HOTARARE Nr. 620 din 21 septembrie 1998
privind infiintarea Institutului de Cercetare-Dezvoltare pentru
Industrializarea si Marketingul Produselor Horticole "Horting" si a
Societatii Comerciale "Berser" - S.A. prin reorganizarea Regiei
Autonome "Institutul de Cercetare si Dezvoltare pentru Valorificarea
Produselor Horticole"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 362 din 24 septembrie 1998
In temeiul art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome, aprobata si modificata prin
Legea nr. 207/1997, cu modificarile ulterioare, si al art. 2^1 din Ordonanta
Guvernului nr. 8/1997 privind stimularea cercetarii-dezvoltarii si inovarii,
aprobata si modificata prin Legea nr. 95/1998,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea
si Marketingul Produselor Horticole "Horting", care preia activitatea
de cercetare si productie experimentala, si Societatea Comerciala
"Berser" - S.A., care preia activitatea de productie prin
reorganizarea Regiei Autonome "Institutul de Cercetare si Dezvoltare
pentru Valorificarea Produselor Horticole" care se desfiinteaza.
Art. 2
Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea si Marketingul
Produselor Horticole "Horting" este institutie publica cu
personalitate juridica, cu sediul in municipiul Bucuresti, Intrarea Binelui nr.
1 A, sectorul 4, si functioneaza in subordinea Academiei de Stiinte Agricole si
Silvice "Gheorghe Ionescu Sisesti".
Art. 3
Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea si Marketingul
Produselor Horticole "Horting" are, in principal, ca obiect de
activitate:
a) efectuarea de cercetari fundamentale in domeniul mentinerii si
imbunatatirii calitatii produselor horticole in stare proaspata si prelucrata,
crearea de soiuri si hibrizi cultivati in spatii protejate, precum si cercetari
cu caracter aplicativ si de dezvoltare tehnologica;
b) elaborarea de studii si reglementari tehnice si economice de interes
public si national in domeniul industrializarii si valorificarii produselor
horticole in stare proaspata;
c) elaborarea si modernizarea tehnologiilor de conditionare si pastrare in
stare proaspata a produselor horticole, a materialului saditor si a semintelor,
de industrializare sub forma de conserve, sucuri si bauturi racoritoare a
legumelor, fructelor si strugurilor, precum si a tehnologiilor de transport, ambalare,
mecanizare si automatizare a proceselor de valorificare;
d) stabilirea metodelor de determinare, analiza si control al calitatii
produselor horticole proaspete si prelucrate, precum si a cailor de
valorificare a subproduselor;
e) elaborarea studiilor de organizare, comercializare, eficienta economica
si marketing in valorificarea produselor horticole;
f) crearea de noi soiuri si hibrizi de legume si flori cultivate in sere si
in sere-solar, precum si testarea in conditiile Romaniei a soiurilor si
hibrizilor din catalogul Uniunii Europene;
g) stabilirea tehnologiilor pentru obtinerea de samanta si material
saditor, precum si a celor pentru modernizarea si intensificarea productiei din
sere;
h) efectuarea de proiecte de dezvoltare pentru retehnologizarea
obiectivelor existente sau pentru realizarea pe baza de tehnologii moderne a
unor obiective noi de investitii reprezentand depozite frigorifice sau cu
ventilatie mecanica, sectii si fabrici de producere a conservelor si sucurilor,
centre de vinificatie, distilarii, ciupercarii industriale si statii de
producere a miceliului, sere si sere-solar, de studii de fezabilitate, de
teren, evaluari de patrimoniu etc.;
i) activitate de productie experimentala cu scop de pilotare si generalizare
a rezultatelor cercetarii, reprezentand: samanta hibrida si material saditor,
precum si legume si flori cultivate in sere, conserve, concentrate aromate,
sucuri si bauturi racoritoare din sortimente imbunatatite calitativ sau
nou-create, enzime, coloranti, arome, condimente si alte materii prime necesare
pentru valorificarea si industrializarea legumelor si fructelor;
j) comercializarea produselor, inclusiv activitati directe de
export-import.
Art. 4
Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea si Marketingul
Produselor Horticole "Horting" avizeaza normele tehnice de realizare
a tuturor produselor, potrivit obiectului sau de activitate, la toti agentii
economici producatori, inainte de abilitarea acestora de catre Ministerul Agriculturii
si Alimentatiei, conform Ordonantei Guvernului nr. 42/1995 privind productia de
produse alimentare destinate comercializarii, aprobata si modificata prin Legea
nr. 123/1995.
