HOTARARE Nr. 525 din 27 iunie 1996 * Republicata
pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 856 din 27 noiembrie 2002
*) Republicata in temeiul art. II din Hotararea Guvernului nr. 855/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576 din 14 septembrie
2001.
Hotararea Guvernului nr. 525 din 27 iunie 1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 149 din 16 iulie 1996, a fost rectificata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 199 din 26 august 1996 si a fost
modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr. 789 din 2 decembrie
1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 356 din 15
decembrie 1997, prin Hotararea Guvernului nr. 59 din 4 februarie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 55 din 8 februarie
1999, prin Hotararea Guvernului nr. 960 din 18 noiembrie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 567 din 19 noiembrie 1999 si prin Hotararea
Guvernului nr. 855 din 30 august 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 576 din 14 septembrie 2001.
Art. 1
Se aproba Regulamentul general de urbanism prevazut in anexa nr. 1 care
face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Primarii municipiilor, oraselor si comunelor vor lua masuri pentru
elaborarea si/sau actualizarea documentatiilor de urbanism si le vor supune
spre aprobare consiliilor locale, municipale, orasenesti si comunale si,
respectiv, Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
(2) Fondurile necesare pentru elaborarea si/sau actualizarea planurilor
urbanistice generale si a regulamentelor locale de urbanism se asigura potrivit
prevederilor art. 51 alin. (1) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea
teritoriului si urbanismul. Finantarea elaborarii si/sau actualizarii acestor
documentatii se face conform Normelor metodologice privind finantarea elaborarii
si/sau actualizarii planurilor urbanistice generale ale localitatilor si
regulamentelor locale de urbanism prevazute in anexa nr. 2.
(3) Continutul-cadru al planului urbanistic general, care se va stabili pe
categorii de marime si complexitate a localitatilor, se aproba prin ordin al
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei.
Art. 3
Controlul aplicarii Regulamentului general de urbanism se efectueaza de
catre compartimentele de specialitate din aparatul propriu al consiliilor
locale si judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa
caz, si de catre Inspectoratul de Stat in Constructii, conform prevederilor
legale.
Art. 4
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va aproba, prin
ordin al ministrului, in termen de doua luni, un ghid cuprinzand precizari,
detalieri si exemplificari pentru elaborarea si aprobarea regulamentelor locale
de urbanism de catre consiliile locale.
Art. 5
Cu aducerea la indeplinire a prezentei hotarari se insarcineaza
ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si autoritatile administratiei publice locale.
ANEXA 1
REGULAMENTUL GENERAL DE URBANISM
CAP. 1
Principii generale
Art. 1
Rolul Regulamentului general de urbanism
(1) Regulamentul general de urbanism reprezinta sistemul unitar de norme
tehnice si juridice care sta la baza elaborarii planurilor de amenajare a
teritoriului, planurilor urbanistice, precum si a regulamentelor locale de
urbanism.
(2) Regulamentul general de urbanism stabileste, in aplicarea legii,
regulile de ocupare a terenurilor si de amplasare a constructiilor si a
amenajarilor aferente acestora.
(3) Planurile de amenajare a teritoriului sau, dupa caz, planurile
urbanistice si regulamentele locale de urbanism cuprind norme obligatorii
pentru autorizarea executarii constructiilor.
Art. 2
Domeniul de aplicare
(1) Regulamentul general de urbanism se aplica in proiectarea si realizarea
tuturor constructiilor si amenajarilor, amplasate pe orice categorie de
terenuri, atat in intravilan, cat si in extravilan.
(2) Se excepteaza de la prevederile alin. (1) constructiile si amenajarile
cu caracter militar si special, care se autorizeaza si se executa in conditiile
stabilite de lege.
CAP. 2
Reguli de baza privind modul de ocupare a terenurilor
SECTIUNEA 1
Reguli cu privire la pastrarea integritatii mediului si protejarea
patrimoniului natural si construit
Art. 3
Terenuri agricole din extravilan
(1) Autorizarea executarii constructiilor si amenajarilor pe terenurile
agricole din extravilan este permisa pentru functiunile si in conditiile
stabilite de lege.
(2) Autoritatile administratiei publice locale vor urmari, la emiterea
autorizatiei de construire, gruparea suprafetelor de teren afectate
constructiilor, spre a evita prejudicierea activitatilor agricole.
Art. 4
Terenuri agricole din intravilan
(1) Autorizarea executarii constructiilor pe terenurile agricole din
intravilan este permisa pentru toate tipurile de constructii si amenajari
specifice localitatilor, cu respectarea conditiilor impuse de lege si de
prezentul regulament.
(2) De asemenea, autorizarea prevazuta la alin. (1) se face cu respectarea
normelor stabilite de consiliile locale pentru ocuparea rationala a terenurilor
si pentru realizarea urmatoarelor obiective:
a) completarea zonelor centrale, potrivit conditiilor urbanistice specifice
impuse de caracterul zonei, avand prioritate institutiile publice, precum si
serviciile de interes general;
b) valorificarea terenurilor din zonele echipate cu retele
tehnico-edilitare;
c) amplasarea constructiilor, amenajarilor si lucrarilor tehnico-edilitare
aferente acestora in ansambluri compacte.
(3) Prin autorizatia de construire, terenurile agricole din intravilan se
scot din circuitul agricol, temporar sau definitiv, conform legii.
Art. 5
Suprafete impadurite
(1) Autorizarea executarii constructiilor si amenajarilor pe terenuri cu
destinatie forestiera este interzisa. In mod exceptional, cu avizul organelor
administratiei publice de specialitate, se pot autoriza numai constructiile
necesare intretinerii padurilor, exploatarilor silvice si culturilor forestiere.
La amplasarea acestor constructii se va avea in vedere dezafectarea unei
suprafete cat mai mici din cultura forestiera.
(2) Cabanele si alte constructii si amenajari destinate turismului vor fi
amplasate numai la liziera padurilor, cu avizul conform al Ministerului Apelor
si Protectiei Mediului, al Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
si al Ministerului Turismului.
(3) Delimitarea pe judete a terenurilor cu destinatie forestiera, stabilita
in conditiile legii, de catre organele de specialitate ale administratiei
publice, se comunica consiliilor judetene prin ordinul ministrului apelor si
protectiei mediului si al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor.
Art. 6
Resursele subsolului
(1) Autorizarea executarii constructiilor definitive, altele decat cele
industriale, necesare exploatarii si prelucrarii resurselor in zone delimitate
conform legii, care contin resurse identificate ale subsolului, este interzisa.
(2) Autorizarea executarii constructiilor industriale necesare exploatarii
si prelucrarii resurselor identificate ale subsolului se face de catre
consiliile judetene sau consiliile locale, dupa caz, cu avizul organelor de
stat specializate.
(3) In cazul identificarii de zone cu resurse in intravilanul localitatii,
modalitatea exploatarii acestora va face obiectul unui studiu de impact aprobat
conform legii.
(4) Zonele care contin resurse identificate ale subsolului, delimitate
potrivit legii, se comunica la consiliile judetene prin ordin al presedintelui
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale, pentru fiecare judet.
Art. 7
Resurse de apa si platforme meteorologice
(1) Autorizarea executarii constructiilor de orice fel in albiile minore
ale cursurilor de apa si in cuvetele lacurilor este interzisa, cu exceptia
lucrarilor de poduri, lucrarilor necesare cailor ferate si drumurilor de
traversare a albiilor cursurilor de apa, precum si a lucrarilor de gospodarire
a apelor.
(2) Autorizarea executarii lucrarilor prevazute la alin. (1) este permisa
numai cu avizul primarului si al autoritatilor de gospodarire a apelor si cu
asigurarea masurilor de aparare a constructiilor respective impotriva
inundatiilor, a masurilor de prevenire a deteriorarii calitatii apelor de
suprafata si subterane, de respectare a zonelor de protectie fata de malurile
cursurilor de apa si fata de lucrarile de gospodarire si de captare a apelor.
(3) Autorizarea executarii constructiilor de orice fel in zona de protectie
a platformelor meteorologice se face cu avizul prealabil al autoritatii
competente pentru protectia mediului.
(4) Zonele de protectie sanitara se delimiteaza de catre autoritatile
administratiei publice judetene si a municipiului Bucuresti, pe baza avizului
organelor de specialitate ale administratiei publice.
Art. 8
Zone cu valoare peisagistica si zone naturale protejate
(1) Autorizarea executarii constructiilor si a amenajarilor care, prin
amplasament, functiune, volumetrie si aspect arhitectural - conformare si
amplasare goluri, raport gol-plin, materiale utilizate, invelitoare, paleta
cromatica etc. - depreciaza valoarea peisajului este interzisa.
(2) Autorizarea executarii constructiilor in parcuri nationale, rezervatii
naturale, precum si in celelalte zone protejate, de interes national,
delimitate potrivit legii, se face cu avizul conform al Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului, Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si al
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(3) Consiliile judetene vor identifica si vor delimita, in functie de
particularitatile specifice, acele zone naturale de interes local ce necesita
protectie pentru valoarea lor peisagistica si vor stabili conditiile de
autorizare a executarii constructiilor, avand in vedere pastrarea calitatii
mediului natural si a echilibrului ecologic.
Art. 9
Zone construite protejate
(1) Autorizarea executarii constructiilor in zonele care cuprind valori de
patrimoniu cultural construit, de interes national, se face cu avizul conform
al Ministerului Culturii si Cultelor si al Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
(2) Autorizarea executarii constructiilor in zonele care cuprind valori de
patrimoniu cultural construit, de interes local, declarate si delimitate prin
hotarare a consiliului judetean, se face cu avizul serviciilor publice
descentralizate din judet, subordonate ministerelor prevazute la alin. (1).
(3) Autorizarea executarii lucrarilor de constructii, care au ca obiectiv
cercetarea, conservarea, restaurarea sau punerea in valoare a monumentelor
istorice, se va face cu avizul conform al Ministerului Culturii si Cultelor, in
conditiile stabilite prin ordin al ministrului culturii si cultelor.
