HOTARARE
Nr. 63 din 22 februarie 1994 * Republicata
de aprobare a Regulamentului privind organizarea licitatiilor pentru
achizitiile publice de bunuri si de servicii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 149 din 11 iulie 1997
REGULAMENTUL
privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile publice de bunuri si de
servicii
*) Republicat in temeiul art. III din Hotararea Guvernului nr. 163 din 5
mai 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 83 din 7
mai 1997, dandu-se articolelor o noua numerotare.
Regulamentul privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile publice de
bunuri si de servicii a fost aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 63/1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 24 martie
1994, si a mai fost republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
278 din 30 septembrie 1994, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173
din 4 august 1995 si in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 15 din 23
ianuarie 1996.
Dupa ultima republicare, regulamentul a mai fost modificat prin Hotararea
Guvernului nr. 224 din 4 aprilie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 71 din 9 aprilie 1996, prin Hotararea Guvernului nr. 446 din 7
iunie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 din
19 iunie 1996 si prin Hotararea Guvernului nr. 1.362 din 27 noiembrie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 324 din 4 decembrie
1996.
1. Dispozitii generale
Art. 1.1
Prevederile prezentului regulament se aplica pentru organizarea
licitatiilor in vederea achizitiilor publice de bunuri si de servicii,
finantate integral sau partial din bugetul de stat, din bugetele locale, din
fondurile special constituite prin lege in afara acestor bugete, din mijloace
extrabugetare si din credite externe garantate sau contractate direct de catre
stat.
In sensul prezentului regulament, prin bunuri se intelege produsele,
echipamentele si orice alte obiecte fizice, de orice fel si cu orice fel de
descriere, inclusiv bunurile imobile, iar prin servicii se intelege serviciile
legate de aceste bunuri, cat si reparatiile sau orice alte servicii, cu
exceptia reparatiilor capitale si a demolarilor la constructii si instalatii,
pentru care se aplica prevederile legale privind achizitiile de investitii.
Art. 1.2
Prezentul regulament nu se aplica in cazul:
a) achizitiilor publice de bunuri si de servicii care implica apararea
tarii, ordinea publica si siguranta nationala, de natura armamentului, tehnicii
de lupta, mijloacelor si instalatiilor speciale, precum si celor care, datorita
caracteristicilor specifice, nu pot fi folosite in mod curent in alte sectoare
de activitate.
De asemenea, vor fi excluse de la prevederile prezentului regulament
achizitiile de piese, accesorii, ansambluri, subansambluri, agregate sau
instalatii care constituie parti componente ale bunurilor prevazute la
alineatul precedent sau care sunt folosite exclusiv la repararea ori la
exploatarea acestora, ambalajele destinate exclusiv conservarii bunurilor de
mai sus, precum si serviciile legate de furnizarea sau de repararea acestora.
Procedurile de achizitie a bunurilor si serviciilor de natura celor
prevazute la alin. 1 si 2 se aproba, in mod distinct, de catre Guvern*);
b) achizitiilor publice de bunuri destinate pastrarii indelungate in
rezervele materiale nationale, care se vor face in conformitate cu prevederile
art. 6 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele materiale nationale si cu
prevederile Hotararii Guvernului nr. 372/1992 privind modul de achizitionare si
valorificare a produselor din rezervele materiale nationale, precum si a altor
achizitii de bunuri si de servicii care fac obiectul unor excluderi in baza
unor reglementari legale ulterioare.
---------------
*) Procedurile de achizitie a bunurilor si serviciilor de natura celor
prevazute la art. 1.2. lit. a) au fost aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
689/1996, care, potrivit art. 107 alin. (4) din Constitutia Romaniei, a fost
comunicata numai institutiilor interesate.
2. Organizarea procedurilor de licitatii
Art. 2.1
Pentru organizarea licitatiilor privind achizitiile publice de bunuri si de
servicii, astfel cum au fost definite la art. 1.1., functia de indrumare
metodologica unitara revine Ministerului Finantelor, care va elabora norme si
reglementari privind continutul documentelor licitatiilor, continutul ofertelor,
organizarea si desfasurarea licitatiilor.
