HOTARARE Nr. 579 din 22 iulie 1999
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Agentiei
Nationale pentru Locuinte
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 358 din 28 iulie 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 1 alin. (3) din Legea nr. 152/1998 privind
infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Agentiei Nationale
pentru Locuinte, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Nicolae Noica
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Agentiei Nationale pentru Locuinte
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Agentia Nationala pentru Locuinte, denumita in continuare A.N.L., este
institutie de interes public, cu personalitate juridica si autonomie
financiara.
Art. 2
(1) A.N.L. are prevazuta prin lege competenta de a coordona constituirea si
atragerea unor surse de finantare pentru construirea, cumpararea, reabilitarea,
consolidarea si extinderea unor locuinte, inclusiv a celor exploatate in regim
de inchiriere.
(2) Resursele de natura bugetara se fundamenteaza si se aloca prin
ordonatorul principal de credite - Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului.
Art. 3
(1) Depozitarea resurselor, gestionarea acestora si derularea activitatilor
specifice operatiunii de creditare se realizeaza prin institutii bancare
agreate de A.N.L., cu care se incheie conventii in acest sens. Contractele de
creditare se incheie de catre institutiile bancare, in numele A.N.L.
(2) Pentru sprijinirea unor programe de constructie a locuintelor, pentru
acces la terenuri de constructie si pentru asigurarea unor facilitati prevazute
de lege accedantilor la credite, A.N.L. incheie conventii cu autoritatile
administratiei publice locale.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 4
A.N.L. are ca obiect de activitate:
a) dezvoltarea pietei constructiilor de locuinte;
b) constituirea, atragerea si coordonarea unor surse de finantare in
domeniul constructiei de locuinte;
c) gestionarea si distribuirea prin institutii bancare agreate a resurselor
de finantare prin credite ipotecare, pentru construirea, cumpararea,
reabilitarea, consolidarea sau extinderea locuintelor;
d) facilitarea accesului la terenuri pentru constructii de locuinte;
e) facilitarea accesului la serviciile unor agenti economici specializati
in derularea investitiilor pentru constructii de locuinte, precum si a unor
antreprenori in constructii;
f) facilitarea accesului la programe de protectie sociala cu privire la
locuinta;
g) alte activitati care conduc la dezvoltarea construirii, cumpararii,
reabilitarii, consolidarii sau extinderii locuintelor, in conditiile legii.
CAP. 3
Atributiile A.N.L.
Art. 5
In realizarea obiectului sau de activitate A.N.L. isi exercita atributiile
dupa cum urmeaza:
a) efectueaza anual studii de specialitate privind cererea si oferta de
locuinte, in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale;
b) primeste si analizeaza programe pentru construirea, reabilitarea,
consolidarea sau extinderea locuintelor;
c) fundamenteaza cererile anuale de alocatii de la bugetul de stat.
d) coordoneaza constituirea si atragerea unor surse de finantare, altele
decat cele din bugetul de stat: garantii pentru buna executie in decontarea
unor lucrari de investitii, donatii ale unor persoane fizice sau juridice, alte
resurse legal constituite;
e) emite titluri de valoare sub forma de obligatiuni pe termene medii si
lungi, pentru atragerea de resurse necesare finantarii locuintelor;
f) stabileste unele plafoane maximale de cost ale locuintelor si lucrarilor
ce se vor derula sub coordonarea sa;
g) stabileste conditiile de folosire a sumelor acumulate, inclusiv a plasamentelor
financiare necesare;
h) stabileste criteriile si conditiile de acordare a creditelor;
i) stabileste plafonul maxim al creditului care poate fi acordat unei
persoane fizice sau juridice si nivelul ratei dobanzii aferente acestuia;
j) incheie conventii pentru depozitarea si gestionarea resurselor sale, cu
institutiile bancare pe care le agreeaza;
k) incheie conventii cu autoritatile administratiei publice locale
(consilii judetene si consilii locale), in vederea asigurarii accesului la
terenuri de constructie si a unor facilitati fiscale pentru accedantii la
credite acordate de agentie, precum si a modalitatilor de derulare a
lucrarilor;
l) incheie conventii cu institutii bancare autorizate, depozitare ale
resurselor sale, pentru operare pe pietele de capital;
m) stabileste, prin preselectie, conform legii, lista cuprinzand promotorii
de investitii, precum si lista cuprinzand antreprenorii specializati in
constructia de locuinte;
n) acorda din resursele sale credite ipotecare pentru construirea,
reabilitarea, consolidarea sau extinderea locuintelor;
o) elaboreaza instructiuni cu privire la conditiile specifice de
desfasurare a unor programe de finantare a constructiei de locuinte prin
credite ipotecare;
p) stabileste nivelul salariilor conducerii operative si ale celorlalti
angajati sai;
q) intocmeste si executa, potrivit legii, bugetul de venituri si cheltuieli
pentru administratia centrala si pentru subunitatile sale;
r) asigura gestionarea mijloacelor fixe si a obiectelor de inventar pe care
le are in patrimoniu;
s) asigura indeplinirea obligatiilor care ii revin pentru aplicarea
conventiilor si acordurilor internationale;
t) colaboreaza cu organele administratiei publice centrale si locale in
scopul indeplinirii atributiilor ce ii revin;
u) prezinta Guvernului, prin Consiliul national de coordonare, anual sau
ori de cate ori este necesar, informari asupra activitatii sale;
v) exercita alte atributii care conduc la realizarea obiectului de activitate,
conform legii.