Art. 5
Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea si Marketingul
Produselor Horticole "Horting" poate realiza in cooperare cu persoane
juridice sau fizice, romane sau straine, activitati potrivit obiectului sau de
activitate.
Art. 6
(1) Patrimoniul Institutului de Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea
si Marketingul Produselor Horticole "Horting" in valoare de 4.836.887
mii lei, potrivit bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie 1998, se
preia pe baza de protocol de predare-primire de la Regia Autonoma
"Institutul de Cercetare si Dezvoltare pentru Valorificarea Produselor
Horticole", in termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
(2) Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea si
Marketingul Produselor Horticole "Horting" preia in administrare
terenul, in suprafata totala de 14,61 ha teren agricol si neagricol, din care
4,2 ha sere, apartinand domeniului public al statului, din administrarea Regiei
Autonome "Institutul de Cercetare si Dezvoltare pentru Valorificarea
Produselor Horticole".
Art. 7
Finantarea cheltuielilor pentru functionarea Institutului de
Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea si Marketingul Produselor
Horticole "Horting" se asigura integral din venituri extrabugetare.
Art. 8
Pentru acoperirea cheltuielilor curente ale activitatilor potrivit
obiectului sau de activitate, in situatia in care, pe parcursul executiei
bugetului de venituri si cheltuieli, mijloacele financiare ale institutului
finantat integral din venituri extrabugetare nu sunt suficiente, se pot
contracta credite bancare in conditiile legii.
Art. 9
Veniturile si cheltuielile Institutului de Cercetare-Dezvoltare pentru
Industrializarea si Marketingul Produselor Horticole "Horting" sunt
cuprinse in bugetul de venituri si cheltuieli care se aproba de Academia de
Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu Sisesti".
Art. 10
Soldurile anuale rezultate din executia bugetului de venituri si cheltuieli
al Institutului de Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea si Marketingul
Produselor Horticole "Horting", finantate din veniturile
extrabugetare, raman la dispozitia acestuia, urmand a fi folosite in anul
urmator cu aceeasi destinatie.
Art. 11
Regulamentul de organizare si functionare, structura organizatorica a Institutului
de Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea si Marketingul Produselor
Horticole "Horting" se aproba de catre Academia de Stiinte Agricole
si Silvice "Gheorghe Ionescu Sisesti".
Art. 12
(1) Personalul Regiei Autonome "Institutul de Cercetare si Dezvoltare
pentru Valorificarea Produselor Horticole", care este preluat de
Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea si Marketingul
Produselor Horticole "Horting", se considera transferat.
(2) Personalul Institutului de Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea
si Marketingul Produselor Horticole "Horting" este salarizat potrivit
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor
realizate de institutiile publice finantate integral din venituri extrabugetare.
Art. 13
Societatea Comerciala "Berser" - S.A. functioneaza ca societate
comerciala pe actiuni, cu personalitate juridica, cu sediul in municipiul
Bucuresti, Drumul Binelui nr. 6, sectorul 4, si are o sucursala in comuna
Isalnita, judetul Dolj.
Art. 14
Societatea Comerciala "Berser" - S.A. se organizeaza si
functioneaza in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare si cu statutul
propriu, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 15
Obiectul de activitate al Societatii Comerciale "Berser" - S.A.
este:
a) producerea de legume si flori cultivate in sere, vanzarea en gros si
comercializarea directa;
b) prelucrarea produselor de sera in conditii de industrie alimentara si
comercializarea acestora;
c) prestari de servicii privind producerea de rasaduri pentru culturi de
sera si de camp, la solicitarea producatorilor din tara;
d) prestari de servicii de transport auto cu mijloace proprii;
e) efectuarea de lucrari si servicii de informatica;
f) confectii metalice si prestari de servicii de constructii-montaj;
g) efectuarea lucrarilor de intretinere si de reparatii la masinile,
utilajele, instalatiile si tractoarele din dotare si pentru terti;
h) importul de seminte, ingrasaminte chimice si pesticide, echipamente,
instalatii si piese de schimb pentru modernizare si retehnologizare, cu
aprobarile prevazute de lege;
i) exportul direct de produse de sera, cu aprobarile prevazute de lege.
