HOTARARE Nr.
581 din 14 septembrie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului privind examenul de capacitate al judecatorilor stagiari si al
procurorilor stagiari
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 789 din 19 septembrie 2006
In temeiul dispoziţiilor art. 133 alin. (5) şi (7) din
Constituţia României, republicată, şi ale art. 23 alin. (1) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu
modificările ulterioare,
având în vedere art. 106 lit. c) din Legea nr. 303/2004
privind statutul judecătorilor şi procurorilor,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind examenul de
capacitate al judecătorilor stagiari şi al procurorilor stagiari, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 306/2005 pentru
aprobarea Regulamentului privind examenul de capacitate al judecătorilor stagiari şi procurorilor stagiari, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 815 din 8 septembrie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, se abrogă.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător Iulian Gîlcă
ANEXĂ
REGULAMENT
privind examenul de capacitate al judecătorilor
stagiari si al procurorilor stagiari
CAPITOLUL I
Pregătirea judecătorilor şi procurorilor în perioada de stagiu
Art. 1. - Judecătorii stagiari şi procurorii stagiari
sunt numiţi în funcţie de Consiliul Superior al Magistraturii pe baza mediei
generale, care reprezintă media aritmetică a rezultatelor finale ale celor
doi ani de studiu si ale examenului
de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii.
Art. 2. - (1) Judecătorii stagiari şi procurorii
stagiari efectuează un stagiu cu o durată de un an, potrivit legii.
(2) Perioada de stagiu începe din ziua în care
judecătorii stagiari şi procurorii stagiari au fost numiţi în aceste funcţii.
Art. 3. - Judecătorii stagiari şi procurorii stagiari
sunt obligaţi să continue pregătirea profesională pe toată durata stagiului,
sub coordonarea îndrumătorului de stagiu.
Art. 4. - (1) Judecătorii stagiari au dreptul să judece
doar în materiile date de lege în mod expres în competenţa lor.
(2) Procurorii stagiari au dreptul să pună concluzii în
instanţă, să efectueze şi să semneze acte procedurale, sub coordonarea unui
procuror care se bucură de stabilitate. Soluţiile procurorilor stagiari sunt
contrasemnate de procurorii care îi coordonează.
Art. 5. - (1) Conducerea judecătoriei şi conducerea
parchetului de pe lângă aceasta sunt obligate să asigure condiţii optime pentru
desfăşurarea stagiului şi pentru pregătirea judecătorilor stagiari şi a
procurorilor stagiari, în scopul perfecţionării cunoştinţelor teoretice şi
practice specifice activităţii.
(2) In acest scop, preşedinţii judecătoriilor şi
prim-procurorii parchetelor de pe lângă acestea vor desemna la începutul
perioadei de stagiu un judecător, respectiv un procuror, cu o pregătire
profesională temeinică şi experienţă, care va coordona pregătirea judecătorilor
stagiari şi, respectiv, a procurorilor stagiari.
(3) Activitatea fiecărui judecător stagiar şi
procuror stagiar va fi analizată trimestrial de către judecătorul, respectiv
procurorul desemnat. Aceştia din urmă vor propune conducerii judecătoriei sau,
după caz, a parchetului de pe lângă aceasta măsurile ce se impun pentru
îmbunătăţirea pregătirii profesionale şi a activităţii judecătorilor stagiari
şi a procurorilor stagiari, întocmind trimestrial un referat de evaluare
privind însuşirea de către aceştia a cunoştinţelor practice specifice
activităţii de judecător sau de procuror.
Art. 6. - (1) I.n vederea
prezentării la examenul de capacitate, ultimul referat de evaluare va fi
însoţit de avizul consultativ al preşedintelui curţii de apel sau, după caz, al
procurorului general al parchetului de pe lângă aceasta.
(2) Constatările referatelor de evaluare vor fi
consemnate în fişa pentru stagiul de practică a judecătorului sau a
procurorului. In această fişă preşedintele judecătoriei sau, după caz,
prim-procurorul parchetului de pe lângă aceasta va înscrie şi perioadele de
întrerupere a stagiului, determinate de:
a) starea de sănătate;
b) concediile de maternitate sau pentru creşterea
copilului în vârstă de până la 2 ani;
c) concediile de studii, cu excepţia celor destinate
pregătirii pentru profesia de judecător sau de procuror;
d) concediile fără plată;
e) perioada efectuării stagiului militar;
f) perioada studiilor postuniversitare cu scoatere din
activitate, cu precizarea domeniului de specializare;
g) alte întreruperi ale activităţii.
(3) Sunt incluse în perioada de stagiu numai cursurile de pregătire profesională organizate de Institutul
Naţional al Magistraturii.
(4) Judecătorii stagiari şi procurorii stagiari au
dreptul la concedii de studii de specialitate plătite, pentru pregătirea şi
susţinerea examenului de capacitate, conform legii.
CAPITOLUL II
Organizarea şi desfăşurarea examenului de capacitate
Art. 7. - (1) După încheierea perioadei de stagiu,
judecătorii stagiari şi procurorii stagiari sunt obligaţi să se prezinte la
examenul de capacitate.
(2) In cazul în care
judecătorul stagiar sau procurorul stagiar este respins la examenul de
capacitate, acesta este obligat să se prezinte la următorul examen.
(3) Lipsa nejustificată de la examenul de capacitate
sau respingerea candidatului la două sesiuni atrage pierderea calităţii de
judecător stagiar sau de procuror stagiar. In această situaţie, judecătorul stagiar sau procurorul stagiar este
obligat să restituie bursa de auditor de justiţie şi cheltuielile de
şcolarizare.
