HOTARARE Nr. 371 din 3 iulie 1998
privind infiintarea Companiei Nationale "Posta Romana" - S.A. prin
reorganizarea Regiei Autonome "Posta Romana"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 250 din 6 iulie 1998
In temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/1997
privind reorganizarea regiilor autonome, aprobata si modificata prin Legea nr.
207/1997, cu modificarile ulterioare, si ale Legii nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Compania Nationala "Posta Romana" - S.A.,
denumita in cele ce urmeaza Posta Romana, prin reorganizarea Regiei Autonome
"Posta Romana", care se desfiinteaza.
(2) Posta Romana este persoana juridica de nationalitate romana, care se
organizeaza si functioneaza in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare
si cu actul constitutiv prevazut in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
(3) Posta Romana este societate comerciala pe actiuni, care functioneaza pe
baza de gestiune economica si autonomie financiara.
Art. 2
Sediul Postei Romane este in municipiul Bucuresti, Bd. Libertatii nr. 14,
sectorul 5.
Art. 3
(1) Patrimoniul Postei Romane se constituie prin preluarea patrimoniului
fostei regii autonome, iar capitalul social initial al Postei Romane se va
constitui in baza activelor totale detinute de aceasta si inregistrate in
bilantul contabil la data de 31 decembrie 1997 si va fi impartit in 10.835.969
actiuni nominative in valoare nominala de 10.000 lei fiecare. La data
reorganizarii, Regia Autonoma "Posta Romana" nu are in administrare
bunuri din domeniul public al statului.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Posta Romana preia
toate drepturile si obligatiile Regiei Autonome "Posta Romana".
(3) Posta Romana, la data infiintarii, este proprietara tuturor imobilelor
aflate in patrimoniul Regiei Autonome "Posta Romana", cu exceptia
celor dobandite cu alt titlu.
(4) Bunurile apartinand domeniului privat al statului aflate in
administrarea Regiei Autonome "Posta Romana", vor trece in
proprietatea Postei Romane la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 4
(1) Posta Romana isi desfasoara activitatea in domeniul postal, obiectul
sau principal de activitate incluzand, fara a se limita la aceasta, asigurarea
- conform principiului serviciului postal universal - a serviciilor postale de
baza, pe intreg teritoriul national si in relatiile internationale, in temeiul
legii, precum si a serviciilor postale, altele decat cele de baza, in conditii
de competitie reglementata conform legii.
(2) Posta Romana asigura, in temeiul legii ori pe baze contractuale,
serviciile de posta si colaboreaza cu organizatii similare straine in
realizarea acestor servicii pe plan international, in scopul satisfacerii
interesului public si social.
Art. 5
(1) Posta Romana este operatorul national desemnat pentru a efectua
serviciile postale de baza conform legii si licentelor acordate de catre
Ministerul Comunicatiilor.
(2) Posta Romana are dreptul exclusiv:
- de a emite si tipari, de a pune si retrage din circulatie timbre si
efecte postale;
- de a tipari si distribui timbre judiciare;
- de a distribui timbre fiscale.
(3) Posta Romana asigura in conservatorul sau de timbre conditiile de
conservare, evidenta si pastrare a timbrelor de patrimoniu pe care le are in
gestiune si are obligatia de a achizitiona timbre de patrimoniu in vederea
completarii colectiei nationale, cu respectarea legislatiei in vigoare.
(4) Posta Romana stabileste si asigura stocul de timbre necesar schimbului
cu administratiile postale din alte tari.
Art. 6
Personalul salariat al Regiei Autonome "Posta Romana" este
preluat de catre Compania Nationala "Posta Romana" - S.A., infiintata
prin reorganizarea acesteia, si este considerat transferat de la data intrarii
in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 7
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari actiunile Postei Romane
sunt detinute in totalitate de catre stat, care isi exercita drepturile si
obligatiile decurgand din calitatea sa de actionar unic prin Ministerul
Comunicatiilor, pana la data prevazuta in programul de privatizare, conform legii.
