HOTARARE Nr. 408 din 24 mai 1999
privind infiintarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Tehnologii Izotopice si Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 254 din 3 iunie 1999
In temeiul art. 18 alin. (1) si al art. 25 din Ordonanta Guvernului nr.
25/1995 privind reglementarea organizarii si finantarii activitatii de
cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin Legea nr. 51/1996, cu
modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se infiinteaza Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Tehnologii Izotopice si Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca, persoana
juridica romana, cu sediul in municipiul Cluj-Napoca, str. Donath nr. 65 - 103,
judetul Cluj, in coordonarea Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si
Inovare, prin reorganizarea Institutului de Tehnologie Izotopica si Moleculara
Cluj-Napoca care se desfiinteaza.
(2) Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice
si Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca isi desfasoara activitatea in
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 25/1995 privind
reglementarea organizarii si finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare,
precum si cu Regulamentul de organizare si functionare a I.N.C.D.T.I.M.
Cluj-Napoca, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 2
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice si
Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca are ca obiect principal de activitate:
efectuarea de cercetari fundamentale si aplicative in domeniul fizicii
izotopilor stabili, al fizicii moleculare si biofizicii, dezvoltarea
tehnologica in domeniul separarii izotopilor stabili, producerea de compusi
marcati cu izotopi stabili, dezvoltarea de aplicatii analitice si tehnologice
ale izotopilor stabili, precum si proiectarea si producerea de echipament
stiintific caracteristic domeniului.
Art. 3
Structura organizatorica a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Tehnologii Izotopice si Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca este
prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 4
(1) Patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Tehnologii Izotopice si Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca, stabilit pe
baza bilantului contabil al Institutului de Tehnologie Izotopica si Moleculara
Cluj-Napoca, incheiat la data de 31 decembrie 1998, actualizat conform
reglementarilor legale, este de 2.459.389 mii lei.
(2) Activul si pasivul, precum si contractele Institutului de Tehnologie
Izotopica si Moleculara Cluj-Napoca se preiau prin protocol de predare-primire
de catre Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii
Izotopice si Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca, pe baza datelor din
bilantul contabil incheiat la data de 31 decembrie 1998, in termen de 30 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 5
(1) Personalul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Tehnologii Izotopice si Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca se preia prin
transfer de la Institutul de Tehnologie Izotopica si Moleculara Cluj-Napoca si
isi pastreaza salariile avute la data transferului, pana la negocierea noului
contract colectiv de munca.
(2) Contractul colectiv de munca va fi negociat si inregistrat la directia
generala de munca si protectie sociala in termen de 90 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 6
Agentia Nationala pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare, in calitate de
organ coordonator, va cuprinde in bugetul sau de venituri si cheltuieli
fondurile necesare pentru realizarea unor investitii, dotari, aparatura,
echipamente, instalatii pentru Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Tehnologii Izotopice si Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca.
Art. 7
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 8
Anexa nr. 3 "Unitatile care functioneaza in coordonarea Agentiei
Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare" la Hotararea Guvernului
nr. 974/1998 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Stiinta, Tehnologie si Inovare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 529 din 31 decembrie 1998, se completeaza cu pozitia nr. 18 cu
urmatorul cuprins:
"18. Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii
Izotopice si Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca."
