
1. scenarii propuse
(minimum două);
2. scenariul recomandat de către elaborator;
3. avantajele scenariului recomandat.
Date privind amplasamentul şi terenul pe care
urmează să se amplaseze obiectivul de investiţie
Informaţii despre terenul din amplasament:
1. situaţia juridică privind proprietatea asupra
terenului care urmează a fi ocupat - definitiv şi/sau temporar - de obiectivul
de investiţii;
2. suprafaţa estimată a terenului;
3. caracteristicile geofizice ale terenului din
amplasament determinate în baza studiului geotehnic realizat special pentru
obiectivul de investiţii privind:
a) zona seismică de calcul şi
perioada de colţ;
b) datele preliminare asupra naturii terenului de
fundare şi presiunea convenţională;
c) nivelul maxim al apelor freatice;
4. studiile topografice preliminare;
5. datele climatice ale zonei în care este situat
amplasamentul.
Costul estimativ al investiţiei
1. Cheltuieli pentru
elaborarea documentaţiei tehnico-economice:
a) cheltuieli pentru elaborarea documentaţiilor de
proiectare (studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate, expertiză
tehnică, proiect tehnic şi detalii de execuţie), după caz;
b) cheltuieli pentru activitatea de consultanţă şi
asistenţă tehnică;
c) cheltuieli pentru obţinerea avizelor şi acordurilor
de principiu necesare elaborării studiului de prefezabilitate;
d) cheltuieli pentru pregătirea documentelor privind
aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de lucrări şi a
contractului de servicii de proiectare, urbanism, inginerie, alte servicii tehnice,
conform prevederilor legale (instrucţiuni pentru ofertanţi, publicitate,
onorarii şi cheltuieli de deplasare etc).
2. Valoarea totală estimată a investiţiei
Avize şi acorduri de principiu, după caz B. Piese
desenate:
1. plan de amplasare în zonă (1:25.000 - 1:5.000);
2. plan general (1:2.000 - 1:500).
ANEXA Nr. 2
CONŢINUTUL-CADRU
al studiului de
fezabilitate
A. Piese scrise
Date generale:
1. denumirea
obiectivului de investiţii;
2. amplasamentul (judeţul, localitatea, strada,
numărul);
3. titularul investiţiei;
4. beneficiarul investiţiei;
5. elaboratorul studiului.
Informaţii generale privind
proiectul
1. situaţia actuală şi
informaţii despre entitatea responsabilă cu implementarea proiectului;
2. descrierea investiţiei:
a) concluziile studiului de prefezabilitate sau ale
planului detaliat de investiţii pe termen lung (în cazul în care au fost
elaborate în prealabil) privind situaţia actuală, necesitatea şi oportunitatea
promovării investiţiei, precum şi scenariul tehnico-economic selectat;
b) scenariile tehnico-economice prin care obiectivele
proiectului de investiţii pot fi atinse (în cazul în care, anterior studiului
de fezabilitate, nu a fost elaborat un studiu de prefezabilitate sau un plan
detaliat de investiţii pe termen lung):
- scenarii propuse (minimum două);
- scenariul recomandat de către elaborator;
- avantajele scenariului recomandat;
c) descrierea constructivă, funcţională şi tehnologică,
după caz;
3. date tehnice ale investiţiei:
a) zona şi amplasamentul;
b) statutul juridic al terenului care urmează să fie
ocupat;
c) situaţia ocupărilor definitive de teren: suprafaţa
totală, reprezentând terenuri din intravilan/extravilan;
d) studii de teren:
- studii topografice cuprinzând planuri topografice cu
amplasamentele reperelor, liste cu repere în sistem de referinţă naţional;
- studiu geotehnic cuprinzând planuri cu amplasamentul forajelor, fişelor complexe cu rezultatele determinărilor de
laborator, analiza apei subterane, raportul geotehnic cu recomandările pentru
fundare şi consolidări;
- alte studii de specialitate necesare, după caz;
e) caracteristicile principale ale construcţiilor din cadrul obiectivului de investiţii, specifice
domeniului de activitate, şi variantele constructive de realizare a
investiţiei, cu recomandarea variantei optime pentru aprobare;
f) situaţia existentă a utilităţilor şi analiza de
consum:
- necesarul de utilităţi pentru
varianta propusă promovării;
- soluţii tehnice de asigurare cu utilităţi;
g) concluziile evaluării impactului asupra mediului;
4. durata de realizare şi etapele principale; graficul
de realizare a investiţiei.
