HOTARARE Nr. 307 din 25 aprilie 1991 * Republicata
cu privire la salarizarea personalului din unitatile bugetare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 155 din 8 iulie 1992
*) Republicata in temeiul art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 314/1992,
publicata in acest numar. Hotararea Guvernului nr. 307/1991 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 100 din 10 mai 1991.
In baza prevederilor Legii salarizarii nr. 14/1991,
Guvernul Romaniei hotaraste:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Salarizarea personalului din unitatile bugetare se face tinand seama de
specificul fiecarui domeniu de activitate: unitati de invatamant, unitati de
cercetare stiintifica fundamentala si avansata si de proiectare, unitati de
informatica, unitati sanitare si de asistenta sociala, unitati de cultura,
unitati de sport, precum si alte unitati finantate de la bugetul public
national.
Art. 2
(1) Salariile personalului din unitatile prevazute la art. 1 cuprind:
- salariul de baza, care se stabileste in raport cu raspunderea si
complexitatea sarcinilor, precum si cu nivelul de pregatire necesar functiei
ocupate;
- sporuri la salariul de baza: pentru vechimea in munca si in functie de
rezultatele obtinute; pentru conditiile in care se desfasoara activitatea;
pentru munca desfasurata peste programul normal de lucru; pentru munca in
timpul noptii; pentru indeplinirea unor sarcini, activitati si responsabilitati
suplimentare functiei de baza;
- premii pentru rezultate deosebite obtinute in activitatea individuala,
precum si un premiu anual pentru contributia la realizarile pe ansamblul
institutiei;
- premii speciale stabilite in valoare fixa, pe 2-3 marimi de premii, in
raport cu valoarea sau cu importanta realizarilor obtinute.
(2) Pe langa drepturile de salarii, personalul unitatilor bugetare mai
poate beneficia si de alte drepturi ce se acorda in natura - masa gratuita,
transport de la domiciliu la locul de munca si de la locul de munca la
domiciliu, suportate integral sau partial de unitate, locuinta de serviciu si
altele asemenea, reglementate prin acte normative specifice.
CAP. 2
Salarii de baza
Art. 3
(1) Salariile de baza pentru personalul de executie sunt diferentiate pe
functii si, in cadrul fiecarei functii, pe grade profesionale sau trepte
profesionale. Salariile de baza pentru fiecare grad sau treapta profesionala
sunt stabilite pe 3-4 gradatii, iar in invatamant, pe transe de vechime.
(2) Salariile de baza pentru personalul de conducere - sef birou, sef
serviciu, director si director general, adjunctii si asimilatii acestora
prevazuti in anexele la prezenta hotarare - sunt cele corespunzatoare functiei
de executie, gradului sau treptei profesionale si gradatiei detinute, la care
se adauga o indemnizatie de conducere care face parte din salariul de baza,
diferentiata in raport cu raspunderea functiei de conducere indeplinite, cu
marimea unitatilor si subunitatilor, precum si cu ponderea muncii de conducere
fata de activitatea de executie pe care o realizeaza. Indemnizatia de conducere
face parte din salariul de baza si in cazul in care functia de conducere este
indeplinita la o alta unitate bugetara decat aceea la care s-a stabilit functia
de executie de baza. Atributiile functiei de executie se stabilesc de
ministere, celelalte organe centrale si prefecturi*), sub forma unor obligatii
minime, prin statute, regulamente sau norme proprii pe domenii de activitate.
Indemnizatia de conducere se stabileste anual de conducatorul unitatii, sau
dupa caz, al organului care il numeste in functia de conducere, in raport cu
rezultatele obtinute, cu marimea unitatii si cu raspunderea ce ii revine in
anul urmator.
(3) Personalul de executie care primeste sarcina de a coordona realizarea
unor programe, studii complexe si altele asemenea poate fi incadrat temporar,
pe perioada respectiva, pe o functie de conducere stabilita in raport cu
complexitatea sarcinii primite, beneficiind de indemnizatia prevazuta la alin.
(2).
(4) Ponderea functiilor de conducere, inclusiv a celor prevazute la alin.
(3), nu poate depasi 15% din totalul personalului din unitatea respectiva si se
stabileste de ministru, conducatorul organului central, al institutiilor
asimilate acestora sau de prefect*), dupa caz.
Art. 4
(1) Salariile de baza pentru functiile de specialitate din unitatile de
invatamant, cercetare si proiectare, sanitare si de asistenta sociala, de
informatica, de cultura si sport, precum si din alte unitati finantate de la
bugetul public national sunt prevazute in anexele nr. 1-10. Pentru celelalte
functii de conducere si de executie din unitatile prevazute in anexele nr.
1-10, salariile sunt prevazute in anexa nr. 11*).
(2) Salariile de baza prevazute in anexele mentionate la alin. (1) sunt
valabile pentru anul 1991*).
----------------------
*) Potrivit prevederilor Legii administratiei publice locale nr. 69/1991,
atributiile respective sunt de competenta consiliilor locale pentru unitatile
subordonate.
*) Conform Hotararii Guvernului nr. 314/1992, anexa nr. 11 cuprinde
salariile pentru alte unitati bugetare decat cele prevazute in anexa nr. 10,
precum si pentru activitatea de specialitate din administratie, contabilitate,
financiar, aprovizionare, investitii proprii, servicii de contencios etc., de
secretariat-administrativ, gospodarire, intretinere - reparatii si de deservire
din unitatile de invatamant, sanatate, cercetare, cultura, sport, precum si din
celelalte institutii de stat si alte unitati bugetare.
*) Conform Hotararii Guvernului nr. 314/1992, salariile prevazute in
anexele mentionate la alin. (1) sunt valabile incepand cu data de 1 iunie 1992.
(3) Pentru rezultatele deosebite obtinute in activitatea desfasurata,
personalul incadrat pe functii de specialitate poate primi un salariu de merit
mai mare cu pana la 15% fata de cel prevazut la gradatia in care este incadrat.
