HOTARARE Nr. 590 din 21 iunie 2001
privind organizarea si functionarea Oficiului National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 345 din 29 iunie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. II
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 70/2001 pentru modificarea si
completarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie se organizeaza ca
organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridica, in subordinea Ministerului Administratiei Publice, prin reorganizarea
Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie din subordinea
Guvernului si prin preluarea patrimoniului, a activitatii si a structurilor
organizatorice privind cadastrul agricol si organizarea teritoriului de la
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
(2) Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie are sediul in
municipiul Bucuresti.
Art. 2
Ca organ de specialitate al administratiei publice centrale Oficiul
National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, denumit in continuare Oficiul
National, indeplineste urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura stabilirea obiectivelor de punere in
aplicare a Programului de guvernare in domeniul cadastrului general, al
cadastrului agricol si al organizarii teritoriului agricol;
b) de reglementare, avand ca scop elaborarea cadrului normativ
institutional, precum si a normativelor si prescriptiilor tehnice, in vederea
realizarii obiectivelor strategice in domeniul cadastrului, pe care le supune
spre avizare sau aprobare, dupa caz, ministrului administratiei publice;
c) de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea aplicarii
reglementarilor in domeniul cadastrului si al organizarii teritoriului agricol,
precum si o buna functionare si indeplinire a atributiilor de catre unitatile
din subordine;
d) de indrumare, sprijin si control al autoritatilor publice centrale si
locale in aplicarea corecta a prevederilor legale in domeniul cadastrului si al
organizarii teritoriului.
Art. 3
(1) In exercitarea functiilor prevazute la art. 2 Oficiul National
indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza norme, promoveaza tehnici, procedee si metodologii de
specialitate, conform progreselor stiintifice si tehnice in domeniul
cadastrului;
b) organizeaza fondul national de geodezie si cartografie, precum si banca
de date a sistemului unitar de cadastru;
c) avizeaza continutul topografic al hartilor, planurilor, atlaselor,
ghidurilor si al altor documente cartografice necesare uzului public;
d) organizeaza, conduce, indruma si controleaza executarea lucrarilor de
geodezie, topografie, fotogrammetrie, teledetectie, cadastru si cartografie la
nivelul intregii tari;
e) coordoneaza executarea lucrarilor de geodezie, topografie,
fotogrammetrie, cartografie in domeniul agriculturii, precum si introducerea si
intretinerea cadastrului agricol cantitativ si calitativ si asigura proiectarea
si aplicarea in teren a organizarii teritoriului agricol;
f) stabileste norme pentru autorizarea persoanelor fizice si juridice care
pot executa lucrari tehnice de cadastru;
g) asigura, in conditiile legii, in colaborare cu Ministerul Apararii
Nationale, executarea, completarea, modernizarea si mentinerea in stare de
utilizare a retelei geodezice nationale;
h) indeplineste sarcinile ce rezulta din angajamentele internationale in
domeniul sau de activitate;
i) organizeaza realizarea lucrarilor de cadastru agricol si sistemul
informational al teritoriului agricol;
j) organizeaza si coordoneaza executarea masuratorilor pentru punerea in
posesie a titularilor prevazuti de Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Legea nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997;
k) asigura identificarea, inregistrarea si descrierea in documentele
cadastrale a terenurilor si a celorlalte bunuri imobile prin natura lor,
masurarea si reprezentarea acestora pe harti si planuri cadastrale, precum si
stocarea datelor pe suporturi informatice;
l) asigura asamblarea si integrarea datelor furnizate de cadastrele de
specialitate;
m) organizeaza identificarea si inregistrarea tuturor proprietarilor si a
altor detinatori legali de terenuri si de alte bunuri imobile, in vederea
publicitatii si opozabilitatii drepturilor acestora fata de terti.
(2) Oficiul National elaboreaza metodologia privind evidenta cadastrala
tehnica, economica si juridica, inscrierea actelor si faptelor juridice
referitoare la imobile, impreuna cu Ministerul Justitiei si cu alte ministere
si organe centrale care raspund de cadastrele de specialitate.
(3) Normele metodologice, instructiunile si regulamentele elaborate de
Oficiul National se aproba prin ordin al ministrului administratiei publice.
(4) Oficiul National indeplineste orice alte atributii stabilite prin legi
sau prin alte acte normative.
Art. 4
(1) Oficiul National colaboreaza cu ministerele si cu celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, precum si cu autoritatile
publice locale, avand dreptul de a solicita date si informatii necesare in
vederea realizarii atributiilor sale.
(2) Oficiul National are obligatia de a pune la dispozitie institutiilor si
autoritatilor administratiei publice centrale si locale datele de specialitate
disponibile, solicitate de acestea, in conditiile legii.
(3) Oficiul National pune la dispozitie autoritatilor publice si altor
institutii interesate, in conditiile legii, situatii statistice de sinteza
privind terenurile si constructiile.