Costurile estimative
ale investiţiei
1. valoarea totala cu detalierea pe structura
devizului general;
2. eşalonarea costurilor coroborate cu graficul de
realizare a investiţiei.
Analiza cost-beneficiu:
1. identificarea
investiţiei şi definirea obiectivelor, inclusiv specificarea perioadei de
referinţă;
2. analiza opţiunilor1);
3. analiza financiară, inclusiv calcularea
indicatorilor de performanţă financiară: fluxul cumulat, valoarea actuală netă,
rata internă de rentabilitate şi raportul cost-beneficiu;
4. analiza economică2), inclusiv calcularea indicatorilor
de performanţă economică: valoarea actuală netă, rata internă de rentabilitate şi
raportul cost-beneficiu;
5. analiza de senzitivitate;
6. analiza de risc.
Sursele de finanţare a investiţiei
Sursele de finanţare a investiţiilor se constituie în
conformitate cu legislaţia în vigoare şi constau din fonduri proprii, credite
bancare, fonduri de la bugetul de stat/bugetul local, credite externe garantate
sau contractate de stat, fonduri externe nerambursabile şi alte surse legal constituite.
Estimări privind forţa de muncă ocupată prin
realizarea investiţiei
1. număr de locuri de muncă create
în faza de execuţie;
2. număr de locuri de muncă create în faza de operare.
Principalii indicatori tehnico-economici ai investiţiei
1. valoarea totală
(INV), inclusiv TVA (mii lei)
(în preţuri - luna, anul, 1 euro =.....lei),
din care:
- construcţii-montaj (C+M);
2. eşalonarea investiţiei (INV/C+M):
- anul I;
- anul II
3. durata de realizare (luni);
4. capacităţi (în unităţi fizice şi valorice);
5. alţi indicatori specifici domeniului de activitate
în care este realizată investiţia, după caz.
Avize şi acorduri de principiu
1. avizul
beneficiarului de investiţie privind necesitatea şi oportunitatea investiţiei;
2. certificatul de urbanism;
3. avize de principiu privind asigurarea utilităţilor
(energie termică şi electrică, gaz metan, apă-canal, telecomunicaţii etc.);
4. acordul de mediu;
5. alte avize şi acorduri de principiu specifice.
B. Piese desenate:
1. plan de amplasare în zonă
(1:25000 - 1:5000);
2. plan general (1: 2000 - 1:500);
3. planuri şi secţiuni generale de arhitectură,
rezistenţă, instalaţii, inclusiv planuri de coordonare a tuturor
specialităţilor ce concură la realizarea proiectului;
4. planuri speciale, profile
longitudinale, profile transversale, după caz.
1) Varianta zero
(variantă fără investiţie), varianta maximă (variantă cu investiţie maximă),
varianta medie (variantă cu investiţie medie); se va preciza varianta
selectată.
2) Este obligatorie
doar în cazul investiţiilor publice majore.
ANEXA Nr. 3
CONŢINUTUL-CADRU
al documentaţiei de avizare a lucrărilor de
intervenţii
A. Piese scrise
Date generale:
1. denumirea obiectivului de investiţii;
2. amplasamentul (judeţul, localitatea, strada,
numărul);
3. titularul investiţiei;
4. beneficiarul investiţiei;
5. elaboratorul documentaţiei.
