HOTARARE Nr. 511 din 21 august 1998
pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea si utilizarea
Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICATA IN MONITORUL OFICIAL NR. 311 din 26 august 1998
In temeiul Ordonantei Guvernului nr. 8/1998 privind constituirea Fondului
special pentru promovarea si dezvoltarea turismului, modificata si completata
prin Ordonanta Guvernului nr. 43/1998,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind constituirea si utilizarea Fondului
special pentru promovarea si dezvoltarea turismului, prevazute in anexa care
face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Hotararea Guvernului nr.
166/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice privind constituirea si
utilizarea Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 130 din 30 martie
1998, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul turismului,
Sorin Frunzaverde
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru promovarea si
dezvoltarea turismului
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In sensul prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 8/1998 privind
constituirea Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 43/1998, denumita in
continuare ordonanta, se definesc urmatorii termeni:
a) veniturile realizate din serviciile turistice, inclusiv cele de
alimentatie publica, sunt:
- veniturile din cazare;
- veniturile din alimentatie publica;
- veniturile din activitatea de agrement;
- veniturile din "alte servicii suplimentare", conform anexei nr.
7 la Ordinul ministrului turismului nr. 56/1995 pentru aprobarea Normelor
metodologice si a criteriilor privind clasificarea pe stele si categorii a
structurilor de primire turistice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 220 din 25 septembrie 1995, cu mentiunea ca, pentru
"serviciile privind efectuarea convorbirilor telefonice interurbane,
internationale, serviciile fax, telex si Internet", contributia de 3% se
aplica asupra comisionului practicat de agentii economici;
b) veniturile proprii realizate, incasate sub forma de comision din
activitatea turistica, reprezinta diferenta dintre pretul/tariful total,
inclusiv taxa pe valoarea adaugata, platit de clienti agentiilor de turism, si
pretul, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, facturat de prestatorii serviciilor
turistice, din care se exclude taxa pe valoarea adaugata aferenta comisionului,
prin aplicarea cotei de taxa pe valoarea adaugata.
(2) Veniturile provenite din valorificarea de catre agentiile de turism a
biletelor de transport international in si din strainatate, efectuat prin curse
regulate de agentii economici autorizati, nu constituie activitate de turism a
agentiilor.
CAP. 2
Bugetul Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului
Art. 2
Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea turismului se constituie si
se gestioneaza de catre Ministerul Turismului, in conditiile prevazute de
ordonanta si potrivit bugetului aprobat ca anexa la bugetul de stat.
Art. 3
Ministerul Turismului, pe baza Programului anual de dezvoltare a produselor
turistice si a Programului anual de marketing si promovare, aprobate de Guvern,
elaboreaza bugetul Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului, la termenele si in conditiile stabilite prin norme de catre
Ministerul Finantelor.
Art. 4
(1) Programul anual de dezvoltare a produselor turistice si Programul anual
de marketing si promovare se elaboreaza de catre Ministerul Turismului, in
colaborare cu asociatiile profesionale din turism, cu autoritatile locale, si
se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Propunerile consiliilor locale, agentilor economici, asociatiilor
si/sau fundatiilor si ale persoanelor fizice, referitoare la dezvoltarea si/sau
promovarea turismului, se vor transmite Ministerului Turismului pana la data de
31 martie a anului anterior celui pentru care se elaboreaza proiectul legii
bugetului de stat.
Art. 5
In structura bugetului Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului se cuprind:
- veniturile stabilite de reglementarile in vigoare, care reprezinta surse
de constituire a Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului;
- cheltuielile ce se inscriu pe subdiviziunile clasificatiei Fondului
special pentru promovarea si dezvoltarea turismului si se fundamenteaza pe
elementele prevazute in programele mentionate mai sus.