(4) Oficiul National asigura furnizarea datelor cu privire la terenuri,
necesare sistemului de impozite si taxe pentru stabilirea corecta a
obligatiilor fiscale ale contribuabililor.
Art. 5
(1) Oficiul National este condus de un presedinte cu rang de secretar de
stat, asistat de 2 vicepresedinti cu rang de subsecretar de stat, numiti prin
decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului administratiei publice,
si de un secretar general.
(2) Presedintele Oficiului National are calitatea de ordonator secundar de
credite.
(3) Presedintele conduce intreaga activitate a Oficiului National, pe care
il reprezinta in raporturile cu ministerele, cu celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, cu autoritatile
administratiei publice locale, cu persoanele juridice si fizice din tara si din
strainatate, precum si in justitie. Presedintele poate da imputernicire de
reprezentare si altor persoane din cadrul Oficiului National.
(4) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite ordine cu caracter
individual.
(5) Vicepresedintii exercita atributiile si sarcinile stabilite prin ordin
al presedintelui Oficiului National si coordoneaza unele compartimente,
potrivit organigramei prevazute in anexa nr. 1.
(6) Secretarul general este functionar public de cariera. El este numit in
functie de presedintele Oficiului National, in conditiile legii, exclusiv pe
criterii profesionale. Secretarul general trebuie sa aiba studii superioare
economice, juridice sau administrative de lunga durata, absolvite cu diploma de
licenta sau echivalenta.
(7) Pe langa presedintele Oficiului National se organizeaza si functioneaza
Colegiul Oficiului National ca organ consultativ. Componenta si Regulamentul de
organizare si functionare ale Colegiului Oficiului National se aproba prin
ordin al ministrului administratiei publice, la propunerea presedintelui
Oficiului National. La sedintele Colegiului Oficiului National pot participa si
specialisti din afara Oficiului National.
Art. 6
(1) Structura organizatorica a Oficiului National este prevazuta in anexa
nr. 1.
(2) In cadrul directiilor generale si al directiilor se pot organiza
servicii si birouri prin ordin al ministrului administratiei publice, la
propunerea presedintelui Oficiului National.
Art. 7
(1) In subordinea Oficiului National, potrivit anexei nr. 2, functioneaza:
a) Institutul de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie si Cartografie. In
cadrul institutului se pot organiza directii, servicii, sectii si birouri prin
ordin al presedintelui Oficiului National;
b) oficiile de cadastru, geodezie si cartografie judetene si Oficiul de
Cadastru, Geodezie si Cartografie al Municipiului Bucuresti, ca servicii
publice descentralizate.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile Institutului de Cadastru,
Geodezie, Fotogrammetrie si Cartografie, precum si ale oficiilor de cadastru,
geodezie si cartografie judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, se
stabilesc prin regulamente de organizare si functionare ale acestora, aprobate
de presedintele Oficiului National.
(3) Structura organizatorica, normativele de personal si criteriile de
constituire a compartimentelor unitatilor teritoriale subordonate Oficiului
National se aproba prin ordin al presedintelui acestuia.
Art. 8
(1) Numarul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Oficiului National
este de 80, exclusiv demnitarii si cabinetul presedintelui.
(2) Numarul maxim de posturi pentru unitatile care functioneaza in
subordinea Oficiului National este de 400 pentru Institutul de Cadastru,
Geodezie, Fotogrammetrie si Cartografie si de 2.850 pentru oficiile de
cadastru, geodezie si cartografie judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti.
Art. 9
(1) Personalul Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie se
preia de catre Oficiul National nou-infiintat prin reorganizare, in baza
sustinerii si promovarii, potrivit legii, a unor teste profesionale. Personalul
astfel preluat se considera transferat in interesul serviciului.
(2) Personalul celor doua institute care se desfiinteaza se preia de catre
Institutul de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie si Cartografie nou-infiintat,
pe baza sustinerii si promovarii, potrivit legii, a unor teste profesionale, si
se considera transferat in interesul serviciului.
(3) Personalul oficiilor de cadastru, geodezie si cartografie si al
oficiilor de cadastru agricol si organizarea teritoriului agricol judetene,
respectiv ale municipiului Bucuresti, care se desfiinteaza, va fi preluat de
catre oficiile de cadastru, geodezie si cartografie nou-create, dupa sustinerea
si promovarea, potrivit legii, a unor teste profesionale, si se considera
transferat in interesul serviciului.
(4) Organizarea sustinerii testelor prevazute la alineatele precedente si
incadrarea personalului in noile structuri si in limita numarului maxim de
posturi prevazut la art. 8 se vor efectua in termen de 45 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pe baza unei metodologii aprobate de
presedintele Oficiului National.