Descrierea investiţiei:
1. situaţia existentă a obiectivului de investiţii:
- starea tehnică, din punctul de vedere al asigurării
cerinţelor esenţiale de calitate în construcţii, potrivit legii;
- valoarea de inventar a construcţiei;
- actul doveditor al forţei majore, după caz;
2. concluziile raportului de expertiză tehnică/audit
energetic:
- prezentarea a cel puţin două opţiuni;
- recomandarea expertului/auditorului energetic asupra soluţiei optime din punct de vedere tehnic şi economic,
de dezvoltare în cadrul documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţii.
Date tehnice ale investiţiei:
1. descrierea lucrărilor de bază şi a celor rezultate
ca necesare de efectuat în urma realizării lucrărilor de bază;
2. descrierea, după caz, a lucrărilor de modernizare
efectuate în spaţiile consolidate/reabilitate/reparate;
3. consumuri de utilităţi:
a) necesarul de utilităţi rezultate, după caz în
situaţia executării unor lucrări de modernizare;
b) estimări privind depăşirea consumurilor iniţiale de
utilităţi.
Durata de realizare şi etapele principale:
- graficul de realizare a investiţiei:
Costurile estimative ale investiţiei:
1. valoarea totală cu detalierea pe structura devizului general;
2. eşalonarea costurilor coroborate cu graficul de
realizare a investiţiei.
Indicatori de apreciere a eficienţei economice:
- analiza comparativă a costului realizării lucrărilor
de intervenţii faţă de valoarea de inventar a construcţiei.
Sursele de finanţare a investiţiei
Sursele de finanţare a investiţiei se constituie în
conformitate cu legislaţia în vigoare şi constau în fonduri proprii, credite bancare, fonduri de la bugetul de stat/bugetul local, credite
externe garantate sau contractate de stat, fonduri
externe nerambursabile şi alte surse legal constituite.
Estimări privind forţa de muncă ocupată prin
realizarea investiţiei:
1. număr de locuri de muncă
create în faza de execuţie;
2. număr de locuri de muncă create în faza de operare.
Principalii indicatori tehnico-economici ai
investiţiei:
1. valoarea totală
(INV), inclusiv TVA (mii lei)
(în preţuri - luna, anul, 1 euro =.....lei),
din care:
- construcţii-montaj (C+M);
2. eşalonarea investiţiei (INV/C+M):
- anul I;
- anul II;
3. durata de realizare (luni);
4. capacităţi (în unităţi fizice şi valorice);
5. alţi indicatori specifici domeniului de activitate
în care este realizată investiţia, după caz.
Avize şi acorduri de principiu:
1. certificatul de urbanism;
2. avize de principiu privind
asigurarea utilităţilor (energie termică şi electrică, gaz metan, apă-canal,
telecomunicaţii etc.);
3. acordul de mediu;
4. alte avize şi acorduri de principiu specifice
tipului de intervenţie.
B. Piese desenate:
1. plan de amplasare în zonă (1: 25000-1:5000);
2. plan general (1: 2000-1:500);
3. planuri şi secţiuni generale de arhitectură,
rezistenţă, instalaţii, inclusiv planuri de coordonare a tuturor
specialităţilor ce concură la realizarea proiectului;
4. planuri speciale, profile longitudinale, profile transversale, după caz.
NOTĂ:
Cheltuielile de investiţii aferente lucrărilor de
intervenţii se aprobă de către ordonatorul principal de credite, conform
prevederilor art. 46 alin. (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele
publice, cu modificările ulterioare.
ANEXA Nr. 4
METODOLOGIE
privind elaborarea devizului general pentru
obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii
A. Prevederi generale
Art. 1. - Devizul general este documentaţia economică prin care se stabileşte valoarea totală
estimativă a cheltuielilor necesare realizării obiectivelor de investiţii sau a
cheltuielilor asimilate investiţiilor, necesare realizării lucrărilor de
intervenţii la construcţii şi instalaţii, în faza de proiectare studiu de
fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii.
Art. 2. - Devizul general se structurează pe capitole
şi subcapitole de cheltuieli.
