HOTARARE Nr. 523 din 26 iunie 1996
privind salarizarea personalului din regiile autonome aeroportuare care isi
desfasoara activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 15 iulie 1996

In baza prevederilor Legii salarizarii nr. 14/1991,
Guvernul Romaniei hotaraste:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Salarizarea personalului din regiile autonome aeroportuare se stabileste in
raport cu specificul activitatii desfasurate, cu nivelul pregatirii
profesionale necesar indeplinirii sarcinilor de munca si cu raspunderea
functiei indeplinite.
Art. 2
(1) Drepturile salariale ale personalului regiilor autonome aeroportuare
prevazute la art. 1 cuprind:
a) salariul de baza, care se stabileste in raport cu complexitatea
sarcinilor, precum si cu responsabilitatea si nivelul de pregatire necesar
functiei ocupate;
b) sporuri la salariul de baza: pentru vechime in munca; pentru conditiile
in care se desfasoara activitatea; pentru munca desfasurata peste programul
normal de lucru; pentru munca in timpul noptii; pentru indeplinirea unor
sarcini, activitati si a unor responsabilitati suplimentare functiei de baza;
pentru tehnicitate, complexitate si responsabilitate deosebite; pentru
utilizarea unei limbi straine;
c) premii pentru rezultatele deosebite obtinute in activitatea individuala,
precum si un premiu anual pentru contributia la realizarile pe ansamblul
unitatii.
(2) Pe langa drepturile salariale, personalul regiilor autonome
aeroportuare poate beneficia si de alte drepturi sau facilitati, reglementate
prin acte normative specifice.
CAP. 2
Salarii de baza
Art. 3
(1) Salariile de baza pentru personalul de executie sunt diferentiate pe
functii si, in cadrul fiecarei functii, pe grade profesionale sau trepte
profesionale. Salariile de baza pentru fiecare grad sau treapta profesionala
sunt stabilite pe 3-4 gradatii.
(2) Coeficientii de ierarhizare a salariilor de baza pentru functiile de
executie din regiile autonome aeroportuare sunt prevazuti in anexa nr. 1 la
prezenta hotarare.
(3) Salariul de baza corespunzator coeficientului de ierarhizare 1,00 este
de 160.500 lei lunar si se va majora conform indexarilor ce se vor stabili.
(4) Salariile de baza pentru functiile de executie prevazute in anexa nr. 1
sunt diferentiate in raport cu nivelul organizatoric.
(5) Salariile de baza pentru personalul de conducere - sef birou, sef tura,
sef atelier, sef serviciu, sef sectie, director si director general, adjunctii
si asimilatii acestora - prevazute in anexa nr. 2 - sunt cele corespunzatoare
functiei de executie, gradului sau treptei profesionale si gradatiei detinute,
la care se adauga o indemnizatie de conducere care face parte din salariul de
baza, diferentiata in raport cu raspunderea functiei de conducere si cu marimea
subunitatilor, potrivit anexei mentionate. Indemnizatia de conducere se
stabileste anual de catre conducatorul unitatii sau, dupa caz, al organului
care il numeste in functia de conducere.
(6) Ponderea functiilor de conducere nu poate depasi 15% din totalul
personalului din regia autonoma, iar functiile de conducere se repartizeaza
numeric pe unitati de catre consiliul de administratie.
(7) Pentru rezultatele deosebite in activitatea desfasurata, personalul
poate primi un salariu de merit, care face parte din salariul de baza. Marimea
acestuia se stabileste la o cota de pana la 15% din salariul de baza.
(8) Persoanele care beneficiaza de salariu de merit se stabilesc de
conducatorul unitatii, o data pe an, de regula dupa aprobarea bugetului de
venituri si cheltuieli, la propunerea sefului compartimentului in care lucreaza
persoana respectiva, in raport cu rezultatele obtinute in activitatea
desfasurata, si se aproba de catre consiliul de administratie.
(9) Pentru personalul nou-angajat, salariul de merit se poate acorda dupa o
perioada de 6 luni de la angajare.
(10) Salariul de merit poate fi acordat pentru cel mult 15% din numarul
total de posturi prevazut in statul de functii al regiei autonome, din care cel
putin 2/3 vor fi utilizate pentru functiile de executie. Numarul astfel
stabilit se repartizeaza pe unitati de catre consiliul de administratie.
Art. 4
(1) Trecerea personalului in gradatia imediat superioara, precum si
stabilirea indemnizatiei de conducere se fac o data pe an, de regula dupa
aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli, la propunerea sefului
compartimentului in care lucreaza persoana respectiva, cu aprobarea consiliului
de administratie. Pentru persoanele care ocupa functii de conducere, trecerea
in gradatia imediat superioara se face de catre organul care aproba numirea in
aceste functii.
(2) La trecerea in gradatia imediat superioara se tine seama de calitatile
personale concretizate prin rezultatele obtinute in activitatea profesionala,
notate cu calificativul "foarte bun" sau "bun" in anul
precedent. Vechimea minima necesara pentru trecerea in gradatia imediat
superioara este de 2 ani. In mod exceptional, vechimea minima prevazuta mai sus
poate fi redusa la 6 luni.
(3) Angajarea personalului si avansarea in functii, in grade sau trepte
profesionale se fac prin concurs, in raport cu competenta profesionala si cu
rezultatele obtinute in activitate, cu respectarea conditiilor prevazute in
anexa nr. 3. Incadrarea la angajare si avansarea in functie se fac la gradatia
1. In cazul muncitorilor promovati, conform legii, in functia de maistru,
incadrarea se face la gradatia 1 sau la o gradatie care sa le asigure cresterea
coeficientului de ierarhizare cu 0,05.
(4) Vechimea minima in grad sau treapta profesionala, necesara pentru
avansarea in gradul sau treapta imediat superioara, este de cel putin 2 ani.
Fac exceptie de la aceasta prevedere persoanele incadrate in functiile
prevazute cu salariu de debutant.
