HOTARARE Nr. 374 din 13 mai 1999
privind asigurarea conditiilor de implementare a prevederilor Programului
pentru ajustarea sectorului privat (PSAL) si a Programului de dezvoltare
institutionala a sectorului Privat (PIBL)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 219 din 18 mai 1999
In temeiul art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1999 pentru
ratificarea Scrisorii de acord dintre Romania, reprezentata de Ministerul
Finantelor, si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, privind
acordarea unui avans in valoare de 1,5 milioane USD din viitorul imprumut de
asistenta tehnica in valoare de 25 milioane USD, destinat dezvoltarii
institutionale a sectorului privat, semnata la Bucuresti la 26 ianuarie 1999,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Pentru realizarea obiectivelor Programului de reforma structurala privind
restructurarea si privatizarea bancilor, piata titlurilor si obligatiunilor de
stat, privatizarea societatilor comerciale cu capital majoritar de stat,
reforma in sectorul utilitatilor, imbunatatirea mediului de afaceri si
atenuarea implicatiilor sociale aferente, Ministerul Finantelor si
coordonatorul proiectului, nominalizat la art. 3, vor asigura finalizarea
negocierilor cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare,
denumita in continuare BIRD, cu privire la imprumutul PSAL, in vederea
prezentarii acestuia spre aprobare, la data de 10 iunie 1999, in Comitetul
director al BIRD.
Art. 2
Ministerul Finantelor si coordonatorul proiectului vor finaliza negocierile
cu BIRD pana la data de 3 iunie 1999, pentru acordarea imprumutului de
asistenta tehnica PIBL avand ca obiectiv asigurarea cadrului de implementare a
conditionalitatilor aferente imprumutului PSAL. Imprumuturile PSAL si PIBL vor
fi utilizate, in mod coordonat, la realizarea obiectivelor programului de
reforma structurala al Guvernului Romaniei, finantand acelasi proiect.
Art. 3
Domnul Traian Basescu se numeste coordonator al proiectului, responsabil
pentru coordonarea si monitorizarea realizarii obiectivelor programului de
reforma structurala, finantate prin imprumuturile PSAL si PIBL. Toate
institutiile abilitate din structurile statului, care au responsabilitati in
realizarea obiectivelor finantate prin imprumuturile PSAL si PIBL, se
subordoneaza coordonatorului proiectului pentru acest scop. Coordonatorul
proiectului va raporta lunar Guvernului stadiul derularii proiectului.
Art. 4
Se constituie Comitetul de coordonare a implementarii acordurilor de
imprumut PSAL si PIBL, denumit in continuare CCI, in componenta prevazuta in
anexa nr. 1. CCI se va intruni periodic, la convocarea coordonatorului
proiectului, pentru a analiza stadiul realizarii proiectului finantat din cele
doua imprumuturi si pentru a stabili masurile pentru finalizarea acestuia.
Membrii CCI vor asigura indeplinirea conditionalitatilor pentru efectuarea
tragerii primei si a celei de-a doua transe din imprumutul PSAL. Membrii CCI
raspund de realizarea componentelor sectoriale ale proiectului, care revin
institutiilor pe care le conduc.
Art. 5
In institutiile care au in derulare componente sectoriale ale proiectului
finantat prin imprumuturile PSAL si PIBL se infiinteaza unitati de implementare
a proiectului, denumite in continuare UIP, conduse de un responsabil de
unitate, conform structurii prevazute in anexa nr. 2. In cadrul fiecarei UIP
vor fi nominalizate persoane care vor raspunde de fiecare componenta a
proiectului.
Art. 6
Obiectivele Programului de reforma structurala privind restructurarea si
privatizarea bancilor, piata titlurilor si obligatiunilor de stat, privatizarea
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat, reforma in sectorul
utilitatilor, imbunatatirea mediului de afaceri si atenuarea implicatiilor
sociale aferente, precum si institutiile raspunzatoare de indeplinirea lor sunt
prevazute in anexa nr. 3. Actiunile concrete de indeplinire a obiectivelor
programului vor fi realizate integral pana la data de 30 septembrie 1999.
Fiecare membru al CCI va supune acestuia spre aprobare programe de actiuni
pentru incadrarea in termenul final de 30 septembrie 1999 a tuturor
componentelor sectoriale ale proiectului, care revin institutiei pe care o conduce.
Art. 7
Pentru asigurarea conditiilor de derulare a imprumuturilor PSAL si PIBL se
constituie Unitatea de management a proiectului, denumita in continuare UMP, in
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 52/1999
privind asigurarea unui cadru unitar pentru managementul proiectelor finantate
prin imprumuturi externe contractate sau garantate de stat, rambursabile sau
nerambursabile, inclusiv privind plata specialistilor romani care isi
desfasoara activitatea in cadrul UMP. UMP este condusa de coordonatorul
proiectului si se constituie in cadrul Ministerului Transporturilor. Structura
organizatorica a UMP, numarul de personal si regulamentul de functionare ale
acesteia vor fi stabilite prin ordin al coordonatorului proiectului.
