HOTARARE Nr.
60 din 20 mai 2010
pentru aprobarea normei
„Garantii EximBank în numele si în contul statului" (NI-GAR-10-1/0)
ACT EMIS DE:
COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI,GARANTII SI ASIGURARI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 363 din 2 iunie 2010
In baza Hotărârii Guvernului nr. 534/2007 privind
înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de
funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţări,
Garanţii şi Asigurări şi reglementarea operaţiunilor
de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de
Export-lmport a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului,
cu modificările şi completările ulterioare,
luând în analiză propunerea de aprobare a normei
„Garanţii EximBank în numele şi în contul statului"
(NI-GAR-10-1/0) şi ţinând seama de:
• Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi
funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.,
republicată;
• Nota de aprobare nr. 199 din 23 martie 2010,
întocmită de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.;
• discuţiile şi propunerile formulate în
şedinţa din data de 20 mai 2010 de către membrii Comitetului
Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări,
Comitetul Interministerial de Finanţări,
Garanţii şi Asigurări, întrunit în
plenul şedinţei din data de 20 mai 2010, hotărăşte:
Articol unic. - Se aprobă norma „Garanţii
EximBank în numele şi în contul statului" (NI-GAR-10-1/0),
prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Preşedintele Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări,
Bogdan Drăgoi
ANEXĂ
NORMA
„Garanţii EximBank în numele şi în contul
statului" (NI-GAR-10-I/0)
Prezenta normă a fost elaborată în
conformitate cu Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea
Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată,
şi cu Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea,
atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale
Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi
Asigurări şi reglementarea operaţiunilor de finanţare,
garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României
EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului, cu modificările
şi completările ulterioare.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă instituie o schemă
de garantare în baza căreia Banca de Export-Import a României EXIMBANK -
S.A. garantează, în numele şi în contul statului, creditele ce
urmează a fi obţinute de persoane juridice de drept privat şi
public, după caz.
Art. 2. - (1) Sursa de realizare a acestor
operaţiuni este, potrivit art. 10 lit. a) din Legea nr. 96/2000 privind
organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României
EXIMBANK - S.A., republicată, „Fondul pentru garanţii de export,
pentru garantarea creditelor pentru bunuri şi servicii destinate
exportului, a creditelor cumpărător şi a investiţiilor
româneşti în străinătate, precum şi a activităţilor
de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes
public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de
cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare
şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor
mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale",
denumit în continuare Fondul.
(2) Fondul va putea fi angajat în limita maximă de
expunere stabilită de Comitetul Interministerial de Finanţări,
Garanţii şi Asigurări, denumit în continuare C.I.F.G.A.
Art. 3. - Prezenta schemă de garantare este elaborată
cu respectarea prevederilor Comunicării Comisiei Europene privind ajutorul
de stat sub forma garanţiilor, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. 155 din 20 iunie 2008, seria C, şi respectă
condiţiile care exclud existenţa ajutorului de stat, respectiv:
a) solicitantul nu se află în dificultate
financiară în conformitate cu prevederile Liniilor directoare privind
ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate1;
b) gradul de acoperire oferit de garanţie poate fi
determinat în mod corespunzător în momentul acordării acesteia,
respectiv garanţia se referă la operaţiuni de
finanţare/garantare specifice, are o sumă maximă
determinată şi o durată limitată;
c) garanţia nu acoperă mai mult de 80% din
valoarea creditului;
d) valoarea garanţiei se reduce pro-rata pe
măsura îndeplinirii obligaţiilor solicitantului faţă de
beneficiarul garanţiei;
e) condiţiile de acordare a garanţiilor în
cadrul schemei se bazează pe evaluarea riscurilor generate de
operaţiune, astfel încât comisioanele plătite de solicitant
asigură autofinanţarea schemei; din acest punct de vedere, schema de
garantare va fi analizată cel puţin o dată pe an;
1 Publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244 din 1 octombrie 2004.
f) comisioanele plătite de solicitant
acoperă atât riscurile normale ce rezultă din acordarea
garanţiilor, costurile administrative ale schemei, cât şi
finanţarea anuală a capitalului;
g) în cadrul schemei sunt stabiliţi termenii
şi condiţiile de acordare a garanţiilor.