(5) In mod exceptional, pentru personalul avand o valoare profesionala
deosebita, consiliul de administratie poate aproba nominal prezentarea la concurs
pentru avansarea in gradul sau treapta profesionala imediat superioara fara
indeplinirea conditiei de vechime prevazute la alineatul precedent.
Art. 5
Activitatea profesionala a salariatilor se apreciaza anual cu calificativul
"foarte bun", "bun", "satisfacator" sau
"slab".
CAP. 3
Sporuri la salariul de baza
Art. 6
(1) Pentru vechimea in munca salariatii beneficiaza de un spor de vechime
in munca de pana la 25% , calculat la salariul de baza, corespunzator timpului
efectiv lucrat in program normal de lucru, astfel:
----------------------------------------------------------------------------
Transa de vechime Cota din salariul de baza
in munca --------------------------------------
Pentru personalul Pentru restul
de dirijare la sol personalului
----------------------------------------------------------------------------
intre 1 si 3 ani 11% -
intre 3 si 5 ani 12% 5%
intre 5 si 10 ani 15% 10%
intre 10 si 15 ani 18% 15%
intre 15 si 20 de ani 21% 20%
peste 20 de ani 25% 25%
----------------------------------------------------------------------------
(2) In cazul cumulului de functii sporul de vechime se acorda numai la
functia de baza.
(3) Pensionarii pentru limita de varsta care se reangajeaza in munca,
potrivit legii, beneficiaza de sporul de vechime corespunzator vechimii in
munca realizate dupa data pensionarii.
(4) Trecerea intr-o transa superioara de vechime in munca pentru acordarea
sporului se face numai in cazul persoanelor care in ultimii 2 ani au obtinut
cel putin calificativul "bun".
(5) In vechimea in munca care se ia in considerare pentru acordarea
sporului de vechime nu se includ perioadele cat persoana respectiva a obtinut
calificativul "slab".
(6) Sporul corespunzator vechimii in munca, calculat potrivit prevederilor
alin. (1)-(3), se plateste cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare
celei in care s-a implinit vechimea in munca prevazuta la transa respectiva.
Art. 7
In raport cu conditiile in care se desfasoara activitatea, pot fi acordate
urmatoarele categorii de sporuri:
a) pentru conditii grele de munca, un spor de pana la 15% din salariul de
baza, personalului care lucreaza in conditii de efort fizic ridicat, la
temperaturi foarte ridicate sau foarte scazute, in mediu umed, in conditii de
izolare, in alte conditii de mediu deosebite sau nedorite, trepidatii sau
altele asemenea, unde atragerea fortei de munca se face cu dificultate;
b) pentru conditii nocive, un spor de pana la 15% din salariul de baza
corespunzator coeficientului de ierarhizare 1,00, la locurile de munca in care
sunt depasite concentratiile de noxe maxime admise de normele de protectie a
muncii;
c) pentru conditii periculoase, un spor de pana la 15% din salariul de
baza, personalului de la locurile de munca la care se mentine un anumit
pericol, cum ar fi: riscul de accidentare sub circulatie, in actiunile de stins
incendii, lucrul la inaltime, alimentarea aeronavelor cu oxigen, azot sau
produse petroliere, precum si transportul acestor produse. Pentru conditii
deosebit de periculoase in actiunile de cautare-salvare a aeronavelor si a pasagerilor,
cuantumul sporului este de pana la 20% din salariul de baza.
Art. 8
(1) Pentru tehnicitate, complexitate si responsabilitate deosebite se
acorda un spor de pana la 20% din salariul de baza.
(2) Functiile care beneficiaza de sporul prevazut la alin. (1) si marimea
acestuia se stabilesc de consiliul de administratie al fiecarei regii autonome
aeroportuare, cu acordul Ministerului Transporturilor.
(3) Sporul pentru tehnicitate, complexitate si responsabilitate deosebite
face parte din salariul de baza si este luat in considerare la stabilirea bazei
de calcul pentru toate sporurile care se acorda in raport cu salariul de baza.
Art. 9
Pentru deservirea de catre soferi a unor instalatii suplimentare din
dotarea autovehiculelor se acorda un spor de pana la 25% din salariul de baza
al functiei de muncitor necalificat lucrari obisnuite, la gradatia 1.
Art. 10
Pentru preluarea atributiilor unei functii prevazute in statul de functii
al unitatii se acorda un spor de pana la 30% din salariul de baza al functiei
ale carei atributii au fost preluate, la gradatia 1.
Art. 11
Persoanele care utilizeaza cel putin o limba straina, in medie peste 50%
din timpul de lucru, beneficiaza de un spor de pana la 10% din salariul de
baza, daca ocuparea functiilor in care sunt incadrate nu are ca cerinta
suplimentara cunoasterea uneia sau a mai multor limbi straine.
Art. 12
(1) Sporurile prevazute la art. 7, 9, 10 si 11 se acorda proportional cu
timpul efectiv lucrat in conditiile prevazute la alineatele de mai sus.
(2) Categoriile de personal, locurile de munca, conditiile concrete de
acordare si cuantumul sporurilor prevazute la art. 7, 9, 10 si 11 se stabilesc
prin regulament aprobat de consiliul de administratie al fiecarei regii
autonome aeroportuare cu consultarea sindicatului, potrivit legii.
(3) Existenta conditiilor deosebite - grele, nocive sau periculoase - la
locurile de munca se stabileste, pentru fiecare unitate, pe baza determinarilor
efectuate de organele de specialitate.
Art. 13
(1) Orele prestate peste durata normala a timpului de lucru de catre
personalul incadrat in functii de executie se compenseaza cu timp liber
corespunzator.
Daca munca astfel prestata nu a putut fi compensata cu timp liber corespunzator,
orele suplimentare se vor plati cu un spor din salariul de baza, astfel:
a) 50% din salariul de baza pentru primele 2 ore de depasire a duratei
normale a zilei de lucru;
b) 100% din salariul de baza pentru orele urmatoare.
Cu sporul de 100% se platesc si orele lucrate in zilele de repaus
saptamanal sau in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in
vigoare, nu se lucreaza.