(4) Consiliul Superior al Magistraturii, pentru motive temeinice, la cererea judecătorului stagiar sau a
procurorului stagiar, cu avizul conducătorului instanţei sau al parchetului la
care acesta funcţionează, poate aproba amânarea examenului de capacitate numai
o singură dată.
(5) Judecătorul stagiar sau procurorul stagiar care,
din motive justificate, nu s-a prezentat la examenul de capacitate poate
susţine acest examen dacă de la încheierea stagiului şi până la data fixată
pentru examen nu au trecut mai mult de 2 ani. Dispoziţiile alin. (3) se aplică
în mod corespunzător.
(6) După trecerea termenului de 2 ani, persoanele
prevăzute la alin. (5) sunt obligate să efectueze din nou stagiul, potrivit
legii.
Art. 8. - (1) Examenul de capacitate al judecătorilor
stagiari şi al procurorilor stagiari se organizează anual de Consiliul Superior
al Magistraturii, prin intermediul Institutului Naţional al Magistraturii.
(2) Data, locul, modul de desfăşurare a examenului de
capacitate şi calendarul de desfăşurare se aprobă de Consiliul Superior al
Magistraturii, la propunerea Direcţiei resurse umane şi organizare şi a
Institutului Naţional al Magistraturii, şi se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea a III-a, precum şi pe pagina de internet a Consiliului
Superior al Magistaturii şi pe cea a Institutului Naţional al Magistraturii, cu
cel puţin 90 de zile înainte de data stabilită pentru examenul de capacitate.
(3) Tematica şi bibliografia, precum şi cererea-tip
de înscriere se aprobă de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea
Institutului Naţional al Magistraturii, se transmit instanţelor şi parchetelor
şi se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi
pe cea a Institutului Naţional al Magistraturii, cu cel puţin 90 de zile
înainte de data stabilită pentru examenul de
capacitate.
Art. 9. - (1) Inscrierea la examenul de capacitate se
face în termen de 60 de zile de la publicarea datei examenului.
(2) Cererile de înscriere la examenul de capacitate se
depun la Consiliul Superior al Magistraturii.
(3) La cererea-tip de
înscriere se anexează:
a) diploma de absolvire a Institutului Naţional al
Magistraturii, în copie;
b) referatele de evaluare şi avizul consultativ al
preşedintelui curţii de apel sau, după caz, al procurorului general al
parchetului de pe lângă aceasta;
c) fişa de stagiu, în original.
Art. 10. - Se pot înscrie la examen judecătorii
stagiari şi procurorii stagiari al căror stagiu se va împlini până în ultima zi
a examenului de capacitate.
Art. 11. - Examenul de capacitate constă în verificarea
cunoştinţelor teoretice şi practice prin probe scrise şi orale.
Art. 12. - (1) Probele scrise constau în lucrări cu
subiecte distincte pentru judecători şi procurori, inclusiv soluţionarea unor
speţe şi redactarea de lucrări cu caracter practic, în funcţie de specificul
activităţii candidaţilor.
(2) Probele scrise se susţin la următoarele materii:
a) drept civil;
b) drept procesual civil;
c) drept penal;
d) drept procesual penal.
Art. 13. - Probele scrise se vor susţine pe parcursul a
două zile, după următoarea repartizare:
- prima zi: proba la drept civil şi drept procesual
civil;
- a doua zi: proba la drept penal şi drept procesual
penal.
Art. 14. - (1) Probele orale se susţin la următoarele
materii: fundamentele constituţionale ale statului de drept, instituţiile de bază (din: dreptul civil,
dreptul procesual civil, dreptul penal, dreptul procesual penal), organizarea
judiciară şi Codul deontologic al judecătorilor şi procurorilor.
(2) Examinarea se face pe bază de bilete.
Art. 15. - Pe durata desfăşurării probelor scrise şi
orale este permisă consultarea legislaţiei indicate în tematică, cu excepţia
celei comentate şi adnotate.
Art. 16. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii
numeşte comisia de organizare a examenului de capacitate, comisia de elaborare
a subiectelor, comisia de corectare şi comisia de contestaţii.
(2) Nu vor fi numite în comisii persoanele care au
soţul sau soţia, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul
candidaţilor. Toţi membrii comisiilor vor completa declaraţii în acest sens.
(3) Dacă incompatibilitatea prevăzută la alin. (2) se
iveşte ulterior desemnării membrilor comisiilor, membrul în cauză are obligaţia
să se retragă şi să comunice de îndată această situaţie preşedintelui comisiei,
în vederea înlocuirii sale.
Art. 17. - (1) Comisia de organizare a examenului de
capacitate se constituie prin hotărâre a Plenului Consiliului Superior al
Magistraturii, la propunerea Direcţiei resurse umane şi organizare a
Consiliului Superior al Magistraturii şi a Institutului Naţional al
Magistraturii, şi coordonează organizarea şi desfăşurarea acţiunilor pentru
examen.
(2) Comisia de organizare a examenului se compune din:
- preşedinte: secretarul general al Consiliului
Superior al Magistraturii, secretarul general adjunct sau directorii Direcţiei
resurse umane şi organizare, după caz;
- vicepreşedinţi: directorii Institutului Naţional al
Magistraturii sau directorii Direcţiei resurse umane şi organizare, după caz;
- membri: directori, şefi de serviciu, judecători şi
procurori detaşaţi în cadrul Consiliului Naţional al Magistraturii sau al
Institutului Naţional al Magistraturii, consilieri juridici asimilaţi
magistraţilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, experţi ai
Institutului Naţional al Magistraturii, funcţionari publici şi personal contractual
din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi al Institutului Naţional al
Magistraturii.
