HOTARARE Nr. 594 din 28 septembrie 1992
privind regimul importurilor si exporturilor de articole si tehnologii supuse
controlului destinatiei finale, precum si cel al controlului exporturilor
pentru neproliferarea armelor nucleare, chimice si biologice si a rachetelor
purtatoare de asemenea arme
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 279 din 9 noiembrie 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Sectiunea I
Regimul importurilor si exporturilor de articole si tehnologii supuse
controlului destinatiei finale
Art. 1
(1) Articolele si tehnologiile supuse controlului destinatiei finale sunt
cele prevazute in anexa nr. 1.
(2) Termenul de tehnologie, in sensul prezentei hotarari, inseamna
informatii specifice, altele decat cele de domeniul public, care sunt necesare
pentru dezvoltarea, producerea sau folosirea unui produs.
Informatiile pot lua forma datelor tehnice sau asistentei tehnice.
Art. 2
Importul si exportul, indiferent de regimul vamal, al articolelor si
tehnologiilor supuse controlului destinatiei finale prevazute la anexa nr. 1 se
autorizeaza numai pe baza de licenta de import tip A si, respectiv, licenta de
export tip B, prevazute in anexele nr. 2.A a si 2.B.
Art. 3
(1) Intra sub incidenta acestei reglementari si operatiunile comerciale cu
strainatatea, care se refera la cumparari sau vanzari de articole sau
tehnologii prevazute in anexa nr. 1, realizate fara atingerea fizica a
teritoriului vamal al Romaniei, precum si reexpedierile in lant, tranzitul sau
transbordarile, in cazul in care survine o modificare a destinatiei finale.
(2) Aceste operatiuni se pot realiza numai pe baza licentei de import tip A
si, respectiv, licentei de export tip B.
Art. 4
Prevederile prezentei hotarari se aplica tuturor articolelor si
tehnologiilor prevazute in anexa nr. 1, indiferent de tara de origine sau
fabricatie, incluzand si articolele si tehnologiile produse in Romania.
Art. 5
(1) Articolele si tehnologiile supuse controlului destinatiei finale
trebuie sa fie insotite de un exemplar al licentei de export emise de tara
exportatoare.
(2) Articolele si tehnologiile trebuie livrate numai importatorului, in
cantitatile si conform specificatiei cuprinse in documente, inclusiv in licenta
de export.
Orice modificare a destinatiei sau utilizarii trebuie autorizata prealabil
de catre organele care au emis documentele initiale.
Art. 6
(1) Exportatorii si importatorii articolelor si tehnologiilor supuse
controlului destinatiei finale sunt obligati sa declare daca acestea se
incadreaza in prevederile anexei nr. 1 si sa solicite licenta de import tip A
si, respectiv, licenta de export tip B.
(2) De asemenea, persoanele prevazute la art. 10 sunt obligate sa
consemneze in mod expres in declaratia vamala daca marfa respectiva se
incadreaza in prevederile prezentei hotarari.
(3) In cazul in care vamuirea la import se face la o vama din interiorul
teritoriului vamal al Romaniei, importatorul este obligat sa prezinte la vama
de destinatie articolele si tehnologiile supuse controlului, in termenul
stabilit de organul vamal de la punctul de trecere a frontierei.
(4) In cazul in care vamuirea la export se face la o vama din interiorul teritoriului
vamal al Romaniei, exportatorul este obligat sa prezinte documentele, precum si
articolele si tehnologiile la vama de frontiera, in termenul stabilit de
organul vamal din interior.
Art. 7
(1) Orice importator al unui articol sau al unei tehnologii prevazute in
anexa nr. 1 este obligat sa furnizeze exportatorului un certificat de import si
un certificat de control al livrarii.
(2) Prin eliberarea certificatului de import sau a documentului echivalent,
autoritatea emitenta accepta:
a) sa ateste ca declaratiile importatorului sunt conforme cu realitatea si
sa sesizeze organele competente, potrivit legislatiei sale, pentru a sanctiona
declaratiile false privind utilizarea finala a articolelor si tehnologiilor
asupra controlului;
b) sa supravegheze folosirea articolelor si tehnologiilor supuse
controlului, potrivit destinatiei declarate;
c) sa permita autoritatii din tara exportatorului sa efectueze verificarile
necesare in legatura cu incheierea si derularea tranzactiei;
d) sa transmita autoritatii din tara exportatorului, la cerere, un
certificat de control al livrarii;
e) sa respecte orice alte cerinte specifice transferurilor de articole si
tehnologii supuse controlului, potrivit conventiilor internationale.
