HOTARARE Nr. 1066 din 4 septembrie 2003
privind organizarea si functionarea Oficiului National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 658 din 17 septembrie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 3 din Legea cadastrului si a
publicitatii imobiliare nr. 7/1996, cu modificarile si completarile ulterioare,
al art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor, precum
si al art. 17 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003
pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea
sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie se organizeaza ca
organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridica, in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor.
(2) Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie are sediul in
municipiul Bucuresti.
Art. 2
Ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, Oficiul
National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, denumit in continuare Oficiul
National, indeplineste urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura stabilirea obiectivelor de punere in
aplicare a Programului de guvernare in domeniul cadastrului, geodeziei,
cartografiei, fotogrammetriei si teledetectiei;
b) de reglementare, avand ca scop elaborarea cadrului normativ institutional,
precum si a normativelor si prescriptiilor tehnice, in vederea realizarii
obiectivelor strategice in domeniul cadastrului;
c) de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea aplicarii
reglementarilor in domeniul cadastrului, geodeziei, cartografiei si al
organizarii teritoriului, precum si o buna functionare si indeplinire a
atributiilor de catre unitatile din subordine;
d) de indrumare, sprijin si control al autoritatilor publice centrale si
locale, a persoanelor fizice si juridice, in aplicarea corecta a prevederilor
legale in domeniul cadastrului si al organizarii teritoriului;
e) de administrare a patrimoniului Oficiului National si al unitatilor
subordonate.
Art. 3
(1) In exercitarea functiilor prevazute la art. 2, Oficiul National
indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza, indruma si controleaza executarea lucrarilor de geodezie,
topografie, fotogrammetrie, teledetectie, cadastru si cartografie la nivelul
intregii tari;
b) organizeaza si actualizeaza fondul national de geodezie si cartografie,
precum si banca de date a sistemului unitar de cadastru;
c) avizeaza continutul topografic al hartilor, planurilor, atlaselor,
ghidurilor si al altor documente cartografice necesare uzului public;
d) elaboreaza si promoveaza, prin Ministerul Administratiei si Internelor,
proiecte de acte normative necesare organizarii, functionarii si dezvoltarii
sistemului, in conformitate cu strategiile adoptate pentru domeniul sau de
activitate;
e) elaboreaza norme tehnice si metodologice, regulamente si instructiuni in
domeniul sau de activitate;
f) autorizeaza persoane fizice si juridice pentru realizarea si verificarea
lucrarilor tehnice de specialitate;
g) asigura, in conditiile legii, executarea, completarea, modernizarea si
mentinerea in stare de utilizare a retelei geodezice nationale;
h) indeplineste sarcinile ce rezulta din angajamentele internationale in
domeniul sau de activitate;
i) organizeaza si coordoneaza executarea masuratorilor pentru punerea in
posesie a titularilor prevazuti de Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Legea nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
si ale Legii nr. 169/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) asigura identificarea, descrierea si inregistrarea in documentele
cadastrale a terenurilor si constructiilor, masurarea si reprezentarea acestora
pe harti si planuri cadastrale, precum si integrarea datelor in banca de date a
cadastrului;
k) intocmeste lucrarile de cadastru agricol, organizarea teritoriului si
organizeaza sistemul informational al teritoriului agricol;
l) organizeaza integrarea si inregistrarea tuturor proprietarilor si a
altor detinatori legali de terenuri si constructii, in vederea publicitatii si
opozabilitatii drepturilor acestora fata de terti;
m) asigura asamblarea si integrarea datelor furnizate de cadastrele de
specialitate.
(2) Oficiul National avizeaza sau aproba, potrivit legii, impreuna cu
Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, folosirea definitiva
sau temporara a terenurilor agricole in alte scopuri decat productia agricola.
(3) Oficiul National elaboreaza metodologia privind evidenta cadastrala
tehnica, economica si juridica, inscrierea actelor si faptelor juridice
referitoare la imobile, impreuna cu Ministerul Justitiei si cu alte ministere
si organe centrale, dupa caz.