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare,
Lanyi Szabolcs
Departamentul pentru Reforma
Administratiei Publice Centrale
Petre Diaconu,
secretar de stat
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice si
Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca
_______________
| CONSILIUL DE |
| ADMINISTRATIE |
|_______________|
|
_____|____ ____________
| DIRECTOR | | CONSILIUL |
___| GENERAL |....| STIINTIFIC |
| |__________| |____________| _________________
| |__________________________| OFICIUL JURIDIC |
| _______|__ __________|___ |_________________|
| | DIRECTOR | | CONTABIL-SEF |___________________________
| | TEHNIC | |______________| _______|________
| |__________|_____________ | Sector |
|_____________ | | ADMINISTRATIV |
_________________|____________|____________ |________________|
______|_____ _____|_____ _____|_____ _____|_______ | - Resurse umane|
|VALORIFICARE| | Sector || Sector || Sector | | - Financiar |
|SI APLICATII| | CERCETARE ||DEZVOLTARE || SUPORT | | - Aprovizionare|
|____________| |___________||___________|| CERCETARE | | - Plan, preturi|
| _____________ | - 6 ||- Pregatire||_____________| | - Utilitati |
|_|Import-export| |laboratoare||pentru ||- Analize | |________________|
| |_____________| | - Unitate ||punerea in ||de rutina |
| _____________ |nucleara ||fabricatie ||- Metrologie |
|_| Asigurarea | | - Atelier ||- Transfer ||- Intretinere|
| | calitatii | |prototipuri||tehnologic ||aparatura de |
| |_____________| | || ||masura si |
| _____________ | || ||control |
|_| Marketing | | || ||- Instalatii |
| |_____________| |___________||___________||_____________|
| ______________
|_|Microproductie|
|______________|
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare a Institutului National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Tehnologii Izotopice si Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice si
Moleculare - I.N.C.D.T.I.M. Cluj-Napoca, denumit in continuare institut, este
persoana juridica romana aflata in coordonarea Agentiei Nationale pentru
Stiinta, Tehnologie si Inovare si isi desfasoara activitatea pe baza
prevederilor legale in vigoare si a prezentului regulament.
Art. 2
(1) Structura organizatorica a institutului este prevazuta in anexa nr. 1
la hotarare.
(2) Institutul poate infiinta in cadrul structurii sale subunitati necesare
pentru realizarea obiectului sau de activitate, in conditiile legii.
Modalitatea de constituire a acestora si relatiile lor in cadrul institutului
si cu tertii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare si
functionare.
CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate
Art. 3
Institutul este infiintat in scopul desfasurarii activitatii de cercetare
stiintifica si dezvoltare tehnologica in domeniul izotopilor stabili si al
fizicii moleculare, prin participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a
domeniului si la realizarea cu prioritate a obiectivelor stiintifice si
tehnologice ale Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare.
Art. 4
(1) Obiectul de activitate in domeniul izotopilor stabili si al fizicii
moleculare cuprinde:
A. activitati de cercetare-dezvoltare:
a) in cadrul Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare si al
Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
"ORIZONT 2000", cu o pondere majoritara din total activitate,
institutul abordeaza obiectiv programele si directiile urmatoare:
- Separari si compusi marcati cu izotopi stabili:
- cercetarea si elaborarea de tehnologii pentru separarea izotopilor
stabili si pentru obtinerea de compusi marcati cu izotopi stabili;
- cercetarea si elaborarea de aparatura de analiza izotopica si chimica;
- metodici de analiza a compusilor utilizati in procesele de separari
izotopice si metodologii de caracterizare hidrologica si geologica a apelor,
rocilor si mineralelor, utilizand concentratiile nationale ale izotopilor
stabili;
- cercetarea si elaborarea de materiale specifice domeniului fizicii si
tehnologiei izotopilor stabili;
- cercetarea fundamentala de baza si orientata, realizata in scopul
cresterii nivelului cunostintelor in domeniile: fizica atomica si moleculara,
biofizica, fizica starii condensate in medii moleculare, fizica izotopilor
stabili.
- Fizica atomica si moleculara:
- investigarea unor procese neconventionale de separare a amestecurilor
izotopice si moleculare;
- elaborarea unor metode de spectroscopie pentru studiul compozitiei,
structurii si proprietatilor compusilor moleculari;
- sinteza si caracterizarea unor noi medii moleculare cu proprietati
speciale.
- Biofizica:
- interactiunea campurilor electromagnetice cu structurile biologice.
