HOTARARE Nr. 63 din 24 ianuarie 2002
privind aprobarea Principiilor de buna practica de laborator, precum si
inspectia si verificarea respectarii acestora in cazul testarilor efectuate
asupra substantelor chimice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 102 din 6 februarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 69 si
70 din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si
Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat
la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Principiile de buna practica de laborator, prevazute in anexa nr.
1, si inspectia si verificarea respectarii principiilor de buna practica de
laborator in cazul testarilor efectuate asupra substantelor chimice, prevazute
in anexa nr. 2.
Art. 2
Procedurile privind efectuarea inspectiilor in vederea verificarii
respectarii principiilor de buna practica de laborator se aproba prin ordin
comun al ministrului industriei si resurselor, ministrului sanatatii si
familiei si al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor.
Art. 3
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 4
Prezenta hotarare intra in vigoare la 3 luni de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul integrarii europene,
Andrei Popescu,
secretar de stat
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
ANEXA 1
PRINCIPIILE DE BUNA PRACTICA DE LABORATOR
I. Introducere
1. Principiile de buna practica de laborator, denumite in continuare
principii BPL, se aplica in instalatiile de testare care efectueaza testarile
proprietatilor fizico-chimice, toxicitatii si ecotoxicitatii substantelor si
preparatelor chimice.
2. In sensul prezentelor principii BPL, prin substante si preparate chimice
se intelege: substante si preparate chimice industriale, produse medicamentoase
de uz uman si veterinar, produse de uz fitosanitar pentru combaterea bolilor,
daunatorilor si buruienilor in agricultura si silvicultura, produse cosmetice,
aditivi alimentari furajeri si umani si alte produse chimice industriale.
Aceste substante si preparate chimice sunt in general substante chimice de
sinteza, dar pot fi si substante de origine naturala, biologica si, in anumite
conditii, organisme vii. Testele efectuate asupra acestor substante vizeaza
furnizarea datelor asupra proprietatilor si/sau calitatii lor de a nu fi nocive
pentru sanatatea umana si/sau pentru mediu.
3. Instalatiile de testare care efectueaza testari ale proprietatilor
fizico-chimice, toxicitatii si ecotoxicitatii substantelor si preparatelor
chimice, atunci cand furnizeaza rezultatele acestora, au obligatia sa
mentioneze ca acestea respecta principiile BPL.
4. Autoritatea competenta pentru verificarea respectarii principiilor BPL,
denumita in continuare Agentie, este:
a) Agentia Nationala pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase
(A.N.S.P.C.P.), pentru substantele si preparatele chimice periculoase,
produsele de uz fitosanitar pentru combaterea bolilor, daunatorilor si
buruienilor in agricultura si silvicultura, produsele cosmetice, aditivii
alimentari de uz uman si alte produse chimice industriale;
b) Agentia Nationala a Medicamentului, pentru produsele medicamentoase de
uz uman;
c) Agentia Nationala Sanitara Veterinara, pentru medicamentele de uz
veterinar si aditivii furajeri.
5. Principalele atributii ale Agentiei sunt urmatoarele:
a) evaluarea gradului de conformitate a instalatiilor de testare privind
respectarea principiilor BPL si eliberarea certificatului de atestare care
simbolizeaza recunoasterea si desemnarea acestora;
b) elaborarea planului national de verificare a respectarii principiilor
BPL si monitorizarea acestuia;
c) elaborarea sistemelor de verificare a respectarii principiilor BPL, cu
stabilirea prioritatilor privind categoriile de produse chimice si tipurile de
probe care fac obiectul inspectiei;
d) elaborarea normativelor specifice inspectiei si verificarii respectarii
principiilor BPL;
e) arhivarea documentelor privind controlul efectuat in instalatiile de
testare si a celor referitoare la gradul lor de conformitate cu principiile BPL
si cu privire la verificarea studiilor;
f) elaborarea regulamentelor privind organizarea si desfasurarea activitatilor
de inspectie si verificare si controlul aplicarii acestora.
6. Instalatiile de testare prevazute la pct. 1 vor solicita autoritatii
prevazute la pct. 4 verificarea instalatiilor lor de testari, in vederea
obtinerii unui certificat de atestare care recunoaste respectarea principiilor
BPL, printr-o cerere in care sunt inscrise urmatoarele mentiuni:
a) denumirea firmei si sediul;
b) planul constructiei, care indica fiecare loc de testare;
c) organigrama, care indica numele si atributiile membrilor care conduc
instalatiile de testare, personalul raspunzator pentru asigurarea calitatii si
conducatorul studiului;
d) numele si adresa persoanei de contact;
e) procedurile privind modul de operare pentru asigurarea calitatii;
f) lista tuturor modurilor de operare procedurale;
g) categoriile de teste pe care le efectueaza;
h) orice alte date solicitate de autoritatea competenta.
Orice modificare a datelor cuprinse in documentele care au stat la baza
obtinerii atestatului va trebui notificata in termen de 30 de zile autoritatii
prevazute la pct. 4 care va evalua modul in care aceste modificari afecteaza
aplicarea principiilor BPL si va decide prelungirea certificatului de atestare,
eliberarea unui nou certificat de atestare sau retragerea certificatului de
atestare, dupa caz.
7. Terminologia utilizata este prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezentele principii BPL.
II. Organizarea si personalul instalatiei de testare
1. Responsabilitatile conducerii instalatiei de testare
1.1. Conducerea fiecarei instalatii de testare are obligatia sa
supravegheze respectarea principiilor BPL in instalatia de testare.