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 4. - In sensul prezentei norme, următorii
termeni se definesc după cum urmează:
a) beneficiarul garanţiei -
împrumutătorul (banca) menţionat în convenţia de
împărţire a riscului care acordă solicitantului creditul;
b) contract - contractul încheiat între
beneficiarul garanţiei şi solicitant, în baza căruia
beneficiarul garanţiei acordă solicitantului un credit;
c) convenţia de garantare - contractul
încheiat cu solicitantul în baza căruia se emite scrisoarea de
garanţie, în care sunt menţionate drepturile şi obligaţiile
părţilor, condiţiile de garantare specifice etc;
d) convenţia de împărţire a riscului -
contractul încheiat cu beneficiarul garanţiei, în care sunt
menţionate drepturile şi obligaţiile părţilor, prevederi
referitoare la suportarea proporţional a pierderilor survenite ca urmare a
producerii riscului de credit etc;
e) credit - finanţarea acordată
(principal) sau scrisoarea de garanţie bancară emisă;
f) domenii prioritare - investiţii
româneşti în străinătate, dezvoltarea infrastructurii,
dezvoltarea utilităţilor de interes public, dezvoltarea
regională, susţinerea activităţii de cercetare-dezvoltare,
protecţia mediului înconjurător, ocuparea şi formarea
personalului;
g) garant- Banca de Export-lmport a României
EXIMBANK - S.A., denumită în continuare EximBank;
h) garanţie - angajamentul asumat de
EximBank, în numele şi în contul statului, materializat într-o scrisoare
de garanţie;
i) procent garantat - partea din credit care
este acoperită de garanţie, exprimată în valoare
procentuală. Procentul garantat poate fi de maximum 80% din valoarea
creditului;
j) riscul de credit - neplata parţială
sau integrală a creditului de către solicitant;
k) valoarea garanţiei - valoarea
menţionată în scrisoarea de garanţie, al cărei nivel poate
fi de maximum 80% din valoarea creditului. Dobânzile, comisioanele şi
spezele bancare aferente contractului, precum şi costurile aferente
emiterii garanţiei nu sunt incluse în valoarea garanţiei;
l) valoarea de executare a garanţiei -
valoarea rezultată din aplicarea procentului garantat la soldul
creditului, suma ce urmează a fi plătită beneficiarului
garanţiei de către EximBank în cazul producerii riscului de credit;
m) valoarea netă a sumelor recuperate -
sumele recuperate prin executarea silită, din care se deduc dobânzi,
comisioane, majorări de întârziere şi cheltuieli ocazionate de
recuperarea creanţei.
CAPITOLUL III
Descrierea garanţiei
Art. 5. - (1) Scrisoarea de garanţie emisă de
EximBank, în numele şi în contul statului, are următoarele
caracteristici principale:
a) este irevocabilă şi
necondiţionată;
b) este directă şi expresă;
c) este plătibilă la prima cerere
scrisă a beneficiarului garanţiei.
(2) Garanţiile emise de EximBank în numele
şi în contul statului sunt prezentate în anexa care face parte
integrantă din prezenta normă.
(3) Garanţia se acordă pentru:
a) operaţiune individuală;
b) plafon de facilităţi.
Art. 6. - Garanţia se acordă numai în
completarea garanţiilor reale/personale constituite de solicitant.
Art. 7. - Perioada de valabilitate a garanţiei se
stabileşte în corelaţie cu condiţiile de acordare a creditului
şi poate fi de maximum durata creditului plus o perioadă de până
la 30 de zile calendaristice.
Art. 8. - Garanţia se acordă în moneda
creditului/plafonului.
Art. 9. - Valoarea garanţiei se reduce pro-rata pe
măsura îndeplinirii obligaţiilor solicitantului faţă de
beneficiarul garanţiei.
CAPITOLUL IV
Criterii de eligibilitate
Art. 10. - Pentru acordarea garanţiei,
solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele
criterii de eligibilitate, la data înregistrării cererii de garantare,
însoţită de documentaţia completă, în registrul unic de
garanţii în numele şi în contul statului:
a) nu se află în dificultate financiară în
conformitate cu prevederile Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru
salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate2;
b) nu figurează cu sume restante în baza de date a
Centralei Riscurilor Bancare (C.R.B.)3.