Art. 8
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari isi inceteaza
aplicabilitatea prevederile referitoare la Regia Autonoma "Posta
Romana" din Hotararea Guvernului nr. 448 din 27 iunie 1991 privind
infiintarea regiilor autonome "Posta Romana",
"Rom-Telecom", "Radiocomunicatii", "Inspectoratul
General al Radiocomunicatiilor" si a Societatii Comerciale
"Banc-Post" - S.A., publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 155 din 23 iulie 1991.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor,
Sorin Pantis
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
p. Ministrul reformei,
presedintele Consiliului pentru Reforma,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat
Ministrul privatizarii,
Sorin Dimitriu
ACTUL CONSTITUTIV
al Companiei Nationale "Posta Romana" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, sediul social si durata
Art. 1
Denumirea si forma juridica a companiei
(1) Denumirea societatii comerciale este: Compania Nationala "Posta
Romana" - S.A. In toate actele, anunturile, publicatiile si documentatiile
emanand de la companie se vor mentiona denumirea acesteia, cuvintele societate
pe actiuni sau initialele S.A., sediul, numarul de inmatriculare in registrul
comertului si codul fiscal.
(2) Sigla Companiei Nationale "Posta Romana" - S.A., inregistrata
la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci sub numarul 22.799 din 22 aprilie
1993, este prezentata in anexa A la prezentul act constitutiv.
(3) Compania Nationala "Posta Romana" - S.A. se constituie ca
societate comerciala pe actiuni, persoana juridica romana, care isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul act constitutiv.
(4) Compania Nationala "Posta Romana" - S.A. este societate
comerciala nationala de interes public.
(5) Pentru Compania Nationala "Posta Romana" - S.A. se va utiliza
in continuare denumirea compania.
Art. 2
Sediul social
(1) Sediul social al companiei este in municipiul Bucuresti, Str.
Libertatii nr. 14, sectorul 5. Sediul social va putea fi schimbat la o alta
adresa, in aceeasi localitate sau intr-o alta localitate din Romania, pe baza
hotararii adunarii generale extraordinare a actionarilor, cu indeplinirea
formalitatilor prevazute de lege pentru modificarea actului constitutiv.
(2) La data inmatricularii, compania are in structura sa organizatorica,
conform anexei B, 9 directii regionale de posta, Directia de posta
internationala, Directia de control mandate, Romfilatelia, Fabrica de timbre,
Edipost (Editura postei), Centrul de informatizare, Directia de Posta rapida si
Muzeul postei, toate avand statut juridic de sucursale.
(3) Compania poate infiinta subunitati fara personalitate juridica, in tara
si in strainatate, cu respectarea legislatiei romanesti in vigoare, prin
hotarari ale adunarii generale extraordinare a actionarilor, pe baza
recomandarii consiliului de administratie.
Art. 3
Durata
Compania se constituie pentru o durata nelimitata, cu incepere de la data
inmatricularii sale in registrul comertului.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 4
Domeniul si obiectul de activitate al companiei
(1) Compania isi desfasoara activitatea in domeniul comunicatiilor postale,
obiectul sau principal de activitate fiind administrarea, dezvoltarea,
exploatarea serviciilor de posta si colaborarea cu organizatii similare straine
in realizarea acestor servicii pe plan international, in conformitate cu
prevederile Legii serviciilor postale nr. 83/1996 si cu licentele ori
autorizatiile acordate de Ministerul Comunicatiilor ori de catre alt organ
competent.
(2) Compania asigura, in temeiul contractelor sau conventiilor ori al
prevederilor legale, serviciile de posta necesare sistemului national de
aparare si sistemului de siguranta nationala, la solicitarea autoritatilor
publice competente.
(3) Compania participa pe piata libera a serviciilor cu valoare adaugata de
posta si presa, in calitate de concurent, si desfasoara si alte activitati
colaterale, necesare realizarii in conditii de rentabilitate a obiectului sau
principal de activitate, respectiv comert exterior, aprovizionare, cercetare si
proiectare tehnologica si informationala, medicale, invatamant,
social-culturale.
(4) Compania are ca obiect de activitate:
A. Servicii postale:
I. Servicii postale de baza (definite conform Legii nr. 83/1996), destinate
publicului, efectuate, contra cost, in interiorul tarii si in traficul
international:
a) corespondenta: scrisori, carti postale, imprimate (inclusiv inscrisurile
in relief, inregistrarile sonore pentru folosinta nevazatorilor), acte de
procedura juridica, telegrame (cu exceptia transmiterii);
b) pachete mici (pana la doua kg);
c) mandate postale sau telegrafice.