1.2. In acest scop conducerea instalatiei de testare trebuie:
a) sa desemneze printr-un document persoana sau persoanele care exercita in
instalatia de testare responsabilitatile de gestionare, astfel cum sunt
definite prin prezentele principii BPL;
b) sa asigure un numar suficient de persoane calificate, precum si
instalatiile, echipamentele si materialele corespunzatoare necesare pentru ca
studiul sa se deruleze in timp optim si in mod corect;
c) sa tina un dosar care sa cuprinda date privind nivelul profesional si
tehnic, experienta si descrierea sarcinilor ce revin persoanelor care deservesc
instalatia de testare;
d) sa asigure intelegerea clara a sarcinilor pe care le are de indeplinit
personalul si, daca este cazul, sa fie scolarizat pentru aceste sarcini;
e) sa asigure aplicarea metodelor de lucru standard adecvate si validate
tehnic si sa aprobe toate metodele de lucru standard originale sau revizuite;
f) sa elaboreze si sa aplice un program de asigurare a calitatii cu
personal calificat si sa verifice modul in care acest program corespunde
principiilor BPL;
g) sa verifice daca conducatorul studiului a pus la dispozitie personalului
insarcinat cu asigurarea calitatii planul studiului;
h) sa asigure existenta unui fisier cronologic al tuturor metodelor de
lucru standard;
i) sa asigure desemnarea unei persoane ca responsabil cu gestionarea
arhivelor;
j) sa asigure o schema de desfasurare a studiului;
k) sa aiba grija ca materialele primite in instalatia de testare sa
indeplineasca conditiile necesare utilizarii lor in studiu;
l) sa verifice, in cazul unui studiu care se realizeaza in mai multe
locuri, daca exista un sistem transparent de comunicare intre conducatorul
studiului, responsabilul sau responsabilii de teste, responsabilul programului
sau programelor de asigurare a calitatii si personalul care efectueaza studiul;
m) sa verifice daca substanta chimica testata si substanta de referinta
sunt corect si complet caracterizate;
n) sa stabileasca proceduri care sa garanteze ca sistemele informatice
corespund obiectivului studiat si ca sunt validate, utilizate si intretinute
conform principiilor BPL.
1.3. Atunci cand una sau mai multe faze ale studiului se deruleaza intr-un
loc de testare, conducerea locului de testare - daca a fost desemnata - va
exercita responsabilitatile mentionate mai sus, cu exceptia celor prevazute la
pct. 1.2. lit. g), j) si l).
2. Responsabilitatile conducatorului studiului
2.1. Conducatorul studiului este singurul insarcinat cu controlul studiului
si are responsabilitatea conducerii generale a acestuia si a intocmirii
raportului final.
2.2. Conducatorul studiului este investit cu urmatoarele responsabilitati
principale:
a) sa avizeze, cu semnatura datata, planul studiului si orice modificare
care i-ar putea fi adusa;
b) sa aiba grija ca personalul insarcinat cu asigurarea calitatii sa
dispuna in timp util de o copie de pe planul studiului si de pe orice
modificare a acestuia si sa comunice in mod eficient cu personalul responsabil
cu efectuarea studiului;
c) sa se asigure ca personalul care realizeaza studiul are la dispozitie
planurile studiului, cu amendamentele lor, si metodele de lucru standard;
d) sa verifice daca planul studiului si raportul final, in cazul unui
studiu realizat in mai multe locuri, descriu si definesc rolul fiecarui
responsabil de teste si al fiecarui loc sau fiecarei instalatii de testare,
care intervin in derularea studiului;
e) sa aiba grija de respectarea procedurilor specificate in planul
studiului, sa evalueze si sa mentioneze urmarile oricarei abateri de la planul
studiului asupra calitatii si integritatii studiului si, daca este cazul, sa ia
masuri corective corespunzatoare; sa constate abaterile fata de metodele de
lucru standard stabilite pentru realizarea studiului;
f) sa inregistreze datele primare obtinute si sa completeze documentele
corespunzatoare pentru sustinerea acestora;
g) sa verifice daca sistemele informatice utilizate in studiu au fost
validate;
h) sa semneze si sa dateze raportul final pentru asumarea responsabilitatii
asupra valabilitatii datelor si sa precizeze in ce masura studiul respecta
principiile BPL;
i) sa aiba grija ca planul studiului, raportul final, datele primare si
actele justificative sa fie transferate la arhiva dupa finalizarea studiului.
3. Responsabilitatile responsabilului de teste
Responsabilul de teste va asigura derularea fazelor studiului care i-au
fost incredintate conform principiilor BPL.
4. Responsabilitatile personalului care participa la realizarea studiului
4.1. Personalul care participa la realizarea studiului, denumit in
continuare personalul studiului, trebuie sa fie bine informat asupra
principiilor BPL aplicabile la faza de studiu la care participa.
4.2. Personalul studiului va avea acces la planul studiului si la metodele
de lucru standard care se aplica la faza de studiu care i-a fost incredintata.
Acestuia ii revine sarcina sa respecte instructiunile cuprinse in aceste
documente. Orice abatere de la aceste instructiuni trebuie sustinuta cu
documente si semnalata direct responsabilului de teste sau, daca este cazul,
conducatorului studiului.
4.3. Intregului personal al studiului ii revine sarcina sa inregistreze
datele primare in mod rapid si corect, conform principiilor BPL, si sa-si asume
responsabilitatea calitatii acestor date.
4.4. Personalul studiului trebuie sa ia masurile de protejare a sanatatii,
necesare pentru reducerea la minimum a riscului la care este expus si pentru
asigurarea integritatii studiului. Trebuie sa comunice persoanelor competente
orice afectare a starii de sanatate de care are cunostinta si care poate
influenta studiul, astfel incat personalul in cauza sa poata fi exclus de la
operatiunile in care participarea sa ar putea afecta studiul.
III. Programul de asigurare a calitatii
1. Generalitati
1.1. Instalatia de testare trebuie sa aiba un program de asigurare a
calitatii sustinut de documente care sa permita verificarea realizarii
studiilor cu respectarea principiilor BPL.
1.2. Programul de asigurare a calitatii este indeplinit de una sau de mai
multe persoane desemnate de conducerea instalatiei de testare, direct
subordonate acesteia si care au experienta metodelor de testare.
1.3. Aceste persoane nu trebuie sa participe la realizarea studiului vizat
de program.
