HOTARARE Nr. 3
din 9 iulie 2009
privind adoptarea
Regulamentului de organizare si functionare al Ordinului Asistentilor Medicali
Generalisti, Moaselor si Asistentilor Medicali din Romania
ACT EMIS DE:
ORDINUL ASISTENTILOR MEDICALI GENERALISTI, MOASELOR SI ASISTENTILOR MEDICALI
DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 560 din 12 august 2009
In temeiul art. 52 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical
generalist, a profesiei de moaşă şi a profesiei de asistent medical, precum şi
organizarea şi funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România,
Adunarea generală naţională a Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Adunarea generală naţională a Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România adoptă Regulamentul de organizare şi funcţionare al Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din
România, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali
din România se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Ordinului Asistenţilor Medicali Generalisti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România,
Mircea Timofte
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Ordinului
Asistenţilor Medicali Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Ordinul Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România (OAMGMAMR) se
organizează şi funcţionează ca organizaţie profesională, cu personalitate
juridică, neguvernamentală, de interes public, apolitică, fără scop patrimonial,
cu responsabilităţi delegate de autoritatea de stat, având ca obiect de
activitate controlul şi supravegherea exercitării profesiei de asistent medical
generalist, a profesiei de moaşă şi, respectiv, a profesiei de asistent
medical, ca profesii liberale de practică publică autorizate.
(2) OAMGMAMR are autonomie instituţională în domeniul
său de competenţă normativ şi jurisdicţional profesional şi îşi exercită
atribuţiile fără posibilitatea vreunei imixtiuni, în condiţiile legii.
(3) OAMGMAMR cuprinde toţi asistenţii medicali
generalisti, moaşele şi asistenţii medicali care exercită profesia de asistent
medical generalist, moaşă şi asistent medical, în condiţiile legii.
(4) Activităţile asistentului medical generalist, ale
moaşei şi ale asistentului medical se exercită în conformitate cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei
de asistent medical generalist, a profesiei de moaşă şi a profesiei de asistent
medical, precum şi organizarea şi funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România şi cu respectarea
normelor elaborate de Ministerul Sănătăţii, în colaborare cu OAMGMAMR.
(5) Asistenţii medicali generalisti, moaşele şi
asistenţii medicali care întrunesc condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 144/2008 îşi exercită profesia pe baza certificatului de
membru eliberat de OAMGMAMR, avizat anual.
(6) Avizul anual se acordă numai după încheierea
asigurării de răspundere civilă pentru greşeli în activitatea profesională,
valabilă pentru anul respectiv. Certificatul de membru este însoţit de fişa de
evidenţă elaborată de Consiliul Naţional al Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalisti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
Art. 2. - Sigla organizaţiei OAMGMAMR va fi aplicată pe
toate actele emise de OAMGMAMR atât la nivel naţional, cât şi judeţean, cu
menţionarea filialei, a sediului acesteia şi a celorlalte elemente de
identificare cerute de prevederile legale.
Art. 3. - Sediul central al OAMGMAMR este în Bucureşti,
str. Ing. Zablovschi nr. 76, sectorul 1. Sediul filialelor judeţene este în
oraşul reşedinţă de judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti, pentru filiala
municipiului Bucureşti.
CAPITOLUL II
Patrimoniul OAMGMAMR. Veniturile şi cheltuielile
Art. 4. - (1) OAMGMAMR are patrimoniu propriu pe care
îl administrează cu diligenta unui bun proprietar.
(2) Patrimoniul OAMGMAMR este alcătuit din totalitatea
bunurilor mobile şi imobile, dobândite în condiţiile legii.
(3) In exercitarea drepturilor sale, OAMGMAMR posedă şi
foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de acestea,
în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului său de activitate,
beneficiind de rezultatele utilizării acestora.
Art. 5. - (1) Patrimoniul OAMGMAMR este gestionat de
Biroul executiv al OAMGMAMR, iar la nivel de filială, de Biroul Consiliului,
respectiv al municipiului Bucureşti.
(2) Contabilitatea patrimoniului şi a activităţilor
desfăşurate la nivel naţional, cât şi la nivelul filialelor se organizează şi
se conduce potrivit legislaţiei financiare în vigoare.
Art. 6. - Organizarea şi conducerea activităţii
contabile se asigură de către personal specializat atât la nivel naţional, cât
şi la nivelul filialelor, care au obligaţia organizării şi conducerii
contabilităţii proprii la sediile declarate, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
Art. 7. - (1) Veniturile OAMGMAMR se constituie din:
a) taxe de înscriere;
b) cotizaţii lunare;
c) donaţii şi sponsorizări de la persoane fizice ori
juridice, în condiţiile legii;
d) fonduri rezultate din diferite taxe pentru
manifestări ştiinţifice, în condiţiile legii;
e) contravaloarea serviciilor prestate membrilor sau
persoanelor fizice şi juridice, inclusiv din organizarea de cursuri şi alte
forme de educaţie medicală continuă;
f) încasări din vânzarea publicaţiilor proprii;
g) drepturi editoriale, publicate în publicaţiile
editate de OAMGMAMR;
h) alte surse, cu respectarea dispoziţiilor legale.