Art. 10
Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din
aparatul propriu al Oficiului National si din unitatile subordonate se
stabilesc prin fisa postului, intocmita pe baza regulamentului de organizare si
functionare, care se semneaza de salariat si de seful ierarhic.
Art. 11
Statul de functii pentru aparatul propriu al Oficiului National se aproba
prin ordin al ministrului administratiei publice, la propunerea presedintelui
Oficiului National, in limita numarului maxim de posturi prevazut la art. 8.
Art. 12
Salarizarea functionarilor publici si a personalului angajat pe baza de
contract din aparatul propriu al Oficiului National si a celor din unitatile
subordonate se face potrivit legii.
Art. 13
(1) Finantarea activitatii Oficiului National si a Institutului de
Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie si Cartografie se asigura din venituri
extrabugetare si din alocatii de la bugetul de stat.
(2) Veniturile extrabugetare ale Oficiului National si ale Institutului de
Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie si Cartografie sunt cele prevazute de
reglementarile legale in vigoare pentru Oficiul National de Cadastru, Geodezie
si Cartografie si pentru Institutul de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie si
Cartografie.
(3) Fondurile necesare in vederea desfasurarii activitatii Oficiului National
si a unitatilor subordonate acestuia se stabilesc anual prin legea bugetului de
stat, prin bugetul Ministerului Administratiei Publice.
Art. 14
(1) Oficiul National asigura executarea lucrarilor de cadastru, geodezie,
fotogrammetrie, cartografie, organizarea teritoriului agricol, aplicarea
legilor fondului funciar si alte activitati specifice prin aparatul propriu al
unitatilor subordonate, precum si pe baza de contracte cu persoane fizice sau
juridice autorizate, in conditiile legii.
(2) Autorizarea persoanelor juridice si fizice pentru contractarea si
executarea lucrarilor tehnice de cadastru se va face potrivit legii.
(3) Executarea lucrarilor tehnice de cadastru pentru persoane fizice sau
juridice, in vederea elaborarii cartii funciare necesare publicitatii
imobiliare, se va realiza de catre experti autorizati prin intermediul
birourilor de expertiza ce vor functiona in cadrul oficiilor de cadastru,
geodezie si cartografie judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
Procedurile de contractare, executare, plata si altele asemenea, precum si de
desemnare a expertilor autorizati pentru asemenea lucrari se vor stabili prin
ordin al ministrului administratiei publice, la propunerea Oficiului National,
in conditiile legii.
(4) Se interzice personalului Oficiului National, al oficiilor de cadastru,
geodezie si cartografie judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, precum
si personalului Institutului de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie si
Cartografie sa execute lucrari de natura celor prevazute la alin. (3).
Art. 15
Patrimoniul Institutului de Cadastru si Organizarea Teritoriului Agricol,
precum si cel aferent activitatii de cadastru, geodezie, cartografie si
organizarea teritoriului al oficiilor de cadastru agricol si organizarea
teritoriului agricol judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, pe baza
ultimului bilant contabil, impreuna cu bazele de date cadastrale se preiau de
la acestea, prin protocol, de catre Institutul de Cadastru, Geodezie,
Fotogrammetrie si Cartografie si, respectiv, de oficiile de cadastru, geodezie
si cartografie judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, in termen de 30
de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 16
Pentru activitatile specifice Oficiul National si unitatile subordonate
acestuia au in dotare un parc auto, stabilit potrivit anexei nr. 3.
Art. 17
Autoritatile administratiei publice locale vor acorda sprijin pentru
asigurarea conditiilor desfasurarii corespunzatoare a activitatilor oficiilor de
cadastru, geodezie si cartografie judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti.
Art. 18
Oficiul National si unitatile subordonate acestuia pot accepta sponsorizari
si donatii, in conditiile legii.
Art. 19
Sarcinile si atributiile referitoare la cadastrul agricol si organizarea
teritoriului agricol, prevazute in actele normative in vigoare pentru fostele
oficii de cadastru agricol si organizarea teritoriului agricol, se vor realiza
de catre noile oficii de cadastru, geodezie si cartografie judetene, respectiv
al municipiului Bucuresti.
Art. 20
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 21
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 1.038/1996 privind organizarea si functionarea Oficiului
National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 284 din 12 noiembrie 1996, cu modificarile
ulterioare, Hotararea Guvernului nr. 612/1997 privind organizarea, functionarea
si atributiile oficiilor de cadastru agricol si organizarea teritoriului
agricol, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 278 din 15
octombrie 1997, Hotararea Guvernului nr. 533/1999 privind organizarea si
functionarea Institutului de Cadastru si Organizarea Teritoriului Agricol,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 328 din 9 iulie 1999,
precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul agriculturii,
alimentatiei si padurilor,
Ovidiu Natea,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stanoiu
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi = 80
(exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetului
presedintelui)
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie
_________________________
| CABINETUL PRESEDINTELUI | ________________
......................
