HOTARARE Nr.
367 din 25 martie 2009
pentru aprobarea programelor
nationale de sanatate in anul 2009
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 202 din 31 martie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 48 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) In anul 2009, programele naţionale de sănătate
se derulează în mod distinct sau în comun de Ministerul Sănătăţii şi Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate, după caz.
(2) Programele naţionale de sănătate se finanţează de
la bugetul de stat, din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii, din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi prin
transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional
unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din alte surse, inclusiv din
donaţii şi sponsorizări, în condiţiile legii.
(3) Programele naţionale de sănătate prevăzute în
anexă reprezintă un ansamblu de acţiuni multianuale, organizate în scopul
evaluării, prevenirii, tratamentului şi controlului bolilor cu impact major
asupra stării de sănătate a populaţiei.
Art. 2. - (1) Structura programelor naţionale de
sănătate, obiectivele anuale şi necesarul de resurse ale acestora sunt
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Normele tehnice de realizare a programelor
naţionale de sănătate se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Art. 3. - (1) Programele naţionale de sănătate
prevăzute în anexă sunt elaborate, implementate şi coordonate la nivel naţional
de structurile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii.
(2) Atribuţiile structurilor de specialitate din cadrul
Ministerului Sănătăţii cu privire la elaborarea, implementarea şi coordonarea
programelor naţionale de sănătate sunt prevăzute în normele tehnice de
realizare a programelor naţionale de sănătate.
(3) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate
implementează şi derulează programele naţionale de sănătate prevăzute la lit. B
din anexă, conform strategiei aprobate de Ministerul Sănătăţii.
Art. 4. - (1) Coordonatorii regionali şi locali din
cadrul institutelor şi centrelor de sănătate publică, respectiv din cadrul
direcţiilor de sănătate publică asigură implementarea şi monitorizarea la nivel
regional, respectiv local a programelor prevăzute la lit. A din anexă.
(2) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, prin
casele de asigurări de sănătate, răspunde de asigurarea, urmărirea,
evidenţierea şi controlul utilizării fondurilor aprobate, precum şi de
monitorizarea, controlul şi analiza indicatorilor fizici şi de eficienţă pentru
programele prevăzute la lit. B din anexă.
(3) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate transmite
structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii prevăzute în
normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate, lunar, în
primele 10 zile ale lunii în curs pentru luna precedentă, indicatorii fizici şi
de eficienţă pentru programele prevăzute la lit. B din anexă.
Art. 5. - Repartizarea fondurilor destinate programelor
naţionale de sănătate finanţate de la bugetul de stat şi din veniturile proprii
ale Ministerului Sănătăţii se face în condiţiile legii.
Art. 6. - (1) Din sumele
alocate programelor naţionale de sănătate prevăzute în anexă se finanţează
lunar instituţiile şi furnizorii de servicii medicale prin care se derulează
programele şi subprogramele, pe baza cererilor fundamentate ale ordonatorilor
de credite secundari şi terţiari, însoţite de documentele justificative
prevăzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate
şi în limita fondurilor aprobate.
(2) Pentru realizarea atribuţiilor referitoare la
programele naţionale de sănătate prevăzute la lit. A din anexă, direcţiile de
sănătate publică pot încheia contracte cu furnizori de servicii medicale
autorizaţi şi evaluaţi, după caz.
(3) Sumele prevăzute în bugetul Fondului naţional unic
de asigurări sociale de sănătate pentru finanţarea programelor naţionale de
sănătate cu scop curativ prevăzute la lit. B pct. I din anexă se alocă după cum urmează:
a) în baza contractelor încheiate de casele de
asigurări de sănătate cu furnizorii de servicii medicale sau cu farmaciile cu
circuit deschis prin care se derulează aceste programe;
b) în baza contractelor încheiate de Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate pentru servicii de hemodializa şi dializă peritoneală cu
centre-pilot sau/şi alţii cu alţi furnizori privaţi de servicii medicale de
hemodializa şi dializă peritoneală;
c) între casele de asigurări de sănătate şi
ofertanţii desemnaţi câştigători ai procedurilor de achiziţie publica
organizate la nivel naţional, în condiţiile legii.
Art. 7. - (1) Sumele alocate pentru programele naţionale de sănătate se cuprind în bugetele de venituri şi
cheltuieli ale unităţilor sanitare publice, respectiv în veniturile
furnizorilor privaţi de servicii medicale prin care acestea se derulează şi se
utilizează potrivit destinaţiilor stabilite.
(2) Unităţile şi instituţiile
sanitare publice care derulează programe naţionale de sănătate au obligaţia
gestionării eficiente a mijloacelor materiale şi băneşti şi a organizării
evidenţei contabile a cheltuielilor pentru fiecare program sau subprogram, pe
subdiviziunile clasificaţiei bugetare, precum şi a organizării evidenţei
nominale, pe baza codului numeric personal, a beneficiarilor programului/subprogramului.
(3) Furnizorii privaţi de servicii medicale care
derulează programe naţionale de sănătate au obligaţia gestionării eficiente a
mijloacelor materiale şi băneşti şi a organizării evidenţei nominale, pe baza
codului numeric personal, a beneficiarilor programului/subprogramului.
