HOTARARE Nr. 3 din 19 octombrie 2004
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a birourilor
electorale
ACT EMIS DE: BIROUL ELECTORAL CENTRAL
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 970 din 22 octombrie 2004
Avand in vedere prevederile art. 31 alin. (9) din Legea nr. 373/2004 pentru
alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului,
in temeiul art. 32 alin. (7) si (8) din Legea nr. 373/2004,
Biroul Electoral Central hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a birourilor
electorale, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Biroului Electoral Central,
judecator Emil Ghergut
Loctiitor presedinte,
judecator Victor Pasca Camenita
Membri:
Nicoleta Florea - judecator
Gheorghe Cernat - judecator
Veronica Radulescu - judecator
Emilia Braicau - judecator
Magdalena Ghermeli - judecator
Octavian Opris - presedintele Autoritatii Electorale Permanente
Alexandru Radu - vicepresedintele Autoritatii Electorale Permanente
Ionel Flesariu - vicepresedintele Autoritatii Electorale Permanente
Dan Matei Agathon - reprezentant P.S.D.
Nicolae Sfacareanu - reprezentant P.U.R.
Ioan Onisei - reprezentant P.D.
Gheorghe Radulescu - reprezentant P.N.L.
Dinu Marian - reprezentant P.R.M.
Zsuzsanna Peter - reprezentant U.D.M.R.
Tamara Baicu - reprezentant Grupul parlamentar al minoritatilor
nationale din Camera Deputatilor
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a birourilor electorale
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Birourile si oficiile electorale sunt organisme legal constituite in
vederea organizarii si desfasurarii operatiunilor specifice perioadei
electorale.
(2) Perioada electorala incepe o data cu aducerea la cunostinta publica a
zilei alegerilor si se incheie o data cu publicarea rezultatului alegerilor in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 2
Birourile si oficiile electorale sunt constituite din membri desemnati prin
tragere la sorti, efectuata de presedintele Inaltei Curti de Casatie si
Justitie sau, dupa caz, de presedintele tribunalului, din persoane stabilite de
lege si din reprezentanti ai partidelor politice, aliantelor politice si
aliantelor electorale, stabiliti de conducerile acestora.
CAP. 2
Categorii de birouri electorale
Art. 3
Pentru organizarea si desfasurarea alegerilor parlamentare si prezidentiale
se constituie urmatoarele categorii de birouri electorale:
a) Biroul Electoral Central;
b) birourile electorale de circumscriptii;
c) birourile electorale ale sectiilor de votare.
Art. 4
(1) In municipiul Bucuresti, la nivelul fiecarui sector, se constituie cate
un oficiu electoral, ca structura electorala intermediara intre Biroul
Electoral de Circumscriptie a Municipiului Bucuresti si birourile electorale
ale sectiilor de votare din sectorul respectiv.
(2) Legatura dintre birourile electorale ale sectiilor de votare din
sectoare si Biroul Electoral de Circumscriptie a Municipiului Bucuresti -
repartizarea buletinelor de vot si a celorlalte materiale necesare votarii,
centralizarea rezultatelor votarii si orice alta operatiune electorala din
municipiul Bucuresti - se realizeaza prin intermediul oficiilor electorale.
CAP. 3
Componenta birourilor electorale
SECTIUNEA 1
Biroul Electoral Central
Art. 5
(1) Biroul Electoral Central este format din 7 judecatori ai Inaltei Curti
de Casatie si Justitie, stabiliti de presedintele acestei Curti, prin tragere
la sorti, efectuata in sedinta publica.
(2) Rezultatul tragerii la sorti se consemneaza intr-un proces-verbal
semnat de presedintele Curtii si de consultantul-sef al acesteia.
Procesul-verbal constituie actul de investire a judecatorilor.
(3) In termen de 24 de ore de la incheierea procesului-verbal, judecatorii
aleg din randul lor, prin vot secret, un presedinte si un loctiitor al
acestuia, care devin presedinte al Biroului Electoral Central, respectiv
loctiitor al acestuia.
