HOTARARE Nr.
620 din 11 iunie 2008
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare al Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului - ICIM Bucuresti
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 456 din 18 iunie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 19 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind
cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere art. 2 din
Hotărârea Guvernului nr. 637/2003 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de
organizare şi funcţionare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia
Mediului - ICIM Bucureşti, persoană juridică română, cu sediul în municipiul
Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, sectorul 6, care funcţionează în
coordonarea Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile, prevăzut în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Structura organizatorică a Institutului
Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului - ICIM Bucureşti se aprobă prin ordin al
conducătorului ministerului coordonator la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
Art. 3. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă art. 3, 5, 10 şi anexele nr. 1 şi 2 din Hotărârea Guvernului
nr. 337/1999 privind înfiinţarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare
pentru Protecţia Mediului - ICIM Bucureşti, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 218 din 18 mai 1999, cu modificările ulterioare.
Art. 4. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Institutului Naţional
de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului - ICIM Bucureşti
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Institutul
Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului - ICIM Bucureşti,
denumit în continuare institut naţional, cu sediul în municipiul
Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, sectorul 6, este persoană juridică
română, în coordonarea Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile, denumit
în continuare minister coordonator.
(2) Institutul naţional funcţionează pe bază de
gestiune economică şi autonomie financiară, calculează amortismente şi conduce
evidenţa contabilă în regim economic şi îşi desfăşoară activitatea în
conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică
şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu prevederile prezentului regulament.
Art. 2. - (1) Institutul naţional este înfiinţat în
scopul desfăşurării activităţii de cercetare ştiinţifică si dezvoltare tehnologică în domeniul protecţiei
mediului, gospodăririi apelor şi dezvoltării durabile.
(2) Institutul naţional
contribuie la fundamentarea ştiinţifică a strategiilor privind protecţia
mediului, managementul calităţii apelor şi dezvoltarea durabilă.
(3) Institutul naţional asigură realizarea cu
prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice stabilite prin programele
naţionale de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică.
CAPITOLUL II
Obiect de activitate
Art. 3. - (1) Obiectul de activitate al institutului
naţional cuprinde în principal:
1. Activităţi de cercetare-dezvoltare în domeniul
protecţiei mediului:
1.1. în cadrul Planului naţional pentru
cercetare-dezvoltare şi inovare:
1.1.1. cercetare avansată privitoare la dezvoltarea
durabilă şi protecţia mediului înconjurător - apă, aer, biodiversitate (cod
CAEN 7219);
1.1.2. cercetare fundamentală
pentru soluţionarea problemelor complexe din domeniul mediului şi al
gospodăririi apelor (cod CAEN 7219);
1.1.3. cercetare aplicativă privind retehnologizarea,
elaborarea de studii şi cercetări fundamentale şi aplicative în vederea
retehnologizarii şi modernizării entităţilor economice pentru asigurarea
calităţii factorilor de mediu (cod CAEN 7219, 7490);
1.1.4. dezvoltare tehnologică în domeniul proiectelor
de reconstrucţie ecologică, fundamentarea ştiinţifică a proiectelor de
reconstrucţie ecologică (cod CAEN 7490);
1.1.5. cercetare aplicativă cu caracter precompetitiv
în domeniul evaluării şi reducerii impactului antropic (cod CAEN 7490);
1.1.6. realizarea de modele experimentale, standuri şi
staţii-pilot, precum şi tehnologii şi instalaţii pentru cercetări aplicative
viitoare în diverse domenii de activitate legate de protecţia mediului (cod
CAEN 7219);
1.1.7. studii privind schimbările globale, în special
cele climatice, şi impactul acestora asupra mediului înconjurător (cod CAEN
7219);
1.1.8. fundamentarea
ştiinţifică necesară elaborării de strategii, studii de diagnoză şi prognoză,
planuri de management în domeniul mediului (cod CAEN 7021, 7010, 8411).