Pentru solicitările depuse la EximBank până
la data de 31 decembrie 2010, în cazul în care la data depunerii cererii de
garantare criteriul nu este îndeplinit, se poate accepta îndeplinirea acestuia
până cel târziu la data intrării în vigoare a scrisorii de
garanţie. In această situaţie, solicitantul va prezenta o
declaraţie pe propria răspundere referitoare la achitarea
restanţelor din C.R.B., iar aprobarea va conţine condiţii
specifice privind intrarea în vigoare a scrisorii de garanţie;
c) nu figurează cu incidente majore cu cecuri
şi bilete la ordin în ultimele 12 luni în baza de date a Centralei
Incidentelor de Plăţi*;
d) nu înregistrează datorii restante către
bugetul general consolidat al statului al căror mod de plată nu a
fost reglementat (convenţii de eşalonare, amânare, compensare etc).
Pentru solicitările depuse la EximBank până
la data de 31 decembrie 2010, în cazul în care la data depunerii cererii de
garantare criteriul nu este îndeplinit, se poate accepta îndeplinirea acestuia
până cel târziu la data intrării în vigoare a scrisorii de
garanţie. In această situaţie, solicitantul va prezenta o
declaraţie pe propria răspundere referitoare la achitarea datoriilor
la buget, iar aprobarea va conţine condiţii specifice privind
intrarea în vigoare a scrisorii de garanţie;
2 Publicate în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244 din 1 octombrie 2004.
3 In cazul în care
din verificarea C.R.B. rezultă existenţa unui credit restant, iar
solicitantul garanţiei prezintă documente din care să
reiasă că a achitat restanţa, criteriul se consideră
îndeplinit.
4 In cazul în care
solicitantul figurează cu incidente de plată accidentale, care nu
denotă un comportament financiar defectuos, se poate accepta la garantare,
cu justificarea corespunzătoare.
e) nu s-a instituit procedura judiciară a
insolvenţei, conform legislaţiei în vigoare;
f) prezintă beneficiarului garanţiei
garanţii colaterale pentru cel puţin 20% din valoarea creditului;
g) nu se află în litigiu, în calitate de pârât,
cu Ministerul Finanţelor Publice, inclusiv Agenţia Naţională
de Administrare Fiscală, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului şi cu EximBank.
CAPITOLUL V
Documentaţia, analiza şi aprobarea
Art. 11. - Solicitantul depune la EximBank cererea de
garantare, completată împreună cu beneficiarul garanţiei,
însoţită de documentele necesare analizei solicitării.
Art. 12. - (1) EximBank analizează solicitarea de
garantare, potrivit reglementărilor proprii, pe următoarele
coordonate:
a) situaţia economico-financiară a
solicitantului;
b) prevederile contractului de credit/proiectului
contractului de credit/ofertei de creditare/scrisorii de garanţie
bancară, după caz;
c) descrierea proiectului (studiului de fezabilitate,
planului de afaceri etc.) care constituie obiect al garanţiei solicitate,
după caz;
d) riscurile asociate;
e) alte elemente relevante pentru acordarea
garanţiei.
(2) EximBank are dreptul să solicite
informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în
cererea de garantare şi în documentaţia furnizată nu sunt
suficiente pentru evaluarea riscurilor sau pentru stabilirea condiţiilor
specifice ale operaţiunii de garantare.
Art. 13. -In funcţie de caracteristicile
fiecărei solicitări de garantare şi în urma analizei riscurilor
asociate tranzacţiei, EximBank stabileşte condiţiile de acordare
a garanţiei referitoare la obiect, valoare, procent garantat,
perioadă de valabilitate, comisioane, alte condiţii specifice de
garantare.
Art. 14. - La cererea solicitantului, pe baza analizei
situaţiei economico-financiare a acestuia, EximBank poate emite o
scrisoare de intenţie.
Art. 15. - Acordarea garanţiei se realizează
pe baza aprobării C.I.F.G.A.
Art. 16. - EximBank monitorizează garanţiile
emise, prin acţiuni şi operaţiuni specifice, pe întreaga
perioadă de valabilitate a acestora.
CAPITOLUL VI
Executarea garanţiei
Art. 17. - Beneficiarul garanţiei este
îndreptăţit la executarea garanţiei numai dacă s-a produs
riscul de credit. Cererea de executare trebuie transmisă EximBank în
cadrul perioadei de valabilitate a garanţiei.