(4) Biroul Electoral Central, constituit potrivit alin. (1) - (3), se
completeaza, in termen de 24 de ore de la alegerea presedintelui, cu cate un
reprezentant al partidelor politice parlamentare, un reprezentant al Grupului
parlamentar al minoritatilor nationale din Camera Deputatilor, precum si cu
presedintele si vicepresedintii Autoritatii Electorale Permanente. Numele si
prenumele reprezentantilor partidelor politice parlamentare se comunica in
scris Biroului Electoral Central, pana la data completarii acestuia.
(5) Completarea Biroului Electoral Central potrivit alin. (4) se
consemneaza intr-un proces-verbal semnat de membrii biroului, care constituie
actul de investire a acestora.
(6) Refuzul unora dintre membrii Biroului Electoral Central de a semna
procesul-verbal de investire nu are nici un fel de influenta asupra
valabilitatii acestuia.
(7) Absenta unora dintre judecatori de la sedinta de tragere la sorti sau a
unora dintre persoanele prevazute la alin. (4) de la sedinta de completare a
Biroului Electoral Central nu are nici o influenta asupra valabilitatii
constituirii, respectiv completarii si componentei acestuia.
Art. 6
(1) In organizarea si componenta prevazute la art. 5 alin. (2) si (5),
Biroul Electoral Central indeplineste toate atributiile si rezolva toate
insarcinarile ce ii revin potrivit prevederilor Legii nr. 373/2004 pentru
alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si ale Legii nr. 370/2004 pentru
alegerea Presedintelui Romaniei.
(2) Prevederile art. 39 din Legea nr. 373/2004 se aplica in mod
corespunzator si in activitatea Biroului Electoral Central constituit potrivit
art. 5 alin. (2) si (5).
Art. 7
(1) Dupa ramanerea definitiva a candidaturilor, Biroul Electoral Central se
completeaza, in termenul prevazut de lege, cu cate un reprezentant al
partidelor politice care nu sunt reprezentate in Parlament si al aliantelor
politice ori aliantelor electorale ale acestora. Numarul total al acestor
reprezentanti nu poate fi mai mare de 10.
(2) Partidele politice neparlamentare, aliantele politice si aliantele
electorale ale acestora, care participa la alegeri, vor comunica in scris
Biroului Electoral Central, in termen de doua zile de la ramanerea definitiva a
candidaturilor, numele si prenumele reprezentantului lor in Biroul Electoral
Central.
(3) Termenul de doua zile prevazut la alin. (2) este termen de decadere.
Comunicarile facute dupa expirarea acestuia nu se mai iau in considerare.
(4) Desemnarea celor 10 reprezentanti ai partidelor politice
neparlamentare, ai aliantelor politice sau ai aliantelor electorale ale
acestora se face de presedintele Biroului Electoral Central, in ordinea
descrescatoare a numarului de liste complete de candidaturi definitive,
centralizate pe tara, cumulat pentru Camera Deputatilor si pentru Senat. Daca
la atribuirea ultimului loc exista mai multe partide care au depus acelasi
numar de liste complete de candidaturi definitive, desemnarea se face prin
tragere la sorti, efectuata de presedintele Biroului Electoral Central, in
prezenta reprezentantilor partidelor politice, aliantelor politice si
aliantelor electorale in cauza.
(5) Completarea Biroului Electoral Central potrivit alin. (4) se face in
termen de 24 de ore de la expirarea termenului de doua zile prevazut la alin.
(2).
SECTIUNEA a 2-a
Birourile electorale de circumscriptie
Art. 8
(1) Birourile electorale de circumscriptie se constituie in fiecare dintre
cele 42 de circumscriptii electorale stabilite potrivit anexei nr. 1 la Legea
nr. 373/2004.
(2) Birourile electorale de circumscriptie se constituie din cate 3
judecatori, in exercitiu la tribunalul din circumscriptia respectiva, si din
cel mult 10 reprezentanti ai partidelor politice, aliantelor politice,
aliantelor electorale sau ai organizatiilor cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale, care participa la alegeri in circumscriptia electorala
respectiva.
