HOTARARE Nr.
33 din 24 aprilie 2007
pentru aprobarea Normei nr.
12/2007 privind activitatea de depozitare a activelor fondurilor de pensii
administrate privat
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 290 din 3 mai 2007
In temeiul dispoziţiilor art. 16, ale art. 21, ale art.
23 lit. a) şi f) şi ale art. 24 lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere prevederile art.
125-139 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat,
cu modificările şi completările ulterioare,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 24 aprilie 2007,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 12/2007 privind
activitatea de depozitare a activelor fondurilor de pensii administrate privat,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare -reglementare
împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmări ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 12/2007
privind activitatea de depozitare a activelor
fondurilor de pensii administrate privat
Având în vedere prevederile art. 125 - 139 din Legea
nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, cu modificările
şi completările ulterioare, în
temeiul dispoziţiilor art. 16, ale art. 21, ale art. 23 lit. a) şi f) şi ale
art. 24 lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, denumită în continuare Comisia, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă stabileşte condiţiile de
avizare şi funcţionare a depozitarului activelor fondurilor de pensii
administrate privat.
Art. 2. - Termenii şi expresiile utilizate în prezenta
normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, cu modificările şi completările
ulterioare, denumită în continuare Lege, în legislaţia privind piaţa de capital şi în legislaţia aplicabilă
instituţiilor de credit.
CAPITOLUL II
Avizarea depozitarului
SECŢIUNEA 1
Condiţii de
avizare
Art. 3 - (1) Poate fi depozitar al activelor fondurilor
de pensii administrate privat instituţia de credit din România, autorizată de
Banca Naţională a României în conformitate cu legislaţia aplicabilă
instituţiilor de credit, precum şi instituţia de credit autorizată de
autoritatea similară din statul aparţinând Uniunii Europene sau Spaţiului
Economic European.
(2) Pentru a desfăşura activitatea de depozitare a
activelor fondurilor de pensii administrate privat, instituţia de credit
trebuie să obţină avizul Comisiei.
Art. 4. - Pentru eliberarea avizului care conferă
calitatea de depozitar, Comisia analizează cererea de avizare şi documentaţia
depusă de solicitant şi verifică dacă instituţia de credit îndeplineşte,
cumulativ, condiţiile prevăzute de Lege, precum şi următoarele:
a) personalul implicat în efectuarea operaţiunilor de
depozitare a activelor fondurilor de pensii dispune de capacităţi profesionale
adecvate activităţii desfăşurate, iar instituţia de credit dispune de
echipamente şi dotări tehnice necesare pentru desfăşurarea corespunzătoare a
activităţii de depozitare;
b) desfăşoară activitate de custodie a instrumentelor
financiare tranzacţionate pe o piaţă reglementată;
c) deţine capitaluri proprii mai mari de 100 milioane
euro;
d) dispune de proceduri prin
care să asigure păstrarea în condiţii de siguranţă a tuturor activelor
fondurilor de pensii şi un control permanent, din punct de vedere al
respectării legalităţii, asupra operaţiunilor dispuse de administratorul care
acţionează în numele unui fond de pensii.