2. Responsabilitatile personalului insarcinat cu asigurarea calitatii
Personalul insarcinat cu asigurarea calitatii are urmatoarele indatoriri
principale:
2.1. sa pastreze copiile de pe planurile studiului si de pe metodele de
lucru standard utilizate in instalatia de testare si sa aiba acces la un
exemplar actualizat al schemei de desfasurare a studiului;
2.2. sa verifice daca planul studiului contine informatiile necesare
privind respectarea principiilor BPL; aceasta verificare va trebui sustinuta cu
documente;
2.3. sa efectueze controale pentru a stabili daca toate studiile se
deruleaza conform principiilor BPL; controalele trebuie sa stabileasca si daca
planul studiului si metodele de lucru standard au fost puse la dispozitie
personalului studiului si sunt respectate. Aceste controale sunt de 3 tipuri:
controlul studiului, controlul instalatiei de testare si, respectiv, controlul
metodelor de lucru; rapoartele asupra acestor controale trebuie pastrate in
conformitate cu prevederile pct. XI;
2.4. sa analizeze rapoartele finale pentru a confirma ca metodele de lucru
si observatiile sunt fidel si integral descrise si ca rezultatele consemnate
reflecta corect si complet datele primare ale studiilor;
2.5. sa raporteze de indata, in scris, orice rezultat al controlului
conducerii instalatiei de testare si conducatorului studiului, precum si
responsabililor de teste, dupa caz;
2.6. sa redacteze si sa semneze un document care va fi inclus in raportul
final, care sa precizeze natura controalelor si datele la care ele au avut loc,
inclusiv faza sau fazele studiului controlate, precum si datele la care
rezultatele controalelor au fost comunicate conducerii instalatiei de testare,
conducatorului studiului si, respectiv, responsabilului de teste, dupa caz.
Acest document confirma faptul ca raportul final reflecta datele primare.
IV. Instalatii
1. Generalitati
1.1. Prin dimensiunile, constructia si amplasarea ei instalatia de testare
trebuie sa corespunda exigentelor studiului si sa permita reducerea la minimum
a perturbarilor care ar putea altera valabilitatea studiului.
1.2. Proiectarea instalatiei de testare trebuie sa permita o separare
corespunzatoare a activitatilor, astfel incat sa asigure o realizare corecta a
fiecarui studiu.
2. Instalatii pentru sistemele de testare
2.1. Instalatia de testare trebuie sa cuprinda un numar suficient de
incaperi si suprafete pentru asigurarea separarii sistemelor de testare si
izolarea celor care utilizeaza substante sau organisme cunoscute a fi sau
suspectate a fi periculoase din punct de vedere biologic.
2.2. Instalatia de testare trebuie sa dispuna de sali sau incaperi
corespunzatoare pentru diagnosticarea, tratarea si controlul eventualelor
infectari, contaminari si/sau deteriorari, astfel incat sistemul de testare sa
nu suporte un grad inacceptabil de deteriorare.
2.3. Instalatia de testare trebuie sa dispuna de sali sau spatii de stocare
suficiente pentru materiale si echipamente. Salile sau spatiile de stocare trebuie
separate de salile sau incaperile aferente sistemelor de testare si sa fie
protejate in mod corespunzator impotriva infectarii, contaminarii si/sau
deteriorarii.
3. Instalatia de manipulare a substantelor chimice testate si a
substantelor de referinta
3.1. Pentru evitarea oricarei contaminari trebuie sa existe sali sau
incaperi distincte pentru primirea si stocarea substantelor chimice testate si
de referinta, precum si pentru amestecarea substantelor chimice testate cu un
agent purtator.
3.2. Salile sau spatiile de stocare a substantelor chimice testate trebuie
sa fie separate de salile sau incaperile aferente sistemelor de testare. Ele
trebuie sa permita mentinerea identitatii, concentratiei, puritatii si
stabilitatii si sa asigure o depozitare sigura a substantelor periculoase.
4. Salile de arhiva
Trebuie prevazute sali de arhiva pentru pastrarea si consultarea in deplina
siguranta a planurilor studiului, a datelor primare, a rapoartelor finale, a
mostrelor de substante chimice testate si a esantioanelor. Conceptia tehnica si
conditiile de arhivare trebuie sa protejeze continutul impotriva oricarei
deteriorari inainte de vreme.
5. Evacuarea deseurilor
Manipularea si evacuarea deseurilor trebuie efectuate in asa fel incat sa nu
puna in pericol integritatea studiilor, a sanatatii personalului si calitatea
factorilor de mediu. Pentru acest lucru sunt necesare instalatii care sa
permita primirea, depozitarea si evacuarea deseurilor in mod corespunzator si
trebuie stabilite proceduri de decontaminare si transport.
V. Aparate, materiale si reactivi
1. Aparatele, inclusiv sistemele informatice, utilizate pentru obtinerea,
stocarea si consultarea datelor si pentru reglarea factorilor de mediu care
intervin in studiu trebuie sa fie amplasate corect, concepute in mod
corespunzator si sa aiba o capacitate adecvata.
2. Aparatele utilizate intr-un studiu trebuie sa fie periodic verificate,
curatate, intretinute si etalonate conform metodelor de lucru standard.
Evidenta acestor activitati se pastreaza potrivit pct. XI. Etalonarea se
realizeaza potrivit normelor de metrologie legala in vigoare.
3. Substantele chimice, reactivii si solutiile utilizate vor fi etichetate
pentru a se indica: denumirea, concentratia, daca este cazul, data expirarii si
instructiuni specifice pentru stocare, informatii referitoare la provenienta
acestora, data prepararii, stabilitatea substantei, reactivului sau solutiei,
daca este cazul. Data expirarii poate fi prelungita pe baza unei evaluari sau a
unei analize sustinute cu documente.
VI. Sisteme de testare
1. Fizice si chimice
1.1. Aparatura utilizata la obtinerea caracteristicilor chimice si fizice
va avea o capacitate corespunzatoare si va fi amplasata in mod corect.
1.2. Trebuie asigurata integritatea sistemelor de testare fizice si
chimice.
2. Biologice
2.1. Trebuie create si mentinute conditii corespunzatoare pentru stocarea,
amplasarea, manipularea si intretinerea sistemelor de testare biologice pentru
asigurarea calitatii datelor.
