HOTARARE Nr. 300 din 24 aprilie 1991
privind infiintarea Regiei autonome "Institutul de cercetare si dezvoltare
pentru valorificarea produselor horticole"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 109 din 21 mai 1991
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Regia autonoma "Institutul de cercetare si dezvoltare
pentru valorificarea produselor horticole", cu sediul in Bucuresti, intr.
Binelui nr. 1, sector 4, prin preluarea activului si pasivului de la Institutul
de cercetare si dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole Bucuresti,
care se desfiinteaza.
Regia autonoma "Institutul de cercetare si dezvoltare pentru
valorificarea produselor horticole" se infiinteaza ca unitate cu
personalitate juridica si functioneaza pe baza de gestiune economica si
autonomie financiara.
Art. 2
Patrimoniul regiei este de 168.449 mii lei, stabilit pe baza de bilant
contabil incheiat la 31 decembrie 1990, si va fi reevaluat in conditiile
prevazute de lege.
Art. 3
Obiectul de activitate al Regiei autonome "Institutul de cercetare si
dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole" il constituie:
1. activitatea de cercetare cu caracter fundamental si aplicativ pentru:
- crearea de noi soiuri si hibrizi de legume si flori cultivate in sere si
sere solar;
- stabilirea tehnologiilor de obtinere de saminta si material saditor,
precum si a celor de modernizare si intensivizare a productiei de sere;
- elaborarea si modernizarea tehnologiilor de conditionare si pastrare in
stare proaspata a produselor horticole, materialului saditor si semintelor, de
industrializare sub forma de conserve, sucuri si bauturi racoritoare a
legumelor, fructelor si strugurilor, precum si a celor de transport, mecanizare
si automatizare a proceselor de valorificare;
- stabilirea metodelor de determinare, analiza si control a calitatii
produselor horticole proaspete si prelucrate precum si a cailor de valorificare
a subproduselor;
- elaborarea studiilor de organizare, eficienta economica si marketing in
valorificarea produselor horticole;
2. activitatea de dezvoltare-proiectare pentru retehnologizarea
obiectivelor existente sau pentru realizarea pe baza de tehnologii moderne a
unor obiective noi de investitii reprezentind depozite frigorifice sau cu
ventilatie mecanica, sectii si fabrici de producere a conservelor si sucurilor,
centre de vinificatie, ciupercarii industriale si statii de producere a
miceliului, sere si sere solar etc;
3. productia experimentala cu scop de pilotare si generalizare a
rezultatelor cercetarii reprezentind:
- saminta hibrida si material saditor, precum si legume si flori cultivate
in sere;
- conserve, concentrate aromate, sucuri si bauturi racoritoare din
sortimente imbunatatite calitativ sau nou create;
- enzime, coloranti, arome, condimente si alte materii prime necesare in
valorificarea si industrializarea legumelor si fructelor.
Art. 4
Regia autonoma "Institutul de cercetare si dezvoltare pentru
valorificarea produselor horticole" are in structura sa laboratoare,
sectii si colective de cercetare, dezvoltare-proiectare, sectii si ferme de
productie experimentala, precum si oficiul de calcul, care contribuie la
realizarea obiectului de activitate al regiei.
Art. 5
Regia autonoma "Institutul de cercetare si dezvoltare pentru
valorificarea produselor horticole" poate efectua direct operatiuni de
comert exterior.
Art. 6
Conducerea Regiei autonome "Institutul de cercetare si dezvoltare
pentru valorificarea produselor horticole" este asigurata de consiliul de
administratie format din 15 membri, dintre care unul este directorul general al
regiei.
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al ministrului
agriculturii si alimentatiei.
Art. 7
Activitatea curenta a Regiei autonome "Institutul de cercetare si
dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole" este condusa de un
director general, numit de consiliul de administratie, cu avizul ministrului
agriculturii si alimentatiei.
Art. 8
Structura organizatorica si functionala a regiei autonome se stabileste de
consiliul de administratie.
Art. 9
Regia autonoma "Institutul de cercetare si dezvoltare pentru
valorificarea produselor horticole" isi desfasoara activitatea in
conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor
economice de stat ca regii autonome si societati comerciale si cu regulamentul
de organizare si functionare prevazut in anexa.
Art. 10
Personalul trecut la regie de la institutul care se desfiinteaza se
considera transferat in interesul serviciului. Acest personal, in cazul in care
este incadrat cu un salariu mai mic, are dreptul la diferenta pina la salariul
tarifar avut si, dupa caz, la sporul de vechime, timp de 3 luni.
Art. 11
Anexa face parte integranta din prezenta hotarire.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Regiei autonome "Institutul de cercetare si
dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole"
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Regia autonoma "Institutul de cercetare si dezvoltare pentru valorificarea
produselor horticole" este persoana juridica, functioneaza pe baza de
gestiune economica si autonomie financiara si isi desfasoara activitatea pe
baza prezentului regulament.