CAP. 4
Organizarea si desfasurarea activitatii A.N.L.
Art. 6
Activitatea A.N.L. se desfasoara prin administratia centrala si prin
oficiile teritoriale din subordinea acesteia.
Art. 7
(1) Sediul administratiei centrale a A.N.L. este in municipiul Bucuresti.
(2) Sediile oficiilor teritoriale sunt situate, de regula, in
municipiile-resedinta de judet.
Art. 8
Oficiile teritoriale se infiinteaza cu aprobarea Consiliului national de
coordonare al A.N.L., la propunerea Consiliului de administratie al A.N.L., si
nu au personalitate juridica.
Art. 9
Oficiile, ca structura teritoriala, se dezvolta pe masura cuantificarii
volumului de activitate din teritoriu si identificarii unor programe de
dezvoltare a constructiei de locuinte pentru anumite zone ale tarii.
Art. 10
Structura organizatorica a oficiilor teritoriale se aproba de Consiliul de
administratie al A.N.L., cu incadrarea in numarul total de personal aprobat
pentru A.N.L.
Art. 11
Personalul oficiilor teritoriale indeplineste numai atributii cu caracter
operativ, activitatea de administrare intrand in atributiile administratiei
centrale a A.N.L.
Art. 12
Oficiile teritoriale au urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) asigura indeplinirea obligatiilor ce revin A.N.L. pentru aplicarea
conventiilor incheiate cu autoritatile publice locale si cu institutiile
bancare;
b) colaboreaza cu organele administratiilor publice locale in scopul
indeplinirii atributiilor ce le revin;
c) raspund de gestionarea mijloacelor fixe si a obiectelor de inventar pe
care le au in dotare;
d) desfasoara activitati de prospectare a pietei de locuinte;
e) executa sarcinile transmise de administratia centrala a A.N.L.
CAP. 5
Conducerea, administrarea si structura A.N.L.
Art. 13
(1) Conducerea A.N.L. se realizeaza prin Consiliul national de coordonare,
compus din 13 membri desemnati potrivit legii si numiti prin hotarare a
Guvernului.
(2) Consiliul national de coordonare al A.N.L. este organ de decizie si
este condus de un presedinte, numit prin hotarare a Guvernului din randul
membrilor consiliului.
Art. 14
(1) Consiliul national de coordonare al A.N.L. se intruneste in sedinte
trimestriale si isi desfasoara activitatea in baza regulamentului propriu de
organizare si functionare, aprobat de catre acesta.
(2) La cererea presedintelui, a cel putin o treime din numarul membrilor
sai sau la solicitarea motivata a Consiliului de administratie al A.N.L., Consiliul
national de coordonare al A.N.L. se poate intruni in sedinte extraordinare ori
de cate ori este necesar.
Art. 15
Membrii Consiliului national de coordonare al A.N.L. nu sunt salariati ai
A.N.L. si beneficiaza de o indemnizatie de sedinta in cuantum de 25% din
salariul de baza brut lunar al directorului general al A.N.L.
Art. 16
Administrarea A.N.L. se realizeaza prin:
a) Consiliul de administratie al A.N.L., organ executiv compus din 7 membri
desemnati si numiti de Consiliul national de coordonare al A.N.L.;
b) presedintele Consiliului de administratie al A.N.L., numit potrivit
legii, care este reprezentantul legal al A.N.L. in toate raporturile si
conventiile care concura la realizarea obiectului sau de activitate.