2.2. Sistemele de testare animale si vegetale primite trebuie izolate pana
cand starea lor sanitara si de vegetatie va fi evaluata. Daca se observa o
mortalitate sau morbiditate anormala, lotul avut in vedere nu trebuie utilizat
in studii si, daca va fi cazul, va fi distrus. La inceputul fazei experimentale
a unui studiu sistemele de testare trebuie sa fie lipsite de orice boala sau
simptom care s-ar putea interfera cu obiectivul sau cu derularea studiului.
Subiectele supuse testului, care se imbolnavesc sau sunt ranite in cursul
studiului, trebuie sa fie izolate si ingrijite, daca este nevoie, pentru a se
pastra integritatea studiului. Orice diagnostic si tratament ale oricarei boli,
inainte sau in timpul studiului, trebuie consemnate.
2.3. Se vor tine registre care sa mentioneze originea, data primirii si
starea la primire a sistemelor de testare.
2.4. Sistemele de testare biologice trebuie sa fie aclimatizate la mediul
de testare, intr-o perioada corespunzatoare, inainte de prima administrare sau
aplicare a substantei chimice testate ori de referinta.
2.5. Toate informatiile necesare unei identificari corecte a sistemelor de
testare vor figura pe locasul sau recipientul lor. Fiecare sistem de testare
susceptibil sa fie scos din locasul sau din recipientul sau in timpul derularii
studiului trebuie sa aiba, pe cat este posibil, marca de identificare
corespunzatoare.
2.6. In timpul utilizarii lor locasurile sau recipientele sistemelor de
testare vor fi curatate si dezinfectate la intervale corespunzatoare. Orice
substanta care vine in contact cu un sistem de testare nu trebuie sa contina
contaminanti cu concentratii care s-ar interfera cu studiul. Asternutul de paie
al animalelor trebuie schimbat conform cerintelor bunei practici de crestere.
Utilizarea agentilor antiparaziti trebuie sa fie explicitata.
2.7. Sistemele de testare utilizate in studii pe teren trebuie dispuse
astfel incat sa se evite dispersarea produselor imprastiate si utilizarea
anterioara a pesticidelor care ar putea sa se interfereze cu studiul.
VII. Substante chimice testate si substante chimice de referinta
1. Primire, manipulare, prelevare de mostre si stocare
1.1. Se vor tine registre in care sa se mentioneze caracteristicile
substantelor chimice testate si ale substantelor chimice de referinta, precum
si data primirii, data expirarii si cantitatile primite si folosite in studii.
1.2. Se vor stabili procedee de manipulare, de prelevare de mostre si de
stocare, care sa asigure mentinerea omogenitatii si stabilitatii, pe cat este
posibil, si sa evite o contaminare sau o amestecare.
1.3. Recipientele de pastrare a mostrelor vor avea date de identificare a
acestora, data expirarii si instructiuni speciale de stocare, acolo unde este
cazul.
2. Caracterizare
2.1. Orice substanta chimica testata si orice substanta chimica de
referinta vor fi identificate in mod corespunzator prin: cod, numar de
inmatriculare in Chemical Abstract Service (numar CAS), nume, parametri
biologici.
2.2. Pentru fiecare studiu trebuie sa se stie natura exacta a substantelor
chimice testate si a substantelor chimice de referinta, numarul lotului,
puritatea, compozitia, concentratia sau alte caracteristici care ar putea
defini in mod corespunzator fiecare lot.
2.3. Atunci cand substanta chimica testata este furnizata de beneficiarul
studiului trebuie stabilita o modalitate, convenita intre acesta din urma si
conducerea instalatiei de testare, care sa permita verificarea identitatii
substantei chimice testate.
2.4. Trebuie cunoscuta stabilitatea substantelor chimice testate si a
substantelor chimice de referinta in conditiile de stocare si de testare ale
studiului respectiv.
2.5. Daca substanta chimica testata este administrata sau aplicata
printr-un agent purtator, trebuie determinate omogenitatea, concentratia si
stabilitatea substantei chimice testate in acest agent purtator; pentru
substantele chimice testate, utilizate in studiile pe teren (de exemplu,
amestecuri in rezervor), aceste informatii pot fi obtinute prin experiente
distincte in laborator.
2.6. Pentru fiecare studiu, cu exceptia studiilor pe termen scurt, se va
pastra cate o mostra din fiecare lot al substantei chimice testate, in scopul
unei eventuale analize.
VIII. Metode de lucru standard
1. O instalatie de testare trebuie sa aiba metode de lucru standard scrise,
aprobate de conducerea instalatiei, care trebuie sa asigure calitatea si
integritatea datelor obtinute de aceasta instalatie. Revizuirile metodelor de
lucru standard trebuie aprobate de conducerea instalatiei de testare.
2. Fiecare sectiune sau zona distincta a instalatiei de testare trebuie sa
aiba acces imediat la metodele de lucru standard corespunzatoare lucrarilor
care se efectueaza aici.
3. Lucrari stiintifice, metode de analiza, articole si manuale publicate
pot completa metodele de lucru prevazute la pct. 1.
4. Abaterile fata de metodele de lucru standard prevazute la pct. 1 trebuie
sustinute cu documente atat de catre conducatorul studiului, cat si de
responsabilul de teste, dupa caz.