(4) Oficiul National indeplineste orice alte atributii stabilite prin legi
sau prin alte acte normative.
Art. 4
(1) Oficiul National colaboreaza cu ministerele si cu celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, cu autoritatile
administratiei publice locale, precum si cu persoane fizice si juridice, avand
dreptul de a solicita date si informatii necesare in vederea realizarii
atributiilor sale.
(2) Oficiul National are obligatia de a pune la dispozitie institutiilor si
autoritatilor administratiei publice centrale si locale datele de specialitate
disponibile, solicitate de acestea, in conditiile legii.
(3) Oficiul National pune la dispozitie autoritatilor publice si altor institutii
interesate, in conditiile legii, situatii statistice de sinteza privind
terenurile si constructiile.
(4) Oficiul National asigura furnizarea datelor cu privire la terenuri,
necesare sistemului de impozite si taxe pentru stabilirea corecta a obligatiilor
fiscale ale contribuabililor, pe masura inregistrarii acestora in evidentele
cadastrale.
Art. 5
(1) Oficiul National este condus de un presedinte cu rang de secretar de
stat, asistat de doi vicepresedinti cu rang de subsecretari de stat, numiti
prin decizia primului-ministru, la propunerea ministrului administratiei si
internelor.
(2) Presedintele Oficiului National are calitatea de ordonator secundar de
credite.
(3) Presedintele conduce intreaga activitate a Oficiului National, pe care
il reprezinta in raporturile cu ministerele, cu celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, cu autoritatile
administratiei publice locale, cu persoanele juridice si fizice din tara si din
strainatate, precum si in justitie. Presedintele poate da imputernicire de
reprezentare si altor persoane din cadrul Oficiului National.
(4) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite ordine cu caracter
normativ si individual.
(5) Vicepresedintii exercita atributiile si sarcinile stabilite prin ordin
al presedintelui Oficiului National si coordoneaza unele compartimente,
potrivit organigramei prevazute in anexa nr. 1.
(6) Oficiul National are un secretar general care face parte din categoria
inaltilor functionari publici. El este numit in functie prin decizie a
primului-ministru, in conditiile legii, exclusiv pe criterii profesionale.
Secretarul general trebuie sa aiba studii superioare economice, juridice sau
administrative de specialitate de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta
sau echivalenta.
(7) Pe langa presedintele Oficiului National se organizeaza si functioneaza
Colegiul Oficiului National ca organ consultativ. Componenta si regulamentul de
organizare si functionare ale Colegiului Oficiului National se aproba prin
ordin al presedintelui Oficiului National.
Art. 6
Oficiul National se poate afilia la organismele internationale de
specialitate si poate participa la proiectele internationale initiate de
acestea. Plata cotizatiilor la aceste organisme se va suporta din veniturile
proprii ale Oficiului National, iar sumele realizate din participarea la
proiectele internationale se constituie in venituri proprii.
Art. 7
Structura organizatorica a Oficiului National este prevazuta in anexa nr.
1.
Art. 8
(1) In subordinea Oficiului National functioneaza:
a) Institutul de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie si Cartografie, care
include si Centrul National de Fotogrammetrie si Teledetectie, unitate fara
personalitate juridica, constituita in baza Hotararii Guvernului nr. 105/1999;
b) oficiile de cadastru, geodezie si cartografie judetene si Oficiul de
Cadastru, Geodezie si Cartografie al Municipiului Bucuresti, ca servicii
publice descentralizate.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile Institutului de Cadastru,
Geodezie, Fotogrammetrie si Cartografie, precum si ale oficiilor de cadastru,
geodezie si cartografie judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, se
stabilesc prin regulamente de organizare si functionare ale acestora, aprobate
prin ordin al presedintelui Oficiului National.