Art. 8
Toate deciziile majore privind metodele si caile de realizare a
componentelor sectoriale ale proiectului finantat prin imprumuturile PSAL si
PIBL vor fi analizate de catre Guvernul Romaniei pe baza propunerilor CCI, care
va decide asupra acestora conform atributiilor sale legale. Persoanele si
structurile nominalizate prin prezenta hotarare in cadrul UMP si UIP vor
actiona strict pentru indeplinirea acestor decizii, in limita atributiilor si
responsabilitatilor prevazute in anexa nr. 4.
Art. 9
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
p. Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Flavius Baias,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Simona Marinescu,
secretar de stat
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Presedintele
Agentiei Romane de Dezvoltare,
Sorin Fodoreanu
Presedintele
Consiliului de administratie
al Fondului Proprietatii de Stat,
Radu Sarbu
Presedintele
Agentiei de Valorificare
a Activelor Bancare,
Ovidiu Grecea
ANEXA 1
COMPONENTA
Comitetului de coordonare a implementarii acordurilor de imprumut PSAL si PIBL
(CCI)
1. Traian Basescu - ministrul transporturilor, presedintele CCI
2. Valeriu Stoica - ministrul justitiei
3. Decebal Traian Remes - ministrul finantelor
4. Radu Berceanu - ministrul industriei si comertului
5. Alexandru Athanasiu - ministrul muncii si protectiei sociale
6. Mugur Isarescu - guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei
7. Sorin Fodoreanu - presedintele Agentiei Romane de Dezvoltare
8. Radu Sarbu - presedintele Consiliului de administratie al
Fondului Proprietatii de Stat
9. Ovidiu Grecea - presedintele Agentiei de Valorificare a Activelor
Bancare
10. Costin Borc - consilier al primului-ministru.
ANEXA 2
___________________
| GUVERNUL ROMANIEI | ________________________
|___________________| | Unitatea de management |
| Primul-ministru | | a proiectului |
|_________________| |________________________|
| | Administrator, |
_______|________ | specialisti achizitii, |
| TRAIAN BASESCU | | specialisti trageri, |
| Coordonatorul |______| contabili |
| proiectului | |________________________|
|________________| | Asistenti |
_________________________ | |________________________|
| Comitetul de coordonare | |
| a proiectului |_________|
|_________________________| |
___________________________________|
| ______________ _______________ ________________
| | | | Responsabilii | | |
| | Institutiile | | componentelor | | Responsabilii |
| | responsabile | | sectoriale | | UIP |
| |_____ _____| |_____ ______| |______ ______|
| _| |_ _| |_ _| |_
| \ / \ / \ /
| \/ \/ \/
| ___________________ ___________________ ___________________
| | | | | | |
|___| FPS | | Radu Sarbu | | Adriana Miron |
| | | | | | |
| |___________________| |___________________| |___________________|
| ___________________ ___________________ ___________________
| | | | | | |
|___| Ministerul | | Decebal Traian | | Mioara Teodora |
| | Finantelor | | Remes | | Ionescu |
| |___________________| |___________________| |___________________|
| ___________________ ___________________ ___________________
| | | | | | |
|___| Ministerul | | Traian Basescu | | Aleodor Francu |
| | Transporturilor | | | | |
| |___________________| |___________________| |___________________|
| ___________________ ___________________ ___________________
| | Ministerul | | | | |
|___| Industriei si | | Radu Berceanu | | Mihaela Lazar |
| | Comertului | | | | |
| |___________________| |___________________| |___________________|
| ___________________ ___________________ ___________________
| | | | | | |
|___| Ministerul | | Valeriu Stoica | | Florin Caimac |
| | Justitiei | | | | |
| |___________________| |___________________| |___________________|
| ___________________ ___________________ ___________________
| | Ministerul Muncii | | | | |
|___| si Protectiei | | Alexandru | | Constantin |
| | Sociale | | Athanasiu | | Olteanu |
| |___________________| |___________________| |___________________|
| ___________________ ___________________ ___________________
| | | | | | |
|___| Agentia Romana | | Sorin Fodoreanu | | Florin Bonciu |
| | de Dezvoltare | | | | |
| |___________________| |___________________| |___________________|
| ___________________ ___________________ ___________________
| | Agentia de | | | | |
|___| Valorificare a | | Ovidiu Grecea | | Cristian |
| | Activelor Bancare | | | | Butumanu |
| |___________________| |___________________| |___________________|
| ___________________ ___________________ ___________________
| | Comitetul de | | | | |
|___| restructurare | | Mihai Bogza, | | Adriana |
| | bancara | | Ionut Costea | | Marinescu |
| |___________________| |___________________| |___________________|
| ___________________ ___________________ ___________________
| | Aparatul de lucru | | | | |
|___| al | | Costin Borc | | Vlad |
| primului-ministru | | | | Moisescu |
|___________________| |___________________| |___________________|
ANEXA 3
PROGRAMUL DE REFORMA STRUCTURALA
finantat prin imprumuturile PSAL si PIBL
Abrevieri folosite
ANRM - Agentia Nationala pentru Resurse Minerale
ARZM - Agentia de Reconstructie a Zonelor Miniere
ARD - Agentia Romana de Dezvoltare
AVAB - Agentia de Valorificare a Activelor Bancare
BA - Banca Agricola - S.A.
