HOTARARE Nr. 362 din 2 iulie 1998
pentru aprobarea Strategiei de privatizare a societatilor comerciale pentru
anul 1998
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 247 din 3 iulie 1998
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale,
aprobata prin Legea nr. 44/1998,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Strategia de privatizare a societatilor comerciale pentru anul
1998, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerul Privatizarii, Ministerul Industriei si Comertului, Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei, Ministerul Comunicatiilor, Ministerul
Transporturilor, Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, Ministerul Turismului si Fondul
Proprietatii de Stat vor aduce la indeplinire Strategia de privatizare a societatilor
comerciale pentru anul 1998.
Art. 3
Strategiile de privatizare a unor societati comerciale sau grupe de
societati comerciale intre care exista interdependente din punct de vedere
tehnologic, economic, financiar, social si al amplasarii teritoriale vor fi
aprobate prin ordin al ministrului privatizarii.
Art. 4
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 140/1998 pentru aprobarea Strategiei de privatizare a
societatilor comerciale pentru anul 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 139 din 7 aprilie 1998.
Art. 5
Programul de privatizare a societatilor comerciale pentru anul 1998 va fi
actualizat in conformitate cu prevederile prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul privatizarii,
Sorin Dimitriu
p. Ministrul industriei si comertului,
Sorin Potanc,
secretar de stat
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Dinu Gavrilescu
Ministrul comunicatiilor,
Sorin Pantis
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul apelor,
padurilor si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Horia Ene
Ministrul turismului,
Sorin Frunzaverde
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
p. Ministrul reformei,
presedintele Consiliului
pentru Reforma,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA
de privatizare a societatilor comerciale pentru anul 1998
CAP. 1
Obiectivele privatizarii
In conformitate cu prevederile din Programul de guvernare 1998-2000,
strategia de privatizare pentru anul 1998 isi propune realizarea urmatoarelor
obiective:
- accelerarea procesului de privatizare prin aplicarea unor noi metode de
vanzare a actiunilor si a activelor;
- imbunatatirea calitativa a procesului prin:
- crearea unui mediu concurential;
- dezvoltarea pietelor de capital;
- asigurarea transparentei tranzactiilor;
- stabilirea pretului conform raportului dintre cerere si oferta;
- protectia mediului inconjurator si a investitorului, in cazul producerii
unor pagube datorate activitatii economice a respectivei societati comerciale,
anterior privatizarii.
Aplicarea strategiei si a programului de privatizare este influentata de:
- marimea si structura pietei financiare;
- atractivitatea si trendul pietei in domeniul in care functioneaza
societatea comerciala care face obiectul privatizarii;
- legislatia in vigoare;
- politica fiscala, monetara si de credit;
- programele de dezvoltare regionala.
CAP. 2
Evolutia privatizarii in Romania in anul 1997
2.1. Cadrul legislativ
Privatizarea a fost reglementata in Romania pana la sfarsitul anului 1997
prin trei legi de baza:
- Legea privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, cu modificarile
ulterioare;
- Legea nr. 77/1994 privind asociatiile salariatilor si membrilor
conducerii societatilor comerciale care se privatizeaza, cu modificarile
ulterioare;
- Legea nr. 55/1995 pentru accelerarea procesului de privatizare, cu
modificarile ulterioare.
In cursul anului 1997, cele trei acte normative privind privatizarea au
fost modificate si completate prin ordonante de urgenta ale Guvernului, care au
avut drept scop deblocarea si impulsionarea procesului de privatizare. In
aplicarea prevederilor acestor acte normative s-au constatat dificultati
cauzate atat de numarul mare de reglementari care vizau acelasi domeniu, cat si
de aparitia unor dispozitii contradictorii.
In consecinta, Guvernul a emis o ordonanta de urgenta care sa ofere
procesului de privatizare un cadru de reglementare unitar si flexibil.
In cursul anului 1997, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/1997,
aprobata si modificata prin Legea nr. 207/1997, s-a reglementat procedura de
reorganizare a regiilor autonome in societati comerciale, in vederea
privatizarii acestora, iar prin Legea nr. 83/1997, cu modificarile ulterioare,
procedura de privatizare a bancilor.
2.2. Institutii implicate in procesul de privatizare
In anul 1997 privatizarea s-a realizat prin urmatoarele centre de decizie:
- Consiliul pentru Reforma;
- Agentia Nationala pentru Privatizare;
- Fondul Proprietatii de Stat;
- Agentia Romana de Dezvoltare.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr.
44/1998, a fost infiintat Ministerul Privatizarii, cu rol in elaborarea
strategiei de privatizare si control al procesului de privatizare, si a fost
reorganizat Fondul Proprietatii de Stat, ca fond inchis de investitii atipic,
cu rolul de a vinde actiunile detinute de stat la societatile comerciale, in
conformitate cu politica aprobata de Guvern.
2.3. Dimensiunea sectorului privat din Romania
In anul 1997 au fost privatizate 1.163 de societati comerciale cu un
capital social de 2.166 miliarde lei, care se grupeaza, in functie de marimea
lor si de metoda de privatizare utilizata, astfel:
----------------------------------------------------------------------------
Societati Numar Licitatie Negociere Bursa de RASDAQ
comerciale valori
----------------------------------------------------------------------------
Mici 952 105 847 0 0
----------------------------------------------------------------------------
Mijlocii 165 82 78 0 5
----------------------------------------------------------------------------
Mari 46 4 40 1 1
----------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 1.163 191 965 1 6
----------------------------------------------------------------------------
In anul 1997 a inceput procesul de privatizare a celor trei banci
nominalizate de Guvern, respectiv Banc-Post- S.A., Banca Romana pentru
Dezvoltare - S.A. si Banca Agricola - S.A. Procesul se deruleaza in
conformitate cu prevederile Legii nr. 83/1997 pentru privatizarea societatilor
comerciale bancare la care statul este actionar, cu modificarile ulterioare.
Privatizarea societatilor comerciale in anul 1997 evidentiaza gradul sporit
de atractivitate a intreprinderilor mici si mijlocii din urmatoarele sectoare:
agricultura (633), comert (215), industrie (179), constructii (50),
transporturi (41), turism (22), prestari de servicii (17) si invatamant (6).
Pentru un numar de 44 de societati comerciale s-au incheiat contracte de
vanzare-cumparare a pachetelor de actiuni, detinute de Fondul Proprietatii de
Stat, cu investitori straini din Franta, S.U.A., Germania, Austria, Elvetia,
Italia, Cipru etc.
Evolutia numerica a societatilor comerciale aflate in procedura de
dizolvare-lichidare la data de 1 ianuarie 1997 si, respectiv, la data de 31
decembrie 1997 se prezinta astfel:
----------------------------------------------------------------------------
Numarul societatilor comerciale
aflate in procedura de
dizolvare-lichidare la:
----------------------------------
1 ianuarie 1997 31 decembrie 1997
----------------------------------------------------------------------------
Programul FESAL - 17
----------------------------------------------------------------------------
Programul ASAL - 18
----------------------------------------------------------------------------
Alte societati comerciale 24 47
----------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 24 82
----------------------------------------------------------------------------
Analiza derularii procesului de privatizare in anul 1997 conduce la
urmatoarele aprecieri sintetice:
- cantitative:
- a crescut valoarea capitalului social privatizat de 1,6 ori in anul 1997
fata de anul 1996, respectiv capitalul social privatizat in anul 1997
reprezinta 40% din totalul capitalului social privatizat;
- oferta de privatizare a fost aproape dubla fata de anul anterior, dar
numarul societatilor comerciale privatizate nu a crescut proportional;
- s-a majorat numarul societatilor comerciale mari, respectiv ponderea lor
in capitalul social privatizat;
- evolutia lunara a numarului contractelor de vanzare-cumparare de actiuni
ale societatilor comerciale mari, incheiate cu investitori straini, desi in
crestere semnificativa, a inregistrat diferente de ritm, datorate, in
principal, modificarilor legislative;
- a crescut numarul activelor vandute, solutie benefica atat pentru
redresarea societatilor comerciale, cat si pentru dezvoltarea intreprinderilor
mici si mijlocii (840 in anul 1997, 754 in anul 1996, 273 in anul 1995 si 382
in anul 1994);
- au fost constituite 17 societati comerciale cu capital mixt (capital
social, circa 81 miliarde lei, din care, aport de capital strain, 14 milioane
dolari S.U.A.);
- calitative:
- a crescut ritmul privatizarii in sectoare considerate lipsite de
atractivitate, de exemplu industria si agricultura devansand chiar sectoare
foarte atractive, cum sunt turismul si comertul;
- a fost finalizata sau se apropie de finalizare privatizarea unor
subsectoare - confectii textile, ambalaje alimentare, prelucrarea maselor
plastice, materiale de constructii, ciment, recuperarea si reciclarea
materialelor etc.;
- a crescut valoarea contractelor in valuta de 30 de ori fata de anul 1996;
- au crescut incasarile de 1,7 ori in lei si de 25 de ori in valuta;
- a crescut volumul investitiilor angajate prin contractele de
vanzare-cumparare de circa doua ori in anul 1997 fata de intreaga perioada
1992-1996.
PRIVATIZAREA SECTORIALA - STADIUL ACTUAL
1. Industrie si comert
Legislatia in vigoare a permis vanzarea contra numerar a actiunilor si a partilor
sociale emise de societatile comerciale din domeniul industrial catre persoane
fizice sau juridice, romane sau straine, utilizand, cu precadere, una dintre
urmatoarele metode clasice:
- licitatie deschisa sau cu participanti preselectionati;
- negociere directa;
- M.E.B.O.;
- combinatii de metode.