5. Trebuie sa existe metode de lucru standard*) pentru urmatoarele
categorii de activitati ale instalatiei de testare:
5.1. substante chimice testate si substante chimice de referinta:
- primirea, identificarea, etichetarea, manipularea, prelevarea de mostre
si stocarea;
5.2. aparate, materiale, reactivi:
a) aparate:
- utilizare, intretinere, curatare si etalonare;
b) sisteme informatice:
- validare, exploatare, intretinere, siguranta, verificarea modificarilor
si protectie;
c) materiale, reactivi si solutii:
- preparare si etichetare;
5.3. inregistrarea datelor, stabilirea rapoartelor, stocarea si consultarea
datelor:
- codificarea studiilor, strangerea datelor, stabilirea rapoartelor,
sisteme de indexare, exploatarea datelor, inclusiv utilizarea sistemelor
informatice;
5.4. sistemul de testare:
a) pregatirea incaperii si conditii de ambianta pentru sistemul de testare;
b) metode de primire, de transfer, de amplasare corecta, de caracterizare,
de identificare si de intretinere a sistemului de testare;
c) pregatirea sistemului de testare, observatii si analize inaintea, in
timpul si la incheierea studiului;
d) manipularea indivizilor care apartin unui sistem de testare, care sunt
gasiti pe moarte sau morti in cursul studiului;
e) strangerea, identificarea si manipularea esantioanelor, inclusiv
autopsie si histopatologie;
f) instalarea si dispunerea sistemelor de testare pe loturi experimentale;
5.5. mecanisme de asigurare a calitatii:
- repartizarea personalului insarcinat cu asigurarea calitatii la
planificarea, stabilirea calendarului, realizarea, explicarea si notarea
controalelor.
------------
*) Enumerarea are caracter exemplificativ si nelimitativ.
IX. Realizarea studiului
1. Planul studiului
1.1. Pentru fiecare studiu se va stabili un plan scris inainte de inceperea
lucrarilor. Planul studiului trebuie sa fie avizat de conducatorul studiului,
care il dateaza si il semneaza, iar conformitatea sa cu principiile BPL trebuie
verificata de personalul de asigurare a calitatii in conformitate cu
prevederile pct. III. Acest plan trebuie sa fie aprobat si de conducerea
instalatiei de testare si de beneficiarul studiului, dupa caz.
1.2. Modificarile aduse la planul studiului trebuie justificate si avizate
de conducatorul studiului, care le dateaza si le semneaza, si trebuie pastrate
impreuna cu planul studiului.
1.3. Abaterile de la planul studiului trebuie descrise, explicate,
declarate si datate in timp util de catre conducatorul studiului si de catre
responsabilul de teste si pastrate impreuna cu datele primare ale studiului.
1.4. Pentru studiile pe termen scurt se poate utiliza un plan-tip de studiu
insotit de o completare specifica studiului respectiv.
2. Continutul planului studiului
Planul studiului trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii a caror lista
nu este limitativa:
2.1. identificarea studiului, a substantei chimice testate si a substantei
chimice de referinta, astfel:
a) un titlu descriptiv;
b) o expunere asupra naturii si obiectului studiului;
c) identificarea substantei chimice testate printr-un cod sau nume (IUPAC,
numar CAS, parametri biologici etc.);
d) substanta chimica de referinta utilizata;
2.2. informatii referitoare la beneficiarul studiului si la instalatia de
testare:
a) denumirea si adresa beneficiarului studiului;
b) numele si adresa instalatiei de testare si, respectiv, ale locului de
testare implicat in studiu;
c) numele si adresa conducatorului studiului;
d) numele si adresa responsabililor de teste, precum si fazele studiului
desfasurat sub conducerea acestora;
2.3. date:
a) data aprobarii planului studiului, cu semnatura conducatorului
studiului; data aprobarii planului studiului, cu semnatura conducerii
instalatiei de testare si a beneficiarului studiului;
b) date propuse pentru inceputul si sfarsitul experimentarii;
2.4. metode de testare:
- indicarea metodei de testate utilizate;
2.5. date speciale:
a) justificarea alegerii sistemului de testare;
b) caracterizarea sistemului de testare, adica specia, rasa, varietatea,
originea, numarul de indivizi, gama de greutati, sexul, varsta si alte
informatii necesare;
c) metoda de administrare si motivele alegerii sale;
d) doza si/sau concentratia, frecventa si durata administrarii sau
aplicarii;
e) informatii detaliate asupra conceptiei experimentale, care contin o
descriere a derularii cronologice a activitatilor, a tuturor materialelor,
metodelor si conditiilor, a naturii si frecventei testelor, a masuratorilor,
observatiilor si analizelor ce vor fi realizate, precum si metodele statistice
utilizate;
2.6. inregistrari si referate:
- lista inregistrarilor si a referatelor ce trebuie pastrate.
3. Realizarea studiului
3.1. Fiecarui studiu i se va da o identificare proprie. Toate elementele
referitoare la un studiu dat trebuie sa aiba aceasta identificare. Esantioanele
studiului trebuie identificate in asa fel incat sa se confirme originea lor.
Aceasta identificare trebuie sa permita recunoasterea, dupa caz, a esantionului
si a studiului.
3.2. Studiul trebuie sa se desfasoare conform planului stabilit.
3.3. Toate datele obtinute in cursul realizarii studiului se vor inregistra
direct, rapid, precis si citet de catre persoanele abilitate. Listele cu date
vor fi semnate, parafate si datate.
3.4. Orice modificare a datelor primare va fi consemnata astfel incat sa nu
se ascunda mentiunea precedenta si se va indica motivul schimbarii, cu data,
semnatura sau parafa persoanei care a efectuat schimbarea.
3.5. Datele introduse in sistemul informatic vor contine identificarea
persoanei care le-a introdus. Conceptia sistemului informatic trebuie sa
permita intotdeauna integralitatea verificarilor precedente, astfel incat sa
arate toate modificarile aduse datelor prevazute in planul studiului fara sa se
ascunda mentiunea initiala. Trebuie sa existe posibilitatea asocierii tuturor
modificarilor aduse datelor cu persoanele care le-au adus, cu data si ora la
care au fost efectuate, chiar si in cazul in care se foloseste semnatura
electronica; vor fi mentionate si motivele modificarilor.
X. Intocmirea raportului privind rezultatele studiului
1. Generalitati
1.1. Se va intocmi un raport final pentru fiecare studiu. Pentru studiile
pe termen scurt se va realiza un raport final tip, care va fi insotit de o
completare specifica studiului respectiv.
1.2. Responsabilii de teste care participa la studiu vor semna si vor data
rapoartele lor.
1.3. Conducatorul studiului va semna si va data raportul final pentru a
arata ca isi asuma responsabilitatea validarii datelor. Trebuie indicat gradul
de conformitate cu principiile BPL.