1.2. Alte activităţi de cercetare ştiinţifică şi
dezvoltare tehnologică:
1.2.1. studii de impact,
bilanţuri de mediu şi evaluări de risc, documentaţii necesare obţinerii actelor
de reglementare (cod CAEN 7490);
1.2.2. dezvoltarea Sistemului informaţional geografic
(GIS) şi al utilizării tehnicilor de teledetecţie (cod CAEN 7490);
1.2.3. fundamentarea
ştiinţifică necesară elaborării strategiilor de conservare a biodiversităţii şi
de valorificare durabilă a resurselor naturale (cod CAEN 7490);
1.2.4. contribuţie la elaborarea programelor şi
strategiilor de gospodărire a apelor (cod CAEN 7490);
1.2.5. elaborare de programe şi studii de dezvoltare
pentru asigurarea cantitativă şi calitativă a resurselor de apă, apărarea
împotriva acţiunii distructive a apelor, precum şi valorificarea potenţialului
apelor în raport cu cerinţele dezvoltării durabile a societăţii şi în acord cu
strategia şi politicile de mediu (cod CAEN 7219,7490);
1.2.6. activitatea de cercetare-dezvoltare se
desfăşoară pe programe şi subprograme de cercetare, tematica fiind structurată
pe următoarele direcţii principale:
1.2.6.1. cercetări privitoare
la starea şi evoluţia calităţii mediului:
1.2.6.1.1. cercetări privind monitorizarea calităţii
factorilor de mediu (apă, aer, sol, radioactivitate şi altele asemenea) (cod
CAEN 7219, 7490,7120);
1.2.6.1.2. evaluarea impactului
activităţilor antropice asupra calităţii factorilor de mediu (cod CAEN 7219);
1.2.6.1.2.1. poluarea atmosferei (efectul de seră,
acidifierea atmosferei, distrugerea stratului de ozon, şi altele asemenea) (cod
CAEN 7219);
1.2.6.1.2.2. poluarea surselor de apă (cod CAEN 7219);
1.2.6.1.2.3. acumularea poluanţilor persistenţi în
ecosisteme (cod CAEN 7219);
1.2.6.1.2.4. zgomotul şi vibraţiile (cod CAEN 7219);
1.2.6.2. modelarea matematică şi fizică a fenomenelor
de transport, de transfer şi de transformare a substanţelor care au loc în mediu, în vederea aprecierii şi
predicţiei evoluţiei calităţii componentelor de mediu (cod CAEN 7219);
1.2.6.3. modelarea fizică a proceselor antropice şi
naturale (cod CAEN 7219);
1.2.6.4. elaborarea, îmbunătăţirea şi adoptarea de
tehnici, metode şi standarde pentru determinarea poluanţilor şi noxelor care
afectează calitatea componentelor mediului (cod CAEN 7219);
1.2.6.4.1. dezvoltarea cunoştinţelor şi metodelor
pentru monitorizarea integrată a componentelor mediului (cod CAEN 7219,7490);
1.2.6.4.2. elaborarea şi actualizarea Catalogului cu
indicatorii stării de calitate a componentelor mediului (cod CAEN 7219, 7490);
1.2.6.4.3. fundamentarea ştiinţifică a proiectării
reţelelor de monitorizare şi a parametrilor tehnici ai acestora, în vederea
obţinerii de informaţii relevante privind indicatorii stării de calitate a
componentelor mediului (cod CAEN 7219);
1.2.6.5. elaborarea de tehnologii pentru combaterea
poluării componentelor de mediu (cod CAEN 7490);
1.2.6.6. realizarea de
metodologii, echipamente, instalaţii, instrumente şi aparatură pentru
investigarea componentelor de mediu (cod CAEN 7490);
1.2.6.7. studii pentru evaluarea riscului de mediu,
predicţia, prevenirea şi reducerea efectelor acestuia, privind în principal:
1.2.6.7.1. înlăturarea efectelor asupra mediului în
cazul producerii unor accidente industriale, dezastre naturale etc. (cod CAEN
7490);
1.2.6.7.2. optimizarea fluxurilor informaţionale pentru
uşurarea luării deciziilor, în cazul producerii unor evenimente deosebite (cod CAEN 7490);
1.2.6.7.3. prevenirea poluării accidentale (cod CAEN
7490);
1.2.6.8. evaluarea stării de siguranţă a lucrărilor
hidrotehnice şi a altor tipuri de lucrări (cod CAEN 7219, 7490, 7120);
1.2.6.9. metode de analiză a impactului asupra mediului
pe durata ciclului de viaţă a produselor (cod CAEN 7120);
1.2.6.10. metode, tehnologii şi tehnici de remediere,
reabilitare şi reconstrucţie ecologică (cod CAEN 7490);
1.2.6.11. metode şi tehnologii de reciclare,
reutilizare şi eliminare a deşeurilor (cod CAEN 7490);
1.2.6.12. opţiuni social-economice pentru dezvoltare
durabilă, respectiv:
1.2.6.12.1. managementul durabil al mediului (cod CAEN
6910,7410);
