HOTARARE Nr. 5
din 24 februarie 2009
privind infiintarea unei
comisii parlamentare de ancheta pentru verificarea situatiei Societatii
Comerciale „Nicolina" - S.A. si a modului in care Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului a gestionat activele acesteia in perioada
ianuarie 2005-decembrie 2008
ACT EMIS DE:
ADUNAREA(CAMERA) DEPUTATILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 129 din 2 martie 2009
In temeiul art. 64 alin. (4) din Constituţia României,
republicată, şi al art. 75 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, republicat, cu
modificările ulterioare,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se înfiinţează Comisia parlamentară de
anchetă pentru verificarea modului în care Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului (AVAS) a gestionat activele Societăţii Comerciale „Nicolina" - S.A.
în perioada ianuarie 2005-decembrie 2008, denumită în continuare Comisia de
anchetă, cu următoarele obiective:
a) verificarea deciziilor reprezentanţilor statului
numiţi în CA, AGA, AGEA şi ale directorilor generali, în conformitate cu
mandatele primite;
b) verificarea modului în care
AVAS a monitorizat activitatea Societăţii Comerciale „Nicolina" - S.A. şi
analiza controalelor efectuate de către finanţele locale;
c) verificarea respectării clauzelor contractelor de
vânzare a unor active;
d) identificarea eventualelor
conflicte de interese în zona guvernamentală vizavi de:
- deciziile de numire a administratorilor judiciari;
- vânzări de active;
- vânzări de creanţe;
e) analiza situaţiilor sesizate, legate de furturi de
utilaje, şi a modului în care au fost soluţionate de către parchet şi
inspectoratul judeţean de poliţie.
Art. 2. - (1) Comisia de anchetă este formată din 13
membri şi este condusă de un birou compus din: preşedinte, un vicepreşedinte şi
un secretar.
(2) Componenţa nominală a Comisiei de anchetă şi a
Biroului acesteia sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 3. -In condiţiile în care unul dintre membrii
Comisiei de anchetă se află în imposibilitatea de a participa la lucrări,
grupul parlamentar care l-a propus va desemna un
înlocuitor.
Art. 4. - Convocarea şedinţelor Comisiei de anchetă se
face, cu cel puţin 24 de ore înainte de data şi ora şedinţei stabilite, de
către preşedintele acesteia sau, în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte.
Art. 5. - (1) Pentru ca şedinţele Comisiei de anchetă
să aibă loc este necesară prezenţa majorităţii membrilor acesteia.
(2) Hotărârile Comisiei de anchetă se adoptă cu votul
majorităţii membrilor acesteia. Votul este deschis.
Art. 6. - Organizarea şi funcţionarea Comisiei de
anchetă sunt cuprinse în Regulamentul Camerei Deputaţilor şi într-un regulament
propriu, care va fi elaborat şi prezentat spre aprobare Comisiei de anchetă, în
termen de 5 zile de la înfiinţare.
Art. 7. - Comisia de anchetă este împuternicită să facă
audieri şi să ceară autorităţilor şi instituţiilor publice, oricăror structuri
de specialitate ale statului, altor entităţi publice sau private, precum şi
cetăţenilor să îi pună la dispoziţie date, informaţii şi materiale necesare şi
utile pentru clarificarea obiectivelor Comisiei de anchetă.
Art. 8. - (1) Comisia de anchetă poate invita, pentru
audieri şi explicaţii, orice persoană care poate avea cunoştinţă despre o faptă
sau o împrejurare de natură să servească la aflarea adevărului în domeniul care
formează obiectivele anchetei.
(2) La cererea Comisiei de anchetă, orice persoană
care cunoaşte fapte sau împrejurări sau care deţine probe în legătură cu
obiectul anchetei este obligată să le aducă la cunoştinţă sau să le înfăţişeze
la termenele stabilite. Instituţiile şi autorităţile publice a căror activitate
are legătură cu obiectivele prevăzute la art. 1, dar şi cu alte aspecte legate
de aceste obiective sunt obligate, în condiţiile legii, să răspundă la
solicitările Comisiei de anchetă în termenul stabilit de aceasta.
(3) Când, pentru lămurirea unor fapte sau împrejurări,
este necesară întocmirea unor rapoarte de expertiză, Comisia de anchetă poate
solicita efectuarea de expertize.