1.4. Corectiile si adaugarile aduse la raportul final trebuie sa se
prezinte sub forma de amendamente. Aceste amendamente trebuie sa precizeze
motivul corectiilor sau adaugarilor si sa fie semnate si datate de conducatorul
studiului.
1.5. Redactarea raportului final pentru conformarea cu cerintele impuse de
Agentie nu constituie o corectie, o adaugare sau un amendament la acesta.
2. Continutul raportului final
Raportul final trebuie sa contina urmatoarele informatii, fara a se limita
la acestea:
2.1. identificarea studiului si a substantei chimice testate si, respectiv,
de referinta:
a) un titlu descriptiv;
b) identificarea substantei chimice testate printr-un cod sau un nume
(IUPAC, numar CAS, parametri biologici);
c) identificarea substantei chimice de referinta printr-un nume;
d) caracterizarea substantei chimice testate, in special puritatea,
stabilitatea, omogenitatea sa;
2.2. informatii referitoare la beneficiarul studiului si la instalatia de
testare:
a) denumirea si adresa beneficiarului studiului;
b) denumirea si adresa instalatiei de testare si, respectiv, ale locului de
testare implicat in studiul respectiv;
c) numele si adresa conducatorului studiului;
d) numele si adresa responsabilului de teste si, daca este cazul, fazele
studiului la care a fost imputernicit;
e) numele si adresa responsabililor stiintifici care au furnizat date
pentru raportul final, daca este cazul.
2.3. date: datele de incepere si de terminare a experimentarii;
2.4. documentul privind programul de asigurare a calitatii.
Un document asupra programului de asigurare a calitatii, cu enumerarea
tipurilor de controale realizate si a datelor cand acestea au fost efectuate,
inclusiv faza sau fazele verificate, precum si a datelor la care fiecare
rezultat al controalelor a fost comunicat conducerii sau conducatorului
studiului, precum si responsabilului de teste, dupa caz, va servi la
confirmarea faptului ca raportul final reflecta datele primare;
2.5. descrierea materialelor si a metodelor de testare utilizate:
- o descriere a metodelor si a materialelor utilizate;
2.6. rezultate:
a) un rezumat al rezultatelor;
b) toate informatiile si datele cerute de planul studiului;
c) o expunere a rezultatelor cuprinzand calculele si determinarile de
interes statistic;
d) o evaluare si o analiza a rezultatelor si, daca este cazul, concluzii;
2.7. stocare:
- locul unde sunt pastrate planul studiului, mostrele substantelor chimice
testate si ale celor de referinta, esantioanele, datele primare si raportul
final.
XI. Stocarea si pastrarea arhivelor si a materialelor
1. Vor fi pastrate in arhive pe perioada specificata de Agentie:
a) planul studiului, datele primare, mostrele substantelor chimice testate
si ale celor de referinta, esantioanele si raportul final al fiecarui studiu;
b) rapoartele privind toate controalele realizate conform programului de
asigurare a calitatii, precum si schemele de desfasurare a studiului;
c) listele privind calificarea, instruirea, experienta si descrierea
sarcinilor personalului;
d) referate si rapoarte asupra intretinerii si etalonarii echipamentului;
e) documente referitoare la validarea sistemelor informatice;
f) dosarul cronologic al tuturor metodelor de lucru utilizate;
g) referate privind supravegherea mediului.
In lipsa unei perioade de pastrare stabilite de Agentie eliminarea
definitiva a oricarui material de studiu trebuie sustinuta cu documente. Atunci
cand mostrele substantelor chimice testate si ale celor de referinta si
esantioanele sunt distruse inaintea expirarii perioadei de pastrare solicitate,
din orice motiv, aceasta distrugere trebuie justificata si sustinuta cu
documente. Mostrele substantelor chimice testate si ale celor de referinta si
esantioanele vor fi pastrate numai atat timp cat calitatea lor o permite.
2. Materialul pastrat in arhive va fi indexat pentru a facilita stocarea si
identificarea metodica.
3. Numai personalul autorizat de conducere va avea acces la arhive. Orice
intrare de material arhivat trebuie consemnata.
4. Daca o instalatie de testare sau o arhiva isi inceteaza activitatea si
nu are un succesor legal, arhivele vor fi trimise beneficiarului studiului sau
persoanelor care l-au comandat.
ANEXA 1
la principiile BPL
TERMINOLOGIA UTILIZATA
I. Termeni generali
1. Principii de buna practica de laborator - principiile BPL reprezinta
regulile de baza in vederea asigurarii sistemului calitatii si se refera la
modul de organizare a studiilor de siguranta neclinice referitoare la sanatate
si mediu si la conditiile in care aceste studii sunt planificate, realizate,
verificate, inregistrate, arhivate si difuzate.
2. Verificarea respectarii principiilor BPL reprezinta inspectia periodica
a instalatiilor de testare si/sau verificarea studiilor realizate pentru a
evalua respectarea principiilor BPL.
3. Program de respectare a principiilor BPL este un sistem special elaborat
de autoritatea competenta pentru evaluarea respectarii principiilor BPL in
instalatiile de testare prin inspectia acestora si verificarea studiilor
efectuate.
4. Instalatia de testare cuprinde laboratoare dotate cu echipamente si
personal specializat, necesare pentru realizarea studiilor de siguranta
neclinice referitoare la sanatate si mediu; pentru studiile realizate in mai
multe locuri instalatia de testare este locul unde se gaseste conducatorul
studiului si alte locuri de testare care pot fi considerate, individual sau
colectiv, ca instalatii de testare.
5. Studiu de siguranta neclinic referitor la sanatate si mediu, denumit in
continuare studiu, consta intr-o testare sau intr-un ansamblu de testari
planificate, realizate, inregistrate, raportate, care se desfasoara in concordanta
cu reguli si regulamente bine stabilite pentru determinarea efectelor
substantelor si preparatelor chimice asupra omului, animalelor si mediului.