Institutul participa la:
- elaborarea de strategii, studii de diagnoza si prognoza privind
dezvoltarea fizicii si a tehnologiei izotopilor stabili, fizicii moleculare si
biofizicii;
- elaborarea de standarde privind metodici analitice in domeniul propriu de
activitate;
b) cercetare aplicativa si/sau dezvoltare tehnologica pentru solutionarea
unor probleme concrete din domeniul propriu de activitate;
B. activitati conexe activitatii de cercetare-dezvoltare desfasurate in
domeniul propriu de activitate:
- asistenta tehnica, consultanta, furnizare de servicii stiintifice si
tehnologice agentilor economici sau oricaror beneficiari interesati;
- testare si certificare de produse;
C. formarea si specializarea de cercetatori in domeniul propriu de
activitate;
D. executie de unicate si serii mici in vederea sustinerii cercetarii si
dezvoltarii tehnologice in domeniul propriu de activitate.
Activitatile mentionate la lit. A - D pot fi efectuate si in cadrul unor
contracte internationale;
E. activitati de avizare si de import-export in domeniul propriu de
activitate;
F. activitati de transfer tehnologic si de valorificare a cercetarilor in
domeniul propriu de activitate. Valorificarea cercetarilor se face prin
transfer intern in microproductia proprie si prin transferuri externe.
(2) In cadrul obiectului sau de activitate institutul colaboreaza si la
realizarea unor activitati de cercetare-dezvoltare privind apararea nationala.
CAP. 3
Patrimoniul
Art. 5
Conform bilantului contabil incheiat la data de 31 decembrie 1998,
institutul are un patrimoniu propriu in valoare de 2.459.389 mii lei, din care:
imobilizari corporale si necorporale 1.687.881 mii lei si active circulante
750.828 mii lei, alte creante 20.680 mii lei.
Art. 6
(1) Institutul administreaza, cu diligenta unui bun proprietar, bunuri
proprietate publica, precum si alte bunuri dobandite in conditiile legii.
Bunurile proprietate publica, precum si cele dobandite sunt in administrarea
institutului si se evidentiaza distinct in patrimoniul acestuia.
(2) Rezultatele cercetarilor concretizate in active corporale si
necorporale, efectuate si finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri,
sunt bunuri dobandite, daca prin contract nu se prevede altfel,
inregistrandu-se in evidenta contabila a institutului.
(3) In exercitarea drepturilor sale institutul poseda si foloseste bunurile
aflate in patrimoniul sau si, dupa caz, dispune de acestea in conditiile legii,
in scopul realizarii obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele
utilizarii acestora.
(4) Concesionarea sau inchirierea unor subunitati, servicii sau activitati
se poate face numai in scopul stimularii transferului rezultatelor activitatii
de cercetare-dezvoltare, in conditiile legii si cu aprobarea organului
coordonator.
(5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale
in vigoare.
CAP. 4
Structura organizatorica si functionala
Art. 7
(1) Institutul poate avea in structura subunitati, sectii, laboratoare si
alte structuri organizatorice, necesare pentru realizarea obiectului sau de
activitate.
(2) In functie de specificul activitatii se pot organiza colective
specializate sau colective interdisciplinare proprii ori in colaborare cu alte
unitati din tara sau din strainatate.
(3) Directorul general stabileste relatiile dintre subunitatile aflate in
structura institutului, precum si relatiile acestora cu tertii si le poate
acorda imputerniciri de reprezentare in numele institutului, cu avizul
consiliului de administratie.
Art. 8
Conducatorii subunitatilor si ai departamentelor din structura institutului
raspund in fata consiliului de administratie si a directorului general de
indeplinirea tuturor atributiilor, responsabilitatilor si competentelor incredintate
de acestia.
CAP. 5
Organele de conducere
Art. 9
(1) Conducerea institutului este asigurata de:
- consiliul de administratie;
- comitetul de directie;
- directorul general.