Art. 8. - (1) Pentru realizarea obiectivelor şi
activităţilor cuprinse în unele programe naţionale de sănătate finanţate de la
bugetul de stat şi din venituri proprii, Ministerul Sănătăţii organizează la
nivel naţional proceduri de achiziţie publică, în condiţiile legii. Programele
naţionale de sănătate pentru care se organizează la nivel naţional proceduri de
achiziţie publică sunt prevăzute în normele tehnice de realizare a programelor
naţionale de sănătate.
(2) Pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor
cuprinse în programele naţionale de sănătate finanţate de la bugetul de stat,
din venituri proprii şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale
de sănătate, pentru care nu se organizează proceduri de achiziţie publică la
nivel naţional, achiziţionarea medicamentelor, materialelor sanitare,
dispozitivelor medicale şi altele asemenea se face de instituţiile/unităţile
sanitare care derulează programele respective.
(3) Pentru realizarea obiectivelor şi activităţilor
cuprinse în cadrul unor programe naţionale de' sănătate finanţate din bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate organizează proceduri de achiziţie publică la nivel
naţional. Modalitatea de contractare şi decontare a produselor achiziţionate se
aprobă prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
Până la finalizarea procedurii de achiziţie publică prin semnarea contractelor
cu ofertanţii desemnaţi câştigători, achiziţia produselor se realizează la
nivel local de unităţile
sanitare cu paturi prin care
se derulează programul, la un preţ care nu poate depăşi preţul de decontare
aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii.
(4) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele
medicale şi altele asemenea, eliberate prin farmaciile cu circuit deschis
aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, care se
acordă bolnavilor, precum şi pacienţilor cuprinşi în cadrul programelor
naţionale de sănătate, se suportă la nivelul preţului de decontare aprobat prin
ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii. Prescrierea medicamentelor
în ambulatoriu se face utilizându-se denumirea comună internaţională, cu
excepţia cazurilor justificate medical în fişa medicală a pacientului, când
prescrierea se face pe denumire comercială.
(5) Preţul de decontare prevăzut la alin. (3), stabilit
pentru medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi altele
asemenea, eliberate prin farmaciile cu circuit deschis, care se acordă
bolnavilor şi pacienţilor cuprinşi în cadrul programelor naţionale de sănătate,
şi aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii, este
preţul de vânzare stabilit conform metodologiei aprobate prin ordin al
ministrului sănătăţii şi reprezintă totodată tariful maximal stabilit pentru
acestea.
(6) Pentru medicamentele utilizate în cadrul programelor naţionale de sănătate care se importă cu
avizul Ministerului Sănătăţii, preţul de decontare se stabileşte în condiţiile
legii.
(7) Medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele
medicale şi altele asemenea care se acordă, pe perioada spitalizării,
bolnavilor incluşi în programele naţionale de sănătate, se achiziţionează de
unităţile sanitare, cu respectarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor
publice, la un preţ care nu poate depăşi preţul de decontare aprobat prin ordin
al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii.
(8) Pentru asigurarea accesului la tratament al
bolnavilor cu diabet zaharat, al celor care au efectuat transplant şi al
pacienţilor cu unele boli rare aprobate prin normele tehnice de realizare a
programelor naţionale de sănătate, medicamentele antidiabetice specifice -
antidiabetice orale şi de tipul insulinelor, medicamentele pentru tratamentul
stării posttransplant, precum şi medicamentele pentru unele boli rare se
eliberează prin farmaciile cu circuit deschis aflate în relaţie contractuală cu
casele de asigurări de sănătate. Contravaloarea acestor medicamente se asigură
prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de'sănătate, precum şi din bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, după caz.
(9) Medicamentele pentru tratamentul recidivei
hepatitei cronice (VHB) la pacienţii cu transplant hepatic se asigură prin
farmaciile cu circuit închis aparţinând unităţilor sanitare prin care se
derulează programul. Contravaloarea acestor medicamente se asigură din bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(10) Sumele aferente testelor de automonitorizare a
glicemiei pentru bolnavii insulinotrataţi se asigură prin transferuri din
bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate.
(11) Pentru asigurarea accesului la tratament al
bolnavilor cu afecţiuni oncologice, eliberarea
medicamentelor specifice pentru tratamentul ambulatoriu se face prin farmaciile
cu circuit deschis aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de
sănătate.
(12) Contravaloarea medicamentelor necesare atât pentru
tratamentul în ambulatoriu, cât şi în spital al
bolnavilor cu afecţiuni oncologice se asigură prin transferuri din bugetul
Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate.