Art. 18. - (1) Comisia de organizare a examenului are,
în principal, următoarele atribuţii:
1. transmite cererea-tip de
înscriere, tematica şi bibliografia de concurs către curţile de apel şi
parchetele de pe lângă acestea;
2. centralizează cererile de înscriere la examen,
întocmeşte listele de înscriere, verifică îndeplinirea de către candidaţi a
condiţiilor legale de participare la examen, întocmeşte şi afişează lista
candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare la examen şi
afişează lista finală a candidaţilor;
3. controlează şi îndrumă acţiunile privind
organizarea şi desfăşurarea examenului, constând, în principal, în:
identificarea şi, după caz, închirierea spaţiilor adecvate pentru susţinerea
probelor de examen, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenţei
medicale pe parcursul desfăşurării examenului şi a pazei necesare pentru
păstrarea ordinii publice la centrele de examen şi de evaluare, asigurarea
cheltuielilor de transport, cazare şi diurnă, după caz, pentru membrii
comisiilor;
4. ia măsuri pentru a asigura paza subiectelor şi a
lucrărilor scrise la sediul Institutului Naţional al Magistraturii şi în timpul
transportului acestora, precum şi păstrarea ordinii publice la centrele de
examen şi de evaluare;
5. asigură confecţionarea ştampilelor-tip pentru
examen, numerotate;
6. instruieşte, cu 24 - 48 de ore înaintea datei
examenului, responsabilii de sală numiţi prin hotărâre a preşedintelui comisiei
de organizare;
7. preia de la comisia de elaborare a subiectelor
subiectele pentru proba scrisă şi baremele de evaluare şi notare, în plicuri
distincte, închise şi sigilate;
8. păstrează, în condiţii de deplină siguranţă,
subiectele şi baremele de evaluare şi notare la sediul Institutului Naţional al
Magistraturii;
9. coordonează multiplicarea subiectelor pentru
problele scrise, imediat după extragerea variantei de examen, în funcţie de
numărul candidaţilor, sigilând apoi plicurile care conţin necesarul de subiecte
pentru fiecare sală;
10. distribuie candidaţilor subiectele multiplicate
pentru probele scrise;
11. afişează baremul de evaluare şi notare la
centrele de examen, cu 15 minute înainte de încheierea probei scrise, şi
asigură publicarea acestuia, precum şi a subiectelor de examen pe paginile de
internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii;
12. organizează transportul lucrărilor scrise de la
centrele de examen la centrul de evaluare şi răspunde de securitatea acestora;
13. predă comisiei de corectare, în ziua desfăşurării
examenului, lucrările scrise, precum şi subiectele şi baremele de evaluare şi
notare;
14. ia măsuri pentru ca în
spaţiile în care se desfăşoară probele de examen, precum şi în cele în care îşi
desfăşoară activitatea comisia de corectare sau de contestaţii să nu pătrundă
persoane străine, neautorizate de comisie sau neprevăzute de prezentul regulament;
15. primeşte de la comisiile de corectare şi de
contestaţii lucrările scrise, borderourile individuale de notare, borderoul
centralizator şi procesele-verbale cuprinzând deciziile acestor comisii;
16. asigură respectarea procedurii de evaluare şi notare;
17. calculează mediile generale şi întocmeşte listele
finale;
18. analizează desfăşurarea şi rezultatele examenului
şi prezintă concluziile Consiliului Superior al Magistraturii;
19. informează de îndată conducerea Consiliului
Superior al Magistraturii cu privire la orice situaţie deosebită a cărei
rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament, precum şi cu privire la
orice situaţie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi pierderea,
deteriorarea ori desecretizarea unui subiect;
20. propune Plenului
Consiliului Superior al Magistraturii eventualele modificări în modul de
organizare şi desfăşurare a examenului;
21. asigură afişarea şi publicarea simultană pe
paginile de internet, de câtre Consiliul Superior al Magistraturii şi
Institutul Naţional al Magistraturii, a rezultatelor finale ale examenului şi
asigură transmiterea acestora către curţile de apel şi parchetele de pe lângă
acestea;
22. îndeplineşte orice alte atribuţii necesare bunei
desfăşurări a examenului.
(2) Preşedintele comisiei de organizare a examenului ia
toate măsurile necesare îndeplinirii atribuţiilor prevăzute la alin. (1). In
acest scop, preşedintele comisiei de organizare a examenului stabileşte fişa de
atribuţii pentru vicepreşedinţii, membrii comisiei şi pentru responsabilii de
sală.
Art. 19. - (1) Comisia de organizare a examenului
verifică îndeplinirea condiţiilor de participare la examen a candidaţilor şi
întocmeşte lista acestora cu cel puţin 25 de zile înaintea datei examenului.
Lista candidaţilor se afişează la sediul Institutului Naţional al Magistraturii
şi la sediul curţilor de apel şi parchetelor de pe lângă acestea şi se publică
simultan pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi
Institutului Naţional al Magistraturii.
(2) Candidaţii respinşi pot
formula contestaţii în termen de 48 de ore de la publicarea listei pe paginile
de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional
al Magistraturii.
(3) Contestaţiile se depun la Consiliul Superior al
Magistraturii de către personalul de specialitate juridică asimilat
judecătorilor şi procurorilor sau la curţile de apel şi parchetele de pe lângă
acestea de către judecători şi procurori şi se înaintează de îndată, prin fax,
comisiei de organizare a examenului.