Persoanele care beneficiaza de astfel de salarii, ca si nivelul concret al
salariului, in limita prevazuta mai sus, se stabilesc de consiliul de
administratie sau, dupa caz, de organele de conducere similare din institutia
respectiva, pe baza criteriilor elaborate de catre fiecare minister, organ
central sau prefectura*). Salariul de merit poate fi acordat pentru cel mult 5%
din numarul personalului de specialitate pe total minister, organ central sau
prefectura. Activitatea persoanelor respective se analizeaza in fiecare an si,
in raport cu rezultatele obtinute, se stabileste mentinerea sau retragerea
salariului de merit.
Art. 5
(1) Trecerea personalului in gradatia imediat superioara se face o data pe
an pentru intregul personal, de regula la inceputul anului bugetar, la
propunerea sefului compartimentului din care face parte personalul respectiv,
cu aprobarea conducatorului unitatii. Pentru persoanele care ocupa functii de
conducere, trecerea in gradatia imediat superioara se face de organul care
aproba numirea in aceste functii.
(2) La trecerea in gradatia imediat superioara se tine seama de calitatile
personale, concretizate prin rezultatele obtinute in activitatea profesionala,
notate cu calificativul "bun" sau "foarte bun" in anul
precedent. Vechimea minima necesara pentru trecerea in gradatia imediat
superioara este de 2 ani*).
(3) Avansarea in functii, in grade sau trepte profesionale se face prin
concurs, in raport de competenta profesionala si rezultatele obtinute in
activitate, cu respectarea conditiilor prevazute in anexa nr. 12. Incadrarea la
avansare se face in toate cazurile la gradatia 1, cu exceptia cadrelor
didactice la care incadrarea se face pe transe de vechime. Vechimea minima in
grad sau treapta profesionala pentru avansarea in gradul sau treapta imediat
superioara este de cel putin 2 ani. Fac exceptie de la aceasta prevedere
persoanele incadrate in functiile prevazute in anexele la prezenta hotarare, cu
salariul de debutant.
(4) In mod exceptional, pentru cadre de o deosebita valoare, ministrul sau
conducatorul organului central sau prefectul*), pentru unitatile subordonate,
poate aproba nominal prezentarea la concurs pentru avansare in gradul sau
treapta profesionala imediat superioara, fara indeplinirea conditiei de vechime
prevazute la alineatul precedent.
(5) Stabilirea concreta a vechimii minime pentru avansarea in grade sau
trepte profesionale pe functii, precum si a altor cerinte suplimentare pentru
avansare - doctorat, cursuri postuniversitare, cunoasterea unor limbi straine,
specializari, atestari si altele - se face de catre ministere, celelalte organe
centrale si prefecturi*), pentru activitatile unitatilor organizate in
structura acestora.
(6) Trecerea personalului didactic intr-o transa de vechime superioara se
face incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care cadrul didactic a
implinit vechimea prevazuta.
(7) Avansarea personalului didactic din invatamantul preuniversitar se face
in baza reglementarilor proprii privind definitivarea in invatamant sau
obtinerea gradelor didactice II sau I.
-----------------------
*) Potrivit prevederilor Legii administratiei publice locale nr. 69/1991,
atributiile respective sunt de competenta consiliilor locale pentru unitatile
subordonate.
*) Potrivit Hotararii Guvernului nr. 314/1992, salariul de merit poate fi
acordat in conditiile prevazute de reglementarile in vigoare, pentru cel mult
15% din numarul personalului de specialitate pe total institutie, din care cel
putin doua treimi va fi utilizat pentru functiile de executie de specialitate.
*) Potrivit Hotararii Guvernului nr. 314/1992, pentru personalul care a
obtinut rezultate deosebite in activitate, in mod exceptional, vechimea minima
de 2 ani pentru trecerea intr-o gradatie superioara poate fi redusa la
jumatate.
Art. 6
Activitatea profesionala se apreciaza anual de catre conducatorul unitatii,
la propunerea sefului ierarhic, si se acorda calificativele: "foarte
bun", "bun", "satisfacator" sau "slab".
CAP. 3
Sporuri la salariul de baza
Art. 7
(1) Pentru vechimea in munca si rezultatele obtinute salariatii beneficiaza
de un spor de vechime de pana la 15%, calculat la salariul de baza,
corespunzator timpului efectiv lucrat in programul normal de lucru, astfel:
------------------------------------------------------------------------
Transe de vechime in munca Cota din salariul de baza
------------------------------------------------------------------------
intre 3 si 5 ani 3%
de la 5 la 10 ani 6%
de la 10 la 15 ani 9%
de la 15 la 20 ani 12%
peste 20 ani 15%
-------------------------------------------------------------------------
(2) Pentru personalul incadrat in unitati bugetare, dupa data aplicarii
prezentei hotarari, conducerea unitatii poate aproba, la data angajarii, luarea
in considerare pentru acordarea sporului de vechime in munca si perioadele lucrate
in alte sectoare de activitate decat cele bugetare, daca se apreciaza ca
experienta dobandita in perioada respectiva este utila realizarii sarcinilor si
atributiilor ce-i revin.
(3) Trecerea intr-o transa superioara de vechime in munca pentru acordarea
sporului se face numai in cazul persoanelor care in ultimii 2 ani au obtinut
cel putin calificativul "bun".
(4) In vechimea in munca ce se ia in considerare pentru acordarea sporului
de vechime nu se includ perioadele cat persoana respectiva a obtinut
calificativul "slab".
(5) Sporul corespunzator vechimii in munca, calculat potrivit prevederilor
alin. (2)-(4), se plateste cu incepere de la data de 1 a lunii urmatoare
aceleia in care s-a implinit vechimea in munca prevazuta la transa respectiva
si se ia in calcul la stabilirea pensiei si a indemnizatiei pentru incapacitate
temporara de munca.
Art. 8
In raport cu conditiile in care se desfasoara activitatea pot fi acordate
urmatoarele categorii de sporuri:
a) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor de pana la 15% din
salariul de baza corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective.
Pentru conditii deosebit de periculoase, vatamatoare sau nedorite, marimea
sporului este cea prevazuta in anexele la prezenta hotarare.