(2) Munca peste durata normala a timpului de lucru poate fi prestata si
sporurile prevazute la alin. (1) se pot plati numai daca efectuarea orelor
suplimentare a fost dispusa de conducatorul unitatii, fara a se depasi 120 de
ore anual. In cazuri cu totul deosebite, Ministerul Transporturilor poate
aproba efectuarea orelor suplimentare si peste acest plafon, dar nu mai mult de
360 de ore anual. Aprobarea efectuarii orelor suplimentare se face cu
consultarea sindicatelor.
(3) Orele prestate in program de tura, pentru desfasurarea continua a
activitatilor aeroportuare, care in cursul unei luni depasesc durata normala a
timpului de lucru, vor fi compensate cu timp liber corespunzator.
(4) Daca munca prestata in conditiile prevazute la alin. (3) nu a putut fi
compensata cu timp liber corespunzator, orele efectuate peste programul normal
de lucru vor fi platite cu un spor de 100% din salariul de baza.
Art. 14
Personalul care, potrivit programului de lucru, isi desfasoara activitatea
in timpul noptii, intre orele 22,00 si 6,00, beneficiaza, pentru orele lucrate
in acest interval, de un spor de 25% din salariul de baza, daca timpul astfel
lucrat reprezinta cel putin jumatate din programul normal de lucru.
CAP. 4
Premii
Art. 15
(1) Regiile autonome aeroportuare pot constitui un fond de premiere lunar
prin aplicarea unei cote de pana la 2% asupra fondului de salarii prevazut in
bugetul de venituri si cheltuieli al acestora. Din acest fond consiliul de
administratie poate acorda premii in cursul anului salariatilor care au
realizat sau au participat direct la obtinerea unor rezultate deosebite in
domeniul specific de activitate.
(2) Sumele neconsumate din acest fond pot fi utilizate in lunile urmatoare
in cadrul aceluiasi an bugetar.
Art. 16
(1) Pentru activitatea desfasurata, personalul din regiile autonome aeroportuare
beneficiaza, la sfarsitul anului calendaristic, de un premiu de pana la un
salariu mediu lunar de baza realizat in anul pentru care se face plata.
(2) Consiliul de administratie poate hotari reducerea pana la anulare a
premiului anual pentru personalul care in cursul anului a desfasurat o
activitate profesionala slaba sau necorespunzatoare ori a avut abateri pentru
care a fost sanctionat disciplinar.
CAP. 5
Alte drepturi
A. Numirea temporara, delegarea, detasarea sau trecerea temporara in alta
munca
Art. 17
Persoanele numite temporar in locul unei persoane cu functii de conducere
care lipseste temporar din unitate o perioada mai mare de 30 de zile
calendaristice si care nu beneficiaza de salariu pe perioada respectiva
primesc, pe langa salariul de baza al functiei, gradului sau treptei
profesionale in care sunt incadrate, indemnizatia corespunzatoare functiei de
conducere pe care o preiau.
Art. 18
(1) Pe durata delegarii, detasarii sau trecerii temporare intr-o alta munca,
persoana in cauza isi pastreaza functia, gradul sau treapta profesionala si
salariul de baza avut anterior.
(2) Cand detasarea sau trecerea temporara in alta activitate se face intr-o
munca pentru care este stabilit un salariu de baza mai mare, persoana detasata
sau trecuta temporar in alta munca are dreptul la acest salariu in conditiile
prevazute de lege.
(3) Pe perioada detasarii sau trecerii temporare in alta munca, salariatii
primesc, pe langa salariul de baza stabilit potrivit alin. (1) sau (2), si
celelalte drepturi care se acorda personalului de la locul de munca respectiv.
(4) Drepturile care se acorda pe timpul detasarii sau trecerii temporare in
alta munca se suporta de catre unitatea unde personalul respectiv isi
desfasoara activitatea.
B. Drepturi in cazul mutarii in alta localitate si alte drepturi
Art. 19
(1) Personalul mutat, in cadrul aceleiasi unitati, in alta localitate, are
dreptul la:
a) rambursarea costului transportului pentru el si pentru membrii familiei
sale, precum si pentru gospodaria sa;
b) plata unei indemnizatii egale cu salariul de baza lunar;
c) plata unei indemnizatii egale cu 1/4 din salariul de baza lunar al
salariatului mutat, pentru fiecare membru de familie;
d) un concediu platit de 5 zile lucratoare, in vederea mutarii efective,
acordat la cererea sa.
(2) Mutarea in alta localitate se va putea face, in toate cazurile, numai
cu asigurarea suprafetei locative corespunzatoare.
(3) De drepturile prevazute la alin. (1) beneficiaza si persoanele
solicitate sa fie transferate in alta unitate situata intr-o localitate
diferita decat cea de domiciliu, daca in documentul de solicitare a
transferului s-a facut aceasta mentiune. Plata drepturilor respective se
suporta de catre unitatea la care se face transferul.
Art. 20
(1) La incadrarea intr-o unitate din alta localitate decat cea de
domiciliu, in primul an de activitate dupa absolvirea studiilor, personalul de
specialitate beneficiaza de o indemnizatie de instalare echivalenta cu un
salariu de baza corespunzator functiei, gradului sau treptei profesionale in
care urmeaza a fi incadrat.
(2) In localitatile unde atragerea specialistilor se face cu mare greutate,
indemnizatia de instalare va fi echivalenta cu doua salarii de baza.
Stabilirea acestor localitati se face de catre consiliul de administratie
al regiei autonome aeroportuare impreuna cu prefecturile si cu avizul
Ministerului Finantelor.
(3) Persoanele care au beneficiat de indemnizatie de instalare si care ulterior
au demisionat sau carora li s-a desfacut contractul de munca din motive
imputabile lor, inainte de implinirea unui an de la instalare, vor restitui, in
conditiile legii, indemnizatia primita, calculata proportional cu perioada
ramasa pana la expirarea termenului de un an.