Art. 2
Sediul regiei este in municipiul Bucuresti, intr. Binelui nr. 1, sector 4.
CAP. 2
Obiectul de activitate si atributiile regiei
Art. 3
Obiectul de activitate al regiei il reprezinta:
1. activitatea de cercetare cu caracter fundamental si aplicativ pentru:
a) crearea de noi soiuri si hibrizi de legume si flori cultivate in sere si
sere solar;
b) stabilirea tehnologiilor de obtinere de samanta si material saditor,
precum si a celor de modernizare si intensivizare a productiei de sere;
c) elaborarea si modernizarea tehnologiilor de conditionare si pastrare in
stare proaspata a produselor horticole, materialului saditor si semintelor, de
industrializare sub forma de conserve, sucuri si bauturi racoritoare a
legumelor, fructelor si strugurilor, precum si a celor de transport, mecanizare
si automatizare a proceselor de valorificare;
d) stabilirea metodelor de determinare, analiza si control a calitatii
produselor horticole proaspete si prelucrate, precum si a cailor de
valorificare a subproduselor;
e) elaborarea studiilor de organizare, eficienta economica si marketing in
valorificarea produselor horticole;
2. activitatea de dezvoltare-proiectare pentru retehnologizarea
obiectivelor existente sau pentru realizarea pe baza de tehnologii moderne a
unor obiective noi de investitii reprezentind depozite frigorifice sau cu
ventilatie mecanica, sectii si fabrici de producere a conservelor si sucurilor,
centre de vinificatie, ciupercarii industriale si statii de producere a
miceliului, sere si sere solar etc.;
3. productia experimentala cu scop de pilotare si generalizare a
rezultatelor cercetarii reprezentind:
- saminta hibrida si material saditor, precum si legume si flori cultivate
in sere;
- conserve, concentrate aromate, sucuri si bauturi racoritoare din
sortimentele imbunatatite calitativ sau nou create;
- enzime, coloranti, arome, condimente si alte materii prime necesare in
valorificarea si industrializarea legumelor si fructelor.
Art. 4
In realizarea obiectului sau de activitate, regia exercita urmatoarele
atributii:
a) organizeaza activitatea de cercetare, dezvoltare-proiectare si productie
experimentala, in profilul regiei;
b) intretine relatii cu organisme internationale specializate si realizeaza
operatiuni de comert exterior si cooperare economica internationala in
domeniile specifice de activitate;
c) desfasoara, pe baze contractuale, relatii comerciale cu alte regii
autonome, societati comerciale, cu capital de stat sau privat, precum si cu
statul roman;
d) organizeaza activitati de perfectionare profesionala de specialitate a
personalului regiei;
e) aproba si urmareste realizarea programelor de dotare a subunitatilor din
cadrul regiei, contractind in acest caz credite;
f) organizeaza comercializarea produselor, cu respectarea prevederilor
legale;
g) asigura materialele auxiliare si piesele de schimb din productia interna
si din import;
h) stabileste norme de consum unitare pentru subunitatile regiei privind
forta de munca, materii prime si materiale, pe tipuri de produse, utilaje si
reparatii;
i) elaboreaza norme de munca, cataloage de preturi si tarife pentru
categoriile de lucrari si produse din profilul de activitate al regiei;
j) determina, in conditiile legii, prin negociere salariile personalului
din cadrul regiei si stabileste sistemul de recompense;
k) asigura facilitati de interes social pentru personalul regiei si membrii
familiilor lor.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Regia autonoma "Institutul de cercetare si dezvoltare pentru valorificarea
produselor horticole" are un patrimoniu de 168.449 mii lei, potrivit
bilantului contabil intocmit la 31 decembrie 1990, care se va corecta pe baza
reevaluarii, in conditiile prevazute de lege.
Art. 6
Regia este proprietara bunurilor din patrimoniul sau. In exercitarea
dreptului de proprietate, ea poseda, foloseste si dispune, in mod autonom, de
bunurile pe care le are in patrimoniu, in vederea realizarii obiectului sau de
activitate.
Instrainarea bunurilor imobile apartinind regiei sau incheierea de
tranzactii in litigii cu o valoare de peste zece milioane lei se face cu
aprobarea ministrului agriculturii si alimentatiei.
CAP. 4
Structura regiei
Art. 7
Regia autonoma "Institutul de cercetare si dezvoltare pentru valorificarea
produselor horticole" are in structura sa laboratoare, sectii si colective
de cercetare, dezvoltare-proiectare, sectii si ferme de productie
experimentala, precum si un oficiu de calcul, necesare realizarii obiectului de
activitate al regiei.