Art. 3. -In cadrul fiecărui capitol/subcapitol de
cheltuieli se înscriu obiectele de investiţie (la cap. 4 şi,
după caz, cap./subcap. 1.2, 1.3, 2, 3.1, 5.1), sau
natura cheltuielilor (la celelalte capitole/subcapitole).
Art. 4. - Compensarea cheltuielilor între capitolele/
subcapitolele de cheltuieli cuprinse în devizul general,
pe parcursul derulării investiţiei, în cadrul aceleiaşi valori totale, se face
prin actualizarea devizului general, prin grija beneficiarului.
Art. 5. - Devizul general întocmit la faza de
proiectare - studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrărilor de
intervenţii se actualizează prin grija beneficiarului ori de câte ori este
necesar, dar de regulă în următoarele situaţii:
a) la data supunerii spre aprobare a studiului de
fezabilitate/documentaţiei de fezabilitate;
b) la data solicitării
autorizaţiei de construire;
c) la data organizării procedurii de atribuire a
contractului de achiziţie publică pentru execuţia de lucrări;
d) după încheierea contractelor de achiziţie,
rezultând valoarea de finanţare a obiectivului de investiţie/lucrărilor de
intervenţii;
e) la data întocmirii sau modificării de către
ordonatorul principal de credite, potrivit legii, a listei obiectivelor de
investiţii, anexă la bugetul de stat sau la bugetul local, atât pentru
obiective de investiţii noi, cât şi în continuare.
Art. 6. - Valoarea actualizată a obiectivelor de
investiţii se aprobă de ordonatorii principali de credite, potrivit
prevederilor legale în vigoare.
Art. 7. - (1) Elaborarea devizului general se face
conform precizărilor prezentate la lit. B din prezenta anexă.
(2) Structura devizului general pentru obiective de
investiţii şi lucrări de intervenţii este prezentată în anexa nr. 5 la
hotărâre.
B. Structura devizului general pe capitole de
cheltuieli
Art. 8. - In capitolele/subcapitolele devizului general prevăzut în anexa nr. 5 se cuprind următoarele cheltuieli:
CAPITOLUL 1
Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului
1.1. Obţinerea terenului
Se includ cheltuielile efectuate pentru cumpărarea de
terenuri, plata concesiunii (redevenţei) pe durata realizării lucrărilor,
exproprieri, despăgubiri, schimbarea regimului juridic al terenului, scoaterea
temporară sau definitivă din circuitul agricol, precum şi alte cheltuieli de
aceeaşi natură.
1.2. Amenajarea terenului
Se includ cheltuielile efectuate
la începutul lucrărilor pentru pregătirea amplasamentului şi care constau în
demolări, demontări, dezafectări, defrişări, evacuări materiale rezultate, devieri
reţele de utilităţi din amplasament, sistematizări pe verticală, drenaje,
epuismente (exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia de
bază), devieri de cursuri de apă, strămutări de localităţi sau monumente
istorice etc.
1.3. Amenajări pentru
protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială
Se includ cheltuielile efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţia mediului, inclusiv pentru
refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, precum plantare de
copaci, reamenajare spaţii verzi, şi reintroducerea în circuitul agricol a
suprafeţelor scoase temporar din uz.
CAPITOLUL 2
Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului
Se includ cheltuielile aferente asigurării cu
utilităţile necesare funcţionării obiectivului de investiţie, precum:
alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic,
energie electrică, telecomunicaţii, drumuri de acces, căi ferate industriale,
care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic, ca
aparţinând obiectivului de investiţie, precum şi cheltuielile aferente
racordării la reţelele de utilităţi.
CAPITOLUL 3
Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică
3.1. Studii de teren
Se cuprind cheltuielile pentru studii geotehnice,
geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice şi de
stabilitate ale terenului pe care se amplasează obiectivul de investiţie.
