HOTARARE Nr. 372 din 13 mai 1999
privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 13/1999 pentru acordarea unor inlesniri la plata
obligatiilor bugetare unor agenti economici din minerit
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICATA in: MONITORUL OFICIAL NR. 221 din 19 mai 1999
In temeiul dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/1999 pentru acordarea unor inlesniri la plata obligatiilor bugetare unor
agenti economici din minerit,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 13/1999 pentru acordarea unor inlesniri la plata
obligatiilor bugetare unor agenti economici din minerit, prevazute in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Simona Marinescu,
secretar de stat
Ministrul industriei
si comertului,
Radu Berceanu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/1999
pentru acordarea unor inlesniri la plata obligatiilor bugetare unor agenti
economici din minerit
Art. 1
Potrivit art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/1999,
companiile si societatile nationale din domeniul minier beneficiaza de anularea
obligatiilor restante la bugetul de stat si la bugetul asigurarilor sociale de
stat, precum si a majorarilor de intarziere aferente, proportional cu ponderea
personalului efectiv disponibilizat din subunitatile apartinatoare la care
inceteaza procesul de productie, in vederea inchiderii unor mine in
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 22/1997, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Aprobarea incetarii activitatii unor mine se face prin ordin al ministrului
industriei si comertului, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Art. 2
Potrivit art. 2 din ordonanta, companiile si societatile nationale din
domeniul minier, la care, ca urmare a aplicarii programelor de restructurare cu
consecinta disponibilizarilor de personal, rezultatul exercitiului financiar la
sfarsitul anului este cel putin zero, beneficiaza, de asemenea, de anularea
obligatiilor restante la bugetul de stat si la bugetul asigurarilor sociale de
stat, precum si a majorarilor de intarziere aferente, proportional cu ponderea personalului
astfel disponibilizat.
Art. 3
Pentru a beneficia de inlesnirile prevazute la art. 1 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 13/1999 companiile si societatile nationale din
domeniul minier depun la directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat, la directiile generale de munca si protectie
sociala si la agentiile pentru ocupare si formare profesionala judetene,
respectiv ale municipiului Bucuresti, urmatoarea documentatie:
- cerere pentru acordarea inlesnirii;
- copie de pe ordinul ministrului industriei si comertului prin care se
dispune incetarea activitatii prin inchiderea unor mine;
- situatia, la data incetarii procesului de productie, a obligatiilor de
plata catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetul
Fondului pentru plata ajutorului de somaj, dupa caz, si a datoriilor pentru
care se cere anularea, potrivit prevederilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 13/1999, intocmita pe baza datelor din contabilitatea proprie,
conform formularului-model prezentat in anexa nr. 1;
- confirmarea, in urma verificarii de catre agentia pentru ocupare si
formare profesionala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, privind
numarul persoanelor disponibilizate.
Art. 4
Companiile si societatile nationale din domeniul minier, care indeplinesc
conditiile prevazute la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/1999, beneficiaza de anularea obligatiilor restante la bugetul de stat si la
bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a majorarilor de intarziere
aferente, proportional cu ponderea personalului disponibilizat ca urmare a
restructurarii, numai dupa depunerea bilantului contabil anual.
In vederea obtinerii acestei inlesniri companiile si societatile nationale
din domeniul minier vor depune la directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat, la directiile generale de munca si protectie
sociala si la agentiile de ocupare si formare profesionala judetene, respectiv
ale municipiului Bucuresti, urmatoarea documentatie:
- cerere pentru acordarea inlesnirii;
- situatia obligatiilor de plata catre bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat sau bugetul Fondului pentru plata ajutorului de
somaj, dupa caz, si a datoriilor pentru care se cere anularea, potrivit
prevederilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/1999,
intocmita pe baza datelor din bilantul contabil, conform formularului-model
prezentat in anexa nr. 2;
- confirmarea, in urma verificarii de catre agentia pentru ocupare si
formare profesionala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, privind
numarul persoanelor disponibilizate;
- bilantul contabil anual avizat de organele fiscale teritoriale.
Art. 5
Documentatia prevazuta la art. 3 si 4 este supusa verificarii si, daca
datele sunt corecte, in termen de 30 de zile de la depunere compania sau
societatea nationala miniera primeste din partea institutiei la care a depus-o
confirmarea anularii datoriilor la care are dreptul, pentru fiecare obligatie
bugetara in parte.