(4) Comisia de anchetă poate solicita participarea la
lucrările sale a unor experţi, desemnaţi de instituţiile şi autorităţile
publice, a căror specializare este necesară pentru expertize specifice.
(5) Dispoziţiile legale referitoare la invitarea,
prezentarea şi ascultarea martorilor, precum şi cele privitoare la prezentarea
şi predarea obiectelor ori înscrisurilor sau efectuarea expertizelor se aplică
în mod corespunzător.
(6) Preşedintele Comisiei de anchetă atrage atenţia
persoanei audiate că are obligaţia de a spune adevărul şi de a nu ascunde nimic
din ceea ce ştie, precizându-i că nerespectarea acestei obligaţii atrage
răspunderea sa legală.
Art. 9. - Lucrările Comisiei de anchetă sunt publice,
cu excepţia cazului în care aceasta hotărăşte altfel.
Art. 10. - (1) Constatările, concluziile şi propunerile
Comisiei de anchetă vor face obiectul unui raport final, aprobat cu votul
majorităţii membrilor Comisiei de anchetă.
(2) Raportul final va fi depus la Biroul permanent al
Camerei Deputaţilor până la data de 24 aprilie 2009.
(3) După primirea raportului Comisiei de anchetă,
Biroul permanent al Camerei Deputaţilor îl va comunica grupurilor parlamentare
şi Comitetului liderilor grupurilor parlamentare, în vederea înscrierii
acestuia pe ordinea de zi şi a iniţierii procedurii de dezbatere parlamentară,
în Plenul Camerei Deputaţilor, în condiţiile art. 77 din Regulamentul Camerei
Deputaţilor, republicat, cu modificările ulterioare.
(4) In cadrul dezbaterilor pot interveni, potrivit
prevederilor Regulamentului Camerei Deputaţilor, republicat, cu modificările
ulterioare, pentru explicaţii tehnice, experţii utilizaţi de Comisia de anchetă
la elaborarea raportului său.
(5) Raportul Comisiei de anchetă va fi supus dezbaterii
Plenului Camerei Deputaţilor într-o şedinţă special organizată în acest scop.
Art. 11. -Impiedicarea în orice fel a activităţii Comisiei de anchetă în îndeplinirea obiectivelor şi
atribuţiilor sale se sancţionează potrivit legii penale.
Art. 12. - Comisia de anchetă îşi încetează activitatea
după ce Camera Deputaţilor s-a pronunţat asupra raportului supus dezbaterii.
Art. 13. - Biroul permanent al
Camerei Deputaţilor va asigura personalul de specialitate şi logistica necesare
realizării obiectivelor Comisiei de anchetă.
Această hotărâre a fost adoptată de Camera
Deputaţilor în şedinţa din data de 24 februarie 2009, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
ANEXA
COMPONENŢA
Comisiei parlamentare de anchetă pentru verificarea
situaţiei Societăţii Comerciale „Nicolina" - S.A. şi a modului
în care Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului a gestionat activele acesteia în perioada ianuarie 2005-decembrie 2008
1. Domnul deputat Păduraru Nicuşor - Grupul
parlamentar al PD-L
2. Domnul deputat Movilă Petru - Grupul parlamentar al PD-L
3. Domnul deputat Spînu Teodor-Marius - Grupul
parlamentar al PD-L
4. Domnul deputat Oajdea Vasile-Daniel - Grupul
parlamentar al PD-L
5. Domnul deputat Stanciu Anghel - Grupul parlamentar
al PSD + PC
6. Doamna deputat Iordache Luminiţa - Grupul parlamentar al PSD + PC
7. Domnul deputat Mocanu Vasile - Grupul parlamentar
al PSD + PC
8. Domnul deputat Răţoi Neculai - Grupul parlamentar
al PSD + PC
9. Domnul deputat Atanasiu Teodor - Grupul parlamentar
al PNL
10. Domnul deputat Dobre Ciprian Minodor - Grupul
parlamentar al PNL
11. Domnul deputat Dragomir Gheorghe - Grupul
parlamentar al PNL
12. Domnul deputat Lakatos Petru - Grupul parlamentar
al UDMR
13. Doamna deputat Manolescu Oana - Grupul
parlamentar al minorităţilor naţionale
Biroul comisiei:
Preşedinte - domnul deputat Păduraru Nicuşor
Vicepreşedinte - domnul deputat Stanciu Anghel
Secretar - doamna deputat Manolescu Oana