II. Servicii postale, altele decat cele de baza:
a) mesagerie, curier accelerat, publicitate si marketing prin posta,
servicii financiar-postale, serviciul Giropost, curierat in regim de asigurare;
b) posta electronica, transmisii de date si mesaje, posta hibrid;
c) contractarea si distribuirea la domiciliu a abonamentelor de presa;
d) declararea, depozitarea si vamuirea trimiterilor postale, in calitate de
comisionar in vama;
e) ambalarea, conditionarea si depozitarea in vederea expedierii;
f) orice alte servicii executate pe baza de contracte sau conventii, in numele
tertilor, legate direct sau indirect de activitatea companiei.
B. Editarea, tiparirea, comercializarea si pastrarea timbrelor si efectelor
postale in conservatorul de timbre:
a) editarea si tiparirea de timbre si efecte postale cu timbru imprimat;
b) comercializarea de timbre si efecte postale;
c) stabilirea si asigurarea conditiilor de conservare, evidenta si pastrare
a timbrelor si efectelor postale cu timbru imprimat, a altor bunuri filatelice,
precum si a stocului de timbre necesar schimbului cu administratiile postale
din alte tari, in conservatorul sau de timbre;
d) asigurarea conditiilor de conservare, evidenta si pastrare a timbrelor
de patrimoniu avute in gestiune la data infiintarii si obligatia de a
achizitiona timbre de patrimoniu in vederea completarii colectiei nationale, cu
respectarea legislatiei in vigoare.
C. Compania poate presta servicii conexe celor mentionate mai sus si poate
executa orice alte activitati, dupa cum urmeaza:
a) editare si tiparire;
b) aprovizionare si comert exterior;
c) constructii si reparatii de utilaje, echipamente si mijloace de
transport;
d) servicii informatice, programe de baza si aplicatii;
e) servicii de transporturi rutiere, navale si aeriene pentru marfuri si
persoane;
f) consultanta, cercetare si proiectare;
g) inchirieri de mijloace de transport;
h) constructii civile in antrepriza si in regie proprie, inclusiv lucrari
de instalatii, izolatii si alte lucrari care dau functionalitate cladirilor;
i) inchirieri de spatii (manipulari si depozitari);
j) invatamant, instruire si documentare, organizare de programe, cursuri si
seminarii;
k) comert cu amanuntul;
l) hoteluri si moteluri cu restaurant, alte unitati de cazare si de
alimentatie publica;
m) schimb valutar;
n) realizarea de actiuni cu caracter social pentru personalul propriu si
pentru membrii de familie ai acestuia.
CAP. 3
Capitalul social si actiunile
Art. 5
Capitalul social si actiunile
(1) Capitalul social initial al companiei este de 108.359.690.000 lei,
fiind constituit in baza activelor totale detinute de aceasta si inregistrate
in bilantul contabil la data de 31 decembrie 1997, si este divizat in
10.835.969 actiuni nominative cu o valoare nominala de 10.000 lei fiecare.
Capitalul social se varsa in intregime la data constituirii companiei.
(2) Actiunile sunt detinute in totalitate de catre statul roman, iar
drepturile decurgand din dreptul de proprietate asupra acestora sunt exercitate
de catre actionarul unic, prin Ministerul Comunicatiilor, pana la data fixata
prin programul de privatizare, conform legii.
Art. 6
Certificatele de actiuni
(1) Adunarea generala a actionarilor va decide forma si data la care vor fi
imprimate titlurile, individuale ori cumulative, care atesta calitatea de
actionar.
(2) Titlurile din alineatul precedent vor cuprinde urmatoarele mentiuni:
numele, prenumele si domiciliul actionarului ori, dupa caz, denumirea, sediul
si numarul de inmatriculare in registrul comertului, denumirea si durata
companiei, numarul Monitorului Oficial al Romaniei in care s-a facut
publicarea, numarul de inmatriculare a companiei in registrul comertului,
capitalul social, numarul de actiuni si numarul de ordine al acestora, valoarea
nominala a fiecarei actiuni, precum si varsamintele efectuate.
(3) Actiunile sau, dupa caz, titlurile cumulative vor fi semnate de
presedintele consiliului de administratie si de unul dintre ceilalti membri ai
acestuia.
