HOTARARE Nr. 490 din 16 iulie 1991
privind conceptia generala a informatizarii societatii romanesti
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 188 din 18 septembrie 1991
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba conceptia generala a informatizarii societatii romanesti cuprinsa
in anexa nr. 1.
Art. 2
Comisia Nationala de Informatica, impreuna cu ministerele si celelalte
organe centrale implicate, va elabora, in termen de 9 luni, proiectul director
de informatizare a societatii romanesti, care va defini strategia, optiunile
tehnologice, solutiile si mijloacele de actiune pentru aplicarea acestei
strategii.
Art. 3
Informatizarea institutiilor publice se finanteaza, potrivit legii, pe baza
proiectelor directoare. Ministerele si celelalte organele centrale raspund de
elaborarea acestora, in conformitate cu conceptia generala a informatizarii
societatii romanesti.
Comisia Nationala de Informatica, impreuna cu Ministerul Economiei si
Finantelor, va elabora, in termen de 2 luni, o procedura de finantare a
informatizarii institutiilor publice.
Art. 4
Echipamentele, sistemele de tehnica de calcul si produsele informatice,
care se achizitioneaza de catre institutiile publice vor corespunde
standardelor si recomandarilor tehnice nationale si internationale, astfel
incat sa se asigure integrarea acestora intr-un sistem informational unitar la
nivelul societatii romanesti.
In acest scop, achizitionarea din fondurile bugetare a echipamentelor,
sistemelor de tehnica de calcul si produselor informatice se face prin
licitatie publica.
Art. 5
Anexa nr. 1 face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
CONCEPTIA GENERALA A INFORMATIZARII SOCIETATII ROMANESTI
1. Obiective
Informatizarea, componenta a dezvoltarii societatii romanesti, va asigura
suportul informatic necesar rezolvarii eficiente a problemelor trecerii la
economia de piata si a dezvoltarii economico-sociale in perspectiva inceputului
mileniului trei, avand urmatoarele obiective principale:
a) pe termen lung: realizarea suportului informatic necesar cresterii
capacitatii competitionale a economiei romanesti si cresterii permanente a
nivelului de civilizatie al populatiei;
b) pe termen mediu: reorientarea dezvoltarii transmisiei datelor, tehnicii
de calcul si informaticii romanesti pe o traiectorie convergenta cu cea a
tarilor dezvoltate industrial;
c) pe termen scurt: rezolvarea principalelor prioritati si a premiselor
tehnico-organizatorice si normative necesare trecerii la informatizarea
societatii romanesti, in stransa corelatie cu Programul reformei
economico-sociale. Liniile directoare privind implicarea informaticii in acest
program sunt cuprinse in anexa nr. 1.1.
Informatizarea societatii romanesti urmareste:
a) In domeniul social:
- sa asigure conditii pentru facilitarea accesului larg al populatiei la
informatii si la serviciile administratiei publice;
- sa faciliteze agentilor economici accesul rapid la informatii privind
nevoile si cererea de consum, in scopul satisfacerii la nivel inalt a
necesarului de marfuri si servicii;
- sa contribuie la intarirea sanatatii populatiei si la cresterea perioadei
de viata creatoare, prin folosirea pe scara larga in sistemul ocrotirii
sanatatii a sistemelor medicale informatizate de expertiza, diagnoza,
investigatie si tratament;
- sa creasca nivelul de cultura si calitatea invatamantului, prin
integrarea noilor tehnologii in activitatile educationale;
- sa realizeze o evidenta si o prognoza a populatiei si fortei de munca,
precum si asistarea pe calculator a rezolvarii cererii si ofertelor de
serviciu, precum si a reorientarilor profesionale necesare evitarii somajului;
- sa creeze conditii necesare pentru reducerea si usurarea muncii fizice si
stimularea capacitatilor creatoare ale oamenilor;
- sa realizeze o supraveghere a situatiei mediului inconjurator, in scopul
luarii masurilor de prevenire si solutionare a problemelor intervenite, precum
si de informare a populatiei;
- sa modeleze si sa evalueze consecintele proiectelor economico-sociale de
mari dimensiuni;
- sa contribuie la transparenta pluralismului politic, la consolidarea
democratiei si asigurarea drepturilor si libertatilor cetatenilor.