Art. 2.2
In executarea functiei de indrumare metodologica unitara, Ministerul
Finantelor are urmatoarele atributii:
a) controleaza respectarea regulilor de organizare si desfasurare a
licitatiilor stabilite prin prezentul regulament;
b) constata contraventiile si aplica sanctiunile - stabilite la art. 18,
respectiv art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993*) - persoanei juridice
achizitoare sau persoanelor vinovate;
c) avizeaza deciziile luate de persoana juridica achizitoare ca raspuns la
contestatiile ofertantilor;
d) desemneaza pe reprezentantii sai in comisiile de licitatie;
e) organizeaza evidenta activitatilor de licitatii pentru achizitiile
publice de bunuri si de servicii;
f) indruma activitatea de informare privind pregatirea si organizarea
licitatiilor, obiectul acestora, organizatorii, termenele, precum si alte
informatii referitoare la licitatii.
-------------
*) Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 a fost republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 281 din 4 decembrie 1995.
Art. 2.3
Pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii de licitatie, persoana
juridica achizitoare numeste, prin decizie, pentru fiecare achizitie publica de
bunuri sau de servicii, o comisie de licitatie.
La licitatiile organizate de regiile autonome pentru achizitiile de bunuri
de natura activelor corporale, finantate integral sau partial din bugetul de
stat, din bugetele locale, din fondurile special constituite prin lege in afara
acestor bugete si din credite externe garantate sau contractate direct de stat,
comisiile de licitatie se numesc prin ordin al ministrului de resort sau, dupa
caz, prin decizie a autoritatii administratiei publice locale.
Art. 2.4
Comisia de licitatie verifica respectarea conditiilor referitoare la
publicitatea licitatiei, prevazute in prezentul regulament, raspunde de
activitatea de deschidere, examinare, clarificare, evaluare si acceptare a
ofertelor, precum si de respectarea procedurii de desfasurare a licitatiei.
Art. 2.5
Comisia de licitatie este compusa din minimum 5 membri si va cuprinde:
- presedintele comisiei, care este, de regula, un specialist al persoanei
juridice achizitoare;
- reprezentantul desemnat al Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale, in
cazul achizitiilor publice de bunuri pentru stocul de mobilizare de la agentii
economici;
- reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, in cazul achizitiilor publice de bunuri imobile;
- reprezentantul ministerului de resort sau, dupa caz, al administratiei
publice locale, in cazul licitatiilor organizate de regiile autonome pentru
bunurile de natura activelor corporale finantate din sursele prevazute la art.
2.3. alin. 2;
- alti reprezentanti, ca membri in comisia de licitatie, care vor fi
specialisti cu experienta profesionala in domeniul achizitiei publice
respective si cu probitate morala.
Art. 2.6
Onorariile participantilor in comisiile de licitatie, atat pentru achizitii
de bunuri si de servicii, cat si pentru investitii, care nu sunt angajati
permanenti ai persoanei juridice achizitoare, se suporta de catre persoana
juridica achizitoare si se platesc dupa ce hotararea de acceptare a ramas
definitiva.
Nu beneficiaza de onorarii pentru activitatea desfasurata in comisiile de
licitatie, in timpul programului normal de lucru, reprezentantul Ministerului
Finantelor, al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, al
ministerului de resort si, dupa caz, al administratiei publice locale. De
asemenea, nu se acorda onorarii pentru repetarea unor licitatii.
Cuantumul onorariilor si, dupa caz, al celorlalte drepturi se stabileste de
persoana juridica achizitoare in conditiile art. 20 din Legea nr. 40/1991,
republicata.
Art. 2.7
Organizatorul licitatiei este persoana juridica achizitoare care raspunde
de pregatirea si desfasurarea licitatiei.