Locurile de munca, categoriile de personal, marimea concreta a sporului si
conditiile de acordare se stabilesc prin regulament elaborat de Ministerul
Sanatatii si Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, cu consultarea
sindicatelor;
b) pentru activitati ce solicita o incordare psihica foarte ridicata sau se
desfasoara in conditii deosebite de munca, un spor de pana la 15% din salariul
de baza pentru personalul de specialitate din unele activitati medicale, cum ar
fi: neurochirurgie, chirurgie cardiovasculara, ortopedie-traumatologie, arsi,
chirurgie plastica si reparatorie, anestezie si terapie intensiva, hemodializa;
institute si centre medicale, clinici universitare, precum si alte unitati
sanitare cu conditii deosebite, nominalizate de Ministerul Sanatatii;
personalul sanitar din statiile de salvare, personalul mediu si auxiliar
sanitar din unitatile si compartimentele de pediatrie, obstetrica-ginecologie,
de ocrotire, si cel care lucreaza in trei ture.
De prevederile de mai sus beneficiaza si personalul care se ocupa de
ingrijirea sau educarea speciala a copiilor, de calificarea si ocrotirea
invalizilor si deficientilor, personalul didactic care asigura predarea
simultana de doua-patru clase de elevi in invatamantul primar sau indrumarea
practicii psihopedagogice si perfectionarea de specialitate a invatatorilor si
educatoarelor.
Marimea concreta a sporului si conditiile de acordare se stabilesc de
ministere, celelalte organe centrale si prefecturi*), cu consultarea
sindicatelor si avizul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
c) pentru conditii grele de munca, un spor de pana la 15% din salariul de
baza corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective.
Locurile de munca, categoriile de personal, marimea concreta a sporului si
conditiile de acordare se stabilesc de catre ministere, celelalte organe
centrale si prefecturi*), cu consultarea sindicatelor;
d) pentru activitatea desfasurata in mediul rural in zone izolate sau unde
atragerea personalului se face cu greutate, un spor de pana la 20% din salariul
de baza. Pentru conditii deosebit de grele desfasurate in mediul rural, la
altitudine, in conditiile unor cai de acces dificile, marimea sporului este cea
prevazuta in anexele la prezenta hotarare. Zonele, localitatile, unitatile,
categoriile de personal si marimea concreta a sporului se stabilesc anual de
catre ministere si celelalte organe centrale interesate, cu acordul
prefecturilor*);
e) pentru activitatea desfasurata de nevazatori, un spor de 15% din
salariul de baza brut pentru cei incadrati in gradul I de invaliditate.
Nevazatorii incadrati in gradele I si II de invaliditate beneficiaza, potrivit
legii, de scutire de impozit;
f) pentru activitatea in imersiune, o indemnizatie de scufundare de 75 lei/
ora de scufundare*).
Art. 9
(1) Orele prestate peste durata normala a timpului de lucru se compenseaza
cu timp liber corespunzator. Daca munca astfel prestata nu a putut fi
compensata cu timp liber corespunzator, orele suplimentare se vor salariza cu
un spor din salariul de baza astfel:
a) 50% din salariul de baza pentru primele doua ore de depasire a duratei
normale a zilei de lucru;
b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare. Cu spor de 100% se
platesc si orele lucrate in zilele de repaus saptamanal sau in celelalte zile
in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza.
(2) Munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata si
sporurile prevazute la alin. (1) se pot plati numai daca efectuarea orelor
suplimentare a fost dispusa de conducatorul institutiei respective, fara a se
depasi 120 ore anual. In cazuri cu totul deosebite, ministerele, celelalte
organe centrale sau prefecturile*) pot aproba efectuarea orelor suplimentare si
peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 ore anual. Aprobarea efectuarii
orelor suplimentare se face cu consultarea sindicatelor.
Art. 10
Munca prestata in unitatile sanitare in sambata libera, in ziua de duminica
sau in zilele de sarbatori legale, in cadrul schimbului normal de munca
stabilit potrivit graficului de lucru, se plateste cu un spor de 100% din
salariul de baza.
Art. 11
Personalul care isi desfasoara activitatea in schimbul de noapte intre
orele 22-6 beneficiaza, pentru orele lucrate in acest interval, de un spor de
25% din salariul de baza, daca timpul astfel lucrat reprezinta cel putin
jumatate din programul de lucru.
Art. 12
(1) Pentru indeplinirea unor sarcini, activitati si responsabilitati
suplimentare functiei de baza, cum ar fi: profesor-diriginte de clasa,
sora-sefa si altele, personalul beneficiaza de un spor stabilit in suma fixa
care se adauga la salariul de baza si face parte din acesta conform celor
prevazute in anexele la prezenta hotarare. Pentru indeplinirea unor activitati
in afara functiei de baza (expertize medicale, tehnico-economice si altele
asemenea), plata muncii se face pe baza de tarife sau sume fixe care nu fac
parte din salariul de baza, conform prevederilor din anexele la prezenta
hotarare.
(2) Personalul didactic medical sau farmaceutic care asigura activitatea
integrata de invatamant medico-farmaceutic va beneficia, pe langa salariul
functiei didactice, si de o indemnizatie clinica de pana la 50% din salariul de
baza lunar al functiei medicale sau farmaceutice indeplinite, in care este
confirmat prin ordinul ministerului sanatatii.
--------------------
*) Potrivit prevederilor Legii administratiei publice locale nr. 69/1991,
atributiile respective sunt de competenta consiliilor locale pentru unitatile
subordonate.
*) Potrivit Hotararii Guvernului nr. 314/1992, indemnizatia de scufundare,
indexata si majorata cu 20%, este de 170 lei/ora de scufundare, incepand cu
data de 1 iunie 1992.
CAP. 4
Premii
Art. 13
Unitatile bugetare pot constitui un fond de premiere lunar prin aplicarea
unei cote de pana la 2% asupra fondului de salarii prevazut in bugetul de
venituri si cheltuieli al acestora. Din acest fond, consiliul de administratie
sau alte organe similare de conducere ale unitatilor pot acorda premii in
cursul anului salariatilor care au realizat sau au participat direct la
obtinerea unor rezultate in activitate apreciate ca valoroase. Sumele
neconsumate din acest fond pot fi utilizate in lunile urmatoare, in cadrul
aceluiasi an bugetar.