SECŢIUNEA a 2-a
Documentaţia necesară obţinerii avizului pentru
depozitar
Art. 5. - (1) Avizul prevăzut la art. 4 se eliberează
în baza unei cereri, întocmită conform anexei nr. 1 la prezenta normă, care
este însoţită de următoarele documente, în copie:
a) autorizaţia de funcţionare emisă de Banca Naţională
a României/autoritatea similară din statul aparţinând Uniunii Europene sau
Spaţiului Economic European, după caz, din care să reiasă că instituţia de
credit a fost autorizată să desfăşoare activităţile de depozitare a activelor
fondurilor de pensii, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
b) certificatul de înscriere a menţiunilor cu privire
la modificarea obiectului de activitate în conformitate cu lit. a), dacă este
cazul;
c) organigrama solicitantului şi limitele de
competenţă stabilite la nivelul structurii organizatorice care desfăşoară
operaţiuni legate de activitatea de depozitare, personalul alocat acesteia,
modalitatea de luare şi de transmitere a deciziilor şi modalităţile interne de
control, procedurile de securitate, de control şi cele aplicabile în cazul
apariţiei unor cazuri de forţă majoră, care să permită păstrarea în siguranţă a
tuturor activelor fondurilor de pensii pe care le depozitează, o descriere a
capacităţilor tehnice şi a echipamentelor de care dispune;
d) procedurile scrise privind separarea activelor
proprii de cele ale fondurilor de pensii pentru care desfăşoară activitatea de
depozitare şi între acestea, aprobate de consiliul de administraţie/persoanele
împuternicite în acest sens;
e) lista cuprinzând specimenele de semnături pentru
persoanele care reprezintă depozitarul în relaţia cu Comisia, întocmită conform
anexei nr. 2 la prezenta normă;
f) declaraţie din care să rezulte că asupra
solicitantului nu este instituită măsura supravegherii sau administrării
speciale, dată pe propria răspundere de cel puţin două persoane având
competenţa de a angaja instituţia de credit sau de cel puţin 2 salariaţi
împuterniciţi de conducerea acesteia;
g) dovada că desfăşoară activitate de custodie a
instrumentelor financiare tranzacţionate pe o piaţă reglementată;
h) ultima situaţie a formularului de calcul şi
raportare a fondurilor proprii la nivel individual;
i) dovada achitării taxei de
avizare.
(2) Cererea de avizare ca depozitar este semnată de cel
puţin două persoane având competenţa de a angaja instituţia de credit sau de cel puţin 2 salariaţi împuterniciţi de
conducerea instituţiei de credit şi poartă ştampila acesteia.
SECŢIUNEA a 3-a
Eliberarea sau respingerea avizului pentru
depozitar
Art. 6. - (1) Comisia analizează cererea şi documentele
anexate, în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea dosarului
complet al solicitantului.
(2) Comisia emite, în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea cererii, un aviz prin care se
acordă instituţiei de credit solicitante calitatea de depozitar.
(3) Orice solicitare din partea Comisiei cu privire
la furnizarea de informaţii suplimentare sau de modificare a documentelor
prezentate iniţial întrerupe termenul prevăzut la alin. (1), un nou termen începând
să curgă de la data furnizării respectivelor informaţii sau modificări,
depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la
data solicitării Comisiei, sub sancţiunea respingerii cererii.
(4) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate
solicitantului spre completare sau înlocuire, după caz.
Art. 7. - Decizia de respingere poate fi contestată în
termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu
legislaţia privind contenciosul administrativ.
CAPITOLUL III
Activitatea de depozitare
Art. 8. - (1) Activitatea de depozitare se desfăşoară
în baza unui contract de depozitare care se încheie între administrator, ca
reprezentant al fondului de pensii administrat privat în relaţiile cu terţii,
şi depozitar.
(2) Contractul de depozitare este întocmit conform modelului-cadru prevăzut în anexa nr. 3 la
prezenta normă.
Art. 9. - In exercitarea activităţii de depozitare,
instituţia de credit va acţiona numai pe baza instrucţiunilor scrise primite de
la administratorul fondului de pensii şi în limita
prevederilor legale în vigoare.
Art. 10. - Depozitarul solicită administratorului orice
informaţii şi/sau documente pe care le consideră necesare pentru îndeplinirea
corespunzătoare a obligaţiilor sale care rezultă din prevederile legale în
vigoare şi/sau din contractul de depozitare.
Art. 11. - Administratorul nu poate refuza, sub
pretextul confidenţialităţii, furnizarea informaţiilor şi/sau documentelor
necesare îndeplinirii obligaţiilor depozitarului.
Art. 12. - Depozitarul primeşte sumele rezultate din
contribuţiile participanţilor unui fond de pensii şi creditează contul colector
al fondului, deschis numai la depozitar.
Art. 13. - Depozitarul înregistrează, verifică şi
monitorizează toate activele deţinute de fiecare fond de pensii pentru care
desfăşoară activitatea de depozitare.
Art. 14. - (1) Activele fondurilor de pensii trebuie
evidenţiate în conturi separate pentru fiecare fond, diferite de cele ale
administratorului şi ale depozitarului.
(2) Depozitarul deschide conturi de instrumente
financiare şi conturi bancare pentru decontarea
tranzacţiilor, pe numele fiecărui fond de pensii. Aceste conturi sunt
debitate/creditate numai în baza funcţiilor sale de depozitare şi în strictă
conformitate cu instrucţiunile administratorului.
