HOTARARE Nr. 63 din 22 februarie 1994 * Republicata
privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile publice de bunuri si de
servicii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 15 din 23 ianuarie 1996
*) Republicat in temeiul art. III din Hotararea Guvernului nr. 979 din 11
decembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 295
din 21 decembrie 1995, modificandu-se titlul si dandu-se articolelor o noua
numerotare.
Regulamentul privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile publice de
bunuri a fost aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 63/1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 24 martie 1994, si a mai
fost republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 278 din 30
septembrie 1994 si in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 4
august 1995.
1. Dispozitii generale
Art. 1.1.
Prevederile prezentului regulament se aplica pentru organizarea
licitatiilor in vederea achizitiilor publice de bunuri si de servicii,
finantate integral sau partial din bugetul de stat, din bugetele locale, din
fondurile special constituite prin lege in afara acestor bugete, din mijloace
extrabugetare si din credite externe garantate sau contractate direct de catre
stat.
In sensul prezentului regulament, prin bunuri se intelege produsele,
echipamentele si orice alte obiecte fizice, de orice fel si cu orice fel de
descriere, inclusiv bunurile imobile, iar prin servicii se intelege serviciile
legate de aceste bunuri, cat si reparatiile sau orice alte servicii, cu
exceptia reparatiilor capitale si a demolarilor la constructii si instalatii,
pentru care se aplica prevederile legale privind achizitiile de investitii.
Art. 1.2.
Prezentul regulament nu se aplica in cazul:
a) achizitiilor publice de bunuri si de servicii care implica apararea
tarii, ordinea publica si siguranta nationala, de natura armamentului, tehnicii
de lupta, mijloacelor si instalatiilor speciale, precum si celor care, datorita
caracteristicilor specifice, nu pot fi folosite in mod curent in alte sectoare
de activitate, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul
regulament.
De asemenea, vor fi excluse de la prevederile prezentului regulament
achizitiile de piese, accesorii, ansambluri, subansambluri, agregate sau
instalatii care constituie parti componente ale bunurilor prevazute la
alineatul precedent sau care sunt folosite exclusiv la repararea ori la exploatarea
acestora, ambalajele destinate exclusiv conservarii bunurilor de mai sus,
precum si serviciile legate de furnizarea sau de repararea acestora.
Procedurile de achizitie a bunurilor si serviciilor de natura celor
prevazute la alin. 1 si 2, se aproba, in mod distinct, de catre Guvern;
b) achizitiilor publice de bunuri destinate pastrarii indelungate in
rezervele materiale nationale, care se vor face in conformitate cu prevederile
art. 6 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele materiale nationale si cu
prevederile Hotararii Guvernului nr. 372/1992 privind modul de achizitionare si
valorificare a produselor din rezervele materiale nationale, precum si a altor
achizitii de bunuri si de servicii care fac obiectul unor excluderi in baza
unor reglementari legale ulterioare.
2. Organizarea procedurilor de licitatii
Art. 2.1.
Pentru organizarea licitatiilor privind achizitiile publice de bunuri si de
servicii, astfel cum au fost definite la art. 1.1., functia de indrumare
metodologica unitara revine Ministerului Finantelor, care va elabora norme si
reglementari privind continutul documentelor licitatiilor, continutul
ofertelor, organizarea si desfasurarea licitatiilor.
Art. 2.2.
In executarea functiei de indrumare metodologica unitara, Ministerul
Finantelor are urmatoarele atributii:
a) controleaza respectarea regulilor de organizare si desfasurare a
licitatiilor stabilite prin prezentul regulament;
b) constata contraventiile si aplica sanctiunile - stabilite la art. 18,
respectiv art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 - persoanei juridice
achizitoare sau persoanelor vinovate;
c) avizeaza deciziile luate de persoana juridica achizitoare ca raspuns la
contestatiile ofertantilor;
d) desemneaza pe reprezentantii sai in comisiile de licitatie;
e) organizeaza evidenta activitatilor de licitatii pentru achizitiile
publice de bunuri si de servicii;
f) indruma activitatea de informare privind pregatirea si organizarea
licitatiilor, obiectul acestora, organizatorii, termenele, precum si alte
informatii referitoare la licitatii.