(3) Certificatul de control al livrarii confirma ca articolele si
tehnologiile au sosit la destinatie, in cantitatile si conform specificatiei
cuprinse in documente, si au fost folosite in scopul declarat.
(4) Formularele certificatului de import (CI) si certificatului de control
al livrarii (CCL) sunt prevazute in anexele nr. 3.A si, respectiv, 4.A.
Art. 8
(1) O copie a certificatului de import prezentat de solicitant va fi
transmisa, pe canale diplomatice, de autoritatea emitenta autoritatii competente
din tata exportatorului.
(2) Eliberarea licentelor de tip A si B se va face numai daca exista
identitate intre certificatul de import si aceasta copie.
Art. 9
Datele si informatiile cu privire la oricare din elementele referitoare la
operatiunile prevazute la art. 2 si 3, furnizate de importatori sau exportatori
ai articolelor si tehnologiilor prevazute la anexa nr. 1, vor fi certificate de
catre cei autorizati sa angajeze raspunderea juridica a acestora, care raspund
pentru exactitatea si conformitatea cu adevarul a documentelor respective.
Art. 10
(1) Prevederile prezentei hotarari se aplica tuturor persoanelor care
desfasoara activitati prevazute in art. 2 si 3.
(2) Prin persoana se intelege orice persoana fizica sau juridica, inclusiv
institutiile guvernamentale, indiferent daca acestea sunt din Romania sau din
strainatate.
Art. 11
(1) Licentele de tip A si B se elibereaza de catre Ministerul Comertului si
Turismului, in mod individual.
(2) Cererea de eliberare a unei licente trebuie sa cuprinda in mod
obligatoriu, in afara pozitiei tarifare, numarul articolului si paragraful
corespunzator din listele prevazute in anexele la prezenta hotarare.
(3) Valabilitatea licentelor de tip A si B este de 6 luni. In cazul in care
este necesara prelungirea valabilitatii, documentele mentionate in prezenta
hotarare trebuie contrasemnate, reconfirmate.
(4) Licentele pot fi utilizate numai de persoanele inscrise la rubricile:
furnizor, expeditor, vanzator, exportator si utilizator final, destinatar,
cumparator, importator.
(5) Licentele nu pot fi cesionate nici in caz de fuziune, divizare sau alte
forme de reorganizare a persoanelor juridice.
(6) Persoanele prevazute la art. 10 sunt obligate sa declare, de indata, la
Ministerul Comertului si Turismului, orice modificari sau diferente constatate
in documente sau la predarea, preluarea articolelor si tehnologiilor
respective. In cazul in care asemenea modificari schimba conditiile in temeiul
carora respectiva licenta a fost emisa, declararea acestor modificari poate fi
considerata ca o noua cerere de licenta si, ca urmare, licenta poate fi
anulata.
Art. 12
Pentru tarile care dispun de reglementari similare celor din prezenta
hotarare se vor utiliza urmatoarele documente:
a) documentul care permite controlul destinatiei finale este certificatul
de import (CI); in vederea obtinerii unui document CI, importatorul va completa
o cerere conform anexei nr. 3.B;
b) documentul care permite controlul ulterior al destinatiei finale este
certificatul de control al livrarii (CCL); in vederea obtinerii unui document
CCL, importatorul va completa o cerere conform anexei nr. 4.B.;
c) in cazul in care tarile partenere emit documente cu continut echivalent,
vor putea fi folosite acestea.