CAP. 6
State de functii
Art. 21
(1) In limita fondului destinat platii salariilor, aprobat prin bugetul de
venituri si cheltuieli, fiecare regie autonoma aeroportuara isi intocmeste
statul de functii care cuprinde denumirea functiei, gradul sau treapta
profesionala, numarul de posturi, nivelul studiilor si nivelul salariilor de
baza pe gradatii si care se aproba de Ministerul Transporturilor.
(2) Regia Autonoma "Aeroporturile Teritoriale" defalca fondul
destinat platii salariilor pentru aparatul propriu si pentru unitatile
componente in limita fondului alocat cu aceasta destinatie in bugetul de
venituri si cheltuieli aprobat potrivit legii. Statele de functii pentru
unitatile componente ale regiei autonome se aproba de catre consiliul de
administratie al acesteia.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 22
Sumele necesare pentru plata salariilor de baza stabilite conform
prevederilor prezentei hotarari, impreuna cu sporurile si celelalte drepturi
trebuie sa se incadreze in fondurile transferate de la bugetul de stat cu
aceasta destinatie si a partii din veniturile realizate, potrivit legii.
Art. 23
(1) Solutionarea contestatiilor in legatura cu stabilirea salariilor,
acordarea gradelor, treptelor, gradatiilor, sporurilor, premiilor si altor
drepturi care se stabilesc potrivit prevederilor prezentei hotarari este de
competenta consiliului de administratie sau, dupa caz, a organului ierarhic
superior.
(2) Contestatiile vor fi depuse in termen de 5 zile de la data luarii la
cunostinta si vor fi solutionate in termen de 30 de zile de catre organele
mentionate la alin. (1).
(3) Impotriva masurii unitatii de modificare unilaterala a salariilor
stabilite, potrivit prevederilor prezentei hotarari, cei interesati se pot
adresa cu contestatie la judecatorie, in termen de 30 de zile de la data cand
au luat la cunostinta despre masura contestata.
Art. 24
Persoanele incadrate in functiile prevazute cu salariul de debutant vor fi
salarizate astfel pana la expirarea perioadei de proba si pana la avansarea, pe
baza de concurs, in gradul sau treapta profesionala imediat urmatoare.
Art. 25
Personalul din regiile autonome care se desfiinteaza, care se transfera la
Regia Autonoma "Aeroporturile Teritoriale" in aceeasi functie, se
incadreaza la gradul sau treapta profesionala si la gradatia avute.
Art. 26
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si Ministerul Finantelor, ca organe
de specialitate, pot da indrumari metodologice cu privire la modul de aplicare
a dispozitiilor legale referitoare la incadrarea, promovarea si salarizarea
personalului din regiile autonome cu specific deosebit.
Art. 27
Incalcarea dispozitiilor prevazute in prezenta hotarare atrage, dupa caz,
raspunderea disciplinara sau penala, potrivit legii.
Art. 28
(1) Salariile stabilite pe baza prezentei hotarari sunt brute si impozabile
potrivit legii.
(2) Salariile de baza pentru fiecare functie prevazuta in anexa nr. 1 se
calculeaza de catre Ministerul Muncii si Protectiei Sociale pe baza
coeficientilor de ierarhizare stabiliti si a salariului de baza corespunzator
coeficientului de ierarhizare 1,00, stabilit potrivit legii in raport cu
cresterea preturilor de consum, si se rotunjesc din 100 in 100 lei in favoarea
salariatilor.
Art. 29
Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 30
Dispozitiile prezentei hotarari se aplica incepand cu luna iulie 1996.
Art. 31
Pe aceeasi data se abroga prevederile Hotararii Guvernului nr. 439/1991, cu
modificarile ulterioare, si orice alte dispozitii contrare prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
COEFICIENTII DE IERARHIZARE
pentru functiile de executie din regiile autonome aeroportuare
A. FUNCTII CU SALARII DE BAZA DIFERENTIATE IN RAPORT CU NIVELUL
ORGANIZATORIC
--------------------------------------------------------------------------------
Regii Regia Autonoma
Nr. Functia Nivelul Gradatia autonome "Aeroporturile
Teritoriale"
crt. studiilor fara --------------------------
unitati Aparatul Unitatile
componente propriu componente
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
--------------------------------------------------------------------------------
a) Functii de executie pe grade profesionale
1. Inginer, economist, S^1) 1 2,75 2,80 2,70
inspector de specialitate, 2 2,80 2,85 2,75
referent de specialitate, 3 2,85 2,9O 2,80
consilier juridic;
gradul I A
2. Inginer, economist, S^1) 1 2,40 2,45 2,30
inspector de specialitate, 2 2,50 2,55 2,40
referent de specialitate 3 2,60 2,65 2,50
consilier juridic; gradul I 4 2,70 2,75 2,60
3. Inginer, economist, S^1) 1 2,15 2,20 2,05
inspector de specialitate, 2 2,20 2,25 2,10
referent de specialitate, 3 2,25 2,30 2,15
consilier juridic; gradul II 4 2,30 2,35 2,20
4. Inginer, economist, S^1) 1 1,90 1,95 1,80
inspector de specialitate, 2 1,95 2,00 1,85
referent de specialitate, 3 2,00 2,05 1,90