SECTIUNEA 2
Reguli cu privire la siguranta constructiilor si la apararea interesului
public
Art. 10
Expunerea la riscuri naturale
(1) Autorizarea executarii constructiilor sau a amenajarilor in zonele
expuse la riscuri naturale, cu exceptia acelora care au drept scop limitarea
efectelor acestora, este interzisa.
(2) In sensul prezentului regulament, prin riscuri naturale se intelege:
alunecari de teren, nisipuri miscatoare, terenuri mlastinoase, scurgeri de
torenti, eroziuni, avalanse de zapada, dislocari de stanci, zone inundabile si
altele asemenea, delimitate pe fiecare judet prin hotarare a consiliului
judetean, cu avizul organelor de specialitate ale administratiei publice.
Art. 11
Expunerea la riscuri tehnologice
(1) Autorizarea executarii constructiilor in zonele expuse la riscuri
tehnologice, precum si in zonele de servitute si de protectie ale sistemelor de
alimentare cu energie electrica, conductelor de gaze, apa, canalizare, cailor
de comunicatie si altor asemenea lucrari de infrastructura este interzisa.
(2) In sensul prezentului regulament, riscurile tehnologice sunt cele
determinate de procesele industriale sau agricole care prezinta pericol de
incendii, explozii, radiatii, surpari de teren ori de poluare a aerului, apei
sau solului.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) constructiile si amenajarile
care au drept scop prevenirea riscurilor tehnologice sau limitarea efectelor
acestora.
Art. 12
Constructii cu functiuni generatoare de riscuri tehnologice
(1) Autorizarea executarii constructiilor care, prin natura si destinatia
lor, pot genera riscuri tehnologice se face numai pe baza unui studiu de impact
elaborat si aprobat conform prevederilor legale.
(2) Lista categoriilor de constructii generatoare de riscuri tehnologice se
stabileste prin ordin comun al ministrului industriei si resurselor,
ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor, ministrului apelor si
protectiei mediului, ministrului sanatatii si familiei, ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei, ministrului apararii nationale si
ministrului de interne.
Art. 13
Asigurarea echiparii edilitare
(1) Autorizarea executarii constructiilor care, prin dimensiunile si
destinatia lor, presupun cheltuieli de echipare edilitara ce depasesc
posibilitatile financiare si tehnice ale administratiei publice locale ori ale
investitorilor interesati sau care nu beneficiaza de fonduri de la bugetul de
stat este interzisa.
(2) Autorizarea executarii constructiilor poate fi conditionata de stabilirea,
in prealabil, prin contract, a obligatiei efectuarii, in parte sau total, a
lucrarilor de echipare edilitara aferente, de catre investitorii interesati.
Art. 14
Asigurarea compatibilitatii functiunilor
(1) Autorizarea executarii constructiilor se face cu conditia asigurarii
compatibilitatii dintre destinatia constructiei si functiunea dominanta a
zonei, stabilita printr-o documentatie de urbanism, sau daca zona are o
functiune dominanta traditionala caracterizata de tesut urban si conformare
spatiala proprie.
(2) Conditiile de amplasare a constructiilor in functie de destinatia
acestora in cadrul localitatii sunt prevazute in anexa nr. 1 la prezentul
regulament.
Art. 15
Procentul de ocupare a terenului
Autorizarea executarii constructiilor se face cu conditia ca procentul de
ocupare a terenului sa nu depaseasca limita superioara stabilita conform anexei
nr. 2 la prezentul regulament.
Art. 16
Lucrari de utilitate publica
(1) Autorizarea executarii altor constructii pe terenuri care au fost
rezervate in planuri de amenajare a teritoriului, pentru realizarea de lucrari
de utilitate publica, este interzisa.
(2) Autorizarea executarii lucrarilor de utilitate publica se face pe baza
documentatiei de urbanism sau de amenajare a teritoriului, aprobata conform
legii.
CAP. 3
Conditii de amplasare si conformare a constructiilor
SECTIUNEA 1
Reguli de amplasare si retrageri minime obligatorii
Art. 17
Orientarea fata de punctele cardinale
Autorizarea executarii constructiilor se face cu respectarea conditiilor si
a recomandarilor de orientare fata de punctele cardinale, conform anexei nr. 3
la prezentul regulament.
Art. 18
Amplasarea fata de drumuri publice
(1) In zona drumului public se pot autoriza, cu avizul conform al organelor
de specialitate ale administratiei publice:
a) constructii si instalatii aferente drumurilor publice, de deservire, de
intretinere si de exploatare;
b) parcaje, garaje si statii de alimentare cu carburanti si resurse de
energie (inclusiv functiunile lor complementare: magazine, restaurante etc.);
c) conducte de alimentare cu apa si de canalizare, sisteme de transport
gaze, titei sau alte produse petroliere, retele termice, electrice, de telecomunicatii
si infrastructuri ori alte instalatii sau constructii de acest gen.
(2) In sensul prezentului regulament, prin zona drumului public se intelege
ampriza, fasiile de siguranta si fasiile de protectie.
(3) Autorizarea executarii constructiilor cu functiuni de locuire este
permisa, cu respectarea zonelor de protectie a drumurilor delimitate conform
legii.
(4) In sensul prezentului regulament, prin functiuni de locuire se
intelege: locuinte, case de vacanta si alte constructii cu caracter turistic,
spatii de cazare permanenta sau temporara pentru nevoi sociale, industriale sau
de aparare, cum ar fi: camine pentru batrani, camine de nefamilisti, sanatorii,
camine pentru organizarea de santier, camine de garnizoana.
Art. 19
Amplasarea fata de cai navigabile existente si cursuri de apa potential
navigabile
(1) In zona cailor navigabile si a cursurilor de apa potential navigabile
se pot autoriza, cu avizul conform al Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, urmatoarele lucrari:
a) constructii si instalatii aferente cailor navigabile, de deservire, de
intretinere si de exploatare;
b) semnale vizuale, auditive si faruri, precum si alte amenajari
referitoare la siguranta navigatiei;
c) constructii pentru obiective portuare, fronturi de acostare, platforme
de depozitare, drumuri de circulatie, cladiri, constructii hidrotehnice pentru
santierele navale, gari fluviale si alte lucrari similare;
d) traversari sau subtraversari ale cailor navigabile si ale canalelor si
cursurilor de apa potential navigabile cu conducte de presiune (apa, gaze,
titei, abur) de linii electrice si de telecomunicatii, precum si traversarile
cu poduri si lucrarile de amenajari hidroenergetice si de arta;
e) adaposturi de iarna pentru nave, statii de alimentare cu carburanti si
resurse de energie;
f) instalatii de captare a apei din albia cailor navigabile si instalatii
de evacuare a apelor reziduale sau de alta natura;
g) aparari de maluri de orice natura, diguri longitudinale si transversale
si alte lucrari similare.
(2) In sensul prezentului regulament, prin zona fluviala se intelege fasia
de teren situata in lungul tarmului apelor interioare navigabile sau potential
navigabile. Zona fluviala se stabileste de catre autoritatea de stat
competenta, potrivit legii. In porturi, zona cailor navigabile coincide cu
incinta portuara.
Art. 20
Amplasarea fata de cai ferate din administrarea Companiei Nationale de Cai
Ferate "C.F.R." - S.A.
(1) In zona de protectie a infrastructurilor feroviare se pot amplasa, cu
avizul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei:
a) constructii si instalatii aferente exploatarii si intretinerii liniilor
de cale ferata;
b) constructii si instalatii pentru exploatarea materialului rulant si a
mijloacelor de restabilire a circulatiei;
c) instalatii fixe pentru tractiune electrica;
d) instalatii de semnalizare, centralizare, bloc de linie automat,
telecomunicatii, transmisiuni de date si constructiile aferente acestora.
(2) Constructiile care se amplaseaza in zona de protectie a infrastructurii
feroviare situata in intravilan se autorizeaza cu avizul Companiei Nationale de
Cai Ferate "C.F.R." - S.A. si al Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei.
(3) In sensul prezentului regulament, prin zona de protectie a
infrastructurii feroviare se intelege fasia de teren, indiferent de proprietar,
cu latimea de 100 m masurata de la limita zonei cadastrale C.F.R., situata de o
parte si de alta a caii ferate.
(4) Lucrarile de investitii ale agentilor economici si ale institutiilor
publice, care afecteaza zona de protectie a infrastructurii feroviare, se vor
autoriza numai cu avizul Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." -
S.A. si al Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, si
anume:
a) cai ferate industriale;
b) lucrari hidrotehnice;
c) traversarea caii ferate de catre drumuri prin pasaje denivelate;
d) subtraversarea liniilor de cale ferata de retele de telecomunicatii,
energie electrica, conducte sub presiune de apa, gaze, produse petroliere,
termotehnologice si canale libere.
(5) In zona de protectie a infrastructurii transporturilor feroviare se
interzic:
a) amplasarea oricaror constructii, depozite de materiale sau infiintarea
de plantatii care impiedica vizibilitatea liniei si a semnalelor feroviare;
b) efectuarea oricaror lucrari care, prin natura lor, ar provoca alunecari
de teren, surpari sau ar afecta stabilitatea solului prin taierea copacilor,
extragerea de materiale de constructii sau care modifica echilibrul panzei
freatice subterane;
c) depozitarea necorespunzatoare de materiale, substante sau deseuri care
contravin normelor de protectie a mediului sau care ar putea provoca degradarea
infrastructurii cailor ferate romane, a zonei de protectie a infrastructurii
cailor ferate romane, precum si a conditiilor de desfasurare normala a
traficului.
(6) Depozitarea sau manipularea unor materiale, substante sau deseuri de felul
celor prevazute la alin. (5) lit. c) este permisa numai cu respectarea
conditiilor stabilite de Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." -
S.A.