(13) Medicamentele şi testele de monitorizare a
tratamentului pentru bolnavii cu HIV/SIDA cuprinşi în Programul naţional de
boli transmisibile se achiziţionează prin licitaţie la nivel naţional,
organizată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, cu respectarea
dispoziţiilor legale în vigoare privind achiziţiile publice. Contravaloarea acestora se suportă din bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(14) Medicamentele care se acordă pentru tratamentul
în ambulatoriu al bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinşi în Programul naţional de boli
transmisibile se eliberează prin farmaciile cu circuit închis aparţinând
unităţilor sanitare prin care se derulează acest program, pe bază de
prescripţie medicală, în condiţiile prevăzute în normele tehnice de realizare a
programelor naţionale de sănătate. In vederea decontării contravalorii
medicamentelor specifice acordate în cadrul programului, aceste prescripţii se
depun la casele de asigurări de sănătate împreună cu borderoul centralizator şi
cu documentele justificative prevăzute în normele tehnice de realizare a
programelor naţionale de sănătate.
(15) Materiale sanitare necesare bolnavilor cu
HIV/SIDA cuprinşi în Programul naţional de boli transmisibile se achiziţionează
prin licitaţie organizată de unităţile sanitare cu paturi prevăzute în normele
tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate, cu respectarea
dispoziţiilor legale în vigoare privind achiziţiile publice. Contravaloarea
acestora se suportă din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate.
(16) Testele de diagnostic rapide şi ELISA necesare
bolnavilor cu HIV/SIDA cuprinşi în Programul naţional de boli transmisibile se
achiziţionează prin licitaţie la nivel naţional organizată de Ministerul
Sănătăţii, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare privind achiziţiile
publice. Contravaloarea acestora se suportă din bugetul Ministerului Sănătăţii.
Art. 9. - (1) Sumele aferente obiectivelor prevăzute la
lit. b) din structura Programului naţional de boli cardiovasculare, Programului
naţional de oncologie, Programului de diagnostic şi tratament cu ajutorul
aparaturii de înaltă performanţă, la lit. c) din structura Programului naţional
de diabet zaharat şi la lit. g) din structura Programului naţional de
transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană, programe cuprinse în
cadrul Programelor naţionale privind bolile netransmisibile, prevăzute la lit.
A pct. II din anexă, se
asigură din bugetul Ministerului Sănătăţii prin transferuri către bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(2) Sumele aferente obiectivului prevăzut la lit. h)
din structura Programului naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule
de origine umană, program prevăzut la lit. A pct. II din anexă, se asigură din bugetul Fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate.
(3) Sumele pentru controlul bolnavilor cu diabet
zaharat, constând în efectuarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c), aferente
obiectivului prevăzut la lit. b) din cadrul Programului naţional de diabet
zaharat din structura Programelor naţionale privind bolile netransmisibile,
prevăzut la lit. A pct. II.4
din anexă, se asigură prin transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii către
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, precum şi din
bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, după caz.
(4) Sumele necesare pentru asigurarea testelor de
automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat, aferente obiectivului prevăzut la lit. d) din cadrul
aceluiaşi program prevăzut la lit. A pct. II.4 din anexă, se asigură prin transferuri din bugetul Ministerului
Sănătăţii către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate, precum şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate. Testele se eliberează prin farmaciile cu circuit deschis, în baza
actelor adiţionale la contractele pentru furnizare de medicamente cu şi fără
contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, încheiate de casele de
asigurări de sănătate cu farmaciile. Farmaciile cu circuit deschis sunt
obligate să elibereze testele de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu
diabet zaharat insulinotratat la preţul de decontare aprobat prin ordin al
ministrului sănătăţii, în condiţiile legii. Condiţiile de acordare a testelor
de automonitorizare a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat se
stabilesc prin normele tehnice de realizare a programelor naţionale de
sănătate.
(5) Testele de automonitorizare
a glicemiei bolnavilor cu diabet zaharat insulinotratat achiziţionate de
direcţiile de sănătate publică şi unităţile sanitare se eliberează, până la
epuizarea stocurilor, prin farmaciile cu circuit închis aparţinând unităţilor
sanitare.
(6) Sumele aferente
obiectivului prevăzut la lit. b) din structura Programului naţional de boii
rare şi sepsis sever cuprins în cadrul Programelor naţionale' privind bolile
netransmisibile, prevăzute la lit. A pct. II din anexă, se asigură din bugetul Ministerului Sănătăţii. Sumele
necesare pentru tratamentul medicamentos al unora dintre bolile rare prevăzute
în cuprinsul normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate
se asigură din bugetul Ministerului Sănătăţii prin transferuri către bugetul
Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(7) Sumele aferente obiectivelor prevăzute la lit. a)
şi b) din cadrul Programului naţional privind evaluarea stării de sănătate a
populaţiei în asistenţa medicală primară, prevăzut la lit. A pct. X din anexă, se asigură prin transferuri
din veniturile proprii ale Ministerului Sănătăţii către bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(8) Valabilitatea contractelor de comodat încheiate
între direcţiile de sănătate publică şi cabinetele de medicină de familie, prin
care au fost atribuite'în folosinţă gratuită tehnica de calcul şi programele
informatice necesare derulării Programului naţional privind evaluarea stării de
sănătate a populaţiei în asistenţa medicală primară, se prelungeşte până la
data de 31 decembrie 2009, prin acte adiţionale încheiate în termenul de
valabilitate a contractelor.