consilier juridic; gradul III 4 2,05 2,10 1,95
5. Inginer, economist, S^1) 1 1,65 1,70 1,55
inspector de specialitate,
referent de specialitate,
consilier juridic debutant
6. Subinginer gradul I A S.S.D. 1 2,20 2,25 2,10
2 2,25 2,30 2,15
3 2,30 2,35 2,20
4 2,35 2,40 2,25
7. Subinginer gradul I S.S.D. 1 1,95 2,00 1,85
2 2,00 2,05 1,90
3 2,05 2,10 1,95
4 2,10 2,15 2,00
8. Subinginer gradul II S.S.D. 1 1,75 1,80 1,65
2 1,80 1,85 1,70
3 1,85 1,90 1,75
4 1,90 1,95 1,80
9. Subinginer gradul III S.S.D. 1 1,50 1,55 1,40
2 1,55 1,60 1,45
3 1,60 1,65 1,50
4 1,65 1,70 1,55
10. Subinginer debutant S.S.D. 1 1,40 1,45 1,30
b) Functii pe trepte profesionale
11. Tehnician, referent M^2) 1 1,95 2,00
1,875
merceolog; I A 2 2,00 2,05
1,925
3 2,05 2,10
1,975
4 2,10 2,15
2,025
12. Tehnician, referent M^2);G*) 1 1,70 1,75
1,625
merceolog; I 2 1,75 1,80
1,675
3 1,80 1,85
1,725
4 1,85 1,90
1,775
13. Tehnician, referent M^2); G*) 1 1,45 1,50
1,375
merceolog, II 2 1,50 1,55
1,425
3 1,55 1,60
1,475
4 1,60 1,65
1,525
14. Tehnician, referent M^2); G*) 1 1,20 1,25
1,125
merceolog; III 2 1,25 1,30
1,175
3 1,30 1,35
1,225
4 1,35 1,40
1,275
15. Tehnician, referent M^2) 1 1,15 1,20 1,075
merceolog; debutant
c) Functii din activitatea dirijare sol*3)
16. Controlor trafic dirijare M+curs de 1 1,65 1,60
sol treapta I calificare 2 1,70 1,65
+licenta 3 1,75 1,70
4 1,80 1,75
17. Controlor trafic dirijare M+curs de 1 1,40 1,35
sol treapta II calificare 2 1,45 1,40
+licenta 3 1,50 1,45
4 1,55 1,50
18. Controlor trafic dirijare M+curs de 1 1,15 1,10
sol treapta III calificare 2 1,20 1,15
+licenta 3 1,25 1,20
4 1,30 1,25
19. Controlor trafic dirijare M+curs de 1 1,10 1,05
sol stagiar (pana calificare
la autorizare) +licenta
20. Dispecer sol M+curs de 1 1,05 1,00
calificare 2 1,075
1,025
3 1,10 1,05
4 1,125 1,075
21. Dispecer sol debutant M 1 0,975
0,950
--------------------------------------------------------------------------------
B. FUNCTII CU SALARII DE BAZA
NEDIFERENTIATE IN RAPORT CU NIVELUL ORGANIZATORIC
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Nivelul Coeficientul de
ierarhizare
crt. Functia studiilor Gradatia
1 2 3 4
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
--------------------------------------------------------------------------------
1. Personal pentru activitatea de telecomunicatii
1. Operator telecomunicatii aeronautice I M+curs de 1,325 1,375 1,425
1,475
calificare
2. Operator telecomunicatii aeronautice II M+curs de 1,175 1,20 1,225 1,25
calificare
3. Operator telecomunicatii aeronautice III M+curs de 1,05 1,075 1,10
1,125
calificare;
G*) +
curs de
calificare
2. Personal pentru activitatea de securitate aeroportuara
4. Agent de control antiterorist M+curs de 1,325 1,375 1,425
1,475
si antideturnare I calificare;
G*) +
curs de
calificare
5. Agent de control antiterorist M+curs de 1,175 1,20 1,225 1,25
si antideturnare II calificare
3. Personal pentru activitatea de P.S.I. si salvare aeroportuara
6. Agent salvare aeroportuara si instalatii M; G 1,30 1,35 1,40 1,45
de stins incendii I
7. Agent salvare aeroportuara si instalatii M; G 1,175 1,20 1,225 1,25
de stins incendii II
8. Operator salvare aeroportuara si instalatii M; G 1,05 1,075 1,10
1,125
de stins incendii
4. Personal pentru activitatea de igienizare a aeronavelor si a spatiilor de
lucru cu publicul
9. Asistent veterinar II,
tehnician veterinar I M 1,20 1,25 1,30 1,35
5. Personal de exploatare, intretinere, fabricatie si reparatii mijloace si
instalatii de protectie a navigatiei aeriene si de deservire a aeronavelor la
sol^4)
10. Maistru specialist 1,95 2,00 2,05 2,10
11. Maistru 1,75 1,80 1,85 1,90
12. Muncitor specialist 2,05 - - -
13. Muncitor I 1,85 1,90 1,95 2,00
14. Muncitor II 1,65 1,70 1,75 1,80
15. Muncitor III 1,45 1,50 1,55 1,60
16. Muncitor IV 1,25 1,30 1,35 1,40
17. Muncitor V 1,15 1,175 1,20
1,225
18. Muncitor VI 1,05 1,075 1,10
1,125
6. Personal de exploatare, intretinere, fabricatie si reparatii mijloace
tehnice aeroportuare, autospeciale si instalatii energetice^5)
19. Maistru specialist 1,95 2,00 2,05 2,10
20. Maistru 1,75 1,80 1,85 1,90
21. Muncitor specialist 2,00 - - -
22. Muncitor I 1,80 1,85 1,90 1,95
23. Muncitor II 1,60 1,65 1,70 1,75
24. Muncitor III 1,40 1,45 1,50 1,55
25. Muncitor IV 1,20 1,25 1,30 1,35
26. Muncitor V 1,10 1,125 1,15
1,175
27. Muncitor VI 1,00 1,025 1,05
1,075
7. Personal de intretinere si de deservire infrastructura aeroportuara^6)
28. Maistru specialist 1,85 1,90 1,95 2,00
29. Maistru 1,65 1,70 1,75 1,80
30. Muncitor specialist 1,95 - - -
31. Muncitor I 1,75 1,80 1,85 1,90
32. Muncitor II 1,55 1,60 1,65 1,70
33. Muncitor III 1,35 1,40 1,45 1,50
34. Muncitor IV 1,15 1,20 1,25 1,30
35. Muncitor V 1,05 1,075 1,10
1,125
36. Muncitor VI 0,950 0,975 1,00
1,025
8. Personal pentru activitatea comerciala aeroportuara
37. Agent transport 1,075 1,10 1,125 1,15