Art. 13
(1) In relatiile cu parteneri din tarile care dispun de reglementari
similare celor din prezenta hotarare se vor respecta urmatoarele reguli:
a) la export:
- exportatorul este obligat sa solicite partenerului documentului CI sau
echivalentul acestuia, emis de autoritatile competente din tara importatoare;
acest document va fi anexat obligatoriu la cererea de licenta tip B, impreuna
cu avizul autoritatii competente;
- dupa ce a avut loc livrarea marfii, dar nu mai tarziu de 3 luni de la
acest moment, exportatorul trebuie sa obtina de la partenerul sau documentul
CCL sau orice act echivalent atestand ca marfa a ajuns la destinatie;
exportatorul este obligat sa prezinte acest document autoritatilor care au emis
licenta de tip B, in termen de 120 de zile de la data efectuarii exportului;
b) la import:
- importatorul este obligat sa furnizeze partenerului documentele CI si
CCL, precum si copia declaratiei vamale de import, la solicitarea acestuia;
- indeplinirea acestor obligatii nu exonereaza importatorul de respectarea
celorlalte prevederi legale mentionate in prezenta hotarare.
(2) In cazul in care partenerul importatorului solicita o dovada
suplimentara a efectuarii importului, in afara copiei declaratiei vamale de
import, Directia Generala a Vamilor va elibera o astfel de confirmare, atestand
ca marfa a trecut frontiera Romaniei si a intrat in teritoriul sau vamal.
Art. 14
(1) Pentru tarile care nu dispun de reglementari similare celor din prezenta
hotarare se vor utiliza urmatoarele documente si se vor respecta urmatoarele
reguli:
a) la export, eliberarea licentei tip B va fi conditionata de prezentarea
unei atestari din partea utilizatorului final, destinatarului, importatorului,
cumparatorului, prin care acestia se angajeaza sa utilizeze produsul numai in
tara lor, in scopul declarat, si sa transmita o dovada in acest sens
furnizorului, expeditorului, exportatorului, vanzatorului; aceasta atestare va
fi facuta in forma scrisa, semnata de cei imputerniciti sa angajeze raspunderea
juridica a utilizatorului final, destinatarului, importatorului,
cumparatorului, precum si de cei care sunt abilitati sa certifice exactitatea
si conformitatea cu adevarul a documentelor respective, iar din text trebuie sa
rezulte clar angajamentul asumat;
b) la import, eliberarea licentei de tip A nu este conditionata de nici un
document suplimentar, altul decat certificatul de import.
(2) Aceste reguli se aplica operatiunilor prevazute la art. 2 si 3.
Art. 15
(1) Controlul destinatiei finale a articolelor si tehnologiilor din anexa
nr. 1 comporta obligatia persoanelor care desfasoara activitatile prevazute la
art. 2 si 3 de a asigura ajungerea marfurilor la destinatie, precum si de a
furniza documentele prevazute in prezenta hotarare.
(2) Obligatia furnizarii documentelor prevazute la alin. (1) revine si
utilizatorilor finali.
Art. 16
Alaturi de numele persoanelor fizice, respectiv denumirea persoanelor
juridice, pe toate documentele prevazute in prezenta hotarare vor fi inscrise
adresa, telefonul, facsimilul si telexul acestora.
Art. 17
Pentru eliberarea licentelor de import si export de produse militare este
necesar si avizul prealabil, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 547
din 11 septembrie 1992 privind regimul importurilor si exporturilor de produse
speciale.
Sectiunea a II-a
Regimul de control al exporturilor pentru neproliferarea armelor nucleare,
chimice si biologice si a rachetelor purtatoare de asemenea arme
Art. 18
(1) Tehnologiile, materialele, substantele, echipamentele, instalatiile si
componentele acestora supuse controlului sunt cele prevazute in anexele nr.
5-8.
(2) Importul si exportul articolelor si tehnologiilor prevazute la alin. (1)
se fac potrivit dispozitiilor din sectiunea I, care se aplica in mod
corespunzator, precum si cerintelor specifice cuprinse in anexele nr. 5-8.
Art. 19
Pentru eliberarea licentelor de import si export de produse nucleare este
necesar si avizul prealabil, conform prevederilor Legii nr. 61/1974.
Sectiunea a III-a
Agentia Nationala de Control al Exporturilor
Art. 20
(1) Pentru aplicarea prevederilor prezentei hotarari se constituie Agentia
Nationala de Control al Exporturilor, denumita in continuare agentie, organ de
specialitate subordonat Guvernului, cu personalitate juridica si buget propriu,
condus de un director general si avand structura organizatorica prevazuta in
anexa nr. 9.