BCR - Banca Comerciala Romana - S.A.
BX - Banca Romana de Comert Exterior (Bancorex) - S.A.
BNR - Banca Nationala a Romaniei
CCI - Comitetul de coordonare a implementarii acordurilor de imprumut
PSAL si PIBL
FPS - Fondul Proprietatii de Stat
MF - Ministerul Finantelor
MIC - Ministerul Industriei si Comertului
MJ - Ministerul Justitiei
MMPS - Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
MT - Ministerul Transporturilor
PIBL - Programul de dezvoltare institutionala a sectorului privat
PSAL - Programul pentru ajustarea sectorului privat
UMP - Unitatea de management a proiectului
UIP - Unitatea de implementare a proiectului
PREZENTARE GENERALA
Programul pentru accelerarea procesului de restructurare si privatizare
este structurat pe patru domenii majore:
I. Restructurarea sectorului bancar
II. Privatizarea societatilor comerciale cu capital majoritar de stat
III. Imbunatatirea mediului de afaceri
IV. Atenuarea costurilor sociale ale reformei.
Pentru fiecare domeniu sunt stabilite obiective precise. Pentru
indeplinirea fiecarui obiectiv sunt prevazute actiuni concrete si institutii
raspunzatoare de indeplinirea acestora, potrivit prezentei anexe.
Pentru motive de identificare a fiecarei actiuni din program s-au adoptat
urmatoarele reguli:
- Domeniile programului s-au notat cu litere romane in ordine crescatoare
de la I la IV.
- Obiectivele programului s-au notat cu litera romana a domeniului din care
fac parte, urmata de un numar de ordine marcat cu cifre arabe in ordine
crescatoare.
- Actiunile concrete s-au notat cu un cod, compus astfel:
- litera romana ce defineste domeniul din care face parte;
- numarul de ordine al obiectivului pe care il indeplineste, marcat cu
cifre arabe in ordine crescatoare;
- numarul de ordine al actiunii, marcat cu cifre arabe in ordine
crescatoare;
- indicatorul transei de tragere pentru care Guvernul a stabilit
indeplinirea actiunii:
- 'a': actiune ce trebuie finalizata pentru a asigura tragerea primei
transe din imprumutul PSAL;
- 'b': actiune ce trebuie finalizata pentru a asigura tragerea celei
de-a doua transe din imprumutul PSAL.
Actiunile concrete pentru indeplinirea unui obiectiv sunt atribuite unei
institutii raspunzatoare de realizarea lor. Daca sunt mai multe institutii
responsabile, denumirea institutiei care are rol coordonator este urmata de
"*".
OBIECTIVE SI ACTIUNI CONCRETE
I. RESTRUCTURAREA SECTORULUI BANCAR
I.1. Asigurarea cadrului general de restructurare
I.1.1. a) Modificarea legii privind privatizarea bancilor, pentru a
permite:
- procedura de privatizare intr-o singura faza prin selectarea
consultantului, care va pregati, sub supravegherea Comisiei de privatizare,
studiul de fezabilitate, raportul de evaluare a bancii, memorandumul de
privatizare si va finaliza privatizarea;
- eliminarea optiunii FPS de a detine actiunea de aur sau de participare la
capital dupa privatizare, cu exceptia cazurilor de lipsa de cerere pe piata
Institutii responsabile pentru I.1.1. a): ARD*, MJ
I.2. (i) Elaborarea unui plan satisfacator de restructurare in vederea
privatizarii BCR
(ii) Angajarea unui consultant pentru a asigura consultanta in procesul de
privatizare a BCR
(iii) Realizarea actiunii de due-diligence a portofoliului de credite al
BCR
I.2.1. a) Elaborarea termenilor de referinta, conform procedurilor
internationale, pentru angajarea unui auditor, in vederea initierii actiunii de
due-diligence a portofoliului de credite al BCR
I.2.2. b) Angajarea unui consultant pentru a asigura consultanta in
procesul de privatizare a BCR
I.2.3. b) Prezentarea unui plan de restructurare in vederea privatizarii
BCR
I.2.4. b) Elaborarea raportului de due-diligence asupra portofoliului de
credite al BCR
Institutii responsabile pentru I.2.1. a), I.2.2. b), I.2.3. b), I.2.4. b):
MF, BNR, FPS*
I.3. (i) Elaborarea unui plan satisfacator de restructurare in vederea
privatizarii BA
(ii) Angajarea unui consultant pentru a asigura consultanta in procesul de
privatizare a BA
(iii) Identificarea si transferul catre AVAB a cel putin 50% din creditele
neperformante ale BA
I.3.1. a) Incheierea evaluarii financiare si operationale a BA, pentru a
determina costul cel mai mic pentru Guvern, in vederea restructurarii si
recapitalizarii BA inaintea privatizarii, inclusiv un plan de dizolvare a
Fondului de Restructurare "Dunarea"
I.3.2. a) Stoparea transferului de active catre Fondul de Restructurare
"Dunarea"
I.3.3. b) Angajarea unui consultant de privatizare pentru a acorda