Art. 2.8
Achizitionarea de bunuri si de servicii prin organizarea de licitatii
publice este obligatorie pentru bunurile si, respectiv, serviciile de acelasi
fel, a caror valoare totala pentru satisfacerea necesitatilor persoanei
juridice achizitoare pe un intreg an bugetar este de peste 150 milioane lei.
Pentru achizitionarea de bunuri si de servicii a caror valoare este
inferioara limitei specificate la alineatul precedent, se poate folosi
procedura selectiei de oferte de pret.
Nu este admisa achizitionarea la preturi sau tarife superioare celor
stabilite de Oficiul Concurentei, pentru bunurile si serviciile din anexa la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/1997, sau celor dispuse de alte
autoritati de reglementare imputernicite, pentru bunuri si servicii stabilite
prin hotarare a Guvernului in temeiul art. 4 alin. (2) sau alin. (3) din Legea
concurentei nr. 21/1996. Nu este admisa nici achizitionarea de bunuri sau de
servicii ale caror caracteristici, respectiv calitati, depasesc necesitatile
concrete de utilizare ale persoanei juridice achizitoare.
Pentru cheltuielile suplimentare ocazionate de realizarea unor achizitii
nejustificate se fac raspunzatoare persoanele vinovate, potrivit
reglementarilor in vigoare.
In cazul achizitiei de bunuri si de servicii de acelasi fel, necesare
persoanelor juridice achizitoare pentru a acoperi nevoile unui an bugetar, a
caror valoare este sub 150 milioane lei, daca nu este posibila obtinerea a cel
putin trei oferte de pret, se va proceda astfel:
- daca in termenul mentionat in adresele prin care s-au solicitat minimum
trei oferte au fost primite numai doua oferte, vor fi achizitionate bunurile
sau serviciile pentru care s-a prezentat pretul cel mai avantajos si care
corespund calitativ cerintelor persoanei juridice achizitoare;
- daca un singur ofertant a raspuns la solicitate, persoana juridica
achizitoare va achizitiona bunurile sau serviciile de la acesta, cu avizul
ordonatorului de credite bugetare pentru achizitia dintr-o singura sursa, sau
va putea repeta cererea de oferte de pret.
Pentru achizitionarea de bunuri sau de servicii cu valori mici, pentru care
ofertantii refuza sa prezinte in scris oferte de pret purtand semnatura si
stampila acestora, conducatorul persoanei juridice achizitoare poate desemna
salariatii din subordinea sa care sa testeze preturile practicate la data
respectiva si sa le consemneze sub semnatura proprie cu viza salariatului cu
atributii de control preventiv din unitate.
Art. 2.9
Achizitiile publice de bunuri sau de servicii se fac de la producatorii sau
comerciantii romani, exceptie facand urmatoarele cazuri, cand la procedura de
achizitie pot participa si ofertanti straini:
A. Cand valoarea achizitiei publice de bunuri sau de servicii depaseste
1.500.000.000 lei si numai daca si contractantii romani se bucura de un
tratament similar in cadrul procedurilor de achizitie organizate de persoanele
juridice achizitoare din tarile a caror nationalitate o are contractantul
strain.
Acceptarea, in acest caz, la licitatie, a ofertantilor straini se va face
numai pe baza confirmarii scrise, date de catre Ministerul Industriei si
Comertului, prin care se certifica ca sunt indeplinite conditiile de
reciprocitate prevazute la alineatul precedent.
B. Indiferent de valoarea bunurilor sau a serviciilor, in urmatoarele
situatii:
a) bunurile sau serviciile ce urmeaza a se achizitiona nu se pot realiza de
catre agentii economici autohtoni;
b) bunurile sau serviciile ce urmeaza a se achizitiona nu pot fi realizate,
de catre agentii economici autohtoni, in cantitatile si sortimentele solicitate
de catre persoana juridica achizitoare.
Art. 2.10
In vederea achizitionarii de bunuri sau de servicii din import, persoana
juridica achizitoare va intocmi o nota din care sa rezulte urmatoarele:
- necesitatea si oportunitatea achizitiei;
- caracteristicile tehnice ale bunurilor sau calitatea serviciilor;
- valoarea estimativa a achizitiei;
- existenta fondurilor destinate achizitiei;
- necesitatea achizitiei din import si incadrarea in una dintre conditiile
prevazute la art. 2.9. lit. A si B;
- procedura de achizitie ce se impune a fi utilizata.