b) In domeniul economiei:
- sa asigure perfectionarea relatiilor inter-ramuri si in cadrul ramurilor;
- sa permita agentilor economici cunoasterea proceselor de la nivel macro
si microeconomic, in vederea alegerii celei mai favorabile variante de
dezvoltare;
- sa permita realizarea unitatii continutului sistemului informational
economico-social prin crearea si intretinerea fisierelor si bazelor de
metainformatie, a registrelor permanente si bazelor de date publice comune mai
multor activitati si departamente, precum si accesul institutiilor publice,
societatilor comerciale si populatiei la acestea;
- sa asigure schimbul de informatie automatizat, inclusiv pentru
decontarile cu institutiile publice, agentii economici si cu populatia, precum
si schimbul interbancar informatizat;
- sa dezvolte utilizarea culegerii automate a datelor, inclusiv prin
generalizarea folosirii tehnologiilor si suporturilor de informatie avansate
(coduri cu bare, cartele magnetice);
- sa asigure desfasurarea eficienta a activitatilor de transport,
circulatie a marfurilor, comunicatii, productie si gospodarire a energiei
electrice si a celorlalte domenii de interes general pentru activitatea
economica;
- sa asigure agentii economici cu metode si instrumente de prognozare si
orientare a activitatii economice, in concordanta cu cerintele pietei, si
folosirea metodelor de conducere, de evidenta si analiza bazate pe tehnologiile
informatiei si telecomunicatiilor;
- sa asigure accelerarea progresului tehnico-stiintific, reducerea
termenelor de realizare si ridicarea nivelului cercetarilor stiintifice,
lucrarilor de proiectare si de pregatire tehnologica a productiei;
- sa permita intensificarea productiei pe baza integrarii sistemelor
informatizate de conducere si prelucrare a datelor in toate etapele ciclului de
viata al produselor.
c) In domeniul apararii nationale si al securitatii statului:
- sa asigure suportul informatic necesar desfasurarii activitatilor
specifice.
2. Principiile privind implicarea statului in informatizarea societatii
Principiile referitoare la modul in care statul se implica in realizarea
obiectivelor informatizarii societatii romanesti sunt:
a) promovarea si sprijinirea, prin intermediul pirghiilor economice si
legislative, a informatizarii tuturor activitatilor economice si sociale,
inclusiv prin promovarea teleinformaticii bazate pe reteaua nationala de
transport al datelor;
b) sustinerea si promovarea integrarii regionale si mondiale a fluxurilor
transfrontiere de date, in domeniile esentiale al activitatilor economico-
sociale;
c) promovarea si sprijinirea cercetarii-dezvoltarii in domeniul
informaticii, in raport cu tendintele in domeniu si cu resursele umane si
financiare disponibile;
d) dezvoltarea industriei si pietei produselor informatice;
e) sustinerea si incurajarea cooperarii stiintifice si economice
internationale;
f) crearea si promovarea cadrului legislativ necesar stimularii
initiativelor, asigurarii protectiei drepturilor intelectuale in domeniul
informaticii, prevenirii afectarii vietii private si libertatilor individuale;
g) asigurarea formelor si cadrului necesar pregatirii profesionale si
perfectionarii continue, corespunzatoare pozitiei oamenilor in raport cu
informatica, respectiv specialist sau utilizator;
h) realizarea informatizarii administratiei de stat si a unitatilor aflate
sub controlul statului, prin:
- elaborarea in cadrul fiecarei institutii publice si regii autonome de
proiecte directoare;
- evitarea situatiei de dependenta fata de un singur producator, inclusiv
prin alinierea consecventa la standardele si recomandarile tehnice
internationale;
- realizarea de interfate tipizate pentru a permite interconectarea tuturor
sistemelor informatice de interes national.