(9) Tehnica de calcul şi programele informatice
existente la nivelul direcţiilor de sănătate publică se atribuie în folosinţă
gratuită cabinetelor de medicină de familie care sunt în relaţie contractuală
cu casele de asigurări de sănătate şi care, la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, nu au încheiate contracte de comodat cu direcţiile de sănătate
publică pentru acestea.
(10) Tehnica de calcul şi
programele informatice atribuite în folosinţă gratuită cabinetelor de medicină
de familie în condiţiile prevăzute la alin. (8) şi (9) se utilizează pentru
monitorizarea persoanelor incluse in programele naţionale de sănătate, precum
şi pentru derularea unor programe naţionale de sănătate la nivelul cabinetelor
de medicină de familie.
Art. 10. - (1) Pentru realizarea unor activităţi specifice
programelor naţionale de sănătate derulate de' Ministerul Sănătăţii, unităţile
sanitare finanţate integral din venituri proprii şi instituţiile publice care
derulează programe de sănătate pot finanţa cheltuieli de personal.
(2) Activităţile pentru care se utilizează personalul
prevăzut la alin. (1) se nominalizează în normele tehnice de realizare a
programelor, aprobate în condiţiile legii.
(3) Pentru realizarea activităţilor şi obiectivelor
cuprinse în cadrul programelor naţionale de sănătate ca acţiuni muitianuale,
unităţile de specialitate prin care se derulează programe pot angaja personal
pe toată perioada de derulare a acestora.
Art. 11. - In sumele prevăzute pentru finanţarea
programelor naţionale de sănătate se cuprind şi cheltuielile ocazionate de
monitorizarea şi controlul acestora.
Art. 12. - (1) Ministerul Sănătăţii poate realiza
studii, activităţi şi lucrări aferente programelor naţionale de sănătate, prin
contracte încheiate, în condiţiile prevăzute de legislaţia în domeniul achiziţiilor publice, cu
unităţile din coordonarea sau aflate sub autoritatea sa.
(2) In contractele încheiate cu unităţile prevăzute la alin. (1) se vor preciza următoarele:
activităţile care fac obiectul contractului, sumele aferente fiecărei
activităţi, modul de raportare şi valorificare a rezultatelor, termenele
intermediare şi termenul final de predare. In funcţie de îndeplinirea acestor
cerinţe va fi aprobată decontarea contravalorii lucrărilor sau a prestaţiilor,
după caz.
(3) Contractele prevăzute la alin. (1), încheiate între
Ministerul Sănătăţii şi unităţile din coordonarea sau aflate sub autoritatea
sa, precum şi contractele încheiate pentru produsele şi serviciile necesare
realizării obiectivelor şi activităţilor cuprinse in unele programe naţionale
de sănătate pentru care Ministerul Sănătăţii organizează licitaţii la nivel
naţional sunt atribuite de compartimentul intern specializat în domeniul
achiziţiilor publice. După atribuire, monitorizarea şi derularea contractelor
se realizează de către structurile' de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătăţii, în condiţiile prevăzute în normele tehnice de realizare a
programelor naţionale de sănătate.
Art. 13. - (1) Sumele utilizate de Ministerul Sănătăţii
şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate pentru finanţarea programelor
naţionale de sănătate de la data de 1 ianuarie 2009 până la intrarea în vigoare
a prezentei hotărâri sunt cuprinse în sumele aprobate pe anul 2009 pentru
programele respective.
(2) Cheltuielile angajate, lichidate
şi ordonanţate în cadrul prevederilor bugetare aprobate pentru programele
naţionale de sănătate în anul 2008 şi neplătite până la data de 31 decembrie 2008 se vor plăti în contul bugetului pe
anul 2009.
(3) Serviciile medicale acordate în cadrul Programului naţional de evaluare a stării de sănătate a populaţiei în
asistenţa medicală primară de către furnizorii de servicii medicale, rămase
nedecontate la finele anului 2008, se vor deconta în perioada 1 ianuarie 2009 -
31 martie 2009 din fondurile prevăzute pentru Programul naţional privind
evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa medicală primară.
(4) Cheltuielile angajate în cadrul programelor
naţionale de sănătate din creditele de angajament aprobate prin bugetul anului
2008 se plătesc din creditele bugetare aprobate în anul
2009 pentru programele naţionale de sănătate.
Art. 14. -In vederea derulării în bune condiţii a
programelor naţionale de sănătate, în urma evaluărilor trimestriale ale
indicatorilor specifici şi în funcţie de realizarea obiectivelor şi activităţilor
propuse se stabileşte modul de alocare a resurselor rămase neutilizate.
Art. 15. - In cadrul programului naţional de supleere a
funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică, modalitatea de
plată a serviciilor de dializă este tarif pe şedinţa de hemodializă şi
tarif/pacient cu dializă peritoneală/an, tarife care sunt exprimate în lei şi
sunt prevăzute în normele tehnice de realizare a programelor'naţionale de
sănătate.