Art. 2.3.
Pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii de licitatie, persoana
juridica achizitoare numeste, prin decizie, pentru fiecare achizitie publica de
bunuri sau de servicii, o comisie de licitatie.
La licitatiile organizate de regiile autonome pentru achizitiile de bunuri
de natura activelor corporale, finantate integral sau partial din bugetul de
stat, din bugetele locale, din fondurile special constituite prin lege in afara
acestor bugete si din credite externe garantate sau contractate direct de stat,
comisiile de licitatie se numesc prin ordin al ministrului de resort sau, dupa
caz, prin decizie a autoritatii administratiei publice locale.
Art. 2.4.
Comisia de licitatie verifica respectarea conditiilor referitoare la
publicitatea licitatiei, prevazute in prezentul regulament, raspunde de
activitatea de deschidere, examinare, clarificare, evaluare si acceptare a
ofertelor, precum si de respectarea procedurii de desfasurare a licitatiei.
Art. 2.5.
Comisia de licitatie este compusa din minimum 5 membri si va cuprinde:
- presedintele comisiei, care este, de regula, un specialist al persoanei
juridice achizitoare;
- reprezentantul desemnat al Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale, in
cazul achizitiilor publice de bunuri pentru stocul de mobilizare de la agentii
economici;
- reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului,
in cazul achizitiilor publice de bunuri imobile;
- reprezentantul ministerului de resort sau, dupa caz, al administratiei
publice locale, in cazul licitatiilor organizate de regiile autonome pentru
bunurile de natura activelor corporale finantate din sursele prevazute la art.
2.3. alin. 2;
- alti reprezentanti, ca membri in comisia de licitatie, care vor fi
specialisti cu experienta profesionala in domeniul achizitiei publice
respective si cu probitate morala.
Art. 2.6.
Onorariile participantilor in comisiile de licitatie, atat pentru achizitii
de bunuri si de servicii, cat si pentru investitii, care nu sunt angajati
permanenti ai persoanei juridice achizitoare, se suporta, de catre persoana
juridica achizitoare si se platesc dupa ce hotararea de acceptare a ramas
definitiva.
Nu beneficiaza de onorarii pentru activitatea desfasurata in comisiile de
licitatie, in timpul programului normal de lucru, reprezentantul Ministerului
Finantelor, al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, al
ministerului de resort si, dupa caz, al administratiei publice locale. De
asemenea, nu se acorda onorarii pentru repetarea unor licitatii.
Cuantumul onorariilor si, dupa caz, al celorlalte drepturi se stabileste de
persoana juridica achizitoare in conditiile art. 20 din Legea nr. 40/1991,
republicata.
Art. 2.7.
Organizatorul licitatiei este persoana juridica achizitoare care raspunde
de pregatirea si de desfasurarea licitatiei.
Art. 2.8.
Achizitionarea de bunuri si de servicii prin organizarea de licitatii
publice este obligatorie pentru bunurile si, respectiv, serviciile de acelasi
fel a caror valoare totala pentru satisfacerea necesitatilor persoanei juridice
achizitoare pe un intreg an bugetar este de peste 50 milioane lei.
Pentru achizitionarea de bunuri si de servicii a caror valoare este
inferioara limitei specificate la alineatul precedent, se poate folosi
procedura selectiei de oferte de pret.
Nu este admisa achizitionarea de bunuri si de servicii ale caror
caracteristici, respectiv calitati, depasesc necesitatile concrete de utilizare
ale persoanei juridice achizitoare.
Pentru cheltuielile suplimentare ocazionate de realizarea unor achizitii
nejustificate se fac raspunzatoare persoanele vinovate, potrivit
reglementarilor in vigoare.