Art. 18. - Beneficiarul garanţiei are dreptul la
plata valorii de executare a garanţiei, în termenii şi
condiţiile prevăzute în convenţia de împărţire a
riscului şi în scrisoarea de garanţie.
Art. 19. - (1) După executarea garanţiei,
EximBank va lua toate măsurile necesare pentru recuperarea sumelor
plătite din fondurile statului, atât împotriva solicitantului, cât şi
împotriva oricărei alte persoane asupra căreia solicitantul şi-a
transferat obligaţiile.
(2) Recuperarea prin executare silită se
efectuează prin corpul executorilor fiscali al EximBank.
Art. 20. - (1) Beneficiarul garanţiei şi
EximBank vor suporta proporţional, corespunzător procentului de risc
asumat de fiecare parte, pierderile survenite ca urmare a producerii riscului
de credit, iar valoarea netă a sumelor recuperate prin executare
silită va fi distribuită în acelaşi mod între EximBank şi
beneficiarul garanţiei.
(2) Prin convenţia de împărţire a
riscului, beneficiarul garanţiei îşi asumă obligaţia de a
constitui garanţiile la credit şi în favoarea EximBank în calitate de
cocreditor, cu rang egal, proporţional cu procentul de garantare.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 21. -In scopul aplicării prezentei norme,
EximBank emite proceduri, care se supun aprobării C.I.F.G.A.
Art. 22. - La data intrării în vigoare a prezentei
norme se abrogă:
- Hotărârea Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări nr. 378/2008 pentru
aprobarea Normei privind emiterea, în numele şi în contul statului, a
garanţiei pentru întreprinderi mici şi mijlocii (NI-GAR-05-III/0),
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 18
decembrie 2008;
- Hotărârea Comitetului Interministerial de
Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior nr. 15.355/2006 pentru
aprobarea Normelor privind operaţiunile de emitere a garanţiilor de
export de către EXIMBANK în numele şi contul statului (exporturi de
mărfuri generale) - cod ISO: NI-GAR-03-III/0, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 833 din 10 octombrie 2006, cu modificările
ulterioare;
- Hotărârea Comitetului Interministerial de
Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior nr. 15.356/2006 pentru
aprobarea Normelor privind operaţiunile de emitere a garanţiilor de
export de către EXIMBANK în numele şi contul statului, în scopul stimulării
realizării de obiective complexe şi a producţiei cu ciclu lung
de fabricaţie, destinate exportului (cod ISO: NI-GAR-02-IV/0),
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 833 din 10
octombrie 2006, cu modificările ulterioare;
- Hotărârea Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări nr. 377/2008 pentru
aprobarea Normei privind emiterea, în numele şi în contul statului, a
garanţiei pentru creditele de export (NI-CST-08-IV/0), publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 18 decembrie 2008;
- Hotărârea Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări nr. 365/2008 pentru
aprobarea Normei privind derularea activităţii de emitere în numele
şi în contul statului a garanţiei pentru companii (cod ISO:
NI-GAR-08-I/0), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
787 din 25 noiembrie 2008;
- Hotărârea Comitetului Interministerial de
Finanţări, Garanţii şi Asigurări nr. 191/2009 pentru
aprobarea Normei privind derularea activităţii de emitere, în numele
şi în contul statului, a garanţiei pentru proiecte în domenii
prioritare (NI-GAR-06-II/0), publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 868 din 14 decembrie 2009.
ANEXĂ la
normă
GARANŢII
emise de EximBank în numele şi în contul
statului
1. Garanţia pentru IMM
Garanţia se acordă pentru garantarea
creditelor sau scrisorilor de garanţie bancară acordate/emise de
către bănci IMM-urilor, în scopul susţinerii
activităţii investiţionale şi curente.
Sunt excluse de la garantare:
a) activitatea curentă de comerţ;
b) exportul de mărfuri cuprinse în lista
mărfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de
susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank,
stabilită periodic5 prin hotărâre a Guvernului şi
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile
legii;
c) producţia, comerţul şi serviciile în
domeniul armamentului;
d) activităţile de natura jocurilor de noroc;
e) producţia şi comerţul produselor din
alcool şi tutun;
f) tranzacţiile imobiliare
(construirea/achiziţionarea de bunuri imobile în scopul
vânzării/închirierii);
g) achiziţia de mijloace de transport cu
capacitate până la 8 persoane.