Art. 16. - Instituţiile, furnizorii publici şi privaţi
de servicii medicale, precum şi farmaciile cu circuit deschis cafe derulează
programe naţionale de sănătate au obligaţia să respecte prevederile legale
referitoare la protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
Art. 17. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data
de 1 aprilie 2009.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii,
Ion Bazac
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Irinel Popescu
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXĂ
STRUCTURA
programelor naţionale de sănătate, obiectivele
anuale şi
necesarul de resurse
A. PROGRAME NAŢIONALE DE SĂNĂTATE DE EVALUARE,
PROFILACTICE SI CU SCOP CURATIV FINANŢATE DIN BUGETUL MINISTERULUI SĂNĂTĂŢII
Necesar de resurse:
1. Buget de stat
- credite de angajament
|
406.813 mii lei
|
- credite bugetare
|
406.813 mii lei
|
din care:
|
|
a) bunuri şi servicii:
|
|
- credite de angajament
|
50.960 mii lei
|
- credite bugetare
|
50.960 mii lei
|
b) transferuri:
|
|
- credite de angajament
|
355.853 mii lei
|
- credite bugetare
|
355.853 mii lei
|
din care:
|
|
Transferuri FNUASS:
|
|
- credite de angajament
|
208.833 mii lei
|
- credite bugetare
|
208.833 mii lei
|
2. Venituri proprii:
- credite de angajament
|
932.534 mii lei
|
- credite bugetare
|
932.534 mii lei
|
din care:
|
|
a) bunuri şi servicii:
|
|
- credite de angajament
|
220.891 mii lei
|
- credite bugetare
|
220.891 mii lei
|
b) transferuri:
|
|
- credite de angajament
|
711.643 mii lei
|
- credite bugetare
|
711.643 mii lei
|
din care:
|
|
Transferuri FNUASS:
|
|
- credite de angajament
|
644.143 mii lei
|
- credite bugetare
|
644.143 mii lei
|
STRUCTURA:
I. Programele
naţionale privind bolile transmisibile
1. Programul naţional de imunizare
Obiectiv:
Protejarea sănătăţii populaţiei împotriva principalelor boli care pot fi prevenite prin vaccinare.
2. Programul naţional de boli transmisibile (infecţie HIV,
tuberculoză, infecţii cu transmitere sexuală şi alte boli transmisibile
prioritare)
Obiectiv:
Supravegherea şi controlul infecţiei HIV/SIDA,
tuberculozei, infecţiilor cu transmitere sexuală şi ale altor boli
transmisibile prioritare.
Structura:
2.1. Subprogramul de supraveghere şi control al
bolilor transmisibile prioritare;
2.2. Subprogramul de supraveghere si control al
infecţiei HIV;
2.3. Subprogramul de
supraveghere şi control al tuberculozei;
2.4. Subprogramul de supraveghere şi control al
bolilor cu transmitere sexuală.
3. Programul naţional
de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale
Obiectiv:
Creşterea calităţii serviciilor medicale în unităţile
sanitare cu paturi prin reducerea riscului la infecţie nosocomială.
4. Programul naţional
de monitorizare a factorilor determinanţi din mediul de viaţă şi muncă
Obiectiv:
Protejarea sănătăţii publice prin prevenirea îmbolnăvirilor
asociate factorilor de risc determinanţi din mediul de viaţă şi muncă.
5. Programul
naţional de hematologie şi securitate transfuzională
Obiectiv:
Asigurarea cu sânge şi componente sanguine, în condiţii
de maximă siguranţă şi cost-eficienţă.
6. Programul
naţional pentru asigurarea managementului programelor naţionale privind bolile
transmisibile
Obiective:
a) asigurarea coordonării tehnice a programelor
naţionale privind bolile transmisibile la nivel naţional, regional şi local;
b) asigurarea pregătirii şi formării profesionale
corespunzătoare a personalului cu responsabilităţi în derularea programelor
naţionale de sănătate privind bolile transmisibile;
c) asigurarea sistemului informaţional şi informatic,
naţional şi internaţional.
II. Programele
naţionale privind bolile netransmisibile
1. Programul naţional de boli cardiovasculare Obiective:
a) prevenţia bolilor cardiovasculare;
b) tratamentul pacienţilor cu afecţiuni
cardiovasculare;
c) realizarea, implementarea şi managementul
Registrului naţional de boli cardiovasculare.
Structura:
1.1. Subprogramul de screening pentru identificarea
pacienţilor cu factori de risc cardiovasculari;
1.2. Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni
cardiovasculare prin:
a) proceduri de dilatare percutană a stenozelor
arteriale;
b) proceduri de electrofiziologie a aritmiilor;
c) proceduri de chirurgie cardiovasculară;
d) implantare de stimulatoare cardiace în bradiaritmii;
e) implantare de defibrilatoare interne în aritmii
severe, rezistente la tratament convenţional;
f) implantare de dispozitive de
resincronizare cardiacă în insuficienţa cardiacă severă.
2. Programul naţional
de oncologie
Obiective:
a) profilaxia cancerului de col uterin prin vaccinarea
HPV a populaţiei feminine eligibile;
b) tratamentul bolnavilor cu afecţiuni oncologice;
c) realizarea, implementarea şi managementul
Registrului naţional de cancer.