(7) Amenajarile si instalatiile de manipulare, de transvazare sau de
depozitare a materialelor, substantelor sau deseurilor prevazute la alin. (6)
se pot realiza pe baza de studii privind implicatiile asupra activitatii
feroviare si de mediu executate de unitati de proiectare autorizate, pe baza
avizului Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. si cu
autorizatia Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(8) Cedarea, transferul, ocuparea temporara sau definitiva a terenului din
patrimoniul Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., pentru
lucrarile de interes public, atat in intravilan cat si in extravilan, se fac
numai cu avizul Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. si
al Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 21
Amplasarea fata de aeroporturi
Autorizarea executarii constructiilor in vecinatatea terenurilor aferente
aeroporturilor si a culoarelor de siguranta stabilite conform legii se face cu
avizul conform al Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei.
Art. 22
Retrageri fata de fasia de protectie a frontierei de stat
(1) Autorizarea executarii constructiilor in extravilan se face numai la
distanta de 500 m fata de fasia de protectie a frontierei de stat, catre
interior.
(2) Se excepteaza de la prevederile alin. (1) punctele de control pentru
trecerea frontierei, cu constructiile-anexa, terminalele vamale si alte
constructii si instalatii care se pot amplasa cu avizul conform al organelor de
specialitate ale administratiei publice si cu respectarea prevederilor legale
privind frontiera de stat a Romaniei.
Art. 23
Amplasarea fata de aliniament
(1) Cladirile vor fi amplasate la limita aliniamentului sau retrase fata de
acesta, dupa cum urmeaza:
a) in cazul zonelor construite compact, constructiile vor fi amplasate
obligatoriu la aliniamentul cladirilor existente;
b) retragerea constructiilor fata de aliniament este permisa numai daca se
respecta coerenta si caracterul fronturilor stradale.
(2) In ambele situatii, autorizatia de construire se emite numai daca inaltimea
cladirii nu depaseste distanta masurata, pe orizontala, din orice punct al
cladirii fata de cel mai apropiat punct al aliniamentului opus.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) constructiile care au fost
cuprinse intr-un plan urbanistic zonal aprobat conform legii.
(4) In sensul prezentului regulament, prin aliniament se intelege limita
dintre domeniul privat si domeniul public.
Art. 24
Amplasarea in interiorul parcelei
Autorizarea executarii constructiilor este permisa numai daca se respecta:
a) distantele minime obligatorii fata de limitele laterale si posterioare
ale parcelei, conform Codului civil;
b) distantele minime necesare interventiilor in caz de incendiu, stabilite
pe baza avizului unitatii teritoriale de pompieri.
SECTIUNEA 2
Reguli cu privire la asigurarea acceselor obligatorii
Art. 25
Accese carosabile
(1) Autorizarea executarii constructiilor este permisa numai daca exista
posibilitati de acces la drumurile publice, direct sau prin servitute, conform
destinatiei constructiei. Caracteristicile acceselor la drumurile publice
trebuie sa permita interventia mijloacelor de stingere a incendiilor.
(2) In mod exceptional se poate autoriza executarea constructiilor fara
indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1), cu avizul unitatii teritoriale
de pompieri.
(3) Numarul si configuratia acceselor prevazute la alin. (1) se determina
conform anexei nr. 4 la prezentul regulament.
(4) Orice acces la drumurile publice se va face conform avizului si
autorizatiei speciale de construire, eliberate de administratorul acestora.
Art. 26
Accese pietonale
(1) Autorizarea executarii constructiilor si a amenajarilor de orice fel
este permisa numai daca se asigura accese pietonale, potrivit importantei si
destinatiei constructiei.
(2) In sensul prezentului articol, prin accese pietonale se intelege caile
de acces pentru pietoni, dintr-un drum public, care pot fi: trotuare, strazi
pietonale, piete pietonale, precum si orice cale de acces public pe terenuri
proprietate publica sau, dupa caz, pe terenuri proprietate privata grevate de
servitutea de trecere publica, potrivit legii sau obiceiului.
(3) Accesele pietonale vor fi conformate astfel incat sa permita circulatia
persoanelor cu handicap si care folosesc mijloace specifice de deplasare.
SECTIUNEA 3
Reguli cu privire la echiparea tehnico-edilitara
Art. 27
Racordarea la retelele publice de echipare edilitara existente
(1) Autorizarea executarii constructiilor este permisa numai daca exista
posibilitatea racordarii de noi consumatori la retelele existente de apa, la
instalatiile de canalizare si de energie electrica.
(2) De la dispozitiile alineatului precedent se poate deroga, cu avizul
organelor administratiei publice locale, pentru locuinte individuale, in
urmatoarele conditii:
a) realizarea de solutii de echipare in sistem individual care sa respecte
normele sanitare si de protectie a mediului;
b) beneficiarul se obliga sa racordeze constructia, potrivit regulilor
impuse de consiliul local, la reteaua centralizata publica, atunci cand aceasta
se va realiza.
(3) Pentru celelalte categorii de constructii se poate deroga de la
prevederile alin. (1) cu avizul organelor administratiei publice competente,
daca beneficiarul se obliga sa prelungeasca reteaua existenta, atunci cand
aceasta are capacitatea necesara, sau se obliga fie sa mareasca capacitatea
retelelor publice existente, fie sa construiasca noi retele.
(4) Prevederile alin. (2) si (3) se aplica, in mod corespunzator,
autorizarii executarii constructiilor in localitatile unde nu exista retele
publice de apa si de canalizare.
Art. 28
Realizarea de retele edilitare
(1) Extinderile de retele sau maririle de capacitate a retelelor edilitare
publice se realizeaza de catre investitor sau beneficiar, partial sau in
intregime, dupa caz, in conditiile contractelor incheiate cu consiliile locale.
(2) Lucrarile de racordare si de bransare la reteaua edilitara publica se
suporta in intregime de investitor sau de beneficiar.
Art. 29
Proprietatea publica asupra retelelor edilitare
(1) Retelele de apa, de canalizare, de drumuri publice si alte utilitati
aflate in serviciul public sunt proprietate publica a comunei, orasului sau
judetului, daca legea nu dispune altfel.
(2) Retelele de alimentare cu gaze, cu energie electrica si de
telecomunicatii sunt proprietate publica a statului, daca legea nu dispune
altfel.
(3) Lucrarile prevazute la alin. (1) si (2), indiferent de modul de
finantare, intra in proprietatea publica.
SECTIUNEA 4
Reguli cu privire la forma si dimensiunile terenului si ale constructiilor
Art. 30
Parcelarea
(1) Parcelarea este operatiunea de divizare a unei suprafete de teren in minimum
4 loturi alaturate, in vederea realizarii de noi constructii. Pentru un numar
mai mare de 12 loturi se poate autoriza realizarea parcelarii si executarea
constructiilor cu conditia adoptarii de solutii de echipare colectiva care sa
respecte normele legale de igiena si de protectie a mediului.
(2) Autorizarea executarii parcelarilor, in baza prezentului regulament,
este permisa numai daca pentru fiecare lot in parte se respecta cumulativ
urmatoarele conditii:
a) front la strada de minimum 8 m pentru cladiri insiruite si de minimum 12
m pentru cladiri izolate sau cuplate;
b) suprafata minima a parcelei de 150 mp pentru cladiri insiruite si,
respectiv, de minimum 200 mp pentru cladiri amplasate izolat sau cuplate;
c) adancime mai mare sau cel putin egala cu latimea parcelei.
(3) Sunt considerate loturi construibile numai loturile care se incadreaza
in prevederile alin. (2).
Art. 31
Inaltimea constructiilor
(1) Autorizarea executarii constructiilor se face cu respectarea inaltimii
medii a cladirilor invecinate si a caracterului zonei, fara ca diferenta de
inaltime sa depaseasca cu mai mult de doua niveluri cladirile imediat
invecinate.
(2) In sensul prezentului regulament, cladiri imediat invecinate sunt cele
amplasate alaturat, de aceeasi parte a strazii.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) constructiile care au fost
cuprinse intr-un plan urbanistic zonal, aprobat conform legii.
Art. 32
Aspectul exterior al constructiilor
(1) Autorizarea executarii constructiilor este permisa numai daca aspectul
lor exterior nu contravine functiunii acestora si nu depreciaza aspectul
general al zonei.
(2) Autorizarea executarii constructiilor care, prin conformare, volumetrie
si aspect exterior, intra in contradictie cu aspectul general al zonei si
depreciaza valorile general acceptate ale urbanismului si arhitecturii, este
interzisa.
SECTIUNEA 5
Reguli cu privire la amplasarea de parcaje, spatii verzi si imprejmuiri
Art. 33
Parcaje
(1) Autorizarea executarii constructiilor care, prin destinatie, necesita
spatii de parcare se emite numai daca exista posibilitatea realizarii acestora
in afara domeniului public.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), utilizarea domeniului public
pentru spatii de parcare se stabileste prin autorizatia de construire de catre
delegatiile permanente ale consiliilor judetene sau de catre primari, conform
legii.
(3) Suprafetele parcajelor se determina in functie de destinatia si de
capacitatea constructiei, conform anexei nr. 5 la prezentul regulament.
Art. 34
Spatii verzi si plantate
Autorizatia de construire va contine obligatia mentinerii sau crearii de
spatii verzi si plantate, in functie de destinatia si de capacitatea
constructiei, conform anexei nr. 6 la prezentul regulament.
Art. 35
Imprejmuiri
(1) In conditiile prezentului regulament, este permisa autorizarea
urmatoarelor categorii de imprejmuiri:
a) imprejmuiri opace, necesare pentru protectia impotriva intruziunilor,
separarea unor servicii functionale, asigurarea protectiei vizuale;
b) imprejmuiri transparente, decorative sau gard viu, necesare delimitarii
parcelelor aferente cladirilor si/sau integrarii cladirilor in caracterul
strazilor sau al ansamblurilor urbanistice.
(2) Pentru ambele categorii, aspectul imprejmuirilor se va supune acelorasi
exigente ca si in cazul aspectului exterior al constructiei.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 36
Autorizarea directa
(1) Regulamentele locale de urbanism vor urmari detalierea articolelor
cuprinse in prezentul regulament, conform conditiilor specifice fiecarei
localitati si caracteristicilor unitatilor teritoriale de referinta.
