HOTARARE Nr. 979 din 11 decembrie 1995
pentru modificarea si completarea Regulamentului privind organizarea
licitatiilor pentru achizitiile publice de bunuri, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 63/1994
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 295 din 21 decembrie 1995
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Regulamentul privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile publice de
bunuri, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 63/1994 si republicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 4 august 1995, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul regulamentului se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Regulament privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile
publice de bunuri si de servicii"
2. Articolul 1.1. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1.1
Prevederile prezentului regulament se aplica pentru organizarea
licitatiilor in vederea achizitiilor publice de bunuri si de servicii,
finantate integral sau partial din bugetul de stat, din bugetele locale, din
fondurile special constituite prin lege in afara acestor bugete, din mijloace
extrabugetare si din credite externe garantate sau contractate direct de stat.
In sensul prezentului regulament, prin bunuri se intelege produsele,
echipamentele si orice alte obiecte fizice, de orice fel si cu orice fel de
descriere, inclusiv bunurile imobiliare, iar prin servicii se intelege
serviciile legate de aceste bunuri, cat si reparatiile sau orice alte servicii,
cu exceptia reparatiilor capitale si a demolarilor la constructii si
instalatii, pentru care se aplica prevederile legale privind achizitiile de
investitii."
3. Articolul 1.2. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1.2
Prezentul regulament nu se aplica in cazul:
a) achizitiilor publice de bunuri si servicii care implica apararea tarii,
ordinea publica si siguranta nationala, de natura armamentului, tehnicii de
lupta, mijloacelor si instalatiilor speciale, precum si cele care, datorita
caracteristicilor specifice, nu pot fi folosite in mod curent in alte sectoare
de activitate, cuprinse in anexa, care face parte integranta din prezentul
regulament.
De asemenea, vor fi excluse de la prevederile prezentului regulament
achizitiile de piese, accesorii, ansambluri, subansambluri, agregate sau
instalatii care constituie parti componente ale bunurilor prevazute la
alineatul precedent sau care sunt folosite exclusiv la repararea ori exploatarea
acestora, ambalajele destinate exclusiv conservarii bunurilor de mai sus,
precum si serviciile legate de furnizarea sau repararea acestora.
Procedurile de achizitie a bunurilor si serviciilor de natura celor
prevazute la alin. 1 si 2, se aproba, in mod distinct, de catre Guvern;
b) achizitiilor publice de bunuri destinate pastrarii indelungate in
rezervele materiale nationale, care se vor face in conformitate cu prevederile
art. 6 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele materiale nationale si cu
prevederile Hotararii Guvernului nr. 372/1992 privind modul de achizitionare si
valorificare a produselor din rezervele materiale nationale, precum si a altor
achizitii de bunuri si de servicii care fac obiectul unor excluderi in baza
unor reglementari legale ulterioare."
4. Articolul 2.1. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2.1
Pentru organizarea licitatiilor privind achizitiile publice de bunuri si de
servicii, astfel cum au fost definite la art. 1.1., functia de indrumare metodologica
unitara revine Ministerului Finantelor, care va elabora norme si reglementari
privind continutul documentelor licitatiilor, continutul ofertelor, organizarea
si desfasurarea licitatiilor."
5. Litera e) a articolului 2.2. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"e) organizeaza evidenta activitatilor de licitatii pentru achizitiile
publice de bunuri si de servicii;"
6. Articolul 2.3. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2.3
Pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatii de licitatie, persoana
juridica achizitoare numeste, prin decizie, pentru fiecare achizitie publica de
bunuri sau de servicii, o comisie de licitatie.
La licitatiile organizate de regiile autonome pentru achizitiile de bunuri
de natura activelor corporale, finantate integral sau partial din bugetul de
stat, din bugetele locale, din fondurile special constituite prin lege in afara
acestor bugete si din credite externe garantate sau contractate direct de stat,
comisiile de licitatie se numesc prin ordin al ministrului de resort sau, dupa
caz, prin decizie a autoritatii administratiei publice locale."