Art. 8
Structura organizatorica si functionala a regiei se stabileste de consiliul
de administratie, care va putea, potrivit legii, sa procedeze si la infiintarea
altor subunitati, menite sa contribuie la realizarea obiectului de activitate.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 9
Conducerea Regiei autonome "Institutul de cercetare si dezvoltare
pentru valorificarea produselor horticole" se asigura prin:
- consiliul de administratie;
- directorul general al regiei.
Art. 10
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al ministrului
agriculturii si alimentatiei si este compus din 15 membri, dintre care unul
este directorul general al regiei.
Din consiliul de administratie fac parte un reprezentant al Ministerului
Finantelor, un reprezentant al Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, un
reprezentant al Ministerului Resurselor si Industriei si un reprezentant al
Ministerului Invatamintului si Stiintei. Ceilalti membri vor fi numiti dintre
ingineri, tehnicieni, economisti si juristi specializati in domeniul de
activitate al regiei.
Directorul general al regiei este, totodata, presedintele consiliului de
administratie.
Art. 11
Consiliul de administratie al regiei isi desfasoara activitatea in
conformitate cu propriul sau regulament de organizare si functionare si
hotaraste in toate problemele ce privesc activitatea regiei, cu exceptia celor
care, potrivit legii, sint date in competenta altor organe.
Art. 12
Consiliul de administratie exercita urmatoarele atributii:
a) aproba structura organizatorica si functionala a regiei;
b) hotaraste asupra investitiilor ce urmeaza a fi realizate potrivit
obiectului de activitate al regiei, care se finanteaza din surse proprii,
credite bancare sau alocatii de la buget;
c) aproba bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul contabil, contul de
profit si pierderi;
d) aproba utilizarea fondului valutar;
e) raspunde de administrarea legala si eficienta a intregului patrimoniu;
f) aproba asocierea, potrivit legii, cu persoane fizice si juridice din
tara si strainatate;
g) asigura si raspunde de respectarea reglementarilor legale privind
protectia mediului inconjurator;
h) negociaza, in conditiile prevazute de lege, salariile personalului
regiei si stabileste sistemul de recompense;
i) hotaraste asupra constituirii de noi subunitati, in conditiile prevazute
de lege;
j) elaboreaza propriul sau regulament de organizare si functionare;
k) aproba regulamentele ce privesc activitatea regiei si personalul
acesteia;
l) aproba si urmareste realizarea programelor de dotare a subunitatilor cu
tehnologii si utilaje noi;
m) aproba programul de pregatire a cadrelor regiei.
Art. 13
Membrii consiliului de administratie:
a) se numesc pentru o perioada de 4 ani, iar jumatate din ei pot fi
inlocuiti la fiecare 2 ani;
b) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie sau
participa la societati comerciale cu care regia intretine relatii de afaceri
sau are interese contrare;
c) isi pastreaza calitatea de angajati in institutia de la care provin si
toate drepturile si obligatiile derivind din aceasta calitate;
d) sint platiti cu o indemnizatie stabilita de consiliul de administratie
pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate.
Art. 14
Consiliul de administratie poate propune ministrului agriculturii si
alimentatiei inlocuirea unui membru necorespunzator.
Art. 15
In prima luna a fiecarui an, consiliul de administratie prezinta
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei un raport asupra activitatii
desfasurate de regie in anul precedent si asupra programului de activitate
pentru anul in curs.
Art. 16
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administratie poate
atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Activitatea acestora va fi recompensata material, conform intelegerii
dintre parti, pe baza de contract.
Art. 17
Activitatea curenta a regiei este condusa de un director general, numit de
consiliul de administratie, cu avizul ministrului agriculturii si alimentatiei.
Art. 18
Directorul general al regiei exercita urmatoarele atributii:
a) conduce intreaga activitate a regiei, aplicind legile, regulamentele si
instructiunile in vigoare;
b) executa toate dispozitiile care emana din hotaririle consiliului de
administratie;
c) reprezinta regia in raporturile cu persoanele fizice si juridice, precum
si in fata organelor jurisdictionale, in care scop poate da imputernicire de
reprezentare si altor persoane din cadrul regiei;
d) urmareste cresterea eficientei economice a activitatii regiei,
imbunatatirea nivelului tehnic al productiei si produselor, folosirea eficienta
a capacitatilor de productie si imbunatatirea calitatii produselor rezultate
din activitatea regiei;
e) asigura controlul activitatii economico-financiare si gestionarea de
fond a regiei;
f) angajeaza si concediaza personalul regiei si aplica acestuia sanctiunile
disciplinare prevazute de lege;
g) supune anual consiliului de administratie, in termen de 30 de zile de la
incheierea anului financiar, raportul cu privire la activitatea regiei,
bilantul, contul de profit si pierderi pe anul precedent, precum si proiectul
de program de activitate si proiectul de buget al regiei pe anul urmator.