(2) Cheltuielile OAMGMAMR sunt reprezentate de sumele
ori valorile plătite sau de plătit, aferente activităţii desfăşurate.
Art. 8. - (1) Veniturile şi cheltuielile organizaţiei
se stabilesc prin bugetul de venituri şi cheltuieli pentru fiecare exerciţiu
financiar.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se elaborează
anual atât la nivelul filialelor, cât şi la nivel naţional şi se aprobă de
consiliul judeţean/al municipiului Bucureşti, respectiv de Consiliul Naţional
al OAMGMAMR şi poate suferi rectificări.
CAPITOLUL III
Atribuţii de competenţa Consiliului Naţional, Biroului executiv, preşedintelui, preşedintelui de onoare OAMGMAMR,
preşedintelui OAMGMAMR al consiliului judeţean/consiliului municipiului
Bucureşti
Art. 9. - Organele de conducere la nivel naţional ale OAMGMAMR:
Consiliul Naţional, Biroul executiv, preşedintele, preşedintele de onoare,
preşedintele consiliului judeţean/consiliului municipiului Bucureşti
îndeplinesc, în afara atribuţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 144/2008 şi Statutul OAMGMAMR, şi următoarele atribuţii:
1. Consiliul Naţional:
a) analizează şi avizează regulamentul de organizare
şi funcţionare;
b) aprobă strategia OAMGMAMR;
c) promovează interesele membrilor OAMGMAMR în cadrul
asigurărilor de răspundere civilă profesională;
d) aprobă regulamentele şi normele interne elaborate
de Biroul executiv;
e) aprobă fişa-cadru a posturilor de asistent medical
generalist, moaşă şi asistent medical;
f) aprobă proiecte de metodologii, de ghiduri şi de
protocoale de practică, la propunerea Biroului executiv;
2. Biroul executiv:
a) aprobă Regulamentul intern, Regulamentul de analiză
şi proiectare a posturilor, Regulamentul de evaluare a performanţelor
profesionale, Regulamentul de recrutare, selectare şi angajare a personalului,
Regulamentul de salarizare şi alte drepturi de personal pentru personalul din
cadrul aparatului propriu al OAMGMAMR şi alte regulamente interne;
b) aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Biroului executiv al OAMGMAMR;
c) elaborează proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli al OAMGMAMR;
d) ia decizii în situaţii de urgenţă, în vederea
înlăturării unor riscuri care ar aduce atingere intereselor organizaţiei, pe
care ulterior le va supune spre aprobare/validare Consiliului Naţional;
e) aprobă componenţa nominală a membrilor comisiilor
de specialitate;
f) colaborează cu Ministerul Sănătăţii în vederea
elaborării metodologiilor şi a tematicilor de cursuri, examene, de acordare de
competenţe şi de grade profesionale, pentru asistenţi medicali, moaşe şi
asistenţi medicali;
g) aprobă criteriile şi standardele privind asigurarea
calităţii serviciilor de îngrijiri de sănătate;
h) colaborează cu Ministerul Sănătăţii şi Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate la elaborarea contractului-cadru, privind
condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate şi a normelor de aplicare a acestora;
3. preşedintele, preşedintele de onoare:
a) aprobă structura de personal a aparatului propriu
al OAMGMAMR;
b) elaborează Regulamentul de organizare şi funcţionare
al Biroului executiv al OAMGMAMR.
Art. 10. - Consiliul judeţean/Consiliul municipiului
Bucureşti aprobă Regulamentul intern şi alte regulamente şi norme interne
privind recrutarea, selectarea, angajarea personalului, salarizarea şi alte
drepturi de personal pentru personalul din aparatul propriu, cu respectarea
cadrului general stabilit la nivelul structurii naţionale.
CAPITOLUL IV
Structura şi atribuţiile
departamentelor/compartimentelor din cadrul
OAMGMAMR
Art. 11. - (1) La nivelul Consiliului Naţional
funcţionează:
a) departamente/compartimente de specialitate, precum
şi Comisia de specialitate a asistenţilor medicali generalişti, Comisia de
specialitate a moaşelor, comisii de specialitate pentru celelalte specialităţi
ale asistenţilor medicali, Comisia Naţională de Etică şi Deontologie, Comisia
Naţională de Educaţie Medicală Continuă, Comisia Naţională de Control
Financiar, precum şi alte comisii propuse de Biroul executiv;
b) departamente/structuri de suport care vizează
următoarele domenii: managementul resurselor umane, managementul dezvoltării
instituţionale, domeniul legislaţiei, educaţie continuă.