(2) Pana la aprobarea planurilor urbanistice generale si a regulamentelor
locale de urbanism, autorizarea executarii constructiilor se va face numai in
conditiile stabilite de prezentul regulament.
Art. 37
Destinatia unui teren sau a unei constructii
In sensul prezentului regulament, prin destinatia unui teren sau a unei
constructii se intelege modul de utilizare a acestora, conform functiunii
prevazute in reglementarile cuprinse in planurile de urbanism si de amenajare a
teritoriului, aprobate conform legii.
Art. 38
Organele administratiei publice competente
Organele administratiei publice competente la care se face trimitere in
prezentul regulament, pentru a da avize in procedura de eliberare a
autorizatiilor, se determina periodic, in functie de organizarea concreta a
administratiei publice, prin ordin comun al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei si al ministrului administratiei publice.
Art. 39
Litigiile
Litigiile dintre solicitantii de autorizatii si autoritatile administratiei
publice sunt de competenta instantelor judecatoresti, in conditiile Legii
contenciosului administrativ.
Art. 40
Anexele regulamentului
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
AMPLASAREA
constructiilor, in functie de destinatia acestora, in cadrul localitatii
1.1. - Constructii administrative
1.1.1. - Sediul Parlamentului
1.1.2. - Sediul Presedintiei
1.1.3. - Sediul Guvernului
1.1.4. - Sediul Curtii Supreme de Justitie
1.1.5. - Sediul Curtii Constitutionale
1.1.6. - Sediul Consiliului Legislativ
1.1.7. - Sedii de ministere
Amplasament: capitala Romaniei, in zona centrala
1.1.8. - Sedii de prefecturi
1.1.9. - Sedii de servicii descentralizate in teritoriu ale ministerelor si
ale altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale
Amplasament: municipii resedinta de judet, in zona centrala sau pe
principalele artere de circulatie
1.1.10. - Sedii de primarii
Amplasament: municipii, orase sau comune, in zona centrala
1.1.11. - Sedii de partid
- sediul central
Amplasament: capitala Romaniei, in zona centrala sau pe principalele artere
de circulatie
- filiale
Amplasament: municipii, orase, resedinte de comuna, in zona centrala sau pe
principalele artere de circulatie
1.1.12. - Sedii de sindicate, culte, fundatii, organizatii
neguvernamentale, asociatii, agentii, fonduri etc.
Amplasament: municipii, orase, resedinte de comuna, in zona centrala sau pe
principalele artere de circulatie
1.1.13. - Sedii de birouri
Amplasament: municipii, orase, resedinte de comuna, in zona centrala, pe
principalele artere de circulatie sau in zone de interes.
1.2. - Constructii financiar-bancare
1.2.1. - Sediul Bancii Nationale a Romaniei - sediul central
Amplasament: capitala Romaniei, in zona centrala
Amplasament: sectoarele municipiului Bucuresti, municipii resedinta de
judet, municipii, orase, in zona centrala
1.2.2. - Sedii de banci
- sediul central
Amplasament: capitala Romaniei, municipii resedinta de judet, in zona
centrala
- filiale
Amplasament: sectoarele municipiului Bucuresti, municipii si orase, in zona
centrala sau pe principalele artere de circulatie
1.2.3. - Sedii de societati de asigurari (de bunuri, de persoane), burse de
valori si marfuri
Amplasament: in zona centrala/de interes.
1.3. - Constructii comerciale
1.3.1. - Comert nealimentar
Amplasament: in zonele de interes comercial
1.3.2. - Magazin general
Amplasament: in zona centrala/zona rezidentiala/centrul de cartier
- se va evita amplasarea in vecinatatea aeroporturilor sau a industriilor
nocive
1.3.3. - Supermagazin (supermarket)
Amplasament: in zona centrala/zona rezidentiala/centrul de cartier
- se va evita amplasarea in vecinatatea aeroporturilor sau a industriilor
nocive
1.3.4. - Piata agroalimentara
Amplasament: in zona de interes comercial sau minimum 40 m fata de cladiri
avand alte functiuni decat cea comerciala
1.3.5. - Comert alimentar
Amplasament: in zona de interes comercial
- se va evita amplasarea in zonele puternic poluate
1.3.6. - Alimentatie publica
Amplasament: in zonele rezidentiale sau de interes comercial, in zonele
turistice si de agrement
- se admite amplasarea la parterul locuintelor numai in conditiile
asigurarii izolarii totale a aburului, mirosului si zgomotului
1.3.7. - Servicii
Amplasament: in zona centrala, comerciala, rezidentiala sau de agrement
- se interzice amplasarea atelierelor poluante in zona de locuit
- se interzice amplasarea in zone industriale pentru alte servicii decat
cele industriale
1.3.8. - Autoservice
Amplasament: la limita zonei industriale
- se vor evita sursele de poluare chimica, posturile trafo si zonele de
afluenta a publicului.
1.4. - Constructii de cult
1.4.1. - Lacase de cult
Amplasament: alaturarea de lacase de cult noi in incinta sau in vecinatatea
monumentelor istorice se va face cu respectarea prevederilor legale
1.4.2. - Manastiri
1.4.3. - Schituri
Amplasament: in afara localitatilor
- extinderea manastirilor vechi - monumente istorice - se va face cu
respectarea prevederilor legale
1.4.4. - Cimitire
Amplasament: la marginea localitatii
- extinderea cimitirelor se face cu respectarea prevederilor legale.
1.5. - Constructii de cultura
1.5.1. - Expozitii
1.5.2. - Muzee
1.5.3. - Biblioteci
1.5.4. - Cluburi
1.5.5. - Sali de reuniune
1.5.6. - Cazinouri
1.5.7. - Case de cultura
1.5.8. - Centre si complexe culturale
1.5.9. - Cinematografe
1.5.10. - Teatre dramatice, de comedie, de revista, opera, opereta, de
papusi
1.5.11. - Sali polivalente
Amplasament: in zona destinata dotarilor pentru cultura, educatie sau in
zona verde
- este posibila amplasarea in zona comerciala, administrativa, religioasa
sau de agrement
- se va evita amplasarea in vecinatatea unitatilor poluante
1.5.12. - Circ
Amplasament: in zona de agrement/zona verde.
1.6. - Constructii de invatamant
1.6.1. - Invatamant prescolar (gradinite)
Amplasament: in zonele rezidentiale, distanta maxima de parcurs 500 m
1.6.2. - Scoli primare
1.6.3. - Scoli gimnaziale
1.6.4. - Licee
1.6.5. - Scoli postliceale
1.6.6. - Scoli profesionale
Amplasament: in zonele si cartierele de locuit, distanta maxima de parcurs
1000 m
1.6.7. - Invatamant superior
Amplasament: in functie de conditiile si exigentele profilului de invatamant.
1.7. - Constructii de sanatate
1.7.1. - Spital clinic universitar
Amplasament: in campusurile universitare sau adiacent facultatilor de
profil
- se interzice amplasarea in vecinatatea surselor de poluare (aeroport,
industrii nocive, trafic greu)
1.7.2. - Spital general (judetean, orasenesc, comunal, cuplat sau nu cu
dispensar policlinic)
1.7.3. - Spital de specialitate (maternitate, pediatrie, contagiosi,
oncologie, urgenta, reumatologie, clinici particulare)
Amplasament: in zona destinata dotarilor pentru sanatate, in functie de
profilul spitalului
- se interzice amplasarea in vecinatatea surselor de poluare (aeroport,
industrii nocive, trafic greu)
1.7.4. - Asistenta de specialitate (boli cronice, handicapati, recuperari
functionale, centre psihiatrice)
Amplasament: in zone extraorasenesti, in zone in care formele de relief si
vegetatia permit crearea de zone verzi (parcuri, gradini etc.)
- se interzice amplasarea in vecinatatea surselor de poluare (aeroport,
industrii nocive, trafic greu)
1.7.5. - Dispensar policlinic [(gr. 1, 2, 3) 600, 1.200, 2.400
consultatii/zi]
Amplasament: independent sau in cadrul unor constructii pentru
sanatate/locuinte
1.7.6. - Dispensar urban (cu 2 - 4 circumscriptii independente sau cuplate
cu stationar, casa de nasteri, farmacie)
1.7.7. - Dispensar rural (cu 2 - 4 circumscriptii independente sau cuplate
cu stationar, casa de nasteri, farmacie)
Amplasament: independent sau in cadrul unor constructii pentru sanatate/locuinte
- se interzice amplasarea in vecinatatea surselor de poluare (aeroport,
industrii nocive, trafic greu)
1.7.8. - Alte unitati (centre de recoltare sange, medicina preventiva,
statii de salvare, farmacii)
Amplasament: in cadrul unor constructii pentru sanatate sau independent, in
functie de profilul unitatii
1.7.9. - Crese si crese speciale pentru copii (cu 1, 2 ..., n grupe)
Amplasament: in cadrul unor constructii publice/locuinte
- se interzice amplasarea in vecinatatea surselor de poluare (aeroport,
industrii nocive, trafic greu)
- se recomanda amplasarea in zone de relief si cadru natural favorabil
1.7.10. - Leagan de copii
Amplasament: in general in zone extraorasenesti
- se interzice amplasarea in vecinatatea surselor de poluare (aeroport,
industrii nocive, trafic greu).
1.8. - Constructii si amenajari sportive
1.8.1. - Complexuri sportive
1.8.2. - Stadioane
1.8.3. - Sali de antrenament pentru diferite sporturi
Amplasament: in zone verzi, nepoluate, si pe cat posibil in vecinatatea
unor cursuri sau oglinzi de apa
1.8.4. - Sali de competitii sportive (specializate sau polivalente)
1.8.5. - Patinoare artificiale
Amplasament: de preferinta in zonele rezidentiale sau in vecinatatea
complexurilor sportive si de agrement
1.8.6. - Poligoane pentru tir
1.8.7. - Popicarii
Amplasament: in zone nepoluate, bogat plantate, si pe cat posibil in
vecinatatea unor cursuri sau oglinzi de apa.