In cazul achizitiei de bunuri si de servicii de acelasi fel, necesare
persoanelor juridice achizitoare pentru a acoperi nevoile unui an bugetar, a
caror valoare este sub 50 milioane lei, daca nu este posibila obtinerea a cel
putin 3 oferte de pret, se va proceda astfel:
- daca in termenul mentionat in adresele prin care s-au solicitat minimum
trei oferte au fost primite numai doua oferte, vor fi achizitionate bunurile
sau serviciile pentru care s-a prezentat pretul cel mai avantajos si care
corespund calitativ cerintelor persoanei juridice achizitoare;
- daca un singur ofertant a raspuns la solicitare, persoana juridica
achizitoare va achizitiona bunurile sau serviciile de la acesta, cu avizul
ordonatorului de credite bugetare pentru achizitia dintr-o singura sursa, sau
va putea repeta cererea de oferte de pret.
Pentru achizitionarea de bunuri sau de servicii cu valori mici, pentru care
ofertantii refuza sa prezinte in scris oferte de pret purtand semnatura si stampila
acestora, conducatorul persoanei juridice achizitoare poate desemna salariati
din subordinea sa care sa testeze preturile practicate la data respectiva si sa
le consemneze sub semnatura proprie, cu viza salariatului cu atributii de
control preventiv din unitate.
Art. 2.9.
In cazul achizitiei publice de bunuri si/sau de servicii a carei valoare
depaseste 267.000.000 lei, contractantii straini pot participa la procedura de
achizitie, daca si contractantii romani se bucura de un tratament similar in
cadrul procedurilor de achizitie organizate de persoanele juridice achizitoare
din tarile a caror nationalitate o are contractantul (ofertantul) strain.
Ministerul Afacerilor Externe sau Ministerul Comertului, dupa caz, va
atesta, la cererea persoanei juridice achizitoare, indeplinirea conditiei de
reciprocitate, prevazuta in alineatul precedent.
Cuantumul sumei prevazute la alin. 1 se va actualiza periodic de catre
Ministerul Finantelor, in functie de evolutia cursului de schimb valutar al D.S.T.
Art. 2.10.
Licitatia publica deschisa fara preselectie este licitatia care se
organizeaza intr-o singura etapa, pentru achizitii de bunuri si de servicii, la
care pot participa, in numar nelimitat, ofertanti interni sau externi care
indeplinesc conditiile cuprinse in documentele licitatiei, impuse de
organizatori.
Art. 2.11.
Licitatia publica deschisa cu preselectie este licitatia organizata in doua
etape distincte: in prima etapa participa toti ofertantii interesati si care
raspund anuntului publicitar, iar in a doua etapa participa numai ofertantii
selectionati de comisia de licitatie pe baza competitivitatii lor.
Aceasta procedura se aplica pentru bunurile si serviciile la care persoana
juridica achizitoare doreste sa selectioneze in prealabil ofertantii competenti
si potentiali, scopul primei etape constituindu-l intocmirea listei
ofertantilor selectionati.
Art. 2.12.
Licitatia publica restransa este licitatia in care:
- bunul sau serviciul, datorita specificului sau, poate fi achizitionat, de
regula, de la un numar restrans de ofertanti;
sau
- a existat o licitatie publica anterioara, nefinalizata prin incheierea
unui contract.
Anuntarea licitatiei publice restranse se face prin invitatii adresate
direct contractantilor care raspund conditiilor prevazute la alineatul
precedent. In acest caz, licitatia nu poate fi organizata mai devreme de 3 zile
lucratoare de la data transmiterii invitatiilor de participare.
Numarul de participanti la licitatia publica restransa trebuie sa fie de
minimum trei.
Art. 2.13.
Pentru a se asigura de participarea producatorilor interni la procedurile
de licitatie prevazute la art. 2.10. si 2.11., persoana juridica achizitoare,
in afara anuntului publicitar, va invita in scris producatori interni
cunoscuti.
In cazul in care cunoaste mai multi producatori interni, persoana juridica
achizitoare va invita in scris cel putin trei dintre acestia.