Nota cuprinzand elementele mentionate mai sus se aproba de catre
ordonatorul de credite bugetare.
In cazul in care se impune ca bunurile sau serviciile sa fie achizitionate
prin licitatie publica, se elaboreaza caietul de sarcini potrivit prevederilor
prezentului regulament.
Caietul de sarcini pentru achizitia de bunuri sau de servicii din import,
intocmit pe baza notei prevazute mai sus, se supune aprobarii ordonatorului de
credite bugetare si a comisiei de licitatie desemnate in acest scop.
Comisia de licitatie va aproba caietul de sarcini numai in cazul in care
considera ca nu exista o alternativa pentru achizitia de bunuri sau de servicii
similare din tara.
Aprobarea comisiei de licitatie este valabila numai in cazul votului
favorabil a cel putin 2/3 din numarul membrilor sai.
In cazul in care nu se obtine votul favorabil a cel putin 2/3 din numarul
membrilor comisiei de licitatie, nu se poate organiza licitatia, situatie in
care ordonatorul de credite bugetare va lua masura achizitiei unor bunuri sau
servicii similare din tara, cu respectarea prevederilor legale.
Cuantumul sumei prevazute la art. 2.9. lit. A se va actualiza periodic de
catre Ministerul Finantelor, in functie de evolutia cursului de schimb valutar
al D.S.T.
Art. 2.11
Licitatia publica deschisa fara preselectie este licitatia care se
organizeaza intr-o singura etapa, pentru achizitii de bunuri si de servicii, la
care pot participa, in numar nelimitat, ofertanti interni sau externi care
indeplinesc conditiile cuprinse in documentele licitatiei, impuse de
organizatori.
Art. 2.12
Licitatia publica deschisa cu preselectie este licitatia organizata in doua
etape distincte: in prima etapa participa toti ofertantii interesati si care
raspund anuntului publicitar, iar in a doua etapa participa numai ofertantii
selectionati de comisia de licitatie pe baza competitivitatii lor.
Aceasta procedura se aplica pentru bunurile si serviciile la care persoana
juridica achizitoare doreste sa selectioneze in prealabil ofertantii competenti
si potentiali, scopul primei etape constituindu-l intocmirea listei
ofertantilor selectionati.
Art. 2.13
Licitatia publica restransa este licitatia in care:
- bunul sau serviciul, datorita specificului sau, poate fi achizitionat, de
regula, de la un numar restrans de ofertanti; sau
- a existat o licitatie publica anterioara, nefinalizata prin incheierea
unui contract.
Anuntarea licitatiei publice restranse se face prin invitatii adresate
direct contractantilor care raspund conditiilor prevazute la alineatul
precedent. In acest caz, licitatia nu poate fi organizata mai devreme de 3 zile
lucratoare de la data transmiterii invitatiilor de participare.
Numarul de participanti la licitatia publica restransa trebuie sa fie de
minimum trei.
Art. 2.14
Pentru a se asigura de participarea producatorilor interni la procedurile
de licitatie prevazute la art. 2.11. si 2.12., persoana juridica achizitoare,
in afara anuntului publicitar, va invita in scris producatori interni
cunoscuti.
In cazul in care cunoaste mai multi producatori interni, persoana juridica
achizitoare va invita in scris cel putin trei dintre acestia.
In acest sens, producatorii vor confirma, in mod obligatoriu, primirea
invitatiei de participare la licitatie.
In situatia in care persoana juridica achizitoare a indeplinit procedura de
licitatie publica deschisa fara preselectie si s-au prezentat doar doi
ofertanti cu oferte corespunzatoare conditiilor din caietul de sarcini, comisia
poate accepta oferta cu pretul cel mai mic. Daca la licitatie nu s-a prezentat
nici un ofertant, comisia de licitatie va putea hotari fie repetarea
licitatiei, fie, ca urmare a inexistentei unei alternative, intocmirea notei
justificative pentru achizitia de la singurul furnizor intern al bunurilor sau
al serviciilor in cauza.