38. Agent debutant 0,975 - - -
9. Personal pentru activitatea de transport aeroportuar si deservire
tehnico-aeroportuara
9.1. Personal pentru activitatea de transport aeroportuar
9.1.1. Grupa I (autovehicole cu capacitatea de transport pana la 1,9 tone
inclusiv;
autovehicole pentru transport de persoane pana la 8 locuri)^7)
39. Sofer I 1,375 1,40 1,425 1,45
40. Sofer II 1,275 1,30 1,325 1,35
41. Sofer III 1,175 1,20 1,225 1,25
42. Sofer 1,075 1,10 1,125 1,15
9.1.2. Grupa a II -a (autovehicole si tractoare rutiere cu remorca, cu
capacitate de transport de la 2 tone la 9,9 tone inclusiv; autovehicole pentru
transport de persoane de la 9 locuri la 29 de locuri inclusiv)^7)
43. Sofer I 1,525 1,55 1,575 1,60
44. Sofer II 1,425 1,45 1,475 1,50
45. Sofer III 1,325 1,35 1,375 1,40
46. Sofer 1,225 1,25 1,275 1,30
9.1.3. Grupa a III -a (autovehicole si tractoare rutiere cu remorca, cu
capacitate de transport de la 10 tone la 19,9 tone inclusiv; autovehicole
pentru transport de persoane de la 30 locuri la 55 de locuri inclusiv)^7)
47. Sofer I 1,675 1,70 1,725 1,75
48. Sofer II 1,575 1,60 1,625 1,65
49. Sofer III 1,475 1,50 1,525 1,55
50. Sofer 1,375 1,40 1,425 1,45
9.1.4. Grupa a IV - a (autovehicole si tractoare rutiere cu remorca, cu
capacitate de 20 tone si peste; autovehicole pentru transport de persoane peste
55 de locuri)^7)
51. Sofer I 1,825 1,85 1,875 1,90
52. Sofer II 1,725 1,75 1,775 1,80
53. Sofer III 1,625 1,65 1,675 1,70
54. Sofer 1,525 1,55 1,575 1,60
9.2. Personal pentru deservire tehnica aeroportuara^8)
55. Maistru specialist 1,85 1,90 1,95 2.00
56. Maistru 1,65 1,70 1,75 1.80
57. Muncitor specialist 1,95 - - -
58. Muncitor I 1,75 1,80 1,85 1,90
59. Muncitor II 1,55 1,60 1,65 1,70
60. Muncitor III 1,35 1,40 1,45 1,50
61. Muncitor IV 1,15 1,20 1,25 1,30
62. Muncitor V 1,05 1,075 1,10
1,125
63. Muncitor VI 0,95 0,975 1,00
1,025
10. Personal necalificat^9)
64. Muncitor necalificat, munci foarte grele 0,950 0,975 1,00
1,025
65. Muncitor necalificat, munci grele 0,925 0,950 0,975 1,00
66. Muncitor necalificat, munci obisnuite 0,900 0,925 0,950
0,975
11. Alte categorii de personal
67. Revizor tehnic 1,40 1,45 1,50 1,55
68. Impiegat auto I M; G*) 1,25 1,30 1,35 1,40
69. Impiegat auto II M 1,075 1,10 1,125 1,15
70. Stenodactilograf, secretar-dactilograf, M; G*) 1,125 1,15 1,175 1,20
dactilograf I
71. Stenodactilograf, secretar-dactilograf, M 1,025 1,05 1,075 1,10
dactilograf II
72. Functionar I M; G*) 1,125 1,15 1,175 1,20
73. Functionar II M 1,025 1,05 1,075 1,10
74. Casier, magaziner, arhivar I M; G*) 1,125 1,15 1,175 1,20
75. Casier, magaziner, arhivar II M; G*) 1,025 1,05 1,075 1,10
76. Portar, paznic, ingrijitor, bufetier, curier 0,900 0,925 0,950
0,975
--------------------------------------------------------------------------------
---------------
*) Conditia de studii este valabila pentru persoanele incadrate in functie
anterior prezentei hotarari.
^1) In functiile de inspector de specialitate si referent de specialitate,
pe grade profesionale vor fi incadrati absolventii cu diploma ai invatamantului
superior de nivel universitar cu durata studiilor de 4-6 ani, invatamant de zi,
sau 5-6 ani invatamant seral sau fara frecventa, precum si absolventii cu
diploma ai scolii de aviatie (invatamant de zi) cu durata studiilor de 3-4 ani.
^2) In functiile de referent, pe trepte profesionale vor fi incadrati
contabili, statisticieni, revizori-contabili si alti specialisti cu studii de
nivel liceal sau postliceal absolvite, cu examen de diploma.
^3) Salariatii care au fost incadrati in functii pentru activitatea de
dirijare la sol se incadreaza, potrivit prezentei anexe, in functia de controlor
trafic dirijare sol astfel:
- la treapta I, cei care au fost incadrati in functia de navigator sol I;
- la treapta II, cei care au fost incadrati in functia de navigator sol II
sau controlor sol I;
- la treapta III, cei care au fost incadrati in functia de controlor sol
II.
Salariatii care au fost incadrati in functia de dispecer sol I sau dispecer
sol II se incadreaza in functia de dispecer sol. In toate cazurile incadrarea
se face la gradatia avuta.
Salariatii care au fost incadrati in functia de controlor sol pana la
autorizare se incadreaza in functia de controlor trafic dirijare sol stagiar
(pana la autorizare).
^4) Functiile de muncitor vor fi ocupate de personal cu pregatire in
specialitate: electronica, electrotehnica, electromecanica, mecanica si in alte
specialitati corespunzatoare domeniului de protectie a navigatiei aeriene,
precum si in cea de mecanic de aviatie pentru activitatea de deservire tehnica
a aeronavelor la sol, potrivit indicatoarelor tarifare de calificare, iar cele
de maistru, potrivit specializarii absolvite.
In functia de muncitor (mecanic de aviatie) va fi incadrat personalul care
are licenta de functionare pentru tipurile de aeronave pe care le deserveste,
la zi.