Art. 14
(1) Pentru activitatea desfasurata, personalul din unitatile bugetare
beneficiaza, dupa caz, la sfarsitul anului calendaristic, anului scolar,
stagiunii etc., de un premiu anual de pana la un salariu mediu lunar de baza
realizat in anul pentru care se face plata.
(2) Consiliul de administratie sau, dupa caz, organele de conducere
similare pot reduce sau anula premiul anual in cazul salariatilor care in
cursul anului au desfasurat o activitate profesionala slaba sau necorespunzatoare
ori au avut abateri pentru care au fost sanctionati disciplinar.
Art. 15
Unitatile bugetare care realizeaza prin efort propriu venituri suplimentare
peste cele alocate de organul ierarhic superior, prin activitati suplimentare
fata de cele finantate de la buget, cum ar fi: lucrari de cercetare, expertize,
analize de laborator si altele similare, executate pe baza de contracte
incheiate cu persoane juridice sau persoane fizice din tara si strainatate, sau
care obtin economii fata de subventia stabilita, pot acorda premii speciale
personalului care a contribuit la acestea, in limita a 30% din totalul
veniturilor nete suplimentare sau al economiilor bugetare realizate.
Criteriile si conditiile de acordare a acestor premii se stabilesc de catre
ministere, celelalte organe centrale si prefecturile*) interesate, cu
consultarea sindicatelor si avizul Ministerului Economiei si Finantelor.
Art. 16
(1) Pentru realizari deosebit de valoroase sau de importanta nationala din
cultura si din cercetarea stiintifica si tehnologica, indiferent de unitatea in
care se realizeaza, se pot acorda o data pe an premii speciale, dupa cum
urmeaza:
a) 10 premii a 100.000 lei;
b) 15 premii a 75.000 lei;
c) 20 premii a 50.000 lei;
(2) Sumele necesare acordarii premiilor se aproba, in conditiile prevazute
de lege, din fondul de rezerva la dispozitia Guvernului. Premiile individuale
se aproba, dupa caz, de ministrul culturii, de presedintele Academiei Romane,
de ministrul invatamantului si stiintei si, respectiv, de presedintii
Academiei de Stiinte Agricole si Silvice si Academiei de Stiinte Medicale.
---------------------
*) Potrivit prevederilor Legii administratiei publice locale nr. 69/1991,
atributiile respective sunt de competenta consiliilor locale pentru unitatile
subordonate.
CAP. 5
Alte drepturi
A. Plata cu ora
Art. 17
(1) In anumite domenii de activitate, unde sarcinile ce revin unor posturi
ai caror titulari lipsesc temporar din unitate nu pot fi amanate si nici nu pot
fi distribuite, in cadrul programului normal de lucru, intre ceilalti salariati
incadrati pe functii similare, pentru realizarea acestora se vor putea folosi
persoane din aceeasi unitate sau din alte unitati, care sa realizeze sarcinile
respective in afara programului lor de lucru. Pe perioadele respective se va
utiliza plata cu ora, in limita fondurilor care se disponibilizeaza prin
absenta persoanelor titulare sau, cu avizul Ministerului Economiei si
Finantelor, in limita fondurilor disponibilizate pe total unitate. Activitatile
si locurile de munca unde se poate aproba plata cu ora in sensul prevederilor
de mai sus se stabilesc de ministere, celelalte organe centrale sau
prefecturi*).
(2) Plata cu ora se poate aplica si pentru indeplinirea unor activitati
pentru care volumul de munca este sub jumatate din cel al unui post cu norma
intreaga. Aceste fractiuni de norma vor fi prevazute ca atare in statul de
functii.
(3) Calculul tarifului orar se face luand in considerare salariul de baza
cu care este incadrat titularul inlocuit si numarul mediu lunar de ore stabilit
pentru programul normal de lucru. In situatiile prevazute la alin. (2), se ia
in considerare salariul de baza prevazut in statul de functii. Pentru
personalul care presteaza activitati didactice cu ora in invatamant, calculul
tarifului orar se face in raport cu norma didactica de predare saptaminala, cu
functia didactica indeplinita si cu vechimea recunoscuta in invatamant.
(4) Personalul sanitar cu pregatire superioara, care efectueaza garzi
pentru asigurarea continuitatii asistentei medicale in afara normei legale de
munca si a programului de lucru de la functia de baza, se salarizeaza cu
salariul orar al functiei de baza.
Art. 18
Totalul sumelor incasate lunar pentru orele suplimentare efectuate, precum
si pentru munca remunerata prin plata cu ora, potrivit art. 9 si art. 17 alin.
(1), nu poate depasi un salariu de baza lunar corespunzator incadrarii
fiecaruia.
B. Salarizarea in cazul cumulului de functii
Art. 19
(1) Pentru acoperirea unor posturi vacante pot fi angajate prin concurs, cu
respectarea prevederilor legale, persoane care se salarizeaza la nivelul
gradatiei I a functiei, gradului sau treptei profesionale prevazute in statul
de functii.
(2) In invatamantul de toate gradele, posturile vacante care nu au putut fi
ocupate prin concurs pana la inceputul anului scolar (universitar), cat si cele
temporar vacante pot fi ocupate prin cumul si de catre persoane din aceeasi
unitate. Persoanele care cumuleaza vor fi salarizate corespunzator functiei
didactice indeplinite, vechimii recunoscute in invatamant si gradului didactic
obtinut (in cazul cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar).
(3) Angajarea personalului prin cumul de functii se face cu acordul
conducerii unitatii la care persoana in cauza are functia de baza, daca o parte
din programul functiei cumulate se suprapune celui de la functia in care este
incadrat; in acest caz se va asigura decalarea programului respectiv.
C. Numirea temporara, delegarea, detasarea sau trecerea temporara in alta
munca
Art. 20
Persoanele numite temporar intr-un post de conducere vacant care nu a putut
fi ocupat prin concurs sau in locul unei persoane cu functie de conducere care
lipseste temporar din unitate o perioada mai mare de 30 zile calendaristice si
care nu beneficiaza de salariu pe perioada respectiva primesc, pe langa
salariul de baza al functiei, gradului sau treptei profesionale in care sunt
incadrate, indemnizatia corespunzatoare functiei de conducere pe care o preiau.