Art. 16
(1) Capitalul social initial al Societatii Comerciale "Berser" -
S.A. este in suma de 12.286.764 mii lei, apartine statului, care este actionar
unic, si reprezinta o cota-parte din patrimoniul Regiei Autonome
"Institutul de Cercetare si Dezvoltare pentru Valorificarea produselor
Horticole", potrivit bilantului contabil incheiat la data de 30 iunie
1998.
(2) Suprafata de 49,3 ha teren agricol si neagricol, din care 33,1 ha sere
situate in municipiul Bucuresti si in comuna Isalnita, judetul Dolj, trece in
proprietatea privata a statului si in administrarea Societatii Comerciale
"Berser" - S.A. din patrimoniul Regiei Autonome "Institutul de
Cercetare si Dezvoltare pentru Valorificarea Produselor Horticole".
Art. 17
Predarea-preluarea partii corespunzatoare din activul si pasivul Regiei
Autonome "Institutul de Cercetare si Dezvoltare pentru Valorificarea
Produselor Horticole" de catre Societatea Comerciala "Berser" -
S.A. se va face prin protocol pe baza bilantului contabil incheiat la data de
30 iunie 1998, in termen de 45 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei
hotarari.
Art. 18
Drepturile si obligatiile fata de terti, toate contractele economice si de
prestari de servicii, incheiate de Regia Autonoma "Institutul de Cercetare
si Dezvoltare pentru Valorificarea Produselor Horticole", care fac parte
din obiectul de activitate al Societatii Comerciale "Berser" - S.A.,
vor fi preluate pe baza de protocol de predare-primire, incheiat intre parti,
in termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 19
Personalul Regiei Autonome "Institutul de Cercetare si Dezvoltare
pentru Valorificarea Produselor Horticole", care este preluat de
Societatea Comerciala "Berser" - S.A., se considera transferat si isi
pastreaza salariile avute la data transferului pana la negocierea contractului
colectiv de munca.
Art. 20
Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 509/1993 privind functionarea
Academiei de Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu Sisesti",
astfel cum a fost modificata prin Hotararea Guvernului nr. 42/1994, se
completeaza cu "Institutul de Cercetare-Dezvoltare pentru Industrializarea
si Marketingul Produselor Horticole <<Horting>>".
Art. 21
Pe data prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 300/1991
privind infiintarea Regiei Autonome "Institutul de Cercetare si Dezvoltare
pentru Valorificarea Produselor Horticole", publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 109 din 21 mai 1991.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Dinu Gavrilescu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Ministrul cercetarii si tehnologiei,
Horia Ene
Ministrul privatizarii,
Sorin Dimitriu
ANEXA 1
STATUTUL
Societatii Comerciale "Berser" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea
Denumirea societatii comerciale este Societatea Comerciala
"Berser" - S.A.
In toate actele, scrisorile sau publicatiile emanand de la societatea
comerciala se mentioneaza denumirea, forma juridica, sediul, numarul de
inmatriculare in registrul comertului, codul fiscal, precum si capitalul
social, potrivit legii.
Art. 2
Forma juridica
Societatea Comerciala "Berser" - S.A. este persoana juridica
romana, avand forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul
Sediul Societatii Comerciale "Berser" - S.A. este in Romania, municipiul
Bucuresti, Drumul Binelui nr. 6, sectorul 4, iar cel al sucursalei sale este in
comuna Isalnita, judetul Dolj.
Sediul Societatii Comerciale "Berser" - S.A. poate fi schimbat la
alta adresa din Romania, pe baza hotararii adunarii generale a actionarilor,
potrivit legii.
Societatea comerciala poate avea sucursale, reprezentante, agentii, situate
si in alte localitati din tara si/sau din strainatate, cu sau fara
personalitate juridica, potrivit legii.
Art. 4
Durata
Durata Societatii Comerciale "Berser" - S.A. este nelimitata, cu
incepere de la data inmatricularii ei la registrul comertului.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 5
Scopul Societatii Comerciale "Berser" - S.A. este producerea de
legume si flori cultivate in sere si vanzarea acestora in tara si in
strainatate.