(4) Compania va tine evidenta titlurilor care atesta calitatea de actionar
intr-un registru, numerotat, sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie, care se pastreaza la sediul social al companiei.
CAP. 4
Majorarea si reducerea capitalului social
Art. 7
Majorarea capitalului social
(1) Adunarea generala extraordinara a actionarilor sau, in situatia
prevazuta la art. 12 alin. (2), consiliul de administratie va putea decide
majorarea capitalului social, cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare la
data majorarii.
(2) Capitalul social va putea fi majorat prin:
a) noi aporturi in numerar si/sau in natura;
b) incorporarea rezervelor (in care vor putea fi incluse diferentele
favorabile rezultate din reevaluarea patrimoniului social), cu exceptia
rezervelor legale, precum si a beneficiilor sau a primelor de emisiune.
c) compensarea unor creante lichide si exigibile asupra companiei cu
actiuni ale acesteia;
d) oferta publica de actiuni;
e) alte surse stabilite de adunarea generala a actionarilor, potrivit
legii.
Art. 8
Reducerea capitalului social
(1) In cazul in care administratorii constata pierderea a jumatate din
capitalul social, ei sunt obligati sa convoace, in termen de maximum 60 de
zile, adunarea generala extraordinara a actionarilor, care va decide fie
reconstituirea capitalului social, fie limitarea lui la valoarea ramasa, fie
dizolvarea companiei.
(2) Reducerea capitalului social se va putea face numai dupa doua luni de
la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a hotararii adunarii
generale extraordinare a actionarilor ori, in situatia prevazuta la art. 12
alin. (2), a consiliului de administratie, potrivit prevederilor legale.
CAP. 5
Conducerea si administrarea companiei
Art. 9
Adunarea generala a actionarilor
(1) Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al
companiei, care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei
economica si comerciala.
(2) Pana la data prevazuta in programul de privatizare, atributiile
adunarii generale a actionarilor sunt exercitate in numele actionarului unic de
catre Ministerul Comunicatiilor, prin ministru sau imputernicitul desemnat prin
ordin al ministrului. Administratorii sau alte persoane salarizate sau
remunerate de companie nu pot reprezenta actionarul unic in adunarile generale
ale actionarilor.
Art. 10
Convocarea adunarilor generale ale actionarilor
(1) Adunarea generala ordinara a actionarilor se convoaca cel putin o data
pe an, in maximum 3 luni de la incheierea exercitiului financiar precedent.
(2) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va fi convocata ori de
cate ori este cazul, la solicitarea actionarului unic sau la cererea
consiliului de administratie ori a cenzorilor.
(3) Adunarea generala a actionarilor (ordinara sau extraordinara) va fi
convocata de catre presedintele consiliului de administratie, prin scrisoare
recomandata, telegrama sau fax.
(4) Convocarea trebuie sa cuprinda data, locul si ora tinerii adunarii
generale a actionarilor, ordinea de zi, expunerea explicita a problemelor care
se vor pune in discutie si, daca este cazul, textul integral al propunerilor
referitoare la modificarea actelor constitutive. Convocarea va fi expediata pe
adresa Ministerului Comunicatiilor cu cel putin 15 zile inainte de data
prevazuta pentru desfasurarea lucrarilor adunarii generale a actionarilor.
(5) Adunarea generala a actionarilor poate lua hotarari si fara
indeplinirea formalitatilor prevazute pentru convocare, cu respectarea tuturor
prevederilor legale si ale prezentului act constitutiv pentru validitatea
hotararilor adoptate.
(6) Sedintele adunarilor generale ale actionarilor (ordinare sau
extraordinare) vor putea avea loc la sediul companiei sau in orice alt loc
indicat in convocare.
Art. 11
Competentele adunarii generale ordinare a actionarilor
Adunarea generala ordinara a actionarilor are urmatoarele competente:
a) sa aprobe sau sa modifice bilantul contabil, dupa ascultarea raportului
administratorilor si al cenzorilor, si sa fixeze dividendul, potrivit legii;
b) sa ii numeasca si sa ii revoce pe presedintele consiliului de
administratie, pe ceilalti administratori, sa fixeze limitele competentelor
acestora, remuneratia acestora, sa se pronunte asupra gestiunii lor si sa ii
descarce de gestiune, sa stabileasca modul de constituire a garantiilor
acestora;
c) sa numeasca cenzorii, cenzorii supleanti, daca este cazul, si sa le
fixeze remuneratia;
d) sa stabileasca bugetul de venituri si cheltuieli si programul de
activitate pe exercitiul financiar urmator;
e) sa hotarasca gajarea, inchirierea sau desfiintarea uneia sau mai multor
subunitati ale companiei;
f) sa hotarasca cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe, si sa stabileasca competentele si nivelul de
contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a
garantiilor;
g) sa decida asupra oricaror alte probleme care intra in competenta
adunarii generale ordinare a actionarilor.