Art. 6
La elaborarea programelor anuale se au in vedere obiectivele stabilite de
Ministerul Turismului prin Strategia de dezvoltare a turismului pe termen mediu
si lung, cat si prioritatile identificate cu ministerele interesate si
autoritatile locale, urmarindu-se:
- cresterea calitatii serviciilor turistice;
- crearea de noi locuri de munca in turism;
- cresterea veniturilor valutare din turism;
- crearea si reabilitarea de programe turistice pentru Romania;
- sprijinirea componentelor turistice de dezvoltare locala si regionala;
- stimularea parteneriatului dintre sectorul public si particular din
turism;
- cresterea eficientei utilizarii resurselor turistice, naturale si
antropice.
Art. 7
(1) Dupa aprobarea prin lege a bugetului Fondului special pentru promovarea
si dezvoltarea turismului, Ministerul Turismului procedeaza la repartizarea
cheltuielilor pe baza bugetului de venituri si cheltuieli aprobat, conform
legislatiei in vigoare.
(2) Cheltuielile se stabilesc in functie de Programul anual de dezvoltare a
produselor turistice si de Programul anual de marketing si promovare si privesc
actiunile si destinatiile mentionate la art. 6 din ordonanta.
CAP. 3
Executia bugetului Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului
Art. 8
Executia bugetului Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului se deruleaza prin contul 64.93.70122 "Disponibil din Fondul
special pentru promovarea si dezvoltarea turismului", deschis la Sucursala
municipiului Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A., pe seama Ministerului
Turismului, in care se evidentiaza veniturile incasate pentru constituirea
Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului, precum si platile
dispuse de ordonatorul principal de credite.
Art. 9
Agentii economici prevazuti la art. 3 lit. a) din ordonanta au obligatia sa
calculeze si sa vireze la Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului contributia pentru turism de 3% asupra veniturilor realizate,
definite la art. 1 alin. (1) lit. a) si b) din prezentele norme, chiar daca
acestia beneficiaza de cota "0" a taxei pe valoarea adaugata.
Art. 10
(1) Sumele datorate de catre agentii economici se vireaza la Fondul special
pentru promovarea si dezvoltarea turismului, astfel:
- lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care au fost
stabilite, pentru contributia de 3% aferenta veniturilor realizate, conform
art. 3 lit. a) din ordonanta;
- trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmatoare incheierii
trimestrului, pentru veniturile datorate conform art. 3 lit. b) din ordonanta.
(2) Agentii economici vireaza sumele datorate la termenele prevazute la
alin. (1), cu ordin de plata tip "trezoreria statului", in contul
Ministerului Turismului 64.93.70122 "Disponibil din Fondul special pentru
promovarea si dezvoltarea turismului", deschis la Sucursala municipiului
Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A.
(3) In ordinul de plata agentii economici vor mentiona expres
"Reprezinta contributia pentru turism de 3% aferenta lunii ..... 199...
pentru veniturile realizate, in suma de .... mii lei."
(4) Platitorul prevazut la art. 3 lit. b) din ordonanta va mentiona expres
in ordinul de plata: "Reprezinta veniturile incasate in perioada ....
199..., in suma de .... mii lei."
Art. 11
(1) Cheltuielile aprobate prin bugetele de venituri si cheltuieli
reprezinta limita maxima care nu poate fi depasita.
(2) Modificarile in cursul executiei ale prevederilor de cheltuieli in
bugetul Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului se
efectueaza in conditiile art. 29 alin. (4) din Legea finantelor publice nr.
72/1996.
(3) Pentru cheltuielile angajate si efectuate din Fondul special pentru
promovarea si dezvoltarea turismului ministrul turismului indeplineste atributiile
ordonatorului principal de credite.
Art. 12
Cheltuielile din Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea turismului
se efectueaza pe subdiviziunile clasificatiei acestui fond, pe baza
documentelor justificative intocmite pentru actiunile si destinatiile prevazute
la art. 6 din ordonanta, aprobate de catre ordonatorul de credite si vizate
pentru controlul financiar preventiv.
Art. 13
(1) Cheltuielile pentru actiunile si proiectele cuprinse in programele
anuale si cele pentru investitii se angajeaza pe baza de licitatii, potrivit
reglementarilor in vigoare pentru achizitiile publice.