consultanta Comitetului de restructurare in implementarea planului de
restructurare in vederea privatizarii BA
I.3.4. b) Prezentarea unui plan de restructurare in vederea privatizarii BA
I.3.5. b) Transferarea catre AVAB a cel putin 50% din activele
neperformante ale BA
Institutii responsabile pentru I.3.1. a), I.3.2. a), I.3.3. b), I.3.4 b),
I.3.5. b): MF, BNR, FPS*, AVAB
I.4. Adoptarea unor masuri ireversibile pentru implementarea procedurii de
restructurare a BX
I.4.1. a) Elaborarea unui plan detaliat de restructurare a BX
I.4.2. a) Numirea unui expert in restructurari bancare pentru a implementa
restructurarea BX
I.4.3. b) Adoptarea de masuri ireversibile pentru restructurarea BX
Institutii responsabile pentru I.4.1. a), I.4.2. a), I.4.3. b): MF, BNR*,
FPS
I.5. Emiterea de catre BNR de reglementari, in conformitate cu standardele
de contabilitate acceptate pe plan international, conform carora:
(i) bancile comerciale romanesti vor prezenta lunar situatia portofoliului
lor privind clasificarea riscului si provizioanele pentru pierderi, care vor fi
deductibile fiscal;
(ii) bancile comerciale romanesti vor clasifica in categoria
"pierdere" toate expunerile (creditul si dobanda acumulata, dar
neincasata) pentru clientii fata de care au fost initiate proceduri de
executare silita, faliment sau lichidare;
(iii) toate aceste expuneri vor fi provizionate 100% si vor fi deductibile
fiscal, indiferent de valoarea garantiilor asociate unor astfel de expuneri;
(iv) bancile comerciale romanesti vor scoate in afara bilantului, prin
utilizarea provizioanelor, toate creditele clasificate in categoria
"pierdere", restante cu mai mult de 360 de zile.
I.5.1. a) Emiterea de catre BNR de reglementari ce vor fi adoptate pentru
auditul anului 2000, care:
- sa stabileasca la 12% rata minima de adecvare a capitalului (RAC) din
total capital calificat (nivel 1 + nivel 2) la activele ponderate cu risc;
- sa stabileasca la 8% rata minima de adecvare a capitalului de nivel 1 la
activele ponderate cu risc.
I.5.2. a) Prezentarea de dovezi concludente Guvernului ca BNR a aplicat
sanctiuni conform legii impotriva bancilor comerciale care nu respecta RAC si
toate normele aplicabile
I.5.3. a) Furnizarea de catre BNR si MF bancilor comerciale de instructiuni
detaliate cu privire la modul de intocmire a situatiilor anuale de sfarsit de
an, nu mai tarziu de data de 31 ianuarie a anului urmator
I.5.4. a) Emiterea de catre BNR de reglementari prin care sa solicite
bancilor comerciale sa constituie lunar provizioane de 100% pentru:
- dobanda restanta de peste 90 de zile;
- orice dobanda acumulata anterior si neincasata;
- expunerile bilantiere pe alte institutii de credit, restante cu mai mult
de 30 de zile.
Aceste provizioane se constituie in valuta de denominare a expunerii si
sunt deductibile fiscal; provizioanele constituite in valuta vor fi scazute din
activele carora le corespund, atunci cand se calculeaza limita de expunere in
valuta.
I.5.5. b) Prezentarea de dovezi concludente Guvernului:
- ca BNR a integrat toate functiile sale de supraveghere intr-un singur
departament;
- ca personalul din departamentul respectiv a fost selectat pe baza unor
termeni de referinta elaborati conform procedurilor internationale.
I.5.6. b) Prezentarea de catre BNR de rapoarte concludente care:
- sa demonstreze ca se fac inspectii la fata locului la bancile comerciale
cel putin o data la 2 ani;
- sa demonstreze ca bancile comerciale respecta reglementarile prudentiale aplicabile
sau sa descrie masurile luate impotriva bancilor comerciale care nu respecta
aceste reglementari;
- sa demonstreze ca bancile comerciale se conformeaza cerintelor
obligatorii privind auditul extern sau sa descrie masurile luate impotriva bancilor
comerciale care nu respecta aceste reglementari;
- sa demonstreze ca reglementarile aplicabile, referitoare la provizioanele
pentru pierderi, au fost implementate intr-o maniera satisfacatoare.
I.5.7. b) Prezentarea de dovezi Guvernului ca BNR a realizat integral
obiectivul I.5
Institutii responsabile pentru I.5.1. a), I.5.2. a), I.5.3. a), I.5.4. a),
I.5.5. b), I.5.6. b), I.5.7. b): BNR*, MF
I.6. Perfectionarea activitatii AVAB:
(i) desemnarea conducerii AVAB, selectarea de personal calificat pentru
functionarea agentiei si elaborarea de termeni de referinta pentru functionarea
AVAB, conform procedurilor internationale;
(ii) angajarea, conform procedurilor internationale, de consultanta pentru
managementul AVAB.