(4) Contestaţiile vor fi soluţionate de Secţia pentru
judecători, respectiv Secţia pentru procurori, a Consiliului Superior al
Magistraturii, în termen de 3 zile, prin hotărâre care se comunică de îndată
contestatarului.
(5) Hotărârile prevăzute la alin. (4) pot fi atacate
la Plenul Consiliului Superior al Magistraturii în termen de 48 de ore de la
comunicare. Plenul se pronunţă în termen de 3 zile de la primirea contestaţiei
prin hotărâre care se comunică de îndată contestatarului.
(6) După pronunţarea hotărârii Plenului Consiliului
Superior al Magistraturii se întocmeşte lista finală a candidaţilor care
îndeplinesc condiţiile de participare la examen, listă care se aduce la cunoştinţă publică prin modalităţile
prevăzute la alin. (1).
Art. 20. - (1) Comisiile de
elaborare a subiectelor şi, în cazul probelor scrise, comisiile de corectare şi
de soluţionare a contestaţiilor sunt numite prin hotărâre a Plenului
Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului Naţional al
Magistraturii, distinct pentru judecători, respectiv procurori. Comisiile de
elaborare a subiectelor pentru probele orale constituie, în cazul acestora, şi
comisii de examinare.
(2) Comisiile pentru judecători sunt alcătuite din
judecători de la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, judecători de la curţile
de apel şi formatori de la Institutul Naţional al Magistraturii.
(3) Comisiile pentru procurori sunt alcătuite din
procurori de la Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie,
procurori de la parchetele de pe lângă curţile de apel şi formatori de la
Institutul Naţional al Magistraturii.
(4) Comisiile prevăzute la alin. (1) au un preşedinte
comun, distinct pentru judecători, respectiv procurori. Preşedintele este
membru al comisiei de elaborare a subiectelor, veghează la respectarea regulilor
de elaborare a subiectelor, stabileşte timpul de concurs, precum şi
repartizarea lui între comisii şi coordonează activitatea comisiilor pe care le
conduce. Preşedintele nu poate corecta lucrări şi nici soluţiona contestaţii.
(5) Aceeaşi persoană, cu excepţia preşedintelui
comisiilor indicate la alin. (1), nu poate face parte din mai mult de o
comisie.
(6) Desemnarea membrilor acestor comisii se face pe
baza consimţământului scris, exprimat anterior.
(7) Componenţa nominală a
acestor comisii se stabileşte în conformitate cu dispoziţiile legii şi ale
prezentului regulament. Membrii comisiilor vor fi numiţi, de regulă, dintre
persoanele care au fost înscrise în baza de date a Institutului Naţional al
Magistraturii şi a Consiliului Superior al Magistraturii şi care au urmat
cursurile Institutului Naţional al Magistraturii privind metodele şi tehnicile
de evaluare.
(8) Membrii comisiilor de elaborare a subiectelor, de
corectare şi de contestaţii vor semna contracte de participare în comisii cu privire
la modalităţile de plată şi respectarea atribuţiilor ce le revin potrivit
dispoziţiilor prezentului regulament.
(9) Declaraţiile şi contractele de participare în
comisii vor fi centralizate de comisia de organizare a examenului şi se
păstrează alături de celelalte documente de examen.
(10) In comisiile prevăzute la alin. (1) vor fi numiţi
şi membri supleanţi.
Art. 21. - (1) Comisiile pentru probele scrise se
constituie în mod distinct, la drept civil şi drept procesual civil, respectiv
la drept penal şi drept procesual penal.
(2) Comisiile de examinare la probele orale au cel
puţin 3 membri şi se constituie în mod distinct, la următoarele materii:
a) drept civil;
b) drept procesual civil;
c) drept penal;
d) drept procesual penal;
e) fundamentele constituţionale ale statului de
drept;
f) organizarea judiciara şi Codul deontologic al
judecătorilor şi procurorilor, care constituie o singură materie de examen.
Art. 22. - Numirea membrilor comisiilor de elaborare a subiectelor pentru probele scrise si orale se face cu cel
puţin 5 zile înaintea datei de desfăşurare a acestor probe.
Art. 23. - Comisia de elaborare a subiectelor are, în
principal, următoarele atribuţii:
1. elaborarea subiectelor de examen, cu respectarea următoarelor reguli:
a) să fie în concordanţă cu tematica şi bibliografia
aprobate şi publicate de Consiliul Superior al Magistraturii şi de Institutul
Naţional al Magistraturii;
b) să evidenţieze operaţiile gândirii - analiză,
sinteză, generalizare - în trăsături ale procesului de gândire - flexibilitate,
dimensiunea critică etc;
c) să fie astfel formulate încât tratarea lor să
angajeze cât mai multe posibilităţi de analiză, de sinteză şi de generalizare
din partea candidaţilor;
d) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei
studiate, să aibă un grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii
şi bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;
e) să se evite repetarea subiectelor de la examenele
anterioare;
f) timpul necesar rezolvării
subiectelor să nu depăşească timpul alocat desfăşurării probei de examen;
g) să anunţe/să indice pentru fiecare subiect atât
punctajul prevăzut în barem, cât şi timpul recomandat pentru rezolvare;
h) să se evite, pe cât posibil, subiectele ce conţin
probleme controversate în doctrină şi în practică sau, în cazul unor asfel de
situaţii, să se puncteze toate soluţiile a căror corectitudine din punct de
vedere legal poate fi argumentată logic şi coerent;
i) în notarea lucrărilor să se pună accentul pe motivarea
soluţiei alese de candidat; în barem pot să fie punctate modalităţi alternative
de motivare a soluţiei alese de candidat;
j) să se asigure unitatea de evaluare la nivel
naţional;
2. predarea către comisia de organizare a examenului,
cu cel puţin 12 ore înainte de desfăşurarea probelor scrise, a subiectelor şi
baremelor de evaluare şi de notare, pe discipline de examen, în plicuri
distincte, închise şi sigilate;
3. elaborarea, pentru probele
scrise, a câte 3 variante de subiecte pentru fiecare materie, din care se alege
prin tragere la sorţi numărul subiectului probei scrise;
4. predarea către comisia de corectare, cel târziu la
momentul începerii corectării lucrărilor, a ghidurilor
de corectare pentru probele scrise;
5. elaborarea, pentru probele orale, a unui punctaj de
evaluare.