In acest sens, producatorii vor confirma in mod obligatoriu primirea invitatiei
de participare la licitatie.
In situatia in care persoana juridica achizitoare a indeplinit procedura de
licitatie publica deschisa fara preselectie si s-au prezentat doar doi
ofertanti cu oferte corespunzatoare conditiilor din caietul de sarcini, comisia
poate accepta oferta cu pretul cel mai mic. Daca la licitatie nu s-a prezentat
nici un ofertant, comisia de licitatie va putea hotari fie repetarea
licitatiei, fie, ca urmare a inexistentei unei alternative, intocmirea notei
justificative pentru achizitia de la singurul furnizor intern al bunurilor sau
al serviciilor in cauza.
In cazul in care ofertele prezentate sunt necorespunzatoare sau s-a
prezentat un singur ofertant cu oferta corespunzatoare, licitatia se va repeta.
In situatia in care, ca urmare a repetarii licitatiei, nu s-au prezentat
oferte corespunzatoare sau s-a prezentat o singura oferta corespunzatoare,
comisia de licitatie va putea hotari fie organizarea unei noi licitatii, fie
intocmirea notei justificative pentru achizitia dintr-o singura sursa,
neexistand alternative pentru achizitia publica prin licitatie.
Nota justificativa se intocmeste potrivit prevederilor art. 16 si 17 din
Ordonanta Guvernului nr. 12/1993.
Pretul din oferta acceptata in urma desfasurarii unei proceduri de
licitatie publica este ferm si nu poate fi majorat la incheierea contractului
de achizitie si nici ulterior pe toata perioada derularii contractului.
3. Publicitatea
Art. 3.1.
Organizatorul licitatiei va face anunturi publicitare in presa interna sau,
dupa caz, in presa internationala, cu minimum 10 zile inainte de data stabilita
pentru depunerea ofertelor.
Art. 3.2.
Publicarea anuntului referitor la licitatie se face in cotidianul
Guvernului "Vocea Romaniei", la tariful stabilit de Regia Autonoma
"Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat", cu acordul
Ministerului Finantelor, si, dupa caz, intr-o publicatie de raspandire locala.
Art. 3.3.
In situatia in care se urmareste si atragerea ofertantilor straini, licitatia
va fi cu participare internationala, caz in care publicarea anuntului
publicitar de licitatie se face in cel putin un cotidian de larga circulatie
internationala sau, dupa caz, intr-o publicatie internationala de specialitate.
Art. 3.4.
Continutul minim al anuntului publicitar al licitatiei va fi:
- denumirea persoanei juridice achizitoare si sediul acesteia;
- conditiile de participare;
- locul de unde se pot obtine documentele licitatiei si alte informatii;
- forma si obiectul licitatiei, precum si descrierea bunurilor si a
serviciilor ce urmeaza a fi achizitionate; natura, cantitatea si calitatea
acestora; termenele, conditiile de livrare sau de furnizare si de plata;
- data si ora limita a depunerii ofertelor, locul de depunere a acestora,
precum si data, ora si locul deschiderii ofertelor; limba de circulatie
internationala in care se redacteaza oferta (oferta se va redacta inclusiv in
limba romana);
- alte elemente ce se vor stabili prin norme metodologice de catre
Ministerul Finantelor, in functie de specificul achizitiei publice de bunuri si
de servicii.
Dupa caz, anuntul publicitar al licitatiei poate fi completat cu:
- denumirea ordonatorului de credite sau a finantatorului;
- forma si volumul garantiilor solicitate;
- suma si conditiile de plata aferente documentatiei referitoare la
licitatie.
Art. 3.5.
Publicarea anuntului pentru forma de licitatie publica deschisa cu
preselectie se face in mod similar cu cel prezentat la art. 3.4., cu precizarea
ca se organizeaza preselectia ofertantilor. In vederea preselectiei,
organizatorul licitatiei transmite, prin posta sau prin ridicare directa de la
sediul sau, informatii tehnice si economice privind licitatia, precum si
instructiuni de prezentare a documentelor pentru preselectie.