Art. 6
Companiile si societatile nationale din domeniul minier, care beneficiaza
de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/1999, vor reflecta in
contabilitate anularea obligatiilor restante la bugetul de stat si la bugetul
asigurarilor sociale de stat, precum si a majorarilor de intarziere aferente,
dupa cum urmeaza:
6.A. Obligatii restante aferente exercitiului bugetar al anului in curs:
6.A.1. Obligatiile restante reprezentand impozitul pe profit, impozitul pe
salarii, accizele, impozitul pe titeiul din productia interna si gaze naturale,
taxele vamale, alte impozite, taxe si alte obligatii datorate bugetului de
stat, contributia unitatii la asigurarile sociale, contributia personalului
pentru pensia suplimentara, contributia la Fondul de pensii si asigurari
sociale ale agricultorilor si contributia la Fondul pentru plata ajutorului de
somaj, precum si majorarile de intarziere aferente, calculate si inregistrate
pe cheltuieli, se anuleaza prin stornare.
6.A.2. Plata taxei pe valoarea adaugata se anuleaza prin inregistrarea ca
venit, efectuandu-se articolul contabil:
4423 "T.V.A. de plata" = 7718 "Alte venituri exceptionale
din operatiuni de gestiune"
Majorarile de intarziere aferente, calculate si inregistrate pe cheltuieli,
se storneaza.
6.B. Obligatii restante aferente exercitiilor financiare anterioare:
Obligatiile restante din exercitiile financiare anterioare, reprezentand
impozitul pe profit, impozitul pe salarii, accizele, impozitul pe titeiul din
productia interna si gaze naturale, taxele vamale, alte impozite, taxe si alte
obligatii datorate bugetului de stat, contributia unitatii la asigurarile
sociale, contributia personalului pentru pensia suplimentara, contributia la
Fondul de pensii si asigurari sociale ale agricultorilor si contributia la
Fondul pentru plata ajutorului de somaj, precum si majorarile de intarziere
aferente, calculate si inregistrate pe cheltuieli, se anuleaza prin
inregistrare ca venituri in creditul contului 7718 "Alte venituri
exceptionale din operatiuni de gestiune".
Art. 7
Veniturile exceptionale rezultate din operatiuni de gestiune nu se
impoziteaza.
Art. 8
Anularea obligatiilor restante la bugetul de stat, la bugetul asigurarilor
sociale de stat, la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj,
inregistrate ca debite in contabilitatea ordonatorilor de credite, se
inregistreaza prin stornare.
Art. 9
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1
la norme metodologice
Societatea ...............
Compania
Adresa ...................
Codul fiscal .............
SITUATIA
obligatiilor restante catre bugetul ........... la data de .......... si a
datoriilor pentru care se cere anularea in baza prevederilor art. 1 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/1999
--------------------------------------------------------------------------
Nr. Impozite, Sume Majorari de Total Suma obligatiilor
crt. taxe, datorate intarziere obligatii restante pentru care
contributii restante se solicita anulare
--------------------------------------------------------------------------
1.
2.
--------------------------------------------------------------------------
TOTAL:
--------------------------------------------------------------------------
Datele pentru stabilirea sumei obligatiilor restante pentru care se
solicita anulare:
a) numarul personalului disponibilizat prin inchiderea minelor ...........;
b) numarul personalului existent la data emiterii ordinului ministrului
industriei si comertului de incetare a procesului de productie ca urmare a
inchiderii unor mine ......................................;
c) ponderea personalului disponibilizat [c) = a)/b)] .....................;
d) suma obligatiilor restante care se anuleaza:
[Total obligatii restante x lit. c)] ........................ .
Director general,
...................
ANEXA Nr. 2
la norme metodologice
Societatea ...............
Compania
Adresa ...................
Codul fiscal .............
SITUATIA
obligatiilor restante catre bugetul ........... la data de .......... si a
datoriilor pentru care se cere anularea in baza prevederilor art. 2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/1999
--------------------------------------------------------------------------
Nr. Impozite, Sume Majorari de Total Suma obligatiilor
crt. taxe, datorate intarziere obligatii restante pentru care
contributii restante se solicita anulare
--------------------------------------------------------------------------
1.
2.
--------------------------------------------------------------------------
TOTAL:
--------------------------------------------------------------------------
Datele pentru stabilirea sumei obligatiilor restante pentru care se
solicita anulare:
a) numarul personalului disponibilizat ca urmare a aplicarii programului de
restructurare ...........................;
b) numarul personalului existent la data aprobarii programului de
restructurare ...................;
c) ponderea personalului disponibilizat [c) = a)/b)] ...................;
d) suma obligatiilor restante care se anuleaza:
[Total obligatii restante x lit. c)] .................... .
Director general,
...................