I.6.1. a) Amendarea Ordonantei Guvernului nr. 51/1998 privind unele masuri
premergatoare privatizarii bancilor, in ceea ce priveste infiintarea AVAB,
inclusiv numirea Consiliului de administratie si a presedintelui AVAB, si
aprobarea structurii organizatorice a AVAB, a bugetului pentru functionarea
acesteia si declaratia AVAB cu privire la politica si procedurile sale de
operare
I.6.2. b) Prezentarea de dovezi concludente Guvernului ca:
- AVAB are personal calificat si ca a elaborat termeni de referinta pentru
functionarea sa;
- au fost selectati consultanti, conform procedurilor internationale,
pentru conducerea AVAB.
Institutii responsabile pentru I.6.1. a), I.6.2. b): MF, AVAB*, BNR
I.6.3. a) Crearea cadrului legal pentru selectarea si salarizarea
personalului AVAB si al Unitatii de management a proiectului (UMP) PSAL si
PIBL, care sa asigure angajarea de personal cu inalta calificare pentru ambele
institutii
Institutii responsabile pentru I.6.3. a): MMPS*, MF, AVAB
II. PRIVATIZAREA SOCIETATILOR COMERCIALE CU CAPITAL MAJORITAR DE STAT
II.1. Asigurarea cadrului general de privatizare
II.1.1. a) Instituirea unei noi legi a privatizarii si a normelor de
implementare a acesteia
II.1.2. b) Dezvoltarea pietelor primara si secundara pentru titlurile de
stat, prin:
- infiintarea unui sistem computerizat pentru decontarea si verificarea
obligatiunilor de stat;
- titlurile de stat oferite persoanelor fizice si juridice vor avea cel
putin 4 termene de scadenta diferite.
Institutii responsabile pentru II.1.1. a), II.1.2. b): MF*, BNR
II.2. Finalizarea procedurilor de licitatie si incheierea contractelor cu
banci de investitii internationale, in vederea privatizarii a cel putin 4
societati comerciale mari
II.2.1. a) Organizarea de licitatii pentru selectarea bancilor de
investitii in vederea privatizarii a 4 societati comerciale mari, prin:
- publicarea de anunturi in presa locala si in presa internationala;
- finalizarea termenilor de referinta pentru cererea de oferta din partea
bancilor de investitii.
II.2.2. b) Finalizarea procedurilor de licitatie si incheierea contractelor
cu banci de investitii internationale in vederea privatizarii a minimum 3 din
cele 4 societati comerciale mari
Institutii responsabile pentru II.2.1. a), II.2.2. b): FPS*, MT
II.3. (i) Selectarea a 5 societati comerciale mari pentru privatizare
(ii) Selectarea de banci de investitii internationale pentru privatizarea
acestora
II.3.1. b) Nominalizarea a 5 societati comerciale mari, finalizarea
procedurilor de licitatie si incheierea de contracte cu banci de investitii
internationale pentru privatizarea celor 5 societati comerciale mari
Institutii responsabile pentru II.3.1. b): FPS
II.4. (i) Selectarea a 5 societati comerciale mari pentru restructurare sau
lichidare
(ii) Selectarea de banci de investitii internationale pentru implementarea
acestui program
II.4.1. b) Nominalizarea a 5 societati comerciale, finalizarea procedurilor
de licitatie si incheierea de contracte cu experti internationali pentru
implementarea programului de restructurare/lichidare
Institutii responsabile pentru II.4.1. b): FPS
II.5. Oferirea pentru privatizare prin agenti de vanzare, selectati conform
procedurilor internationale, a 50 de societati comerciale mari
II.5.1. a) Nominalizarea a 50 de societati comerciale din portofoliul FPS,
pentru a fi oferite spre privatizare in 5 pachete de cate 10 agentilor de
vanzare care vor fi angajati prin licitatie internationala, conform procedurilor
internationale
II.5.2. b) Incheierea de contracte cu agenti de vanzare, in vederea
privatizarii, conform procedurilor internationale, pentru cel putin 30 de
societati comerciale din cele 50 oferite
Institutii responsabile pentru II.5.1. a), II.5.2. b): FPS
II.6. Furnizarea de dovezi Guvernului ca FPS a privatizat:
(i) cel putin 15 societati comerciale mari si
(ii) cel putin 600 de societati comerciale mici si mijlocii, reprezentand
impreuna cel putin 5% din totalul portofoliului de actiuni al FPS.
II.6.1. a) Prezentarea de dovezi Guvernului ca FPS a privatizat in anul
1999 cel putin:
- 30 de societati comerciale mari;
- 250 de societati comerciale mici si mijlocii.
Cele 280 de societati comerciale vor reprezenta cel putin 4% din
portofoliul de actiuni al FPS.
II.6.2. b) Prezentarea de dovezi Guvernului ca FPS a privatizat alte cel
putin:
- 15 societati comerciale mari;
- 600 de societati comerciale mici si mijlocii.
Cele 615 societati comerciale vor reprezenta cel putin 5% din portofoliul
de actiuni al FPS.