Art. 9
(1) Desemnarea celor 3 judecatori se face in sedinta publica, de catre
presedintele tribunalului, prin tragere la sorti.
(2) Tragerea la sorti se face pe functii: presedinte, loctiitor, membru si
se consemneaza intr-un proces-verbal care constituie actul de investire a
judecatorilor.
Art. 10
In componenta prevazuta la art. 9 biroul electoral de circumscriptie
indeplineste toate atributiile si insarcinarile ce ii revin potrivit
prevederilor Legii nr. 373/2004 si ale Legii nr. 370/2004. Prevederile art. 39
din Legea nr. 373/2004 se aplica in mod corespunzator.
Art. 11
(1) Fiecare partid politic, alianta politica, alianta electorala si
organizatie a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, care participa la
alegeri in circumscriptia respectiva, va comunica, in scris, biroului electoral
de circumscriptie constituit potrivit art. 9 numele si prenumele
reprezentantului.
(2) Comunicarea se face in termen de doua zile de la ramanerea definitiva a
candidaturilor. Termenul de doua zile este termen de decadere. Comunicarile
transmise dupa implinirea acestuia nu se mai iau in considerare.
Art. 12
(1) Completarea biroului electoral de circumscriptie cu reprezentantii
partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si
organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, prevazute la
alin. (1) al art. 11, se face de presedintele biroului electoral de
circumscriptie, in ordinea descrescatoare a ponderii numarului de candidaturi
definitive ale fiecarui partid politic, fiecarei aliante politice, aliante electorale
si organizatii a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, in totalul
candidaturilor definitive din circumscriptie, cumulat pentru Senat si Camera
Deputatilor.
(2) Completarea se face in termen de 24 de ore de la expirarea termenului de
doua zile prevazut la alin. (2) al art. 11, in sedinta publica.
SECTIUNEA a 3-a
Birourile electorale ale sectiilor de votare
Art. 13
(1) Birourile electorale ale sectiilor de votare sunt alcatuite dintr-un
presedinte, un loctiitor al acestuia si cel mult 7 membri.
(2) Presedintele si loctiitorul acestuia nu pot face parte din partide
politice.
(3) Presedintele si loctiitorul acestuia sunt, de regula, magistrati sau
alti juristi si sunt stabiliti prin tragere la sorti, efectuata de presedintele
tribunalului.
(4) Pentru tragerea la sorti, presedintele tribunalului intocmeste o lista
cu magistratii din judet. La intocmirea listei cu ceilalti juristi participa si
cate un reprezentant al fiecarui partid politic parlamentar.
Art. 14
(1) Daca numarul juristilor este insuficient, lista va fi completata de
catre prefect cu alte persoane care se bucura de prestigiu si nu sunt membri de
partid.
(2) Lista intocmita de prefect cuprinde un numar de persoane cu 10% mai
mare decat numarul necesar. Persoanele care nu sunt desemnate presedinti sau
loctiitori raman la dispozitia presedintelui tribunalului, pentru inlocuirea,
in cazuri deosebite, a titularilor, respectiv pentru completarea birourilor
electorale ale sectiilor de votare, in situatia in care partidele politice,
aliantele politice, aliantele electorale si organizatiile cetatenilor
apartinand minoritatilor nationale indreptatite nu isi desemneaza
reprezentanti.
(3) In vederea tragerii la sorti a presedintelui sectiei de votare si a
loctiitorului acestuia, presedintele tribunalului efectueaza gruparea in lista
a participantilor, avand in vedere ca locuintele acestora sa fie cat mai
aproape de sediul biroului electoral al sectiei de votare.
Art. 15
Membrii biroului electoral al sectiei de votare provin din cate un
reprezentant al partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale
si organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, care
participa la alegeri in circumscriptia respectiva. Desemnarea membrilor se face
in ordinea descrescatoare a numarului de candidaturi definitive, cumulat pentru
Senat si Camera Deputatilor, depuse in circumscriptia respectiva.