^5) Functiile de muncitor vor fi ocupate de personal cu pregatire in
specialitatile: electromecanica, mecanica, prelucrare prin aschiere,
lacatuserie mecanica, vopsitorie si in alte specialitati corespunzatoare
domeniului de intretinere si reparatii mijloace tehnice aeroportuare, autospeciale
si instalatii energetice, potrivit indicatoarelor tarifare de calificare, iar
cele de maistru, potrivit specializarii absolvite.
^6) Functiile de muncitor vor fi ocupate de personal cu calificare, ca:
zugrav, zidar, fierar-betonist, lacatus mecanic, dulgher, tamplar, betonist si
alte meserii corespunzatoare domeniului de deservire infrastructura, potrivit
indicatoarelor tarifare de calificare, iar cele de maistru, potrivit
specializarii absolvite.
^7) a) Coeficientii de ierarhizare corespunzatori treptelor profesionale
III, II, I, dupa caz, se mentin numai pe perioada cat personalul deserveste
autovehicule incadrate in aceeasi grupa auto.
b) La trecerea pe un autovehicul care face parte dintr-o grupa auto careia
ii corespund coeficienti de ierarhizare superiori, incadrarea personalului
respectiv se face la gradatia 1 cu mentinerea treptei profesionale avute.
c) La trecerea pe un autovehicul care face parte dintr-o grupa auto careia
ii corespund coeficienti de ierarhizare inferiori, personalul respectiv va fi
incadrat la treapta profesionala si la gradatia care ii asigura un coeficient
de ierarhizare apropiat de cel avut.
d) Soferii care deservesc mai multe autovehicule din grupe auto diferite
vor fi incadrati la grupa din care fac parte autovehiculele pe care le
deservesc mai mult de 50% din timpul de lucru.
^8) Functiile de muncitor vor fi ocupate de personal cu calificare, ca:
masinist, mecanic auto, electrician auto, acumulatorist si alte meserii
corespunzatoare domeniului de activitate de transport aeroportuar si deservire
tehnica aeroportuara, potrivit indicatoarelor tarifare de calificare, iar cele
de maistru, potrivit specializarii absolvite.
^9) Incadrarea lucrarilor necalificate pe cele trei categorii de lucrari,
in vederea salarizarii muncitorilor necalificati, se aproba de consiliul de
administratie al fiecarei regii autonome aeroportuare.
- In cazul in care regia autonoma aeroportuara utilizeaza muncitori cu alte
calificari sau specialitati, care se dovedesc necesare desfasurarii
activitatii, consiliul de administratie stabileste in ce grupa de activitati se
cuprind muncitorii respectivi.
- Muncitorii calificati se incadreaza, in functie de complexitatea
lucrarilor, potrivit indicatoarelor tarifare de calificare in vigoare si
echivalarii categoriilor de calificare cu treptele profesionale stabilite de
Ministerul Transporturilor.
- Persoanele incadrate in functia de maistru II, desfiintata prin prezenta
hotarare, se incadreaza in functia de maistru la gradatia 1.
ANEXA 2
FUNCTII DE CONDUCERE
--------------------------------------------------------------------------------
Indemnizatia de
Nr. Functia conducere maxima
crt. - lei -
--------------------------------------------------------------------------------
I. Aparatul propriu al Regiei Autonome "Aeroporturile
Teritoriale"
1. Director general Salariul de baza
97.700
2. Director corespunzator
86.700
3. Sef serviciu functiei de executie 57.200
4. Sef birou
40.700
5. Sef tura (constituita cu minimum 3 persoane)
22.200
II. Unitati componente
1. Director Salariul de baza
80.800
2. Director adjunct, contabil-sef corespunzator
71.900
3. Inginer-sef functiei de executie
71.900
4. Sef serviciu, sef sectie, sef centru 47.300
5. Sef birou, sef atelier, sef laborator, sef statie
33.700
6. Sef tura (constituita cu minimum 3 persoane)
18.500
III. Regii autonome fara unitati componente
1. Director general Salariul de baza
88.800
2. Director (tehnic, dezvoltare, economic, operational) corespunzator
79.000
3. Sef serviciu, sef sectie, sef centru functiei de executie
52.000
4. Sef birou, sef atelier, sef laborator, sef statie
37.000
5. Sef tura (constituita cu minimum 3 persoane)
20.300
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 3
CONDITII
privind angajarea si avansarea personalului in functii
1. Angajarea personalului in regiile autonome aeroportuare se face prin
concurs, pe un post vacant. La concurs pot participa persoane din unitate sau
din afara unitatii.
2. In vederea participarii la concurs, persoana care urmeaza sa se angajeze
trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
- sa fie cetatean roman; in anumite domenii de activitate conducerea regiei
autonome aeroportuare poate aproba, de la caz la caz, in functie de necesitate,
angajarea unor specialisti, cetateni straini;
- sa nu fi suferit vreo condamnare pentru fapte care l-ar face incompatibil
cu functia pentru care candideaza;
- sa prezinte o recomandare de la ultimul loc de munca sau de la unitatea
de invatamant, pentru absolventii care se angajeaza prima data. Recomandarea
trebuie sa cuprinda, in mod obligatoriu, caracterizarea profilului profesional
si moral al persoanei care se angajeaza;
- sa prezinte curriculum vitae din care sa rezulte activitatea desfasurata.
3. In cadrul fiecarei unitati conducerea acesteia constituie o comisie de
examinare care verifica indeplinirea conditiilor de participare la concurs,
precum si competenta profesionala a candidatilor.
Din comisia de examinare fac parte, in mod obligatoriu, seful
compartimentului in care urmeaza sa se faca angajarea, conducatorul ierarhic al
acestuia si, daca este cazul, 2-3 specialisti din invatamantul superior de
specialitate, din unitati de cercetare de profil ori din Ministerul
Transporturilor. Reprezentantii numiti in comisie din afara unitatii vor fi
desemnati de catre conducatorul unitatii unde sunt incadrati. Comisia va fi
condusa de un presedinte desemnat de membrii acesteia si va avea un secretar
care va fi numit de conducatorul unitatii. Secretarul raspunde de buna
organizare si desfasurare a concursului, de respectarea de catre fiecare
candidat a conditiilor de studii si a altor conditii prevazute de lege.