(2) Finantarea investitiilor din Fondul special pentru promovarea si
dezvoltarea turismului se efectueaza potrivit normelor metodologice aprobate prin
Ordinul ministrului finantelor nr. 2.487/1996, modificat si completat prin
Ordinul ministrului finantelor nr. 1.169/1997.
Art. 14
(1) Din Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea turismului se poate
solicita finantare pentru realizarea de proiecte de catre:
a) persoanele juridice romane care au in obiectul lor de activitate
turismul ori al caror scop il constituie promovare si/sau dezvoltarea
turismului;
b) persoanele fizice cu domiciliul in Romania, autorizate in activitatea de
turism, conform legislatiei in vigoare, inclusiv asociatiile familiale.
(2) Nu pot fi finantate proiecte propuse de persoane fizice si persoane
juridice romane autorizate conform legii, care se afla in una dintre
urmatoarele situatii:
a) sunt declarate conform legii in incapacitate de plata;
b) au platile/conturile blocate conform unei hotarari judecatoresti ramase
definitiva;
c) nu au achitat la termen contributia pentru turism de 3% la Fondul
special pentru promovarea si dezvoltarea turismului, in cazul in care o
datorau;
d) au restante la plata impozitelor si taxelor datorate la bugetul de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si la fondurile speciale,
mai mari de 90 de zile.
(3) De asemenea, nu pot fi finantate proiecte propuse de persoane fizice
care:
a) se fac vinovate de declaratii false cu privire la situatia lor
economica;
b) au incalcat, cu buna stiinta, prevederile unui alt contract finantat din
fonduri publice;
c) au fost condamnate pentru: furt, abuz de incredere, gestiune
frauduloasa, inselaciune, delapidare, dare sau luare de mita, marturie
mincinoasa, fals, uz de fals, deturnare de fonduri.
(4) Persoanele fizice sau persoanele juridice care solicita finantarea din
Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea turismului au obligatia de a da
o declaratie pe propria raspundere, conform modelului prezentat in anexa nr. 1
la prezentele norme metodologice.
Art. 15
Ministerul Turismului poate aloca din Fondul special pentru promovarea si
dezvoltarea turismului sume pentru cofinantarea proiectelor, in limita a 50%
din valoarea acestora si a plafoanelor aprobate prin programele anuale.
Art. 16
Creditele pentru investitii pe termen mediu in turism se acorda
castigatorului licitatiei prin banca comerciala cu care Ministerul Turismului a
incheiat conventie, in care sunt cuprinse modalitatile si raspunderile privind
derularea creditelor respective si recuperarea acestora pentru reintregirea
Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului.
Art. 17
Operatiunile de incasari si plati privind executia bugetului Fondului
special pentru promovarea si dezvoltarea turismului se inregistreaza in
contabilitatea Ministerului Turismului si a agentilor economici, conform anexei
nr. 2 la prezentele norme metodologice.
CAP. 4
Controlul constituirii si utilizarii Fondului special pentru promovarea si
dezvoltarea turismului
Art. 18
Controlul constituirii Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului se realizeaza de catre Oficiul de Autorizare si Control in Turism si
de catre personalul de specialitate al Ministerului Turismului, in baza
delegatiei emise in acest scop.
Art. 19
(1) In cadrul actiunii de control se vor verifica, in principal,
urmatoarele aspecte:
a) determinarea corecta a bazei de calcul si a valorii contributiei pentru
turism de 3%;
b) virarea integrala si in termen la Fondul special pentru promovarea si
dezvoltarea turismului a sumei datorate;
c) reflectarea corecta in contabilitate a sumelor datorate si virate la
Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea turismului.
(2) Pentru neplata in termen a contributiei pentru turism de 3%, datorata
de agentii economici, se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, cu modificarile ulterioare.
Art. 20
Controlul utilizarii Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului se face de catre institutiile abilitate, potrivit legii.