(2) Structura organizatorică internă a OAMGMAMR se
stabileşte în conformitate cu dispoziţiile Statutului şi ale prezentului
regulament.
(3) Filialele judeţene, respectiv filiala municipiului
Bucureşti pot adopta o structură organizatorică în concordanţă cu structura
OAMGMAMR la nivel naţional.
(4) La nivel naţional/judeţean/al municipiului
Bucureşti se organizează centre teritoriale de informare legislativă.
Art. 12. - (1) Departamentele/compartimentele,
comisiile de specialitate din componenţa OAMGMAMR sunt:
a) Departamentul profesional ştiinţific, de control
şi supraveghere a profesiei;
b) Comisia Naţională/Judeţeană/a Municipiului Bucureşti
de Educaţie Medicală Continuă;
c) Comisia Naţională/Judeţeană/a Municipiului Bucureşti
de Etică şi Deontologie;
d) Departamentul comunicare şi relaţii internaţionale;
e) Departamentul înregistrare asistenţi medicali
generalişti, moaşe şi asistenţi medicali;
f) Departamentul financiar-contabil;
g) Comisia Naţională de Control Financiar;
h) Secretariatul general.
(2) La nivelul structurii centrale a OAMGMAMR, în
subordinea directă a preşedintelui, funcţionează consilieri, precum şi
structuri de suport care vizează următoarele domenii: managementul dezvoltării
instituţionale, managementul resurselor umane, legislaţie, educaţie continuă,
aprobate de Biroul executiv.
Art. 13. - (1) Departamentele sunt conduse de un şef de
departament şi se află în coordonarea directă a unuia dintre membrii Biroului
executiv al OAMGMAMR, respectiv Biroului consiliului judeţean/al municipiului
Bucureşti.
(2) Desemnarea şefilor departamentelor,
compartimentelor, comisiilor de specialitate se face de Biroul executiv al
OAMGMAMR, respectiv de Biroul consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti,
în condiţiile legii, şi se aprobă nominal de către Consiliului
Naţional/judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti.
Art. 14. -In funcţie de ponderea şi de volumul
lucrărilor, şeful de departament propune spre aprobare conducerii organizaţiei
structura de personal necesară funcţionării departamentului, face propuneri
nominale pentru ocuparea structurilor din cadrul departamentului.
Art. 15. - (1) Compartimentele de specialitate sunt
subordonate din punct de vedere ierarhic şefului de departament şi sunt conduse
de către un şef de compartiment.
(2) Şeful de compartiment, după caz, coordonează şi
răspunde de activitatea comisiilor de specialitate aflate în structura
compartimentului.
Art. 16. - (1) Comisiile de specialitate se întrunesc
în şedinţe ordinare şi ori de câte ori este nevoie.
(2) Comisiile de specialitate lucrează valabil în
prezenţa majorităţii membrilor săi.
(3) Comisia poate invita să participe la şedinţele
sale specialişti din cadrul organizaţiei proprii sau din afara acesteia.
Art. 17. - (1) Departamentul profesional ştiinţific, de
control şi supraveghere a profesiei funcţionează sub directa coordonare a unui
vicepreşedinte desemnat de Biroul executiv la nivel naţional al OAMGMAMR şi sub
directa coordonare a preşedintelui, la nivel de filiale judeţene/a municipiului
Bucureşti.
Departamentul profesional ştiinţific, de control şi
supraveghere a profesiei îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) asigură aplicarea regulamentelor şi normelor care
organizează şi reglementează exercitarea profesiei de asistent medical
generalist, a profesiei de moaşă şi a profesiei de asistent medical din
România, indiferent de forma de exercitare şi de unitatea sanitară în care se
desfăşoară;
b) colaborează cu Ministerul Sănătăţii la elaborarea
normelor specifice şi a reglementărilor privind profesiile de asistent medical
generalist, moaşă şi asistent medical şi asigură aplicarea acestora;
c) elaborează criterii şi standarde privind asigurarea
calităţii serviciilor de îngrijiri de sănătate, pe care le propune spre
aprobare Ministerului Sănătăţii;
d) supraveghează aplicarea şi respectarea standardelor
de calitate a activităţilor de asistent medical generalist, moaşă şi,
respectiv, asistent medical;
e) elaborează proiecte de metodologii, de ghiduri şi
de protocoale de practică, pe care le propune spre aprobare Ministerului
Sănătăţii;
f) participă, împreună cu Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Inovării şi cu Ministerul Sănătăţii, la stabilirea numărului de
locuri pentru învăţământul postliceal sanitar şi pentru învăţământul superior
de asistenţă medicală;
g) autorizează temporar exercitarea profesiilor de
asistent medical generalist şi de moaşă pentru cetăţenii altor state, în cazul
situaţiilor de urgenţă, schimburilor de experienţă, convenţiilor bilaterale
dintre România şi alte state;
h) colaborează, la solicitarea Biroului executiv, cu
Ministerul Sănătăţii, cu instituţii, autorităţi şi organizaţii la elaborarea
standardelor de practică profesională, în vederea asigurării calităţii actului
de îngrijire în unităţile sanitare;
i) colaborează cu Ministerul Sănătăţii, cu instituţii,
autorităţi şi organizaţii la activitatea de avizare privind înfiinţarea
cabinetelor private ale asistenţilor medicali generalişti, moaşelor şi
asistenţilor medicali, indiferent de forma lor juridică;
j) avizează fişa posturilor de asistent medical
generalist, moaşă şi asistent medical;
k) iniţiază şi susţine programe de informare, cunoaştere
de către membrii săi a drepturilor profesionale;
l) verifică şi validează legalitatea calificărilor
obţinute în străinătate, în conformitate cu dispoziţiile legale;
m) elaborează şi publică în colaborare cu Departamentul
comunicare, relaţii publice şi relaţii internaţionale, precum şi cu
Secretariatul general anuarul membrilor OAMGMAMR;
n) ţine evidenţa membrilor autorizaţi, a celor
împotriva cărora s-au dispus ori li s-a retras calitatea de membru sau au fost
suspendaţi temporar din această calitate.