3. Programul naţional
de sănătate mintală
Obiective:
a) asigurarea accesibilităţii, continuităţii şi
calităţii serviciilor pentru persoanele cu probleme severe de sănătate mintală;
b) asigurarea accesibilităţii, continuităţii şi
calităţii serviciilor pentru persoanele cu tulburări legate de consumul de
substanţe psihoactive;
c) prevenirea consumului de droguri şi asigurarea tratamentului
specific la persoanele cu toxicodependenţă;
d) realizarea, implementarea şi managementul
Registrului naţional de psihiatrie.
Structura:
3.1. Subprogramul de profilaxie în patologia
psihiatrică şi psihosocială;
3.2. Subprogramul de prevenire şi tratament ale
toxicodependenţelor.
4. Programul naţional
de diabet zaharat
Obiective:
a) depistarea precoce a copiilor cu diabet zaharat şi
a adulţilor cu diabet zaharat;
b) prevenţia secundară a diabetului zaharat prin
depistarea precoce a complicaţiilor acestuia [inclusiv prin dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c)];
c) tratamentul medicamentos al pacienţilor cu diabet
zaharat;
d) automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat
insulinotrataţi;
e) realizarea, implementarea şi managementul
Registrului naţional de diabet zaharat.
5. Programul naţional
de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană
Obiective:
a) creşterea numărului de donatori vii, donatori
aflaţi în moarte cerebrală, precum şi de donatori fără activitate cardiacă;
b) coordonarea activităţilor de transplant;
c) asigurarea testării
imunologice şi virusologice a potenţialilor donatori, precum şi a receptorilor;
d) menţinerea în condiţii fiziologice a donatorilor
decedaţi;
e) realizarea intervenţiilor chirurgicale şi/sau a procedurilor
terapeutice necesare efectuării procedurilor de
transplant;
f) asigurarea îngrijirilor postoperatorii necesare
bolnavilor transplantaţi;
g) tratamentul stării posttransplant în ambulatoriu a
pacienţilor cu transplant;
h) tratamentul recidivei hepatitei cronice (VHB) la
pacienţii cu transplant hepatic;
i) realizarea, implementarea şi managementul
Registrului naţional de transplant.
6. Programul
naţional de diagnostic şi tratament cu ajutorul aparaturii de înaltă performanţă
Obiectiv:
a) asigurarea investigaţiilor diagnostice şi a
tratamentului chirurgical al unor afecţiuni complexe cu ajutorul dispozitivelor
de înaltă performanţă;
b) tratamentul surdităţii prin proteze auditive
implantabile.
Structura:
6.1. Subprogramul de tratament chirurgical al unor
afecţiuni complexe prin chirurgie minim invazivă asistată robotic;
6.2. Subprogramul de radiologie intervenţională;
6.3. Subprogramul de utilizare a suturilor mecanice
în chirurgia generală;
6.4. Subprogram de utilizare a plaselor sintetice în
chirurgia parietală abdominală deschisă şi laparoscopică;
6.5. Subprogramul de tratament al surdităţii prin
proteze auditive implantabile (implant cohlear şi proteze auditive).
7. Programul
naţional de boli endocrine Obiective:
Prevenirea şi depistarea precoce a afecţiunilor
endocrine cu impact major asupra stării de sănătate a populaţiei în scopul:
a) creşterii calităţii vieţii la climacterium şi
profilaxiei osteoporozei;
b) scăderii morbidităţii prin guşa datorată carenţei de
iod şi a complicaţiilor sale;
c) diagnosticării precoce a tumorilor endocrine
evolutive şi delimitării lor de incidentaloame.
8. Programul
naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever
Obiective:
a) diagnosticarea precoce şi prevenirea complicaţiilor
la bolnavii cu boli rare şi sepsis sever;
b)tratamentul medicamentos al
bolnavilor cu boli rare şi sepsis sever;
c) realizarea, implementarea şi managementul
Registrului naţional de hemofilie şi talasemie, Registrului naţional de hipertensiune
arterială pulmonară, Registrului naţional al bolilor rare şi Registrului
naţional de sepsis.
9. Programul
naţional de urgenţă prespitalicească Obiective:
a) creşterea calităţii serviciilor medicale de urgenţă
prin formarea continuă a personalului din cadrul serviciilor de urgenţă;
b) creşterea accesului populaţiei la servicii medicale
de urgenţă adecvate, indiferent de zona de reşedinţă;
c) crearea capacităţii de răspuns din punct de vedere
medical la situaţii de urgenţă majore (accidente colective, nucleare,
biologice, chimice, dezastre naturale) şi organizarea unui sistem eficient de
colaborare a unităţilor sanitare implicate în servicii de urgenţă cu
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă.
III. Programul naţional
de depistare precoce activă a afecţiunilor oncologice
Obiectiv:
Diagnosticarea în stadii incipiente
a afecţiunilor oncologice (cancer de col uterin, mamar) Structura:
1. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce
activă a cancerului de col uterin;
2. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce
activă a cancerului mamar.
IV. Programul
naţional de promovare a sănătăţii şi educaţie pentru sănătate
Obiectiv:
Imbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei prin
promovarea unui stil de viaţă sănătos şi combaterea principalilor factori de
risc.
