HOTARARE Nr. 669 din 12 iulie 2005
privind aprobarea Planului de actiuni pentru dezvoltarea si consolidarea
mediului de afaceri in Romania pe perioada 2005 - 2006
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 649 din 22 iulie 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 11
lit. f) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Planul de actiuni pentru dezvoltarea si consolidarea mediului de
afaceri in Romania pe perioada 2005 - 2006, denumit in continuare Planul de
actiuni, prevazut in anexa*) care face parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
(1) Institutiile cu responsabilitati in Planul de actiuni au obligatia de a
actiona pentru indeplinirea sarcinilor ce le revin la termenele stabilite.
(2) In vederea implementarii Planului de actiuni, institutiile implicate
vor consulta si vor colabora cu patronatele, asociatiile profesionale si cu
organizatiile neguvernamentale.
Art. 3
(1) Aparatul de lucru al ministrului de stat pentru coordonarea
activitatilor din domeniile mediului de afaceri si intreprinderilor mici si
mijlocii, prin Directia mediu de afaceri, monitorizeaza implementarea Planului
de actiuni, in colaborare cu institutiile implicate.
(2) Coordonatorul Grupului de lucru pentru elaborarea si monitorizarea
Planului de actiuni prezinta periodic Guvernului Romaniei stadiul realizarii
actiunilor.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul de stat pentru coordonarea
activitatilor din domeniile mediului de
afaceri si intreprinderilor mici si mijlocii,
Gheorghe Copos
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
PLAN DE ACTIUNI
pentru dezvoltarea si consolidarea mediului de afaceri in Romania pe perioada
2005 - 2006
Prioritati:
I. Transparenta si dialogul eficient Guvern - mediu de afaceri/societate
civila.
II. Evaluarea impactului reglementarilor asupra climatului afacerilor:
- Crearea cadrului specific introducerii conceptului de "analiza a
impactului reglementarilor" (RIA - Regulatory Impact Assessment) ca
practica internationala pentru cresterea calitatii reglementarilor;
- Evaluarea stadiului reformei reglementarilor prin elaborarea de rapoarte,
pe teme specifice;
- Evaluarea impactului costurilor administrative si procedurale asupra
climatului afacerilor;
- Evaluarea impactului unor reglementari fiscale asupra
microintreprinderilor.
III. Simplificarea procedurilor administrative si a reglementarilor la
initierea, derularea si lichidarea afacerilor:
- Monitorizarea si eficientizarea implementarii procedurii "aprobarii
tacite".
IV. Implementarea unui sistem coerent de monitorizare a volumului
investitiilor straine directe.
V. Implementarea principiilor guvernarii corporative.
VI. Intarirea structurilor institutiilor angrenate in reformele cu impact
asupra mediului de afaceri.
PLAN DE ACTIUNI
pentru dezvoltarea si consolidarea mediului de afaceri in Romania pe perioada
2005 - 2006
______________________________________________________________________________
| CAPITOLE/ACTIVITATI | TERMEN | RESPONSABIL
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| I. Transparenta si dialogul eficient Guvern - mediu de afaceri/societate
|
| civila.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1. Organizarea intalnirilor periodice | Trimestrial | DMA*
|
| ale Grupului de lucru pentru mediul de | (in ultima |
|
| afaceri; | luna a trim.) | |
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 2. Monitorizarea implementarii Planului | Trimestrial | DMA, GL
|
| de actiuni si raportarea periodica in | (in prima luna|
|
| sedinta de Guvern; prezentarea pe pagina| a trim. |
|
| de internet a Guvernului a informatiilor| urmator) |
|
| privind evolutia in domeniul mediului de| |
|
| afaceri; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 3. Crearea unei pagini internet pe | Iulie 2005 | DMA
|
| site-ul Guvernului, dedicata informarii | |
|
| si consultarii mediului de afaceri si | |
|
| actualizarea ei permanenta; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 4. Monitorizarea si raportarea anuala a | Aprilie 2006 | ASG
|
| modului de implementare a Legii privind | |
|
| transparenta in administratia publica | |
|
| (Legea nr. 52/2003). | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| II. Evaluarea impactului reglementarilor asupra climatului afacerilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| A. Crearea cadrului specific introducerii conceptului de|
|
| "analiza a impactului reglementarilor" (RIA -
Regulatory| |
| Impact Assessment) ca practica internationala pentru |
|
| cresterea calitatii reglementarilor (sprijin financiar |
|
| prin program PHARE RO 2003/005-551.02.03 - |
|
| circa 60.000 EURO): |
|
|_________________________________________________________|____________________|
| 5. Elaborarea unui studiu privind | Trim. I 2006 | DMA, GL
|
| oportunitatea introducerii extinse a RIA| |
|
| (concept, aria de cuprindere, expertiza | |
|