Numirile temporare pe posturi de conducere vacante se pot face pentru o
perioada de cel mult 6 luni, in cadrul careia se vor organiza noi concursuri
pentru ocuparea acestor posturi.
Art. 21
(1) Pe durata delegarii, detasarii sau trecerii temporare intr-o alta
munca, persoana in cauza isi pastreaza functia, gradul sau treapta profesionala
si salariul avute anterior.
(2) Cand detasarea sau trecerea temporara in alta activitate se face la o
munca la care este stabilit un salariu mai mare, persoana detasata sau trecuta
temporar in alta munca are dreptul la acest salariu in conditiile prevazute de
lege.
(3) Pe perioada detasarii sau trecerii temporare in alta munca, salariatii
primesc, pe langa salariul de baza stabilit potrivit alin. (1) sau (2), si
celelalte drepturi ce se acorda personalului de la locul de munca respectiv.
(4) Drepturile ce se acorda pe timpul detasarii sau trecerii temporare in
alta munca se suporta de unitatea unde personalul respectiv isi desfasoara
activitatea. Face exceptie personalul detasat in perioada de sezon in
statiunile balneoclimaterice, la care plata drepturilor se face de unitatea de
la care a fost detasat.
D. Drepturi in cazul mutarii in alta localitate si alte drepturi
Art. 22
(1) Personalul mutat, in cadrul aceleiasi unitati, in alta localitate are
dreptul la:
a) rambursarea costului transportului pentru el si membrii familiei sale,
precum si pentru gospodaria sa;
b) plata unei indemnizatii egale cu salariul de baza lunar;
c) plata unei indemnizatii egale cu 1/4 din salariul sau de baza lunar,
pentru fiecare membru de familie;
d) un concediu platit de 5 zile lucratoare, in vederea mutarii efective,
acordat la cererea sa.
(2) Mutarea in alta localitate se va putea face, in toate cazurile, numai
cu asigurarea suprafetei locative corespunzatoare.
(3) De drepturile prevazute la alin. (1) beneficiaza si persoanele
solicitate sa fie transferate in alta unitate situata intr-o localitate
diferita decat cea de domiciliu, daca in documentul de solicitare a
transferului s-a facut aceasta mentiune. Plata drepturilor respective se
suporta de unitatea la care se face transferul.
Art. 23
(1) La incadrarea intr-o unitate din alta localitate decat cea de
domiciliu, in primul an de activitate dupa absolvirea studiilor, personalul de
specialitate beneficiaza de o indemnizatie de instalare echivalenta cu un
salariu de baza corespunzator functiei, gradului sau treptei profesionale in
care urmeaza a fi incadrat; in cazul medicilor si farmacistilor, indemnizatia
de instalare se acorda dupa terminarea stagiului de internat.
(2) Indemnizatia de instalarea poate fi echivalenta cu doua salarii de baza
pentru acele localitati unde atragerea specialistilor se face cu mare greutate,
stabilite de ministere si celelalte organe centrale, impreuna cu prefecturile*)
si avizate de Ministerul Economiei si Finantelor.
(3) Persoanele care au beneficiat de indemnizatia de instalare si care
ulterior au demisionat sau li s-a desfacut contractul de munca din motive
imputabile inainte de implinirea unui an de la instalare vor restitui, in
conditiile legii, indemnizatia primita, calculata proportional cu perioada
ramasa pana la expirarea termenului de un an.
CAP. 6
State de functii
Art. 24
(1) In limita fondului destinat platii salariilor, aprobat prin bugetul
administratiei centrale si locale de stat, fiecare minister sau organ central
si prefectura*) defalca fondul respectiv pentru aparatul propriu si pentru
unitatile organizate in structura acestora.
(2) Fiecare unitate bugetara isi intocmeste statul de functii, care
cuprinde denumirea functiei, gradul sau treapta profesionala, numarul de
posturi, nivelul studiilor si nivelul salariilor de baza pe gradatii. Pe baza
statelor de functii se intocmeste statul de personal, care cuprinde numarul
maxim de posturi pe grupe de functii si fondul de salarii corespunzator.
(3) Statele de personal ale unitatilor, centralizate de ministere,
celelalte organe centrale si prefecturi*) se aproba de catre Ministerul Muncii
si Protectiei Sociale si Ministerul Economiei si Finantelor. Statele de functii
pentru unitatile organizate in structura ministerelor si celorlalte organe
centrale si prefecturilor*) se aproba de catre acestea.
-----------------------
NOTA:
*) Potrivit prevederilor Legii administratiei publice nr. 69/1991,
atributiile respective sunt de competenta consiliilor locale pentru unitatile
subordonate.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 25
(1) La aplicarea prezentei hotarari, conducerea unitatii bugetare va
proceda la reincadrarea intregului personal pe noile functii, grade si trepte
profesionale, precum si pe gradatii, astfel ca noul salariu de baza sa nu fie
inferior salariului tarifar avut. La reincadrare, conducerea unitatii va tine
seama de competenta profesionala reflectata in rezultatele obtinute pana la
data reincadrarii*).
(2) In unitatile de invatamant, sanatate si cercetare stiintifica, la care
gradele profesionale au fost obtinute pe baza de examen sau concurs,
desfasurate potrivit reglementarilor proprii, incadrarea la aplicarea prezentei
hotarari se va face cu mentinerea gradului profesional obtinut. In cazurile in
care prin mentinerea gradului profesional ar rezulta salarii necorelate cu cele
ce s-ar putea acorda celorlalte categorii de personal din unitatea respectiva,
in limita fondului de salarii alocat pe total unitate, in mod temporar se pot
stabili salarii de baza cu pana la 15% mai mici decat cele prevazute la
gradatia 1, iar pentru unitatile de invatamant, fata de cele prevazute la
transa de vechime corespunzatoare*).
(3) Prevederile alin. (2) referitoare la stabilirea unor salarii de baza
mai mici cu pana la 15%, in mod temporar, se pot aplica si celorlalte categorii
de salariati, inclusiv celor incadrati pe trepte profesionale, pentru a se
asigura cresteri corelate ale salariilor cu ocazia reincadrarii personalului*).