(2) Orientarea si coordonarea activitatii tehnico-stiintifice a
institutului sunt asigurate de consiliul stiintific.
Consiliul de administratie
Art. 10
(1) Consiliul de administratie este format din 7 membri, numiti pentru un
mandat de 4 ani care poate fi reinnoit.
(2) Consiliul de administratie are urmatoarea structura:
- un presedinte;
- un vicepresedinte;
- 5 membri.
Art. 11
(1) Din consiliul de administratie fac parte, in mod obligatoriu:
- directorul general al institutului - presedinte;
- un reprezentant al Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si
Inovare;
- un reprezentant al Ministerului Finantelor;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- presedintele consiliului stiintific.
(2) Ceilalti membri ai consiliului de administratie pot fi fizicieni,
chimisti, ingineri, economisti, juristi, alti specialisti din institut, precum
si reprezentanti ai agentilor economici de profil.
(3) Consiliul de administratie isi desemneaza vicepresedintele.
(4) Numirea membrilor consiliului de administratie se face prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare, la
propunerea conducatorului autoritatii de la care acestia provin.
(5) Revocarea membrilor consiliului de administratie pentru abateri grave
sau pentru lipsa de activitate in executarea mandatului se face de acelasi
organ care a facut numirea.
Art. 12
(1) Membrii consiliului de administratie sunt cetateni romani si:
a) isi pastreaza calitatea de angajat la institutia sau la unitatea de la
care provin si toate drepturile si obligatiile derivand din aceasta calitate;
b) sunt platiti pentru activitatea desfasurata in aceasta calitate cu o
indemnizatie lunara stabilita de consiliul de administratie;
c) nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administratie sau nu
pot participa, in aceeasi calitate, la societatile comerciale cu care
institutul are relatii contractuale sau interese comune.
(2) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de
administratie cei care, personal ori sotul, sotia, copiii sau rudele pana la
gradul al doilea inclusiv, sunt, in acelasi timp, patroni sau asociati la
societati comerciale cu acelasi profil ori cu care institutul intretine relatii
de afaceri sau are interese contrare.
Art. 13
Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in baza
regulamentului propriu de functionare si cu respectarea legislatiei in vigoare.
Acesta hotaraste in problemele privind activitatea institutului, cu exceptia
celor care, potrivit legii, sunt date in competenta altor organe.
Art. 14
(1) Consiliul de administratie se intruneste o data pe luna sau ori de cate
ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia facandu-se de catre
presedinte sau la solicitarea a cel putin unei treimi din numarul membrilor
consiliului de administratie.
(2) Dezbaterile consiliului de administratie sunt conduse de presedintele
consiliului, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Art. 15
(1) Consiliul de administratie isi desfasoara activitatea in prezenta a cel
putin doua treimi din numarul membrilor sai. Daca nu este indeplinita aceasta
conditie, sedinta consiliului de administratie poate fi reprogramata intr-un
interval de cel mult 15 zile, avand aceeasi ordine de zi.
(2) Hotararile consiliului de administratie se iau cu majoritatea voturilor
membrilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unul din numarul total al
membrilor.
Art. 16
La sedintele consiliului de administratie este invitat permanent un
reprezentant al sindicatului reprezentativ sau al salariatilor, in conditiile
legii.
Art. 17
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul de administratie poate atrage
in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite sectoare.
Activitatea acestora va fi recompensata material conform prevederilor legale.
Art. 18
(1) Membrii consiliului de administratie sunt raspunzatori, in conditiile
legii, pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
(2) Membrii consiliului de administratie care s-au impotrivit luarii unei
decizii ce s-a dovedit pagubitoare pentru institut nu raspund, daca au
consemnat expres punctul lor de vedere in registrul de sedinte al consiliului
de administratie si daca au anuntat in scris despre aceasta organul
coordonator.
(3) Membrii consiliului de administratie care nu au respectat prevederile
art. 12 lit. c) raspund pentru daunele cauzate institutului ca urmare a acestui
fapt.