Analizand procesul de privatizare desfasurat pana in prezent, rezulta ca
numarul societatilor comerciale privatizate in sectorul industrial este redus
si neuniform, orientarea capitalului privat fiind preponderenta catre sectorul
industriei textile, sticlariei, ceramicii fine, cimentului si lemnului,
inclusiv catre productia de mobilier.
1.1. Sectorul energetic
1.1.1. Energia electrica si termica
In anul 1990, in conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990, sectorul
energiei electrice si termice a fost organizat in:
- Regia Autonoma de Electricitate "Renel", care are ca obiect de
activitate producerea, transportul si distributia energiei electrice, precum si
producerea energiei termice;
- mai multe regii autonome de interes local, avand activitati legate de
producerea, transportul si distributia energiei termice (dintre care unele, de
exemplu R.A.D.E.T., se ocupa, practic, exclusiv de aceste probleme, iar alte
regii autonome aveau si alte servicii publice in domeniul lor de activitate);
- mai multe societati comerciale care prestau activitati conexe serviciului
energetic (constructii-montaj, reparatii etc.).
In perioada 1992-1996 au fost infiintate 63 de societati comerciale prin
restructurarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel". Aceste
societati comerciale desfasoara activitati conexe celei de baza (reparatii,
proiectare, constructii-montaj etc.). De asemenea, au fost infiintate mai multe
societati comerciale apartinand acestui sector ("Cet" Braila - S.A.;
"Enmec" - S.A. Sighetu Marmatiei etc.), in urma actiunilor de
divizare a unor mari societati comerciale.
In anul 1997 a fost desprinsa din Regia Autonoma de Electricitate
"Renel" Filiala Electrocentralei Govora, care s-a transformat in
Societatea Comerciala "Cet" Govora - S.A. si a fost preluata de
Fondul Proprietatii de Stat.
Din cele 71 de societati comerciale din acest sector, 47 sunt privatizate
integral, 18 sunt partial privatizate, iar 6 au actiuni detinute preponderent
de stat, dintre care 4 se afla in negociere pentru privatizare.
1.1.2. Petrol si gaze
Sectorul petrol si gaze cuprinde urmatoarele societati nationale si
societati comerciale:
- Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti,
infiintata in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/1997,
aprobata si modificata prin Legea nr. 70/1998, prin reorganizarea Regiei
Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti si fuzionarea prin absorbtie
a 45 de societati comerciale cu activitate de prelucrare a titeiului (2), de
transport (2) si de distributie a produselor petroliere (41);
- Regia Autonoma a Gazelor Naturale "Romgaz" - Medias, al carei
program de restructurare este in curs de elaborare;
- 56 de societati comerciale care desfasoara activitati conexe (foraj,
sonde de cercetare si de productie, operatiuni speciale, constructii-montaj,
executie si intretinere instalatii electrice, transport si reparatii material
tubular etc.).
Dintre aceste societati comerciale: 10 sunt privatizate integral, la 8
statul este actionar minoritar, iar la 14 Fondul Proprietatii de Stat nu mai
este actionar. Restructurarea din acest sector este sprijinita de Proiectul
pentru subsectorul petrolier, finantat de Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare, Banca Europeana de Investitii si de PHARE.
1.2. Sectorul minier
Situatia intreprinderilor din sectorul minier este urmatoarea:
- in baza Legii nr. 15/1990 s-au constituit 19 societati comerciale cu
profil de prospectiune, exploatare, cercetare - extractie - prelucrare -
comercializare substante nemetalifere, imbuteliere ape minerale;
- in perioada 1992-1996, prin actiuni succesive de restructurare, din
cadrul regiilor autonome s-au desprins 49 de societati comerciale cu activitati
conexe (informatica, cercetare, baze de aprovizionare, transporturi, reparatii,
constructii-montaj; exploatare-prelucrare substante nemetalifere etc.),
preluate in portofoliul Fondului Proprietatii de Stat;
- in anul 1997, in conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome, aprobata si modificata prin
Legea nr. 207/1997, cu modificarile ulterioare, unele regii autonome au fost
restructurate si transformate in companii/societati nationale (Compania
Nationala a Lignitului Oltenia-Targu Jiu, Societatea Nationala a Carbunelui
Ploiesti, Compania Nationala a Metalelor Pretioase si Neferoase
"Remin" Baia Mare, Compania Nationala a Uraniului Bucuresti, Societatea
Nationala a Sarii Bucuresti, Societatea Nationala a Apelor Minerale Bucuresti);
- sunt in curs de transformare in societati/companii nationale Regia
Autonoma a Huilei Petrosani si Regia Autonoma a Cuprului Deva;
- in anul 1997, o data cu transformarea unor regii autonome in
societati/companii nationale (mentionate anterior), s-au desprins 27 de
societati comerciale cu activitati auxiliare (transporturi,
constructii-reparatii utilaj minier, constructii-montaj in domeniul minier
etc.), in curs de preluare de catre Fondul Proprietatii de Stat.
Stadiul privatizarii celor 68 de societati comerciale aflate in portofoliul
Fondului Proprietatii de Stat:
- au fost privatizate 13 societati comerciale (din domeniile: informatica,
minier, cercetare-proiectare, extractie-prelucrare-comercializare substante
nemetalifere si produse rezultate din nisipuri bituminoase, imbuteliere ape
minerale, aprovizionare, constructii-montaj, productie si reparatii
transporturi);
- la 8 societati comerciale Fondul Proprietatii de Stat nu mai detine
pachetul majoritar.
1.3. Chimie si petrochimie
Industria chimica si petrochimica cuprinde mai multe sectoare de
activitate, a caror situatie este evidentiata astfel:
- sectorul de rafinarii si petrochimie - au fost privatizate 4 societati
comerciale, din care 2 societati mari si 2 societati mici, dintr-un total de 18
societati comerciale;
- sectorul de ingrasaminte chimice - au fost privatizate 6 societati
comerciale, din care 5 societati mari si o societate mica, dintr-un total de 12
societati comerciale, iar 2 societati mari se afla in proces de lichidare;
- sectorul de produse chimice anorganice - a fost privatizata o societate
comerciala din 9 societati, dovedindu-se un sector mai putin atractiv;
- sectorul de mase plastice - au fost privatizate 15 societati comerciale
dintr-un total de 18 societati;
- sectorul de fire si fibre sintetice si artificiale s-a dovedit mai putin
atractiv, nefiind finalizat procesul de privatizare la nici o societate pana la
sfarsitul anului 1997; se afla in proces de lichidare o societate comerciala
mare.
1.4. Constructii de masini
Industria constructoare de masini include societati comerciale cu o valoare
ridicata a capitalului social, unele cu semnificatie strategica in dezvoltarea
economica a tarii. Ponderea sectorului privat in aceasta ramura reprezinta 35%,
fiind inca sub media pe economie, fapt ce implica o accelerare a procesului in
cursul anului 1998.
1.5. Electrotehnica si electronica
Din cele 122 de societati comerciale cu capital majoritar de stat, 42 au
fost privatizate in totalitate. La 3 societati comerciale, respectiv
"Icos" - S.A. Sibiu, "Mefin" - S.A. Bucuresti si
"Ius" - S.A. Brasov, statul a devenit actionar minoritar.
1.6. Bunuri de consum
Societatile comerciale din industria bunurilor de consum, pe forme de
proprietate, se prezinta astfel:
----------------------------------------------------------------------------
Sectorul industrial Totalul Numarul Numarul
societatilor societatilor societatilor
comerciale comerciale comerciale
supuse privatizate partial
privatizarii (1993-1997) privatizate
----------------------------------------------------------------------------
Lemn 180 108 72
----------------------------------------------------------------------------
Celuloza si hartie 23 10 13
----------------------------------------------------------------------------
Sticla si ceramica fina 43 33 10
----------------------------------------------------------------------------
Materiale de constructii 90 63 27
----------------------------------------------------------------------------
Textile si pielarie 355 231 124
----------------------------------------------------------------------------
Industria alimentara 25 6 19
----------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 716 451 265
----------------------------------------------------------------------------
1.7. Sectorul productiei de aparare
Sectorul productiei de aparare cuprinde, in prezent, 77 de societati
comerciale si 3 regii autonome cu 26 de sucursale, grupate astfel:
- Regia Autonoma "Arsenalul Armatei" - 9 sucursale;
- Regia Autonoma "Rami-Dacia" - o sucursala;
- Regia Autonoma pentru Productia de Tehnica Militara "Ratmil" -
16 sucursale;
- societati comerciale - 77.
2. Agricultura
In prezent, 80% din terenurile agricole sunt in proprietate privata. Cu
toate acestea, reforma funciara nu este finalizata, datorita mentinerii in
trecut a unor restrictii in ceea ce priveste circulatia libera a terenurilor si
fragmentarii suprafetei agricole in terenuri avand, in medie, o suprafata de
2,5-3 hectare.
La inceputul anului 1997 a fost lansat un program de reforma in acest
sector, cu sprijinul Bancii Internationale pentru Reconstructie si Dezvoltare,
potrivit Acordului ASAL. Masurile intreprinse includ:
- privatizarea fermelor de stat;
- lichidarea fermelor de porci si de pasari, nerentabile;
- restructurarea intreprinderilor care depoziteaza sau care au ca obiect de
activitate productia de cereale sau de ulei comestibil, in scopul privatizarii;
- restructurarea Agentiei Nationale a Produselor Agricole - R.A.;
- divizarea si privatizarea intreprinderilor de comercializare a
inputurilor pentru agricultura;
- eliminarea creditelor directionate, pentru a putea sprijini agricultura
intr-o maniera transparenta, prin subventii (au fost eliminate creditele
directionate, bugetul de stat prevazand fonduri pentru sprijinirea
agricultorilor);
- liberalizarea preturilor pentru toate produsele agricole (din luna februarie
1997); liberalizarea exporturilor agricole si reducerea tarifelor pentru
importuri (de la 67% la o medie de 24,5%).