De regula, documentele pentru preselectie pe care ofertantul le transmite
persoanei juridice achizitoare se refera la: informatii privind
caracteristicile tehnico-economice ale productiei, calificarea personalului, documente
privind situatia financiara, scrisori de recomandare.
Dupa primirea documentelor pentru preselectie de la ofertanti, in prima
etapa, comisia de licitatie le studiaza, compara performantele acestora si
intocmeste lista ofertantilor selectionati. Organizatorul licitatiei are
obligatia de a comunica tuturor ofertantilor participanti, in scris, rezultatul
preselectiei, pe baza hotararii comisiei de licitatie.
Numarul de ofertanti selectionati trebuie sa fie de minimum 3 (trei).
Art. 3.6.
Invitatiile de participare la licitatia publica restransa se transmit numai
anumitor ofertanti, selectionati de persoana juridica achizitoare.
Ofertantii care primesc invitatia de participare la licitatie, daca doresc
sa participe, transmit in scris organizatorului licitatiei cererea de includere
pe lista ofertantilor potentiali. Ofertantii care nu primesc invitatii nu pot
sa participe la licitatia publica restransa.
Documentele licitatiei se pun la dispozitie, contra cost, numai
ofertantilor care au transmis organizatorului licitatiei cererea de includere
pe lista ofertantilor potentiali.
Art. 3.7.
Documentatia referitoare la licitatie, pusa la dispozitia ofertantilor
interesati de catre persoana juridica achizitoare, va cuprinde, in principal:
a) sediul persoanei juridice achizitoare careia trebuie sa i se transmita
oferta;
b) locul unde se pot solicita informatii suplimentare;
c) limbile de circulatie internationala in care se poate depune oferta
(oferta se va depune obligatoriu in limba romana);
d) data limita pana la care se poate depune oferta;
e) conditiile cu caracter economic, tehnic si de calitate, garantiile
financiare, precum si alte informatii si documente solicitate ofertantului de
catre persoana juridica achizitoare;
f) specificatia completa a bunurilor supuse achizitiei, inclusiv
certificatele de conformitate la care trebuie sa raspunda bunul respectiv;
g) criteriile de acceptare a ofertei, inclusiv orice elemente, altele decat
pretul, care se iau in considerare in evaluarea ofertelor, precum si elementele
de calcul care se includ in evaluarea preturilor de oferta, cum ar fi: costul
transportului, valoarea asigurarii bunului, iar in cazul bunurilor din import,
taxele vamale si alte taxe si impozite la frontiera, precum si moneda de plata;
h) modalitatea si conditiile de plata;
i) orice alte termene si/sau conditii.
Art. 3.8.
Contravaloarea documentelor de licitatie se stabileste de catre persoana
juridica achizitoare, fara sa poata depasi costul multiplicarii acestora.
4. Prezentarea, primirea, deschiderea si acceptarea ofertelor
Art. 4.1.
Prezentarea si primirea ofertelor se vor face in urmatoarele conditii:
- ofertele se depun sau se transmit prin posta, cu scrisoare recomandata,
semnata de persoanele imputernicite de ofertantul interesat;
- ofertele depuse pana la data si ora precizate pentru depunere se vor
pastra de persoana juridica achizitoare sub cheie, dupa ce persoana
imputernicita de aceasta a verificat daca plicurile si sigiliile sunt intacte.
Art. 4.2.
Deschiderea ofertelor se va face in prezenta membrilor comisiei de
licitatie si a reprezentantilor ofertantilor.
La deschiderea licitatiei, presedintele comisiei de licitatie va anunta
numele sau, dupa caz, denumirea ofertantilor dupa care va deschide plicurile.
In continuare va anunta clar: numele sau, dupa caz, denumirea ofertantilor;
valorile ofertelor; propunerile de oferte alternative, inclusiv valorile si
caracteristicile principale ale acestora; notificarile in scris referitoare la
modificarile sau la retragerile de oferte, in cazul in care exista; existenta
garantiilor de participare solicitate; orice alte detalii pe care comisia de
licitatie le considera necesare.