Art. 16
(1) Pentru desemnarea membrilor biroului electoral al sectiei de votare,
presedintele biroului electoral de circumscriptie comunica fiecarui presedinte
de birou electoral al sectiei de votare numarul de candidaturi definitive ale
fiecarui partid politic, fiecarei aliante politice, aliante electorale si
organizatii a cetatenilor apartinand minoritatilor nationale. Comunicarea se
face in scris in termen de 24 de ore de la desemnarea presedintelui biroului
electoral al sectiei de votare.
(2) In termenul prevazut la alin. (1), partidele politice, aliantele
politice, aliantele electorale si organizatiile cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale, care au depus candidaturi in circumscriptie, comunica
presedintelui biroului electoral al sectiei de votare numele si prenumele
reprezentantului lor.
(3) Partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si
organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale participante la
alegeri in circumscriptie pot comunica un numar mai mare de reprezentanti,
pentru situatia in care alte partide sau aliante nu isi nominalizeaza
reprezentantii.
(4) Un partid politic, o alianta politica, o alianta electorala sau o
organizatie a cetatenilor apartinand cetatenilor minoritatilor nationale nu
poate avea mai mult de 3 reprezentanti in acelasi birou electoral al sectiei de
votare.
(5) Daca doua sau mai multe partide politice, aliante politice, aliante
electorale sau organizatii apartinand cetatenilor minoritatilor nationale au
depus acelasi numar de candidati, iar numarul locurilor de ocupat este
inferior, presedintele biroului electoral al sectiei de votare va proceda la
tragerea la sorti, in prezenta reprezentantilor celor interesati.
Art. 17
Birourile electorale ale sectiilor de votare pot functiona cu un numar mai
mic de membri decat cel prevazut de lege, dar nu mai putin de 3, la care se
adauga presedintele biroului electoral al sectiei de votare si loctiitorul
acestuia.
Art. 18
Desemnarea membrilor biroului electoral al sectiei de votare se consemneaza
intr-un proces-verbal care constituie actul de atestare a calitatii de membru
al biroului.
SECTIUNEA a 4-a
Birourile electorale ale unor sectii de votare speciale
Art. 19
(1) Birourile electorale ale sectiilor de votare, care se organizeaza pe
langa misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, se constituie
dintr-un presedinte si 2 membri.
(2) Presedintele este desemnat de seful misiunii diplomatice.
(3) Membrii biroului electoral al sectiei de votare sunt stabiliti prin
tragere la sorti efectuata de presedintele Biroului Electoral Central. Lista
persoanelor care vor participa la tragerea la sorti se intocmeste de Ministerul
Afacerilor Externe. Partidele politice parlamentare vor fi consultate la
intocmirea listei, acestea putand formula propuneri de completare a listei sau
de inlocuire a unor persoane.
(4) Pentru tragerea la sorti, persoanele cuprinse in lista vor fi astfel
grupate incat acestea sa locuiasca in localitatea in care se organizeaza sectia
sau cat mai aproape de aceasta.
Art. 20
(1) Presedintele biroului electoral al sectiei de votare organizate pe o
nava este loctiitorul comandantului.
(2) Biroul electoral al sectiei de votare cuprinde si 2 membri, stabiliti
de comandant prin tragere la sorti.
SECTIUNEA a 5-a
Oficiile electorale
Art. 21
In sectoarele municipiului Bucuresti se organizeaza cate un oficiu
electoral.
Art. 22
Birourile electorale ale oficiilor electorale sunt alcatuite dintr-un
presedinte si un loctiitor al acestuia si din cel mult 7 membri.
Art. 23
Presedintele si loctiitorul acestuia sunt magistrati desemnati de
presedintele Tribunalului Bucuresti, prin tragere la sorti, dintre judecatorii
in exercitiu ai judecatoriei sectorului.