3.2. Obţinere avize,
acorduri, autorizaţii
Se includ cheltuielile pentru:
a) obţinerea/prelungirea valabilităţii certificatului
de urbanism;
b) obţinerea/prelungirea valabilităţii autorizaţiei
de construire/desfiinţare;
c) obţinerea avizelor şi acordurilor pentru racorduri
şi branşamente la reţele publice de apă, canalizare, gaze, termoficare, energie
electrică, telefonie etc;
d) obţinerea certificatului de nomenclatură stradală şi
adresă;
e) întocmirea documentaţiei,
obţinerea numărului cadastral provizoriu şi înregistrarea terenului în cartea
funciară;
f) obţinerea acordului de mediu;
g) obţinerea avizului P.S.I.;
h) alte avize, acorduri şi autorizaţii.
3.3. Proiectare şi inginerie
Se includ cheltuielile pentru
elaborarea tuturor fazelor de proiectare (studiu de prefezabilitate, studiu de
fezabilitate, proiect tehnic şi detalii de execuţie), pentru plata verificării
tehnice a proiectării şi pentru plata elaborării certificatului de performanţă
energetică a clădirii, precum şi pentru elaborarea documentaţiilor necesare
obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de
investiţie (documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor
impuse prin certificatul de urbanism, documentaţii
urbanistice, studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de
trafic etc).
Pentru lucrările de intervenţii la construcţii
existente sau pentru continuarea lucrărilor la obiective începute şi
neterminate, se includ cheltuielile efectuate pentru expertizarea tehnică.
Pentru lucrările de creştere a performanţei energetice
a clădirilor ca urmare a modernizărilor/reabilitărilor, se includ cheltuielile
pentru efectuarea auditului energetic.
3.4. Organizarea
procedurilor de achiziţie
Se includ cheltuielile aferente
organizării şi derulării procedurilor de achiziţii publice, precum: cheltuieli
aferente întocmirii documentaţiei de atribuire şi multiplicării acesteia
(exclusiv cele cumpărate de ofertanţi); cheltuielile cu onorariile,
transportul, cazarea şi diurna membrilor desemnaţi în comisiile de evaluare;
anunţuri de intenţie, de participare şi de atribuire a contractelor,
corespondenţă prin poştă, fax, poştă electronică etc, în legătură cu
procedurile de achiziţie publică.
3.5. Consultanţă
Se includ cheltuielile
efectuate, după caz, pentru:
a) plata serviciilor de consultanţă la elaborarea
studiilor de piaţă, de evaluare etc;
b) plata serviciilor de consultanţă în domeniul
managementului execuţiei investiţiei sau administrarea contractului de
execuţie.
3.6. Asistenţă tehnică
Se includ cheltuielile efectuate, după caz, pentru:
a) asistenţă tehnică din partea proiectantului pe
perioada de execuţie a lucrărilor (în cazul în care aceasta nu intră în
tarifarea proiectului);
b) plata diriginţilor de şantier, desemnaţi de
autoritatea contractantă, autorizaţi conform prevederilor legale pentru
verificarea execuţiei lucrărilor de construcţii şi instalaţii.
CAPITOLUL 4
Cheltuieli pentru investiţia de bază
4.1. Construcţii şi
instalaţii
Se cuprind cheltuielile
aferente execuţiei tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul de investiţie:
clădiri, construcţii speciale, instalaţii aferente construcţiilor, precum
instalaţii electrice, sanitare, instalaţii interioare de alimentare cu gaze
naturale, instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare, P.S.I.,
telecomunicaţii şi alte tipuri de instalaţii impuse de destinaţia obiectivului.
Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie,
iar delimitarea obiectelor se face de către proiectant.
Cheltuielile aferente fiecărui
obiect de construcţie sunt estimate prin devizul pe obiect.
4.2. Montajul utilajelor tehnologice
Se cuprind cheltuielile aferente montajului utilajelor
tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv
reţelele aferente necesare funcţionării acestora.
Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie.
4.3. Utilaje, echipamente
tehnologice şi funcţionale cu montaj Se cuprind
cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în
instalaţiile funcţionale.
Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie.