(3) Activele fondurilor de
pensii administrate privat sunt depozitate separat pentru fiecare fond şi sunt
înregistrate în aşa fel încât să fie identificate ca proprietate a fondului de
pensii pentru care se desfăşoară activitatea de depozitare.
(4) Toate operaţiunile de creditare sau debitare a
conturilor de active financiare ale fondului de pensii se realizează numai prin
intermediul depozitarului.
Art. 15. - Depozitarul va certifica existenţa activelor
fondului de pensii şi va calcula valoarea activului net al fondului de pensii
pe baza informaţiilor şi documentelor proprii, precum şi pe baza documentelor
emise de alte instituţii prin intermediul cărora au fost realizate investiţii
în numele fondului.
Art. 16. - (1) Depozitarul efectuează plăţi din contul
fondului de pensii numai la primirea instrucţiunilor corespunzătoare din partea
administratorului, în următoarele cazuri:
a) pentru efectuarea de investiţii, potrivit Legii;
b) pentru stingerea
obligaţiilor, plata taxelor de audit, comisioanelor de administrare a fondului de pensii administrat privat;
c) pentru orice alt scop precizat în instrucţiuni,
întocmite cu respectarea prevederilor documentelor de constituire a fondului de
pensii.
(2) In situaţiile în care depozitarul constată că sunt
încălcate prevederile Legii, ale prezentei norme sau ale documentelor de
constituire a fondului de pensii, acesta are obligaţia de a notifica imediat
Comisiei şi administratorului această situaţie.
Art. 17. - Depozitarul va proceda la disponibilizarea
instrumentelor financiare din portofoliul unui fond de
pensii numai la primirea instrucţiunilor corespunzătoare de la administrator,
concomitent cu creditarea contului fondului cu suma reprezentând contravaloarea
respectivelor instrumente financiare, în concordanţă cu reglementările pieţei
respective.
Art. 18. - (1) Depozitarul este obligat să păstreze
confidenţialitatea informaţiilor şi/sau documentelor primite din partea
administratorului în procesul de evaluare a legalităţii operaţiunilor efectuate
de către acesta în contul fondului de pensii
administrat.
(2) Depozitarul nu poate să invoce clauza de
confidenţialitate prevăzută la alin. (1), în cazul controalelor efectuate de
Comisie şi/sau de Banca Naţională a României.
Art. 19. - Pentru fiecare fond de pensii pentru care
desfăşoară activitatea de depozitare, depozitarul calculează şi transmite
Comisiei, în fiecare zi lucrătoare, valoarea activului net, valoarea unitară a
activului net şi numărul de unităţi de fond.
Art. 20. - Depozitarul informează în scris Comisia
despre orice acte sau fapte suspecte de a reprezenta o încălcare a prevederilor
legale în vigoare, de care a luat cunoştinţă în legătură cu fondurile de pensii
pentru care desfăşoară activitatea de depozitare.
Art. 21. - Depozitarul informează în scris Comisia cu
privire la orice refuz al administratorului de a furniza informaţii şi/sau
documente, împreună cu o descriere a tranzacţiei cu privire la care s-a
formulat respectivul refuz, în termen de maximum 24 de ore de la primirea
refuzului administratorului.
Art. 22. - In situaţia
prevăzută la art. 21, Comisia poate suspenda transformarea în unităţi de fond a
contribuţiilor primite, precum şi transferul participanţilor la alte fonduri de
pensii administrate privat, până la clarificarea situaţiei, dar pentru o
perioadă de cel mult două zile lucrătoare de la data primirii informării.
Art. 23. - In cazul în care, după furnizarea tuturor
documentelor şi/sau informaţiilor relevante solicitate de către depozitar,
există divergenţe cu privire la efectuarea unei operaţiuni între acesta şi
administrator, depozitarul informează imediat Comisia şi transmite toate
informaţiile şi copii ale documentelor relevante cu privire la respectiva
operaţiune.
Art. 24. - Depozitarul este obligat să informeze în
scris Comisia cu privire la orice abuz al administratorului în legătură cu
activele fondului de pensii depozitate.