Art. 4.3.
Dupa deschiderea ofertelor si anuntarea ofertantilor, comisia de licitatie
va intocmi, pentru propriile sale evidente, un proces-verbal in care se vor
consemna datele mentionate la art. 4.2. alin. 3.
Procesul-verbal se va citi in prezenta participantilor si va fi semnat de
membrii comisiei de licitatie si de catre reprezentantii ofertantilor.
Art. 4.4.
Ofertele pentru care s-au transmis notificari de retragere sau ofertele
intarziate se vor inapoia ofertantilor fara a fi deschise.
Art. 4.5.
Dupa deschiderea in public a ofertelor, acestea se vor pastra sub cheie.
Art. 4.6.
Comisia de licitatie procedeaza, pe loc sau in zilele urmatoare, la
verificarea modului in care fiecare oferta raspunde cerintelor prevazute in
documentele licitatiei si, ulterior, trece la examinarea, clarificarea si
evaluarea in detaliu a ofertelor.
Art. 4.7.
In scopul examinarii, evaluarii si compararii obiective a ofertelor,
comisia de licitatie poate cere ofertantilor, individual, sa-si clarifice sau sa-si
corecteze ofertele.
Solicitarea de clarificare si raspunsul aferent se vor face in scris, dar
nu se va permite nici o modificare a valorii sau a continutului ofertei,
exceptand cazurile in care se solicita corectia erorilor aritmetice sau a
greselilor materiale descoperite de comisia de licitatie in cursul examinarii
ofertelor.
Art. 4.8.
In situatia in care ofertantul nu poate corecta sau clarifica ulterior,
conform art. 4.7., erorile sau omisiunile din oferta, spre a deveni
corespunzatoare cu documentele licitatiei, comisia de licitatie va respinge
oferta.
Art. 4.9.
Evaluarea ofertelor se face de catre comisia de licitatie, prin simpla
apreciere a pretului sau prin apreciere prin punctaj, care reprezinta
rezultatul aplicarii unor coeficienti stabiliti in prealabil de catre comisia
de licitatie prin caietul de sarcini, avandu-se in vedere elementele principale
ale bunurilor sau serviciilor solicitate.
Art. 4.10.
Comisia de licitatie intocmeste o hotarare de acceptare a ofertei in 2
(doua) exemplare, in cel mult 10 zile de la data sedintei de licitatie, dintre
care un exemplar poate fi luat de catre reprezentantul Ministerului Finantelor.
Hotararea va cuprinde:
- numele membrilor comisiei de licitatie;
- nominalizarea ofertantului a carui oferta a fost acceptata;
- justificarea criteriilor tehnice, economice si de calitate pe baza carora
a fost acceptata oferta;
- semnaturile tuturor membrilor comisiilor de licitatie;
- data intocmirii.
Art. 4.11.
In cazul evaluarii ofertelor pe baza de simpla apreciere, hotararea de
acceptare a ofertei se adopta in favoarea ofertei cu pretul cel mai scazut si
care intruneste calitatile tehnice si de executie minimale cerute prin caietul
de sarcini.
In sistemul de punctaj adoptat, ponderea pretului ofertei va fi de minimum
70% din numarul total de puncte.
In cazul in care sunt oferite atat produse indigene, cat si produse din
import, pentru produsele indigene se va acorda o marja de preferinta de 20% la
punctajul realizat pentru pret, daca bunurile sunt oferite direct de
producator, si de 10% in cazul in care sunt oferite de alt furnizor.
Art. 4.12.
Membrii comisiei de licitatie, care nu sunt de acord cu hotararea de
acceptare a ofertei, vor preciza, in scris, anexate la hotarare, motivele de
divergenta.
Art. 4.13.