In cazul in care ofertele prezentate sunt necorespunzatoare sau s-a
prezentat un singur ofertant cu oferta corespunzatoare, licitatia se va repeta.
In situatia in care, ca urmare a repetarii licitatiei, nu s-au prezentat
oferte corespunzatoare sau s-a prezentat o singura oferta corespunzatoare,
comisia de licitatie va putea hotari fie organizarea unei noi licitatii, fie
intocmirea notei justificative pentru achizitia dintr-o singura sursa,
neexistand alternative pentru achizitia publica prin licitatie.
Nota justificativa se intocmeste potrivit prevederilor art. 16 si 17 din
Ordonanta Guvernului nr. 12/1993*).
---------------
*) A se vedea nota de la pag. 10.
Pretul din oferta acceptata in urma desfasurarii unei proceduri de
licitatie publica este ferm si nu poate fi majorat la incheierea contractului
de achizitie si nici ulterior pe toata perioada derularii contractului, decat
in conditiile prezentului regulament.
Persoana juridica achizitoare poate sa prevada in caietul de sarcini si in
contractul de achizitie ca pentru bunurile si serviciile ramase de executat,
preturile sau tarifele, in lei, prevazute in contract, pot fi majorate, cu
acordul partilor, in cazul in care contractantul nu poate continua livrarea
bunurilor sau prestarea serviciilor la preturile sau tarifele la care au fost
contractate, sau pot fi reduse, astfel:
a) la produsele si serviciile care fac obiectul unor masuri de control
stabilite prin hotarare a Guvernului, in temeiul art. 4 alin. (2) sau alin. (3)
din Legea concurentei nr. 21/1996, preturile se vor modifica conform formulei
de ajustare prevazute in actul normativ respectiv;
b) la produsele si serviciile ale caror preturi si tarife se formeaza
liber, acestea se vor modifica in conditii temeinic motivate, conform
prevederilor din caietele de sarcini si contractelor incheiate, fara a se putea
depasi pretul sau tariful practicat catre alti beneficiari, mentinandu-se,
totodata, avantajul stabilit la licitatie in raport cu pretul pietei produsului
sau serviciului respectiv.
La majorarea preturilor si, respectiv, a tarifelor bunurilor sau
serviciilor contractate pot fi avute in vedere cel mult influentele primite ca
urmare a majorarii preturilor sau a tarifelor mentionate la alineatul
precedent, precum si incadrarea in creditele bugetare aprobate prin bugetul
propriu al persoanei juridice achizitoare.
3. Publicitatea
Art. 3.1
Organizatorul licitatiei va face anunturi publicitare in presa interna sau,
dupa caz, in presa internationala, cu minimum 10 zile inainte de data stabilita
pentru depunerea ofertelor.
Art. 3.2
Publicarea anuntului referitor la licitatie se face astfel:
- intr-o publicatie cu circulatie la nivel national, in cazul licitatiilor
cu participarea ofertantilor interni;
- intr-o publicatie cu circulatie la nivel national si intr-una de
circulatie internationala, in cazul licitatiilor cu participarea atat a
ofertantilor interni, cat si a ofertantilor straini;
- intr-o publicatie de circulatie internationala, in cazul licitatiilor
internationale cu participarea numai a ofertantilor straini.
Stabilirea publicatiei se va face prin solicitarea de oferte de la un numar
de cel putin 3 ofertanti si prin selectarea ofertei cu tariful de publicare cel
mai scazut.
Art. 3.3
In situatia in care se urmareste si atragerea ofertantilor straini,
licitatia va fi cu participare internationala, caz in care publicarea anuntului
publicitar de licitatie se face in cel putin un cotidian de larga circulatie
internationala sau, dupa caz, intr-o publicatie internationala de specialitate.