(2) Departamentul este condus de un şef de departament,
asistent medical principal, care îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) coordonează şi controlează activitatea structurilor
aflate în componenţa departamentului;
b) stabileşte atribuţiile structurilor organizatorice
ale departamentului;
c) elaborează fişele de post pentru personalul din
subordine, pe care le supune spre aprobare conducerii organizaţiei;
d) elaborează Regulamentul de funcţionare al
structurilor interne ale departamentului;
e) coordonează şi controlează activitatea comisiilor
de specialitate şi compartimentelor din cadrul departamentului;
f) propune componenţa nominală a comisiilor de
specialitate din cadrul departamentului;
g) verifică şi validează legalitatea calificării
obţinute în străinătate, prin verificarea diplomelor şi certificatelor;
h) colaborează cu Departamentul de jurisdicţie
profesională, etică şi deontologie pentru monitorizarea membrilor cărora li s-a
eliberat avizul de liberă practică, membrilor împotriva cărora s-au pronunţat
sancţiuni disciplinare sau li s-a retras calitatea de membru al OAMGMAMR ori au
fost suspendaţi temporar din această calitate;
i) asigură respectarea de către asistenţii medicali a
criteriilor de calitate profesională;
j) asigură supravegherea şi controlul respectării
legislaţiei de către toate unităţile sanitare publice sau private, de către
asistenţii medicali din aceste unităţi, la cererea Ministerului Sănătăţii;
k) asigură colaborarea şi schimbul de informaţii între
comisiile de specialitate din cadrul departamentului şi celelalte comisii de
specialitate care funcţionează la nivelul OAMGMAMR;
l) asigură colaborarea şi schimbul de informaţii în
domeniul recunoaşterii calificărilor/autorizării temporare privind exercitarea
profesiilor de asistent medical generalist, moaşă şi asistent medical, cu
Ministerul Sănătăţii, după caz, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării şi
alte autorităţi competente ale altor state;
m) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
Biroul executiv al OAMGMAMR şi de preşedintele acestuia, în limitele
competenţei sale.
Art. 18. -In cadrul Departamentului profesional
ştiinţific, de control şi supraveghere a profesiei funcţionează:
a) Compartimentul acreditare, avizare şi evaluare;
b) Compartimentul standardizare;
c) Compartimentul recunoaşteri calificări;
d) Comisia de specialitate a asistenţilor medicali
generalişti;
e) Comisia de specialitate a moaşelor;
f) comisii de specialitate pentru asistenţii medicali.
Art. 19. - (1) Comisia Naţională de Educaţie Medicală
Continuă funcţionează sub directa coordonare a unui vicepreşedinte desemnat de
Biroul executiv al OAMGMAMR la nivel naţional, iar Comisia Judeţeană/a
Municipiului Bucureşti de Educaţie Medicală Continuă, sub directa coordonare a
preşedintelui la nivelul filialei judeţene/a municipiului Bucureşti.