Hotararea de acceptare a ofertei in favoarea unui ofertant constituie actul
in baza caruia persoana juridica achizitoare incheie contractul de achizitie
publica in conditiile reglementarilor legale in vigoare.
Art. 4.14.
Dupa notificarea, printr-o scrisoare de acceptare, a ofertei catre
ofertantul castigator se procedeaza la semnarea contractului de achizitie
publica inainte de expirarea termenului de valabilitate a ofertei.
In termen de 10 zile de la data hotararii de acceptare a ofertei, persoana
juridica achizitoare va transmite celorlalti ofertanti scrisori prin care sunt
anuntati ca ofertele lor nu au fost acceptate.
5. Specificatii tehnice
Art. 5.1.
La redactarea caietelor de sarcini sau a specificatiilor tehnice pentru
bunurile ce urmeaza a fi achizitionate prin licitatii publice, persoana
juridica achizitoare va tine seama de:
a) necesitatea definirii bunului in functie de parametrii tehnico-calitativi
ai acestuia si mai putin in raport cu aspectul sau forma lui;
b) incadrarea in standarde si norme internationale sau in reglementari si
norme nationale recunoscute pe plan international.
Art. 5.2.
Caietele de sarcini sau specificatiile tehnice nu vor impune o anumita
marca de fabrica sau de comert, un model sau un tip de bun si nici nu vor
indica o origine a marfii sau un producator determinat.
Art. 5.3.
In scopul obtinerii de consultatii si date sau informatii, necesare la
elaborarea caietului de sarcini sau a specificatiilor tehnice, persoana
juridica achizitoare nu va apela la agenti economici care ar putea avea
interese in desfasurarea licitatiei.
6. Dispozitii finale
Art. 6.1.
Pana la aprobarea legii bugetului de stat, persoanele juridice achizitoare
pot organiza proceduri de achizitionare de bunuri pentru consumul curent din
prima parte a anului, tinand seama de nivelul creditelor bugetare ce pot fi
utilizate cu acea destinatie potrivit legii, in perioada respectiva.
Art. 6.2.
Achizitionarea de bunuri de folosinta indelungata si cu ciclu lung de
fabricatie (minimum 6 luni) se poate realiza si in cazul in care in anul
bugetar curent este asigurata numai o parte a fondurilor necesare, diferenta
urmand a fi alocata in perioadele urmatoare.
Art. 6.3.
In termen de 30 de zile de la aprobarea prezentului regulament, Ministerul
Finantelor va elabora norme metodologice*) in aplicarea acestuia.
---------------
*) Ministerul Finantelor a emis Normele metodologice nr. 46.544/1994,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 192 din 27 iulie
1994, si este abilitat, potrivit prevederilor art. II din Hotararea Guvernului
nr. 979/1995, sa le actualizeze in mod corespunzator, in termen de 30 de zile de
la publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand grupele de produse din categoria tehnicii militare, armamentului,
mijloacelor si instalatiilor speciale, precum si materialele cu caracteristici specifice
care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta nationala
1. Avioane, elicoptere, parasute si sisteme de parasute cu specific militar
2. Submarine, nave maritime de lupta, nave fluviale de lupta, tancuri
maritime si fluviale pentru alimentarea navelor, nave de asigurare de lupta
(inclusiv salupe, barci cu si fara motor)
3. Tehnica de aerodrom, mijloace si aparatura pentru navigatie navala si
aeriana, echipamente de semnalizare pentru nave si aeronave, cu specific
militar
4. Tancuri, autotunuri, tunuri, obuziere, tunuri-obuziere si alte categorii
de guri de foc de toate tipurile si calibrele
5. Rachete si instalatii de lansare a rachetelor
6. Armament de infanterie, mitraliere si aruncatoare
7. Arme albe
8. Bombe, torpile, rachete si munitie pentru toate categoriile de armament
9. Mijloace si materiale speciale pentru interventii si control
antiterorist, de impiedicare si neutralizare a actiunilor agresive (bastoane,