4. Posturile vacante existente in statul de functii vor fi scoase la
concurs in functie de necesitatile fiecarei unitati, publicarea facandu-se,
dupa caz, intr-un ziar central, local sau prin afisarea acestora la sediul
unitatii respective, cu cel putin 15 zile inainte de data sustinerii concursului.
5. O data cu publicarea posturilor vacante in presa se vor publica si data
si locul sustinerii concursului, precum si modalitatile de informare privind
conditiile de participare prevazute la pct. 2. Tematica pentru concurs se va
pune la dispozitia solicitantilor de catre unitate.
6. Tematica pentru concurs se va intocmi de catre organele de specialitate
din regia autonoma aeroportuara si va fi avizata de o comisie speciala de
angajare, pregatire si avansare a personalului.
7. Concursul consta intr-o proba scrisa si o proba orala. Probele scrise si
orale vor fi notate cu note de la 1 la 10 de catre fiecare membru al comisiei
de examinare. Pentru a fi declarati admisi, candidatii trebuie sa obtina la
fiecare proba cel putin nota 7. Rezultatul concursului se va consemna intr-un
proces-verbal, semnat de toti membrii comisiei de examinare. Pe baza notelor
obtinute, comisia de examinare va stabili ordinea celor care au reusit la
concurs.
La medii egale obtinute la probele scrise si orale, comisia de examinare va
stabili candidatul admis in raport cu datele personale cuprinse in recomandari
sau cu cele referitoare la nivelul studiilor de baza sau suplimentare
(doctorat, cursuri postuniversitare si altele).
Pentru functiile de paza, de deservire, de intretinere a curateniei,
stabilite de conducatorul unitatii, concursul va consta dintr-o proba practica.
8. Dosarele cuprinzand notele obtinute de candidati la concurs, impreuna cu
toate actele acestora vor fi depuse la presedintele comisiei de angajare,
pregatire si avansare. Verificarea dosarelor se va face in termen de 5 zile de
la primirea acestora. Rezultatul verificarii se comunica unitatii care va afisa
lista candidatilor admisi la concurs. In termen de 3 zile de la afisare se pot
face eventualele contestatii. Contestatiile se analizeaza, se solutioneaza
potrivit legii si se comunica in termen de 5 zile petitionarului.
Dupa confirmarea rezultatelor obtinute la concurs se fac comunicarile catre
candidatii admisi si catre persoanele care urmeaza sa fie angajate.
9. Candidatii carora li s-a aprobat angajarea sunt obligati sa se prezinte
la post in termen de maximum 15 zile calendaristice de la data luarii la
cunostinta. In cazul neprezentarii la post la termenul stabilit, postul este
declarat vacant, urmand sa se comunice urmatoarei persoane declarate admisa la
concurs posibilitatea de a se angaja pe postul respectiv.
10. Conditiile prevazute la pct. 8 si 9 se aplica si specialistilor
angajati pentru anumite obiective, programe sau lucrari de importanta deosebita
pentru o perioada determinata, in situatia in care unitatea nu are asemenea
specialisti sau nu pot fi executate cu angajatii unitatii.
11. Persoanele angajate pe functii de conducere vor fi supuse unei perioade
de proba, potrivit legii.
Daca la sfarsitul perioadei de proba persoana angajata s-a dovedit
corespunzatoare, angajarea va fi definitivata de la data inceperii perioadei de
proba. Definitivarea se acorda pe baza notarilor sefului ierarhic, ale
conducatorului unitatii sau ale organului ierarhic superior, potrivit legii.
Dupa expirarea acestei perioade, daca persoana nu corespunde sarcinilor
ce-i revin, va fi trecuta pe un post de executie potrivit pregatirii si
competentei sau, dupa caz, i se va desface contractul de munca, iar postul va
deveni vacant.
12. Promovarea in functiile de director, director adjunct inginer sef,
contabil-sef si in cele asimilate acestora se face prin concurs din randul
specialistilor care se incadreaza in gradele profesionale I A, I, II si III.
La concursul pentru ocuparea functiei de conducere se au in vedere
urmatoarele elemente de apreciere:
- rezultatele obtinute la concursul sustinut pentru ocuparea functiei de
executie in care este incadrat, precum si in activitatea desfasurata pana la
data concursului;
- calitatile de organizator si de conducator al unor lucrari sau
activitati;
- calitatea de a asigura un climat favorabil de munca in colectivul pe care
urmeaza sa-l conduca;
- capacitatea de a lua decizii.
Testele pentru formularea unei aprecieri corecte a unei persoane in vederea
ocuparii unei functii de conducere sunt de competenta celui care organizeaza
concursul.
13. Personalul de conducere va fi supus unei perioade de proba de 3 luni.
Daca la sfarsitul perioadei de proba persoana s-a dovedit corespunzatoare, va
fi definitivata de la data inceperii perioadei de proba. In cazul in care, in
perioada de proba, persoana nu a dovedit ca poate face fata sarcinilor ce-i
revin in functia de conducere respectiva, aceasta va fi trecuta in functia de
executie avuta anterior sau in alta functie echivalenta.
14. In cazul in care in statul de functii, intocmit anual si aprobat
potrivit legii, la unele functii se modifica gradul sau treapta profesionala ca
urmare a cresterii complexitatii sarcinilor, iar pe posturile respective era
incadrat personal cu studii corespunzatoare sarcinilor stabilite, personalul
respectiv va fi incadrat in noul grad sau treapta profesionala la gradatia 1,
cu respectarea prevederilor legale referitoare la vechimea necesara in gradul
sau treapta imediat inferioara din care au provenit.
Pentru a se putea stabili daca personalul existent corespunde sau nu, din
punct de vedere profesional, complexitatii noilor sarcini, unitatea are obligatia
de a examina in acest sens pe salariatii respectivi. Daca unele dintre
persoanele examinate nu au promovat examenul, intrucat nu mai corespund noilor
functii, unitatea are obligatia sa le ofere alta functie corespunzatoare
pregatirii lor profesionale.