Structură:
1. Subprogramul de informare, educare, comunicare
pentru prevenirea bolilor cardiovasculare;
2. Subprogramul de informare, educare, comunicare
pentru prevenirea cancerului de col uterin;
3. Subprogramul de promovare a unui stil de viaţă
sănătos;
4. Subprogramul de prevenire şi combatere a consumului de tutun.
V. Programul
naţional de sănătate a femeii şi copilului
Obiective:
a) creşterea accesului şi calităţii serviciilor
specifice de sănătate a reproducerii pentru prevenirea sarcinilor nedorite,
morbidităţii şi mortalităţii materne;
b) regionalizarea îngrijirilor perinatale pentru
copiii cu greutate mică la naştere sau alte patologii grave în perioada
perinatală;
c) realizarea screeningului la naştere al unor
afecţiuni cu un potenţial invalidantşi posibilităţi de prevenţie a handicapului;
d) ameliorarea stării de nutriţie a gravidei şi a
copilului sub un an;
e) depistarea precoce şi prevenirea secundară a unor
complicaţii la unele boli cronice ale copilului.
Structura:
1. Subprogramul de creştere a accesului la servicii
moderne de planificare familială;
2. Subprogramul de creştere a accesului, calităţii şi
eficienţei serviciilor medicale specifice pentru gravidă şi lăuză;
3. Subprogramul de profilaxie şi diagnostic pre- şi
postnatal al malformaţiilor şi/sau al unor afecţiuni
genetice;
4. Subprogramul de profilaxie a sindromului de
izoimunizare Rh;
5. Subprogramul de prevenire a deceselor neonatale
prin creşterea accesului la îngrijiri adecvate în unităţi regionale şi de
evaluare a mortalităţii neonatale;
6. Subprogramul de screening
neonatal pentru depistarea fenilcetonuriei şi hipotiroidismului congenital,
precum şi confirmarea diagnosticului şi tratamentul specific al cazurilor
depistate;
7. Subprogramul de screening pentru depistarea precoce
a deficienţelor de auz;
8. Subprogramul de screening
pentru depistarea precoce a retinopatiei de prematuritate, tratamentul şi
dispensarizarea bolnavilor;
9. Subprogramul de promovare a alăptării;
10. Subprogramul de profilaxie a distrofiei la copiii
cu vârstă cuprinsă între 0-12 luni, care nu beneficiază de lapte matern prin
administrare de lapte praf;
11. Subprogramul de profilaxie a malnutriţiei la copii
cu greutate mică la naştere;
12. Subprogramul de profilaxie a anemiei feriprive la
gravidă;
13. Subprogramul de profilaxie a anemiei feriprive la
sugar;
14. Subprogramul de profilaxie a rahitismului
carenţial al copilului;
15. Subprogramul de diagnostic precoce, prevenţie
primară şi secundară, precum şi de monitorizare a unor afecţiuni cronice la
copil;
16. Subprogramul de
prevenire a complicaţiilor, prin diagnostic precoce, tratament medicamentos
specific şi recuperare neuropsihomotorie pentru următoarele afecţiuni:
epilepsia, paraliziile cerebrale, întârzierile neuropsihomotorii de cauze
multifactoriale;
17. Subprogramul de profilaxie
a infecţiei cu virusul respirator sinciţial la copiii cu risc crescut de
infecţie;
18. Subprogramul de monitorizare şi evaluare a
Programului naţional de sănătate a femeii şi copilului.
VI. Programul
naţional de administraţie sanitară Obiective:
a) realizarea descentralizării sistemului sanitar în
scopul asigurării accesului egal al persoanelor la îngrijiri de sănătate de
bază şi al creşterii calităţii vieţii prin îmbunătăţirea stării de sănătate a
populaţiei;
b) evaluarea performanţei spitalelor în scopul
îmbunătăţirii asistenţei spitaliceşti şi a performanţei sistemului spitalicesc
din România;
c) realizarea şi implementarea la nivel naţional a
ghidurilor clinice pentru afecţiunile cu impact major asupra serviciilor de
sănătate;
d) evaluarea şi îmbunătăţirea
managementului programelor naţionale de sănătate.
Structura:
1. Subprogramul de descentralizare a sistemului
sanitar;
2. Subprogramul de evaluare a performanţei spitalelor;
3. Subprogramul de dezvoltare a ghidurilor clinice;
4. Subprogramul de evaluare
şi îmbunătăţire a managementului programelor naţionale de sănătate.
VII. Programul
naţional de tratament în străinătate Obiectiv:
Asigurarea accesului la investigaţii şi tratament în
străinătate pentru afecţiunile care nu pot fi tratate în ţară.
VIII. Programul
pentru compensarea cu 90% a preţului de referinţă al medicamentelor
Obiectiv:
Asigurarea compensării cu 90% a preţului de referinţă
al medicamentelor pentru pensionarii cu venituri realizate numai din pensii de
până la 600 lei/lună.