7. Liniuta a cincea a articolului 2.5. se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"- reprezentantul ministerului de resort sau, dupa caz, al administratiei
publice locale, in cazul licitatiilor organizate de regiile autonome pentru
bunurile de natura activelor corporale finantate din sursele prevazute la art.
2.3. alin. 2."
8. Articolul 2.6. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2.6
Onorariile participantilor in comisiile de licitatie, atat pentru achizitii
de bunuri si de servicii, cat si pentru investitii, care nu sunt angajati
permanenti ai persoanei juridice achizitoare se suporta de catre persoana
juridica achizitoare si se platesc dupa ce hotararea de acceptare a ramas
definitiva.
Nu beneficiaza de onorarii pentru activitatea desfasurata in comisiile de
licitatie, in timpul programului normal de lucru, reprezentantul Ministerului
Finantelor, al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, al
ministerului de resort si, dupa caz, al administratiei publice locale. De
asemenea, nu se acorda onorarii pentru repetarea unor licitatii.
Cuantumul onorariilor si, dupa caz, al celorlalte drepturi se stabileste de
persoana juridica achizitoare in conditiile art. 20 din Legea nr. 40/1991,
republicata."
9. Articolul 2.8. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2.8
Achizitionarea de bunuri si de servicii prin organizarea de licitatii
publice este obligatorie pentru bunurile si, respectiv, serviciile de acelasi
fel a caror valoare totala pentru satisfacerea necesitatilor persoanei juridice
achizitoare pe un intreg an bugetar este de peste 50 milioane lei.
Pentru achizitionarea de bunuri si de servicii a caror valoare este
inferioara limitei specificate la alineatul precedent, se poate folosi
procedura selectiei de oferte de pret.
Nu este admisa achizitionarea de bunuri si de servicii ale caror
caracteristici, respectiv calitati, depasesc necesitatile concrete de utilizare
ale persoanei juridice achizitoare.
Pentru cheltuielile suplimentare ocazionate de realizarea unor achizitii
nejustificate se fac raspunzatoare persoanele vinovate, potrivit
reglementarilor in vigoare.
In cazul achizitiei de bunuri si de servicii de acelasi fel, necesare
persoanelor juridice achizitoare pentru a acoperi nevoile unui an bugetar, a
caror valoare este sub 50 milioane lei, daca nu este posibila obtinerea a cel
putin 3 oferte de pret, se va proceda astfel:
- daca in termenul mentionat in adresele prin care s-au solicitat minimum
trei oferte au fost primite numai doua oferte, vor fi achizitionate bunurile
sau serviciile pentru care s-a prezentat pretul cel mai avantajos si care
corespund calitativ cerintelor persoanei juridice achizitoare;
- daca un singur ofertant a raspuns la solicitare, persoana juridica
achizitoare va achizitiona bunurile sau serviciile de la acesta, cu avizul
ordonatorului de credite bugetare pentru achizitia dintr-o singura sursa, sau
va putea repeta cererea de oferte de pret.
Pentru achizitionarea de bunuri sau de servicii cu valori mici, pentru care
ofertantii refuza sa prezinte in scris oferte de pret purtand semnatura si
stampila acestora, conducatorul persoanei juridice achizitoare poate desemna
salariati din subordinea sa care sa testeze preturile practicate la data
respectiva si sa le consemneze sub semnatura proprie, cu viza salariatului cu
atributii de control preventiv din unitate."
10. Alineatul 1 al articolului 2.9. se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 2.9
In cazul achizitiei publice de bunuri si de servicii a caror valoare
depaseste 267.000.000 lei, contractantii straini pot participa la procedura de
achizitie, daca si contractantii romani se bucura de un tratament similar in
cadrul procedurilor de achizitie organizate de persoanele juridice achizitoare
din tarile a caror nationalitate o are contractantul (ofertantul) strain."