2. Garanţia pentru credite de export
Garanţia se acordă pentru garantarea
creditelor de export pe termen scurt sau mediu acordate de bănci, pentru
finanţarea producţiei şi serviciilor destinate exportului,
precum şi a operaţiunilor legate de efectuarea exportului, inclusiv
pentru finanţarea TVA-ului de recuperat, aferent exporturilor efectuate.
Sunt excluse de la garantare:
a) producţia, comerţul şi serviciile în
domeniul armamentului;
b) producţia şi comerţul produselor din
alcool şi tutun;
c) exportul de mărfuri cuprinse în lista de
mărfuri de export care nu beneficiază de instrumente de susţinere
a comerţului exterior derulate de EximBank, stabilită periodic6
prin hotărâre a Guvernului şi publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I;
d) exportul realizat către filiale ale
societăţii-mamă exportatoare sau operatori economici
asociaţi. Prin excepţie, garanţia se poate acorda în cazul în
care exportul se face către un cumpărător extern din afara
grupului, prin intermediul filialei sau al operatorilor economici
asociaţi;
e) activităţile dăunătoare mediului
înconjurător.
3. Garanţia de export
Garanţia se acordă pentru garantarea
scrisorilor de garanţie bancară emise de către bănci pentru
exporturi de:
a) obiective complexe şi produse cu ciclu lung de
fabricaţie. Garanţia se acordă la cererea contractantului
general sau a exportatorului de produse cu ciclu lung de fabricaţie, pe o
perioadă stabilită în conformitate cu termenii şi
condiţiile contractului/contractelor extern/externe;
b) mărfuri generale (bunuri şi servicii).
Conţinutul naţional al obiectului contractului de export trebuie
să reprezinte cel puţin 50% din valoarea acestuia. In acest sens,
dosarul solicitării va cuprinde şi declaraţia pe propria
răspundere a solicitantului privind conţinutul naţional al
mărfurilor exportate. Exporturile se pot realiza de către
producător fie direct, fie prin comisionar.
Prin exporturi complexe se înţelege
exportul de echipamente, instalaţii sau părţi de
instalaţii, separat ori împreună cu tehnologii, licenţe,
know-how, asistenţă tehnică, proiectare,
construcţii-montaj, lucrări de punere în funcţiune şi
recepţie, precum şi piesele de schimb şi materialele aferente.
De asemenea, sunt considerate exporturi complexe lucrările
geologice de proiectare-explorare, lucrările de exploatare pentru zăcăminte
minerale, construcţiile de reţele electrice, executarea de foraje de
sonde, construcţiile de schele, de instalaţii şi conducte de
transport, de depozitare şi de distribuire a produselor petroliere şi
a gazelor naturale, precum şi realizarea de nave complete, de obiective în
domeniile transporturilor, agriculturii, îmbunătăţirilor
funciare, amenajărilor de mediu, hidrotehnice, silvice, organizarea
exploatărilor forestiere, centrale energetice şi termice, staţii
electrice, staţii de tratare a apei, staţii de epurare, linii
tehnologice flexibile şi automate de prelucrare, constituirea de
ansambluri de locuinţe şi obiective social-culturale, reţele de
apă-canalizare, construirea de drumuri şi poduri, amenajări portuare
şi produse de tehnică militară şi altele asemenea.
Termenii contractant general, subcontractanţi
interni şi produse cu ciclu lung de fabricaţie au
semnificaţiile prevăzute la art. 13 din Legea nr. 96/2000 privind
organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României
EXIMBANK - S.A., republicată.
Exporturile produselor cu ciclu lung de fabricaţie
se pot realiza pe bază de contracte externe încheiate de către un
contractant general sau de către producător, direct ori prin
comisionar.
Produsele cu ciclu lung de fabricaţie trebuie
să îndeplinească condiţiile referitoare la valoarea contractului
extern şi perioada de fabricaţie stabilite prin hotărâre a
Guvernului.
Exporturile complexe se realizează pe bază de
contracte externe de către un contractant general, operator economic român
sau străin, care poate colabora, pe bază de contracte comerciale, cu
subcontractanţii, operatori economici români sau străini.