IX. Programul
naţional de asistenţă medicală comunitară şi acţiuni pentru sănătate
Obiective:
a) îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei,
prin creşterea accesului la servicii medicale furnizate la nivel comunitar al
populaţiei vulnerabile, din zone defavorizate;
b) constituirea echipelor multidisciplinare care se vor
implica în desfăşurarea activităţilor din domeniul asistenţei medicale
comunitare, adaptate nevoilor acestora;
c) implicarea comunităţii în identificarea problemelor
medico-sociale ale acesteia.
X. Programul
naţional privind evaluarea stării de sănătate a populaţiei în asistenţa
medicală primară
Obiective:
a) decontarea contravalorii serviciilor prestate în
baza contractelor încheiate cu medicii de familie care au fost efectuate până la data de 31 decembrie 2008;
b) decontarea contravalorii serviciilor prestate în
baza contractelor încheiate cu furnizorii de servicii medicale paraclinice care
au fost efectuate până la data de 31 ianuarie 2009;
c) evaluarea finală a datelor obţinute.
B. PROGRAME NAŢIONALE
DE SĂNĂTATE DE EVALUARE, PROFILACTICE Şl CU SCOP CURATIV, FINANŢATE DIN BUGETUL
FONDULUI NAŢIONAL UNIC DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
Necesar resurse:
Bugetul FNUASS:
|
|
- credite de angajament
|
2.217.276 mii lei
|
- credite bugetare
|
2.217.276 mii lei
|
din care:
|
|
Transferuri din bugetul Ministerului Sănătăţii
|
|
- credite de angajament
|
852.976 mii lei
|
- credite bugetare
|
852.976 mii lei
|
STRUCTURA:
I. Programe naţionale de sănătate cu scop curativ
1. Programul naţional de boli transmisibile:
Obiective:
a) tratamentul şi monitorizarea persoanelor cu
infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere;
b) tratamentul bolnavilor cu tuberculoză.
Structura:
1.1. Subprogramul de tratament şi
monitorizare a persoanelor cu infecţie HIV/SIDA şi tratamentul postexpunere;
1.2. Subprogramul de tratament al bolnavilor cu
tuberculoză.
2. Programul naţional
de boli cardiovasculare Obiectiv:
Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni cardiovasculare
prin:
a) proceduri de dilatare percutană a stenozelor arteriale;
b) proceduri de electrofiziologie a aritmiilor;
c) proceduri de chirurgie cardiovasculară;
d) implantare de stimulatoare cardiace în bradiaritmii;
e) implantare de defibrilatoare interne în aritmii
severe, rezistente la tratament convenţional;
f) resincronizare cardiacă în insuficienţa cardiacă
severă.
3. Programul
naţional de oncologie
Obiectiv:
Tratamentul pacienţilor cu afecţiuni oncologice.
4. Programul
naţional de boli neurologice
Structură:
4.1. Subprogramul de tratament al sclerozei multiple;
4.2. Subprogramul de tratament al surdităţii prin
proteze auditive implantabile (implant cohlear şi proteze auditive).
5. Programul naţional de diabet zaharat
Obiective:
a) prevenţia secundară a diabetului zaharat [prin
dozarea hemoglobinei glicozilate (HbA 1c)];
b) tratamentul medicamentos al pacienţilor cu diabet
zaharat;
c) automonitorizarea bolnavilor cu diabet zaharat
insulinotrataţi.
6. Programul
naţional de diagnostic şi tratament pentru boli rare şi sepsis sever
Obiectiv:
Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu boli rare
prevăzute în normele tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate.
7. Programul naţional
de boli endocrine
Obiectiv:
Tratamentul medicamentos al bolnavilor cu osteoporoză,
guşă datorată carenţei de iod şi proliferări maligne
8. Programul naţional
de ortopedie
Obiectiv:
Tratamentul
a) bolnavilor cu afecţiuni articulare prin
endoprotezare;
b) pierderilor osoase importante epifizo-metafizare de
cauză tumorală sau netumorală endoproteze articulare
tumorale;
c) bolnavilor cu diformităţi de coloană vertebrală prin
implant segmentar de coloană.
9. Programul
naţional de transplant de organe, ţesuturi şi celule de origine umană
Obiective:
a) tratamentul stării posttransplant în ambulatoriu a
pacienţilor cu transplant;
b) tratamentul recidivei hepatitei cronice (VHB) la
pacienţii cu transplant hepatic.
10. Programul naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu
insuficienţă renală cronică
Obiectiv:
Asigurarea serviciilor de supleere renală, inclusiv
medicamente şi materiale sanitare specifice, transportul nemedicalizat al
pacienţilor hemodilizaţi de la şi la domiciliul pacienţilor, transportul lunar
al medicamentelor şi materialelor sanitare specifice dializei peritoneale la
domiciliul pacienţilor.
II. Programul naţional privind evaluarea stării de sănătate a
populaţiei în asistenţa medicală primară
Obiective:
a) decontarea contravalorii serviciilor prestate în
baza contractelor încheiate cu medicii de familie care au fost efectuate până la data de 31 decembrie 2008;
b) decontarea contravalorii serviciilor prestate în
baza contractelor încheiate cu furnizorii de servicii medicale paraclinice care
au fost efectuate până la data de 31 ianuarie 2009;
c) evaluarea finală a datelor obţinute.