1.9. - Constructii de agrement
1.9.1. - Locuri de joaca pentru copii
Amplasament: in cadrul zonei de locuit
- se vor evita amplasamentele in vecinatatea surselor de zgomote puternice
si de vibratii (aeroporturi, zone industriale, artere de trafic greu)
1.9.2. - Parcuri
1.9.3. - Scuaruri
Amplasament: se vor evita amplasamentele in vecinatatea surselor
producatoare de zgomote puternice si de vibratii (aeroporturi, zone
industriale, artere de trafic greu).
1.10. - Constructii de turism
1.10.1. - Hotel * - *
1.10.2. - Hotel-apartament * - *
1.10.3. - Motel * - *
1.10.4. - Vile * - *
Amplasament: in zone nepoluate, bogat plantate
- se pot amplasa si in vecinatatea altor dotari turistice
- se vor evita amplasamentele in vecinatatea surselor de poluare (zone
industriale, artere de trafic greu)
1.10.5. - Bungalouri * - *
Amplasament: in perimetrul campingurilor, satelor de vacanta sau ca spatii
complementare unitatilor hoteliere
1.10.6. - Cabane categoria * - *
Amplasament: in zone montane, rezervatii naturale, in apropierea
statiunilor balneare sau a altor obiective de interes turistic
1.10.7. - Campinguri * - *
1.10.8. - Sate de vacanta * - *
Amplasament: in locuri pitoresti, cu microclimat favorabil, ferite de
zgomot sau de alte surse de poluare, precum si de orice alte elemente care ar
putea pune in pericol securitatea turistilor (linii de inalta tensiune,
terenuri sub nivelul marii, zone inundabile).
1.11. - Constructii de locuinte
Amplasament: se vor evita amplasamentele in vecinatatea surselor
producatoare de noxe, zgomote puternice si vibratii (aeroport, zone
industriale, artere de trafic greu).
ANEXA 2
la regulament
PROCENTUL
de ocupare a terenurilor
Procentul maxim de ocupare a terenurilor se stabileste in functie de
destinatia zonei in care urmeaza sa fie amplasata constructia si de conditiile
de amplasare in cadrul terenului, dupa cum urmeaza:
2.1. - Destinatia zonei in care urmeaza sa fie amplasata constructia:
2.1.1. - Zone centrale - 80%
2.1.2. - Zone comerciale - 85%
2.1.3. - Zone mixte - 70%
2.1.4. - Zone rurale - 30%
2.1.5. - Zone rezidentiale
- zona exclusiv rezidentiala
cu locuinte P, P+1, P+2 - 35%
- zona rezidentiala cu cladiri
cu mai mult de 3 niveluri - 20%
- zona predominant rezidentiala
(locuinte cu dotari aferente) - 40%
2.1.6. - Zone industriale
- pentru cele existente
- nu este prevazut un procent maxim de ocupare a terenului
- pentru cele propuse
- procentul maxim de ocupare a terenului se stabileste prin studiu de
fezabilitate
2.1.7. - Zone de recreere
- nu este prevazut un grad maxim de ocupare a terenului.
2.2. - Conditii de amplasare in cadrul terenului
2.2.1. - Constructii de cultura si alte constructii ce cuprind sali de
reuniuni
Pentru constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament, la pct. 1.5.5,
1.5.7 - 1.5.12, 1.8.1, 1.8.2, 1.8.4, 1.8.5, avand un numar de minimum 200 de
locuri, se va prevedea un spatiu amenajat, exterior constructiei, cu o
suprafata de 0,6 mp/loc, in afara spatiului destinat circulatiei publice. La
aceasta se va adauga suprafata necesara spatiilor verzi si plantatiilor,
dimensionata conform anexei nr. 6 la prezentul regulament.
2.2.2. - Constructii de invatamant
Amplasament organizat in patru zone, dimensionate in functie de capacitatea
unitatii de invatamant, dupa cum urmeaza:
- zona ocupata de constructie;
- zona curtii de recreatie, de regula asfaltata;
- zona terenurilor si instalatiilor sportive;
- zona verde, inclusiv gradina de flori.
Pentru invatamantul prescolar (gradinite) se va asigura o suprafata minima
de teren de 22 mp/copil, iar pentru scoli primare, gimnaziale, licee, scoli
postliceale si scoli profesionale, o suprafata minima de 20 mp/elev.
Procentul maxim de ocupare a terenului se va referi la toate cele patru
zone mentionate:
- 25% teren ocupat de constructii
- 75% teren amenajat (curte recreatie si amenajari sportive, zona verde,
gradina de flori) din terenul total.
2.2.3. - Constructii de sanatate
Amplasament organizat in trei zone, dimensionate in functie de capacitatea
constructiei, dupa cum urmeaza:
- zona ocupata de constructii;
- zona accese, alei, parcaje;
- zona verde, cu rol decorativ si de protectie.
Capacitatea constructiilor cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct.
1.7.5 - 1.7.7 se stabileste pe baza populatiei arondate pentru care se acorda
in medie 7,5 consultatii pe an de locuitor, pentru un numar de 280 de zile
lucratoare.
Suprafata minima a terenului care va cuprinde cele trei zone functionale
este de 5 mp/consultatie.
Se recomanda organizarea unei incinte imprejmuite la cladirile
independente.
Pentru constructiile de crese si crese speciale amplasamentul trebuie sa
asigure o suprafata de minimum 25 mp/copil pentru crese si de 40 mp/copil
pentru cresele speciale organizate in patru zone:
- zona ocupata de constructii;
- zona ocupata de spatii de joaca (nisip, bazin, plaja, gazon);
- zona pentru spatiu tehnico-gospodaresc;
- zona verde de parc si alei.
Procentul maxim de ocupare a terenului pentru constructii va fi de 20% .
2.2.4. - Constructii si amenajari sportive
Pentru constructiile si amenajarile sportive cuprinse in anexa nr. 1 la
regulament la pct. 1.8.1 - 1.8.5, amplasamentul trebuie sa permita organizarea
in trei zone functionale, dimensionate conform capacitatii constructiei:
- zona pentru constructii;
- zona pentru spatii verzi;
- zona pentru alei, drumuri si parcaje.
Procentul maxim de ocupare a terenului va fi de:
- 50% pentru constructii si amenajari sportive;
- 20% pentru alei, drumuri si parcaje;
- 30% pentru spatii verzi.
2.2.5. - Constructiile si amenajarile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament
la pct. 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5.1 - 1.5.3, 1.7.8 - 1.7.10, 1.9, 1.10 si 1.11
vor respecta conditiile specifice date de destinatia zonei in care urmeaza sa
fie amplasate.
ANEXA 3
la regulament
ORIENTAREA
constructiilor fata de punctele cardinale
3.1. - Constructii administrative si financiar-bancare
Pentru toate categoriile de constructii administrative si financiar-bancare
se recomanda orientarea, astfel incat sa se asigure insorirea spatiilor pentru
public si a birourilor.
3.2. - Constructii comerciale
Pentru toate categoriile de constructii comerciale se recomanda orientarea,
astfel incat sa se asigure insorirea spatiilor pentru public si a birourilor.
Se recomanda orientarea nord a depozitelor, atelierelor de lucru,
bucatariilor si a spatiilor de preparare.
3.3. - Constructii de cult
Conditiile de orientare sunt date de specificul cultului.
3.4. - Constructii de cultura
3.4.1. - Constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct. 1.5.1
- 1.5.3 si 1.5.8 vor avea spatiile de lectura si salile de expunere orientate
nord, nord-est, nord-vest.
Acolo unde incadrarea in zona nu permite o astfel de orientare a salilor de
lectura si a salilor de expunere, rezolvarile de fatada vor evita insorirea.
3.4.2. - Pentru constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct.
1.5.9 - 1.5.12 nu se impun conditii de orientare fata de punctele cardinale.
3.5. - Constructii de invatamant
Pentru toate categoriile de constructii de invatamant, orientarea salilor
de clasa va fi sud, sud-est, sud-vest.
Bibliotecile, salile de ateliere si laboratoare se vor orienta nord.
Terenurile de sport vor avea latura lunga orientata nord-sud.
3.6. - Constructii de sanatate
3.6.1. - Constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct. 1.7.1
- 1.7.4 vor avea:
- saloanele si rezervele orientate sud, sud-est, sud-vest;
- laboratoarele si serviciile tehnice medicale orientate nord;
- cabinetele vor fi orientate sud, sud-est.
3.6.2. - Constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct. 1.7.5
- 1.7.8 vor avea aceeasi orientare pentru cabinete, laboratoare si servicii
tehnice.
3.6.3. - Dormitoarele si spatiile de joaca din crese, crese speciale si
leagane de copii vor fi orientate sud, sud-est, sud-vest.
3.7. - Constructii si amenajari sportive
Vor fi luate masuri de protectie impotriva insoririi excesive:
- copertine deasupra gradenelor pentru spectatori, in cazul stadioanelor
sau al terenurilor pentru competitii;
- plantatii de arbori si arbusti cat mai uniforme ca densitate si inaltime,
pe toate laturile terenurilor pentru antrenamente, in scopul evitarii
fenomenelor de discontinuitate luminoasa;
- parasolare sau geamuri termopan-reflectorizante la peretii vitrati
orientati sud-vest sau vest ai holurilor pentru public sau ai salii de sport.
Terenurile de sport in aer liber vor fi orientate cu axa longitudinala pe
directia nord-sud, cu abatere de maximum 15 grade spre vest sau spre est.
Piscinele descoperite si acoperite (inot, sarituri, polo) vor fi orientate
cu axa longitudinala pe directia nord-sud, cu o abatere de maximum 20 grade
spre vest sau est.
Poligoanele pentru tir vor fi orientate cu axa mare pe directia nord-sud,
tintele fiind amplasate spre nord.
Pentru bazele hipice, linia de sosire spre potou va fi orientata nord,
nord-est.
3.8. - Constructii de agrement
Salile de tip club vor fi orientate sud, sud-vest sau sud-est.
3.9. - Constructii de turism
Pentru toate categoriile de constructii de turism se recomanda orientarea
nord a spatiilor tehnice si a anexelor.