(3) Structura organizatorica, normativele de personal, criteriile de
constituire a compartimentelor si statele de functii ale unitatilor subordonate
Oficiului National se aproba prin ordin al presedintelui, in conditiile legii.
Art. 9
(1) Numarul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Oficiului National
este 100, din care 78 functii publice, exclusiv demnitarii.
(2) Numarul maxim de posturi pentru unitatile care functioneaza in subordinea
Oficiului National este 3.230, din care 2.138 functii publice pentru oficiile
judetene de cadastru, geodezie si cartografie, respectiv al municipiului
Bucuresti.
Art. 10
(1) Regulamentul de organizare si functionare a Oficiului National se aproba
prin ordin al ministrului administratiei si internelor, contrasemnat de
ministrul delegat pentru administratia publica.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din
aparatul propriu al Oficiului National si din unitatile subordonate se
stabilesc, potrivit legii, pe baza regulamentului de organizare si functionare.
Art. 11
Statul de functii pentru aparatul propriu al Oficiului National se aproba
prin ordin al ministrului administratiei si internelor, la propunerea
presedintelui Oficiului National, in limita numarului maxim de posturi prevazut
la art. 9.
Art. 12
Salarizarea functionarilor publici si a personalului contractual din
aparatul propriu al Oficiului National si a celor din unitatile subordonate se
face potrivit reglementarilor in vigoare.
Art. 13
(1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Oficiului National
si unitatilor subordonate se asigura din venituri proprii si subventii acordate
de la bugetul de stat.
(2) Veniturile proprii provin din:
a) sume incasate din servicii prestate si tarife conform actelor normative
in vigoare;
b) donatii si sponsorizari ale unor persoane fizice si juridice din tara si
strainatate, in conditiile legii;
c) fonduri externe nerambursabile;
d) alte surse, potrivit legii.
Art. 14
(1) Oficiul National asigura executarea lucrarilor de cadastru, geodezie,
fotogrammetrie, cartografie, organizarea teritoriului agricol, aplicarea
legilor fondului funciar si alte activitati specifice, prin aparatul unitatilor
subordonate, precum si pe baza de contracte cu persoane fizice sau juridice
autorizate, in conditiile legii.
(2) Autorizarea persoanelor fizice si juridice pentru contractarea si
executarea lucrarilor tehnice de cadastru se va face potrivit reglementarilor
legale.
(3) Lucrarile tehnice de cadastru in vederea elaborarii cartii funciare
necesare publicitatii imobiliare se vor realiza numai de catre persoanele
fizice sau juridice autorizate.
(4) Se interzice personalului Oficiului National, al oficiilor de cadastru,
geodezie si cartografie judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, precum
si personalului Institutului de Cadastru, Geodezie, Fotogrammetrie si
Cartografie sa execute, in calitate de persoane fizice autorizate, lucrari de
natura celor prevazute la alin. (3).
Art. 15
(1) Pentru activitatile proprii Oficiul National si unitatile subordonate
acestuia au in dotare un parc de mijloace de transport care se stabileste prin
normativele proprii ale Ministerului Administratiei si Internelor, in
conditiile legii.
(2) Normativele pentru consumuri materiale si fonduri financiare necesare
intretinerii si functionarii mijloacelor de transport se stabilesc prin ordin
al ministrului administratiei si internelor, in conditiile legii.
Art. 16
Autoritatile administratiei publice locale vor acorda sprijin pentru
asigurarea conditiilor desfasurarii corespunzatoare a activitatilor oficiilor
de cadastru, geodezie si cartografie judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti.