Art. 24. - (1) Comisia de corectare se constituie odată
cu numirea membrilor comisiei de elaborare a subiectelor.
(2) Instruirea corectorilor se efectuează de către preşedintele comun prevăzut la art. 20 alin. (4).
(3) Comisia de corectare examinează, sub coordonarea
preşedintelui comisiei, contestaţiile la barem şi adoptă baremul definitv, care
va fi publicat pe paginile de internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
Art. 25. - (1) Numirea membrilor comisiei de
contestaţii pentru probele scrise are loc odată cu numirea membrilor comisiei
de elaborare a subiectelor.
(2) Comisiile de contestaţii reevaluează lucrările ale
căror note iniţiale au fost contestate şi acordă note, conform baremelor de
evaluare şi notare definitive şi ghidurilor de corectare.
Art. 26. - (1) Comisia de elaborare a subiectelor
stabileşte câte 3 variante de subiecte pentru fiecare
materie.
(2) Subiectele şi baremele de evaluare şi de notare, pe
discipline de examen, vor fi puse în plicuri separate, sigilate, şi vor fi
predate comisiei de organizare a examenului cu cel puţin 12 ore înainte de
desfăşurarea probei scrise.
(3) Prin tragere la sorţi de
către un reprezentant desemnat de candidaţi vor fi stabilite subiectele pentru
lucrările scrise, care vor fi multiplicate în număr egal cu al candidaţilor la
examen, introduse în plicuri sigilate şi predate responsabililor din sălile de
examen. Preşedintele comisiei de organizare a examenului şi persoana care a
efectuat tragerea la sorţi semnează pe versoul plicului ce conţine varianta
extrasă.
(4) După verificarea integrităţii plicurilor cu
subiecte, supraveghetorii le vor distribui candidaţilor, comunicând ora
începerii şi ora încheierii probei de examen.
Art. 27. - (1) Accesul candidaţilor în sălile de examen
este permis pe baza unui act de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute
înainte de începerea probei.
(2) Pe durata desfăşurării
probelor scrise şi orale este permisă consultarea legislaţiei indicate explicit
în tematică şi bibliografie. Se interzice candidaţilor să deţină asupra lor pe
timpul desfăşurării probelor scrise şi orale orice alte lucrări care ar putea
fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi orice mijloc electronic
de comunicare. Incălcarea acestor dispoziţii atrage eliminarea din examen.
(3) In vederea elaborării lucrărilor scrise
candidaţii folosesc numai cerneală sau pix cu pastă de culoare neagră.
(4) Candidaţii se aşază în ordine alfabetică, conform
listelor afişate. Fiecare candidat primeşte o teză de concurs tipizată, cu
stampila Consiliului Superior al Magistraturii, pe care işi scrie cu majuscule
numele şi prenumele şi completează citeţ celelalte date de pe colţul ce urmează
a fi lipit, precum şi coli obişnuite, marcate cu ştampila Consiliului Superior
al Magistraturii, pentru ciorne. Colţul tezei de concurs va fi lipit şi
ştampilat la momentul predării lucrării, numai după ce persoanele care
supraveghează în sală au verificat identitatea candidaţilor şi completarea
corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce responsabilii de sală au semnat
în interiorul porţiunii care urmează a fi sigilată.
(5) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte niciun candidat nu mai poate intra în sală si niciun
candidat nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează de
predarea acesteia. Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii
plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba respectivă.
(6) Pe toată durata desfăşurării probelor scrise este
interzisă părăsirea sălii de examen de către candidaţi. In cazuri excepţionale,
dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el trebuie să fie
însoţit de un supraveghetor, până la înapoierea în sala de examen.
(7) Niciun membru al comisiei de organizare a
examenului nu poate părăsi centrul de examen şi nu poate comunica în exterior
conţinutul subiectelor de examen până la încheierea probei scrise.
Art. 28. - (1) Timpul destinat
elaborării lucrărilor scrise este cel stabilit de comisia de elaborare a
subiectelor şi nu poate depăşi 4 ore, socotite din momentul în care s-a
încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat.
Punctajul acordat şi timpul recomandat pentru rezolvare, pentru fiecare
subiect, se transmit candidaţilor odată cu subiectele.
(2) Pe parcursul desfăşurării probei scrise membrii
comisiei de organizare a examenului şi supraveghetorii de săli nu pot da
candidaţilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor şi nu pot aduce
modificări subiectelor sau baremelor. Orice nelămurire legată de subiecte se
discută direct cu comisia de elaborare a subiectelor.
(3) Candidaţii care doresc că corecteze o greşeală
taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală. In cazul în care
unii candidaţi, din diferite motive - corectări numeroase şi greşeli care ar
putea fi interpretate drept semn de recunoaştere -, doresc să îşi transcrie
lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, aceştia primesc alte coli
tipizate. Acest lucru este consemnat de către supraveghetori în procesul-verbal
de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial se anulează pe
loc de către supraveghetori, menţionându-se pe ele „anulat", se semnează
de aceştia şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru lucrările scrise.