Art. 19
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) avizeaza modificarea structurii organizatorice si functionale a
institutului, infiintarea, desfiintarea si comasarea de subunitati din
structura institutului;
b) aproba, la propunerea consiliului stiintific, strategia si programele
concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de varf
si de modernizare a celor existente, in concordanta cu strategia generala a
domeniului propriu;
c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare, pe care il inainteaza
Colegiului Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare si Inovare;
d) analizeaza si avizeaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si
il depune la organul coordonator, in vederea aprobarii prin hotarare a
Guvernului;
e) analizeaza si avizeaza bilantul contabil si contul de profit si
pierderi, pe care le supune aprobarii Ministerului Finantelor, si aproba
raportul de gestiune asupra activitatii desfasurate de institut in anul
precedent;
f) analizeaza raportarea trimestriala privind activitatea realizata de
institut si aproba masuri pentru desfasurarea acesteia in conditii de echilibru
al bugetului de venituri si cheltuieli;
g) analizeaza, aproba sau, dupa caz, propune spre aprobare, potrivit
prevederilor legale, investitiile care urmeaza a fi realizate de institut;
h) propune spre aprobare, in conditiile legii, majorarea sau diminuarea
patrimoniului, concesionarea, inchirierea sau locatia de gestiune a unor
bunuri, servicii, subunitati de productie din patrimoniul institutului;
i) aproba asocierea institutului cu terte persoane juridice, in vederea
realizarii de activitati comune care prezinta interes pentru asociati si care
se incadreaza in obiectul de activitate al institutului, cu respectarea
prevederilor legale;
j) aproba valorificarea bunurilor dobandite, cu respectarea prevederilor
legale;
k) fundamenteaza si prezinta organului coordonator propuneri pentru
asigurarea de fonduri prin bugetul de venituri si cheltuieli al acestuia,
pentru finantarea obiectivelor de interes public specifice activitatii
institutului;
l) aproba volumul creditelor bancare prevazute la art. 34 si stabileste
modul de rambursare a acestora;
m) aproba utilizarea disponibilitatilor in valuta;
n) aproba mandatul pentru negocierea contractului colectiv de munca;
o) executa orice alte atributii stabilite, potrivit prevederilor legale.
Art. 20
In primul trimestru al fiecarui an consiliul de administratie prezinta
organului coordonator un raport asupra activitatii desfasurate in anul
precedent si asupra programului de activitate pentru anul in curs.
Art. 21
Secretariatul consiliului de administratie este asigurat de institut;
atributiile secretariatului sunt prevazute in regulamentul de functionare a
consiliului de administratie.
Comitetul de directie
Art. 22
Conducerea operativa a institutului este asigurata de un comitet de
directie alcatuit din directorul general, directorul adjunct, contabilul-sef,
sefii de laborator, seful de atelier si directorii subunitatilor infiintate in
institut, in conditiile art. 2 din prezentul regulament.
Art. 23
Comitetul de directie stabileste actiunile concrete necesare pentru
realizarea obiectivelor rezultate din:
- strategia programelor de dezvoltare a institutului;
- programul anual de cercetare-dezvoltare;
- bugetul de venituri si cheltuieli;
- programul de investitii;
- sistemul de asigurare a calitatii;
- alte obligatii.
Art. 24
Comitetul de directie se intruneste decadal si ori de cate ori interesele
institutului o impun.
Art. 25
(1) La nivelul subunitatilor institutului se organizeaza si functioneaza
comitetul de conducere care isi desfasoara activitatea in conformitate cu
propriul regulament de organizare si functionare aprobat de consiliul de
administratie al institutului si este prezidat de directorul subunitatii
respective.
(2) Comitetul de conducere exercita atributii si are raspunderi in limita
competentelor stabilite de directorul general si aprobate de consiliul de
administratie.