4.4. Utilaje fără montaj şi
echipamente de transport
Se includ cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor
şi echipamentelor care nu necesită montaj, precum şi a echipamentelor şi a
echipamentelor de transport tehnologic.
Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie.
4.5. Dotări
Se cuprind cheltuielile pentru procurarea de bunuri
care, conform legii, intră în categoria mijloacelor fixe sau obiecte de
inventar, precum: mobilier, dotări P.S.I., dotări de uz gospodăresc, dotări
privind protecţia muncii.
Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie.
4.6. Active necorporale
Se cuprind cheltuielile cu achiziţionarea activelor
necorporale: drepturi referitoare la brevete, licenţe, know-how sau cunoştinţe
tehnice nebrevetate.
La TOTAL şi TOTAL GENERAL din devizul general se
precizează partea de cheltuieli care reprezintă construcţii-montaj (C+M).
Lucrările de construcţii-montaj sunt cele prevăzute la capitolele/subcapitolele
1.2, 1.3, 2, 4.1, 4.2 şi 5.1.1 din devizul general.
CAPITOLUL 5
Alte cheltuieli
5.1. Organizare de şantier
Se cuprind cheltuielile estimate ca fiind necesare
contractantului în vederea creării condiţiilor de desfăşurare a activităţii de
construcţii-montaj.
5.1.1. Lucrări de construcţii şi instalaţii aferente
organizării de şantier Se cuprind cheltuielile aferente construirii provizorii
sau amenajării la construcţii existente pentru vestiare pentru muncitori,
grupuri sanitare, rampe de spălare auto, depozite pentru materiale, fundaţii
pentru macarale, reţele electrice de iluminat şi forţă, căi de acces - auto şi
căi ferate -, branşamente/racorduri la utilităţi, împrejmuiri, panouri de
prezentare, pichete de incendiu şi altele asemenea. Se includ, de asemenea,
cheltuielile de desfiinţare de şantier.
5.1.2. Cheltuieli conexe organizării de şantier
Se cuprind cheltuielile pentru: obţinerea autorizaţiei
de construire/desfiinţare aferente lucrărilor de organizare de şantier, taxe de
amplasament, închirieri semne de circulaţie, întreruperea temporară a reţelelor
de transport sau distribuţie de apă, canalizare, agent termic, energie
electrică, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, feroviare, navale sau aeriene,
contractele de asistenţă cu poliţia rutieră, contract temporar cu furnizorul de
energie electrică, cu unităţi de salubrizare, taxe depozit ecologic, taxe
locale; chirii pentru ocuparea temporară a domeniului public, costul energiei
electrice şi al apei consumate în incinta organizării de şantier pe durata de
execuţie a lucrărilor, costul transportului muncitorilor nelocalnici şi/sau
cazarea acestora, paza şantierului, asigurarea pompierului autorizat etc.
5.2. Comisioane, cote, taxe, costul creditului
Se cuprind, după caz: comisionul băncii finanţatoare,
cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii pentru controlul calităţii
lucrărilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea
teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii, cota
aferentă Casei Sociale a Constructorilor, valoarea primelor de asigurare din sarcina autorităţii
contractante, taxe pentru acorduri, avize şi autorizaţia de
construire/desfiinţare, precum şi alte cheltuieli de aceeaşi natură, stabilite
în condiţiile legii. In costul creditului se cuprind comisioanele şi dobânzile
aferente creditului pe durata execuţiei obiectivului.