CAP. 6
Bugetul si administrarea acestuia
Art. 19
Regia autonoma "Institutul de cercetare si dezvoltare pentru
valorificarea produselor horticole" intocmeste anual bugetul de venituri
si cheltuieli, bilantul contabil si contul de profit si pierderi, dupa modelele
stabilite de Ministerul Finantelor.
Bilantul contabil anual si contul de profit si pierderi se aproba de
Ministerul Finantelor si se publica in Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
Art. 20
Regia trebuie sa acopere cu veniturile provenite din activitatea sa toate
cheltuielile, inclusiv dobinzile, amortizarea investitiilor si rambursarea
creditelor si sa obtina profit.
Cheltuielile vor putea depasi veniturile numai pentru motive temeinice -
indeosebi pentru executarea de lucrari si servicii in interes public -, cu
aprobarea, pentru fiecare caz in parte, a ministrului de stat pentru orientarea
economica, pe baza propunerii Ministerului Agriculturii si Alimentatiei,
avizata de Ministerul Finantelor. In asemenea cazuri, o data cu aprobarea, se
vor stabili cuantumul si sursele de compensare a pierderilor suferite de regie.
Art. 21
Din veniturile realizate, dupa acoperirea cheltuielilor, regia constituie
fondul de rezerva, fondul propriu de cercetare, dezvoltare, fondul pentru
inventii si inovatii si asigura sumele necesare satisfacerii unor necesitati
social-culturale si sportive ori de perfectionare-recalificare a personalului
angajat, precum si pentru cointeresarea prin premiere a acestuia, plateste
impozitele, taxele, cotele de asigurari si securitate sociala si celelalte
varsaminte prevazute de lege.
Consiliul de administratie al regiei poate hotari si crearea altor fonduri
in afara celor mentionate la alineatul precedent.
Partea din venituri ramasa dupa constituirea fondurilor proprii si
efectuarea platilor mentionate la alin. 1, reprezinta profitul net al regiei.
Din acest profit, 5% se utilizeaza pentru constituirea unui fond de participare
a angajatilor la profituri, iar restul se varsa in bugetul statului.
Art. 22
Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care, in cursul
unui an, mijloacele regiei nu sint suficiente, regia poate contracta credite
financiare cu Banca Nationala a Romaniei sau alte banci, in valoare de cel mult
20% din veniturile brute realizate in anul precedent.
Pentru acoperirea eventualelor deficite, regia poate beneficia de subventii
de la bugetul de stat ori poate contracta credite bancare.
Art. 23
Regia hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi realizate,
potrivit obiectului sau de activitate, si care se finanteaza din surse proprii,
credite bancare sau alocatii de la bugetul administratiei centrale de stat.
Contractarea de credite pentru investitii mai mari de 50 mil. lei se
efectueaza pe baza aprobarii prealabile a ministrului de stat pentru orientarea
economica.
Art. 24
Operatiunile de incasari si plati ale regiei se efectueaza prin conturi
deschise la banci.
In limitele celor stabilite de Banca Nationala a Romaniei, pentru
necesitati curente, regia poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei
si in valuta prin casieria proprie.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin
unitatile Bancii Romane de Comert Exterior sau alte banci.
CAP. 7
Relatiile regiei
Art. 25
Relatiile comerciale ale regiei cu alte regii si societati comerciale,
precum si cu statul, se desfasoara pe baza contractuala.
Art. 26
In relatiile cu tertii, regia practica preturi libere, negociate cu
respectarea prevederilor legii.
Art. 27
Intre subunitatile regiei exista relatii de colaborare, in vederea
realizarii obiectului de activitate al acesteia.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 28
Litigiile de orice fel in care regia este parte sint de competenta
instantelor judecatoresti de drept comun.
Art. 29
Prin regulamente interne, aprobate de consiliul de administratie, se vor
reglementa:
a) relatiile de colaborare intre subunitati si normele tehnologice de
realizare a produselor regiei;
b) angajarea, salarizarea, promovarea si stimularea salariatilor regiei;
c) atributiile compartimentelor functionale si ale personalului din cadrul
regiei;
d) normele de ordine si disciplina;
e) circulatia documentelor, datelor si informatiilor;
f) folosirea si intretinerea mijloacelor tehnice din dotare.
Elaborarea regulamentelor interne se va face cu respectarea dispozitiilor
legale pentru fiecare domeniu de activitate supus reglementarii.
Art. 30
Prezentul regulament se completeaza cu dispozitiile Legii nr. 15/1990
privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si
societati comerciale, precum si cu celelalte acte normative in vigoare.