(4) Fiecare candidat primeşte teze de concurs tipizate
şi coli de ciornă câte îi sunt necesare.
(5) La expirarea timpului acordat candidaţii predau
lucrările în faza în care se află, sub semnătură, fiind interzisă depăşirea
timpului stabilit. Ultimii 3 candidaţi rămân în sală până la predarea ultimei
lucrări.
(6) La predarea lucrărilor supraveghetorii barează
spaţiile nescrise, verifică numărul de pagini şi îl trec în procesele-verbale
pe care le semnează candidaţii, precum şi în rubrica prevăzută pe prima pagină
a lucrării.
(7) Preşedintele şi un membru al comisiei de
organizare a examenului, după ce preiau lucrările sub semnătură de la
supraveghetori, le amestecă şi le numerotează, după care le predau pe bază de
proces-verbal preşedintelui şi unui membru al comisiei de corectare.
(8) Frauda dovedită atrage eliminarea din examen. Se
consideră fraudă şi înscrierea numelui candidatului pe teza de concurs în afara
rubricii care se sigilează şi orice alte semne distinctive care ar permite
identificarea lucrării, precum şi nerespectarea dispoziţiilor art. 27 alin.
(2). In aceste cazuri responsabilul de sală consemnează într-un proces-verbal
faptele şi măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea „fraudă".
Procesul-verbal se comunică comisiei de organizare a examenului şi candidatului
respectiv.
(9) Pentru fiecare sală de examen se întocmeşte un
proces-verbal.
Art. 29. - (1) Corectarea lucrărilor se face conform
baremelor şi ghidurilor de corectare stabilite de comisia de elaborare ă
subiectelor, pentru fiecare subiect de examen, bareme care se afişează cu 15
minunte înainte de încheierea probelor scrise, la centrele de examen. In termen
de 24 de ore de la afişare candidaţii pot face contestaţii la barem, care se transmit
Consiliului Superior al Magistraturii şi se soluţionează de comisia de
corectare în cel mult 24 de ore de la expirarea termenului de contestare.
Baremul stabilit în urma soluţionării contestaţiilor se publică pe paginile de
internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii.
(2) Corectarea lucrărilor se face separat de către 2
membri ai comisiei de corectare, pentru fiecare dintre materiile prevăzute la
art. 12 alin. (2), respectându-se baremele de evaluare şi de notare şi
ghidurile de corectare stabilite de comisia de elaborare a subiectelor sau
modificate în conformitate cu dispoziţiile alin. (1). Lucrările scrise se
notează, pentru fiecare dintre materiile prevăzute la art. 12 alin. (2), cu
note de la 10 la 0, cu două zecimale. Corectarea şi notarea pe baza baremului
se înregistrează în borderouri de notare separate, de către fiecare corector,
semnate de aceştia pe fiecare pagină. Nota finală la fiecare materie o
reprezintă media celor două note acordate. Dacă între notele acordate diferenţa
este mai mare de un punct, nota finală va fi stabilită de o comisie formată din
cei 2 corectori şi un arbitru desemnat dintre ceilalţi corectori de către
preşedintele comisiilor, prin tragere
la sorţi. Nota dată la reevaluare se consemnează într-un borderou de notare
distinct, sub semnătura celor 3 membri ai comisiei de reevaluare, şi se trece
pe lucrare, în rubrica specială a foii de concurs, cu cerneală neagră, sub
semnătură, de către comisia de organizare a examenului. Nota 1 se acordă atunci
când punctajul obţinut de candidat, ca medie sau în urma reevaluării, este mai
mic sau egal cu această notă.
(3) Pe timpul corectării, colţul lucrării nu se
desigilează. Notele acordate se înscriu în borderou sub semnătura celor care
le-au acordat şi apoi pe lucrare, în rubrica specială a foii de concurs, cu
cerneală neagră, sub semnătură, de către comisia de organizare a examenului.
După ce toate lucrările scrise au fost corectate şi notate, iar notele,
înscrise pe lucrări, acestea se deschid în prezenţa preşedintelui comisiei de
organizare a examenului, iar notele finale se înregistrează imediat în
borderourile de examen.
(4) Mediile aritmetice vor fi calculate cu două
zecimale. Art. 30. - Rezultatele probelor scrise ale
examenului de capacitate se înscriu într-un tabel care
se comunică curţilor de apel şi parchetelor de pe lângă acestea, se afişează la
sediul Institutului Naţional al Magistraturii şi se publică simultan la pagina
de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Institutului
Naţional al Magistraturii.
Art. 31. - (1) Contestaţiile pentru examenul de
capacitate cu privire la probele scrise se depun de către candidaţi, în termen
de 72 de ore de la afişarea rezultatelor, la sediul Institutului Naţional al
Magistraturii sau la sediile curţilor de apel ori parchetelor de pe lângă
acestea, caz în care se înaintează de îndată, prin fax, Institutului Naţional
al Magistraturii.
(2) In vederea soluţionării contestaţiilor, lucrările
scrise vor fi resigilate şi renumerotate, fiind înscrise într-un borderou
separat.
(3) Fiecare lucrare a cărei notă iniţială a fost
contestată se recorectează de către 2 membri ai comisiei de contestaţii. In
cazul în care se constată o diferenţă mai mare de un punct între notele celor 2
corectori şi cel puţin una dintre note este minimum 5 sau dacă diferenţa dintre
media stabilită de comisia de corectare şi de comisia de contestaţii este mai
mare de 1,5 puncte, în favoarea candidatului, nota finală va fi stabilită de o
comisie formată din cei 2 corectori membri ai comisiei de contestaţii şi un
arbitru desemnat dintre ceilalţi corectori prin tragere la sorţi de către
preşedintele comisiilor.