1.2.6.12.2. fundamentarea ştiinţifică a actelor
legislative şi a normativelor care reglementează protecţia mediului (cod CAEN
6910,7410);
1.2.6.12.3. economia mediului (cod CAEN 7410);
1.2.7. elaborarea de programe şi studii de dezvoltare
pentru asigurarea cantitativă şi calitativă a resurselor de apă, apărarea
împotriva acţiunii distructive a apelor, precum şi valorificarea potenţialului
apelor în raport cu cerinţele dezvoltării durabile a societăţii şi în acord cu
strategia şi politicile din domeniul apelor (cod CAEN 7219, 7490);
1.2.8. organizarea de sesiuni, simpozioane, congrese şi alte manifestări ştiinţifice cu caracter intern, naţional şi
internaţional în domeniul său de activitate (cod CAEN 7219, 7490);
1.2.9. participarea la sesiuni, simpozioane, congrese
şi la alte manifestări ştiinţifice în domeniul propriu de activitate (cod CAEN 7219);
1.3. pentru realizarea planurilor sectoriale şi a programelor
nucleu:
1.3.1. fundamentarea ştiinţifică a proiectelor de acte
normative care reglementează protecţia mediului (cod CAEN 6910,7410);
1.3.2. elaborarea de documente necesare obţinerii avizelor şi autorizaţiilor de gospodărire a apelor (cod
CAEN 7120);
1.3.3. cercetări şi studii specifice pentru
implementarea convenţiilor internaţionale, pe probleme de mediu, la care
România este parte (cod CAEN 7219, 6910, 7410);
1.4. în cadrul programelor
internaţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare:
1.4.1. elaborarea de standarde şi norme (cod CAEN 7490,
7120);
1.4.2. studii-suport pentru implementarea în România a
directivelor-cadru ale Comunităţii Europene în domeniul protecţiei mediului (cod CAEN 6910, 7410).
2. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare,
desfăşurate în domeniul propriu de activitate, cu aprobarea ministerului
coordonator şi, după caz, cu autorizarea instituţiilor abilitate, constând în:
2.1. participarea la elaborarea strategiei domeniului;
2.2. formare şi specializare profesională prin:
2.2.1. colaborarea împreună cu autoritatea centrală
de protecţie a mediului la organizarea de seminarii naţionale şi internaţionale
sub patronajul ministerului coordonator (cod CAEN
7219);
2.2.2. activitatea de formare continuă şi de specializare
profesională în domeniul protecţiei mediului, gospodăririi apelor şi
dezvoltării durabile (cod CAEN 8559);
2.2.3. organizarea de cursuri intensive de specializare
şi de cursuri de instruire în domeniul de activitate al institutului naţional
pentru personalul propriu (personal sau detaşat), precum şi pentru orice alţi
participanţi din ţară şi din străinătate (cod CAEN 8559);
2.2.4. cooperarea şi organizarea de cursuri
multidisciplinare cu caracter postuniversitar cu unităţi de învăţământ
acreditate în acest scop (cod CAEN 8559);
2.2.5. organizarea de activităţi de doctorat, în
condiţiile legii (cod CAEN 8559).
2.3. Consultanţă şi asistenţă tehnică pentru:
2.3.1. furnizare de servicii
ştiinţifice şi tehnologice în domeniul protecţiei mediului (cod CAEN 7490);
2.3.2. activităţi de utilitate publică (cod CAEN 7220,
7490, 7120);
2.3.3. expertizare şi contraexpertizare (cod CAEN
7120);
2.3.4. proiectare tehnologică şi proiectare de produse speciale (cod CAEN 7490);
2.3.5. testare de produse, tehnologii, echipamente şi
instalaţii în vederea omologării (cod CAEN 7219, 7490);
2.3.6. proiectare tehnologică în domeniul calităţii
apelor, aerului, radioactivităţii, al staţiilor de tratare a apei, de
alimentare, al staţiilor de epurare a apelor uzate, al staţiilor de tratare a
deşeurilor, al amenajărilor hidrotehnice, precum şi proiectare tehnologică în
domeniul hidroedilitar şi al facilităţilor pentru deşeuri (cod CAEN 7490);
2.3.7. colaborarea cu operatori
economici pentru realizarea automonitorizării surselor de poluare (emisii,
imisii) (cod CAEN 7490);
2.3.8. colaborări cu institute şi cu alte persoane
juridice pentru desfăşurarea în comun a unor cercetări în domeniul său de
activitate (cod CAEN 7219);
2.3.9. derularea proiectelor şi programelor
internaţionale pentru protecţia mediului şi gospodărirea apelor (cod CAEN
7219,7490);
2.3.10. procesul de acreditare a laboratoarelor din