|_________________________| | | : COLEGIUL OFICIULUI
:
| SERVICIUL AUDIT INTERN |______| PRESEDINTE |.......: NATIONAL
:
|_________________________| |________________|
:....................:
| SERVICIUL LEGISLATIE SI | |
| CONTENCIOS | |
|_________________________| |
|
|
________________________|_______________________________
| ......................|............................. |
| : | : : |
| : | : : |
_______________|__:_ ______|___________:_ __________:__|____
| VICEPRESEDINTE | | VICEPRESEDINTE | | SECRETAR GENERAL
|
|____________________| |____________________|
|__________________|
| : | : |
| : | : |
___________|__:_____________ __|__:___________ |
| .........|..:.............|... | ...:...........|.. |
| : | : | : | : | : |____
| : | : | : | : | :
|
____|__:____ _|__:_______ ___|__:______ _|__:________ ___|__:_______
|
| DIRECTIA | | DIRECTIA | | INSPECTIA | | UNITATEA DE | | DIRECTIA |
|
| GENERALA | | GENERALA | | DE STAT | |IMPLEMENTARE | | RELATII |
|
|DE GEODEZIE,| | CADASTRU SI| | PENTRU | |A PROIECTULUI| |INTERNATIONALE|
|
|CARTOGRAFIE | |ORGANIZAREA | | CADASTRU, | | CADASTRULUI | | SI INTEGRARE |
|
| SI | |TERITORIULUI| | GEODEZIE SI | | GENERAL SI | | EUROPEANA |
|
|TELEDETECTIE| | | |CARTOGRAFIE*)| |PUBLICITATII | | |
|
| | | | | | |IMOBILIARE*)| | | |
|____________| |____________| |_____________| |_____________| |______________|
|
|
___________|
|
___________|_________
| |
| DIRECTIA |
|ECONOMICO-FINANCIARA,|
| RESURSE UMANE SI |
| ADMINISTRATIV |
|_____________________|
------------
*) Se organizeaza la nivel de directie generala.
*) Proiect finantat conform Acordului de imprumut dintre Romania si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare privind Proiectul cadastrului
general si publicitatii imobiliare in suma de 25,5 milioane dolari S.U.A.,
ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 21/1998, aprobata prin Legea nr.
132/1998; se organizeaza la nivel de directie.
ANEXA 2
UNITATILE
care functioneaza in subordinea Oficiului National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie
_____________________________________________________________________________
Denumirea unitatii Sursa de finantare Numarul total
de posturi
_____________________________________________________________________________
I. Institutul de Cadastru, Venituri extrabugetare si 400
Geodezie, Fotogrammetrie alocatii de la bugetul de stat
si Cartografie
II. Oficiile de cadastru Venituri extrabugetare si 2.850
geodezie si cartografie alocatii de la bugetul de stat
judetene*), respectiv
al municipiului Bucuresti
______________________________________________________________________________
*) Sediile oficiilor judetene sunt situate in municipiile resedinta de
judet.
ANEXA 3
MIJLOACELE DE TRANSPORT SI CONSUMUL DE CARBURANTI
pentru activitati specifice care urmeaza sa se desfasoare in cadrul Oficiului
National de Cadastru, Geodezie si Cartografie si al unitatilor subordonate
acestuia
___________________________________________________________________________
Nr. Mijloacele de transport
crt.
___________________________________________________________________________
1. Oficiul National de Cadastru, Geodezie - 4 autoturisme - parc comun
si Cartografie
2. Grupul de implementare a Proiectului - 2 autoturisme de teren
cadastrului general si publicitatii
imobiliare
3. Oficiile de cadastru, geodezie si - 1 autoturism - parc comun
cartografie judetene, respectiv - 4 autoturisme de teren
al municipiului Bucuresti (exclusiv
Oficiul Judetean de Cadastru, Geodezie
si Cartografie Tulcea)
4. Oficiul Judetean de Cadastru, Geodezie - 1 autoturism - parc comun
si Cartografie Tulcea - 2 autoturisme de teren
- 1 bac motor
5. Institutul de Cadastru, Geodezie, - 4 autoturisme - parc comun
Fotogrammetrie si Cartografie - 8 autoturisme de teren
- 3 autoutilitare
___________________________________________________________________________
Consumul de carburanti
___________________________________________________________________________
6. Consumul lunar de carburanti 300 litri/luna/vehicul*)
___________________________________________________________________________
*) 1.250 litri pentru bacul din dotarea Oficiului Judetean de Cadastru,
Geodezie si Cartografie Tulcea.
NOTA:
Nu se considera depasire a consumului normat de carburanti pe autovehicul
consumul care, la nivelul anului, se incadreaza in limita combustibilului
normat in raport cu numarul de autovehicule aprobat fiecarei unitati.