Art. 25. - (1) Depozitarul poate încredinţa obligaţiile
sale, asumate prin contract, unei alte entităţi numai în cazurile de custodie a
activelor achiziţionate pe pieţele externe, sub sancţiunea retragerii avizului
ca depozitar pentru fonduri de pensii administrate privat.
(2) Activităţile delegate unei alte entităţi sunt
desfăşurate cu respectarea aceluiaşi regim aplicabil depozitarului.
(3) Obligaţiile depozitarului nu vor fi afectate de
faptul că a încredinţat unei alte entităţi toate sau o parte din activele pe
care le are în păstrare.
(4) Delegarea activităţilor către o altă entitate se
face cu introducerea în prospectul schemei de pensii a informaţiilor cu privire
la datele de identificare a respectivei entităţi şi a activităţilor delegate,
aceste informaţii fiind aduse la cunoştinţă participanţilor.
(5) Depozitarul nu este absolvit de responsabilitatea
privind asigurarea păstrării în siguranţă a activelor încredinţate spre
păstrare unei alte entităţi.
Art. 26. - (1) Este interzis depozitarului să garanteze
în orice mod sau să dispună în orice alt fel de instrumentele financiare sau de
sumele de bani încredinţate spre păstrare de către administrator în numele
fondului de pensii.
(2) Depozitarului îi este interzis să transfere
instrumentele financiare sau sumele de bani încredinţate spre păstrare în
numele fondului de pensii, în lipsa unor instrucţiuni corespunzătoare din
partea administratorului.
(3) Interdicţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) nu se
aplică în cazul dispunerii de către Comisie a unor măsuri speciale.
Art. 27. - Este interzis depozitarului să acorde
credite, sub orice formă, administratorului fondului de pensii.
CAPITOLUL IV
Notificări transmise Comisiei
Art. 28. - (1) Se notifică spre
avizare Comisiei, împreună cu documentele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c)
şi d), schimbarea persoanelor cu limite de competenţă stabilite la nivelul
structurii organizatorice, mandatate să desfăşoare operaţiuni legate de activitatea de depozitare, ori a persoanelor care le înlocuiesc pe
acestea.
(2) Orice modificare adusă documentelor menţionate la
art. 5 alin. (1) lit. c) trebuie notificată spre avizare Comisiei.
(3) Modificările actelor constitutive ale instituţiei
de credit din România, avizate de Comisie în calitate
de depozitar, trebuie notificate Comisiei.
(4) Notificările vor fi transmise Comisiei în maximum
5 zile lucrătoare de la efectuarea modificărilor.
(5) Notificările vor fi însoţite de documentele care
stau la baza efectuării respectivei modificări.
Art. 29. - Modificările trebuie să îndeplinească toate
condiţiile prevăzute în legislaţia în vigoare, avute în vedere la obţinerea
avizului ca depozitar.
Art. 30. - (1) Comisia poate solicita informaţii
suplimentare referitoare la documentele prezentate iniţial.
(2) In cazurile în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, acestea sunt returnate solicitantului spre completare sau
înlocuire, după caz.
CAPITOLUL V
Incetarea contractului de depozitare
Art. 31. - Contractul de depozitare încetează în
următoarele cazuri:
a) prin denunţarea unilaterală a contractului;
b) prin acordul părţilor;
c) la expirarea termenului de valabilitate a
contractului;
d) ca efect al retragerii avizului depozitarului.
Art. 32. - (1) Incetarea contractului în oricare dintre
cazurile prevăzute la art. 31 lit. a)-c) trebuie notificată Comisiei cu 90 de
zile înainte de încetare.
(2) Incetarea contractului produce efecte în termen de
90 de zile de la notificarea Comisiei.
CAPITOLUL VI
Retragerea avizului depozitarului
Art. 33. - Comisia este în drept să retragă avizul
depozitarului în cazurile prevăzute de Lege, precum şi în următoarele:
a) în situaţia în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile
avute în vedere la obţinerea avizului;
b) în cazul nerespectării de către depozitar a
obligaţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare;
c) la iniţierea procedurilor de supraveghere sau de
administrare specială de către Banca Naţională a României/autoritatea similară
din statul aparţinând Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European, după
caz, ori la deschiderea procedurii falimentului de către judecătorul-sindic;
d) la retragerea autorizaţiei de funcţionare de către
Banca Naţională a României.