Art. 3.4
Continutul minim al anuntului publicitar al licitatiei va fi:
- denumirea si sediul persoanei juridice achizitoare;
- forma si obiectul licitatiei;
- conditiile de participare;
- locul de unde se pot obtine documentele licitatiei si alte informatii;
- locul si data limita de depunere a ofertelor.
In functie de specificul achizitiei publice de bunuri sau de servicii,
comisia de licitatie poate solicita persoanei juridice achizitoare includerea
in anuntul publicitar si a altor elemente, tinand seama si de normele
metodologice elaborate de Ministerul Finantelor.
Art. 3.5
Publicarea anuntului pentru forma de licitatie publica deschisa cu
preselectie se face in mod similar cu cel prezentat la art. 3.4., cu precizarea
ca se organizeaza preselectia ofertantilor. In vederea preselectiei,
organizatorul licitatiei transmite, prin posta sau prin ridicare directa de la
sediul sau, informatii tehnice si economice privind licitatia, precum si
instructiuni de prezentare a documentelor pentru preselectie.
De regula, documentele pentru preselectie pe care ofertantul le transmite
persoanei juridice achizitoare se refera la: informatii privind
caracteristicile tehnico-economice ale productiei, calificarea personalului,
documente privind situatia financiara, scrisori de recomandare.
Dupa primirea documentelor pentru preselectie de la ofertanti, in prima
etapa, comisia de licitatie le studiaza, compara performantele acestora si
intocmeste lista ofertantilor selectionati. Organizatorul licitatiei are
obligatia de a comunica tuturor ofertantilor participanti, in scris, rezultatul
preselectiei, pe baza hotararii comisiei de licitatie.
Numarul de ofertanti selectionati trebuie sa fie de minimum 3 (trei).
Art. 3.6
Invitatiile de participare la licitatia publica restransa se transmit numai
anumitor ofertanti, selectionati de persoana juridica achizitoare.
Ofertantii care primesc invitatia de participare la licitatie, daca doresc
sa participe, transmit in scris organizatorului licitatiei cererea de includere
pe lista ofertantilor potentiali. Ofertantii care nu primesc invitatii nu pot
sa participe la licitatia publica restransa.
Documentele licitatiei se pun la dispozitie, contra cost, numai
ofertantilor care au transmis organizatorului licitatiei cererea de includere
pe lista ofertantilor potentiali.
Art. 3.7
Documentatia referitoare la licitatie, pusa la dispozitia ofertantilor
interesati de catre persoana juridica achizitoare, va cuprinde, in principal:
a) sediul persoanei juridice achizitoare careia trebuie sa i se transmita
oferta;
b) locul unde se pot solicita informatii suplimentare;
c) limbile de circulatie internationala in care se poate depune oferta
(oferta se va depune obligatoriu in limba romana);
d) data limita pana la care se poate depune oferta;
e) conditiile cu caracter economic, tehnic si de calitate, garantiile
financiare, precum si alte informatii si documente solicitate ofertantului de
catre persoana juridica achizitoare;
f) specificatia completa a bunurilor si a serviciilor supuse achizitiei:
descrierea bunurilor si a serviciilor, natura, cantitatea si calitatea
acestora, termenele, conditiile de livrare sau de furnizare, de receptie si de
plata, inclusiv certificatele de conformitate la care trebuie sa raspunda bunul
sau serviciul respectiv;
g) criteriile de acceptare a ofertei, inclusiv orice elemente, altele decat
pretul, care se iau in considerare in evaluarea ofertelor, precum si elementele
de calcul care se includ in evaluarea preturilor de oferta, cum ar fi: costul
transportului, valoarea asigurarii bunului, iar in cazul bunurilor din import,
taxele vamale si alte taxe si impozite la frontiera, precum si moneda de plata;
h) modalitatea si conditiile de plata;
i) orice alte termene si/sau conditii.
Art. 3.8
Contravaloarea documentelor de licitatie se stabileste de catre persoana
juridica achizitoare, fara sa poata depasi costul multiplicarii acestora.