cadrul agenţiilor teritoriale de protecţie a mediului şi a autorităţilor de
gospodărire a apelor, în condiţiile legii (cod CAEN 7490, 7210);
2.3.11. activităţile de intercalibrare şi validare a
datelor (cod CAEN 7210);'
2.3.12. elaborarea de specificaţii şi criterii tehnice
în vederea achiziţionării de către autorităţile de protecţia mediului de
aparatură, echipamente şi instalaţii specifice pentru activităţile de
monitorizare a stării mediului (cod CAEN 7020);
2.3.13. activitatea comisiilor de licitaţie şi de
recepţie tehnică, organizate pentru achiziţionarea de aparatură, echipamente şi
instalaţii pentru monitorizarea stării mediului (cod CAEN 7021);
2.3.14. activitatea comisiilor de omologare de
tehnologii, echipamente şi aparatură din domeniu (cod CAEN 7490);
2.3.15. procesul de armonizare a legislaţiei naţionale
în domeniul protecţiei mediului şi al gospodăririi apelor cu cea a Uniunii
Europene (cod CAEN 6910, 7410, 7490);
2.3.16. aplicarea prevederilor convenţiilor
internaţionale în domeniul mediului şi al gospodăririi apelor (cod CAEN 7410);
2.3.17. gestionarea şi
dezvoltarea inventarelor surselor şi emisiilor de poluanţi (cod CAEN 7490).
2.4. Editarea şi tipărirea publicaţiilor de
specialitate:
2.4.1. Revista „Mediul înconjurător" (cod CAEN
5814);
2.4.2. studii, rapoarte, sinteze şi alte publicaţii în
domeniul protecţiei mediului (cod CAEN 5811, 5812, 5819);
2.4.3. alte elemente ce decurg din programele de
armonizare/implementare a legislaţiei de profil şi de îndeplinire a
obligaţiilor ce decurg din convenţii internaţionale (cod CAEN 7219,7490);
2.4.4. participare în cadrul programelor
internaţionale de cercetare-dezvoltare şi inovare;
2.4.5. cercetări multidisciplinare în cadrul
programelor internaţionale ale Comunităţii Europene (cod CAEN 7219, 7490); '
2.4.6. colaborări cu organisme internaţionale
implicate în activităţi legate de conservarea şi protecţia mediului (cod CAEN
7490). '
2.5. Prestări de servicii:
2.5.1. asigurarea acţiunilor operaţionale în domeniu:
2.5.1.1. cercetări privind agregarea şi prelucrarea de
date din sistemul de monitoring integrat al mediului, transmitere a informaţiilor
necesare privind starea mediului în România (cod CAEN 6203);
2.5.1.2. studii privind modernizarea şi exploatarea
componentelor sistemului informaţional de mediu referitoare la starea
factorilor de mediu, gestiunea deşeurilor şi siguranţa chimică (cod CAEN 6203);
2.5.1.3. acordarea de asistenţă tehnică şi ştiinţifică
la solicitarea ministerului coordonator (cod CAEN 7490);
2.5.1.4. analize, evaluări şi expertize pentru
elaborarea de studii privind radioactivitatea mediului
(cod CAEN 7210);
2.5.1.5. analize, evaluări şi expertize privind
efectele investiţiilor pentru protecţia mediului (cod CAEN 7490, 7210).
2.5.1.6. Institutul este laborator naţional de
referinţă pentru domeniul „APE" şi are următoarele atribuţii operaţionale:
2.5.1.6.1. laborator naţional de referinţă în cadrul
Reţelei internaţionale din bazinul hidrografic Dunărea şi centru naţional
informatic al acestei reţele;
2.5.1.6.2. unitate de expertiză în cadrul Centrului
Internaţional pentru Poluări Accidentale din România;
2.5.2. la solicitarea ministerului coordonator,
elaborează şi propune spre aprobare acestuia norme şi metodologii a căror
aplicare urmăreşte creşterea capacităţii agenţiilor de protecţie a mediului
pentru:
2.5.2.1. organizarea,
realizarea şi perfecţionarea monitorizării integrate a mediului (cod CAEN 7021,
7219, 7220, 7490, 7120):
2.5.2.2. eficientizarea acţiunilor de autorizare şi
control referitoare la calitatea componentelor mediului (cod CAEN 7219);
2.5.2.3. implementarea
procedurilor necesare în vederea acreditării laboratoarelor şi aplicarea
practică a sistemului de calitate a datelor (cod CAEN 6910);
2.5.2.4. asigurarea specialiştilor necesari pentru
realizarea programului de instruire, îndrumare tehnică şi metodologică
organizat de autoritatea centrală pentru personalul din agenţiile de protecţie
a mediului şi în cadrul laboratoarelor din direcţiile de ape ale Administraţiei
Naţionale „Apele Române" (cod CAEN 8559).