Art. 34. - (1) In cazurile prevăzute la art. 31 şi 33,
administratorul are obligaţia ca, în termen de 15 zile lucrătoare de la data
notificării, respectiv de la data primirii deciziei de retragere a avizului
depozitarului, să încheie un nou contract de depozitare cu o altă instituţie de
credit avizată de Comisie pentru desfăşurarea activităţii de depozitare a
activelor fondurilor de pensii administrate privat.
(2) Fostul depozitar
transmite noului depozitar, în termen de 30 de zile calendaristice de la desemnarea
acestuia, activele fondului de pensii şi copii de pe documentele privind
activitatea sa în legătură cu acesta.
(3) In perioada prevăzută la alin. (2), depozitarul
căruia i-a fost retras avizul trebuie să îşi îndeplinească în continuare toate
obligaţiile asumate prin contractul de depozitare.
(4) Dacă în perioada prevăzută la alin. (2) nu se
realizează transferul activelor către un nou depozitar, depozitarul căruia i-a
fost retras avizul are obligaţia să notifice Comisia, care procedează la restricţionarea
conturilor respectivului fond de pensii până la data efectuării transferului.
Art. 35. - (1) Noul contract de depozitare este
transmis Comisiei, în vederea avizării, în maximum 3 zile lucrătoare de la data
încheierii acestuia. Depozitarul căruia i-a fost retras avizul începe
transferul complet al activelor deţinute pentru fondurile de pensii
administrate privat către noul depozitar care a încheiat contract cu
administratorul, în termen de maximum două zile lucrătoare de la avizarea de
către Comisie a noului contract de depozitare.
(2) Răspunderea pentru prejudiciile produse cu ocazia
transferului prevăzut la alin. (1) revine instituţiei de credit din culpa
căreia s-a produs prejudiciul respectiv.
Art. 36. - (1) In termen de 3 zile lucrătoare de la
încheierea procesului de transfer al activelor fondurilor de pensii
administrate privat, depozitarul căruia i-a fost retras avizul întocmeşte un
raport pentru fiecare fond de pensii, care conţine descrierea detaliată a
modului în care a operat transferul activelor, valoarea activului net şi a
activului net unitar, numărul de unităţi de fond, la data la care a fost
efectuată ultima operaţiune de transfer.
(2) Raportul este înaintat
administratorului fondului de pensii administrat privat şi Comisiei.
Art. 37. - Anexele nr. 1 -3 fac parte integrantă din
prezenta normă.
ANEXA Nr. 1 la normă
Pagina 1/3
DATE
DE IDENTIFICARE
ALE SOLICITANTULUI
|
CERERE PENTRU AVIZAREA CA DEPOZITAR
PENTRU FONDURI DE PENSII
ADMINISTRATE PRIVAT
|
Subsemnatul/Subsemnata............................................................................................................................................,
(numele şi prenumele)
în calitate de
.......................................................................................................................................................................,
solicit avizul pentru a desfăşura activitate de depozitare a
fondurilor de pensii administrate privat pentru: ........................................................................................................................................................................ ..................
(denumirea
instituţiei de credit)
având:
Sediul social.......................................................................
.....................................................................
(localitate) (strada şi
numărul) (judeţul) (codul poştal)
Forma de înregistrare
.................................................................................................................................................
(centrală, filială, sucursală)
Numărul de telefon ........................................................ Numărul de fax........................................................
Adresa de postă electronică.....................................................................................................................................
Semnătura................................................................................................................
Stampila
Data.............................
Prezenta cerere este însoţită de
opisul documentelor anexate şi de un număr de ............. documente, totalizând un număr de ......... file.
|
Pagina 2/3
Persoane
cu competenţe de a angaja instituţia de credit, persoane cu funcţie de
conducere din cadrul structurii organizatorice care sunt mandatate să desfăşoare operaţiuni
legate de activitatea de depozitare a fondurilor de pensii administrate privat şi persoanele care le înlocuiesc pe acestea
|
CERERE PENTRU AVIZAREA CA DEPOZITAR
PENTRU FONDURI DE PENSII ADMINISTRATE PRIVAT
|
Numele şi prenumele
|
Funcţia
|
Codul numeric personal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Numele şi prenumele reprezentantului legal........................................................