Prin aplicarea acestor principii se urmareste asigurarea directionarii
generale a procesului de informatizare, realizarea informatizarii activitatilor
administratiilor de stat si crearea conditiilor pentru satisfacerea cererii
curente de produse si servicii informatice.
Se vor promova, in continuare, masuri legislative si administrative care sa
asigure agentilor economici din tara si strainatate conditii egale de
participare la realizarea obiectivelor de informatizare a societatii.
3. Dezvoltarea infrastructurii informatizarii
Obiectivele principale ale dezvoltarii infrastructurii informatizarii
constau in:
a) realizarea unei retele nationale de transmisie a datelor la distanta,
care sa permita asigurarea de servicii telematice oferite persoanelor juridice
si fizice care se conecteaza la retea;
b) realizarea unor servicii informatice publice, banci si baze de date si
de cunostinte, cu diverse destinatii la nivel de ramuri, interramuri, orientate
pe domenii si pe probleme; realizarea de sisteme informatice de interes
national, regional, sectorial si public, prin conectarea bancilor si bazelor de
date, sistemelor de transmisie a datelor si capacitatilor de calcul electronic
tip infocentre;
c) imbunatatirea structurii ofertei de mijloace ale tehnicii de calcul
prin: majorarea volumului la echipamentele de calcul cerute pe piata interna,
cresterea calitatii, respectiv a performantelor, reducerea pretului prin
specializarea si reechiparea tehnologica a intreprinderilor producatoare,
cooperarea cu firme din strainatate, importul produselor a caror fabricatie
interna nu este posibila la nivelul tehnic necesar sau nu este eficienta
economic, practicarea metodei inchirierii echipamentelor de calcul;
d) imbunatatirea calitatii si promptitudinii activitatii de service,
inclusiv prin diversificarea formelor organizatorice, elaborarea si promovarea
unor noi metode de depanare-intretinere;
e) imbunatatirea ofertei de produse generale, orientate pe tipuri de
echipamente si domenii de utilizare;
f) perfectionarea sistemului de pregatire a cadrelor de specialisti in
informatica si stimularea participantilor la viata economica si sociala in
utilizarea tehnologiilor informatice;
g) adaptarea cadrului institutional al informatizarii administratiei de
stat pe baza proiectelor directoare.
4. Aria de cuprindere a informatizarii societatii
Informatizarea societatii romanesti va lua in considerare trei zone de
informatizare:
A. Zona centrala, macroeconomica, reprezentand cadrul asigurat de catre
institutiile publice, avand urmatoarele functiuni:
1. Asigurarea integrarii sistemului informational economico-social prin:
- promovarea alinierii clasificarilor, nomenclatoarelor, definitiilor
continutului, documentelor primare la recomandarile si practica O.N.U. si
C.E.E.;
- crearea conditiilor metodologice si tehnice pentru folosirea suporturilor
de informatie avansate (etichete cu cod de bare, cartele magnetice etc.).
2. Asigurarea transmiterii automate, fiabile si cu viteza mare a
informatiilor economico-sociale intre diferite organizatii prin intermediul
unor retele nationale de transport al datelor ca un serviciu public.
3. Asigurarea informatiilor necesare institutiilor publice, societatilor
comerciale, celorlalte institutii si populatiei, sub forma unor registre
permanente, baze si banci de date, accesibile prin reteaua nationala de
transport al datelor.
4. Asigurarea modelelor necesare pregatirii deciziilor la nivelul
institutiilor publice.
5. Asigurarea conducerii asistate de calculator a institutiilor publice
prin:
a) sistemul informatic al Parlamentului, Presedintiei si Guvernului;
b) sistemele informatice ale ministerelor si departamentelor;
c) sistemul informatic statistic (aliniat cu cel contabil);
d) sistemul informatic financiar (inclusiv vamal) si al preturilor;
e) sistemul informatic bancar, precum si al C.E.C. si al asigurarilor;
f) sistemul informatic al resurselor naturale si al protectiei ecologice;
g) sistemul informatic al teritoriului (geografic);
h) sistemul informatic al administratiei de stat locale;
i) sistemul informatic al documentarii tehnico-stiintifice;
j) sistemele informatice ale macrosistemelor functionale, precum: sistemul
energetic national, sistemul transporturilor, al telecomunicatiilor, comertului
exterior etc.;
k) sistemele informatice speciale pentru asigurarea securitatii si apararii
nationale.