Subcontractanţii interni participanţi la
realizarea de exporturi complexe sunt proiectantul general, antreprenorul
general, producătorii, precum şi prestatorii de servicii
angajaţi în realizarea acestora.
Contractantul general are următoarele
obligaţii principale:
- desfăşoară activităţi de
prospectare pe piaţa externă pentru realizarea de exporturi complexe
şi produse cu ciclu lung de fabricaţie destinate exportului;
- întocmeşte ofertele tehnico-comerciale;
- asigură transmiterea ofertelor către
partenerii externi interesaţi sau, după caz, participă la
licitaţiile organizate în străinătate pentru aceste exporturi;
- negociază şi încheie contracte externe;
- încheie contracte comerciale cu
subcontractanţii, în vederea realizării exporturilor complexe
şi/sau a produselor cu ciclu lung de fabricaţie destinate exportului;
- urmăreşte şi asigură derularea
contractelor externe şi interne în termenii şi în condiţiile
stipulate de acestea.
Proiectantul general are următoarele
obligaţii principale:
- încheie contracte cu contractantul general;
- elaborează documentaţia solicitată de
contractantul general;
- asigură culegerea de date, elaborarea
proiectelor şi susţinerea acestora fată de beneficiarul extern;
5 Lista în vigoare
la data aprobării prezentei norme este stabilită prin Hotărârea
Guvernului nr. 2.298/2004 privind stabilirea perioadei de fabricaţie a
produselor cu ciclu lung de fabricaţie şi a valorii contractelor de
export aferente acestora, precum şi a listei mărfurilor de export
care nu pot beneficia de instrumente de susţinere a comerţului
exterior derulate prin Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.279 din 30
decembrie 2004.
6 Lista în vigoare
la data aprobării prezentei norme este stabilită prin Hotărârea
Guvernului nr. 2.298/2004.
- asigură asistenţa tehnică de
specialitate la solicitarea contractantului general.
Antreprenorul general are următoarele
obligaţii principale:
- încheie contracte cu contractantul general şi
cu subantreprenorii de specialitate;
- asigură organizarea de şantier şi
dotarea acestuia cu utilajele necesare;
- asigură executarea lucrărilor de
construcţii-montaj şi rezolvă eventualele reclamaţii ale
beneficiarilor externi.
Producătorii au următoarele obligaţii
principale:
- elaborează şi transmit oferte
tehnico-comerciale interne ale contractantului general şi proiectantului,
la cererea acestora;
- încheie contracte cu contractantul general;
- asigură derularea, în termenele şi în
condiţiile convenite, a contractului intern;
- asigură asistenţa tehnică de
specialitate, service-ul şi rezolvarea reclamaţiilor beneficiarului
extern privind furnitura livrată;
- asigură calitatea producţiei, în toate
fazele acesteia, precum şi nivelul tehnic al furniturii livrate la
parametrii proiectaţi.
Sunt excluse de la garantare:
a) exportul de mărfuri cuprinse în lista
mărfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de
susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank,
stabilită periodic7 prin hotărâre a Guvernului şi
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile
legii;
b) exportul de armament;
c) activităţile dăunătoare
mediului;
d) exportul produselor din alcool şi tutun. Tipuri
de garanţii:
- garanţia de participare la licitaţii
internaţionale;
- garanţia de restituire a avansului;
- garanţia de bună execuţie;
- garanţia pentru import temporar;
- alte tipuri de garanţii de export, stabilite
prin contractele externe.
4. Garanţia pentru proiecte în domenii
prioritare Garanţia se acordă pentru garantarea creditelor
(altele decât cele sub forma liniei de credit revolving pentru activitate
curentă) sau a scrisorilor de garanţie bancară acordate/emise de
către bănci persoanelor juridice de drept privat şi public8,
în scopul susţinerii realizării unor proiecte în domenii prioritare
pentru dezvoltarea sustenabilă a economiei româneşti.
Garanţia se poate acorda pentru proiecte în
următoarele domenii prioritare:
- investiţii româneşti în
străinătate;
- dezvoltarea infrastructurii;
- dezvoltarea utilităţilor de interes public;
- dezvoltarea regională;
- susţinerea activităţii de
cercetare-dezvoltare;
- protecţia mediului înconjurător;
- ocuparea şi formarea personalului.