6. Verificarea studiului reprezinta compararea datelor primare si a
rapoartelor de testare care sunt asociate cu raportul preliminar sau final,
pentru a stabili daca datele primare sunt notate cu exactitate, pentru a
verifica conformitatea testelor cu planul studiului si cu metodele de lucru
standard si pentru a obtine informatiile suplimentare care nu figureaza in
raport.
7. Inspectia instalatiei de testare este analiza la fata locului a
procedurilor si metodelor aplicate in instalatia de testare pentru evaluarea
gradului de conformitate a acesteia cu principiile BPL; in timpul controalelor
sunt analizate structura administrativa, metodele de lucru utilizate, este
intervievat personalul tehnic, sunt evaluate calitatea si corectitudinea
datelor obtinute si este redactat un raport.
8. Inspector reprezinta persoana care efectueaza inspectia instalatiei de
testare si verificarea studiului in numele autoritatii competente pentru
evaluarea respectarii principiilor BPL.
II. Termeni specifici
1. Termeni referitori la organizarea unei instalatii de testare
1.1. Locul de testare cuprinde amplasamentul sau amplasamentele unde sunt
realizate una sau mai multe faze ale studiului dat.
1.2. Conducerea instalatiei de testare cuprinde persoana sau persoanele
investite cu autoritatea si responsabilitatea oficiala a organizarii si
functionarii instalatiei de testare, in conformitate cu prezentele principii
BPL.
1.3. Conducerea locului de testare inseamna persoana sau persoanele
responsabile sa se asigure ca faza sau fazele de studiu de care raspund se vor
derula in conformitate cu prezentele principii BPL.
1.4. Beneficiarul studiului este persoana juridica care comanda un studiu
neclinic referitor la sanatate si mediu.
1.5. Conducatorul studiului este persoana care raspunde de conducerea
generala a studiului de siguranta neclinic referitor la sanatate si mediu.
1.6. Responsabilul pentru efectuarea testelor, denumit in continuare
responsabilul de teste, este persoana care, in cazul unui studiu care se
desfasoara in mai multe locuri, exercita in numele conducatorului studiului
responsabilitati bine definite pentru fazele studiului care se desfasoara in
locul respectiv. Conducatorul studiului nu poate delega responsabilului sau
responsabililor principali ai testelor responsabilitatea sa in ceea ce priveste
conducerea generala a studiului, aprobarea planului studiului, cu modificarile
sale finale, raportul final si de supraveghere a respectarii tuturor
principiilor BPL.
1.7. Programul de asigurare a calitatii este un sistem definit potrivit
legii, care include si personalul corespunzator si care este independent de
desfasurarea studiului si este menit sa dea conducerii instalatiei de testare
asigurarea ca aceasta respecta principiile BPL.
1.8. Metodele de lucru standard sunt metode de lucru sustinute de
documente, care descriu modul de realizare a testelor sau lucrarilor, a caror
detaliere nu figureaza in mod normal in planul studiului.
1.9. Schema de desfasurare a studiului reprezinta totalitatea informatiilor
care trebuie sa ajute la evaluarea sarcinii de lucru si la controlul studiilor
realizate intr-o instalatie de testare.
2. Termenii referitori la studiul de siguranta neclinic referitor la
sanatate si mediu
2.1. Studiu pe termen scurt este un studiu de scurta durata realizat cu
tehnici curente utilizate pe scara larga.
2.2. Planul studiului este un document care defineste obiectul studiului si
dispozitivele experimentale necesare derularii sale, cu orice eventuale
modificari.
2.3. Modificare la planul studiului este o modificare adusa in mod
deliberat la acest plan dupa data inceperii studiului.
2.4. Abatere de la planul studiului este o deviere nedeliberata de la acest
plan, survenita dupa data inceperii studiului.
2.5. Sistemul de testare inseamna orice sistem biologic, chimic ori fizic
sau orice combinatie a acestora, care este utilizat in studiu.
2.6. Datele primare reprezinta ansamblul rapoartelor si al documentelor
originale ale instalatiei de testare sau copii conforme ale acestora, care
rezulta din observatii, precum si date din lucrari originale care stau la baza
studiului.
2.7. Esantion desemneaza orice material prelevat dintr-un sistem de testare
pentru control, analiza sau pastrare.
2.8. Data de incepere a studiului este data la care conducatorul studiului
semneaza planul acestuia.
2.9. Data de incepere a experientelor este data la care sunt obtinute
primele date particulare pentru studiu.
2.10. Data sfarsitului experientelor este data la care sunt obtinute
ultimele date provenite din studiu.
2.11. Data sfarsitului studiului este data la care conducatorul studiului
semneaza raportul final.
3. Termeni referitori la substanta chimica testata
3.1. Substanta chimica testata este o substanta chimica ce face obiectul
studiului.
3.2. Substanta de referinta reprezinta orice material utilizat in vederea
furnizarii unei baze de comparatie cu substanta chimica testata.
3.3. Lot reprezinta o cantitate determinata de substanta chimica testata
sau de substanta de referinta care este produsa in cursul unui ciclu de
fabricatie bine definit, astfel incat el sa prezinte in mod normal un caracter
uniform si sa fie desemnat ca atare.
3.4. Agent purtator reprezinta orice agent care serveste drept mediu
purtator pentru amestecarea, dispersarea sau solubilizarea substantei chimice testate
ori a substantei de referinta in vederea facilitarii administrarii sau
aplicarii sale in sistemul de testare.
ANEXA 2
INSPECTIA SI VERIFICAREA
respectarii principiilor de buna practica de laborator in cazul testarilor efectuate
asupra substantelor chimice
1. Administratie
Programul privind respectarea principiilor BPL este in responsabilitatea
Agentiei mentionate in anexa nr. 1 pct. 4.
In acest scop Agentia:
a) are in structura sa inspectori cu experienta stiintifica si tehnica
corespunzatoare desfasurarii activitatii de inspectie si verificare;
b) emite documente privind aplicarea principiilor BPL, detalii asupra
programului privind respectarea principiilor BPL si orice informatii
referitoare la aplicarea acestora;
c) pastreaza rapoartele asupra inspectiilor in instalatiile de testare
privind respectarea aplicarii principiilor BPL.