Institutii responsabile pentru II.6.1. a), II.6.2. b): FPS
II.7. Prezentarea de dovezi Guvernului ca FPS a facut o oferta ferma pentru
a vinde actiunile sale reziduale detinute la 200 de societati comerciale de
stat
II.7.1. a) Prezentarea de dovezi ca FPS a privatizat 40 de societati
comerciale la care detine actiuni reziduale
II.7.2. b) Prezentarea de dovezi ca FPS a facut o oferta ferma de vanzare a
actiunilor sale reziduale detinute la 160 de societati comerciale
Institutii responsabile pentru II.7.1. a), II.7.2. b): FPS
II.8. Angajarea de lichidatori sau oprirea functionarii societatilor
comerciale de stat generatoare a cel putin 12% din pierderile FPS (incluzand
subventiile de la stat)
II.8.1. a) Realizarea urmatoarelor actiuni:
- identificarea si convenirea cu Guvernul a unei liste cuprinzand societati
comerciale care genereaza cel putin 12% din pierderile FPS (incluzand
subventiile de la stat);
- Consiliul de administratie al FPS va dispune lichidarea societatilor
comerciale respective
II.8.2. b) Angajarea de lichidatori sau oprirea functionarii societatilor
comerciale generatoare a cel putin 12% din pierderile FPS (incluzand
subventiile de la stat)
Institutii responsabile pentru II.8.1. a), II.8.2. b): FPS
II.9. Furnizarea de dovezi Guvernului ca:
(i) s-a realizat o reducere cu 25% a pierderilor rezultate din exploatare
(inclusiv subventii) a 6 societati miniere, conform datelor evidentiate in
ultimele rapoarte trimestriale pentru anul 1999, comparativ cu pierderile
rezultate din exploatare (inclusiv subventiile) ale societatilor respective,
evidentiate in situatiile lor financiare pe anul 1998;
(ii) s-au incheiat contracte, conform procedurilor internationale, pentru
inchiderea tehnica si pentru lucrari de ameliorare a mediului pentru cel putin
10 mine
II.9.1. b) Prezentarea de dovezi concludente ca a fost indeplinit
obiectivul II.9
Institutii responsabile pentru II.9.1. b): MIC*, ANRM, ARZM
II.10. Oferirea spre vanzare a cel putin 35% din capitalul S.N.P.
"Petrom", incluzand noile actiuni emise
II.10.1. a) Angajarea unei banci internationale de investitii pentru
vanzarea noilor actiuni emise de S.N.P. "Petrom"
II.10.2. b) Oferirea spre vanzare a cel putin 35% din capitalul S.N.P.
"Petrom", incluzand noile actiuni emise
Institutii responsabile pentru II.10.1. a), II.10.2. b): MIC*
III. IMBUNATATIREA MEDIULUI DE AFACERI
III.1. Imbunatatirea mediului de afaceri
III.1.1. a) Perfectionarea cadrului legislativ de declarare a falimentului
prin:
- abrogarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/1997 si amendarea
legislatiei privind falimentul;
- constituirea unei comisii de analiza a procedurii de declarare a
falimentului, care sa pregateasca intr-un termen de 6 - 8 luni un raport cu
recomandari pentru reforme viitoare mai cuprinzatoare
III.1.2. a) Emiterea unei ordonante de urgenta a Guvernului privind auditul
financiar
III.1.3. a) Emiterea de catre MF a unui ordin pentru introducerea:
- cadrului de dezvoltare a sistemului contabil (volumul 1);
- cadrului conceptual pentru standardele internationale (volumul 2).
III.1.4. a) Elaborarea termenilor de referinta privind realizarea unui
program pentru:
- elaborarea materialelor de pregatire profesionala;
- activitatile de pregatire profesionala a contabililor profesionisti si a
auditorilor,
pentru implementarea legii auditului financiar si a ordinului pentru
introducerea cadrului de dezvoltare a sistemului contabil si a cadrului
conceptual pentru standardele internationale.
III.1.5. a) Modificarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi
III.1.6. b) Elaborarea si prezentarea la Parlament a:
- proiectului de amendament la Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind
impozitul pe profit;
- proiectului de lege privind impozitarea veniturilor realizate de
persoanele fizice.