6. Asigurarea unor servicii informatice la nivel macroeconomic (inclusiv
baze de date publice).
B. Zona agentilor economici
Aceasta zona se refera la sistemele informatice ale unitatilor si
organizatiilor, cu ajutorul carora se realizeaza conducerea acestora (de
exemplu: sisteme informatice integrate ale intreprinderilor) sau automatizarea
totala sau partiala a unor activitati (de exemplu cercetare-proiectare asistata
de calculator etc.)
Actiunile statului pentru informatizarea acestei zone se refera la
facilitarea si stimularea informatizarii agentilor economici din sectorul de
stat si particular.
C. Zona populatiei
Aceasta zona se refera la asigurarea serviciilor informatice pentru
populatie, in sensul asigurarii accesului populatiei la baze de date publice
tip videotex, servicii tip ghiseu la institutiile publice, centrale si locale,
asigurarea instruirii informatice, dezvoltarea instruirii asistate de
calculator.
5. Etapizarea informatizarii societatii romanesti
Se preconizeaza trei etape: 1991-1993; 1994-1996; 1997-2000, obiectivele
cuprinse in anexa nr. 1.2 considerandu-se a fi prioritare.
A. Prioritatile etapei actuale (1991-1993) urmaresc implicarea directa a
informaticii in reforma, definitivarea obiectivelor generale pana in anul 2000
si tratarea cerintelor urgente:
a) realizarea sistemului statistic perfectionat, inclusiv a
nomenclatoarelor si clasificarilor nationale generale; furnizarea de informatii
pertinente, in mod sistematic, pentru evaluarea evolutiei reformei, cu accent
pe indicatori economici si sociali;
b) elaborarea proiectelor directoare pentru administratia centrala si
locala si pentru teme transversale, cu caracter multisectorial: protectia
mediului, forta de munca, asistenta sociala;
c) crearea cadrului legislativ si normativ-tehnic adecvat, cu accent pe
alinierea la reglementarile internationale si europene in domeniul
tehnologiilor informatiei;
d) demararea realizarii in regim de urgenta si la nivel tehnic ridicat a
retelei nationale pentru transmiterea datelor;
e) elaborarea studiului de fezabilitate pentru industria nationala de
tehnica de calcul si echipament de telecomunicatii;
f) realizarea si punerea in functiune a sistemului national pentru evidenta
populatiei;
g) elaborarea studiului preliminar pentru sistemul informatic al
cadastrului general si declansarea efortului de realizare;
h) elaborarea de studii preliminare pentru toate obiectivele a caror
realizare este prevazuta in etapa a II-a.
B. Etapa 1994-1996 vizeaza consolidarea si continuarea eforturilor din
etapa anterioara conducand la cresterea gradului de informatizare a societatii:
a) punerea in functiune si exploatarea retelei nationale pentru
transmiterea datelor;
b) realizarea sistemului informatic al cadastrului general;
c) informatizarea bancilor si introducerea transferului electronic de
fonduri;
d) introducerea tehnologiilor moderne pentru culegerea datelor: coduri cu
bare, cartele magnetice;
e) dezvoltarea de servicii informatice cu valoare adaugata, de interes
public si privat, bazate pe reteaua nationala de transmisie a datelor;
f) realizarea de sisteme si aplicatii pe baza prevederilor din proiectele
directoare elaborate in etapa anterioara: agricultura, turism, invatamant,
sanatate, transport, circulatia marfurilor, protectia mediului, vama si
pasapoarte etc.