Art. 6
Obiectul de activitate al Societatii Comerciale "Berser" - S.A.
este:
- producerea de legume si flori cultivate in sere;
- prelucrarea produselor de sera in conditii de industrie alimentara si
comercializarea acestora;
- vanzarea en gros si comercializarea directa a produselor de sera;
- prestari de servicii privind producerea de rasaduri pentru culturi de
sera si de camp, la solicitarea producatorilor din tara;
- prestari de servicii de transport auto cu mijloace proprii;
- efectuarea de lucrari si servicii de informatica;
- confectii metalice si prestari de servicii de constructii-montaj;
- efectuarea lucrarilor de intretinere si de reparatii la masinile,
utilajele, instalatiile si tractoarele din dotare si pentru terti;
- importul de seminte, ingrasaminte chimice si pesticide, echipamente si
instalatii pentru modernizare si retehnologizare, piese de schimb, cu
aprobarile prevazute de lege;
- exportul direct de produse de sera, cu aprobarile prevazute de lege.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 7
Capitalul social
Capitalul social initial este de 12.286.764 mii lei, impartit in 491.471
actiuni nominative, fiecare avand o valoare nominala de 25.000 lei.
Capitalul social initial este subscris in intregime de statul roman, in
calitate de actionar unic, este varsat integral la data constituirii Societatii
Comerciale "Berser" - S.A. si este reprezentat de Fondul Proprietatii
de Stat.
Transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte persoane
fizice si/sau juridice, romane si/sau straine, se face in conditiile legii.
Art. 8
Actiunile
Actiunile nominative ale Societatii Comerciale "Berser" - S.A.
vor cuprinde toate elementele prevazute de lege. Acestea vor purta timbrul sec
al societatii comerciale si semnaturile a doi administratori.
Societatea Comerciala "Berser" - S.A. va tine evidenta actiunilor
intr-un registru numerotat, sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie, care se pastreaza la sediul societatii comerciale.
Art. 9
Reducerea sau majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 10
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune pe care o poseda actionarii, potrivit legii, confera
acestora dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a
alege si de a fi alesi in organele de conducere, dreptul de a participa la
distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut si
dispozitiilor legale, precum si alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile Societatii Comerciale "Berser" - S.A. fata de terti
sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar actionarii raspund in
limita valorii actiunilor pe care le detin.
Patrimoniul Societatii Comerciale "Berser" - S.A. nu poate fi
grevat de datorii sau de alte obligatii personale ale actionarilor. Un creditor
al unui actionar poate formula pretentii asupra partii din profitul societatii
comerciale, ce i se va repartiza acestuia de catre adunarea generala a
actionarilor, sau asupra cotei-parti cuvenite acestuia la lichidarea societatii
comerciale, efectuata in conditiile prezentului statut.
Art. 11
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la Societatea Comerciala
"Berser" - S.A. care nu recunoaste decat un proprietar pentru fiecare
actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari si terti se face
in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Cesiunea actiunilor se inregistreaza in registrul de evidenta a actiunilor
si se mentioneaza pe titlu.
Art. 12
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii inscrisului doveditor al proprietatii asupra unor
actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul de administratie si sa faca
public faptul in presa, in cel putin doua ziare de larga circulatie din
localitatea in care se afla sediul Societatii Comerciale "Berser" -
S.A. Dupa 6 luni el va putea obtine un duplicat al actiunii.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 13
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al Societatii
Comerciale "Berser" - S.A., care decide asupra activitatii acesteia
si asigura politica ei economica si comerciala.
Adunarile generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
Adunarea generala ordinara a actionarilor se intruneste cel putin o data pe an,
in cel mult 3 luni de la incheierea exercitiului financiar, si, in afara
dezbaterii altor probleme inscrise pe ordinea de zi, este obligata:
a) sa discute, sa aprobe sau sa modifice bilantul contabil, dupa ascultarea
raportului administratorilor si al cenzorilor, si sa fixeze dividendul;
b) sa aleaga administratorii si cenzorii;
c) sa fixeze remuneratia cuvenita administratorilor si cenzorilor pentru
exercitiul financiar in curs, daca nu a fost stabilita prin actul constitutiv;
d) sa se pronunte asupra gestiunii administratorilor;
e) sa stabileasca bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul
de activitate pe exercitiul financiar urmator;
f) sa hotarasca gajarea, inchirierea sau desfiintarea uneia sau mai multor
unitati ale societatii comerciale;
Adunarea generala extraordinara a actionarilor se intruneste ori de cate
ori este necesara luarea unei hotarari pentru:
a) schimbarea formei juridice a societatii comerciale;
b) mutarea sediului societatii comerciale;
c) schimbarea obiectului de activitate al societatii comerciale;
d) prelungirea duratei societatii comerciale;
e) majorarea capitalului social;
f) reducerea capitalului social sau reintregirea lui prin emisiune de noi
actiuni;
g) fuziunea cu alte societati comerciale sau divizarea societatii
comerciale;
h) dizolvarea anticipata a societatii comerciale;
i) conversia actiunilor dintr-o categorie in alta;
j) conversia unei categorii de obligatiuni in alta categorie sau in
actiuni;
k) emisiunea de obligatiuni;
l) oricare alta modificare a actului constitutiv sau oricare alta hotarare
pentru care este ceruta aprobarea adunarii generale extraordinare a
actionarilor.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza potrivit legii.