Semnătura reprezentantului legal ........................................................................
Data ........................................................
Ştampila
Pagina 3/3
DATE DESPRE ACŢIONARII
DEPOZITARULUI
|
CERERE PENTRU AVIZAREA CA DEPOZITAR
PENTRU FONDURI DE PENSII
ADMINISTRATE PRIVAT
|
ACŢIONARI DEPOZITAR - Persoane
fizice/ juridice
|
Nr. crt.
|
Acţionari1)
Denumire/Nume
şi prenume
|
Statul rezident
|
Autoritatea
competentă de supraveghere2)
|
Deţinere
|
Cod unic de înregistrare/ Cod numeric
personal3)
|
Nr. acţiuni
|
%
din
capitalul
social
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Numele şi prenumele reprezentantului legal......................................
Semnătura reprezentantului legal ......................................................
Data ......................................
Ştampila
1) Dacă societatea
are mai mult de 20 de acţionari se vor înscrie numai acţionarii societăţii cu
deţineri de minimum 5% din capitalul social, ultima linie fiind completată cu
„alţi acţionari persoane fizice şi juridice cu deţineri sub 5% şi, respectiv,
totalul deţinerilor acestora. Se va completa începând cu structura
acţionariatului societăţii care solicită autorizarea. Pentru fiecare acţionar
semnificativ, persoana juridică, se va completa o nouă pagină, precizându-se
structura acţionariatului acestuia până la nivel de acţionar persoană fizică
inclusiv. Nu se completează în cazul societăţilor la care statul sau o
autoritate a administraţiei publice este acţionar sau asociat, precizându-se
această situaţie. Pentru societăţile ale cărei acţiuni sunt tranzacţionate pe o
piaţă reglementată se vor completa acţionarii doar la nivel de acţionar
semnificativ, la data completării cererii. Pentru persoanele fizice şi juridice
străine se vor completa, după caz, seria şi numărul paşaportului sau numărul de
înregistrare la instituţia similară oficiului registrului comerţului din statul
de origine.
2) Se completează numai
de persoanele juridice cu denumirea autorităţii de supraveghere din statul de
origine, împreună cu datele necesare contactării acesteia (adresă completă, nr.
telefon, fax, e-mail).
3) Pentru persoanele
fizice şi juridice străine se vor completa, după caz, seria şi numărul
paşaportului sau numărul de înregistrare la instituţia similară oficiului
registrului comerţului din statul de origine.
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE
UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
ANEXA Nr. 2 la normă
SPECIMENE DE
SEMNĂTURĂ1)
........................................................................................................................................................................ ......................................................,
(denumirea instituţiei de credit
care solicită aviz pentru depozitarea activelor fondurilor de pensii
administrate privat) înregistrată la oficiul
registrului comerţului cu numărul .................................................................,
având cod unic de înregistrare .............................................
Nr.
crt.
|
Numele şi prenumele descifrabil
|
Calitatea
|
Semnătura
|
1)
...................................................................................................................................
|
|
2)
...................................................................................................................................
|
|
3)
...................................................................................................................................
|
|
1) Prezenta anexă se
va completa în faţa reprezentantului Comisiei. Dacă una dintre persoanele care
reprezintă depozitarul în relaţia cu Comisia nu poate semna, se va depune o
declaraţie notarială privind specimenul de semnătură.
ANEXA Nr. 3 la normă
MODEL - CADRU AL CONTRACTULUI DE DEPOZITARE
ARTICOLUL 1
Părţile contractante
Societatea Comercială..................................................................-
S.A., cu sediul în ..............................................., str............................................
nr......., sectorul .........., înmatriculată la oficiul registrului comerţului
sub nr.........................................., cod
unic de înregistrare .........................................., înscrisă în Registrul Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private cu
nr......., autorizată de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private prin Decizia
nr...................................., reprezentată legal prin ......................................, în calitate de administrator al
Fondului de pensii administrat privat ................, înscris în Registrul
Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private cu nr........................, denumită în continuare administrator.
si
Societatea Comercială ..................................................................................-
S.A., cu sediul în
............................................................,
str.................................... nr......., sectorul ............, înmatriculată la oficiul registrului comerţului sub
nr........................................., cod unic de înregistrare
................................, înscrisă în Registrul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private
cu nr........................................., avizată de Comisia de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private prin Avizul
nr....................................., reprezentată
legal prin ........................................, în calitate de depozitar al Fondului de pensii
administrat privat ...................., denumită în continuare depozitar.