3.10. - Constructiile de locuinte
Se recomanda evitarea orientarii spre nord a dormitoarelor.
ANEXA 4
la regulament
ACCESE CAROSABILE
Stabilirea numarului admis de accese din strazile de categoria I si a II-a,
ca si localizarea acestora se vor face astfel incat sa nu afecteze fluenta
circulatiei.
4.1. - Constructii administrative
4.1.1. - Constructiile administrative cuprinse in anexa nr. 1 la regulament
la pct. 1.1.1 - 1.1.10 vor fi prevazute cu:
- accese carosabile directe din strazi de categoria I si a II-a, dupa caz;
- accese carosabile separate: acces oficial, acces pentru personal, acces
pentru public, acces de serviciu, dupa cum urmeaza:
- accesul carosabil oficial va fi prevazut pana la intrarea principala a
cladirii;
- accesele carosabile pentru personal si cel pentru public vor fi
prevazute cu locurile de parcare aferente;
- aleile carosabile de serviciu vor fi rezolvate fara a intersecta
accesul oficial.
4.1.2. - Constructiile administrative cuprinse in anexa nr. 1 la regulament
la pct. 1.1.11 - 1.1.13 vor fi prevazute cu accese carosabile, conform destinatiei
si capacitatii acestora, avandu-se in vedere separarea de circulatia publica.
4.2. - Constructii financiar-bancare
4.2.1. - Pentru toate categoriile de cladiri financiar-bancare vor fi
prevazute accese carosabile directe din strazi de categoria I si a II-a, dupa
caz.
4.2.2. - Se vor asigura accese carosabile separate pentru: accesul oficial,
accesul personalului, accesul publicului, acces la tezaur, acces de serviciu.
4.3. - Constructii comerciale
4.3.1. - Pentru constructiile comerciale se vor asigura accese carosabile
separate pentru consumatori, personal si aprovizionare.
4.3.2. - In functie de destinatia si capacitatea constructiei vor fi
prevazute:
- alei carosabile si parcaje in interiorul amplasamentului;
- platforme de depozitare si accese masini si utilaje speciale separate de
aleile carosabile destinate consumatorilor.
4.4. - Constructii de cult
Pentru constructiile de cult se vor asigura alei carosabile, in legatura cu
reteaua de circulatie majora.
4.5. - Constructii de cultura
4.5.1. - Pentru toate categoriile de constructii de cultura se vor asigura
accese carosabile separate pentru vizitatori sau spectatori, pentru personal si
aprovizionare.
4.5.2. - In functie de destinatia constructiei sau a amenajarii vor fi
prevazute:
- alei carosabile in interiorul amplasamentului si parcajele aferente, in
cazul in care accesul se face din strazi de categoria I sau a II-a;
- parcaje necesare in interiorul amplasamentului, in cazul in care accesul
se realizeaza direct din strazi de categoria a III-a.
4.6. - Constructii de invatamant
4.6.1. - Pentru toate categoriile de constructii de invatamant se vor
asigura accese carosabile de legatura cu reteaua de circulatie majora si cu mijloacele
de transport in comun.
4.6.2. - Se vor asigura doua accese carosabile separate pentru evacuari in
caz de urgenta (cutremure, inundatii, incendii).
4.7. - Constructii de sanatate
4.7.1. - Pentru toate categoriile de constructii de sanatate se va asigura
legatura cu reteaua de circulatie majora prin doua accese carosabile separate.
4.7.2. - Accesele carosabile ce vor face legatura cu reteaua de circulatie
majora de categoria I si a II-a vor fi realizate prin:
- strazi de categoria a IV-a de deservire locala;
- strazi de categoria a III-a, colectoare, care asigura accesul vehiculelor
si al persoanelor actionand in domeniul sanatatii, salubritatii si P.S.I.
4.7.3. - Aleile carosabile din interiorul amplasamentului vor fi conformate
dupa cum urmeaza:
- cu o banda de circulatie de 3,5 m latime pentru cele cu o lungime maxima
de 10,00 m;
- cu doua benzi de circulatie de 7 m latime pentru cele cu o lungime mai
mare de 10,00 m.
4.7.4. - Accesul carosabil rezervat salvarii sau interventiilor de urgenta
nu va intersecta aleile de acces carosabil pentru personal si pacienti.
4.8. - Constructii si amenajari sportive
4.8.1. - Pentru toate categoriile de constructii si amenajari sportive se
vor asigura accese carosabile separate pentru public, sportivi si personalul
tehnic de intretinere.
4.8.2. - In interiorul amplasamentului vor fi asigurate:
- circulatia carosabila separata de cea pietonala;
- alei carosabile de descongestionare care se vor dimensiona in functie de
capacitatea salii sau a stadionului, dar nu mai putin de 7 m latime;
- alei carosabile de circulatie curenta de minimum 3,5 m latime;
- alei carosabile de serviciu si intretinere de minimum 6 m latime.
4.9. - Constructii si amenajari de agrement
Pentru toate categoriile de constructii si amenajari de agrement se va
asigura accesul carosabil separat pentru public de accesul se serviciu si de
intretinere.
4.10. - Constructii de turism
4.10.1. - Pentru constructiile de turism vor fi prevazute accese carosabile
separate pentru utilizatori, personal si acces tehnic de intretinere.
4.10.2. - Aleile semicarosabile din interiorul amplasamentelor, cu o
lungime de maximum 25 m, vor avea o latime minima de 3,5 m, iar cele cu lungimi
mai mari de 25 m vor fi prevazute cu supralargiri de depasire si suprafete
pentru manevre de intoarcere.
4.10.3. - Numarul acceselor si conformarea lor se vor face in functie de
categoria si capacitatea obiectivului turistic.
4.11. - Constructii de locuinte
4.11.1. - Pentru locuinte unifamiliale cu acces si lot propriu se vor
asigura:
- accese carosabile pentru locatari;
- acces carosabil pentru colectarea deseurilor menajere si pentru accesul
mijloacelor de stingere a incendiilor;
- alei (semi)carosabile in interiorul zonelor parcelate, cu o lungime de
maximum 25 m vor avea o latime de minimum 3,5 m, iar pentru cele cu lungimi mai
mari de 25 m vor fi prevazute supralargiri de depasire si suprafete pentru
manevre de intoarcere;
- in cazul unei parcelari pe doua randuri, accesele la parcelele din spate
se vor realiza prin alei de deservire locala (fundaturi):
- cele cu o lungime de 30 m - o singura banda de 3,5 m latime;
- cele cu o lungime de maximum 100 m - minimum 2 benzi (total 7 m), cu
trotuar cel putin pe o latura si supralargiri pentru manevre de intoarcere la
capat.
4.11.2. - Pentru locuinte semicolective cu acces propriu si lot folosit in
comun se vor asigura:
- accese carosabile pentru locatari;
- accese de serviciu pentru colectarea deseurilor menajere si pentru
accesul mijloacelor de stingere a incendiilor;
- in cazul unei parcelari pe doua randuri, accesele la parcelele din spate
se vor realiza prin alei de deservire locala (fundaturi):
- cele cu o lungime de maximum 30 m - o singura banda de 3,5 m latime;
- cele cu o lungime de 30 m pana la maximum 100 m - minimum 2 benzi
(total 7 m), cu trotuar cel putin pe o latura; supralargiri pentru manevre de
intoarcere la capat.
4.11.3. - Locuintele colective cu acces si lot folosit in comun vor fi
prevazute cu:
- accese carosabile pentru locatari;
- accese de serviciu pentru colectarea deseurilor menajere si pentru
accesul mijloacelor de stingere a incendiilor;
- accese la parcaje si garaje.
4.12. - Toate categoriile de constructii
Pentru toate categoriile de constructii si amenajari se vor asigura accese
pentru interventii in caz de incendiu, dimensionate conform normelor pentru
trafic greu.
In cazul constructiilor ce formeaza curti interioare, asigurarea accesului
vehiculelor de pompieri se va face prin ganguri cu o latime minima de 3 m si o
inaltime de 3,5 m.
Accesele si pasajele carosabile nu trebuie sa fie obstructionate prin
mobilier urban si trebuie sa fie pastrate libere in permanenta.
ANEXA 5
la regulament
PARCAJE
Necesarul de parcaje va fi dimensionat conform prevederilor Normativului P
132-93, in functie de categoria localitatii in care sunt amplasate
constructiile.
5.1. - Constructii administrative
5.1.1. - Pentru constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct.
1.1.1 - 1.1.10 vor fi prevazute:
a) cate un loc de parcare pentru 10 - 40 salariati;
b) locuri de parcare suplimentare celor rezultate conform lit. a), dupa cum
urmeaza:
- un spor de 10% pentru constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament
la pct. 1.1.1 - 1.1.7;
- un spor de 30% pentru constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament
la pct. 1.1.7 - 1.1.10;
- atunci cand constructiile cuprind sali de conferinte si alte spatii
destinate reuniunilor se vor prevedea 1 - 2 locuri de parcare pentru autocare.
5.1.2. - Pentru constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct.
1.1.11 - 1.1.13 vor fi prevazute cate un loc de parcare pentru 10 - 30
salariati plus un spor de 20% pentru invitati.
5.2. - Constructii financiar-bancare
5.2.1. - Pentru toate categoriile de constructii financiar-bancare vor fi
prevazute cate un loc de parcare la 20 de salariati si un spor de 50% pentru
clienti.
5.2.2. - In functie de destinatia cladirii si de amplasament, parcajele
pentru salariati pot fi organizate impreuna cu cele ale clientilor, adiacent
drumului public.
5.3. - Constructii comerciale
5.3.1. - Pentru constructiile comerciale vor fi prevazute locuri de parcare
pentru clienti, dupa cum urmeaza:
- un loc de parcare la 200 mp suprafata desfasurata a constructiei pentru
unitati de pana la 400 mp;
- un loc de parcare la 100 mp suprafata desfasurata a constructiei pentru
unitati de 400 - 600 mp;
- un loc de parcare la 50 mp suprafata desfasurata a constructiei pentru
complexuri comerciale de 600 - 2.000 mp;
- un loc de parcare la 40 mp suprafata desfasurata a constructiei pentru
complexuri comerciale de peste 2.000 mp.