scuturi, casti de protectie si veste antiglont, complete de echipamente
antitrauma, aparate cu raze X, detectoare, sisteme de supraveghere a
aeroporturilor si alte produse specifice)
10. Tehnica si aparatura specifica activitatii criminalistice si pentru
probarea faptelor infractionale:
10.1. truse criminalistice si pentru testari de stupefiante
10.2. aparatura pentru determinarea comportamentului simulat
11. Tehnica specifica de instructie (aparatura pentru poligoane
automatizate, simulatoare pentru pregatirea de lupta, tinte)
12. Aparatura artileristica, sisteme si subsisteme de conducere a focului
13. Puncte de comanda mobile si de stat major
14. Masini de lupta, autospeciale blindate, autospeciale cu dotari
specifice apararii tarii, ordinii publice si sigurantei nationale
15. Autostatii, radiorelee, statii complexe de radio si statii de
radiolocatie destinate apararii tarii, ordinii publice si sigurantei nationale
16. Aparatura, mijloace si echipamente de transmisiuni destinate apararii
tarii, ordinii publice si sigurantei nationale:
16.1. Aparatura de multiplexare, comutare si terminala pentru transmisiuni
voce, date, fax, cu posibilitatea de protectie, criptare, secretizare a
comunicatiilor, inclusiv autospeciale ce contin aceste tipuri de echipamente
16.2. Echipamente pentru criptarea si decriptarea semnalelor analogice si
digitale si sisteme de management ale cheilor de codificare
16.3. Aparatura de masura, control si aparatura specifica utilizate in
controlul antiinterceptare si controlul radiatiilor parazite emise de
echipamentele de telecomunicatii si prelucrare a datelor
16.4. Statii radio fixe, receptoare mobile si portabile, conventionale si
cu acces multiplu in VHF si UHF, prevazute cu echipamente de secretizare cu
grad sporit de criptare, inclusiv sisteme de antene
16.5. Radiorelee, statie in unde scurte, echipamente pentru transmisii de
date, terminale de satelit pentru interconectarea si extensia locala a
punctelor de radiocomunicatii si a nodurilor de transmisiuni cu posibilitati de
criptare a semnalelor, inclusiv autospeciale ce contin aceste tipuri de
echipamente
16.6. Mijloace de determinare a pozitiei autospecialelor aflate in
deplasare
16.7. Mijloace de paza si alarmare a obiectivelor militare, precum si
sisteme de anuntare operativa a personalului
16.8. Receptoare de trafic, panoramice, de banda larga pentru analiza
complexa si criptografica a semnalelor analogice si digitale
16.9. Aparatura de goniometrie fixa, mobila si portabila, inclusiv
autospeciale astfel echipate
17. Utilaje militare de geniu, mijloace pentru cercetare genistica, control
tehnic si materiale pentru mascarea genistica
18. Mijloace si materiale pentru lucrari de distrugeri si minare-deminare
19. Mijloace explozive si de dare a focului
20. Tehnica si materiale pentru decontaminarea chimica, radioactiva si
biologica, precum si materialele de protectie individuala impotriva efectelor
armelor de nimicire in masa
21. Tehnica si materiale pentru controlul nuclear si chimic cu specific
militar
22. Produse pentru stocul de mobilizare, altele decat cele comune
23. Uniforme militare pentru protectie impotriva factorilor nocivi, de
interventie si lupta si accesorii pentru acestea
24. Corturi militare pentru protectie impotriva factorilor nocivi
25. Manusi si costume compensatoare pentru piloti
26. Carburanti, lubrifianti, substante chimice si lichide speciale cu
caracter specific, necesare functionarii si intretinerii bunurilor mentionate
in lista
27. Subansambluri, accesorii, piese de schimb si componente pentru bunurile
cuprinse in lista
28. Reparatii, modernizari, reconditionari si revizii la produsele si
materialele specifice mentionate in lista
29. Prestatii si lucrari ce se executa cu produsele si mijloacele specifice
mentionate in lista
30. Sigilii, stampile, distinctii si alte insemne care implica siguranta
nationala.