Situatia privatizarii in principalele sectoare ale agriculturii se prezinta
astfel:
a) intreprinderi prestatoare de servicii mecanizate de tip
"Agromec", "Servagromec", "Agroservice": dintr-un
total de 1.682 de astfel de societati comerciale s-au privatizat 1.032;
b) societatile comerciale de tip "Comcereal", infiintate prin
reorganizarea Regiei Autonome "Romcereal": dintr-un numar total de 41
s-a privatizat o singura societate comerciala, iar pentru 18 societati
comerciale s-a lansat campania de publicitate pentru privatizare;
c) societati comerciale din sectorul industriei alimentare, bauturilor si
tutunului: dintr-un total de 534 au fost privatizate 350;
d) societati comerciale tip "Avicola", "Comsuin",
"Suinprod", care au ca obiect de activitate cresterea si
valorificarea porcilor si pasarilor: dintr-un total de 109 au fost privatizate
21, iar 43 de complexe sunt in lichidare potrivit Legii nr. 31/1990,
republicata, sau Legii nr. 64/1995, cu modificarile ulterioare;
e) ferme de stat (foste I.A.S.): dintr-un numar total de 490 nici una nu a
fost privatizata;
f) societati comerciale piscicole: dintr-un numar total de 38 nici una nu a
fost privatizata.
3. Transporturi
In acest sector s-au parcurs etapele pregatitoare transformarii, dupa
reorganizare, a 17 regii autonome de sub autoritatea Ministerului
Transporturilor in companii/societati nationale sau societati comerciale pe
actiuni, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/1997,
aprobata si modificata prin Legea nr. 207/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale Programului de reorganizare a regiilor autonome de sub autoritatea
Ministerului Transporturilor.
Societatile comerciale din portofoliul Fondului Proprietatii de Stat, din
domeniul transporturilor, erau, initial, in numar de 383 si insumau un capital
social de 3.366.997.169 lei. In urma privatizarii unui numar de 106 societati
comerciale, reprezentand un capital social de 179.329.756 lei, in portofoliul
Fondului Proprietatii de Stat a mai ramas un numar de 277 societati comerciale
cu un capital social de 3.187.667.413 lei.
A. Transporturi auto
In anul 1997 s-a procedat la restructurarea Regiei Autonome
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" (A.N.D.), in
scopul comercializarii serviciilor, astfel incat 8 mari antreprize ale regiei
autonome au fost transformate in societati comerciale.
B. Cai ferate
"Societatea Nationala a Cailor Ferate" (S.N.C.F.R.) este in curs
de reorganizare in companie nationala, conform Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 30/1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 207/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Legea nr. 129/1996 privind transportul pe caile ferate romane, completata
prin ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 14/1997 si nr. 40/1997,
defineste cadrul legal pentru transportul pe calea ferata si realizeaza
conditiile pentru reechilibrarea financiara a S.N.C.F.R. Legea include
prevederi pentru:
- transparenta politicii tarifare, subventiile tarifare fiind suportate de
catre bugetul de stat;
- stabilirea unor unitati de contabilitate separate, in cadrul S.N.C.F.R.,
pentru operatiuni si infrastructura.
C. Transporturi aeriene
S-au descentralizat serviciile aeroportuare, prin transferarea sub
autoritatea consiliilor judetene a 13 aeroporturi regionale.
D. Transporturi fluviale
S-a elaborat documentatia pentru infiintarea a 6 societati comerciale pe
actiuni, prin reorganizarea si divizarea regiilor autonome "Administratia
Fluviala a Dunarii de Jos" Galati si "Administratia Canalelor
Navigabile" Constanta.
4. Turism
In turism, dintr-un total de 272 societati comerciale, cu un capital social
de 1.955.071 milioane lei, pana la finele anului 1997 au fost privatizate 113
societati comerciale, insumand un capital social de 266.985 milioane lei.
Actiunile aflate in portofoliul Fondului Proprietatii de Stat insumeaza,
pentru un numar de 159 de societati comerciale, 806.000 milioane lei, din care:
514.000 milioane lei reprezinta capitalul social al societatilor comerciale la
care statul mai detine peste 50% din actiuni, iar 292.000 milioane lei
reprezinta capitalul social al societatilor la care Fondul Proprietatii de Stat
detine 40% din actiuni.
In societatile comerciale in care Fondul Proprietatii de Stat este actionar
majoritar, unele active sunt administrate direct de catre societatile
comerciale respective, iar altele se afla in locatie de gestiune. O parte din
activele societatilor comerciale din turism sunt bunuri imobile pentru care au
fost formulate actiuni in revendicare in justitie de catre fostii proprietari
sau mostenitorii acestora.
CAP. 3
Perfectionarea cadrului legislativ si institutional
1. Perfectionarea cadrului legislativ
Eficientizarea si accelerarea procesului de privatizare se vor asigura si
prin actualizarea si completarea cadrului legislativ.
De asemenea, se are in vedere modificarea si a altor prevederi legislative
care reglementeaza domeniile conexe procesului de privatizare, in scopul
atragerii investitorilor romani si straini.
Totodata se are in vedere compensarea persoanelor fizice sau juridice care
au detinut in proprietate intreprinderi, ateliere, unitati de comert, unitati
farmaceutice si sanitare si altele, cu titluri de valoare (actiuni si/sau parti
sociale).
Compensarea cu titluri de valoare are un caracter exceptional si nu
prezinta avantaje economice imediate, intrucat presupune un transfer cu titlu
gratuit de titluri financiare, negociabile sau nenegociabile, catre persoanele
care au suferit un prejudiciu prin actele normative adoptate de autoritatile
publice ale statului roman in perioada 1948-1949.
Prin lege speciala va fi reglementata aceasta compensare cu titluri de
valoare, luandu-se in considerare situatia bunurilor cu destinatie comerciala
nationalizate, valoarea de circulatie la data actului de nationalizare,
valoarea actuala de circulatie a bunurilor, inclusiv investitiile neamortizate.
2. Perfectionarea cadrului institutional
2.1. Grupul interministerial
Legatura dintre ministerele economice si Ministerul Privatizarii se va
asigura prin intermediul Grupului interministerial, infiintat prin decizie a
primului-ministru, care va armoniza si monitoriza politicile sectoriale,
restructurarea regiilor autonome si privatizarea societatilor comerciale si a
companiilor/societatilor nationale rezultate.
2.2. Descentralizarea activitatii Fondului Proprietatii de Stat
Activitatea Fondului Proprietatii de Stat se va descentraliza, in
principal, prin:
- transferul deciziilor referitoare la privatizarea societatilor comerciale
mici si mijlocii catre sucursalele teritoriale ale Fondului Proprietatii de
Stat;
- mandatarea firmelor de avocatura cu reputatie nationala sau
internationala, a societatilor de valori mobiliare, a agentiilor de brokeraj, a
bancilor de investitii, a societatilor de investitii financiare si a
societatilor de administrare a fondurilor de investitii sa negocieze si sa
perfecteze contracte de privatizare;
In acest sens, se va actiona, in principal, in urmatoarele directii:
a) privatizarea societatilor comerciale mari, atractive, prin metode noi de
privatizare, respectiv certificate de depozit emise de banci de investitii pe
piata de capital internationala (G.D.R. sau E.D.R.), oferta publica de vanzare,
cu sprijinul bancilor de investitii, al societatilor de valori mobiliare sau al
societatilor de administrare a fondurilor de investitii, si prin licitatie sau
negociere directa;
b) privatizarea societatilor comerciale mari, neatractive, prin orice
metoda de privatizare, inclusiv prin oferta publica de vanzare pe pietele de
capital organizate;
c) privatizarea societatilor comerciale mici si mijlocii, cu prioritate la
sucursalele teritoriale ale Fondului Proprietatii de Stat, prin negociere
directa sau prin licitatie, inclusiv pe pietele de capital organizate.
CAP. 4
Metode si tehnici de privatizare
Vanzarea actiunilor gestionate de Fondul Proprietatii de Stat catre
persoane fizice si juridice de drept privat, romane sau straine, se va face in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Totodata se are in vedere posibilitatea conversiei datoriilor societatilor
comerciale in actiuni sau reesalonarea cu acordul creditorilor si posibilitatea
conversiei datoriei publice in actiuni emise de societatile comerciale, in
cazul in care statul a emis obligatiuni convertibile.
Vanzarea actiunilor societatilor comerciale catre salariatii si/sau membrii
conducerii acestora se va realiza prin urmatoarele metode:
- E.S.O.P. (Employee Stock Ownership Plans);
- M.E.B.O. (Management Employee Buy-Out).
Transferul dreptului de proprietate asupra activelor detinute de
societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale este actionar se face prin vanzare sau prin leasing imobiliar cu clauza
irevocabila de vanzare.
CAP. 5
Politici de privatizare sectoriale
Privatizarea pe domenii se va efectua, conform obiectivelor fixate in
Programul de guvernare 1998 - 2000, in baza strategiilor de dezvoltare
elaborate de catre Ministerul Industriei si Comertului, Ministerul Agriculturii
si Alimentatiei, Ministerul Comunicatiilor, Ministerul Transporturilor,
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, Ministerul Turismului,
Ministerul Sanatatii si Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, avand ca sistem
de referinta, in principal, urmatoarele elemente:
- dezvoltarea infrastructurilor;
- dimensiunea, forta de munca si situatia financiara a unei societati
comerciale;
- mediul concurential si cazuri de pozitii de monopol;
- obiectivele de dezvoltare a ramurii;
- ponderea societatii comerciale in domeniu, precum si impactul acesteia,
pe verticala, in sectorul respectiv;
- gradul de satisfacere a cererii pietei interne si internationale.