Art. 17
(1) Mandatul membrilor Consiliului de administratie al A.N.L. este de 4
ani.
(2) In cazul vacantarii locurilor din Consiliul de administratie al A.N.L.
ca urmare a demisiei, revocarii sau decesului vor fi numiti noi membri pana la
incheierea mandatului initial, in termen de 30 de zile.
Art. 18
Membrii Consiliului de administratie al A.N.L., cu exceptia directorului
general al A.N.L., nu sunt salariati ai A.N.L. si beneficiaza de o indemnizatie
lunara in cuantum de 20% din salariul de baza brut lunar al directorului
general al A.N.L.
Art. 19
Consiliul de administratie al A.N.L. are atributiile prevazute de lege si
aplica hotararile Consiliului national de coordonare al A.N.L
Art. 20
Nu pot fi desemnati membri ai Consiliului de administratie al A.N.L. sau
vor fi revocati de drept acei membri care se gasesc in una dintre urmatoarele
situatii:
a) au antecedente penale;
b) au interdictii, stabilite potrivit legii, de a conduce, controla,
gestiona sau administra o societate sau institutie publica.
Art. 21
Membrii Consiliului de administratie al A.N.L. nu pot vinde direct sau
indirect imobile agentiei sau clientilor acesteia, nu pot incheia cu aceasta
sau cu clientii ei contracte de lucrari sau livrari, nu pot impune A.N.L. sau
clientilor acesteia alegerea unui furnizor, antreprenor sau prestator de
servicii in scopul realizarii uneia dintre operatiunile prevazute de lege.
Art. 22
Consiliul de administratie al A.N.L. functioneaza dupa cum urmeaza:
a) se intruneste lunar sau ori de cate ori este necesar, la convocarea
presedintelui sau a cel putin trei membri;
b) ordinea de zi a intrunirii este adusa la cunostinta membrilor cu cel
putin 5 zile inainte, cu exceptia unor urgente motivate;
c) deliberarile sale sunt statutare in cazul prezentei a cel putin 5 dintre
membrii sai. Deciziile se iau cu votul majoritatii simple a membrilor prezenti.
In caz de balotaj votul presedintelui este decisiv;
d) in cazul absentelor nemotivate la 3 sedinte consecutive sau acumulate pe
durata a 6 luni calendaristice de catre un membru al sau, presedintele va
propune Consiliului national de coordonare al A.N.L revocarea acestuia din
functie;
e) deliberarile sale sunt consemnate in procese-verbale, care se pastreaza
la sediul A.N.L. Aceste procese-verbale sunt semnate de toti membrii prezenti;
f) in exercitarea atributiilor sale emite hotarari care se inscriu intr-un
registru special.
Art. 23
Presedintele Consiliului de administratie al A.N.L. are urmatoarele
atributii si responsabilitati:
a) conduce Consiliul de administratie al A.N.L.;
b) reprezinta interesele A.N.L. in justitie si in relatiile cu tertii;
c) poate delega o parte din atributiile sale directorului general al A.N.L.
sau unui alt membru al Consiliului de administratie al A.N.L.; delegarea de
atributii se face in scris;
d) aproba angajarea, modificarea sau incetarea raporturilor de munca, dupa
caz, si aplica sanctiuni disciplinare in conditiile prevazute de lege pentru
personalul din conducerea operativa a A.N.L.;
e) in exercitarea atributiilor sale emite decizii si dispozitii.
Art. 24
(1) Conducerea operativa curenta a A.N.L., cu exceptia directorului
general, este numita de Consiliul de administratie al A.N.L. si este formata
din director general, director general adjunct economic, director tehnic si
director organizare si administrativ.
(2) Directorul general al A.N.L. este numit de Consiliul national de
coordonare al A.N.L. in conditiile legii si are atributiile stabilite de
acesta.
(3) Directorul general al A.N.L. emite decizii de angajare, modificare si
de incetare, dupa caz, a raporturilor de munca si aplica sanctiunile
disciplinare prevazute de lege pentru personalul angajat al A.N.L.
Art. 25
(1) Structura operativa a A.N.L. este formata din directii, compartimente
si oficii.
(2) In cadrul A.N.L., prin hotarari ale Consiliului de administratie al
A.N.L., se pot organiza servicii si birouri.
(3) Atributiile si sarcinile personalului A.N.L. vor fi stabilite prin fisa
postului.