5.3.2. - Pentru restaurante va fi prevazut cate un loc de parcare la 5 - 10
locuri la masa.
5.3.3. - La acestea se vor adauga spatiile de parcare sau garare a
vehiculelor proprii, care pot fi amplasate independent de parcajele clientilor.
5.4. - Constructii de cult
Pentru constructiile de cult numarul spatiilor de parcare va fi stabilit in
functie de obiectiv, avandu-se in vedere un minim de 5 locuri de parcare.
5.5. - Constructii culturale
5.5.1. - Pentru constructiile culturale vor fi prevazute locuri de parcare
pentru vizitatori sau spectatori si personal, dupa cum urmeaza:
- pentru constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct. 1.5.1
si 1.5.2, cate un loc de parcare la 50 mp spatiu de expunere;
- pentru constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct. 1.5.3
- 1.5.12, un loc la 10 - 20 de locuri in sala.
5.6. - Constructii de invatamant
5.6.1. - Pentru toate categoriile de constructii de invatamant vor fi
prevazute 3 - 4 locuri de parcare la 12 cadre didactice.
5.6.2. - Pentru invatamantul universitar, la cele rezultate conform pct.
5.6.1 se va adauga, in functie de capacitatea constructiei, un numar de 1 - 3
locuri de parcare pentru autocare.
5.6.3. - Pentru sedii ale taberelor scolare se vor prevedea locuri de
parcare pentru autocare, conform capacitatii de cazare.
5.7. - Constructii de sanatate
5.7.1. Pentru constructii de sanatate vor fi prevazute locuri de parcare
dupa cum urmeaza:
- pentru cele cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct. 1.7.1 - 1.7.7,
cate un loc de parcare la 4 persoane angajate, cu un spor de 10%;
- pentru cele cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct. 1.7.8 - 1.7.10,
cate un loc de parcare la 10 persoane angajate.
5.7.2. - Parcajele pot fi amplasate diferentiat pentru personal, pacienti
si vizitatori, caz in care cele pentru personal si pacienti vor fi amplasate
adiacent drumului public.
5.8. - Constructii sportive
5.8.1. - Pentru toate categoriile de constructii si amenajari sportive vor
fi prevazute locuri de parcare pentru personal, pentru public si pentru
sportivi, in functie de capacitatea constructiei, dupa cum urmeaza:
- pentru constructii cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct. 1.8.1,
1.8.3 si 1.8.4, un loc de parcare la 5 - 20 de locuri;
- pentru constructii cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct. 1.8.2,
1.8.5 - 1.8.7, un loc de parcare la 30 de persoane.
5.8.2. - La cele rezultate conform punctului 5.7.1 se va adauga, in functie
de capacitatea constructiei, un numar de 1 - 3 locuri de parcare pentru
autocare.
5.9. - Constructii si amenajari de agrement
5.9.1. - Pentru toate categoriile de constructii si amenajari de agrement
vor fi prevazute parcaje in functie de capacitatea constructiei, cate un loc de
parcare pentru 10 - 30 de persoane.
5.9.2. - Pentru cluburi va fi prevazut cate un loc de parcare la 3 - 10
membri ai clubului.
5.10.- Constructii de turism
5.10.1. - Pentru toate categoriile de constructii de turism vor fi
prevazute locuri de parcare, in functie de tipul de cladire si de categoria de
confort, 1 - 4 locuri de parcare la 10 locuri de cazare.
5.10.2. - Pentru moteluri se vor asigura 4 - 10 locuri de parcare la 10
locuri de cazare.
5.11. - Constructii de locuinte
5.11.1 - Pentru constructii de locuinte, in functie de indicele de
motorizare a localitatii, vor fi prevazute locuri de parcare dupa cum urmeaza:
- cate un loc de parcare la 1 - 5 locuinte unifamiliale cu lot propriu;
- cate un loc de parcare la 1 - 3 apartamente pentru locuinte semicolective
cu acces propriu si lot folosit in comun;
- cate un loc de parcare la 2 - 10 apartamente in locuinte colective cu
acces si lot in comun.
5.11.2. - Din totalul locurilor de parcare pentru locuintele individuale
vor fi prevazute garaje in procent de 60 - 100% .
5.12. - Constructii industriale
Vor fi prevazute parcaje in functie de specificul activitatii, dupa cum
urmeaza:
- activitati desfasurate pe o suprafata de 10 - 100 mp, un loc de parcare
la 25 mp;
- activitati desfasurate pe o suprafata de 100 - 1.000 mp, un loc de
parcare la 150 mp;
- activitati desfasurate pe o suprafata mai mare de 1.000 mp, un loc de
parcare la o suprafata de 100 mp.
5.13. - Pentru constructii ce inglobeaza spatii cu diferite destinatii,
pentru care exista norme diferite de dimensionare a parcajelor, vor fi
luate in considerare cele care prevad un numar mai mare de locuri de parcare.
ANEXA 6
la regulament
SPATII VERZI SI PLANTATE
6.1. - Constructii administrative si financiar-bancare
6.1.1. - Pentru constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct.
1.1.1 - 1.1.10 vor fi prevazute spatii verzi cu rol decorativ, minimum 15% din
suprafata terenului.
6.1.2. - Pentru constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct.
1.1.11 - 1.1.13 si 1.2 vor fi prevazute spatii verzi cu rol decorativ si de
protectie, minimum 10% din suprafata totala a terenului.
6.1.3. - Conformarea si dimensionarea spatiilor verzi, a plantatiilor si a
mobilierului urban vor fi aprobate prin planuri urbanistice.
6.2. - Constructii comerciale
Pentru constructiile comerciale vor fi prevazute spatii verzi si plantate,
cu rol decorativ si de agrement, in exteriorul cladirii sau in curti interioare
- 2 - 5% din suprafata totala a terenului.
6.3. - Constructii de cult
Pentru constructiile de cult vor fi prevazute spatii verzi si plantate, cu rol
decorativ si de protectie, dimensionate in functie de amplasarea in localitate
si de conditiile impuse prin regulamentul local de urbanism.
6.4. - Constructii culturale
Pentru toate categoriile de constructii culturale vor fi prevazute spatii verzi
si plantate, spatii de joc si de odihna, in functie de capacitatea constructiei
- 10 - 20% din suprafata totala a terenului.
6.5. - Constructii de sanatate
6.5.1. - Pentru constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct.
1.7.1 - 1.7.8 vor fi prevazute spatii verzi si plantate in interiorul incintei,
dupa cum urmeaza:
- aliniamente simple sau duble, cu rol de protectie;
- parc organizat cu o suprafata de 10 - 15 mp/bolnav.
6.5.2. - Pentru constructiile cuprinse in anexa nr. 1 la regulament la pct.
1.7.9 - 1.7.10 vor fi prevazute spatii verzi si plantate de 10 - 15 mp/copil.
6.6. - Constructii si amenajari sportive
Pentru constructii si amenajari sportive vor fi prevazute spatii verzi si
plantate, minimum 30% din suprafata totala a terenului.
6.7. - Constructii de turism si agrement
Pentru constructii de turism si agrement vor fi prevazute spatii verzi si
plantate, in functie de destinatie si de gradul de confort, dar nu mai putin de
25% din suprafata totala a terenului.
6.8. - Constructii de locuinte
Pentru constructiile de locuinte vor fi prevazute spatii verzi si plantate,
in functie de tipul de locuire, dar nu mai putin de 2 mp/locuitor.
6.9. - Constructii industriale
Pentru constructiile industriale vor fi prevazute spatii verzi si
aliniamente cu rol de protectie, in functie de categoria acestora, dar nu mai
putin de 20% din suprafata totala a terenului.
ANEXA 2
NORME METODOLOGICE
privind finantarea elaborarii si/sau actualizarii planurilor urbanistice
generale ale localitatilor si a regulamentelor locale de urbanism
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Planurile urbanistice generale sunt documentatii complexe care se intocmesc
pentru intregul teritoriu intravilan al localitatilor in corelare cu teritoriul
administrativ al acestora si reglementeaza utilizarea terenurilor si conditiile
de ocupare a acestora cu constructii, inclusiv infrastructuri, amenajari si
plantatii, constituindu-se in suportul pentru realizarea programelor de
dezvoltare a localitatilor.
Regulamentele locale de urbanism intaresc si detaliaza prevederile
planurilor urbanistice generale referitoare la modul concret de utilizare a
terenurilor si de amplasare, dimensionare si realizare a constructiilor,
amenajarilor si plantatiilor, constituindu-se in instrumentul de baza al
realizarii disciplinei in constructii.
Art. 2
Potrivit atributiilor sale, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei raspunde de asigurarea cadrului legal de reglementare privind
realizarea constructiilor, incurajarea investitiilor majore in domeniul
constructiilor si de coordonarea elaborarii si/sau actualizarii planurilor
urbanistice generale ale localitatilor si a regulamentelor locale de urbanism
aferente.
Art. 3
Planurile urbanistice generale si regulamentele locale de urbanism aferente
se avizeaza si se aproba in baza Legii nr. 350/2001 privind amenajarea
teritoriului si urbanismul, a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii
lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 4
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei coordoneaza din
punct de vedere tehnic si al eficientei economice elaborarea si/sau
actualizarea planurilor urbanistice generale si a regulamentelor locale de
urbanism aferente, in colaborare cu compartimentele de specialitate ale
consiliilor judetene, ale municipiilor, ale oraselor si comunelor.
Controlul, receptia si avizarea planurilor urbanistice generale si a
regulamentelor locale de urbanism se realizeaza de catre directiile de urbanism
si amenajarea teritoriului judetene si, respectiv, a municipiului Bucuresti, in
baza prevederilor art. 62 alin. (1) din Legea nr. 350/2001 si ale anexei nr. 1
la aceasta lege.