Art. 12
Competentele adunarii generale extraordinare a actionarilor
(1) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va hotari asupra
urmatoarelor probleme:
a) schimbarea formei juridice a companiei;
b) mutarea sediului companiei;
c) modificarea obiectului de activitate al companiei;
d) modificarea duratei de functionare a companiei;
e) majorarea capitalului social si conditiile efectuarii acesteia;
f) reducerea capitalului social sau reintregirea lui prin emisiune de noi
actiuni;
g) fuziunea prin absorbtie sau prin comasare ori divizarea companiei;
h) dizolvarea companiei;
i) emisiunea de obligatiuni;
j) reevaluarea patrimoniului, potrivit legii;
k) vanzarea sau transferul activelor;
l) incheierea de acte juridice prin care compania dobandeste, instraineaza,
inchiriaza, schimba sau constituie in garantie bunuri aflate in patrimoniul
sau, a caror valoare depaseste o zecime din valoarea contabila a activelor
companiei la data incheierii actului juridic respectiv;
m) orice alte modificari ale actului constitutiv, survenite pe parcursul
activitatii, sau orice alta hotarare pentru care este ceruta aprobarea adunarii
generale extraordinare a actionarilor.
(2) Adunarea generala extraordinara a actionarilor va putea delega
consiliului de administratie exercitiul atributiilor sale, prevazute in
alineatul precedent la lit. b), c), e), f), i) si k).
Art. 13
Desfasurarea adunarilor generale ale actionarilor
(1) Sedintele adunarilor generale ale actionarilor sunt conduse de
presedintele consiliului de administratie sau, in lipsa acestuia, de catre
persoana desemnata a-l inlocui.
(2) Cu ocazia adunarilor generale ale actionarilor sunt intocmite
procese-verbale, consemnate intr-un registru special, tinut prin grija
administratorilor.
(3) Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor trebuie sa contina
mentiuni privind formalitatile de convocare, locul, ora, data sedintei,
reprezentantul actionarului unic, rezumatul problemelor puse in discutie,
deciziile luate. Documentele referitoare la acestea, precum si procura
speciala, daca este cazul, vor constitui anexe ale procesului-verbal de
sedinta.
(4) Procesul-verbal se va semna de catre presedinte sau de catre persoana
care ii tine locul si de catre secretarul adunarii generale a actionarilor,
desemnat pentru intocmirea acestuia.
Art. 14
Hotararile adunarilor generale ale actionarilor
(1) Hotararile adunarilor generale ale actionarilor se vor depune in termen
de 15 zile de la adoptare, in extras, la registrul comertului, in vederea
mentionarii lor in registru si publicarii lor in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) In cazul adoptarii unor hotarari de modificare a prezentului act
constitutiv, se va publica numai actul aditional, intocmit pe baza
procesului-verbal al adunarii generale a actionarilor, care va cuprinde textul
integral al prevederilor modificate.
(3) Hotararile adunarilor generale ale actionarilor nu vor putea fi
executate inainte de indeplinirea acestor formalitati si, dupa caz, a oricaror
alte cerinte prevazute de lege.
Art. 15
Administratorii
(1) Compania va fi administrata de 7 administratori, persoane fizice de
cetatenie romana, domiciliate in Romania, specialisti in domeniul
comunicatiilor postale sau in domeniul economico-financiar, dintre care unul va
fi reprezentant al Ministerului Finantelor.
(2) Administratorii vor indeplini mandate de 2 ani, in masura in care nu
sunt revocati de catre adunarea generala a actionarilor anterior expirarii
acestui termen.
(3) In cazul absentei temporare sau definitive a unui administrator,
adunarea generala a actionarilor va putea desemna o alta persoana care va
exercita atributiile acestuia temporar ori pana la expirarea mandatului
predecesorului sau, dupa caz.