(2) Comisia Naţională de Educaţie Medicală Continuă
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) acordă credite conform Programului naţional de
educaţie medicală continuă;
b) elaborează şi propune Biroului executiv al OAMGMAMR
metodologii de organizare şi desfăşurare a programelor de educaţie medicală
continuă;
c) monitorizează desfăşurarea programelor de educaţie
medicală continuă;
d) colaborează cu Ministerul Sănătăţii, cu instituţii,
autorităţi şi organizaţii la iniţierea şi promovarea formelor de educaţie
medicală continuă, în vederea creşterii gradului de competenţă profesională a
membrilor săi;
e) organizează activitatea de înregistrare a
documentelor de educaţie medicală continuă;
f) analizează şi verifică documentele privind numărul
participanţilor, raportul de curs, documentele de plată;
g) organizează evidenţa certificatelor de credite
eliberate de OAMGMAMR naţional filialelor judeţene/a municipiului Bucureşti;
h) organizează şi derulează programe de pregătire
pentru calificarea infirmierelor;
i) colaborează cu Ministerul Sănătăţii, cu instituţii,
autorităţi şi organizaţii la susţinerea activităţii şi dezvoltarea cercetării
ştiinţifice şi organizarea de manifestări ştiinţifice în domeniul îngrijirilor
de sănătate.
(3) Comisia Judeţeană/a Municipiului Bucureşti de
Educaţie Medicală Continuă îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) monitorizează desfăşurarea programelor de educaţie
medicală continuă;
b) organizează activitatea de înregistrare a documentelor
de educaţie medicală continuă;
c) analizează şi verifică documentele privind numărul
participanţilor, raportul de curs, documentele de plată;
d) organizează evidenţa certificatelor de credite
eliberate;
e) organizează şi derulează programe de pregătire
pentru calificarea infirmierelor;
f) furnizează Comisiei Naţionale de Educaţie Medicală
Continuă datele necesare pentru realizarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2)
lit. c)-g).
(4) Comisia Naţională/Judeţeană/a Municipiului
Bucureşti de Educaţie Medicală Continuă funcţionează în baza unui regulament
propriu elaborat de acestea.
Art. 20. - (1) Comisia Naţională de Etică şi
Deontologie funcţionează sub directa coordonare a Biroului executiv la nivel
naţional şi Comisia teritorială de etică şi deontologie, sub directa coordonare
a Biroului consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti.
(2) Comisia Naţională de Etică şi Deontologie este
compusă din preşedinte şi 4 membri nominalizaţi de Biroul executiv, respectiv
Biroul consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti.
Art. 21. - (1) Comisia Naţională de Etică şi
Deontologie îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) urmăreşte şi asigură respectarea de către membrii
OAMGMAMR a prevederilor Codului de etică şi deontologie al asistentului medical
generalist, al moaşei şi al asistentului medical din România, adoptat de
Adunarea generală naţională a Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România prin Hotărârea nr. 2/2009,
denumit în continuare Codul de etică şi deontologie, ale Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 144/2008, ale Statutului Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, adoptat
prin Hotărârea Adunării generale naţionale a Ordinului Asistenţilor Medicali
Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România nr. 1/2009, denumit
în continuare Statut, şi ale prezentului regulament;
b) monitorizează membrii împotriva cărora s-au
pronunţat sancţiuni disciplinare sau li s-a retras calitatea de membru al
OAMGMAMR ori au fost suspendaţi temporar din această calitate;
c) judecă abaterile săvârşite de membrii OAMGMAMR în
exercitarea funcţiei elective şi propune pronunţarea unei sancţiuni în
conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008 şi
ale Statutului;
d) soluţionează conflictele ivite între membrii
OAMGMAMR şi filiale, precum şi conflictele ivite între filialele OAMGMAMR;
e) propune pronunţarea unei sancţiuni în conformitate
cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008, ale Statutului
şi ale Codului de etică şi deontologie;
f) întocmeşte rapoarte cu privire la fiecare cauză
pentru care a fost sesizată.
(2) Comisia teritorială de etică şi deontologie
îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) urmăreşte şi asigură respectarea de către membrii
OAMGMAMR a prevederilor Codului de etică şi deontologie, ale Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 144/2008, ale Statutului şi ale prezentului
regulament;
b) monitorizează membrii împotriva cărora s-au
pronunţat sancţiuni disciplinare sau li s-a retras calitatea de membru al
OAMGMAMR ori au fost suspendaţi temporar din această calitate;
c) soluţionează contestaţiile depuse împotriva
sancţiunilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008.
Art. 22. - (1) Lucrările comisiei se desfăşoară în
prezenţa a cel puţin 4 membri.
(2) Lucrările comisiei se consemnează în registrul de
procese-verbale, care se numerotează şi se ştampilează pe fiecare filă.
(3) Deciziile comisiei se iau de regulă prin consens
sau cu majoritatea simplă a voturilor, după caz, şi se consemnează în registrul
de procese-verbale al comisiei.
(4) Sub sancţiunea nulităţii absolute deciziile
comisiei se semnează de către membrii prezenţi ai acesteia.
(5) Comisia de etică şi deontologie funcţionează în baza
unui regulament propriu elaborat de aceasta.
Art. 23. - (1) Activitatea centrului teritorial de
informare legislativă constă în asigurarea accesului asistenţilor medicali
generalişti, moaşelor şi asistenţilor medicali la informaţiile privind
legislaţia în domeniu.