11. Articolul 2.10. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2.10
Licitatia publica deschisa fara preselectie este licitatia care se
organizeaza intr-o singura etapa, pentru achizitii de bunuri si de servicii, la
care pot participa, in numar nelimitat, ofertanti interni sau externi care
indeplinesc conditiile cuprinse in documentele licitatiei impuse de
organizatori."
12. Alineatul 2 al articolului 2.11. se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Aceasta procedura se aplica pentru bunurile si serviciile la care
persoana juridica achizitoare doreste sa selectioneze in prealabil ofertantii
competenti si potentiali, scopul primei etape constituindu-l intocmirea listei
ofertantilor selectionati."
13. Articolul 2.12. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2.12
Licitatia publica restransa este licitatia in care:
- bunul sau serviciul, datorita specificului sau, poate fi achizitionat, de
regula, de la un numar restrans de ofertanti;
sau
- a existat o licitatie publica anterioara, nefinalizata prin incheierea
unui contract.
Anuntarea licitatiei publice restranse se face prin invitatii adresate
direct contractantilor care raspund conditiilor prevazute la alineatul
precedent. In acest caz, licitatia nu poate fi organizata mai devreme de 3 zile
lucratoare de la data transmiterii invitatiilor de participare.
Numarul de participanti la licitatia publica restransa trebuie sa fie de
minimum trei."
14. Articolul 2.13. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2.13
Pentru a se asigura de participarea producatorilor interni la procedurile
de licitatie prevazute la art. 2.10. si 2.11., persoana juridica achizitoare,
in afara anuntului publicitar, va invita in scris producatori interni
cunoscuti.
In cazul in care cunoaste mai multi producatori interni, persoana juridica
achizitoare va invita in scris cel putin trei dintre acestia.
In acest sens, producatorii vor confirma in mod obligatoriu primirea
invitatiei de participare la licitatie.
In situatia in care persoana juridica achizitoare a indeplinit procedura de
licitatie publica deschisa fara preselectie si s-au prezentat doar doi
ofertanti cu oferte corespunzatoare conditiilor din caietul de sarcini, comisia
poate accepta oferta cu pretul cel mai mic. Daca la licitatie nu s-a prezentat
nici un ofertant, comisia de licitatie va putea hotari fie repetarea
licitatiei, fie, ca urmare a inexistentei unei alternative, intocmirea notei
justificative pentru achizitia de la singurul furnizor intern al bunurilor sau
serviciilor in cauza.
In cazul in care ofertele prezentate sunt necorespunzatoare sau s-a
prezentat un singur ofertant cu oferta corespunzatoare, licitatia se va repeta.
In situatia in care, ca urmare a repetarii licitatiei, nu s-au prezentat
oferte corespunzatoare sau s-a prezentat o singura oferta corespunzatoare,
comisia de licitatie va putea hotari fie organizarea unei noi licitatii, fie
intocmirea notei justificative pentru achizitia dintr-o singura sursa,
neexistand alternative pentru achizitia publica prin licitatie.
Nota justificativa se intocmeste potrivit prevederilor art. 16 si 17 din
Ordonanta Guvernului nr. 12/1993.
Pretul din oferta acceptata in urma desfasurarii unei proceduri de
licitatie publica este ferm si nu poate fi majorat la incheierea contractului
de achizitie si nici ulterior pe toata perioada derularii contractului."
15. Articolul 3.1. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3.1
Organizatorul licitatiei va face anunturi publicitare in presa interna sau,
dupa caz, in presa internationala, cu minimum 10 zile inainte de data stabilita
pentru depunerea ofertelor."
16. Liniutele a patra si a sasea ale articolului 3.4. se modifica si vor
avea urmatorul cuprins:
"- forma si obiectul licitatiei, precum si descrierea bunurilor si a
serviciilor ce urmeaza a fi achizitionate; natura, cantitatea si calitatea
acestora; termenele, conditiile de livrare sau de furnizare si de plata;"
"- alte elemente ce se vor stabili prin norme metodologice de catre
Ministerul Finantelor, in functie de specificul achizitiei publice de bunuri si
de servicii."