III.1.7. b) Incheierea programului de pregatire a personalului pentru
informarea populatiei privind implementarea schimbarilor in domeniul fiscal in
ceea ce priveste impozitarea veniturilor realizate de persoanele fizice
III.1.8. b) Prezentarea unei analize concludente cu privire la impactul
asupra persoanelor fizice si juridice si la costurile pe care le implica
aplicarea prevederilor amendamentului la Ordonanta Guvernului nr. 70/1994
privind impozitul pe profit si ale legii privind impozitarea veniturilor
realizate de persoanele fizice
Institutii responsabile pentru III.1.1. a), III.1.2. a), III.1.3. a),
III.1.4. a), III.1.5. a), III.1.6. b), III.1.7. b), III.1.8. b): MF*, MJ
III.2. (i) Elaborarea unui studiu de evaluare structurala, a cadrului de
reglementare si a unui plan de actiune pentru intarirea cadrului structural si
de reglementari pentru sectoarele: energie electrica, telecomunicatii, cai
ferate, petrol si gaze
(ii) Angajarea de consultanta, conform procedurilor internationale, pentru
pregatirea unei strategii de privatizare privind producerea si distributia
energiei electrice
III.2.1. a) Redactarea termenilor de referinta, conform procedurilor
internationale, pentru studiul de evaluare structurala si a reglementarilor
pentru utilitatile publice
III.2.2. b) Infiintarea unei agentii independente de reglementari pentru
producerea si distributia energiei electrice si termice
III.2.3. b) Finalizarea studiului de evaluare structurala si a cadrului de
reglementare, precum si a unui plan de actiune pentru intarirea cadrului
structural si de reglementari pentru sectoarele: energie electrica,
telecomunicatii, cai ferate, petrol si gaze
III.2.4. b) Angajarea de consultanta, conform procedurilor internationale,
in vederea realizarii unei strategii de privatizare in domeniul productiei si
distributiei de energie electrica
Institutii responsabile pentru III.2.1. a), III.2.2. b), III.2.3. b),
III.2.4. b): MIC*, MT
III.3. (i) Elaborarea unui proiect de lege privind garantiile reale
mobiliare in proprietatea personala
(ii) Elaborarea unui program de reglementari pentru aplicarea legii cu
privire la inregistrarea garantiilor reale mobiliare
III.3.1. a) Prezentarea in Parlament a unui proiect de lege privind
garantiile reale mobiliare in proprietatea personala
III.3.2. a) Elaborarea de optiuni privind programul de reglementari de
aplicare pentru proiectul de lege pregatit
III.3.3. b) Implementarea unui program de reglementari pentru aplicarea
legii cu privire a inregistrarea garantiilor reale mobiliare
Institutii responsabile pentru III.3.1. a), III.3.2. a), III.3.3. b): MJ
III.4. Adoptarea statutului Camerei de audit
III.4.1. a) Indeplinirea integrala a obiectivului III.4
Institutii responsabile pentru III.4.1. a): MF
III.5. Elaborarea unui studiu asupra mediului de afaceri si a unui plan de
actiune pentru imbunatatirea mediului de afaceri
III.5.1. a) Elaborarea termenilor de referinta pentru realizarea studiului
asupra mediului de afaceri
III.5.2. b) Indeplinirea integrala a obiectivului III.5
Institutii responsabile pentru III.5.1. a), III.5.2. b): Aparatul de lucru
al primului-ministru
IV. ATENUAREA COSTURILOR SOCIALE ALE REFORMEI
IV.1. Prezentarea in Parlament a unei legi-cadru pentru protectia
personalului afectat de concedieri colective
IV.1.1. b) Indeplinirea integrala a obiectivului IV.1
Institutii responsabile pentru IV.1.1. b): MMPS
IV.2. Prezentarea de dovezi concludente ca:
(i) s-a finantat orice deficit existent in Fondul pentru plata ajutorului
de somaj;
(ii) au fost achitate lucratorilor eligibili toate ajutoarele de somaj si
platile compensatorii
IV.2.1. b) Indeplinirea integrala a obiectivului IV.2
Institutii responsabile pentru IV.2.1. b): MMPS
IV.3. Prezentarea unui raport concludent asupra:
(i) nivelului somajului;
(ii) nivelurilor nominale si reale ale ajutorului de somaj;
(iii) analizei fluxului de numerar si a prognozei financiare privind Fondul
pentru plata ajutorului de somaj
IV.3.1.b) Indeplinirea integrala a obiectivului IV.3
Institutii responsabile pentru IV.3.1. b): MMPS
IV.4. Adoptarea de reglementari privind acreditarea de organizatii pentru
administrarea fondurilor pentru microcredite
IV.4.1. b) Indeplinirea integrala a obiectivului IV.4
Institutii responsabile pentru IV.4.1. b): MMPS
IV.5. Elaborarea unui raport privind:
(i) numarul persoanelor care beneficiaza de asistenta sociala;
(ii) nivelurile nominale si reale ale veniturilor din asistenta sociala;
(iii) tipurile si calitatea sistemului de acordare a asistentei sociale;
(iv) un plan de actiune pentru imbunatatirea acestui sistem.
IV.5.1. b) Indeplinirea integrala a obiectivului IV.5
Institutii responsabile pentru IV.5.1. b): MMPS
ANEXA 4
ATRIBUTII SI RESPONSABILITATI
ale structurilor create pentru implementarea Programului pentru ajustarea
sectorului privat (PSAL) si a Programului de dezvoltare institutionala a
sectorului privat (PIBL)
1. Coordonatorul proiectului:
- are intreaga responsabilitate privind coordonarea si monitorizarea
realizarii obiectivelor PSAL si PIBL;
- coordoneaza activitatile CCI in calitate de presedinte al CCI;
- stabileste componenta UMP si coordoneaza activitatile acesteia;
- semneaza documentele care angajeaza partea romana in relatia cu BIRD
pentru realizarea obiectivelor PSAL si PIBL
- semneaza, impreuna cu conducatorul institutiei raspunzatoare de
implementarea fiecarei componente sectoriale, contractele de achizitii de
bunuri si servicii finantate prin PIBL, pentru asigurarea indeplinirii
conditionalitatilor PSAL;
- poate decide delegarea unora dintre atributiile sale catre UMP.