4. Prezentarea, primirea, deschiderea si acceptarea ofertelor
Art. 4.1
Prezentarea si primirea ofertelor se vor face in urmatoarele conditii:
- ofertele se depun sau se transmit prin posta, cu scrisoare recomandata,
semnata de persoanele imputernicite de ofertantul interesat;
- ofertele depuse pana la data si ora precizate pentru depunere se vor
pastra de persoana juridica achizitoare sub cheie, dupa ce persoana
imputernicita de aceasta a verificat daca plicurile si sigiliile sunt intacte.
Art. 4.2
Deschiderea ofertelor se va face in prezenta membrilor comisiei de
licitatie si a reprezentantilor ofertantilor.
La deschiderea licitatiei, presedintele comisiei de licitatie va anunta
numele sau, dupa caz, denumirea ofertantilor, dupa care va deschide plicurile.
In continuare, va anunta clar: numele sau, dupa caz, denumirea
ofertantilor; valorile ofertelor; propunerile de oferte alternative, inclusiv
valorile si caracteristicile principale ale acestora; notificarile in scris
referitoare la modificarile sau la retragerile de oferte, in cazul in care
exista; existenta garantiilor de participare solicitate; orice alte detalii pe
care comisia de licitatie le considera necesare.
Art. 4.3
Dupa deschiderea ofertelor si anuntarea ofertantilor, comisia de licitatie
va intocmi, pentru propriile sale evidente, un proces-verbal in care se vor
consemna datele mentionate la art. 4.2. alin. 3.
Procesul-verbal se va citi in prezenta participantilor si va fi semnat de
membrii comisiei de licitatie si de catre reprezentantii ofertantilor.
Art. 4.4
Ofertele pentru care s-au transmis notificari de retragere sau ofertele
intarziate se vor inapoia ofertantilor fara a fi deschise.
Art. 4.5
Dupa deschiderea in public a ofertelor, acestea se vor pastra sub cheie.
Art. 4.6
Comisia de licitatie procedeaza, pe loc sau in zilele urmatoare, la
verificarea modului in care fiecare oferta raspunde cerintelor prevazute in
documentele licitatiei si, ulterior, trece la examinarea, clarificarea si
evaluarea in detaliu a ofertelor.
Art. 4.7
In scopul examinarii, evaluarii si compararii obiective a ofertelor,
comisia de licitatie poate cere ofertantilor, individual, sa-si clarifice sau
sa-si corecteze ofertele.
Solicitarea de clarificare si raspunsul aferent se vor face in scris, dar
nu se va permite nici o modificare a valorii sau a continutului ofertei,
exceptand cazurile in care se solicita corectia erorilor aritmetice sau a
greselilor materiale descoperite de comisia de licitatie in cursul examinarii
ofertelor.
Art. 4.8
In situatia in care ofertantul nu poate corecta sau clarifica ulterior,
conform art. 4.7., erorile sau omisiunile din oferta, spre a deveni
corespunzatoare cu documentele licitatiei, comisia de licitatie va respinge
oferta.
Art. 4.9
Evaluarea ofertelor se face de catre comisia de licitatie, prin simpla
apreciere a pretului sau prin apreciere prin punctaj, care reprezinta
rezultatul aplicarii unor coeficienti stabiliti in prealabil de catre comisia
de licitatie prin caietul de sarcini, avandu-se in vedere elementele principale
ale bunurilor sau serviciilor solicitate.
Art. 4.10
Comisia de licitatie intocmeste o hotarare de acceptare a ofertei in 2
(doua) exemplare, in cel mult 10 zile de la data sedintei de licitatie, dintre
care un exemplar poate fi luat de catre reprezentantul Ministerului Finantelor.
Hotararea va cuprinde:
- numele membrilor comisiei de licitatie;
- nominalizarea ofertantului a carui oferta a fost acceptata;
- justificarea criteriilor tehnice, economice si de calitate pe baza carora
a fost acceptata oferta;
- semnaturile tuturor membrilor comisiei de licitatie;
- data intocmirii.