17. Litera e) a articolului 3.7. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"e) conditiile cu caracter economic, tehnic si de calitate, garantiile
financiare, precum si alte informatii si documente solicitate ofertantului de
catre persoana juridica achizitoare."
18. Articolul 4.9. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4.9
Evaluarea ofertelor se face de catre comisia de licitatie, prin simpla
apreciere a pretului sau prin apreciere prin punctaj, care reprezinta
rezultatul aplicarii unor coeficienti stabiliti in prealabil de catre comisia
de licitatie prin caietul de sarcini, avandu-se in vedere elementele principale
ale bunurilor sau serviciilor solicitate."
19. Articolul 4.10. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4.10
Comisia de licitatie intocmeste o hotarare de acceptare a ofertei in 2
(doua) exemplare, in cel mult 10 zile de la data sedintei de licitatie, dintre
care un exemplar poate fi luat de catre reprezentantul Ministerului Finantelor.
Hotararea va cuprinde:
- numele membrilor comisiei de licitatie;
- nominalizarea ofertantului a carui oferta a fost acceptata;
- justificarea criteriilor tehnice, economice si de calitate pe baza carora
a fost acceptata oferta;
- semnaturile tuturor membrilor comisiilor de licitatie;
- data intocmirii."
20. Alineatul 1 al articolului 4.11. se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 4.11
In cazul evaluarii ofertelor pe baza de simpla apreciere, hotararea de
acceptare a ofertei se adopta in favoarea ofertei cu pretul cel mai scazut si
care intruneste calitatile tehnice si de executie minimale cerute prin caietul
de sarcini."
21. Articolul 4.13. se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4.13
Hotararea de acceptare a ofertei in favoarea unui ofertant constituie actul
in baza caruia persoana juridica achizitoare incheie contractul de achizitie
publica in conditiile reglementarilor legale in vigoare."
22. Dupa articolul 6.1. se introduce articolul 6.1.^1 care va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 6.1.^1
Achizitionarea de bunuri de folosinta indelungata si cu ciclu lung de
fabricatie (minimum 6 luni) se poate realiza si in cazul in care in anul
bugetar curent este asigurata numai o parte a fondurilor necesare, diferenta
urmand a fi alocata in perioadele urmatoare."
23. Anexa la regulament se inlocuieste cu anexa la prezenta hotarare.
Art. 2
In termen de 30 de zile de la publicarea prezentei hotarari in Monitorul
Oficial al Romaniei, Ministerul Finantelor va actualiza in mod corespunzator
Normele metodologice nr. 46.544/1994 privind organizarea si desfasurarea
licitatiilor pentru achizitiile publice de bunuri, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 192 din 27 iulie 1994.
Art. 3
Regulamentul privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile publice de
bunuri, modificat si completat prin prezenta hotarare, se va republica in
Monitorul Oficial al Romaniei, dandu-se articolelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand grupele de produse din categoria tehnicii militare, armamentului,
mijloacelor si instalatiilor speciale, precum si materialele cu caracteristici
specifice care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta nationala
1. Avioane, elicoptere, parasute si sisteme de parasute cu specific militar
2. Submarine, nave maritime de lupta, nave fluviale de lupta, tancuri
maritime si fluviale pentru alimentarea navelor, nave de asigurare de lupta
(inclusiv salupe, barci cu si fara motor)
3. Tehnica de aerodrom, mijloace si aparatura pentru navigatie navala si
aeriana, echipamente de semnalizare pentru nave si aeronave, cu specific
militar
4. Tancuri, autotunuri, tunuri, obuziere, tunuri-obuziere si alte categorii
de guri de foc de toate tipurile si calibrele
5. Rachete si instalatii de lansare a rachetelor
6. Armament de infanterie, mitraliere si aruncatoare
7. Arme albe
8. Bombe, torpile, rachete si munitie pentru toate categoriile de armament