(4) Prevederile art. 13, 14 si 15 se vor aplica incepand cu anul 1992.
Pentru anul 1991 se vor acorda premii anuale in limita unui fond de 3% din
fondul de salarii realizat*).
Art. 26
(1) Sumele necesare pentru plata salariilor de baza stabilite in urma
reincadrarii personalului, impreuna cu sporurile, premiile si celelalte
drepturi, trebuie sa se incadreze in alocatiile bugetare stabilite cu aceasta
destinatie.
(2) Cresterea medie a salariilor pe ansamblul fiecarui organ central sau
local, ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei hotarari, poate fi de cel
mult 60% . In acest scop, se majoreaza cu 35% alocatiile bugetare aprobate cu
aceasta destinatie, iar diferenta se va asigura de catre fiecare ordonator
principal de credite bugetare prin reducerea cheltuielilor de personal, precum
si prin utilizarea veniturilor proprii realizate.
(3) In anul 1991, veniturile de la unele institutii publice, realizate dupa
data de 1 aprilie la nivelul ordonator principal de credite care aplica
prevederile prezentei hotarari, vor fi retinute integral de acestia pentru
finantarea cheltuielilor de personal si a altor cheltuieli, potrivit normelor
legale.
-----------------------
*) Reglementarile respective au avut aplicabilitate la data de 1 aprilie
1991, cu ocazia intrarii in vigoare a Hotararii Guvernului nr. 307/1991.
*) Conform Legii bugetului de stat pe anul 1992 nr. 36/8.04.1992, in anul
1992 la institutiile publice se va aplica sistemul de premiere, potrivit
prevederilor legale in vigoare pentru anul 1991.
Art. 27
(1) Solutionarea contestatiilor in legatura cu stabilirea salariilor,
acordarea gradatiilor, sporurilor, premiilor si a altor drepturi care se
stabilesc potrivit prevederilor prezentei hotarari este de competenta
consiliului de administratie sau, dupa caz, a altor organe de conducere
similare, a organului ierarhic superior fiecarei unitati bugetare, respectiv a
consiliului de administratie al ministerului, organului central sau
prefecturii*), pentru aparatul propriu.
(2) Contestatiile vor fi depuse in termen de 5 zile de la data luarii la
cunostinta.
(3) Organele prevazute la alin. (1) vor lua masuri de solutionare a
contestatiilor in termen de 30 de zile.
(4) Impotriva masurii unitatii de modificare unilaterala a salariilor
stabilite potrivit prevederilor prezentei hotarari, cei interesati se pot
adresa cu contestatie la judecatorie, in termen de 30 de zile de la data cand
au luat cunostinta de masura contestata.
Art. 28
Persoanele incadrate in functiile prevazute in anexele la prezenta
hotarare, cu salariu de debutant, vor fi salarizate astfel pana la expirarea
perioadei de proba si avansare, pe baza de concurs, in gradul sau treapta
profesionala imediat superioara.
Art. 29
Prevederile din prezenta hotarare se aplica si institutiilor publice a
caror finantare se face din mijloace extrabugetare.
Art. 30
Personalul de specialitate trimis in strainatate, invitat pe contul
organizatiilor sau altor parteneri externi pentru actiuni stiintifice,
culturale, artistice, sportive si altele, beneficiaza de drepturile prevazute
in anexa nr. 13.
Art. 31
Se recomanda ca salariile pentru unitatile de cult sa fie stabilite, la
propunerea acestora, de catre Secretariatul de Stat pentru Culte, in limita
fondurilor proprii si a contributiei din partea statului acordata cu aceasta destinatie
unitatilor de cult.
Art. 32
Ministerele, celelalte organe centrale si prefecturile*) vor putea include
in statele de functii pentru unitati si unele functii care nu sunt specifice
acestora, dar care se dovedesc a fi necesare si unitatilor respective, prin
preluarea acestor functii din celelalte anexe la prezenta hotarare.
Art. 33
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale impreuna cu Ministerul Economiei si
Finantelor, in aplicarea prezentei hotarari, pot da indrumari metodologice si avizeaza,
la propunerea ministerelor, celorlalte organe centrale, altor institutii
asimilate acestora si prefecturilor*), ponderea personalului care poate fi
incadrat la gradele profesionale superioare, utilizarea unor niveluri de
salarizare, echivalarea unor functii si a conditiilor de ocupare a acestora,
forme specifice de salarizare, tarife sau sume fixe, sporuri si adaosuri la
salarii, pentru unitati bugetare sau extrabugetare. In mod similar se
procedeaza si in cazul reorganizarii unor unitati bugetare sau extrabugetare.
Art. 34
Incalcarea dispozitiilor prevazute in prezenta hotarare atrage, dupa caz,
raspunderea disciplinara, materiala sau penala, potrivit legii.
Art. 35
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si Ministerul Economiei si Finantelor,
ca organe de specialitate, controleaza in toate unitatile bugetare modul de
aplicare a dispozitiilor legale referitoare la salarizare si stabilesc masurile
ce se impun pentru eliminarea deficientelor constatate si informeaza Guvernul.
Art. 36
(1) Dispozitiile prezentei hotarari intra in vigoare de la data de 1
aprilie 1991, data pana la care raman aplicabile reglementarile privind
salarizarea in vigoare la 1 martie 1991.
(2) Salariile din prezenta hotarare nu cuprind suma fixa acordata sub forma
de indexare si compensatiile pentru cresterea preturilor*).
(3) Anexele nr. 1-13 fac parte integranta din prezenta hotarare*).
(4) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari isi inceteaza
aplicabilitatea hotararile Guvernului si alte reglementari cu privire la
nivelul salariilor, stabilirea gradatiilor, sporurile si marimea acestora,
precum si orice dispozitii contrare acestei hotarari.
---------------------
*) Potrivit prevederilor Legii administratiei publice locale nr. 69/1991,
atributiile respective sunt de competenta consiliilor locale pentru unitatile
subordonate.