Art. 4.11
In cazul evaluarii ofertelor pe baza de simpla apreciere, hotararea de
acceptare a ofertei se adopta in favoarea ofertei cu pretul cel mai scazut si
care intruneste calitatile tehnice si de executie minimale cerute prin caietul
de sarcini.
In sistemul de punctaj adoptat, ponderea pretului ofertei va fi de minimum
70% din numarul total de puncte.
In cazul in care sunt oferite atat produse indigene, cat si produse din
import, pentru produsele indigene se va acorda o marja de preferinta de 20% la
punctajul realizat pentru pret, daca bunurile sunt oferite direct de
producator, si de 10% in cazul in care sunt oferite de alt furnizor.
Art. 4.12
Membrii comisiei de licitatie, care nu sunt de acord cu hotararea de
acceptare a ofertei, vor preciza, in scris, anexate la hotarare, motivele de
divergenta.
Art. 4.13
Hotararea de acceptare a ofertei in favoarea unui ofertant constituie actul
in baza caruia persoana juridica achizitoare incheie contractul de achizitie
publica in conditiile reglementarilor legale in vigoare.
Art. 4.14
Dupa notificarea, printr-o scrisoare de acceptare, a ofertei catre
ofertantul castigator se procedeaza la semnarea contractului de achizitie
publica inainte de expirarea termenului de valabilitate a ofertei.
In termen de 10 zile de la data hotararii de acceptare a ofertei, persoana
juridica achizitoare va transmite celorlalti ofertanti scrisori prin care sunt
anuntati ca ofertele lor nu au fost acceptate.
5. Specificatii tehnice
Art. 5.1
La redactarea caietelor de sarcini sau a specificatiilor tehnice pentru
bunurile ce urmeaza a fi achizitionate prin licitatii publice, persoana
juridica achizitoare va tine seama de:
a) necesitatea definirii bunului in functie de parametrii
tehnico-calitativi ai acestuia si mai putin in raport cu aspectul sau forma
lui;
b) incadrarea in standarde si norme internationale sau in reglementari si
norme nationale recunoscute pe plan international.
Art. 5.2
Caietele de sarcini sau specificatiile tehnice nu vor impune o anumita
marca de fabrica sau de comert, un model sau un tip de bun si nici nu vor
indica o origine a marfii sau un producator determinat.
Art. 5.3
In scopul obtinerii de consultatii si date sau informatii, necesare la
elaborarea caietului de sarcini sau a specificatiilor tehnice, persoana
juridica achizitoare nu va apela la agenti economici care ar putea avea
interese in desfasurarea licitatiei.
Art. 5.4
Caietul de sarcini va fi pus la dispozitia ofertantilor numai dupa
aprobarea lui de catre ordonatorul de credite bugetare.
6. Dispozitii finale
Art. 6.1
Pana la aprobarea legii bugetului de stat, persoanele juridice achizitoare
pot organiza proceduri de achizitionare de bunuri pentru consumul curent din
prima parte a anului, tinand seama de nivelul creditelor bugetare ce pot fi
utilizate cu acea destinatie, potrivit legii, in perioada respectiva.
Art. 6.2
Organizarea procedurilor de achizitie se poate realiza pentru bunuri de
folosinta indelungata si cu ciclu lung de fabricatie (minimum 6 luni), precum
si pentru servicii ce pot fi contractate pe perioade determinate, in baza unor
acte normative, si in cazul in care in anul bugetar curent este asigurata numai
o parte din fondurile necesare, diferenta urmand a fi alocata in perioadele
urmatoare.
Art. 6.3
In termen de 30 de zile de la aprobarea prezentului regulament, Ministerul
Finantelor va elabora norme metodologice*) in aplicarea acestuia.
*) Normele metodologice nr. 45.184 din 19 ianuarie 1996 au fost publicate
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 106 din 24 mai 1996 si au fost
modificate prin Normele metodologice nr. 47.735 din 19 noiembrie 1996,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 355 din 30 decembrie
1996.