Art. 26
Structura organizatorica a A.N.L. este prevazuta in anexa la prezentul
regulament si face parte integranta din acesta.
Art. 27
A.N.L. se organizeaza si functioneaza cu un numar maxim de 220 de posturi.
Orice modificare a numarului maxim de posturi va fi aprobata prin hotarare a
Guvernului.
Art. 28
Dotarea A.N.L. cu mijloace fixe si obiecte de inventar, inclusiv cu parc
auto necesar activitatii, este aprobata de Consiliul de administratie al
A.N.L., in conditiile legii, in limita bugetului de venituri si cheltuieli
aprobat.
CAP. 6
Salarizarea si alte drepturi ale personalului A.N.L. si structurilor sale
teritoriale
Art. 29
(1) Salarizarea personalului A.N.L. este stabilita potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 117/1999 privind salarizarea personalului Agentiei
Nationale pentru Locuinte, pe baza de negocieri colective sau, dupa caz,
individuale cu salariatii sau reprezentantii acestora, in limitele aprobate de
Consiliul de administratie al A.N.L., cu incadrarea in bugetul de venituri si
cheltuieli aprobat.
(2) Presedintele Consiliului de administratie al A.N.L. reprezinta
institutia la negocierea salariilor personalului de conducere al A.N.L.
(3) Pentru personalul de executie partenerul de negociere a salariilor este
directorul general, ca reprezentant al conducerii A.N.L.
Art. 30
Concediile de odihna si concediile suplimentare se acorda in conformitate
cu prevederile Legii nr. 6/1992 privind concediul de odihna si alte concedii
ale salariatilor si ale Hotararii Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de
odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile
autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare.
Art. 31
Salariul de baza brut al directorului general al A.N.L. se aproba de
Consiliul national de coordonare al A.N.L., la propunerea Consiliului de
administratie al A.N.L.
Art. 32
Statele de functii si, respectiv, de personal se aproba de Consiliul national
de coordonare al A.N.L., la propunerea Consiliului de administratie al A.N.L.
ANEXA 1
la regulament
Numarul maxim de posturi,
inclusiv directorul general = 220
AGENTIA NATIONALA PENTRU LOCUINTE
__________________________________
| CONSILIUL NATIONAL DE COORDONARE |
|__________________________________|
______________|_____________
| CONSILIUL DE ADMINISTRATIE |
|____________________________|
_________|________
| DIRECTOR GENERAL |
|__________________|
| _________________
|____| CORP CONSILIERI |
| |_________________|
_______________________________|__________________________________
| _____________________|____________________ |
| | ________|_______ | |
| | |DIRECTOR GENERAL| | |
| _______|_______ |ADJUNCT ECONOMIC| ______|______ |
| |DIRECTOR TEHNIC| |________________| | DIRECTOR | |
| |_______________| | | ORGANIZARE | |
______|______ | ________| | SI | ___|___
|Compartiment | | | |ADMINISTRATIV| |Corp de|
| JURIDIC | | | |_____________| |control|
|_____________| | | | |_______|
_________|____ | ____________________|__________
______|_____ ______|_____ | ______|______ ___________|_ ______|_____
|Compartiment| | | | | | | | | |
|COORDONARE | | | | | | | | | |
|OFICII | | | | | | |Compartiment | | |
|TERITORIALE,| |Compartiment| | |Compartiment | | RESURSE | |Compartiment |
|RELATII CU | |CONSTRUCTII | | |ADMINISTRATIV| | UMANE SI | |INFORMATICA |
|AUTORITATI | | | | | | | SALARIZARE | | |
|PUBLICE | | | | | | | | | |
|LOCALE SI | | | | | | | | | |
|RELATII CU | | | | | | | | | |
|PUBLICUL | | | | | | | | | |
|____________| |____________| | |_____________| |_____________| |_____________|
| |
- - - -|- - - - - - - - - |
______|_____________ |
| Oficii teritoriale | |
|____________________| |
|
______________________|________________________________________
______|______ ______|______ ______|______ ______|______ ______|______
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
|Compartiment | | | |Compartiment | | | | |
| CREDITE | |Compartiment | | RELATII | |Compartiment | |Compartiment |
| SI | | INVESTITII | | CU PIETE DE | |CONTABILITATE| | STRATEGII |
| RELATII | | FINANCIARE | | CAPITAL | | | | FINANCIARE |
| CU BANCI | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
| | | | | | | | | |
|_____________| |_____________| |_____________| |_____________| |_____________|