(4) Fiecare administrator este obligat ca, inainte de numire, sa depuna o
garantie constand in dublul remuneratiei lunare primite in aceasta calitate.
Art. 16
Consiliul de administratie
(1) Toti administratorii in functie constituie consiliul de administratie
al companiei.
(2) Sedintele consiliului de administratie vor fi convocate de presedinte
sau de catre persoana care ii tine locul, prin scrisoare recomandata, telegrama
sau fax, care se va expedia cu cel putin 15 zile inainte de data fixata,
indicandu-se data, ora, locul si ordinea de zi. Sedintele consiliului de
administratie se vor tine fie la sediul companiei, fie in alt loc indicat in
convocare.
(3) Consiliul de administratie delibereaza in mod valabil in prezenta a
minimum doua treimi din numarul membrilor sai si adopta hotararile cu votul
majoritatii administratorilor in functie. Consiliul de administratie va putea
delibera in mod valabil fara indeplinirea si respectarea formalitatilor de
convocare, daca toti administratorii sunt prezenti.
(4) In cazul in care presedintele consiliului de administratie propune
adoptarea unor hotarari urgente prin corespondenta, membrii consiliului de
administratie isi vor putea exprima votul, in scris, in termen de 15 zile de la
solicitare, hotararile astfel adoptate avand valabilitate, daca au fost
respectate conditiile de cvorum si de vot, prevazute de lege pentru luarea
deciziilor.
(5) Administratorii vor primi pentru participarea la sedintele consiliului
de administratie o remuneratie stabilita de adunarea generala ordinara a
actionarilor in fiecare an.
Art. 17
Presedintele consiliului de administratie
(1) Presedintele consiliului de administratie va fi desemnat de catre
adunarea generala a actionarilor. Atributiile sale sunt cele prevazute de lege
si de dispozitiile prezentului act constitutiv.
(2) Presedintele consiliului de administratie numeste personalul cu functii
de conducere din cadrul companiei. Consiliul de administratie va stabili
competentele privind angajarea celorlalti salariati ai companiei.
(3) Presedintele consiliului de administratie reprezinta compania in
relatiile cu tertii sau poate desemna o alta persoana in acest scop, in
limitele stabilite de adunarea generala a actionarilor.
Art. 18
Atributiile consiliului de administratie
(1) Atributiile consiliului de administratie sunt urmatoarele:
a) aproba organigrama companiei;
b) numeste si revoca directorul general si ceilalti membri ai conducerii
operative, la propunerea presedintelui consiliului de administratie;
c) aduce la indeplinire hotararile adunarii generale a actionarilor;
d) asigura gestiunea si coordonarea activitatii companiei;
e) emite decizii cu caracter obligatoriu pentru celelalte structuri ale
companiei;
f) pregateste documentatia necesara desfasurarii adunarilor generale ale
actionarilor;
g) prezinta adunarii generale a actionarilor situatia economica si
financiara a companiei, precum si raportul de activitate pentru fiecare an;
h) aproba regulamentul de organizare a companiei si a sucursalelor
acesteia;
i) supune aprobarii adunarii generale a actionarilor bilantul contabil
anual, contul de profit si pierderi si bugetul de venituri si cheltuieli
necesar activitatii companiei;
j) indeplineste orice alte atributii si are toate competentele care rezulta
din lege sau din hotararile adunarii generale a actionarilor.
(2) Consiliul de administratie este obligat sa prezinte reprezentantului
actionarului unic bilantul contabil al companiei, contul de profit si pierderi,
raportul cenzorilor, raportul asupra activitatii administratorilor pentru anul
precedent, propunerile pentru bugetul de venituri si cheltuieli si planul de
activitate pentru anul in curs, cu cel putin 10 zile inainte de termenul fixat
pentru desfasurarea adunarii generale ordinare a actionarilor, care urmeaza sa
le analizeze si sa le aprobe. Documentele mentionate se depun, in termenul
aratat, la sediul companiei ori se trimit pe adresa reprezentantului
actionarului unic.
Art. 19
Conducerea operativa a companiei
(1) Conducerea operativa a companiei va fi asigurata de 3-5 membri, dintre
care unul va avea functia de director general, iar ceilalti, de director
executiv.