C. Etapa 1997-2000 va continua eforturile din etapa anterioara prin
modernizarea aplicatiilor existente si realizarea altor aplicatii, tinand cont
de evolutia tehnologiilor informatiei si cerintelor de utilizare a acestora. Se
va pune accent pe:
- integrarea internationala in domeniul transferului de date si al
exportului de servicii informatice;
- promovarea informaticii la domiciliu pentru necesitatile habitatului,
nevoi culturale si exercitarea profesiunii de la distanta;
- aplicarea de mare diversitate ce graviteaza in jurul inteligentei
artificiale, a sistemelor expert si a invatarii asistate de calculator.
6. Evaluarea resurselor financiare
Cheltuielile estimative pentru realizarea informatizarii pentru urmatorii
10 ani prezinta urmatoarele ordine de marime:
a) dotare cu echipamente de tehnica de calcul (cresterea cu un ordin de
marime fata de cea actuala), implementare aplicatii informatice, cercetare
stiintifica: cca 120 mld. lei;
b) cheltuieli de exploatare: cca 30 mld. lei;
c) modernizarea retelelor de telecomunicatie si fabricatie de echipamente
de calcul: cca 20 mld. lei.
Cheltuielile reprezinta cca 170 mld. lei si cca 320 mil. $.
Valorile de mai sus, calculate in preturi 1990, se vor actualiza pe masura
realizarii programului de informatizare.
Finantarea informatizarii societatii romanesti se va realiza de catre stat
si agentii economici in functie de gradul de implicare a acestora in procesul
de informatizare a societatii romanesti si de aria de cuprindere a sistemelor
informatice realizate.
Anexa 1.1. se afla in Monitorul Oficial nr. 188 din 18 septembrie 1991.
ANEXA 1.2.
LISTA
obiectivelor prioritare pentru informatizarea societatii romanesti
-------------------------------------------------------------------------------
Denumire
Nr. ---------------------------------------------- Observatii
crt. Scurta descriere a continutului
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
A. Realizarea suportului necesar asigurarii unitatii
continutului informational si a performantei
sistemului informational economico-social
1. Baze de date de clasificari si nomenclatoare 1991 (etapa 1)
Clasificari si nomenclatoare generale
2. Proceduri standard pentru schimbul automat de date incepand cu 1992
Aplicarea recomandarilor O.N.U. si C.E.E. (E.D.I.)
pentru schimbul electronic de date in activitatile
respective
3. Introducerea tehnologiilor moderne de automatizare
a culegerii datelor 1995
Utilizarea cartelelor magnetice, codului de bare,
cartelelor de credit
B. Realizarea premiselor tehnice ale informatizarii
societatii
4. Reteaua nationala de transport al datelor 1992 (etapa 1)
Suportul de teletransmisie date asigurat la bornele
utilizatorului; posibilitatea conectarii pentru
servicii publice de prelucrare/informare
5. Sistemul de standarde si recomandari tehnice specific activitate
informatizarii permanenta cu
recomandari anuale
Asigurarea calitatii si compatibilitatii produselor
de tehnica de calcul si informatica, precum si a
sistemelor informatice, tinand seama si de cerintele
utilizatorilor romani, inclusiv in domeniul depanarii,
intretinerii, reparatiilor, precum si al proiectarii
6. Introducerea tehnologiilor informationale in incepand cu 1992
activitatile educationale de toate gradele
Instruire asistata de calculator, inclusiv formarea
cadrelor didactice
7. Introducerea mediilor de instruire si a tehnologiilor
de invatare a meseriilor si profesiilor cu suportul
tehnologiilor informatice pentru reorientarea incepand cu 1991
profesionala
Interfete pentru structuri de instruire multimedia;
programe educationale de autoinstruire; selectare/
testare/educare profesionala asistata informatic;
simulatoare
8. Metode de proiectare a sistemelor informatice 1991 - pot fi
Metodologii si produse-program standardizate utilizate si de
pentru analiza si sinteza sistemelor informatice agenti economici
si conducerea proiectelor pentru informatizarea