Art. 14
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de catre presedintele
consiliului de administratie sau de catre vicepresedinte, pe baza
imputernicirii date de presedinte.
Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o data pe an,
la doua luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru examinarea
bilantului contabil, a contului de profit si pierderi pe anul precedent si
pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului de venituri si
cheltuieli pe anul in curs.
Adunarile generale extraordinare ale actionarilor se convoaca la cererea
actionarilor, ale caror actiuni reprezinta cel putin contravaloarea a 10% din
capitalul social, la cererea cenzorilor, precum si in cazul in care capitalul
social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi.
Adunarea generala a actionarilor va fi convocata de administrator ori de
cate ori va fi nevoie, in conformitate cu dispozitiile din statut, cu cel putin
15 zile inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a,
si intr-un ziar de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul
Societatii Comerciale "Berser" - S.A.
Daca toate actiunile societatii comerciale sunt nominative, convocarea
poate fi facuta prin scrisoare recomandata, expediata cu cel putin 15 zile
inainte de data tinerii adunarii generale a actionarilor la adresa
actionarului, inscrisa in registrul actionarilor. Schimbarea adresei nu poate
fi opusa societatii comerciale, daca nu i-a fost comunicata in scris de
actionar.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii generale a
actionarilor, precum si ordinea de zi, cu mentionarea explicita a tuturor problemelor
care vor face obiectul dezbaterilor adunarii generale a actionarilor.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor are loc la sediul societatii comerciale
sau in alt loc indicat in convocare.
Art. 15
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala ordinara a actionarilor este constituita valabil si poate
lua hotarari, daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati
detin cel putin doua treimi din capitalul social, iar la a doua convocare, daca
detin cel putin jumatate din capitalul social.
Adunarea generala extraordinara a actionarilor este constituita valabil si
poate lua hotarari, daca la prima convocare actionarii prezenti sau
reprezentati detin cel putin trei patrimi din capitalul social, iar la a doua
convocare, daca detin cel putin jumatate din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte, desemnat de
presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza dintre membrii
adunarii generale a actionarilor un secretar care sa verifice prezenta actionarilor
si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor.
Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se va scrie intr-un
registru sigilat si parafat. Procesul-verbal va fi semnat de catre persoanele
care au prezidat sedinta si de catre secretarul care l-a intocmit.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a
actionarilor, in care se dezbat probleme cu privire la raporturile de munca cu
personalul societatii comerciale, pot fi invitati si reprezentanti ai
salariatilor.
Art. 16
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarilor generale ale actionarilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea mainii.
La propunerea persoanei care prezideaza adunarea generala a actionarilor
sau a unui grup de actionari prezenti sau reprezentati, care detin cel putin o
patrime din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si luarea hotararilor
referitoare la raspunderea administratorilor.
Inaintea supunerii la vot, administratorii si cenzorii propusi isi vor
exprima acordul si compatibilitatea cu functia pentru care sunt propusi,
conform prevederilor legale.
Hotararile adunarii generale a actionarilor sunt obligatorii chiar si
pentru actionarii absenti sau nereprezentati.
Art. 17
Pana la privatizarea unei parti din capitalul social al Societatii
Comerciale "Berser" - S.A., adunarea generala a actionarilor se
constituie din reprezentanti ai Fondului Proprietatii de Stat.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 18
Organizarea
Societatea Comerciala "Berser" - S.A. este administrata de catre
consiliul de administratie, compus din 5 membri, care pot fi actionari sau
terti, dar nu pot fi salariati ai societatii comerciale, alesi de adunarea
generala a actionarilor pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi
pentru noi mandate de 4 ani.