(2) Biroul executiv, respectiv Biroul consiliului
judeţean/al municipiului Bucureşti vor desemna câte o persoană pentru
organizarea activităţii centrului naţional/teritorial de informare legislativă.
Art. 24. -Accesul la informaţiile prevăzute la art. 23
alin. (1) se realizează prin:
a) afişare la sediul organizaţiei de către secretarul
Biroului consiliului judeţean;
b) publicare în mijloacele de informare în masă, în
publicaţii proprii, precum şi pe pagina de internet proprie;
c) consultarea lor la sediul instituţiei, în spaţii
special destinate acestui scop.
Art. 25. - (1) Departamentul comunicare şi relaţii
internaţionale funcţionează sub directa coordonare a
preşedintelui OAMGMAMR la nivel naţional şi sub directa coordonare a
preşedintelui, la nivel de filiale judeţene/a municipiului Bucureşti şi are
următoarele atribuţii:
a) stabileşte contacte şi asigură schimbul de
informaţii referitoare la activitatea OAMGMAMR cu alte organizaţii şi
instituţii naţionale şi internaţionale;
b) promovează imaginea organizaţiei atât la nivel
naţional, cât şi internaţional şi iniţiază demersurile necesare punerii în
practică.
(2) Departamentul comunicare şi relaţii internaţionale
este condus de un şef de departament, cu pregătire de specialitate în domeniu,
care îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) monitorizarea presei scrise şi audiovizuale;
b) administrarea site-ului OAMGMAMR, www.oamr.ro;
c) redactarea materialelor pentru revista „Ars
medica", editarea revistei şi asigurarea difuzării acesteia, precum şi
elaborarea altor publicaţii: buletine informative, anuarul membrilor, broşuri
promoţionale;
d) formularea răspunsurilor pentru mesajele primite
din partea membrilor OAMGMAMR pe e-mailul organizaţiei şi/sau redirecţionarea
acestora către compartimentele/departamentele de specialitate;
e) iniţierea unor proiecte comune cu organizaţii în
colaborare cu celelalte departamente şi organizarea/iniţierea unor întâlniri
între reprezentanţii acestora şi membrii Biroului executiv;
f) preluarea şi prelucrarea informaţiilor, permanent,
de interes pentru membrii OAMGMAMR/public din partea celorlalte departamente şi
aducerea lor la cunoştinţa membrilor/publicului prin mijloacele specifice mai
sus menţionate;
g) propunerea acţiunilor de promovare a imaginii
organizaţiei atât la nivel naţional, cât şi internaţional şi iniţierea
demersurilor necesare punerii în practică;
h) elaborează fişele de post pentru personalul din
subordine, pe care le supune spre aprobare conducerii organizaţiei;
i) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
Biroul executiv al OAMGMAMR şi de preşedintele acestuia, în limitele
competenţei sale.
Art. 26. - (1) Departamentul înregistrare asistenţi
medicali generalişti, moaşe şi asistenţi medicali funcţionează sub directa
coordonare a unui vicepreşedinte, nominalizat de Biroul executiv al OAMGMAMR la
nivel naţional, şi sub directa coordonare a preşedintelui la nivel de filiale
judeţene/a municipiului Bucureşti. Departamentul înregistrare asistenţi
medicali generalişti, moaşe şi asistenţi medicali îndeplineşte următoarele
atribuţii:
a) întocmeşte şi actualizează permanent Registrul
naţional unic al asistenţilor medicali generalişti, moaşelor şi asistenţilor
medicali din România, administrează pagina de internet pe care este publicat;
b) organizează centre de pregătire lingvistică
necesare pentru exercitarea profesiei de către asistenţii medicali şi moaşe,
cetăţeni ai statelor membre ale Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic
European sau ai Confederaţiei Elveţiene;
c) colaborează cu instituţii/autorităţi furnizând
informaţii specifice profesiei de asistent medical generalist, moaşă şi
asistent medical.
(2) Departamentul este condus de un şef de departament
care îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) coordonează întreaga activitate privind
funcţionarea şi actualizarea permanentă a programului informatic privind
realizarea Registrului naţional unic la nivel de filiale şi naţional;
b) asigură implementarea sistemului informaţional
necesar funcţionării OAMGMAMR, precum şi evidenţa membrilor filialei, după caz;
c) întocmeşte anual un raport de activitate, privind
stadiul implementării Registrului naţional unic la nivel de filiale şi
naţional;
d) elaborează fişele de post pentru personalul din
subordine, pe care le supune spre aprobare conducerii organizaţiei;
e) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
Biroul executiv al OAMGMAMR şi de preşedintele acestuia, în limitele
competenţei sale.
Art. 27. - (1) Departamentul financiar-contabil
funcţionează sub directa coordonare a preşedintelui la nivel OAMGMAMR naţional
şi a preşedintelui la nivel de filiale judeţene/a municipiului Bucureşti.