5.3. Cheltuieli diverse şi neprevăzute
a) Estimarea acestora se face procentual din valoarea
cheltuielilor prevăzute la capitolele/subcapitolele 1.2, 1.3, 2, 3 şi 4 ale
devizului general, în funcţie de natura şi complexitatea lucrărilor.
b) In cazul obiectivelor de investiţii noi, precum şi
al reparaţiilor capitale, extinderilor, transformărilor, modificărilor,
modernizărilor, reabilitării la construcţii şi instalaţii existente, se aplică
un procent de până la 10%.
c) In cazul lucrărilor de intervenţii de natura
consolidărilor la construcţii existente şi instalaţiile aferente, precum şi în
cazul lucrărilor pentru prevenirea sau înlăturarea efectelor produse de acţiuni
accidentale şi/sau calamităţi naturale, se aplică un procent de până la 20%, în
funcţie de natura şi complexitatea lucrărilor.
d) Din procentul stabilit se acoperă, după caz,
cheltuielile rezultate în urma modificărilor de soluţii tehnice, cantităţi
suplimentare de lucrări, utilaje sau dotări ce se impun pe parcursul derulării
investiţiei, precum şi cheltuielile de conservare pe parcursul întreruperii
execuţiei din cauze independente de autoritatea contractantă.
CAPITOLUL 6
Cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste şi predare la beneficiar
6.1. Pregătirea personalului
de exploatare
Se cuprind cheltuielile necesare
instruirii/şcolarizării personalului în vederea utilizării corecte şi eficiente
a utilajelor şi tehnologiilor.
6.2. Probe tehnologice şi teste
Se cuprind cheltuielile aferente execuţiei
probelor/încercărilor, prevăzute în proiect, rodajelor, expertizelor la
recepţie, omologărilor etc.
In situaţia în care se obţin venituri ca urmare a
probelor tehnologice, în devizul general se înscrie valoarea rezultată prin
diferenţa dintre cheltuielile realizate pentru efectuarea probelor şi
veniturile realizate din acestea.
C. Structura devizului pe obiect
Art. 9. - Obiectul de construcţie este o parte a
obiectivului de investiţie, cu funcţionabilitate distinctă în cadrul
ansamblului acestuia.
Art. 10. - Delimitarea obiectelor din cadrul
obiectivului de investiţie se face la faza de proiectare - studiu de
fezabilitate de către proiectant, iar valoarea fiecărui obiect se estimează
prin devizul pe obiect.
Art. 11. - Devizul pe obiect este sintetic şi valoarea
sa se obţine prin însumarea valorilor categoriilor de lucrări ce compun
obiectul.
Art. 12. - Valoarea categoriilor de lucrări din devizul
pe obiect se stabileşte estimativ, pe baza cantităţilor de lucrări şi a
preţurilor acestora, la faza studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a
lucrărilor de intervenţii.
Art. 13. - Devizul pe obiect întocmit la faza de
proiectare - studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrărilor de
intervenţii se reface avându-se în vedere cantităţile de lucrări rezultate la
faza de proiect de execuţie şi preţurile unitare rezultate în urma aplicării
procedurilor de achiziţie publică.
Art. 14. - Devizul pe obiect se structurează cu
respectarea conţinutului-cadru prevăzut în anexa nr. 6.
ANEXA Nr. 5
DEVIZ GENERAL
privind cheltuielile necesare realizării........................................................................*)
In mii lei/mii euro la cursul............lei/euro din
data de...................
Nr. crt.