ARTICOLUL 2
Definiţii
(1) Activele fondului de pensii administrat privat,
denumit în continuare Fondul, reprezintă
instrumentele financiare, inclusiv instrumentele financiare derivate, precum şi
numerarul, rezultate ca urmare a investirii activelor personale ale
participanţilor.
(2) Activele depozitate reprezintă exclusiv activele
transferate şi preluate în custodie la depozitar, care se regăsesc în conturi
deschise pe numele Fondului şi în gestiunea depozitarului.
(3) Custodia activelor reprezintă ansamblul
operaţiunilor desfăşurate de către o entitate autorizată pentru prestarea de
servicii de custodie.
(4) Cheltuielile Fondului reprezintă costuri aferente
funcţionării acestuia, astfel cum sunt prevăzute în Lege şi în normele
Comisiei.
ARTICOLUL 3
Obiectul contractului
Obiectul contractului îl reprezintă păstrarea în
condiţii de siguranţă a activelor Fondului şi desfăşurarea de activităţi de
depozitare, inclusiv de calcul, în fiecare zi lucrătoare, a valorii activului
net, a valorii unitare a activului net şi a numărului unităţilor de fond, cu
respectarea dispoziţiilor legale privind pensiile administrate privat.
ARTICOLUL 4
Durata contractului
Prezentul contract este valabil pe o perioadă de
..............................................., începând cu data intrării în
vigoare.
Dacă niciuna dintre părţi nu notifică celeilalte părţi
încetarea prezentului contract cu cel puţin 90 de zile înainte de data
expirării duratei acestuia, acesta se consideră prelungit automat în aceleaşi
condiţii, considerându-se un acord tacit al părţilor.
ARTICOLUL 5
Obligaţiile părţilor
(1) Modalitatea concretă de lucru şi de
predare-preluare a evidenţelor şi activelor Fondului se stabileşte prin
proceduri.
(2) Obligaţiile depozitarului:
1. să păstreze în condiţii de siguranţă toate activele
Fondului aflate în custodia sa şi să le evidenţieze separat de activele sale şi
ale altor entităţi;
2. să deschidă conturi pe numele Fondului, în care va
păstra instrumentele financiare aflate în custodie;
3. să deschidă un cont colector pentru colectarea
contribuţiilor şi derularea operaţiunilor Fondului, precum şi un cont bancar
pentru decontare, aferent tranzacţiilor cu instrumente financiare. Aceste
conturi vor fi debitate/creditate de către depozitar numai în baza funcţiilor
sale de depozitare şi în strictă conformitate cu instrucţiunile corespunzătoare
ale administratorului;
4. să realizeze colectarea dividendelor, dobânzilor şi
a altor fructe civile aferente activelor depozitate, la solicitarea
administratorului;
5. să se asigure că, în tranzacţiile având ca obiect
activele Fondului, orice obligaţie de plată este executată în termenul
stabilit;
6. să se asigure că transformarea contribuţiilor în
unităţi de fond este efectuată de către administrator în conformitate cu
prevederile legale;
7. să calculeze valoarea activului net, valoarea
unitară a activului net şi numărul de unităţi de fond şi să le transmită către
administrator şi către Comisie în termenele prevăzute de legislaţia în vigoare;
8. să îndeplinească instrucţiunile administratorului,
cu excepţia cazului în care acestea sunt contrare legislaţiei în vigoare;
9. să informeze în scris administratorul despre orice act sau fapt relevant pentru activitatea Fondului.
(3) Obligaţiile administratorului:
1. să transfere în custodia depozitarului activele
Fondului în conturi deschise pe numele acestuia;
2. să solicite depozitarului să deschidă un cont
colector şi un cont bancar pentru decontarea tranzacţiilor cu instrumente
financiare;
3. să comunice în timp util toate informaţiile
necesare pentru îndeplinirea corespunzătoare a obligaţiilor depozitarului,
precum şi alte informaţii solicitate de acesta pentru buna desfăşurare a
obligaţiilor sale şi monitorizarea activităţii Fondului;
4. să achite depozitarului preţul prezentului
contract;
5. să informeze în scris, în timp util, depozitarul cu
privire la orice schimbare cu privire la administrarea Fondului.