2. Personal si instruire
2.1. Agentia asigura:
a) un numar corespunzator de inspectori, in functie de:
- numarul de instalatii de testare incluse in programul privind respectarea
principiilor BPL;
- periodicitatea cu care trebuie sa se evalueze gradul de conformitate al
instalatiilor de testare cu principiile BPL;
- numarul si complexitatea studiilor efectuate de aceste instalatii de
testare;
- numarul de inspectii sau de verificari speciale, solicitate in mod expres
de autoritatile de reglementare;
b) inspectorii cu calificarea si experienta corespunzatoare intr-o gama de
discipline stiintifice relevante pentru testarea substantelor si preparatelor
chimice;
c) inspectorii, inclusiv cei angajati pe baza de contract, in conditiile
legii, care nu au interese financiare sau de alta natura in instalatiile de
testare care fac obiectul inspectiei in studiile pe care le verifica sau in
intreprinderile care participa la finantarea acestor studii;
d) documentele de identificare a inspectorilor.
2.2. Inspectorii pot:
a) sa faca parte din personalul permanent al Agentiei;
b) sa faca parte din personalul permanent al unei entitati distincte de
Agentie;
c) sa fie angajati pe baza de contract sau pe baza oricarei alte forme
legale de catre Agentie pentru a realiza inspectii in instalatiile de testare
sau verificari de studii.
In cazurile prevazute la lit. b) si c) Agentia are responsabilitatea finala
in evaluarea gradului de conformitate cu principiile BPL al instalatiei de
testare si ia masurile care se impun, in functie de rezultatele inspectiei si,
respectiv, ale verificarilor de studii.
2.3. Inspectorii si orice alte persoane care, in cadrul inspectiilor
efectuate in instalatiile de testare au acces la informatii confidentiale cu
valoare comerciala, au obligatia sa pastreze caracterul secret al acestora.
3. Programul privind respectarea principiilor BPL
3.1. Pentru verificarea respectarii principiilor BPL programul privind
respectarea acestora trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii care:
a) sa defineasca domeniul de aplicare si amploarea programului; programul
privind respectarea principiilor BPL poate sa se refere numai la o gama
restransa de produse chimice, de exemplu: produsele chimice industriale,
pesticide, produse farmaceutice si altele, sau poate sa includa toate produsele
chimice; scopul inspectiei trebuie precizat atat pentru categorii de produse
chimice, cat si pentru tipuri de teste care fac obiectul inspectiei, teste ce
pot fi, de exemplu: fizice, chimice, toxicologice si/sau ecotoxicologice;
b) sa indice modalitatea prin care instalatiile de testare sunt inscrise in
programul privind respectarea principiilor BPL; verificarile respectarii
principiilor BPL pentru datele privind nocivitatea produselor pentru sanatate
si mediu, care au fost obtinute in scopuri de reglementare, sunt obligatorii;
c) sa contina categoriile de inspectii ale instalatiilor de testare si de
verificari de studii;
d) sa includa prevederi referitoare la inspectia efectuata in instalatiile
de testare privind controlul general al acesteia si verificarea unuia sau mai
multor studii in curs sau deja finalizate;
e) sa contina prevederi privind inspectia instalatiilor de testare si
verificarea studiilor realizate la cererea unei autoritati de reglementare;
f) sa confere inspectorilor autoritatea necesara pentru accesul lor la
instalatiile de testare si la documentatiile detinute de acestea;
g) sa descrie procedurile de inspectie a instalatiei de testare si de
verificare a studiilor pentru a verifica conformitatea cu principiile BPL;
h) sa prevada masurile ce trebuie luate ca urmare a inspectiilor
instalatiilor de testare si a verificarilor studiilor.
4. Finalizarea inspectiilor instalatiilor de testare si a verificarilor
studiilor
4.1. Inspectia instalatiei de testare sau verificarea studiului se finalizeaza
cu un raport scris asupra celor constatate.
4.2. In cazul in care instalatia de testare sau verificarea studiului
indica abateri minore in raport cu principiile BPL, instalatia de testare va
corecta aceste abateri minore; inspectorul va controla daca au fost efectuate
corectarile.
4.3. Daca nu s-a constatat nici o abatere ori s-a constatat numai o abatere
minora, Agentia va proceda la:
a) emiterea unui document, in conditiile legii, care sa certifice ca
instalatia de testare a fost inspectata si ca functionarea sa este conforma cu
principiile BPL; documentul va cuprinde data controlului si, dupa caz, trebuie
mentionate categoriile de teste verificate in instalatia de testare la momentul
respectiv;
b) comunicarea catre autoritatea de reglementare care a solicitat
verificarea studiului a unui raport detaliat asupra concluziilor rezultate in
urma efectuarii acesteia.
4.4. Cand se constata abateri grave de la principiile BPL, masurile care
vor fi luate de Agentie sunt:
a) emiterea unui document care sa furnizeze detalii asupra abaterilor
constatate care pot afecta valabilitatea studiilor efectuate in instalatia de
testare;
b) emiterea unei recomandari de a respinge studiul, adresata autoritatii de
reglementare;
c) suspendarea sau retragerea certificatului de atestare privind
respectarea principiilor BPL;
d) solicitarea unei declaratii date de conducatorul studiului, care sa
indice detaliat abaterile si care sa fie anexata la rapoartele studiilor
finalizate in aceste conditii;
e) sesizarea organului de urmarire penala competent, in situatia in care
faptele constatate au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit
legii penale, constituie o infractiune.
5. Solutionarea neintelegerilor privind concluziile inspectiilor
instalatiilor de testare si ale verificarilor de studii
5.1. Neintelegerile sau problemele care apar intre inspectori si conducerea
instalatiilor de testare se rezolva in timpul controlului instalatiei de
testare sau la verificarea studiului.
5.2. Neintelegerile care nu au fost solutionate potrivit pct. 5.1 se supun:
a) unui audit suplimentar aprobat de Agentie, la solicitarea conducerii
instalatiei de testare;
b) instantei judecatoresti competente, potrivit legii.