2.6. Participare la realizarea transferului tehnologic:
2.6.1. activităţi de transfer tehnologic al
rezultatelor cercetării din domeniul protecţiei mediului şi al gospodăririi
apelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare (cod CAEN 7430);
2.6.2. participarea la programe internaţionale pentru
protecţia mediului şi gospodărirea apelor (cod CAEN 7219, 7490);
2.6.3. valorificarea rezultatelor cercetărilor din
domeniul protecţiei mediului şi gospodăririi apelor, în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
2.7. Activităţi de producţie în vederea susţinerii
cercetării şi dezvoltării tehnologice în domeniu, prin unicate şi serii mici de
produse, microproductie (pentru valorificarea cercetărilor experimentale
elaborate), precum şi expoziţii de profil (cod CAEN 7430).
2.8. Activităţi de comerţ interior şi activităţi de
import-export aferente obiectului său de activitate (cod CAEN 7219).
(2) In cadrul obiectului său de activitate, institutul
naţional poate colabora şi la realizarea unor activităţi de
cercetare-dezvoltare privind domeniile strategice şi de apărare naţională sau
poate desfăşura şi alte activităţi conexe, cu aprobarea ministerului
coordonator şi cu avizul Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică.
CAPITOLUL III
Patrimoniul
Art. 4. - (1) Patrimoniul actualizat al institutului naţional, stabilit pe baza situaţiilor financiare la data de 30
iunie 2007, este de 60.870.008 lei, din care imobilizări corporale şi
necorporale 58.319.087 lei şi active circulante 2.550.921 lei.
(2) Institutul naţional administrează, cu diligenta
unui bun proprietar, bunurile proprietate publică şi privată a statului, precum
şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii sau realizate din venituri
proprii. Bunurile proprietate publică şi privată a statului administrate de
institutul naţional, precum şi bunurile proprii dobândite în condiţiile legii
sau realizate din venituri proprii, după caz, se înregistrează distinct în
patrimoniul acestuia.
(3) Institutul naţional poate realiza servicii sau
activităţi de microproductie prin asociere în participatiune, în scopul
stimulării valorificării rezultatelor cercetării, cu aprobarea ministerului coordonator şi a
Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică.
(4) Rezultatele cercetărilor
obţinute în baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice aparţin
institutului naţional, în calitate de persoană juridică executantă, şi
ordonatorului principal de credite, în egală măsură, dacă prin contract nu s-a
prevăzut altfel. Administrarea şi înregistrarea în evidenţa contabilă a
institutului naţional, precum şi înstrăinarea, închirierea sau concesionarea şi
casarea rezultatelor cercetărilor obţinute în baza derulării unui contract
finanţat din fonduri publice se fac potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările
şi completările ulterioare.
(5) In exercitarea drepturilor sale, institutul
naţional posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz,
dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului de
activitate.
(6) Patrimoniul institutului naţional poate fi
modificat conform prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL IV
Structura organizatorică şi funcţională
Art. 5. - (1) Institutul
naţional are în structură compartimente, secţii, laboratoare, precum şi alte
structuri organizatorice necesare pentru realizarea obiectului său de
activitate.
(2) Pentru realizarea obiectului său de activitate,
institutul naţional are în cadrul structurii sale organizatorice staţia
experimentală, fără personalitate juridică, situată în comuna Glina, satul Bobeşti,
Şos. Libertăţii nr. 154, judeţul Ilfov.
(3) Structura organizatorică a institutului naţional se
aprobă prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltării durabile.
(4) In funcţie de specificul activităţii, prin decizie
a directorului general, cu aprobarea consiliului de administraţie, se pot
organiza colective specializate sau interdisciplinare proprii ori în colaborare
cu alte unităţi din ţară sau din străinătate.
CAPITOLUL V
Organele de conducere
Art. 6. - Conducerea institutului naţional este asigurată
de:
a) consiliul de administraţie;
b) comitetul de direcţie;
c) directorul general.
Art. 7. - Orientarea şi coordonarea activităţii de
cercetare-dezvoltare din institutul naţional sunt asigurate de consiliul
ştiinţific.
Art. 8. - Conducătorii secţiilor şi compartimentelor
din structura institutului naţional răspund în faţa consiliului de
administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor,
responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia.