9. Mijloace si materiale speciale pentru interventii si control
antiterorist, de impiedicare si neutralizare a actiunilor agresive (bastoane,
scuturi, casti de protectie si veste antiglont, complete de echipamente
antitrauma, aparate cu raze X, detectoare, sisteme de supraveghere a
aeroporturilor si alte produse specifice)
10. Tehnica si aparatura specifica activitatii criminalistice si pentru
probarea faptelor infractionale:
10.1. truse criminalistice si pentru testari de stupefiante
10.2. aparatura pentru determinarea comportamentului simulat
11. Tehnica specifica de instructie (aparatura pentru poligoane
automatizate, simulatoare pentru pregatirea de lupta, tinte)
12. Aparatura artileristica, sisteme si subsisteme de conducere a focului
13. Puncte de comanda mobile si de stat major
14. Masini de lupta, autospeciale blindate, autospeciale cu dotari
specifice apararii tarii, ordinii publice si sigurantei nationale
15. Autostatii, radiorelee, statii complexe de radio si statii de
radiolocatie destinate apararii tarii, ordinii publice si sigurantei nationale
16. Aparatura, mijloace si echipamente de transmisiuni destinate apararii
tarii, ordinii publice si sigurantei nationale:
16.1. Aparatura de multiplexare, comutare si terminala pentru transmisiuni
voce, date, fax cu posibilitatea de protectie, criptare, secretizare a
comunicatiilor, inclusiv autospeciale ce contin aceste tipuri de echipamente
16.2. Echipamente pentru criptarea si decriptarea semnalelor analogice si digitale
si sisteme de management ale cheilor de codificare
16.3. Aparatura de masura, control si aparatura specifica utilizate in
controlul antiinterceptare si controlul radiatiilor parazite, emise de
echipamentele de telecomunicatii si prelucrare a datelor
16.4. Statii radio fixe, receptoare mobile si portabile, conventionale si
cu acces multiplu in VHF si UHF, prevazute cu echipamente de secretizare cu
grad sporit de criptare, inclusiv sisteme de antene
16.5. Radiorelee, statie in unde scurte, echipamente pentru transmisii de
date, terminale de satelit pentru interconectarea si extensia locala a
punctelor de radiocomunicatii si a nodurilor de transmisiuni cu posibilitati de
criptare a semnalelor, inclusiv autospeciale ce contin aceste tipuri de
echipamente
16.6. Mijloace de determinare a Pozitiei autospecialelor aflate in
deplasare
16.7. Mijloace de paza si alarmare a obiectivelor militare, precum si
sisteme de anuntare operativa a personalului
16.8. Receptoare de trafic, panoramice, de banda larga pentru analiza
complexa si criptografica a semnalelor analogice si digitale.
16.9. Aparatura de goniometrie fixa, mobila si portabila, inclusiv
autospeciale astfel echipate
17. Utilaje militare de geniu, mijloace pentru cercetare genistica, control
tehnic si materiale pentru mascarea genistica
18. Mijloace si materiale pentru lucrari de distrugeri si minare-deminare
19. Mijloace explozive si de dare a focului
20. Tehnica si materiale pentru decontaminarea chimica, radioactiva si
biologica, precum si materialele de protectie individuala impotriva efectelor
armelor de nimicire in masa
21. Tehnica si materiale pentru controlul nuclear si chimic cu specific
militar
22. Produse pentru stocul de mobilizare, altele decat cele comune
23. Uniforme militare pentru protectie impotriva factorilor nocivi, de
interventie si lupta si accesorii pentru acestea
24. Corturi militare pentru protectie impotriva factorilor nocivi
25. Manusi si costume compensatoare pentru piloti
26. Carburanti, lubrifianti, substante chimice si lichide speciale cu
caracter specific, necesare functionarii si intretinerii bunurilor mentionate
in lista
27. Subansambluri, accesorii, piese de schimb si componente pentru bunurile
cuprinse in lista
28. Reparatii, modernizari, reconditionari si revizii la produsele si
materialele specifice mentionate in lista
29. Prestatii si lucrari ce se executa cu produsele si mijloacele specifice
mentionate in lista
30. Sigilii, stampile, distinctii si alte insemne care implica siguranta
nationala.