Art. 24
Membrii biroului electoral al oficiului electoral sunt reprezentanti ai
partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale si ai
organizatiilor apartinand cetatenilor minoritatilor nationale participante la
alegeri in municipiul Bucuresti. Prevederile art. 15 si ale art. 16 alin. (1),
(2) si (5) se aplica in mod corespunzator.
CAP. 4
Functionarea birourilor electorale
Art. 25
(1) Birourile electorale functioneaza legal in prezenta majoritatii
membrilor.
(2) La stabilirea majoritatii prevazute la alin. (1) intra in calcul si
presedintele si loctiitorul acestuia.
(3) Pana la completarea birourilor electorale de circumscriptie cu
reprezentantii partidelor politice, acestea sunt legal constituite daca sunt
prezenti toti cei 3 judecatori.
Art. 26
(1) Convocarea membrilor biroului electoral in sedinta se face telefonic
sau prin orice alt mijloc, in timp util, din dispozitia presedintelui sau a
loctiitorului acestuia, prin aparatul tehnic.
(2) In cazul birourilor electorale ale sectiilor de votare, convocarea se
face de catre presedinte sau de loctiitorul acestuia.
(3) In convocare se vor preciza ora si locul de desfasurare a sedintei.
Art. 27
(1) Proiectul ordinii de zi a sedintei se propune de catre presedinte sau
de loctiitorul acestuia si se aproba cu votul majoritatii membrilor prezenti.
(2) Membrii biroului electoral pot face propuneri pentru completarea
ordinii de zi sau pentru eliminarea unora dintre problemele inscrise in
aceasta.
(3) Propunerile de modificare a ordinii de zi se supun aprobarii biroului
electoral. Daca acestea sunt aprobate, presedintele este obligat sa le supuna
dezbaterii.
Art. 28
(1) Propunerile se supun dezbaterii biroului electoral in ordinea in care
acestea au fost inscrise pe ordinea de zi.
(2) Schimbarea ordinii de dezbatere a problemelor inscrise pe ordinea de zi
se poate face numai cu aprobarea biroului electoral, la propunerea
presedintelui, loctiitorului sau a unuia dintre membri.
Art. 29
(1) Sedintele biroului electoral sunt conduse de presedinte sau de
loctiitorul acestuia.
(2) In lipsa presedintelui biroului electoral, atributiile acestuia sunt
indeplinite de loctiitorul sau.
Art. 30
(1) Membrii biroului electoral pot participa la dezbateri in ordinea
inscrierii la cuvant si numai dupa acordarea acestuia de catre presedinte.
(2) In luarile de cuvant in cadrul biroului electoral membrii acestuia se
vor limita strict la problema pusa in discutie si nu vor profera acuzatii la
adresa celorlalti membri.
Art. 31
(1) Presedintele poate retrage cuvantul acordat, in situatia in care
vorbitorul se abate de la subiectul aflat in discutie. Daca cel in cauza nu se
supune, presedintele poate suspenda sedinta.
(2) Se interzice interventia unui membru al biroului electoral in discutii
in timpul prezentarii de catre un alt membru a punctului sau de vedere.
(3) Asupra unui subiect aflat in discutie un membru al biroului electoral
poate interveni cel mult de doua ori.
(4) Membrilor biroului electoral li se poate acorda dreptul la replica, in
situatia in care la adresa lor au fost aduse acuzatii de un alt membru al
biroului electoral si pot solicita sa li se prezinte scuze de catre acestia.
Art. 32
Prezenta la sedinte a membrilor biroului electoral este obligatorie. In cazuri
justificate, presedintele biroului electoral poate aproba ca unii membri ai
acestuia sa lipseasca de la sedinta.
Art. 33
Reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor
electorale in biroul electoral nu pot primi si nu pot exercita alte insarcinari
in afara celor prevazute de lege.
Art. 34
(1) In indeplinirea atributiilor ce le sunt stabilite prin Legea nr.