*) Conform Hotararii Guvernului nr. 314/1992, salariile din anexe cuprind
compensarile si indexarile acordate pana la data de 1 iunie 1992.
*) Anexele nr. 1-12 sunt reproduse astfel cum au fost modificate prin
Hotararea Guvernului nr. 314/1992, iar anexa nr. 13, astfel cum a fost
modificata prin Hotararea Guvernului nr. 22/1991.
ANEXA 12
CONDITII
privind angajarea si avansarea personalului in functii
1. Angajarea personalului intr-o unitate bugetara se face prin concurs, pe
un post vacant. La concurs pot participa persoane din unitate sau din afara
unitatii.
2. In vederea participarii la concurs, persoanele care urmeaza sa se
angajeze trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- sa fie cetatean roman. In anumite domenii de activitate, conducerile
ministerelor, celorlalte organe centrale interesate sau institutiilor asimilate
pot aproba, de la caz la caz, in functie de necesitate, angajarea unor
specialisti, cetateni straini;
- sa nu fi suferit vreo condamnare pentru fapte ce l-ar face incompatibil
cu functia pentru care candideaza;
- sa prezinte o recomandare de la ultimul loc de munca sau de la unitatea
de invatamant, pentru absolventii care se angajeaza prima data. Recomandarea
trebuie sa cuprinda, in mod obligatoriu, caracterizarea profilului profesional
si moral al persoanei care se angajeaza;
- sa prezinte curriculum vitae din care sa rezulte activitatea desfasurata.
3. In cadrul fiecarei unitati bugetare, conducerea unitatii constituie o
comisie de examinare care verifica indeplinirea conditiilor de participare la
concurs, precum si competenta profesionala a candidatilor.
Din comisie fac parte, in mod obligatoriu, seful compartimentului in care
urmeaza sa se faca angajarea, conducatorul ierarhic al acestuia si, daca este
cazul, 2-3 specialisti din invatamantul superior de specialitate, din unitati
de cercetare de profil, ori din ministerul, organul central sau local
coordonator. Reprezentantii numiti in comisie din afara unitatilor bugetare vor
fi desemnati de conducatorul institutiei unde sunt incadrati. Comisia va fi
condusa de un presedinte desemnat de membrii comisiei si un secretar ce va fi
numit de conducatorul unitatii. Secretarul raspunde de buna organizare si
desfasurare a concursului, de respectarea de catre fiecare candidat a
conditiilor de studii si a altor conditii prevazute de lege.
4.*) Toate posturile vacante la unitatile bugetare vor fi scoase la
concurs, o data pe an, la o data fixa stabilita de conducerea acestora,
publicarea facandu-se, dupa caz, intr-un ziar central, local sau prin afisarea
acestora la sediul unitatilor respective cu cel putin 15 zile inainte de data
sustinerii concursului.
5.*) In mod exceptional, daca ministerele, organele centrale sau
prefecturile considera strict necesar ca unele posturi vacante sa fie ocupate
cu titulari inainte de data stabilita pentru publicarea anuala a posturilor
vacante, acestea se vor putea publica in presa centrala, locala sau se vor
afisa la sediul unitatii cu cel putin 15 zile inainte de data sustinerii
concursului.
6.*) O data cu publicarea posturilor vacante se vor publica si data si
locul sustinerii concursului, precum si modalitatile de informare privind
conditiile de participare prevazute la pct. 2. Tematica pentru concurs se va
pune la dispozitia solicitantilor de catre unitate.
7. Tematica pentru concurs se va intocmi de organele de specialitate din
fiecare minister, organ central sau prefectura si va fi avizata de o comisie
speciala de angajare, pregatire si avansare a personalului ce se organizeaza la
nivelul fiecarui minister, organ central sau prefectura, in conditiile
stabilite de ministru, conducatorul organului central sau de prefect.
8. Concursul consta intr-o proba scrisa si o proba orala.
Probele scrise si orale vor fi notate cu note de la 1 la 10 de fiecare
membru al comisiei de examinare. Pentru a fi declarati admisi, candidatii
trebuie sa obtina la fiecare proba cel putin nota 7. Rezultatul concursului se
va consemna intr-un proces-verbal semnat de toti membrii comisiei de examinare.
Pe baza notelor obtinute, comisia de examinare va stabili ordinea reusitei la
concurs.
La medii egale obtinute la probele scrise si orale, comisia va stabili
candidatul reusit in raport cu datele personale cuprinse in recomandari sau
cele referitoare la nivelul studiilor de baza sau suplimentare (doctorat,
aspirantura, cursuri postuniversitare si altele).
Pentru functiile de paza, de deservire si de intretinere a curateniei,
stabilite de conducatorul unitatii, concursul va consta dintr-o proba practica.
9. Dosarele cuprinzand notele obtinute de candidati la concurs, impreuna cu
toate actele acestora, vor fi depuse la presedintele comisiei de angajare,
pregatire si avansare din ministerul, organul central sau prefectura in
structura carora se afla unitatea. Verificarea dosarelor se va face in termen
de 5 zile de la primirea acestora. Rezultatul verificarii se comunica unitatii,
care va afisa lista candidatilor admisi la concurs. In termen de 3 zile de la
afisare se pot face eventualele contestatii. Contestatiile se analizeaza si se
solutioneaza de conducerea ministerului sau organului central si se comunica in
termen de 5 zile petitionarului.
Dupa confirmarea de catre ministere, celelalte organe centrale si
prefecturi a rezultatelor obtinute la concurs, se fac comunicarile catre
candidatii reusiti si catre persoanele care urmeaza sa fie angajate.
10. Candidatii carora li s-a aprobat angajarea sunt obligati sa se prezinte
la post in termen de maximum 15 zile calendaristice de la data luarii la
cunostinta. In cazul neprezentarii la post, la termenul stabilit, postul este
declarat vacant, urmand sa se comunice urmatoarei persoane declarate reusita la
concurs posibilitatea de a se angaja pe postul respectiv.
11. Conditiile prevazute la pct. 9 si 10 se aplica si specialistilor
angajati pentru anumite obiective, programe sau lucrari de importanta deosebita
pentru o perioada determinata, in situatia in care unitatea nu are asemenea
specialisti sau nu pot fi executate cu angajatii unitatii.