Strategiile de privatizare pentru unele societati comerciale sau grupe de
societati comerciale intre care exista interdependente din punct de vedere
tehnologic, economic, financiar, social si al amplasarii teritoriale vor fi
aprobate prin ordin al ministrului privatizarii.
1. Industrie
Vanzarea actiunilor gestionate de Fondul Proprietatii de Stat la
societatile comerciale din industrie se va face prin utilizarea, in ordinea
preferintei, a urmatoarelor metode:
- oferta publica de vanzare/G.D.R./E.D.R.;
- licitatia cu strigare sau in plic;
- negocierea directa.
Principalele obiective ale privatizarii in industrie sunt urmatoarele:
- privatizarea, cu precadere, a societatilor comerciale din sectoarele:
metalurgie, constructii de masini, chimie si petrochimie;
- transformarea regiilor autonome din sectorul energetic in societati
comerciale si privatizarea lor;
- identificarea activelor neutilizabile si vanzarea lor, in cash, in rate
ori utilizarea in sistem de leasing imobiliar cu clauza irevocabila de vanzare.
In caz de insucces, se vor lua masuri pentru lichidarea acestora;
- conversia datoriilor societatilor comerciale in titluri de valoare.
Privatizarea societatilor comerciale din industrie se va face prin luarea,
dupa caz, a urmatoarelor masuri:
- pastrarea obiectului de activitate, daca societatea comerciala si-a
castigat sau poate castiga prin vanzare, prin produsele sau serviciile pe care
le realizeaza, o pozitie pe piata interna sau internationala;
- protectia marcilor de fabrica, de comert sau de serviciu;
- includerea in contractul de vanzare de actiuni sau de parti sociale a
unor obiective de mediu minim acceptate;
- protejarea fortei de munca;
- obligativitatea realizarii unor programe investitionale.
A. Sectorul energetic
A.1. Energie electrica si termica
In acest domeniu, accentul va fi pus pe reorganizarea si restructurarea
Regiei Autonome de Electricitate "Renel", in primul rand prin
transformarea acesteia in societate/companie nationala, cu separarea, in
interiorul acesteia, a componentelor functionale (producere, transport-dispecer,
distributie si energetica nucleara).
In aceeasi etapa vor avea loc desprinderi ale unor centrale electrice de
termoficare, de platforma, care vor fi transformate in societati comerciale
destinate privatizarii, si va fi demarata privatizarea efectiva a acestora.
In continuare, vor fi transformate componentele transport-dispecer national
si energetica nucleara in societati nationale, iar componentele de productie,
respectiv de distributie, in societati comerciale, si va fi demarata privatizarea/concesionarea
acestora.
Se va infiinta Autoritatea de reglementare, cu rol de arbitru pe piata de
energie, care va acorda licente, va aproba tarife si va colabora la finalizarea
cadrului legislativ specific (Legea privind dreptul de proprietate publica si
regimul juridic al acesteia, Legea concesiunilor, Legea energiei si Legea
serviciilor publice). Aceste actiuni vor permite separarea capitalului public
de cel privat, determinarea capitalului social al societatilor comerciale
rezultate prin reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate
"Renel", reglementarea relatiilor societatilor comerciale care
opereaza cu bunurile publice si presteaza servicii publice cu autoritatile.
Totodata va avea loc restructurarea regiilor locale care presteaza activitati
cu specific energetic (producerea, transportul si distributia energiei
termice), transformarea acestora in societati comerciale si inceperea
privatizarii lor.
Politica de privatizare va avea in vedere caracteristicile specifice ale
pietei energiei (simultaneitatea productiei si consumului, imposibilitatea
stocarii, imposibilitatea substitutiei cu alte forme de energie in faza de
consum, dependenta tuturor sectoarelor vietii economice si sociale de consumul
de energie electrica si termica), alinierea la legislatia Uniunii Europene,
interconectarea cu sistemele energetice ale acesteia si urmarirea tendintelor
inregistrate pe plan mondial.
A.2. Petrol si gaze
In acest domeniu este necesara continuarea activitatii de restructurare a
Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti prin
desprinderea activitatilor-suport (mecano-energetice, exploatare si intretinere
linii si instalatii electrice, reparatii si intretinere material tubular etc.)
din cadrul acesteia, prin infiintarea de societati comerciale ale caror actiuni
vor fi oferite spre vanzare.
Pentru societatile comerciale prestatoare de servicii din sector (forajul
sondelor de cercetare si extractie, constructii-montaj, transport,
mecano-energetice etc.), vanzarea actiunilor detinute de Fondul Proprietatii de
Stat se va face prin negociere directa, pentru atragerea de investitori
strategici (mai ales in cazul societatilor comerciale cu o pozitie
semnificativa - unic prestator de servicii si operatiuni speciale) sau prin oferta
publica de vanzare, licitatie, utilizarea pietelor de capital organizate.
Privatizarea Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A.
Bucuresti trebuie precedata de urmatoarele actiuni:
- stabilirea unei echivalente a actiunilor Societatii Nationale a
Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti cu actiunile subscrise in cadrul
Programului de privatizare in masa la societatile care au fuzionat prin
absorbtie cu Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A.
Bucuresti;
- infiintarea de societati mixte cu parteneri strategici pentru realizarea
principalelor proiecte privind retehnologizarea, cresterea factorilor de
recuperare, investitii etc.;
- cotarea la Bursa de valori a actiunilor emise de Societatea Nationala a
Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti.
Corporatizarea efectiva a Societatii Nationale a Petrolului
"Petrom" - S.A. Bucuresti se va incheia in luna iulie 1998. Pana la
sfarsitul anului se va elabora studiul de fezabilitate pentru privatizarea
partiala a societatii comerciale.
Regia Autonoma a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias va fi, intr-o
prima etapa, transformata in societate nationala, in interiorul careia vor fi
separate componentele functionale.
Ulterior vor avea loc externalizari si transformari in societati comerciale
ale unor componente, precum si transformarea in societate nationala a
sistemului de transport.
Va fi derulata privatizarea/concesionarea societatilor comerciale rezultate
din actuala structura.
B. Sectorul minier
Se va finaliza actiunea de reorganizare a regiilor autonome din sector, in
conformitate cu Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/1997, aprobata si
modificata prin Legea nr. 207/1997, cu modificarile ulterioare, prin
transformarea in societati/companii nationale a Regiei Autonome a Huilei
Petrosani si a Regiei Autonome a Cuprului Deva.
Programul de restructurare a fostelor regii autonome din domeniul
mineritului, coordonat de Ministerul Industriei si Comertului si inceput in
cursul anului 1997, va fi accelerat, principalele obiective urmarite fiind:
- finalizarea studiilor-diagnoze complexe ale fiecarui obiectiv, pentru a
se stabili o reala ierarhizare a exploatarilor miniere;
- stabilirea unui program gradual privind conservarea si inchiderea
exploatarilor miniere nerentabile. Acest program va fi coordonat de Agentia
Nationala pentru Dezvoltarea si Implementarea Programelor de Reconstructie din
Zonele Miniere;
- externalizarea exploatarilor miniere eficiente si transformarea lor in
societati comerciale pe actiuni, in vederea privatizarii acestora;
- retehnologizarea exploatarilor, cu conditii geologico-miniere favorabile,
in vederea eficientizarii lor;
- stabilirea, in functie de interesul national, a exploatarilor miniere si
a substantelor minerale utile, pentru care se vor acorda subventii,
urmarindu-se scaderea continua a cuantumului acestora.
Programul de privatizare a fostelor regii autonome din domeniul mineritului
va avea in vedere urmatoarele:
- stabilirea unui program de restructurare-privatizare pentru fiecare
societate/companie nationala din domeniul mineritului, care sa tina seama de
specificul fiecareia, de caracterul strategic al unora dintre acestea, pentru a
se stabili cea mai adecvata metoda de privatizare;
- privatizarea, in prima etapa, a societatilor/companiilor nationale cu
activitate profitabila, care nu necesita subventii de la bugetul de stat si
pentru care s-ar gasi relativ usor investitori strategici. In aceasta categorie
intra Societatea Nationala a Sarii Bucuresti, pentru care se va realiza
corporatizarea si se va elabora studiul de fezabilitate in vederea
privatizarii. Se are in vedere si posibilitatea armonizarii privatizarii
Societatii Nationale a Sarii Bucuresti cu cea a societatilor comerciale din
domeniul chimiei, care sunt beneficiare ale produselor miniere;
- privatizarea, in principal, prin negociere directa cu investitori
straini, a minelor, avand in vedere capitalurile sociale mari, necesitatea unor
investitii substantiale pentru retehnologizarea si cresterea nivelului de
valorificare a materiei prime;
- atragerea de investitori strategici pentru retehnologizarea exploatarilor
miniere care pot deveni astfel eficiente.
Referitor la societatile comerciale din domeniul cercetarii geologice, la
care procesul de privatizare se afla intr-un stadiu mai avansat, se va avea in
vedere oferirea spre vanzare a unor pachete de actiuni semnificative unui
investitor sau grup de investitori sau, urmand ca salariatii sa aiba
posibilitatea cumpararii de actiuni prin metoda E.S.O.P. sau M.E.B.O. In cadrul
acestui domeniu trebuie acordata o atentie speciala modului de privatizare a
societatilor comerciale care, prin specificul activitatii, au caracter
strategic (Societatea Comerciala "Prospectiuni" - S.A. Bucuresti,
Societatea Comerciala "Minexfor" - S.A. Deva).
C. Sectorul productiei de aparare
Privatizarea agentilor economici din sectorul productiei de aparare, in
perioada 1998-2000, se va face, in baza hotararii Consiliului Suprem de Aparare
al Tarii, astfel:
- Regia Autonoma "Arsenalul Armatei", Regia Autonoma
"Rami-Dacia" si Regia Autonoma "Rasirom" vor ramane in
proprietatea statului;
- agentii economici din cadrul Regiei Autonome pentru Productia de Tehnica
Militara "Ratmil" pot fi privatizati partial;
- ceilalti agenti economici pot fi privatizati in totalitate.