Cand se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul
vacant va fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului
predecesorului sau.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte.
Componenta consiliului de administratie se stabileste de adunarea generala
a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege dintre membrii sai un
presedinte.
Presedintele consiliului de administratie este si director general al
Societatii Comerciale "Berser" - S.A.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul Societatii Comerciale
"Berser" - S.A. ori de cate ori este necesar, la convocarea
presedintelui sau a unei treimi din numarul membrilor sai. El este prezidat de
presedinte, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte. Presedintele
numeste un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 3 membri
ai consiliului de administratie, iar deciziile se iau cu majoritatea absoluta a
membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi,
stabilita pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 15 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie
intr-un registru sigilat si parafat de catre presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de catre persoana care a prezidat
sedinta si de catre secretar.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, Societatea Comerciala "Berser" - S.A.
este reprezentata de catre presedintele consiliului de administratie, pe baza
si in limitele imputernicirilor date de adunarea generala a actionarilor sau,
in lipsa lui, de catre vicepresedinte. Cel care reprezinta societatea
comerciala semneaza actele care o angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii comerciale in interesul acesteia, in limita
drepturilor care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, toate documentele
societatii comerciale.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa
caz, pentru prejudiciile aduse societatii comerciale, pentru abaterile de la
statut sau pentru greseli in administrarea acesteia. In astfel de situatii, ei
vor putea fi revocati prin hotararea adunarii generale a actionarilor.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie,
de cenzor si de director persoanele care, potrivit legii, sunt incapabile sau
care au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals,
inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, precum si
pentru alte infractiuni prevazute de Legea nr. 31/1990, republicata.
Pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, consiliul de administratie al Societatii
Comerciale "Berser" - S.A. va fi numit de adunarea generala a
actionarilor.
Art. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si
obligatiile acestuia;
b) stabileste salarizarea personalului angajat, in functie de studii si de
munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare prevazute
de lege;
c) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii
comerciale pe compartimente;
d) aproba operatiunile de incasari si plati, potrivit competentelor
acordate;
b) aproba operatiunile de cumparare si de vanzare de bunuri;
f) aproba incheierea sau rezilierea de contracte de inchiriere (luarea sau
darea cu chirie);
g) stabileste tactica si strategia de marketing;
h) aproba incheierea sau rezilierea contractelor;
i) supune anual aprobarii adunarii generale a actionarilor raportul cu
privire la activitatea societatii comerciale, bilantul contabil si contul de
profit si pierderi pe anul precedent, precum si proiectul programului de
activitate si proiectul bugetului de venituri si cheltuieli ale societatii
comerciale pe anul in curs, in termen de 60 de zile de la incheierea
exercitiului financiar;
j) rezolva orice alta problema stabilita de adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 6
Gestiunea
Art. 20
Cenzorii
Gestiunea Societatii Comerciale "Berser" - S.A. este controlata
de actionari si de 3 cenzori, dintre care unul trebuie sa fie contabil
autorizat in conditiile legii sau expert contabil.
Cenzorii sunt alesi de adunarea generala a actionarilor.
In perioada in care statul detine cel putin 20% din capitalul social, unul
dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul Finantelor.
Adunarea generala a actionarilor alege, de asemenea, acelasi numar de
cenzori supleanti care ii vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea Societatii Comerciale
"Berser" - S.A., la situatia patrimoniului, a profitului si a
pierderilor.
Cenzorii au urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea mijloacelor fixe
si circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrul de evidenta
contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii comerciale, a bilantului contabil si
a contului de profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor
un raport scris;
c) la lichidarea societatii comerciale controleaza operatiunile de
lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul lor de vedere cu
privire la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a
statutului si a obiectului de activitate ale societatii comerciale;
e) efectueaza controale dispuse de adunarea generala a actionarilor sau de
reglementarile Ministerului Finantelor.
Cenzorii se intrunesc la sediul societatii comerciale si iau decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale a actionarilor.