(2) Directorul general si directorii executivi sunt salariati ai companiei.
Directorul general si directorii executivi nu pot fi membri ai consiliului de
administratie.
(3) Directorul general va putea, in limitele stabilite de consiliul de
administratie, sa reprezinte compania in relatiile cu tertii sau il va putea
desemna, in acest scop, prin procura speciala, pe unul dintre ceilalti membri
ai conducerii operative.
(4) Principalele atributii ale conducerii operative a companiei sunt
urmatoarele:
- asigura conducerea activitatii zilnice a companiei;
- propune spre aprobare consiliului de administratie regulamentul de
organizare a companiei si a sucursalelor acesteia;
- pregateste documentatia necesara luarii deciziilor de catre consiliul de
administratie;
- orice alte atributii date in competenta conducerii operative de catre
consiliul de administratie.
CAP. 6
Gestiunea companiei
Art. 20
Cenzorii
(1) Gestiunea companiei este controlata de 3 cenzori si 3 cenzori supleanti.
(2) Cenzorii si cenzorii supleanti vor fi numiti de catre adunarea generala
a actionarilor, potrivit legii.
(3) In exercitarea atributiilor lor de control, cenzorii au dreptul sa
solicite in fiecare luna administratorilor situatia asupra activitatii
companiei.
Art. 21
Obligatiile cenzorilor
(1) Cenzorii au urmatoarele obligatii principale:
a) sa verifice activitatea companiei si a sucursalelor acesteia;
b) sa verifice bilantul contabil si contul de profit si pierderi din punct
de vedere al legalitatii si al concordantei lor cu registrele companiei,
tinerea la zi a acestora din urma si daca evaluarea patrimoniului s-a facut in
conformitate cu regulile stabilite pentru intocmirea bilantului contabil;
c) sa intocmeasca si sa prezinte, anual, adunarii generale a actionarilor
un raport amanuntit, cuprinzand rezultatele verificarilor intreprinse in
exercitarea atributiilor prevazute la lit. b) si propunerile lor referitoare la
bilantul contabil si la repartizarea profitului;
d) sa inspecteze lunar, inopinat, casa si sa verifice existenta titlurilor
sau a valorilor proprietate a companiei sau primite in gaj, cautiune sau
depozit;
e) sa convoace adunarea generala a actionarilor, in cazul in care nu a fost
convocata de catre administratori;
f) sa ia parte la adunarile generale ordinare si extraordinare ale
actionarilor, fara drept de vot, putand sa determine inserarea in ordinea de zi
a propunerilor pe care le considera necesare si sa aduca la cunostinta
actionarilor neregulile in administratie si incalcarile prevederilor statutare
si legale mai importante, constatate in urma verificarilor;
g) sa supravegheze aducerea la indeplinire de catre administratori sau,
dupa caz, de catre lichidatori a dispozitiilor legii si ale prezentului act
constitutiv.
h) sa indeplineasca orice alte obligatii prevazute de lege si de prezentul
act constitutiv.
(2) Cenzorii isi vor indeplini obligatiile impreuna ori separat, potrivit
legii.
CAP. 7
Activitatea companiei
Art. 22
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie ale
fiecarui an, cu exceptia primului exercitiu financiar care incepe la data
constituirii companiei.
Art. 23
Amortizarea
Amortizarea activelor corporale si necorporale din patrimoniul companiei se
va calcula potrivit regimului de amortizare, stabilit de catre consiliul de
administratie in conformitate cu prevederile legale.
Art. 24
Evidenta contabila
(1) Compania va organiza si va conduce contabilitatea in conformitate cu
prevederile legale si va intocmi bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, cu respectarea normelor metodologice elaborate de Ministerul
Finantelor.
(2) In termen de 15 zile de la data aprobarii de catre adunarea generala a
actionarilor, administratorii vor depune la administratia financiara competenta
o copie de pe bilantul contabil, insotita de contul de profit si pierderi,
raportul lor, raportul cenzorilor si de procesul-verbal al adunarii generale a
actionarilor. Dupa vizarea bilantului contabil de catre administratia
financiara, documentele mentionate mai sus se vor depune la registrul
comertului.