Agentii economici supusi procesului de privatizare au obligatia de a pastra
capacitatile de productie cuprinse in Inventarul sectorului productiei de
aparare, in conditiile reglementate prin lege.
D. Bunuri de consum
Accelerarea procesului de privatizare a societatilor comerciale din acest
domeniu se poate realiza prin:
- divizarea, inainte de privatizare, a societatilor comerciale din
categoria intreprinderilor mari, cu amplasare geografica raspandita in mai
multe localitati, si vanzarea actiunilor acestora prin negociere directa;
- vanzarea prin licitatie cu strigare, in cazul societatilor comerciale din
categoria intreprinderilor mici si mijlocii;
- oferta publica de vanzare, la societatile comerciale care nu se
privatizeaza prin alte metode;
- scoaterea la vanzare pe piata extrabursiera;
- conversia datoriilor societatilor comerciale cu datorii mari catre
diversi creditori;
- vanzarea activelor aflate in conservare;
- declansarea procedurii de lichidare, potrivit Legii nr. 31/1990,
republicata, sau a procedurii de faliment, conform Legii nr. 64/1995, cu
modificarile ulterioare, pentru societatile comerciale cu datorii si fara
posibilitati de redresare, sau conversia datoriilor in actiuni.
In sectorul celuloza si hartie se va privatiza cel putin 20% din capitalul
social detinut de Fondul Proprietatii de Stat.
Pentru societatile comerciale mari, cu grad redus de atractivitate si care
detin in patrimoniu capacitati de productie oprite, fara posibilitatea
repornirii, sau investitii in curs de realizare ce nu pot fi finalizate din
lipsa de resurse, strategia de privatizare va avea in vedere separarea acestor
capacitati inactive de capacitatile viabile, ale caror actiuni se vor oferi la
vanzare prin oricare metoda.
In sectorul societatilor comerciale cu profil de prefabricate, strategia va
avea in vedere vanzarea de active independente sau privatizarea cu
posibilitatea schimbarii obiectului de activitate.
E. Electrotehnica si electronica
Pentru societatile comerciale din acest sector, privatizarea trebuie
initiata cu acele societati comerciale care au inregistrat rezultate
economico-financiare pozitive si care au activitate de export.
Sunt considerate prioritati de privatizare:
- industria de motoare, generatoare si transformatoare, care participa la
modernizarea productiei si distributiei energetice;
- industria de cabluri si conductoare electrice, care are un rol important
in dezvoltarea programului de telecomunicatii;
- calculatoare si alte echipamente electrice pentru programul national de
informatizare;
- aparatura si instrumente medicale necesare programului de sanatate;
- materiale electrice pentru productia de motoare si vehicule necesare
dezvoltarii industriei de autoturisme;
- industria de automatizare.
In ceea ce priveste privatizarea societatilor comerciale cu profil de
informatica, aceasta se va face in baza unei strategii specifice, care sa
asigure cu precadere atragerea de investitori strategici, recunoscuti pe plan
mondial, astfel incat sa se pastreze obiectul de activitate si sa se
diversifice sfera serviciilor informatice.
F. Constructii de masini
Strategia de privatizare a sectorului constructiilor de masini comporta
doua aspecte:
a) privatizarea societatilor comerciale la care statul este principalul
actionar;
b) crearea unui sector privat prin, stimularea dezvoltarii sectorului
intreprinderilor mici si mijlocii.
In sectoarele: tractoare si masini agricole, autovehicule, echipament
energetic, se are in vedere corelarea strategiei de privatizare cu strategia de
restructurare, procesul de privatizare urmand sa se desfasoare paralel cu
restructurarea tehnologica a acestora.
Pentru anumite societati comerciale, aflate in procesul de privatizare, se
va avea in vedere atragerea de investitori strategici sau pastrarea unui pachet
de actiuni de control.
G. Siderurgie, metalurgie
Privatizarea societatilor comerciale din sectorul metalurgic se va realiza
prin aplicarea unor metode combinate, justificata de necesitatea efectuarii
unor investitii semnificative pentru modernizarea si retehnologizarea acestora.
Prin metode combinate, se are in vedere vanzarea de actiuni prin negociere
directa, plasarea de actiuni prin G.D.R., oferta publica.
Procesul de privatizare pentru societatile comerciale mari se va realiza cu
consultanta de specialitate din strainatate.
Programul de privatizare va trebui sa prevada perioade corespunzatoare, in
vederea asigurarii calitatii procesului de privatizare a unor societati
comerciale cu capital social foarte mare.
Avand in vedere importanta acestor societati comerciale in economie, se va
analiza oportunitatea pastrarii actiuni nominative de control.
Intrucat interesul pentru societatile comerciale din sectorul metalurgic
este restrans, urmare si a unei politici de preturi practicate de regiile
autonome pentru livrarea de energie electrica si gaze, se va definitiva
strategia de ramura, care va trebui sa solutioneze problemele privind nivelul
productiei, restructurarea si retehnologizarea, precum si reconversia
personalului si solutionarea problemelor sociale.
H. Chimie, petrochimie
Prin infiintarea Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" -
S.A. Bucuresti si prin existenta, in afara acesteia, a celor 8 rafinarii
independente s-au creat bazele unui mediu concurential real al acestui sector
de activitate.
Strategia de privatizare are in vedere urmatoarele obiective principale:
- cresterea ponderii societatilor comerciale mari privatizate in totalul
societatilor comerciale existente in sector;
- atragerea capitalului strain, inclusiv prin intermedierea vanzarii unor
societati comerciale mari de catre banci de investitii pe piata de capital
internationala ("Rafo" - S.A. Onesti, "Solventul" - S.A.
Timisoara);
- imbunatatirea managementului societatilor comerciale si realizarea unui
management performant;
- crearea unor societati comerciale flexibile si dinamice, adaptabile
mediului concurential.
In ramura industriei chimice si petrochimice se va urmari privatizarea a
cel putin 50% din capitalul social ramas de privatizat, prin toate metodele de
privatizare prevazute de lege.
In sectorul de rafinarii si petrochimie se prevede privatizarea
rafinariilor mari, cu prioritate a Societatii Comerciale "Petromidia"
- S.A. Navodari, a rafinariilor mici si a principalelor combinate petrochimice.
In sectorul ingrasamintelor chimice se are in vedere privatizarea integrala
a societatilor comerciale producatoare si finalizarea procesului de lichidare a
doua societati comerciale.
In sectorul de produse anorganice se are in vedere privatizarea
societatilor comerciale mari cu consumuri energetice mari, cum sunt:
"Chimcomplexa - S.A. Borzesti, "Uzinele Sodice" - S.A. Govora si
"Upsom" - S.A. Ocna Mures.
La societatile comerciale strategice: "Conpet" - S.A. Ploiesti,
"Oil Terminal" - S.A. Constanta, "Petromidia" - S.A.
Constanta, Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A.
Bucuresti si la cele care au capacitati pentru productia de aparare se va
pastra actiunea nominativa de control.
2. Agricultura
In acest sector se intentioneaza sa se promoveze dezvoltarea pietei
funciare, in special prin aplicarea cadrului legal existent in ceea ce priveste
proprietatea asupra pamantului si stabilirea unui sistem de inregistrare
funciara si pregatirea cadastrului.
In paralel se va dezvolta cadrul institutional. In acest sens, prioritatile
includ modernizarea comercializarii cerealelor si a capacitatilor portuare,
stabilirea unor categorii de calitate si a unor standarde la nivel
international, dezvoltarea cercetarii agricole, implementarea si aplicarea
normelor de control veterinar si fitosanitar, prin extinderea si modernizarea
retelei de laboratoare pentru combaterea daunatorilor si bolilor din sectorul
vegetal si animal, precum si prin dezvoltarea unui sistem de finantare rurala.
Totodata se vor reface unele sisteme de irigatii, alaturi de transferul
gestionarii acestora catre asociatiile utilizatorilor de apa si de
intensificarea politicii de recuperare a costurilor.
Se considera oportuna prevederea finantarii din surse externe a unui
proiect de realizare a unei retele de distributie a ingrasamintelor chimice,
activitate care prezinta o atractivitate deosebita pentru privatizare.
In vederea obtinerii suportului financiar pentru proiectele mentionate,
trebuie indeplinite urmatoarele conditii: finalizarea restructurarii sectorului
de exploatare a lucrarilor de imbunatatiri funciare, crearea unui cadru
institutional adecvat, definitivarea strategiei acestui sector.
In vederea realizarii reformelor in acest sector Programul de investitii
publice pentru perioada 1998-2000 prevede continuarea si finalizarea urmatoarelor
programe, considerate ca fiind prioritare:
- dezvoltarea rurala a unor zone-pilot: montana, colinara si de campie;
- protectia mediului-conservarea resurselor naturale de sol si apa-,
exploatarea durabila a fondului funciar agricol;
- refacerea si completarea sistemului de aparare impotriva inundatiilor a
populatiei, localitatilor si terenurilor din Lunca Dunarii, inclusiv a
sistemului de monitorizare in scopul asigurarii sigurantei in exploatare,
urmand a se stabili:
- reabilitarea irigatiilor in sistemele viabile;
- modernizarea si redefinirea retelei de laboratoare specifice agriculturii
si industriei alimentare, care deservesc activitati de interes public in
domeniile: protectia plantelor, fitosanitar, controlul calitatii semintelor,
reproductia si selectia animalelor, sanitar-veterinar, controlul produselor
agroalimentare etc.;
- restructurarea distributiei marfurilor in Romania, prin crearea
sistemului national al pietelor de gros pentru produse hortiviticole, pentru care
se va apela la sprijin financiar extern.