Departamentul financiar-contabil îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) asigură elaborarea, fundamentarea şi executarea
bugetului de venituri şi cheltuieli al organizaţiei şi a celorlalte lucrări
financiar-contabile;
b) asigură organizarea şi conducerea activităţii
financiar-contabile conform legislaţiei în vigoare;
c) asigură gestionarea bunurilor aflate în
patrimoniul OAMGMAMR şi, după caz, dispune utilizarea acestora în condiţiile
legii, în scopul realizării obiectului de activitate în limita competenţelor
stabilite de Biroul executiv al OAMGMAMR, după caz, de Biroul consiliului
judeţean/al municipiului Bucureşti.
(2) Departamentul financiar-contabil este condus de un
şef de departament, cu studii superioare economice, autorizat în domeniul
financiar-contabil, care îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) organizează, îndrumă, conduce, controlează şi
răspunde de desfăşurarea în mod eficient a activităţii financiar-contabile a
organizaţiei în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
b) asigură, organizează şi gestionează în mod eficient
integritatea întregului patrimoniu al organizaţiei în conformitate cu dispoziţiile
legale în vigoare şi cu normele sau reglementările interne ale organizaţiei;
c) organizează şi coordonează contabilitatea
operaţiilor de capital, contabilitatea imobilizărilor, contabilitatea
stocurilor, contabilitatea cheltuielilor, veniturilor şi rezultatelor,
contabilitatea angajamentelor şi altor elemente patrimoniale, contabilitatea de
gestiune în conformitate cu legislaţia în vigoare;
d) urmăreşte respectarea principiilor contabile şi ale
evaluării patrimoniului (prudenţei, permanenţei metodelor, continuităţii
activităţii, independenţei exerciţiului, intangibilităţii bilanţului de
deschidere, necompensării);
e) organizează şi coordonează controlul financiar
preventiv, stabilind operaţiunile şi documentele ce se supun controlului
financiar preventiv, precum şi persoanele care exercită acest control;
f) răspunde de consemnarea corectă şi la timp, în
scris, în momentul efectuării ei, în documente justificative a oricărei
operaţii care afectează patrimoniul organizaţiei şi de înregistrarea cronologică
şi sistematică în evidenţa contabilă a documentelor justificative în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
g) răspunde de efectuarea inventarierii generale a
patrimoniului la începutul activităţii, cel puţin o dată pe an, pe parcursul
funcţionării sale, în orice situaţii prevăzute de lege şi ori de câte ori
preşedintele OAMGMAMR o cere;
h) organizează şi participă la întocmirea lucrărilor de
închidere a exerciţiului financiar-contabil, la operaţiunile de inventariere a
patrimoniului, urmărind modul de valorificare a rezultatelor inventarierii;
i) organizează controlul asupra operaţiilor
patrimoniale;
j) răspunde de respectarea disciplinei de casă, a
regulamentului operaţional de casă şi a celorlalte dispoziţii privind
operaţiunile cu numerar, efectuând personal sau prin altă persoană
împuternicită, cel puţin lunar şi inopinat, controlul casieriei, atât sub
aspectul existenţei faptice a valorilor băneşti, cât şi sub aspectul
securităţii acestora;
k) supervizează implementarea procedurilor de contabilitate
cu ajutorul programului informaţional;
l) asigură şi răspunde de elaborarea balanţei de
verificare la termenele stabilite de legislaţia în vigoare;
m) efectuează analiza financiar-contabilă pe bază de
bilanţ, pe care o prezintă Biroului executiv al OAMGMAMR;
n) avizează lucrări pe probleme de contabilitate a
stocurilor, de urmărire, evidenţă, decontări, cheltuieli - venituri, bilanţ;
o) răspunde de îndeplinirea oricăror altor sarcini
prevăzute de Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, precum şi de
celelalte reglementări legale în vigoare, pe linie economică şi
financiar-contabilă;
p) contabilizează facturile emise;
q) asigură plata la termen a sumelor care constituie
obligaţia organizaţiei faţă de bugetul de stat, fondurile speciale şi alte
obligaţii faţă de terţi;
r) elaborează fişele de post pentru personalul din
subordine, pe care le supune spre aprobare conducerii organizaţiei;
s) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
Biroul executiv al OAMGMAMR şi de preşedintele acestuia, în limitele
competenţei sale.
Art. 28. - (1) Comisia Naţională de Control Financiar
este condusă de un preşedinte cu studii superioare de specialitate în domeniul
financiar-contabil.
(2) Comisia Naţională de Control Financiar este compusă
din 3 reprezentanţi care au studii de specialitate în domeniul
financiar-contabil.
(3) Membrii Comisiei Naţionale de Control Financiar
vor fi propuşi de preşedintele acesteia spre validare nominală de către Biroul
executiv al OAMGMAMR.
(4) Membrii Comisiei Naţionale de Control Financiar nu
pot îndeplini funcţii similare în alte comisii.