2. Comitetul de coordonare a implementarii acordurilor de imprumut PSAL si
PIBL (CCI):
- asigura, in realizarea obiectivelor PSAL si PIBL, coordonarea activitatii
institutiilor implicate;
- adopta decizii obligatorii pentru institutiile implicate in realizarea
obiectivelor proiectului;
- analizeaza rapoartele consultantilor cu care au fost semnate contracte
finantate prin PIBL pentru indeplinirea conditionalitatilor PSAL si decide sau
propune, dupa caz, Guvernului Romaniei solutia de aplicare pentru fiecare caz
in parte.
Fiecare membru al CCI raspunde personal de indeplinirea obligatiilor ce
revin institutiei pe care o reprezinta.
3. Unitatea de management a proiectului (UMP):
- asigura respectarea procedurilor pentru realizarea achizitiilor de bunuri
si servicii in conformitate cu procedurile internationale si cu prevederile
legislatiei romane aplicabile;
- monitorizeaza indeplinirea conditionalitatilor PSAL, pe baza raportarilor
saptamanale primite de la UIP;
- acorda asistenta UIP in pregatirea termenilor de referinta, conform
procedurilor internationale, pentru componentele proiectului de care raspunde
aceasta in concordanta cu structura finantarii;
- pregateste, pe baza specificatiilor tehnice, a termenilor de referinta si
a celorlalte informatii primite de la UIP, documentele pentru achizitia de
bunuri si de servicii;
- asigura presedintia comisiilor de evaluare a ofertelor de bunuri sau de
servicii finantate prin PIBL, fara a avea drept de vot, si respectarea
procedurilor de selectie in conformitate cu procedurile internationale si cu
prevederile legislatiei romane aplicabile;
- acorda asistenta UIP in implementarea proiectelor pe perioada derularii
contractelor finantate din imprumutul PIBL;
- asigura efectuarea tragerii sumelor din imprumut, administrarea contului
special, precum si functionarea sistemului de management financiar;
- asigura platile in cadrul contractelor finantate din imprumut, pe baza
dovezilor furnizate de UIP privind indeplinirea de catre furnizorii de servicii
si de bunuri a obligatiilor ce le revin prin contract;
- intocmeste rapoartele cerute de acordurile de finantare si de legislatia
nationala si prezinta aceste rapoarte organelor abilitate;
- asigura evidenta financiar-contabila a proiectului si furnizeaza
informatiile necesare pentru auditarea conturilor acestuia.
4. Unitatea de implementare a proiectului (UIP):
- raspunde de realizarea componentelor care ii revin din proiect, astfel
cum sunt definite in anexa nr. 3, cu completarile pe care le va aduce CCI in
functie de conditiile concrete de derulare a proiectului;
- raporteaza saptamanal UMP, sub semnatura conducatorului UIP, progresele
inregistrate in indeplinirea conditionalitatilor PSAL;
- asigura pregatirea, in timp util, pentru indeplinirea conditionalitatilor
de acordare a transelor PSAL, a termenilor de referinta pentru achizitiile de
bunuri si de servicii ce ii revin din proiect si ii transmite UMP pentru a fi
integrati in documentele de licitatie;
- furnizeaza, la cererea UMP, toate informatiile necesare acesteia pentru
intocmirea documentelor in vederea achizitiei de bunuri si de servicii;
- analizeaza si avizeaza documentele de licitatie pregatite de UMP pentru
componentele din proiect care ii revin pentru a raspunde obiectivelor stabilite
prin proiect, propunand modificarea acestora, daca este cazul;
- cu avizul UMP asigura cu promptitudine si in conditii de calitate
publicitatea aferenta licitatiilor, asigura plata acesteia, precum si
informatiile necesare potentialilor furnizori de servicii si de bunuri in
perioada de pregatire a ofertelor din sfera de responsabilitate a UIP
respective;
- selecteaza furnizorii pentru achizitiile de bunuri sau de servicii
finantate prin PIBL, prin participarea in comisiile de evaluare a ofertelor, cu
respectarea procedurilor de selectie in conformitate cu procedurile
internationale si cu prevederile legislatiei romane aplicabile;
- semneaza, impreuna cu coordonatorul proiectului, contractele de furnizare
de servicii si de bunuri finantate prin PIBL pentru componentele de proiect de
care raspund in indeplinirea conditionalitatilor PSAL;
- urmareste indeplinirea de catre furnizorii de servicii si de bunuri cu
care au contract a obligatiilor care le revin acestora prin contract;
- avizeaza rapoartele de activitate ale consultantilor selectati, atestand
indeplinirea de catre acestia a obligatiilor ce le revin prin contract
(avizarea acestor rapoarte nu semnifica acceptarea concluziilor consultantului,
ci numai recunoasterea indeplinirii de catre acesta a obligatiilor
contractuale, in vederea efectuarii platilor);
transmite CCI prin UMP eventualele pareri diferite de cele formulate de
consultanti in rapoartele de activitate, in vederea evaluarii acestora;
aplica solutiile de implementare pentru indeplinirea conditionalitatilor PSAL
pe baza deciziilor luate de CCI sau de Guvernul Romaniei.