Privatizarea societatilor comerciale din agricultura are in vedere
finalizarea vanzarii actiunilor sau activelor, precum si aplicarea metodelor de
conversie a datoriilor in actiuni pentru societatile comerciale prestatoare de
servicii pentru agricultura de tip "Agromec", a celor de crestere a
pasarilor si porcilor, a celor din industria alimentara, precum si pentru
societatile de tip "Comcereal" si "Cerealcom".
Se va avea in vedere totodata crearea cadrului legislativ pentru
privatizarea societatilor comerciale care detin terenuri agricole (foste I.A.S.
si altele); vor fi, de asemenea, privatizate si unele activitati din domeniul
sanitar-veterinar.
Societatile comerciale din sectorul agroalimentar vor fi oferite la
privatizare, avandu-se in vedere privatizarea cu prioritate a celor atractive.
Pentru rambursarea datoriilor unor societati comerciale din domeniul
agriculturii, industriei alimentare si din comertul cu cereale se va proceda la
vanzarea prin licitatie a activelor acestora. Va fi stimulat acest mod de
privatizare, prin acordarea de facilitati la vanzarea activelor in conservare,
a celor nefolosite si a celor care nu afecteaza activitatea de baza a
societatii comerciale.
Va fi finalizat, de asemenea, procesul de restructurare a regiilor autonome
din agricultura, urmand ca societatile comerciale rezultate sa intre in
procesul de privatizare.
3. Transporturi
In perspectiva integrarii in piata interna europeana, Romania este interesata
sa valorifice avantajul situarii sale la intersectia unor importante coridoare
de transport europene: Autostrada Nord-Sud; Canalul Rhin-Main-Dunare,
legaturile feroviare, rutiere si maritime cu Asia.
Strategia de dezvoltare a infrastructurii in acest sector urmareste:
- stoparea deteriorarii sistemului, prin reabilitarea drumurilor si a
mijloacelor de transport;
- incurajarea concurentei dintre sectoarele de transport, pentru
imbunatatirea calitatii serviciilor si a costurilor, cu o recuperare sporita a
costurilor de la beneficiari;
- modernizarea sistemelor de siguranta a navigatiei pe Dunare, astfel incat
acestea sa devina compatibile cu normele europene;
- modernizarea si dezvoltarea infrastructurii, a echipamentelor si
vehiculelor, pentru integrarea graduala in sistemul Uniunii Europene;
- lansarea programelor de autostrazi si cai ferate, situate pe marile
coridoare de transport nord-sud si est-vest;
- dezvoltarea sistemelor de transport combinat;
- stimularea dezvoltarii accelerate a transporturilor containerizate de
marfuri;
- cresterea participarii sectorului privat in operatiunile si managementul
serviciilor de transport;
- stimularea dezvoltarii activitatilor comerciale in zonele libere, deja
existente in porturi si aeroporturi;
- atragerea finantarii externe pentru constructia si concesionarea pe
termen lung a exploatarii de autostrazi, canale navigabile, dezvoltari portuare
si aeroportuare;
- incredintarea unor agenti economici cu capital de stat sau privat,
specializati, a unor activitati auxiliare obiectului de activitate al regiilor
autonome;
- infiintarea unor agenti economici, societati comerciale cu capital
initial de stat, prin desprinderea unor activitati din cadrul regiilor
autonome.
In sectoarele de infrastructura, caracterizate prin prezenta monopolurilor
de stat, se va actiona pentru separarea utilitatilor publice in segmente care
sunt monopoluri naturale si in segmente pentru care concurenta este posibila si
se va urmari ca managementul monopolurilor naturale sa se realizeze pe
principii comerciale, fixandu-se obiective financiare si raspunderi clare.
Pentru perioada 1998-2000, Programul de investitii publice in sectorul
transporturi prevede realizarea urmatoarelor obiective considerate ca fiind
prioritare:
- reabilitarea si modernizarea cailor ferate romane pe traseul coridorului
IV;
- realizarea autostrazii de legatura pe coridorul IX;
- lucrari de completare a digului de nord in Portul Constanta-Sud.
In acest context privatizarea societatilor comerciale din transporturi va
avea in vedere corelarea cu investitiile in infrastructuri, pentru a permite
dezvoltarea si realizarea unui grad de compatibilitate cu sistemele de
transporturi din Uniunea Europeana.
Privatizarea societatilor comerciale din transporturi va fi efectuata, cu
precadere, prin vanzarea integrala a pachetului de actiuni, prin licitatie sau
prin vanzarea actiunilor pe piata de capital nationala sau internationala,
bursiera sau extrabursiera, dupa caz. Actiunile societatilor comerciale de
reparatii si constructii feroviare vor fi vandute pe pietele secundare de
capital. Totodata se va proceda la privatizarea societatilor comerciale
rezultate prin restructurarea Regiei Autonome "Aeroportul Bucuresti-Baneasa".
In domeniul transportului maritim se vor avea in vedere doua obiective
principale privind procesul de restructurare si privatizare a companiilor de
navigatie. Pe de o parte, mentinerea unei capacitati de transport maritim cat
mai mari, sub operarea companiilor romanesti, iar pe de alta parte, mentinerea
unui control al statului numai pentru realizarea nevoilor strategice si de
aparare a tarii si pentru valorificarea potentialului porturilor romanesti.
Restructurarea actualelor trei companii de navigatie se va face prin
infiintarea unei companii nationale de transport maritim, cu nave provenite de
la "Navrom", "Petromin" si "Romline", a unei
companii specializate in transportul de containere, cu nave provenite de la
"Romline", si a unei agentii de personal navigant. Compania nationala
urmeaza a se privatiza ulterior, cu pastrarea actiunii nominative de control.
Patrimoniul ramas la cele trei companii va fi privatizat in totalitate, in
mai multe etape. Initial se va proceda la transformarea contractelor de
inchiriere (bare-boat) a navelor in contracte de vanzare, intr-un termen de
maximum un an. In urmatoarea etapa se va proceda la divizarea companiilor si la
privatizarea societatilor comerciale rezultate din aceasta.
Companiile formate prin restructurarea celor trei companii actuale vor
putea sa-si protejeze navele, prin infiintarea unor filiale si transferarea
navelor acestor filiale. In acest sens, se va elabora o metodologie care
urmeaza sa fie aprobata, prin ordin comun, de catre ministerele cu atributii in
acest domeniu.
Pentru protejarea navelor si intarirea pozitiei pe piata a companiilor
nou-formate, a filialelor acestora sau a subsidiarelor, precum si a companiilor
private care au preluat nave in procesul de privatizare, va fi adoptat cadrul
legal necesar instituirii regimului special pentru activitatea de transport
maritim international.
4. Comunicatii
Dezvoltarea economiei de piata presupune crearea unui sistem de
telecomunicatii competitiv, in concordanta cu cererea manifestata in acest
domeniu.
Tinand seama de existenta, in prezent, a 3 milioane de linii, partial uzate
fizic si tehnic, si de necesitatea largirii retelei la peste 5 milioane de
linii pana in anul 2005, Romania are nevoie de investitii, in urmatorii 7 ani,
de aproape 5-7 miliarde dolari S.U.A., in conditiile in care cresterea
economica va depinde in mod critic de modernizarea si de largirea retelei de
telecomunicatii.
Luand in considerare investitiile foarte mari, necesare pentru indeplinirea
acestor obiective, este esentiala participarea sectorului privat, care sa
permita atat largirea sistemelor de operare existente, cat si crearea unui
mediu competitiv.
In acest scop, strategia de dezvoltare a sectorului de comunicatii consta
in:
- privatizarea Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A. si a Regiei Autonome
"Radiocomunicatii";
- definirea politicilor de reglementare, pentru a realiza o mai mare
transparenta a politicii tarifare, eliminarea progresiva a transsubventiilor si
stabilirea reglementarilor pentru licente;
- infiintarea unei agentii de reglementare independenta pentru acest
sector.
Guvernul va stabili, de asemenea, fondul de dezvoltare a telecomunicatiilor
in zona rurala, pentru a promova sectorul privat in furnizarea de servicii de
telecomunicatii in aceste zone, pe baza de concesionari.
Pentru a asigura tuturor cetatenilor tarii accesul echitabil si
nediscriminatoriu la informatie, Programul de investitii publice pe perioada
1998-2000 cuprinde realizarea programelor de modernizare si extindere a
statiilor de transmisie radio si TV si programul de diversificare si
modernizare a serviciilor postale.
Privatizarea in acest domeniu va avea in vedere utilizarea ofertei publice,
oferindu-se spre vanzare pachete de actiuni foarte mici, urmand ca salariatii
sa aiba posibilitatea cumpararii acestora in conditii preferentiale.
Pentru prima faza a privatizarii Societatii Nationale de Telecomunicatii
"Romtelecom" - S.A. se preconizeaza vanzarea a 35% din actiuni catre
un investitor strategic, iar in a doua faza, vanzarea restului de actiuni prin
metode combinate.
Regia Autonoma "Posta Romana" se va transforma in companie
nationala, iar in vederea privatizarii se va proceda la emiterea de G.D.R./E.D.R.
si la oferta publica de vanzare. Se preconizeaza ca salariatilor sa li se vanda
5% din pachetul de actiuni.
In ceea ce priveste restructurarea si privatizarea Regiei Autonome
"Radiocomunicatii", Guvernul are in vedere transformarea acesteia
intr-un nucleu al viitoarei competitii in domeniul telefoniei de baza.
Regia Autonoma "Inspectoratul General al Comunicatiilor" se va
transforma in Agentia Nationala de Comunicatii.