(2) Agentia este coordonata de un consiliu interministerial, compus din
reprezentanti ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Comertului si
Turismului, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Economiei si
Finantelor, Ministerului Industriei, Ministerului Mediului, Ministerului de
Interne, Ministerului Comunicatiilor si Ministerului Justitiei, la nivel de
secretar sau subsecretar de stat.
(3) Consiliul Interministerial examineaza si aproba cererile de import si
export privind articolele si tehnologiile prevazute in prezenta hotarare, in
conformitate cu obligatiile internationale asumate de Romania, cu interesele
economice si de securitate nationala, tinand seama si de activitatile
utilizatorilor finali, credibilitatea solicitantilor si alte considerente
relevante pentru functionarea eficienta a regimului instituit prin prezenta
hotarare.
Art. 21
In vederea exercitarii atributiilor sale, agentia isi constituie un corp de
control, format din specialistii agentiei, precum si din alti experti, la care
sa se recurga in functie de necesitati, cu suportarea de catre agentie a
cheltuielilor aferente exercitarii controlului.
Art. 22
Agentia are urmatoarele atributii:
a) verifica conformitatea si exactitatea declaratiilor persoanelor care
desfasoara operatiunile prevazute in art. 2 si 3;
b) verifica, scriptic sau la fata locului, atunci cand este necesar,
aspectele relevante pentru incheierea, derularea sau finalizarea tranzactiilor
de export ori de import, avand ca obiect articolele si tehnologiile supuse
controlului;
c) coopereaza cu autoritatile similare din statele partenere, in
conformitate cu prevederile prezentei hotarari;
d) analizeaza si avizeaza certificatul de import sau documentele
echivalente emise de autoritatile competente din tarile importatoare, in vederea
eliberarii licentelor de export tip B;
e) elibereaza certificatul de import si certificatul de control al livrarii
pentru importurile destinate teritoriului Romaniei;
f) informeaza Sistemul National de Evidenta si Control al Materialelor
Nucleare cu privire la avizele eliberate;
g) informeaza periodic Guvernul Romaniei, in cooperare cu Ministerul
Comertului si Turismului si cu Directia Generala a Vamilor, asupra
operatiunilor comerciale care se afla sub incidenta prezentei hotarari;
h) avizeaza interzicerea incheierii sau oprirea derularii operatiunilor de
la art. 2 si 3, in cazul incalcarii prevederilor prezentei hotarari;
i) initiaza, impreuna cu institutiile competente, actualizarea anexelor la
prezenta hotarare, in conformitate cu angajamentele internationale asumate de
Romania.
Art. 23
Cooperarea internationala in domeniu are, in principal, ca obiect:
a) informari reciproce si consultari in cazul cererilor de licenta pentru
articole si tehnologii supuse controlului, daca exista indicii temeinice
privind posibilitatea utilizarii acestora in alte scopuri decat cele declarate;
b) actualizarea si aplicarea uniforma a reglementarilor in materie,
inclusiv a listelor de articole si tehnologii supuse controlului;
c) sesizarea incalcarilor regimului de control, in scopul sanctionarii
acestora de catre organele competente.
Art. 24
(1) Agentia organizeaza, cu sprijinul ministerelor competente, un program
extensiv de informare a celorlalte institutii care concura la aplicarea
prezentei hotarari, precum si a agentilor economici, in legatura cu
obiectivele, principiile, normele si procedurile privind regimul importurilor
si exporturilor de articole si tehnologii supuse controlului destinatiei
finale, precum si cel al controlului exporturilor pentru neproliferarea armelor
nucleare, chimice si biologice si a rachetelor purtatoare de asemenea arme.
(2) Agentia si, dupa caz, ministerele competente acorda, la cerere,
consultanta de specialitate agentilor economici interesati in efectuarea
operatiunilor prevazute la art. 2 si 3, avand ca obiect articole si tehnologii
supuse controlului.
Sectiunea a IV-a
Sanctiuni si alte dispozitii
Art. 25
(1) Incalcarea prevederilor prezentei hotarari referitoare la operatiuni de
import sau export, precum si a celor privind sinceritatea declaratiilor, care
constituie infractiuni potrivit legii, se pedepseste conform prevederilor
Codului penal.