(5) Nu pot fi membri ai Comisiei Naţionale de Control
Financiar rudele membrilor Biroului executiv şi ale personalului salariat al
OAMGMAMR până la gradul al patrulea inclusiv.
(6) Comisia Naţională de Control Financiar îşi
desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi
funcţionare elaborat de Biroul executiv şi aprobat de Consiliul National.
Art. 29. - (1) Secretariatul general funcţionează sub
directa coordonare a secretarului naţional, la nivelul OAMGMAMR naţional şi sub
directa coordonare a preşedintelui, la nivel de filiale judeţene/a municipiului
Bucureşti. Secretariatul general îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) asigură înregistrarea, evidenţa primară şi
circulaţia cererilor adresate organizaţiei, a documentelor şi a lucrărilor
organizaţiei, activitatea de arhivă, de expediţie, de protocol, precum şi
realizarea unor servicii auxiliare necesare îndeplinirii atribuţiilor OAMGMAMR;
b) asigură aprovizionarea cu materiale de birotică şi
alte materiale necesare desfăşurării activităţii;
c) asigură respectarea prevederilor legale în
domeniul achiziţiilor publice.
(2) Secretariatul general este condus de un şef de
departament care îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) primeşte şi înregistrează adresele, cererile,
petiţiile, sesizările adresate OAMGMAMR pe care le înaintează preşedintelui
(secretarului naţional) spre direcţionare în vederea soluţionării;
b) întocmeşte şi păstrează agenda telefonică a
organizaţiei, asigurând serviciul apelurilor telefonice;
c) înregistrează şi centralizează evidenţa adreselor,
petiţiilor, sesizărilor, lucrărilor înaintate de departamentele,
compartimentele de specialitate;
d) înregistrează, pregăteşte şi expediază corespondenţa
OAMGMAMR organelor competente şi petiţionarilor;
e) execută lucrările de secretariat şi tehnoredactare
aferente activităţii organizaţiei;
f) întocmeşte şi ţine registrele necesare în
activitatea organizaţiei;
g) execută lucrările de arhivă a documentelor
organizaţiei; h) asigură activitatea de protocol din cadrul organizaţiei şi se
ocupă de formalităţile legate de deplasarea în ţară sau în străinătate a
preşedintelui sau reprezentanţilor organizaţiei;
i) asigură protocolul organizaţiei în relaţiile cu
persoanele şi instituţiile din ţară şi străinătate, primirea şi însoţirea
delegaţiilor străine;
j) întocmeşte referatele de necesitate şi răspunde de
achiziţionarea materialelor de birotică şi a altor materiale;
k) întocmeşte, în condiţiile legii, documentaţia
aferentă achiziţiilor publice;
l) elaborează fişele de post pentru personalul din
subordine, pe care le supune spre aprobare conducerii organizaţiei;
m) elaborează regulamentul de funcţionare al
structurilor interne ale departamentelor;
n) îndeplineşte orice alte atribuţii de serviciu
stabilite de şefii ierarhici.
CAPITOLUL V
Dispoziţii comune privind circuitul documentelor şi registrele organizaţiei
Art. 30. - (1) Documentele ce vin din afara OAMGMAMR se
înregistrează la Secretariatul general şi se transmit spre analiză şi
direcţionare preşedintelui filialei sau preşedintelui OAMGMAMR, după caz.
(2) Circuitul documentelor în interiorul organizaţiei
de la preşedinte, Biroul executiv sau Biroul consiliului judeţean către
celelalte departamente, compartimente de specialitate, subalterni direcţi, dar
şi în sens invers se face numai prin intermediul Secretariatului general, care
va proceda la înregistrarea şi transmiterea acestora mai departe.
(3) Expedierea documentelor OAMGMAMR către alte instituţii,
organizaţii, autorităţi, persoane fizice sau juridice se face numai prin
intermediul Secretariatului general, după înregistrarea şi semnarea acestora de
către preşedinte.
Art. 31. - Registrele organizaţiei
(1) Registrele OAMGMAMR sunt următoarele:
a) Registrul general de intrare şi ieşire a
corespondenţei;
b) Registrul de hotărâri ale organelor de conducere
ale organizaţiei, organizat pe secţiuni, în funcţie de organul de conducere de
la care provin, numerotat în ordine cronologică;
c) Registrul de arhivă, în care se vor înregistra
lucrările, dosarele aflate în arhiva organizaţiei;
d) registrele de procese-verbale.
(2) Registrele vor fi numerotate şi ştampilate, iar la
sfârşitul fiecărui an se vor întocmi procese-verbale de închidere,
contrasemnate de secretarul Biroului consiliului, respectiv al Biroului
executiv.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 32. - Prezentul regulament a fost adoptat de către
Adunarea generală naţională a Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti,
Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România în conformitate cu dispoziţiile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008.