SECŢIUNEA 1
Consiliul de administraţie
Art. 9. - (1) Consiliul de administraţie este format
din 9 membri, cetăţeni români, numiţi prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului, cu avizul Autorităţii Naţionale
pentru Cercetare Ştiinţifică, la propunerea conducerii autorităţii de la care
aceştia provin, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit de două ori.
(2) Din consiliul de
administraţie fac parte în mod obligatoriu:
a) directorul general al institutului naţional, care
este preşedintele consiliului de administraţie;
b) preşedintele consiliului ştiinţific al institutului
naţional;
c) un reprezentant al Autorităţii
Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică;
d) un reprezentant al Ministerului Economiei şi
Finanţelor;
e) un reprezentant al Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse;
f) 2 reprezentanţi ai ministerului coordonator.
(3) Ceilalţi membrii ai consiliului de administraţie
sunt specialişti în domeniu, propuşi de ministerul coordonator.
(4) Revocarea membrilor consiliului de administraţie se
face de acelaşi organ care a făcut numirea, în caz de abateri sau de
nerespectare a îndatoririlor ce le revin.
Art. 10. - (1) Membrii consiliului de administraţie îşi
păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau la unitatea de la care
provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile care derivă din această
calitate.
(2) Pentru activitatea desfăşurată în calitate de
membri ai consiliului de administraţie, aceştia beneficiază de o indemnizaţie
lunară stabilită de consiliul de administraţie, dar nu mai mult de 20% din
salariul de bază al directorului general al institutului naţional.
(3) Persoanele numite ca
membri ai consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de două
consilii de administraţie ale institutelor naţionale şi nu pot participa în
aceeaşi calitate la alte unităţi cu care institutul naţional are relaţii
contractuale sau interese concurente.
(4) Sunt incompatibili cu calitatea de membru al
consiliului de administraţie cei care, personal, soţul/soţia ori rudele până la
gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi la alte
unităţi cu acelaşi profil sau cu care institutul naţional se află în relaţii
comerciale directe. In acest sens, membrii consiliului de administraţie vor
completa o declaraţie pe propria răspundere.
Art. 11. - (1) Consiliul de administraţie are
următoarele atribuţii:
a) aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific,
strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului naţional, de
introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în
concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu de activitate;
b) propune modificarea
structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional, înfiinţarea,
desfiinţarea şi comasarea secţiilor şi a compartimentelor din structura
acestuia;
c) analizează şi avizează proiectul bugetului de
venituri şi cheltuieli, care se depune la ministerul coordonator în vederea
aprobării, conform reglementărilor legale;
d) analizează şi avizează situaţiile financiare anuale,
pe care le supune spre aprobare ministerului coordonator, şi aprobă raportul de
gestiune asupra activităţii desfăşurate de institutul naţional în anul
precedent;
e) analizează realizarea criteriilor de performanţă
şi raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institutul naţional
şi aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru a
bugetului de venituri şi cheltuieli;
f) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre
aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi
realizate de institutul naţional;
g) propune spre aprobare majorarea sau diminuarea
patrimoniului, precum şi concesionarea sau închirierea
unor bunuri din patrimoniul institutului naţional, în condiţiile legii;
h) aprobă valorificarea bunurilor proprii dobândite, cu
respectarea prevederilor legale;
i) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art.
31 şi stabileşte modul de rambursare a acestora;
j) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută;
k) aprobă mandatul pentru negocierea contractului
colectiv de muncă;
l) aprobă criteriile şi
comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din institutul
naţional.
(2) Consiliul de administraţie execută orice alte
atribuţii stabilite potrivit prevederilor legale.
Art. 12. - Consiliul de administraţie îşi desfăşoară
activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, avizat
de ministerul coordonator. Acesta hotărăşte în problemele privind activitatea
institutului naţional, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în
competenţa altor organe.
Art. 13. - (1) Consiliul de administraţie se întruneşte
de regulă o dată pe lună sau ori de câte ori interesele institutului naţional o
cer, la convocarea preşedintelui sau la solicitarea unei treimi din numărul
membrilor consiliului de administraţie.
(2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt
conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către
vicepreşedintele ales de către membrii acestuia.
Art. 14. - (1) Consiliul de administraţie îşi
desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin 6 membri. Dacă nu este
îndeplinită această condiţie, şedinţa consiliului de administraţie poate fi
reprogramată într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi.
(2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu
majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de 5 membri.
Art. 15. - La şedinţele consiliului de administraţie
participă, în calitate de invitat permanent, câte un reprezentant al
sindicatelor reprezentative din institutul naţional.