|
Denumirea capitolelor şi
subcapitolelor de cheltuieli
|
Valoare
(fără TVA)
|
TVA
|
Valoare
(inclusiv TVA)
|
Mii lei
|
Mii euro
|
Mii lei
|
Mii lei
|
Mii euro
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
CAPITOLUL 1
Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului
|
1.1
|
Obţinerea terenului
|
|
|
|
|
|
1.2
|
Amenajarea terenului
|
|
|
|
|
|
1.3
|
Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea
iniţială
|
|
|
|
|
|
TOTAL CAPITOL 1
|
|
|
|
|
|
CAPITOLUL 2
Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului
|
TOTAL CAPITOL 2
|
|
|
|
|
|
CAPITOLUL 3
Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă
tehnică
|
3.1
|
Studii de teren
|
|
|
|
|
|
3.2
|
Taxe pentru obţinerea de avize, acorduri şi autorizaţii
|
|
|
|
|
|
3.3
|
Proiectare şi inginerie
|
|
|
|
|
|
3.4
|
Organizarea procedurilor de achiziţie
|
|
|
|
|
|
3.5
|
Consultanţă
|
|
|
|
|
|
3.6
|
Asistenţă tehnică
|
|
|
|
|
|
TOTAL CAPITOL 3
|
|
|
|
|
|
CAPITOLUL 4
Cheltuieli pentru investiţia de bază
|
4.1
|
Construcţii şi instalaţii
|
|
|
|
|
|
4.2
|
Montaj utilaje tehnologice
|
|
|
|
|
|
4.3
|
Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu montaj
|
|
|
|
|
|
4.4
|
Utilaje fără montaj şi echipamente de
transport
|
|
|
|
|
|
4.5
|
Dotări
|
|
|
|
|
|
4.6
|
Active necorporale
|
|
|
|
|
|
TOTAL CAPITOL 4
|
|
|
|
|
|
CAPITOLUL 5 Alte cheltuieli
|
5.1
|
Organizare de şantier
5.1.1. Lucrări de construcţii
5.1.2. Cheltuieli conexe organizării şantierului
|
|
|
|
|
|
5.2
|
Comisioane, cote, taxe, costul creditului
|
|
|
|
|
|
5.3
|
Cheltuieli diverse şi neprevăzute
|
|
|
|
|
|
TOTAL CAPITOL 5
|
|
|
|
|
|
CAPITOLUL 6
Cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste şi predare la
beneficiar
|
6.1
|
Pregătirea personalului de exploatare
|
|
|
|
|
|
6.2
|
Probe tehnologice şi teste
|
|
|
|
|
|
TOTAL CAPITOL 6
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL
|
|
|
|
|
|
Din care C + M
|
|
|
|
|
|
*) Se înscrie denumirea obiectivului de
investiţie/lucrărilor de intervenţie
Notă: In cazul lucrărilor de intervenţii de natura consolidărilor la
construcţii existente şi instalaţiile aferente, precum şi în cazul lucrărilor
pentru prevenirea sau înlăturarea efectelor produse de acţiuni accidentale
şi/sau calamităţi naturale valoarea cheltuielilor aferente se va evidenţia
distinct în devizul general pe fiecare capitol/subcapitol de cheltuieli, atât
în lei, cât şi în euro.
ANEXA Nr. 6
DEVIZUL
obiectului...............................................................*)
In mii lei/mii euro la cursul............lei/euro din
data de...................
Nr. crt.
|
Denumirea capitolelor şi subcapitolelor de cheltuieli
|
Valoare (fără TVA)
|
TVA
|
Valoare (inclusiv TVA)
|
Mii lei
|
Mii euro
|
Mii lei
|
Mii lei
|
Mii euro
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
I. - LUCRĂRI DE CONSTRUCŢII
|
1
|
Terasamente
|
|
|
|
|
|
2
|
Construcţii: rezistenţă (fundaţii, structură de rezistenţă) şi
arhitectură (închideri exterioare, compartimentări, finisaje)
|
|
|
|
|
|
3
|
Izolaţii
|
|
|
|
|
|
4
|
Instalaţii electrice
|
|
|
|
|
|
5
|
Instalaţii sanitare
|
|
|
|
|
|
6
|
Instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare, PSI, radio-tv,
intranet
|
|
|
|
|
|
7
|
Instalaţii de alimentare cu gaze naturale
|
|
|
|
|
|
8
|
Instalaţii de telecomunicaţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL I
|
|
|
|
|
|
II. -MONTAJ
|
|
Montaj utilaje şi echipamente tehnologice
|
|
|
|
|
|
TOTAL II
|
|
|
|
|
|
III. -PROCURARE
|
|
Utilaje şi echipamente tehnologice
|
|
|
|
|
|
|
Utilaje şi echipamente de transport
|
|
|
|
|
|
|
Dotări
|
|
|
|
|
|
TOTAL III
|
|
|
|
|
|
TOTAL (TOTAL I + TOTAL II + TOTAL III)
|
|
|
|
|
|
*) Se înscrie denumirea obiectului.