Art. 25
Distribuirea profitului
Dupa aprobarea bilantului contabil si a contului de profit si pierderi
pentru exercitiul financiar precedent, de catre adunarea generala ordinara a
actionarilor, plata impozitelor si prelevarea sumelor necesare constituirii si
mentinerii fondurilor prevazute de lege, profitul ramas la dispozitia companiei
va fi utilizat potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor.
Art. 26
Registrele companiei
Compania va tine, prin grija administratorilor si, respectiv, a cenzorilor,
toate registrele prevazute de lege.
CAP. 8
Modificarea formei juridice, dizolvarea si lichidarea companiei
Art. 27
Modificarea formei juridice a companiei
Modificarea formei juridice a companiei se va putea face numai in temeiul
hotararii adunarii generale extraordinare a actionarilor si cu indeplinirea tuturor
formalitatilor prevazute de lege.
Art. 28
Dizolvarea companiei
Compania se va dizolva in urmatoarele cazuri:
a) imposibilitatea indeplinirii obiectului sau de activitate;
b) hotararea adunarii generale extraordinare a actionarilor;
c) deschiderea procedurii de lichidare judiciara;
d) reducerea capitalului social cu 50%, daca adunarea generala
extraordinara a actionarilor nu hotaraste reconstituirea acestuia ori limitarea
lui la valoarea ramasa;
e) alte situatii prevazute de lege ori de prezentul act constitutiv.
Art. 29
Lichidarea companiei
(1) In caz de dizolvare a companiei, adunarea generala a actionarilor ori,
dupa caz, instanta de judecata va decide lichidarea acesteia.
(2) Lichidarea companiei si repartizarea activului social se vor realiza in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 9
Litigii
Art. 30
Solutionarea litigiilor
(1) Toate litigiile nascute in legatura cu interpretarea si executarea
prevederilor prezentului act constitutiv, in masura in care nu vor fi rezolvate
pe cale amiabila, se vor solutiona de catre instantele judecatoresti
competente.
(2) Litigiile de orice fel aparute intre companie si persoane fizice sau
juridice sunt de competenta instantelor judecatoresti de drept comun. Partile
pot alege si calea arbitrala.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 31
Prevederile prezentului act constitutiv se completeaza cu dispozitiile
legale in vigoare, referitoare la societatile comerciale.
ANEXA A
Sigla Companiei Nationale "Posta Romana" - S.A. se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 250 din 6 iulie 1998.
ANEXA B
LISTA
directiilor regionale si a celor specializate
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Subunitatea Sediul
crt. postala (localitatea) Adresa
------------------------------------------------------------------------------
1. Directia regionala de Bucuresti Str. Matei Millo nr. 10, sectorul 1
posta Bucuresti
2. Directia regionala de Ploiesti Piata Victoriei nr. 8, judetul Prahova
posta Ploiesti
3. Directia regionala de Craiova Str. Unirii nr. 88, judetul Dolj
posta Craiova
4. Directia regionala de Timisoara Bd. Revolutiei nr. 2, judetul Timis
posta Timisoara
5. Directia regionala de Cluj-Napoca Str. Gheorghe Doja nr. 33,
posta Cluj-Napoca judetul Cluj
6. Directia regionala de Brasov Str. Nicolae Iorga nr. 1,
posta Brasov judetul Brasov
7. Directia regionala de Bacau Str. Marasesti nr. 8, judetul Bacau
posta Bacau
8. Directia regionala de Iasi Str. Cuza Voda nr. 3, judetul Iasi
posta Iasi
9. Directia regionala de Constanta Bd. Tomis nr. 79-81, judetul Constanta
posta Constanta
10. Directia de posta Bucuresti Calea Giulesti nr. 6-8, sectorul 6
internationala
11. Directia de control Bucuresti Calea Grivitei nr. 64-66, sectorul 1
mandate
12. Romfilatelia Bucuresti Calea Grivitei nr. 64-66, sectorul 1
13. Edipost Bucuresti Calea Grivitei nr. 64-66, sectorul 1
14. Centrul de Bucuresti Calea Giulesti nr. 6-8, sectorul 6
informatizare
15. Fabrica de timbre Bucuresti Str. Fabrica de chibrituri nr. 28,
sectorul 5
16. Muzeul postei Bucuresti Calea Grivitei nr. 64-66, sectorul 1
17. Directia de posta Bucuresti Calea Giulesti nr. 6-8, sectorul 6
rapida