Art. 16. - Pentru luarea unor decizii vizând probleme
complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză
consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate. Remunerarea
acestora se face conform legii.
Art. 17. - (1) Membrii consiliului de administraţie
sunt răspunzători, în condiţiile legii, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le
revin şi răspund solidar pentru gestionarea patrimoniului institutului naţional.
(2) Membrii consiliului de administraţie care s-au
abţinut ori s-au împotrivit luării unei decizii ce s-a dovedit păgubitoare
pentru institutul naţional nu răspund dacă au consemnat expres punctul lor de
vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi dacă au
anunţat în scris despre aceasta ministerul coordonator.
(3) Membrii consiliului de administraţie care nu
respectă prevederile art. 10 alin. (3) şi (4) răspund, potrivit legii, pentru
daunele cauzate institutului naţional ca urmare a acestui fapt.
Art. 18. -In primul trimestru al fiecărui an, consiliul
de administraţie prezintă ministerului coordonator un raport asupra activităţii
desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul
în curs.
Art. 19. - (1) Secretariatul consiliului de
administraţie este asigurat de institutul naţional.
(2) Atribuţiile secretarului sunt prevăzute în
regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului de administraţie.
SECŢIUNEA a 2-a
Comitetul de direcţie
Art. 20. - (1) Conducerea operativă a institutului
naţional este asigurată de un comitet de direcţie, compus din directorul
general şi conducătorii principalelor compartimente din structura
organizatorică a institutului naţional.
(2) La şedinţele comitetului de direcţie participă, în
calitate de invitat permanent, câte un reprezentant al sindicatelor
reprezentative din institutul naţional.
Art. 21. - (1) Comitetul de direcţie exercită atribuţii
şi are răspunderi în limita competenţelor propuse de directorul general şi aprobate
de consiliul de administraţie.
(2) Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile necesare
pentru realizarea obiectivelor rezultate din:
a) strategia programelor de dezvoltare a institutului naţional;
b) programul anual de cercetare-dezvoltare;
c) bugetul de venituri şi cheltuieli;
d) programul de investiţii;
e) sistemul de asigurare a calităţii;
f) alte obligaţii;
Art. 22. - Comitetul de direcţie se întruneşte de
regulă decadal şi ori de câte ori interesele institutului naţional o impun.
SECŢIUNEA a 3-a
Directorul general
Art. 23. - (1) Activitatea curentă a institutului
naţional este condusă de directorul general, numit pentru o perioadă de 4 ani,
pe baza rezultatelor concursului de selecţie organizat conform metodologiei
elaborate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare. La expirarea
acestui termen, în funcţie de performanţele realizate, numirea directorului
general poate fi prelungită pentru o perioadă de cel mult
4 ani.
(2) Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului
general se fac prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltării durabile.
Art. 24. - Directorul general are, în principal,
următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele
institutului naţional în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi
operatori economici, precum şi cu persoanele fizice din ţară şi din
străinătate;
b) stabileşte atribuţiile, competenţele şi relaţiile
la nivelul compartimentelor şi secţiilor institutului naţional, precum şi
relaţiile acestora cu terţii, cu avizul consiliului de administraţie;
c) propune consiliului de administraţie modificarea
structurii organizatorice şi funcţionale a institutului naţional;
d) numeşte directorii şi conducătorii compartimentelor
şi secţiilor din structura organizatorică a institutului naţional, în urma
concursului organizat pe baza criteriilor propuse de comitetul de direcţie, şi
îi revocă, după caz, cu avizul consiliului de administraţie;
e) angajează şi concediază personalul institutului
naţional, conform prevederilor legale şi ale contractului colectiv de muncă;
f) asigură negocierea contractului colectiv de muncă
la nivelul institutului naţional şi a salariilor personalului acestuia, prin
comitetul de direcţie; aprobă salariile rezultate din negocierea directă;
g) răspunde de administrarea întregului patrimoniu,
cu respectarea prevederilor legale;
h) adoptă măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor
de comerţ interior şi de import-export, prin
compartimentele proprii de specialitate;
i) analizează lunar stadiul valorificării rezultatelor
cercetării, inclusiv activitatea compartimentului de marketing;
j) are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator
de credite pentru sumele alocate institutului naţional de la bugetul de stat;
k) poate delega, în condiţiile legii, o parte din
atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului naţional;
l) exercită orice alte
atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie.
SECŢIUNEA a 4-a
Consiliul ştiinţific
Art. 25. - (1) Consiliul ştiinţific este format din 15
membri, reprezentând secţiile din cadrul institutului naţional care desfăşoară
activităţi de cercetare-dezvoltare.