Sunt excluse de la garantare credite sau scrisori de
garanţie bancară pentru:
- activitatea curentă de comerţ;
- activităţile legate de organizarea şi
funcţionarea reţelei de distribuţie pentru exportul de produse
româneşti;
- exportul de mărfuri cuprinse în lista
mărfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de
susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank,
stabilită periodic9 prin hotărâre a Guvernului şi
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile
legii;
- producţia, comerţul şi serviciile în
domeniul armamentului;
- activităţile de natura jocurilor de noroc;
- producţia şi comerţul produselor din
alcool şi tutun;
- tranzacţiile imobiliare
(cumpărarea/construirea de imobile în scopul vânzării/închirierii);
- activităţile dăunătoare mediului.
Tipuri de garanţii:
- garanţia pentru internaţionalizare
(investiţii româneşti în străinătate) - destinată
firmelor cu capital românesc de minimum 51%, care doresc să îşi
extindă activitatea în străinătate şi obiectul
investiţiei este înfiinţarea de filiale în străinătate,
extinderea/dezvoltarea filialelor existente sau a societăţilor
asociate (prin proiecte de investiţii şi modernizare),
achiziţionarea de acţiuni/părţi sociale ale unei companii
străine (după realizarea investiţiei, solicitantul
garanţiei trebuie să deţină cel puţin 20% din
drepturile de vot în cadrul companiei); investiţiile în
străinătate trebuie să aibă impact semnificativ asupra dezvoltării
activităţii societăţii-mamă din România;
- garanţia pentru protecţia mediului -
destinată garantării finanţării de proiecte în domeniul
protecţiei mediului;
- garanţia pentru infrastructură -
destinată garantării finanţării de proiecte în domeniul
infrastructurii;
- garanţia pentru cercetare-dezvoltare -
destinată garantării finanţării de proiecte în domeniul
cercetării-dezvoltării;
- garanţia pentru dezvoltarea
utilităţilor de interes public - destinată garantării
finanţării de proiecte în domeniul utilităţilor de interes
public;
- garanţia pentru ocuparea şi formarea
personalului - destinată garantării finanţării de proiecte
în domeniul activităţilor de ocupare şi formare a personalului;
- garanţia pentru dezvoltarea regională -
destinată garantării finanţării de proiecte în domeniul
dezvoltării regionale, atestate de agenţiile de dezvoltare regionale
unde se implementează proiectele respective sau cofinanţate din
fonduri naţionale ori europene, având ca obiectiv dezvoltarea
regională.
5. Garanţia pentru companii
Garanţia se acordă pentru garantarea
creditelor (altele decât cele sub forma creditelor de investiţii) sau a
scrisorilor de garanţie bancară acordate de către bănci
persoanelor juridice de drept privat de tipul întreprinderilor mari, în scopul
susţinerii activităţii curente.
Prin activitate curentă se înţelege
operaţiunile legate de ciclul de exploatare al întreprinderii şi nu
include plata datoriilor către bugetul general consolidat, către
creditori financiari sau asociaţi/acţionari.
Garanţia poate fi solicitată de companii care
desfăşoară activităţi de producţie sau de
prestări servicii.
Sunt excluse de la garantare:
a) activitatea curentă de comerţ;
b) exportul de mărfuri cuprinse în lista
mărfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de
susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank,
stabilită periodic10 prin hotărâre a Guvernului şi
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile
legii;
c) producţia, comerţul şi serviciile în
domeniul armamentului;
d) activităţile de natura jocurilor de noroc;
e) producţia şi comerţul produselor din
alcool şi tutun;
f) tranzacţiile imobiliare
(construirea/achiziţionarea de bunuri imobile în scopul
vânzării/închirierii).
7 Lista în vigoare
la data aprobării prezentei norme este stabilită prin Hotărârea
Guvernului nr. 2.298/2004.
8 Unităţi
administrativ-teritoriale, autorităţi ale administraţiei publice
locale şi regionale, instituţii publice, alte instituţii şi
organisme de interes local, regional ori naţional, aflate în
coordonarea/subordonarea administraţiei publice locale sau centrale.
9 Lista în vigoare
la data aprobării prezentei norme este stabilită prin Hotărârea
Guvernului nr. 2.298/2004.
10 Lista în vigoare
la data aprobării prezentei norme este stabilită prin Hotărârea
Guvernului nr. 2.298/2004.