5. Sectorul bancar si de asigurari
In Romania opereaza 42 de banci, din care 5 banci comerciale, la care
statul detine actiuni, deruleaza aproape 70% din creditele comerciale si din
depozitele la termen. Obiectivele privatizarii sistemului bancar vizeaza
cresterea implicarii bancilor in economia reala, a sigurantei si eficientei
sistemului bancar, in vederea sprijinirii cresterii economice si a dezvoltarii
intreprinderilor mici si mijlocii. Actiunile principale care urmaresc
indeplinirea acestor obiective sunt:
- imbunatatirea si intarirea capacitatii de reglementare, supraveghere si
control al bancilor de catre Banca Nationala a Romaniei;
- privatizarea bancilor comerciale;
- extinderea si modernizarea retelei informationale, in scopul dezvoltarii
si diversificarii serviciilor.
Pentru anul 1998, Guvernul intentioneaza sa privatizeze doua banci:
"Banc-Post" - S.A. si Banca Romana de Dezvoltare - S.A. Banca
Agricola - S.A. parcurge un program de restructurare in conformitate cu
prevederile ordonantelor de urgenta ale Guvernului nr. 43/1997 si nr. 48/1997,
fiind demarat si procesul de privatizare. Banca Romana de Comert Exterior -
S.A. si Banca Comerciala Romana - S.A. se afla in proces de pregatire in
vederea privatizarii in cursul anului 1999.
In ceea ce priveste cele doua societati de asigurare-reasigurare, la care
statul detine actiuni, acestea vor parcurge un proces de majorare a capitalului
social, urmat de privatizare prin oferta publica.
6. Cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
Pornind de la aplicarea modelului de dezvoltare economica, bazat pe
inovare, in care elementul central cu rol strategic este reprezentat de
activitatea de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica (C-D),
prioritatile imediate si de perspectiva, in plan national si sectorial, care se
vor urmari prin politica in domeniul C-D, vor fi in directa concordanta cu
urmatoarele obiective strategice majore:
- dezvoltarea unei infrastructuri institutionale, cu rol de interfata intre
cercetare si invatamant, la nivel national si regional;
- cresterea capacitatii de elaborare si implementare a politicilor in
domeniu si corelarea acestora cu celelalte politici guvernamentale;
- stimularea inovarii si promovarea acesteia, crearea de mecanisme si
instrumente institutionale si financiare, menite sa asigure absorbtia inovarii;
- stimularea implicarii organizatiilor neguvernamentale in implementarea
diverselor programe;
- dezvoltarea parteneriatului international in domeniu, in special prin
participarea la programele europene;
- sporirea ofertei de informatii si initierea unei retele de informatii.
Masurile principale, prevazute pentru realizarea obiectivelor in domeniul
cercetarii, sunt:
- dotarea institutelor de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
la nivelul obiectivelor si performantelor urmarite;
- abordarea unor programe de cercetare interdisciplinare, de importanta
nationala;
- cooperarea stiintifica internationala;
- dezvoltarea resurselor umane.
Programul de investitii in domeniul cercetarii pentru perioada 1998-2000
necesita o sustinere financiara de 601,4 miliarde lei, din care 122,5 miliarde
lei pentru anul 1998, posibilitatile interne prognozate fiind de 29,6 miliarde
lei. Pentru a asigura realizarea programelor in acest sector se impune
atragerea de surse externe, in completarea necesarului.
Privatizarea in domeniul cercetarii-dezvoltarii va avea in vedere oferirea
spre vanzare a unor pachete de actiuni semnificative unui investitor sau grup
de investitori, urmand ca salariatii sa aiba posibilitatea cumpararii de
actiuni, prin metoda E.S.O.P. sau M.E.B.O. Va fi luata in considerare si
posibilitatea gruparii unei societati comerciale din domeniul cercetarii cu o
societate comerciala cu care intretine raporturi contractuale in domeniul
cercetarii aplicative sau fundamentale. De asemenea, nu va fi exclusa
posibilitatea gruparii unor societati comerciale din domeniul cercetarii cu
alte societati comerciale care proiecteaza infiintarea de parcuri tehnologice.
Avand in vedere caracterul strategic al activitatii de cercetare-dezvoltare
si conditiile specifice in care se reorganizeaza acest domeniu, vanzarea
actiunilor societatilor comerciale cu profil de cercetare-dezvoltare se va face
cu respectarea urmatoarelor prevederi, care vor fi cuprinse in contractul de vanzare-cumparare
de actiuni:
- pastrarea in custodia societatii comerciale cu profil de
cercetare-dezvoltare, care se privatizeaza, a rezultatelor cercetarii, definite
prin Ordonanta Guvernului nr. 58/1997, realizate de societatea comerciala pana
la data privatizarii din fondurile publice, cu obligatia ca, la solicitarea
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei sau a altor solicitanti care au avizul
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, sa fie puse la dispozitie acestora;
- pastrarea profilului de cercetare stiintifica al societatii comerciale
pentru o perioada de minimum 5 ani de la data privatizarii.
7. Mediu
Strategia in acest domeniu prevede integrarea cerintelor de mediu in
strategiile de dezvoltare, astfel incat proiectele de dezvoltare si de
privatizare, indiferent de sector, sa includa componente investitionale
obligatorii pentru asigurarea respectarii reglementarilor si standardelor de
mediu.
Planul national de actiune pentru protectia mediului prevede obiectivele si
masurile ce trebuie realizate pe termen scurt, mediu si lung in fiecare dintre
sectoarele economice si sociale.
Avand in vedere ca strategia de dezvoltare a Romaniei implica si asigurarea
protectiei biodiversitatii, Guvernul considera ca eforturile investitionale in
procesul de restructurare si retehnologizare trebuie sa acopere, concomitent,
realizarea cerintelor de mediu, in conformitate cu standardele admise pe plan
european, prin achizitionarea tehnologiilor performante, precum si
reconsiderarea modelelor de productie si de consum, potrivit tendintelor pe
plan mondial.
Costul estimat al promovarii prioritatilor de mediu este de aproximativ 600
milioane dolari S.U.A., iar pentru implementarea integrala a masurilor din
Planul national de actiune pentru protectia mediului vor fi necesare resurse
substantiale de la partenerii internationali.
Guvernul este interesat, de asemenea, ca eforturile investitionale, in mod
deosebit cele cu aport extern, sa fie mai bine corelate si focalizate pe
obiective prioritare si de importanta majora, sub aspect economic, ecologic si
de sanatate publica.
Pentru perioada 1998-2000, urmatoarele proiecte sunt de importanta
deosebita, pentru realizarea lor solicitandu-se sprijin financiar extern:
- reconstructia ecologica a unor terenuri din fondul forestier, afectate de
poluare industriala, in perimetrele Zlatna si Copsa Mica;
- atenuarea fenomenelor de seceta si de desertificare din sudul Olteniei,
prin crearea perdelelor forestiere de protectie pentru ameliorarea conditiilor
de mediu;
- alimentarea cu apa pentru Odorhei - Copsa Mica;
- Acumularea Azuga, judetul Prahova;
- Acumularea Ogrezeni, judetul Giurgiu;
- Canal Siret - Baragan, etapa I, judetul Vrancea.
Pentru diminuarea problemelor de mediu, care ar ingreuna privatizarea unor
societati comerciale, se preconizeaza alocarea unor fonduri de la buget pentru
proiectele de investitii prevazute in Programul national de actiuni pentru
protectia mediului.
Pentru a facilita planul investitional, Guvernul intentioneaza sa
restructureze doua regii autonome: Regia Autonoma "Apele Romane" si
Regia Nationala a Padurilor.
Restructurarea celor doua regii autonome va permite o mai buna reglementare
a accesului utilizatorilor la resursele de apa si paduri, o exploatare
rationala a apelor si, in limitele posibilitatilor, a padurilor, precum si
protectia si conservarea acestor resurse, pentru a asigura o dezvoltare
durabila a societatii.
Regia Autonoma "Apele Romane" se va reorganiza, pornind de la
necesitatea separarii activitatilor de reglementare de cele economice,
mentinandu-se, totodata, principiul gospodaririi apelor pe bazine hidrografice.
Astfel vor fi infiintate 11 companii bazinale de gospodarire a apelor,
organizate la nivelul bazinelor hidrografice: Prut, Siret, Arges-Vedea, Olt,
Jiu, Mures, Somes-Tisa, spatiul Banat, Dobrogea-Litoral si Ialomita-Buzau si
Crisuri, in coordonarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Companiile bazinale vor prelua drepturile si obligatiile ce reveneau Regiei
Autonome "Apele Romane" si filialelor sale teritoriale, in ceea ce
priveste conservarea, dezvoltarea si protectia resurselor de apa si aplicarea
mecanismului economico-financiar in domeniul apelor. Apele apartinand
domeniului public, bunurile proprietate publica a statului, reprezentand
baraje, diguri, lucrari de regularizare, cladiri, alte lucrari de gospodarire a
apelor, cu anexele acestora, inclusiv terenurile aferente, aflate in prezent in
administrarea Regiei Autonome "Apele Romane", se vor concesiona, de
catre Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, companiilor bazinale
de gospodarire a apelor. Aceste companii vor fi singurele in drept de a incasa,
in calitate de unic furnizor, pretul apei brute de suprafata si subterane, pretul
agregatelor minerale extrase din albiile minore ale cursurilor de apa, livrate
utilizatorilor interni si externi, precum si de a incasa tarifele pentru
serviciile de gospodarire a apelor. Dat fiind caracterul lucrarilor de
gospodarire, si anume de interes public, finantarea programului de investitii
si de retehnologizare se asigura din surse proprii, credite bancare si, in
completare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului.