(4) Contestaţiile se soluţionează de către comisia de
contestaţii în termen de 3 zile de la expirarea termenului prevăzut' la alin.
(1), iar decizia comisiei de contestaţii este irevocabilă.
(5) Nota acordată la contestaţii nu poate fi mai mică
decât nota contestată;
(6) Lista cuprinzând rezultatele
finale ale probei scrise, după soluţionarea contestaţiilor, se publică simultan
pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi
Institutului Naţional al Magistraturii şi se afişează la sediile curţilor de
apel şi parchetelor de pe lângă acestea, precum şi la sediul Institutului Naţional
al Magistraturii.
Art. 32. - (1) Cu cel puţin 24 de ore înainte de
desfăşurarea probelor orale, comisia de organizare a examenului întocmeşte
lista alfabetică a candidaţilor, cu precizarea orei la care trebuie să se
prezinte grupele de candidaţi, şi dispune publicarea listelor candidaţilor pe
paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului
Naţional al Magistraturii.
(2) Accesul candidaţilor în sala de examen este permis
pe baza unui act de identitate, în ordinea afişată, respectându-se ora
prevăzută pentru fiecare grupă.
(3) Pentru pregătirea răspunsurilor, fiecare candidat
va beneficia de un timp de gândire de cel puţin 30 de minute de la extragerea
subiectelor, înaintea susţinerii probei orale.
(4) Se interzice candidaţilor să deţină asupra lor,
pe timpul desfăşurării probelor orale, orice alte lucrări care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea
subiectelor, cu excepţia legislaţiei relevante, precum orice mijloc electronic
de comunicare. Incălcarea acestor dispoziţii atrage eliminarea din examen.
(5) Inregistrarea probelor orale este obligatorie, cel
puţin prin mijloace tehnice audio. Inregistrările se păstrează o perioadă de un
an de la data desfăşurării probei, după care se distrug.
Art. 33. - (1) Notarea se face, în baza punctajului de
evaluare elaborat de comisia de interviu, cu note de la 0 la 10, cu două
zecimale. Nota acordată la proba orală reprezintă media notelor acordate de
fiecare membru al comisiei. Nota 1 se acordă atunci când punctajul obţinut de candidat
este mai mic sau egal cu această notă.
(2) Notarea la probele orale este definitivă.
Art. 34. - (1) Notele la materiile prevăzute la art. 12
alin. (2) se calculează ca medie aritmetică a notelor obţinute la proba scrisă
şi proba orală.
(2) Media generală a examenului de capacitate
reprezintă media aritmetică a notelor la materiile prevăzute la art. 12 alin.
(2), calculate conform dispoziţiilor alin. (1), şi a notelor obţinute la
probele orale la materiile prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. e) şi f). Media
generală de promovare a examenului de capacitate este de cel puţin 7,00, iar
notele la materiile de examen, calculate conform dispoziţiilor alin. (1), nu
pot fi mai mici de 5.
(3) La terminarea examenului
comisia de organizare a examenului va întocmi un proces-verbal, în care vor fi
menţionate condiţiile de desfăşurare a examenului, notele obţinute de candidaţi
la probele scrise şi orale şi media generală pe baza căreia au fost declaraţi
admişi sau respinşi.
(4) Procesul-verbal va fi semnat de preşedintele
comisiilor prevăzute la art. 20 alin. (1).
Art. 35. - Rezultatele finale ale examenului de
capacitate se înscriu în tabelul de clasificare a candidaţilor, care se
comunică curţilor de apel şi parchetelor de pe lângă acestea, se afişează la sediul
institutului Naţional al Magistraturii şi se publică simultan pe pagina de
internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Institutului
Naţional al Magistraturii.
CAPITOLUL III
Validarea examenului
de capacitate şi repartizarea candidaţilor pe posturi'
Art. 36. - (1) Rezultatele examenului de capacitate,
procesul-verbal prevăzut la art. 34 alin. (3) şi raportul întocmit de
compartimentul de specialitate vor fi înaintate Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Secţiile Consiliului Superior al Magistraturii
vor analiza îndeplinirea condiţiilor legale de către judecătorii stagiari şi
procurorii stagiari care au promovat examenul de capacitate, în termen de 10
zile de la comunicarea procesului-verbal prevăzut la alin. (1).
(3) In raport cu concluziile secţiilor, compartimentul
de specialitate al Consiliului Superior al Magistraturii centralizează
rezultatele, întocmeşte, în ordinea mediilor obţinute, tabelul de clasificare a
candidaţilor şi efectuează celelalte lucrări necesare procedurii de validare a
examenului de capacitate.
(4) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii se
pronunţă cu privire la validarea examenului în prima şedinţă care urmează
şedinţelor în care secţiile au analizat îndeplinirea condiţiilor legale de
către judecătorii stagiari şi procurorii stagiari care au promovat examenul de
capacitate.
(5) Consiliul Superior al Magistraturii poate
invalida, în tot sau în parte, examenul de capacitate în cazurile în care constată că nu au fost respectate condiţiile prevăzute de lege ori de
regulament cu privire la organizarea examenului sau că există dovada săvârşirii
unei fraude.
(6) In cazul invalidării rezultatelor, Consiliul
Superior al Magistraturii va stabili o nouă dată pentru susţinerea examenului
de capacitate.