Directorul general
Art. 26
Activitatea curenta a institutului este condusa de directorul general,
numit prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie
si Inovare, pe baza rezultatelor concursului organizat conform conditiilor si
criteriilor propuse de catre consiliul stiintific al institutului si aprobate
de presedintele Agentiei Nationale pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare.
Art. 27
Directorul general are, in principal, urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) reprezinta, personal sau prin delegat, interesele institutului in
relatiile cu celelalte organe, organizatii si agenti economici, precum si cu
persoane fizice, din tara si din strainatate;
b) propune modificarea structurii organizatorice a institutului;
c) stabileste atributiile, competentele si relatiile compartimentelor de la
toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum si relatiile acestora
cu tertii;
d) numeste si revoca conducatorii compartimentelor de munca din aparatul
propriu, precum si directorii din structura organizatorica a institutului, cu
avizul consiliului de administratie;
e) angajeaza si concediaza personalul institutului, conform prevederilor
legale;
f) asigura negocierea contractului colectiv de munca la nivelul
institutului si a salariilor personalului din institut, prin comitetul de
directie, si aproba salariile rezultate din negocierea directa;
g) aproba comisiile de concurs pentru promovarea in functii, la propunerea
consiliului stiintific;
h) raspunde de administrarea intregului patrimoniu, cu respectarea
prevederilor legale;
i) adopta masuri si urmareste realizarea operatiunilor de comert exterior,
prin compartimentele proprii specializate;
j) exercita atributiile si are raspunderile care ii revin din prevederile
legale, aproba si ia masuri privind activitatea institutului, cu exceptia celor
date, potrivit reglementarilor legale, in competenta altor organe;
k) are atributii si raspunderi similare unui ordonator de credite pentru
sumele alocate institutului de la bugetul de stat, in conditiile art. 21 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizarii si
finantarii activitatii de cercetare-dezvoltare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 51/1996, si ale art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1997 privind
stimularea cercetarii-dezvoltarii si inovarii, aprobata si modificata prin
Legea nr. 95/1998;
l) exercita orice alte atributii ce ii sunt delegate de catre consiliul de
administratie;
m) poate delega, in conditiile legii, o parte din atributiile sale
celorlalte persoane din conducerea institutului.
Consiliul stiintific
Art. 28
(1) Consiliul stiintific este format din 17 membri reprezentand toate
compartimentele stiintifice din cadrul institutului.
(2) Consiliul stiintific poate fi alcatuit din cercetatori cu realizari
deosebite, cu capacitate de sinteza si de prospectare, cu cercetari in domeniu,
cadre didactice din invatamantul superior, salariati ai institutului sau din
afara acestuia, alesi prin vot secret de catre salariatii cu studii superioare
din institut.
(3) Consiliul stiintific este condus de un presedinte si un vicepresedinte,
alesi pe 2 ani prin vot secret de catre membrii consiliului. Din consiliul
stiintific fac parte de drept directorul general si directorul adjunct al
institutului.
(4) Consiliul stiintific se organizeaza si functioneaza in conformitate cu
regulamentul propriu, aprobat de consiliul de administratie.
Art. 29
Atributiile principale ale consiliului stiintific sunt urmatoarele:
a) participa la elaborarea strategiei de dezvoltare a activitatii de
cercetare-dezvoltare si la elaborarea de propuneri pentru Planul national
pentru cercetare-dezvoltare si inovare;
b) contribuie la realizarea obiectivelor stiintifice si tehnologice ale
Planului national pentru cercetare-dezvoltare si inovare, in domeniul propriu
de activitate;
c) examineaza si avizeaza proiectele de cercetare stiintifica, precum si
realizarea acestora;
d) avizeaza hotararile care implica politica de cercetare a institutului si
a ramurii;
e) propune consiliului de administratie Programul anual de
cercetare-dezvoltare;
f) propune masuri pentru perfectionarea profesionala, incadrarea
personalului de cercetare in grade profesionale;
g) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de incadrare
si promovare a personalului de cercetare-dezvoltare;
h) propune comisiile de concurs pentru promovarea in functiile atestabile
si confirma rezultatele concursului;
i) organizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor cu caracter
stiintific;
j) avizeaza actiunile de cooperare, interne si internationale, cu scop
stiintific;
k) avizeaza acordarea de burse de studii si stagii de perfectionare in
strainatate;
l) propune criteriile si conditiile de organizare a concursului pentru
functia de director general al institutului.