(2) Consiliul ştiinţific este alcătuit din cercetători
ştiinţifici gradele I şi II, cu realizări deosebite în domeniu,
salariaţi ai institutului naţional, aleşi pe 4 ani prin vot secret de către
cadrele cu studii superioare din institutul naţional.
(3) Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept,
directorul general şi directorul ştiinţific ai institutului naţional.
(4) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte
şi de un vicepreşedinte, aleşi prin vot secret de către membrii consiliului
ştiinţific.
(5) Consiliul ştiinţific se organizează şi
funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu, aprobat de consiliul de
administraţie .
Art. 26. -Atribuţiile principale ale consiliului
ştiinţific sunt următoarele:
a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a
activităţii de cercetare-dezvoltare a domeniului şi la elaborarea planurilor
proprii de cercetare-dezvoltare;
b) analizează, avizează şi urmăreşte realizarea
programelor de cercetare ştiinţifică;
c) propune spre aprobare consiliului de administraţie
programul anual de cercetare-dezvoltare şi inovare al institutului naţional;
d) avizează hotărârile consiliului de administraţie
care implică politica de cercetare a institutului naţional şi a ramurii;
e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională
şi încadrarea personalului de cercetare în grade
profesionale;
f) organizează şi coordonează desfăşurarea
manifestărilor cu caracter ştiinţific;
g) avizează acţiunile de cooperare, interne şi
internaţionale, cu scop ştiinţific;
h) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de
perfecţionare în ţară şi în străinătate.
CAPITOLUL VI
Bugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia
acestuia. Relaţii
financiare
Art. 27. - (1) Institutul naţional întocmeşte anual
bugetul de venituri şi cheltuieli, precum şi situaţiile financiare, conform
normelor metodologice elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor.
(2) Situaţiile financiare anuale se aprobă de către
ministerul coordonator, în condiţiile legii.
Art. 28. - (1) Veniturile şi cheltuielile institutului
naţional se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte pe
baza indicatorilor de performanţă stabiliţi de ministerul coordonator şi se
aprobă prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltării durabile, cu avizul
Ministerului Economiei şi Finanţelor şi al Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii
de Şanse.
Art. 29. - Institutul naţional determină anual volumul
de venituri de realizat şi de cheltuieli totale de efectuat, corelat cu
contractele încheiate pentru activitatea programată.
Art. 30. - (1) Salariile individuale ale personalului
se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor legale şi prevederilor
contractului colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii
salariilor, prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli,
stabilit potrivit legii.
(2) Salariul de bază al directorului general se
stabileşte prin ordin al ministrului mediului şi dezvoltării durabile, potrivit
reglementărilor legale în vigoare.
Art. 31. - (1) Pentru acoperirea cheltuielilor curente,
în situaţia în care, în cursul unui an, resursele
financiare ale institutului naţional nu sunt suficiente, acesta poate contracta
credite bancare în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în
anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se efectuează cu aprobarea ministerului coordonator,
pe baza avizului prealabil al Ministerului Economiei şi Finanţelor.
Art. 32. - (1) Institutul naţional hotărăşte cu privire
la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului său de
activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii, credite bancare şi din
surse bugetare, prin ministerul coordonator, potrivit legii.
(2) Ministerul coordonator va cuprinde în bugetul său
de venituri si cheltuieli fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, achiziţionării de aparatură, echipamente
şi instalaţii pentru institut.
(3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi
(2) se adjudecă potrivit legii.
Art. 33. - (1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale
institutului naţional se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu
sediul în România şi prin unităţi de trezorerie.
(2) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de
încasări şi plăţi în lei şi în valută, prin casieria proprie, cu respectarea
nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutare
stabilite prin actele normative în vigoare.
(3) Institutul naţional poate efectua operaţiuni de
comerţ exterior aferente obiectului său de activitate, potrivit legii.
Operaţiunile de încasări şi plăţi cu străinătatea se vor efectua prin conturi
bancare deschise la unităţile bancare specializate cu sediul în România .
Art. 34. - Institutul naţional organizează controlul
financiar preventiv propriu şi auditul financiar, potrivit legii.
CAPITOLUL VII
Reglementarea litigiilor
Art. 35. - Litigiile institutului naţional cu persoane
fizice sau persoane juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre
rezolvare instanţelor judecătoreşti române de drept comun.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 36. - Statutul de institut naţional se reînnoieşte
periodic prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani sau
la modificarea obiectului de activitate al institutului naţional.