Art. 37. - După validarea examenului de capacitate,
lista tuturor posturilor vacante de la judecătorii şi parchetele de pe lângă
aceste instanţe se publică de îndată, separat pentru judecători şi procurori,
în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi se afişează la sediile
instanţelor şi parchetelor, prin grija Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 38. - (1) Candidaţii declaraţi admişi la examen au
dreptul, în ordinea mediilor, să-şi aleagă posturile, în termen de 15 zile
libere de la publicarea acestora în Monitorul Oficial al României, Partea a
III-a. In acest sens, candidaţii vor fi convocaţi la Consiliul Superior al
Magistraturii, în vederea repartizării pe post.
(2) Judecătorii stagiari pot opta numai pentru posturi
de judecător, iar procurorii stagiari, numai pentru posturi de procuror.
Art. 39. - (1) Candidatului care nu şi-a exercitat
dreptul de alegere în termenul prevăzut la art. 38 alin. (1) i se va propune,
din oficiu, un post de către Consiliul Superior al
Magistraturii.
(2) Refuzul de a accepta propunerea, precum şi
necomunicarea acceptării postului în termen de 10 zile de la primirea
propunerii se consideră demisie.
Art. 40. - Repartizarea pe posturi se afişează la
sediul Consiliului Superior al Magistraturii, la sediile instanţelor şi ale
parchetelor şi se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al
Magistraturii.
Art. 41. - (1) La medii egale are prioritate, la
alegerea postului, în ordinea următoare, candidatul care funcţionează la
instanţa sau parchetul pentru care a optat ori cel care are o vechime mai mare
în magistratură.
(2) In circumscripţiile instanţelor şi parchetelor unde
o minoritate naţională are o pondere de cel puţin 50% din numărul locuitorilor,
la medii egale au prioritate candidaţii cunoscători ai limbii acelei
minorităţi.
Art. 42. - (1) In termen de cel mult 30 de zile de la
data validării examenului de capacitate, Consiliul Superior al Magistraturii va
propune Preşedintelui României numirea în funcţie a judecătorilor şi
procurorilor care au promovat examenul de capacitate.
(2) Judecătorul stagiar sau procurorul stagiar care a
fost respins la două sesiuni ori care, în mod nejustificat, nu s-a prezentat la
examenul de capacitate pierde calitatea de judecător sau de procuror din ziua
validării rezultatelor examenului de către Consiliul Superior al Magistraturii.
Art. 43. - Cererile de înscriere la examen, însoţite de
actele prevăzute la art. 9 alin. (3), sau, după caz, cererile de amânare,
lucrările scrise, rezultatele finale obţinute la examenul de capacitate şi
referatele de evaluare vor fi păstrate în mapa profesională a judecătorului sau
procurorului.
Art. 44. - Documentaţia privind examenul de capacitate
se păstrează la Consiliul Superior al Magistraturii, potrivit
legii.
Art. 45. - (1) Dispoziţiile prezentului regulament se
aplică în mod corespunzător personalului de specialitate juridică asimilat
judecătorilor şi procurorilor din aparatul propriu al Consiliului Superior al
Magistraturii, Ministerului Public, Institutului Naţional al Magistraturii,
Ministerului Justiţiei şi Institutului Naţional de Criminologie.
(2) Personalul de specialitate juridică asimilat
judecătorilor şi procurorilor, prevăzut la alin. (1), optează, prin cererea de
înscriere la examenul de capacitate, pentru susţinerea probelor scrise şi
orale, fie împreună cu judecătorii, fie împreună cu procurorii, lucrările cu
caracter practic pe care le vor susţine urmând să fie particularizate în
funcţie de instituţiile de la care provin.
(3) Prin excepţie de la
prevederile art. 9 alin. (3), la cererea-tip de înscriere, personalul de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor va anexa referatul
de evaluare întocmit de către conducătorul compartimentului în care stagiarul
îşi desfăşoară activitatea, avizat de conducerea instituţiei în cauză.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 46. - Termenele prevăzute de prezentul regulament
se calculează potrivit dispoziţiilor art. 101 din Codul de procedură civilă.
Art. 47. - (1) Pentru cazurile
în care prezentul regulament stipulează că un document urmează să fie afişat la
sediile instanţelor ori ale parchetelor, anunţul se va afişa de îndată, pe sau
lângă uşa de intrare a instanţei ori parchetului.
(2) Conducătorii instanţelor sau parchetelor de pe
lângă acestea transmit documentele primului grefier ori grefierului însărcinat
cu activitatea de registratură, indicând perioada pentru care vor fi afişate.
In momentul afişării, precum şi al retragerii documentului, grefierul va nota
ora şi data afişării sau a retragerii pe document, însoţite de semnătura sa.
Grefierul transmite de îndată documentul retras conducerii instanţei sau
conducătorului parchetului.
Art. 48. - (1) Lucrările de concurs ale candidaţilor
declaraţi admişi se înaintează în original la mapele profesionale întocmite
acestora, după numirea în funcţie, în condiţiile legii.
(2) Celelalte lucrări scrise, precum şi toate
celelalte documente privind desfăşurarea concursului se arhivează şi se
păstrează în arhiva Consiliului Superior al Magistraturii, prin grija Direcţiei
resurse umane şi organizare.
(3) Originalele documentelor, în privinţa cărora
prezentul regulament dispune că se înaintează către Direcţia resurse umane şi
organizare, prin fax, se transmit de către instanţe sau parchetele de pe lângă
acestea, prin grija conducerii instanţei ori parchetului, după caz, în cel mai
scurt timp şi se arhivează la mapele de concurs.