373/2004 si Legea nr. 370/2004, birourile electorale adopta hotararile cu votul
majoritatii membrilor prezenti.
(2) In caz de egalitate de voturi, votul presedintelui este hotarator.
(3) Hotararile biroului electoral se semneaza de presedinte, de loctiitorul
acestuia si de membri.
(4) Lipsa semnaturilor unor membri nu are nici o influenta asupra valabilitatii
hotararii, daca aceasta a fost adoptata in conditiile alin. (1).
(5) Hotararile biroului electoral se aduc la cunostinta in sedinta publica
si prin orice mijloace de publicitate.
Art. 35
Hotararile Biroului Electoral Central sunt obligatorii pentru toate
autoritatile, institutiile publice, birourile electorale, precum si pentru
toate organismele cu atributii electorale, de la data aducerii lor la
cunostinta publica.
Art. 36
Hotararile Biroului Electoral Central, prin care se dau interpretari unor
prevederi ale legilor electorale, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 37
(1) Din birourile electorale pot face parte numai cetatenii cu drept de
vot.
(2) Candidatii in alegeri, sotiile, rudele si afinii acestora pana la
gradul al doilea inclusiv nu pot fi membri ai birourilor electorale.
Art. 38
(1) Reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor
electorale si ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale
pot fi inlocuiti, pentru motive intemeiate, apreciate de la caz la caz, la
cererea celor care i-au propus.
(2) Inlocuirea se poate face numai cu aprobarea biroului electoral ierarhic
superior si numai pana in preziua votarii.
(3) In caz de deces, imbolnaviri sau accidente, inlocuirea se poate face
chiar si in ziua alegerilor.
Art. 39
Biroul Electoral Central isi inceteaza activitatea dupa publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a rezultatului alegerilor.
Art. 40
Birourile electorale de circumscriptie isi inceteaza activitatea dupa
publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a rezultatului
alegerilor si dupa predarea catre autoritatile competente, pe baza de
proces-verbal, a tuturor documentelor pe care le-au detinut.
Art. 41
(1) Birourile electorale ale sectiilor de votare isi inceteaza activitatea
dupa incheierea de catre birourile electorale de circumscriptie a
proceselor-verbale si predarea acestora la Biroul Electoral Central.
(2) In cazul organizarii turului al doilea de scrutin, birourile electorale
ale sectiilor de votare isi reiau activitatea in ziua premergatoare
desfasurarii acestuia. In acest caz, birourile isi inceteaza activitatea in
conditiile alin. (1).
Art. 42
Presedintele biroului electoral stabileste care dintre problemele cu care a
fost sesizat acesta este de natura a fi supusa dezbaterii biroului electoral si
rezolvata prin hotarare.
Art. 43
(1) Pentru solutionarea de catre biroul electoral a unor probleme complexe,
presedintele acestuia poate desemna unul sau mai multi membri care vor intocmi
si vor prezenta un referat cu propuneri de solutionare.
(2) Problemele supuse dezbaterii si deliberarii biroului electoral vor fi
prezentate membrilor acestuia cu cel putin 12 ore inaintea sedintei.
Art. 44
(1) Birourile electorale sunt obligate sa stabileasca un program de
functionare care se aduce la cunostinta publica prin afisare si care va fi
respectat intocmai.
(2) Presedintele biroului electoral este obligat sa asigure permanenta
activitatii pe intreaga durata a programului, iar in cazul termenelor care
expira la ora 24,00 va fi prezent in mod obligatoriu cel putin unul dintre
magistrati.
Art. 45
(1) In vederea realizarii transparentei in activitatea birourilor
electorale de circumscriptie si a Biroului Electoral Central, acestea
desemneaza un purtator de cuvant, de regula, din randul magistratilor.
Purtatorul de cuvant este imputernicit sa informeze mass media cu problemele
dezbatute si solutionate.
(2) Prefectul si presedintele consiliului judetean vor asigura spatii
adecvate pentru reprezentantii mass media si pentru desfasurarea conferintelor
de presa.