Art. 21
Monitorizarea proiectelor finantate din Fondul special pentru promovarea si
dezvoltarea turismului se face de catre personalul de specialitate al
Ministerului Turismului.
Art. 22
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
DECLARATIE
Subsemnatul (numele si adresa) ......................................,
..........................................................................
in calitate de reprezentant al (denumirea si sediul)......................
..........................................................................
avand functia de ........., declar pe propria raspundere ca nu ma aflu si,
respectiv, persoana juridica pe care o reprezint nu se afla, de la caz la
caz, in una dintre urmatoarele situatii:
a) in incapacitate de plata;
b) cu platile/conturile blocate conform unei hotarari judecatoresti
definitive;
c) nu sunt (este) vinovat(a) de declaratii false cu privire la situatia
economica;
d) nu am (a) incalcat cu buna stiinta prevederile unui alt contract
finantat din fonduri publice;
e) cu contributia de 3% la Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului neachitata la termen;
f) cu restante la plata impozitelor si taxelor datorate la bugetul de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si fondurile speciale,
mai mari de 90 de zile;
g) nu sunt (este) condamnat(a) pentru: furt, abuz de incredere, gestiune
frauduloasa, inselaciune, delapidare, dare sau luare de mita, marturie
mincinoasa, fals, uz de fals, deturnare de fonduri.
Sub sanctiunile aplicate faptei de fals in declaratii, declar ca am
verificat datele din prezenta declaratie si, in conformitate cu informatiile
furnizate, o declar completa si corecta.
....................
(semnatura)
Data ............
ANEXA 2
Contabilitatea Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea turismului
1. La nivelul Ministerului Turismului, care gestioneaza, potrivit
ordonantei:
a) conturi contabile utilizate:
- 144 "Disponibil din Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului";
- 220 "Debitori" (analitic "Debitori din Fondul special
pentru promovarea si dezvoltarea turismului");
- 344 "Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului";
- 444 "Cheltuieli din Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului";
b) inregistrari contabile:
- incasarea sumelor virate conform art. 3 din ordonanta de la agentii
economici;
144 = 344
- virarea sumelor catre persoanele juridice nominalizate la art. 16 din
prezentele norme metodologice;
220 = 144
Trimestrial, la prezentarea deconturilor justificative, conform anexei nr.
3 la prezentele norme, de catre persoanele juridice nominalizate la art. 16 din
prezentele norme metodologice;
444 = 220
- la sfarsitul anului, inchiderea contului de cheltuieli;
344 = 444
Acordarea de credite pe termen mediu pentru proiectele de investitii in
turism.
La Ministerul Turismului:
inregistrari contabile:
- constituirea depozitului la banca, in vederea acordarii creditelor pentru
proiectele de investitii in turism, pe baza de conventie;
144/analitic depozit pentru credite = 144 cont 64.93;
- incasarea dobanzii aferente depozitului constituit la Banca Comerciala
Romana - S.A.
144/analitic distinct = 344.
2. Agentii economici care datoreaza sume in conformitate cu prevederile
ordonantei in debitul contului "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si
varsaminte asimilate" - analitic distinct, prin creditarea contului
"Fonduri speciale - taxe si varsaminte asimilate" - analitic:
"Sume datorate Fondului special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului"
635/analitic distinct = 447.
ANEXA 3
Persoane juridice
DECONT JUSTIFICATIV
privind sumele primite din Fondul special pentru promovarea si dezvoltarea
turismului pentru trimestrul ...... anul 199...
-----------------------------------------------------------------------
Explicatii Suma pentru Cumulat de
care se la inceputul
justifica anului
-----------------------------------------------------------------------
1. Venituri din sumele primite din
Fondul special pentru promovarea
si dezvoltarea turismului
2. Cheltuieli pentru rambursari de
credite interne, plati de dobanzi
si comisioane, din care:
- rambursari de credite interne
- plati de dobanzi si comisioane
-----------------------------------------------------------------------
Datele se confirma pe raspunderea noastra.
Director general, Director economic,