CAP. 2
Finantarea elaborarii si/sau actualizarii planurilor urbanistice generale
si a regulamentelor locale de urbanism
Art. 5
Finantarea elaborarii si/sau actualizarii planurilor urbanistice generale si
a regulamentelor locale de urbanism se realizeaza din bugetele locale ale
unitatilor administrativ-teritoriale, precum si din bugetul de stat, prin
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Primarii comunelor, oraselor si municipiilor si sefii compartimentelor de
specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene, respectiv
al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, vor deschide la trezoreriile
statului, potrivit art. 49 din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice,
contul 21.37.02.11 "Subventii primite de bugetele locale pentru finantarea
elaborarii si/sau actualizarii planurilor urbanistice generale si a
regulamentelor locale de urbanism".
Aceste conturi se alimenteaza, pe masura necesitatilor, cu sumele prevazute
in bugetul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
reprezentand transferuri de la bugetul de stat:
a) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei aloca sume,
cu ordin de plata, sub forma de transferuri, autoritatilor locale pe baza
cererilor justificative;
b) transferurile primite de autoritatile locale vor fi cuprinse in
veniturile bugetului local la capitolul 37.02 "Subventii primite din
bugetul de stat" subcapitolul 37.02.11 "Subventii primite de bugetele
locale pentru finantarea elaborarii si/sau actualizarii planurilor urbanistice
generale si a regulamentelor locale de urbanism";
c) cheltuielile din bugetul local se efectueaza pe baza de deschideri de
credite potrivit normelor in vigoare.
Din sumele incasate in contul 21.37.02.11 consiliile judetene si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti vireaza sumele cuvenite fiecarui buget local,
in contul acestora nr. 21.37.02.11, deschis la unitatile teritoriale de
trezorerie si contabilitate publica.
Art. 6
Pentru fundamentarea necesarului de alocatii de la bugetul de stat in
vederea elaborarii si/sau actualizarii planurilor urbanistice generale si a
regulamentelor locale de urbanism se procedeaza astfel:
- compartimentele de specialitate din cadrul aparatului propriu al
consiliilor judetene, respectiv al Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, examineaza si centralizeaza solicitarile primite de la consiliile
locale, stabilesc prioritatile si transmit Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, pana la data de 1 mai a anului in curs pentru
anul urmator, lista cuprinzand planurile urbanistice generale, regulamentele
locale de urbanism care urmeaza sa fie elaborate sau actualizate si valoarea
totala a cheltuielilor, potrivit anexei nr. 1 la prezentele norme metodologice;
- Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei examineaza si
centralizeaza propunerile consiliilor judetene si ale Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, pe baza carora prezinta Ministerului Finantelor Publice
estimarile proprii, in scopul includerii in proiectul bugetului de stat pentru
anul urmator, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 2 la prezentele norme
metodologice.
Art. 7
In limita alocatiilor aprobate prin legea anuala a bugetului de stat
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va repartiza si va
comunica consiliilor judetene si Consiliului General al Municipiului Bucuresti
plafoanele aprobate pentru elaborarea si/sau actualizarea planurilor
urbanistice generale si a regulamentelor locale de urbanism aferente.
Pe baza si in limitele plafoanelor transmise consiliile judetene si
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, in functie de prioritatile
stabilite, vor comunica Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei lista cuprinzand lucrarile, intocmita conform anexei nr. 1 la
prezentele norme metodologice, precum si valoarea acestora repartizata pe
trimestre, in limita prevederilor bugetare comunicate.
Cheltuielile pentru organizarea licitatiilor, precum si cele pentru
verificarea si avizarea planurilor urbanistice generale si a regulamentelor
locale de urbanism se vor asigura in limita alocatiilor bugetare aprobate prin
legea anuala a bugetului de stat, potrivit normelor si normativelor in vigoare.
Art. 8
In limita plafoanelor aprobate consiliile locale vor incheia contracte de
elaborare si/sau actualizare a planurilor urbanistice generale si a
regulamentelor locale de urbanism, cu agenti economici de specialitate.
Art. 9
Compartimentele de specialitate din cadrul aparatului propriu al
consiliilor judetene, respectiv al Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, verifica documentatia primita, acorda viza de control financiar
propriu si intocmesc decontul justificativ, care se transmit Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei in doua exemplare pana la data
de 5 a lunii urmatoare incheierii trimestrului, potrivit modelului prezentat in
anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, pe baza
deconturilor justificative, solicita Ministerului Finantelor Publice
deschiderea de credite in limita alocatiilor bugetare aprobate si vireaza
sumele consiliilor judetene sau Consiliului General al Municipiului Bucuresti,
cu ordin de plata, la trezorerii, in contul 21.37.02.11 "Subventii primite
de bugetele locale pentru finantarea elaborarii si/sau actualizarii planurilor
urbanistice generale si a regulamentelor locale de urbanism", la care se
va anexa cate un exemplar din deconturile justificative, verificate si avizate
de minister.
Presedintii consiliilor judetene si primarul general al municipiului
Bucuresti vor vira sumele consiliilor locale, iar primarii municipiilor,
oraselor si comunelor vor efectua, in termen de 3 zile, platile in conturile
celor care au elaborat documentatiile, nominalizati in decontul justificativ,
verificat si avizat de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei.
Art. 10
Presedintii consiliilor judetene, primarul general al municipiului
Bucuresti si primarii celorlalte unitati administrativ-teritoriale raspund, in
conformitate cu prevederile art. 24 si 26 din Legea nr. 189/1998 privind
finantele publice locale, de utilizarea fondurilor primite de la Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 11
Trimestrial, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
impreuna cu consiliile judetene si cu Consiliul General al Municipiului Bucuresti
vor analiza situatia consiliilor locale care nu au incheiat contracte de
elaborare si/sau actualizare a planurilor urbanistice generale si a
regulamentelor locale de urbanism, urmand ca lista sa fie completata cu alte
prioritati.
Art. 12
In limita plafoanelor aprobate si a prioritatilor stabilite consiliile
judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum si
consiliile locale raspund, conform prevederilor legale, de elaborarea si/sau
actualizarea planurilor urbanistice generale si a regulamentelor locale de
urbanism.
CAP. 3
Contractarea lucrarilor de elaborare si/sau actualizare a planurilor
urbanistice generale si a regulamentelor locale de urbanism
Art. 13
Contractarea lucrarilor de elaborare si/sau actualizare a planurilor
urbanistice generale si a regulamentelor locale de urbanism se va face cu
respectarea legislatiei privind achizitiile publice.
Contractele privind elaborarea si/sau actualizarea planurilor urbanistice
generale si a regulamentelor locale de urbanism se incheie de ordonatorii
principali de credite cu ofertantul in favoarea caruia s-a adjudecat licitatia.
La contract se ataseaza "Devizul de cheltuieli" care
fundamenteaza valoarea contractului, pe total si pe fiecare element de
cheltuieli.
Devizul de cheltuieli face parte integranta din contract.
Lucrarile de elaborare si/sau actualizare a planurilor urbanistice generale
si a regulamentelor locale de urbanism aflate in curs de executie se vor
finaliza de catre executantii initiali ai lucrarilor.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 14
Planurile urbanistice generale si regulamentele locale de urbanism au
caracter public.
Art. 15
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
Consiliul*) ...............
LISTA
cuprinzand lucrarile privind elaborarea si/sau actualizarea planurilor
urbanistice generale si a regulamentelor locale de urbanism.
- mii lei -
________________________________________________________________________________
Lista Valoarea Valoarea Valoarea Din care in Termenul
.............. totala ramasa de 200..... trimestrul: de
Denumirea lucrarii executat ___________
finalizare
.......................... I II III IV
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6 7 8
________________________________________________________________________________
Total, din care:
A. Lucrari in continuare
1. Consiliul Local .........
a) Planul urbanistic general
(elaborare/actualizare)
- studii de finantare
- situatia existenta
- reglementari si propuneri
b) Regulamentul local
de urbanism
(elaborare/actualizare)
- zone functionale
- reglementari
2. Consiliul Local .........
________________________________________________________________________________
TOTAL A:
________________________________________________________________________________
B. Lucrari noi
1. Consiliul Local .........
a) Planul urbanistic general
(elaborare/actualizare)
- studii de fundamentare
- situatia existenta
- reglementari si propuneri
b) Regulamentul local
de urbanism
(elaborare/actualizare)
- zone functionale
- reglementari
________________________________________________________________________________
TOTAL B:
________________________________________________________________________________
Presedinte, Intocmit,
.................... Directia de urbanism si amenajarea
teritoriului a judetului ................
------------
*) Se completeaza, dupa caz: Judetean sau General al Municipiului
Bucuresti.
ANEXA 2
la normele metodologice
Consiliul*) ................
Se aproba Vizat
Secretar de stat Director general
Ministerul Lucrarilor Publice, Directia generala amenajarea
Transporturilor si Locuintei teritoriului si urbanism
DECONT JUSTIFICATIV
privind fundamentarea necesarului de alocatii bugetare pe trimestrul .../200...
pentru elaborarea sau actualizarea planurilor urbanistice generale si a
regulamentelor locale
Semnificatia coloanei A din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Numarul si data depunerii documentelor la Consiliul*).............
- mii lei -
________________________________________________________________________________
Nr. Beneficiarul A Numarul si Numarul Valoarea
Disponibilul
crt. ..................... data contului si lucrarilor la finele
Denumirea lucrarii contractului banca executate
trimestrului
..................... beneficiarului precedent
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6
________________________________________________________________________________
1. Consiliul
Local ...............
a) Planul urbanistic
general
b) Regulamentul local
de urbanism
2. Consiliul
Local ...............
________________________________________________________________________________
TOTAL Consiliul
Local ...............
________________________________________________________________________________
2. Consiliul
Local ...............
a) .....................
b) .....................
Total Consiliul
Local ...............
________________________________________________________________________________
Total
Consiliul*) .........
________________________________________________________________________________
Presedinte, Control financiar propriu
.......................... Director,
..............................
*) Se completeaza, dupa caz: Judetean sau General al Municipiului
Bucuresti.