administratiei de stat
9. Instrumente tehnologice informatice 1991-1996 vizeaza
retehnologizarea
in domeniu
Proiectarea asistata de calculator a sistemelor
informatice si produselor-program, inclusiv elaborarea
documentatiei asistata de calculator
10. Modernizarea productiei de tehnica de calcul conform orientarii
Ministerului
Industriei
Oferirea de produse de tehnica de calcul competitive,
dezvoltarea microelectronicii
C. Realizarea suportului necesar cunoasterii stadiului
si evolutiei proceselor economico-sociale
11. Registrul permanent al populatiei incepand cu 1991
Baza de date individuale partajate, utilizate de
sistemele informatice
12. Registrul permanent al institutiilor publice si agentilor
economici 1991
Baza de date individuale partajate, utilizate de sistemele
informatice
13. Registrul permanent al unitatilor teritorial-administrative 1991
Baza de date individuale partajate, utilizate de sistemele
informatice
14. Registrul permanent al produselor, marfurilor si serviciilor 1992 (etapa 1)
Baza de date individuale partajate, utilizate de sistemele
informatice (mai multe sisteme de codificare pentru
compatibilizare)
15. Sistemele informatice geografice incepand cu 1992
Modelarea matematica a teritoriului national, cadastru
extravilan, cadastru intravilan, sisteme de teledetectie,
baze de date geografice
16. Alte baze de date de interes general
Brevete, inventii, marci, firme, embleme etc. incepand cu 1993
Documentare stiintifica si tehnica
Stocuri disponibile/cereri urgente
D. Sisteme informatice prioritare pentru dezvoltarea
economico-sociala
17. Sistemul informatic al conducerii statului 1991-1993
Sistemele informatice ale Parlamentului, Presedintiei
si Guvernului
18. Sistemul informatic statistic perfectionat, 1992
integrat informational cu informatia contabila, distribuit
teritorial
19. Sistemul informatic financiar-contabil 1993
Sistemele informatice ale administratiilor financiare,
sistemul vamilor
20. Sistemele informatice bancare, C.E.C., asigurari incepand cu 1993
Sistemele in timp real ale bancilor; sistemul de
interschimb bancar; sistemul de decontare cu unitatile;
subsistemul C.E.C., subsistemele asigurarilor
21. Sistemele informatice de tip distribuire/rezervare incepand cu 1993
Sistemul informatic al energiei electrice, gazelor
naturale, apelor, transporturilor aero, auto, feroviare,
fluviale, maritime, circulatia marfurilor
22. Sistemul informatic al mediului 1993 (etapa 1)
Suportul informatic al cunoasterii starii si tendintelor
evolutiei mediului inconjurator, inclusiv incadrarea
in sisteme mondiale
23. Sistemele informatice ale apararii si securitatii nationale
Asistarea informatica a sistemelor de aparare si securitate
a statului
E. Asistarea informatica a populatiei
24. Registrul permanent al cererilor si ofertelor de munca 1993
Fisier distribuit geografic, cu confirmarea rezolvarilor
25. Asistenta medicala si ocrotirile sociale incepand cu 1991
Baze de date si de cunostinte specifice, sisteme de
gestiune spitaliera, diagnoza si/sau tratament asistate
de calculator
26. Servicii informatice publice bazate retea telematica 1994
Videotext, posta electronica, rezervare locuri;
baze de date pe domenii
F. Sisteme microeconomice Se realizeaza
direct de
agentii
27. Sistemele informatice pentru productia integrata economici,
de calculator conform
Cercetare-proiectare asistata de calculator; strategiilor
conducere procese tehnologice; sisteme flexibile de proprii
fabricatie; robotica
28. Sistemele informatice pentru conducerea activitatii
economice
Informatica economica
Birotica etc.
-------------------------------------------------------------------------------
--------------------
NOTA:
Mentiunile facute la "Observatii" sunt orientative, in raport cu
etapizarea generala avuta in vedere, termene precise rezultand in urma
elaborarii proiectelor directoare si alocarii prioritatilor si resurselor
necesare realizarii obiectivelor respective.