12. Persoanele angajate pe functii de conducere vor fi supuse unei perioade
de proba, potrivit legii.
Daca, la sfarsitul perioadei de proba, persoana angajata s-a dovedit
corespunzatoare, angajarea va fi definitivata de la data inceperii perioadei de
proba. Definitivarea se acorda pe baza notarilor sefului ierarhic, ale
conducatorului unitatii sau organului ierarhic superior, potrivit legii. Dupa
expirarea acestei perioade, daca persoana nu corespunde sarcinilor ce-i revin,
ramane sau va fi trecuta pe un post de executie vacant potrivit pregatirii si
competentei sau, dupa caz, i se desface contractul de munca.
13. (1) Ocuparea functiilor de director general, director, respectiv a
celor de adjunct si asimilatele acestora, se face prin numire de catre
ministrul sau conducatorul organului central respectiv, din randul
specialistilor care sunt incadrati in gradul profesional I, II sau III.
Prevederile pct. 12 se aplica in mod corespunzator si acestor functii.
(2) Prevederile de mai sus se aplica si in cazul conducatorilor unitatilor
de invatamant, cercetare, sanitare, de cultura si ai altor unitati, care ar
urma sa fie alesi sau numiti, conform statutelor sau altor reglementari
specifice domeniilor respective.
(3) Criteriile pentru angajarea si avansarea in grade si trepte
profesionale, precum si pentru promovarea in functii superioare a personalului
de specialitate din unitatile de invatamant, cercetare, sanitare, de cultura si
organele administratiei de stat se stabilesc prin statute sau alte reglementari
specifice acestor institutii.
-------------------------
*) Pct. 4, 5 si 6 sunt reproduse astfel cum au fost modificate prin
Hotararea Guvernului nr. 314/1992.
DREPTURILE
care se acorda personalului de specialitate trimis in strainatate, pe contul
organizatiilor sau la invitatia altor parteneri externi, pentru actiuni
stiintifice, culturale, artistice, sportive si altele
1. Personalului trimis in strainatate pentru o perioada de pana la 3 luni i
se acorda, in tara, salariul integral si celelalte drepturi aferente, in lei.
In cazul deplasarilor care depasesc 3 luni, personalul respectiv
beneficiaza in tara de o indemnizatie lunara in lei calculata in raport cu
salariul de baza si sporul de vechime, corespunzator functiei si gradului
profesional, dupa cum urmeaza:
- 25% pentru acoperirea cheltuielilor legate de intretinerea locuintei;
- 25% pentru fiecare copil sau parinte, aflati in intretinere legala, sau
sot (sotie) care nu realizeaza venituri proprii.
Suma acordata potrivit celor de mai sus nu poate depasi 100% din salariul
de baza si sporul de vechime avute in ultima luna anterioara plecarii in
strainatate, actualizate.
Alocatia de stat pentru copii se va plati in continuare, potrivit legii.
2. Perioada deplasarii in strainatate se considera vechime in munca.
3. Conducerea unitatii trimitatoare poate aproba:
a) suportarea, din bugetul de venituri si cheltuieli, a costului in lei a
biletului de calatorie (dus-intors), pana la destinatie, pentru transportul
international cu trenul clasa I, vagon de dormit, cu loc in cuseta de 2-4
locuri sau cu avionul la clasa economica;
b) acordarea, din fondurile valutare proprii, a unei sume minime in valuta
- in situatia in care unitatile dispun de asemenea fonduri - rambursabila la
inapoierea din deplasare, necesara pentru asigurarea unor cheltuieli imediate
la sosirea in strainatate (taxe aeroport, transport urban etc.).
4. Personalul trimis in strainatate, care realizeaza venituri in valuta pe
baza de contracte ori in mod intamplator, sub forma de onorarii din conferinte
sau consultanta, drepturi de autor, premii sau alte drepturi similare din
activitatea stiintifica, culturala, artistica, sportiva, publicistica sau de
alta natura, are obligatia ca in termen de 10 zile de la data inapoierii din
strainatate sau de la data incasarii veniturilor in tara sa declare aceste
venituri la unitatea trimitatoare si la Banca Romana de Comert Exterior, in
scopul recuperarii cheltuielilor efectuate de unitatea trimitatoare. Persoanele
care nu declara in termen de 15 zile de la inapoierea in tara sumele incasate
vor suporta in valuta cheltuielile efectuate de unitatea trimitatoare, majorate
cu 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.
Bursele sau sumele in valuta acordate de partenerul extern in vederea
acoperirii cheltuielilor de hrana, cazare, scolarizare si transport, precum si
a altor cheltuieli uzuale nu sunt supuse obligatiei de declarare.
5. Prevederile prezentei anexe se aplica urmatoarelor actiuni:
a) documentare, schimb de experienta, burse sau cursuri si stagii de
specializare sau perfectionare;
b) studii de invatamant postuniversitar si efectuarea doctoratului;
c) participarea la congrese, conferinte, simpozioane, seminarii, colocvii
sau alte forme de reuniuni si manifestari stiintifice, culturale, artistice,
sportive si altele;
d) primiri de titluri, grade profesionale, distinctii sau premii conferite
pentru realizari stiintifice, culturale, artistice, sportive si altele;
e) desfasurarea unei activitati temporare stiintifice, culturale,
artistice, sportive si altele, fara dobandirea calitatii de salariat al
partenerului extern, precum si pentru tinerea de cursuri in calitate de
profesor vizitator.
6) Trimiterea in strainatate pentru actiunile prevazute la pct. 5 se aproba
de ordonatorul principal de credite.
Atunci cand partenerii externi nu au stabilit nominal persoana invitata si
exista mai multi candidati care indeplinesc conditiile pentru participarea la
actiunea respectiva, selectia candidatilor se va realiza prin concurs
organizat, potrivit prevederilor din anexa nr. 12 la prezenta hotarare, de
unitatea care a primit invitatia organizatorilor din strainatate.
7. Personalul aflat in strainatate pentru actiunile de la pct. 5 lit. a),
b) si e) primeste aceste drepturi de la data trimiterii in strainatate.