Art. 17
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 18
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 590/2001 privind organizarea si functionarea Oficiului National
de Cadastru, Geodezie si Cartografie, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 345 din 29 iunie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru
administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul agriculturii, padurilor,
apelor si mediului,
Ilie Sarbu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1 *1)
*1) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
ORGANIGRAMA OFICIULUI NATIONAL DE CADASTRU, GEODEZIE SI CARTOGRAFIE
Numar maxim de posturi: 100, exclusiv demnitarii
______________________ _________________________
| COLEGIUL CONSULTATIV |__ | DIRECTIA INTEGRARE |
|______________________| | __| EUROPEANA SI RELATII |
______________________ | | | INTERNATIONALE |
| SERVICIUL JURIDIC, | | ____________ | |_________________________|
| CONTENCIOS SI |__|___| PRESEDINTE |____|
| RELATII CU PUBLICUL | | |____________| |
|______________________| | | |
______________________ | | | _________________________
| AUDIT |__| | |__| CABINETUL PRESEDINTELUI |
|______________________| | |_________________________|
___________________________|________________________
_______|________ ___|____________ |
| VICEPRESEDINTE | | VICEPRESEDINTE | |
|________________| |________________| _______|__________
| ...................|..................| SECRETAR GENERAL |
_______|______:____ | |__________________|
| DIRECTIA GENERALA | | |
| DE CADASTRU SI | | |
| GEODEZIE | | |
|___________________| | |
......|..:..... | |
__:_____|__:____:___ | |
| : : | | |
____|__:___ _______:___|_____ | _________|___________
|DIRECTIA DE| |INSPECTIA DE STAT| | | DIRECTIA ECONOMICA, |
|CADASTRU SI| |PENTRU CADASTRU, | | | FINANCIARA, RESURSE |
|GEODEZIE | |GEODEZIE, | | | UMANE SI |
| | |CARTOGRAFIE*) | | | ADMINISTRATIV |
|___________| |_________________| | |_____________________|
| | _____________|_________
_____|_______ | _________|______ ______________|______
| | | |SERVICIUL BUGET,| |SERVICIUL RESURSE
|
| SERVICIUL | | |CONTABILITATE SI| |UMANE, DOCUMENTE
|
| CADASTRU | | |ADMINISTRATIV | |CLASIFICATE SI
ARHIVA|
|_____________| | |________________|
|_____________________|
________________________|____________________________
..........|.............................|.......................|..............
_________|______________ ____________|________ ____________|_____________
| OFICIILE JUDETENE DE | | INSTITUTUL DE | | UNITATEA DE MANAGEMENT A |
| CADASTRU, GEODEZIE SI | | CADASTRU, GEODEZIE, | | PROIECTULUI CADASTRULUI |
| CARTOGRAFIE SI AL | | FOTOGRAMMETRIE SI | | GENERAL SI PUBLICITATII |
| MUNICIPIULUI BUCURESTI | | CARTOGRAFIE | | IMOBILIARE |
|________________________| |_____________________| |__________________________|
...............................................................................
------------
*) Se organizeaza la nivel de directie.
ANEXA 2
UNITATILE
care functioneaza in subordinea Oficiului National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie
________________________________________________________________________________
Denumirea unitatii Sursa de finantare Numarul
total
de
posturi
________________________________________________________________________________
I. Institutul de Cadastru, Geodezie, Venituri proprii si subventii
Fotogrammetrie si Cartografie, de la bugetul de stat 350
inclusiv Centrul National de
Fotogrammetrie si Teledetectie
II. Oficiile judetene de cadastru, Venituri proprii si subventii
geodezie si cartografie, respectiv de la bugetul de stat 2.880
al municipiului Bucuresti
III. Unitatea de Management a
Proiectului Cadastrului General
si Publicitatii Imobiliare
(organizata in baza Ordonantei Finantare externa si de la
de urgenta a Guvernului bugetul de stat 10*)
nr. 52/1999, aprobata prin
Legea nr. 172/2001)
________________________________________________________________________________
*) Sunt incluse in numarul total de posturi al Oficiului National de
Cadastru, Geodezie si Cartografie. Sediile oficiilor judetene de cadastru,
geodezie si cartografie sunt situate in municipiile resedinta de judet.