CAP. 6
Bugetul de venituri si cheltuieli si administrarea acestuia. Relatii
financiare
Art. 30
(1) Institutul intocmeste anual bugetul de venituri si cheltuieli, bilantul
contabil si contul de profit si pierderi, potrivit normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
(2) Bilantul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finantelor
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Art. 31
(1) Veniturile si cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru
fiecare exercitiu financiar.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aproba de catre Guvern, la
propunerea organului coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor si al
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 32
Corelat cu contractele incheiate pentru activitatea programata, institutul
determina anual volumul de venituri de realizat si cheltuielile totale de
efectuat.
Art. 33
Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform
reglementarilor cuprinse in contractele colective de munca, in limitele
fondului destinat platii salariilor.
Art. 34
(1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente, in situatia in care in cursul
unui an resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate
contracta cu bancile credite in valoare de cel mult 20% din veniturile brute in
termeni reali realizate in anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor.
(3) Executia investitiilor prevazute la alin. (1) si (2) se adjudeca pe
baza de licitatie publica, potrivit legii privind achizitiile publice.
(4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei, la nivelul anului
anterior, in vederea realizarii de investitii de natura celor prevazute la
alin. (1) si (2), se efectueaza cu aprobarea organului coordonator, pe baza
avizului prealabil al Ministerului Finantelor.
Art. 35
(1) Institutul hotaraste cu privire la investitiile ce urmeaza a fi
realizate potrivit obiectului sau de activitate, finantarea efectuandu-se din
surse proprii si din credite bancare, cu exceptia investitiilor care intra sub
incidenta prevederilor art. 6 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993
privind unele masuri pentru restructurarea activitatii regiilor autonome.
(2) In cazul investitiilor, altele decat cele prevazute la art. 6 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, finantate integral sau partial de la bugetul
de stat, limita de finantare se aproba o data cu legea de adoptare a acestuia,
iar institutul are obligatia ca in executia bugetului de venituri si cheltuieli
sa se incadreze in alocatiile bugetare aprobate.
Art. 36
(1) Operatiunile de incasari si plati ale institutului se efectueaza prin
conturi deschise la banci comerciale cu sediul in Romania.
(2) Institutul poate efectua operatiuni de incasari si plati in lei si in
valuta prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casa si a
normativelor de disciplina financiar-valutare, stabilite prin actele normative
in vigoare.
(3) Institutul poate efectua operatiuni de comert exterior potrivit legii.
Operatiunile de incasari si plati cu strainatatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unitatile bancare cu sediul in Romania.
Art. 37
Institutul isi va organiza controlul financiar preventiv si controlul
financiar de gestiune, potrivit legii.
CAP. 7
Reglementarea litigiilor
Art. 38
Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesolutionate pe
cale amiabila, sunt supuse spre rezolvare instantelor de judecata romane
competente, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 39
(1) Prezentul regulament de organizare si functionare se completeaza cu
celelalte reglementari legale care se refera la activitatea institutelor de
cercetare-dezvoltare.
(2) Modificarile si completarile regulamentului de organizare si
functionare se pot face la propunerea consiliului de administratie, cu
respectarea actelor normative in vigoare, cu avizul organului coordonator.
Art. 40
Statutul de institut national de cercetare-dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare care are loc intr-un interval de maximum 5 ani.
Art. 41
Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplica
prevederile care, potrivit dispozitiilor legale, sunt aplicabile regiilor
autonome.