Regia Nationala a Padurilor se va restructura, in mai multe etape, ultima,
dupa finalizarea aplicarii Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare. De asemenea, se va realiza actiunea de
privatizare a unor activitati care nu sunt legate de lucrarile silvotehnice
specifice gospodaririi durabile a padurilor (ateliere de impletituri,
fazanerii, pastravarii, centre de prelucrare si valorificare a fructelor de
padure si a ciupercilor comestibile, activitatea de valorificare a vanatului).
8. Comert
Privatizarea societatilor comerciale din domeniul comertului va continua
prin aplicarea combinata a vanzarii de actiuni cu vanzarea de active.
Societatile comerciale cu capital social mai mare de 18 miliarde lei se vor
privatiza prin negociere directa, indiferent de marimea pachetului de actiuni
detinut de Fondul Proprietatii de Stat la aceste societati.
Avand in vedere caracterul social al activitatii desfasurate de societatile
comerciale din domeniul comertului cu carte si cu produse de papetarie
(librarii), acestea se vor privatiza, cu prioritate, prin negociere directa cu
asociatiile salariatilor si membrii conducerii din aceste societati, prin
vanzarea de active cu prioritate catre locatari sau asociati sau transformarea
contractelor de inchiriere, locatie de gestiune sau asociere in participatiune,
in leasing imobiliar cu clauza irevocabila de vanzare.
In situatia in care unele active ale societatilor comerciale nu sunt in
administrare directa, Fondul Proprietatii de Stat va analiza optiunile
exprimate de cei care folosesc activele si va decide vanzarea acestora catre
locatari sau asociati ori incheierea unui contract de leasing imobiliar cu
clauza irevocabila de vanzare.
Privatizarea societatilor comerciale farmaceutice se va realiza prin
aplicarea combinata a vanzarii de actiuni cu vanzarea de active. Vanzarea
pachetului de actiuni se va realiza prin metoda negocierii directe. Vanzarea
activelor - farmacii se va efectua cu prioritate catre locatarii care le
administreaza in prezent, in baza unor contracte de inchiriere, de locatie de
gestiune sau de asociere in participatiune.
In contractele de vanzare-cumparare de actiuni sau de active, precum si in
contractele de leasing imobiliar cu clauza ferma de cumparare pentru societatile
comerciale din domeniul comertului cu carte si cu produse de papetarie
(librarii) si pentru societatile comerciale farmaceutice, se vor include clauze
privind mentinerea profilului de activitate.
9. Turism
Privatizarea societatilor comerciale din turism se va realiza prin metode
combinate, in functie de marimea si potentialul acestora, structura
actionariatului, modul de administrare a activelor, specificul activitatii,
existenta bunurilor nationalizate, urmarindu-se atragerea de investitori
strategici, recunoscuti pe plan international.
In acest scop, se va avea in vedere aplicarea urmatoarelor masuri:
1. Pentru societati comerciale din turism, la care Fondul Proprietatii de
Stat detine peste 50% din capitalul social:
a) societati comerciale mici (capital social pana la 2,5 miliarde lei):
- vanzarea actiunilor, prin licitatie sau negociere directa. In caz de
insucces, se vor oferi spre vanzare active;
- vanzarea catre locatar sau asociat, dupa caz, fara licitatie sau incheierea
unui contract de leasing imobiliar cu clauza irevocabila de vanzare, pentru
societatile comerciale cu contracte de locatie, inchiriere sau asociere in
participatiune. Daca nu se concretizeaza nici una dintre aceste variante,
Fondul Proprietatii de Stat va oferi spre vanzare, prin licitatie, actiunile
sau activele societatii comerciale respective;
b) societati comerciale mijlocii (capital social de la 2,5 pana la 18
miliarde lei):
- vanzarea actiunilor, prin licitatie, cu respectarea conditiilor de
publicitate, in conformitate cu prevederile legale. In caz de insucces, se va
declansa divizarea societatii comerciale in cauza, pe structura unui activ sau
grupuri de active, urmand sa fie oferite la vanzare ori sa se constituie
societati mixte pe structura activelor (lanturi hoteliere);
- transformarea contractelor de locatie a gestiunii, inchiriere, asociere
in participatiune in contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabila de
vanzare;
c) societati comerciale mari (capital social peste 18 miliarde lei):
- vanzarea actiunilor prin negociere directa. In caz de insucces, se va
declansa divizarea societatii in cauza, pe structura unui activ sau grupuri de
active, urmand a fi oferite la vanzare;
- transformarea contractelor de locatie a gestiunii, de inchiriere,
asociere in participatiune in contracte de leasing imobiliar cu clauza
irevocabila de vanzare. Daca sistemul nu este fezabil, se va proceda la
vanzarea prin licitatie a actiunilor sau a activelor societatilor comerciale respective.
La societatile comerciale mari si mijlocii, care detin in patrimoniu active
(hoteluri si restaurante), in orasele mari sau pe litoral, se poate declansa
procedura de divizare pe structura unui activ sau a unor grupuri de active,
inainte de initierea vanzarii actiunilor acestor societati comerciale.
2. Pentru societatile comerciale la care Fondul Proprietatii de Stat detine
sub 50% din capitalul social se va proceda la vanzare prin oferta publica,
negociere directa sau licitatie, dupa caz.
3. Situatii speciale:
a) societatile comerciale cu profil balneoclimateric, care functioneaza in
statiunile balneare, se vor privatiza prin vanzarea intregului pachet de
actiuni detinut de Fondul Proprietatii de Stat, indiferent de marimea acestuia,
prin negociere directa, in vederea valorificarii factorilor terapeutici
naturali si mentinerii integritatii statiunilor balneoclimaterice;
b) societatile comerciale care detin in patrimoniu cabane de creasta vor
oferi aceste active spre vanzare, prin negociere directa, sau vor incheia
contracte de leasing imobiliar cu clauza irevocabila de vanzare, care vor
contine prevederi contractuale privind mentinerea profilului de activitate.
Lista activelor-cabane de creasta se va stabili de catre Fondul Proprietatii de
Stat si Ministerul Turismului.
10. Administratie publica locala (societati comerciale infiintate in baza
deciziilor consiliilor locale si judetene)
Apartenenta sau neapartenenta activelor societatilor comerciale la
Patrimoniul national si muzeistic trebuie sa fie reglementata cu claritate prin
acte normative, pentru corectarea capitalului social, urmand ca activele ce nu
apartin Patrimoniului national si muzeistic sa se poata privatiza prin
licitatie cu strigare, negociere directa sau prin vanzare pe pietele de capital
organizate.
Se va delimita domeniul public in cazul societatilor comerciale care detin
terenuri agricole si al societatilor comerciale care detin retele edilitare
(foste intreprinderi de gospodarie oraseneasca sau comunala - I.G.O, I.G.C.) si
apoi se vor privatiza prin licitatie cu strigare sau prin vanzare pe pietele de
capital organizate.
In vederea privatizarii societatilor comerciale care exploateaza zacaminte
naturale, se va urgenta aparitia legii concesiunilor.
11. Sanatate
In ceea ce priveste strategia de privatizare, vor fi avute in vedere
modalitatile referitoare la furnizorii de serviciu, la modalitatea de
organizare si de finantare.
11.1. Privatizarea la nivelul furnizorilor de servicii medicale
Acesta se refera la:
a) schimbarea statutului proprietatii unitatilor medicale (cabinete,
dispensare, spitale), care se poate realiza doar dupa aparitia legii
proprietatii publice, care sa reglementeze natura patrimoniului de stat,
inchirierea sau concesionarea unitatilor medicale, inclusiv a spitalelor; acest
lucru este posibil si in cadrul legislativ existent, insa necesita o procedura
speciala;
b) desfasurarea de activitati medicale private in unitati publice este
posibila si in actualul cadru legislativ, urmand a fi facilitata de alte acte
normative propuse de catre Ministerul Sanatatii; ca prima etapa, se
preconizeaza privatizarea la nivelul unor sectii si servicii medicale
(laborator, radiologie);
c) privatizarea la nivelul serviciilor de intretinere (spalatorie, cantina,
intretinere/reparatii) este reglementata prin Hotararea Guvernului nr.
266/1997, fiind insa putin dezvoltata din motive ce tin atat de alte prevederi
legislative ce o limiteaza, cat si de slaba dezvoltare a sectorului privat in
acest domeniu; este prima etapa in domeniul privatizarii;
d) dotarea cu echipamente si aparatura medicala, prin operatiuni de
leasing;
e) privatizarea serviciilor de salvare medicala aeriana.
11.2. Privatizarea la nivelul finantarii
Aceasta se refera la posibilitatea data de Legea asigurarilor sociale de
sanatate, legea leasingului si de prevederile contractului-cadru de atragere de
noi resurse financiare rezultate din:
a) coplati pentru anumite servicii medicale;
b) plati de tarife;
c) obtinerea de fonduri din asigurarile private suplimentare;
d) aparitia platilor deductibile (in special in procesul compensarii
medicamentelor);
e) finantare combinata a operatiunilor de leasing (stat-privat).
In plus, sunt propuse in strategia de reforma a Ministerului Sanatatii o
serie de alte masuri aflate in diferite stadii de legiferare, care pot duce la
sporirea fondurilor private in sistemul sanitar, precum:
a) crearea de facilitati fiscale pentru companiile platitoare de asigurari
suplimentare de sanatate;
b) diminuarea fiscalitatii prin scutirea sau diminuarea impozitului cu sume
proportionale cu cele cheltuite pentru plata de bunuri si servicii medicale.
11.3. Privatizarea activitatii de management in sistemul de sanatate
Aceasta se poate realiza prin posibilitatea legala de a contracta servicii
specifice atat de catre spitale, cat si de catre fondurile de asigurari
(management privat al unitatilor si fondurilor publice), fiind propusa de
altfel in legislatia promovata de catre Ministerul Sanatatii introducerea pe
scara larga a contractului de management pentru conducerea unitatilor sanitare
si a caselor de asigurari sociale de sanatate.