ARTICOLUL 6
Preţul contractului
Pentru serviciile prestate depozitarul va percepe
următoarele comisioane: ................................................................
In cazul în care nu îşi execută obligaţiile
contractuale privind plata preţului contractului, administratorul va plăti din
contul său penalităţi în valoare de .................% pe zi de întârziere din
valoarea sumei datorate depozitarului.
ARTICOLUL 7
Răspunderea părţilor
(1) In executarea prezentului contract administratorul
este răspunzător pentru instrucţiunile pe care le transmite depozitarului,
precum şi pentru toate actele şi faptele aferente activităţii de administrare,
astfel cum este definită de legislaţia în vigoare. Depozitarul nu va fi ţinut
în niciun fel răspunzător pentru neprezentarea prin omisiune sau altfel de
către administrator a informaţiilor şi documentelor necesare calculării
activelor nete ale Fondului şi evidenţei unităţilor de fond. Administratorul se
obligă să transmită în timp util (data şi ora limită se vor stabili prin
proceduri) notificări de îndreptare a erorilor de îndată ce constată că
informaţiile furnizate nu sunt exacte, corecte şi complete. In cazul în care aceste notificări nu pot fi transmise în
timp util, depozitarul va opera modificările corespunzătoare la următorul
calcul de activ net al Fondului.
(2) Depozitarul este răspunzător faţă de administrator
şi faţă de participanţii la Fond pentru orice pierderi sau pagube suferite,
atât timp cât pierderile ori pagubele au fost cauzate de îndeplinirea
necorespunzătoare sau neîndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul
contract.
(3) Depozitarul este obligat să păstreze
confidenţialitatea informaţiilor şi/sau a documentelor primite din partea
administratorului în procesul de evaluare a legalităţii operaţiunilor efectuate
de acesta în contul Fondului. Confidenţialitatea nu poate fi invocată în cazul
controalelor efectuate de Comisie, de Banca Naţională a României sau de
autorităţile de supraveghere din statul de origine al sucursalei.
(4) Depozitarul nu poate să
garanteze sau să dispună în niciun fel de instrumentele financiare sau de
sumele de bani încredinţate spre păstrare de către administrator în numele
Fondului.
(5) Depozitarul nu poate să transfere instrumentele
financiare sau sumele de bani încredinţate spre păstrare de către administrator
în numele Fondului, în lipsa unor instrucţiuni corespunzătoare ale
administratorului.
(6) Administratorul nu poate schimba depozitarul fără
aprobarea Comisiei.
(7) Depozitarul solicită administratorului orice
informaţii şi/sau documente pe care le consideră necesare în legătură cu
activitatea de depozitare. Administratorul nu va putea refuza furnizarea
acestor informaţii şi/sau documente sub pretextul confidenţialităţii.
ARTICOLUL 8
Forţa majoră
Forţa majoră înlătură răspunderea, dacă este comunicată
în termen de .................... zile şi demonstrată în termen de ...................... zile, ambele de
la data apariţiei.
ARTICOLUL 9
Modificarea contractului
Modificarea prezentului contract se face prin act adiţional, semnat de reprezentanţii legali ai părţilor şi
avizat de Comisie.
ARTICOLUL 10
Incetarea contractului
Prezentul contract încetează în condiţiile prevăzute la
art. 31 din Norma privind activitatea de depozitare a activelor fondurilor de pensii administrate privat.
ARTICOLUL 11
Litigii
(1) Modul de soluţionare a
litigiilor
(2) Instanţa competentă
ARTICOLUL 12
Dispoziţii finale
(1) Prezentul contract, împreună cu anexele şi
eventualele acte adiţionale, reprezintă voinţa părţilor şi înlătură orice altă
formă de înţelegere verbală dintre acestea, anterioară sau ulterioară
încheierii lui.
(2) Prezentul contract a fost încheiat astăzi,
....................., în 3 (trei) exemplare, câte unul pentru fiecare parte contractantă şi unul pentru Comisie, şi
intră în vigoare la data autorizării Fondului de către Comisie.
Administrator,
........................
Depozitar,
.......................