Cenzorii pot convoca adunarea generala extraordinara a actionarilor, daca
aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie, in cazul in care
capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi sau
ori de cate ori considera necesar pentru alte situatii privind incalcarea
dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de lucru ale cenzorilor, precum si drepturile si
obligatiile acestora se completeaza cu dispozitiile legale in acest domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti sunt numiti pe o perioada de maximum 3 ani
si pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub
incidenta art. 18 penultimul alineat din prezentul statut, precum si cei care
sunt rude sau afini pana la gradul al patrulea sau sotii administratorilor, cei
care primesc, sub orice forma, pentru alte functii decat aceea de cenzor, un
salariu sau o remuneratie de la administrator sau de la societatea comerciala.
CAP. 7
Activitatea
Art. 21
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale
fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data constituirii Societatii
Comerciale "Berser" - S.A.
Art. 22
Personalul
Personalul de conducere al Societatii Comerciale "Berser" - S.A.,
cu exceptia directorului general, este selectat de catre consiliul de
administratie in ordinea stabilita potrivit criteriilor de examinare, prin
concurs.
Restul personalului este angajat de catre consiliul de administratie sau de
catre directorul general al Societatii Comerciale "Berser" - S.A.
Nivelul salariilor pentru personalul societatii comerciale, pe categorii de
functii, se stabileste si poate fi modificat de catre adunarea generala a
actionarilor, in functie de studii si de munca efectiv prestata, cu respectarea
limitei minime de salarizare prevazute de lege.
Plata salariilor, a impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale
se va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului Societatii Comerciale
"Berser" - S.A. sunt stabilite de catre consiliul de administratie.
Art. 23
Amortizarea mijloacelor fixe
Amortizarea activelor corporale si necorporale din patrimoniul Societatii
Comerciale "Berser" - S.A., se va calcula potrivit reglementarilor
legale.
Art. 24
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea Comerciala "Berser" - S.A. va organiza si va conduce
contabilitatea in conformitate cu reglementarile legale si va intocmi bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, cu respectarea normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
Bilantul contabil si contul de profit si pierderi vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 25
Calculul si repartizarea profitului
Profitul Societatii Comerciale "Berser" - S.A. se stabileste pe
baza bilantului contabil aprobat de adunarea generala a actionarilor. Profitul
impozabil se stabileste in conditiile legii.
Profitul Societatii Comerciale "Berser" - S.A. ramas dupa plata
impozitului pe profit se va repartiza conform hotararii adunarii generale a
actionarilor si dispozitiilor legale in vigoare.
Societatea Comerciala "Berser" - S.A. isi constituie fond de
rezerva si alte fonduri, in conditiile legii.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de catre societatea
comerciala, in conditiile legii.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capitalul social si in limita capitalului social subscris.
Art. 26
Registrele
Societatea Comerciala "Berser" - S.A. tine registrele prevazute
de lege.
CAP. 8
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 27
Modificarea formei juridice
Societatea Comerciala "Berser" - S.A. va putea fi transformata in
alta forma de societate comerciala prin hotararea adunarii generale a
actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, transformarea formei
juridice a societatii comerciale se va face numai cu aprobarea organului care a
infiintat-o.
Noua societate comerciala va indeplini formalitatile legale de inregistrare
si de publicitate cerute la infiintarea societatilor comerciale.
Art. 28
Dizolvarea
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea Societatii Comerciale
"Berser" - S.A.:
- imposibilitatea realizarii obiectului de activitate mai mult de 12 luni;
- falimentul;
- pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul
de rezerva, pentru motive ce nu atrag raspunderi de orice natura, daca adunarea
generala a actionarilor nu decide completarea capitalului social sau reducerea
lui la suma ramasa;
- numarul de actionari este redus sub 5 mai mult de 6 luni, cu exceptia
cazului in care statul este actionar unic;
- la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 9 luni, iar adunarea generala a
actionarilor constata ca functionarea societatii comerciale nu mai este
posibila;
- in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale a
actionarilor, luata cu o majoritate de trei patrimi din numarul total al
actionarilor.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa in registrul comertului
si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 29
Lichidarea
In caz de dizolvare, Societatea Comerciala "Berser" - S.A. va fi
lichidata.
Lichidarea societatii comerciale si repartizarea patrimoniului se fac in
conditiile si cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 30
Litigii
Litigiile de orice fel aparute intre Societatea Comerciala
"Berser" - S.A. si persoane fizice sau juridice sunt de competenta
instantelor judecatoresti de drept comun din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societatea comerciala
si persoane juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit
legii.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 31
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale cu capital de stat, ale Legii nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, si ale Codului comercial.