(2) Incalcarea prevederilor art. 6 alin. (3) si (4), art. 11 alin. (2),
(4), (5) si (6), art. 13 alin. (1) lit. a), art. 15 si 16, in masura in care
faptele nu sunt considerate, potrivit legii, infractiuni, constituie
contraventii si se sanctioneaza cu amenda egala cu de la doua la cinci ori
valoarea tranzactiei.
(3) Contraventiile se constata si amenda se aplica de salariatii agentiei
si organele vamale, anume imputerniciti de conducatorii acestor institutii.
(4) Contraventiilor prevazute in acest articol le sunt aplicabile si
prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor.
Art. 26
(1) Directia Generala a Vamilor verifica realitatea si exactitatea datelor
si informatiilor inscrise in documentele necesare pentru realizarea
operatiunilor prevazute in art. 2 si 3. De asemenea, Directia Generala a
Vamilor, dupa caz, impreuna cu celelalte institutii competente:
a) previne, identifica, cerceteaza si sanctioneaza activitatile care
contravin prezentei hotarari;
b) opreste si inspecteaza vehiculele si marfurile in tranzit; verifica terenuri,
cladiri, bunuri, depozite si preleveaza probe pentru identificare; inspecteaza
registre si corespondenta si le fotocopiaza; cere oricarui organ sau persoana
sa prezinte documentatia si informatiile privind comertul, articolele si
tehnologiile supuse controlului;
c) supravegheaza respectarea conditiilor de incarcare, transport,
descarcare, instalare si depozitare a articolelor si tehnologiilor supuse
controlului;
d) obtine cooperarea si asistenta persoanelor implicate in vanzarea,
distributia sau transportul articolelor si tehnologiilor supuse controlului, in
scopul aplicarii prezentei hotarari.
(2) Ori de cate ori este necesar, in conformitate cu tratatele, acordurile
sau alte angajamente internationale la care Romania este parte, procedura de
eliberare a licentelor si aplicare a dispozitiilor prezentei hotarari poate sa
implice, alaturi de persoanele oficiale din Romania, persoane oficiale
competente din tara exportatoare. Asemenea cooperare va include proceduri de
verificare premergatoare acordarii licentelor si ulterioare livrarii, precum si
colaborare, in plan general, in domeniul aplicarii reglementarilor relevante de
control al exporturilor.
(3) In cazul exporturilor, persoanele care actioneaza in calitate de
vanzatori sunt obligate sa inscrie dreptul lor de control, direct sau prin
intermediul agentiei, asupra destinatiei finale a marfurilor, in cadrul
contractelor incheiate.
Art. 27
(1) Pentru operatiunile de export sau de import prevazute la art. 2 si 3,
in curs de derulare la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, avand ca
obiect articole si tehnologii supuse controlului, se va solicita, in termen de
maximum 30 de zile de la data intrarii sale in vigoare, licenta sau, dupa caz,
reconfirmarea licentei, in conformitate cu dispozitiile prezentei hotarari.
(2) Daca solicitarea nu se face in acest termen, licenta emisa anterior
este anulata de drept, iar operatiunile aflate in derulare sunt suspendate pana
la obtinerea altei licente.
(3) Daca in termen de 45 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei
hotarari nu se obtine licenta sau, dupa caz, reconfirmarea licentei,
operatiunile aflate in derulare sunt suspendate pana la obtinerea licentei.
Art. 28
(1) Anexele nr. 1-9*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
(2) Prezenta hotarare intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) Orice dispozitie contrara se abroga.
*) Anexele nr. 1-9 sunt publicate in brosura, care se pune la dispozitia
celor interesati de catre Ministerul Comertului si Turismului.
PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN
Contrasemneaza:
Ministrul afacerilor externe,
Adrian Nastase
Ministrul comertului
si turismului,
Constantin Fota
Ministrul apararii nationale,
general-locotenent Niculae Spiroiu
Ministrul economiei
si finantelor,
George Danielescu
Ministrul industriei,
Dan Constantinescu
Ministrul mediului,
Marcian Bleahu
Ministru de interne,
Victor Babiuc
Ministrul comunicatiilor,
Andrei Chirica
Ministrul justitiei,
Mircea Ionescu Quintus