| internationala); | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 6. Organizarea si derularea unei | Trim. II 2006 | DMA, GL
|
| campanii de mediatizare a beneficiilor | |
|
| introducerii conceptului RIA, inclusiv a| |
|
| unui seminar. | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| B. Evaluarea stadiului reformei reglementarilor prin | |
| elaborarea de rapoarte, pe teme specifice (sprijin |
|
| financiar prin program PHARE RO 2003/005-551.02.03 - |
|
| circa 20.000 EURO): | |
|_________________________________________________________|____________________|
| 7. Raport sectorial privind impactul | Trim. I 2006 | DMA, GL, MIE
|
| reformei reglementarilor in domeniul | |
|
| pietei de energie electrica; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 8. Raport tematic privind impactul | Trim. II 2006 | DMA, GL, MIE
|
| reformei reglementarilor in domeniile | |
|
| competitivitatii, inovarii, deschiderii | |
|
| pietelor si concurentei. | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| C. Evaluarea impactului costurilor administrative si |
|
| procedurale asupra climatului afacerilor (in cadrul unui|
|
| studiu specific, sprijin financiar prin program |
|
| PHARE RO 2003/005-551.02.03 - circa 30.000 EURO): |
|
|_________________________________________________________|____________________|
| 9. Realizarea sondajelor pe un esantion | Trim. IV 2005 | DMA, firma de
|
| de minim 500 de firme private si a | | sondaj
|
| chestionarelor la 10 institutii publice | |
|
| cu rol de reglementare asupra mediului | | |
| de afaceri; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 10. Intocmirea rapoartelor cu | Dec. 2005 - | DMA
|
| rezultatele sondajelor; | Ian. 2006 |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 11. Elaborarea raportului, final | Sem. I 2006 | DMA
|
| prezentarea sintezei si recomandarilor | |
|
| de reforma in sedinta de Guvern; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 12. Elaborarea anuala a studiului | Trim. IV 2005 | ANIMMC
|
| "Situatia IMM editia 2005, 2006" pe un | Trim. IV 2006
| |
| esantion reprezentativ de 1037 de firme,| |
|
| formularea de propuneri concrete de | |
|
| imbunatatire a mediului de afaceri; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 13. Intocmirea urmatorului Plan de | Trim. IV 2006 | DMA, GL
|
| actiuni pentru mediul de afaceri (2007 -| |
|
| 2008), cu o larga consultare publica si | |
|
| aprobarea acestuia de catre Guvern | | |
| printr-un act normativ. | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| D. Evaluarea impactului unor reglementari fiscale asupra|
|
| microintreprinderilor: |
|
|_________________________________________________________|____________________|
| 14. Evaluarea impactului aderarii la UE | Trim. IV 2005 | ANIMMC, MFP, MIE,
|
| asupra regimului fiscal existent pentru | | CC
|
| microintreprinderi (impozit pe venit); | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 15. Identificarea alternativelor de | Trim. II 2006 | ANIMMC, MFP, MIE,
|
| incurajare fiscala a | | CC
|
| microintreprinderilor si a IMM-urilor | |
|
| prin analiza facilitatilor | |
|
| financiar-fiscale acordate acestora in | |
|
| statele comunitare si formularea unor | |
|
| propuneri de preluare in legislatia | |
|
| romaneasca. | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| III. Simplificarea procedurilor administrative si a reglementarilor la
|
| initierea, derularea si lichidarea afacerilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 16. Continuarea modernizarii si | Permanent | ANIMMC, MJ - ONRC, |
| simplificarii procedurilor de autorizare| | MAI, MMSSF, MS,
|
| a comerciantilor, prin renuntarea | | MAPDR, MMGA, MIE
|
| graduala la autorizarea ex-ante si | |
|
| intarirea capacitatii de monitorizare si| |
|
| control post-inregistrare; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 17. Raportarea statistica, defalcat pe | Trimestrial | MFP - ANAF
|
| mari contribuabili si alti platitori, a | |
|
| intarzierilor in rambursarea TVA (numar | |
|
| cazuri si zile intarziere). Raportul va | |
|
| fi prezentat periodic coordonatorului | |
|
| Grupului de lucru; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 18. Raportarea periodica, de catre | Semestrial | Coordonator:
|
| organele de control, a progreselor | | MFP - ANAF,
|
| inregistrate in corelarea activitatilor | | DIPAS, MMSSF, MS,
|
| de inspectie si control, cresterea | | MAPDR, MAI, MMGA,
|
| rolului educativ al controlului in | | CC
|
| detrimentul celui punitiv; | | |
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 19. Monitorizarea implementarii | Semestrial | MJ - ONRC, ANIMMC
|
| Legii nr. 359/2004 si Ordonantei de | |
|
| urgenta a Guvernului nr. 75/2004 prin | |
|
| elaborarea si publicarea de rapoarte | |
|
| referitoare la timpul, costurile | |
|
| necesare si transparenta procedurala a | |
|
| inregistrarii si autorizarii | |
|
| comerciantilor; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 20. Evaluarea eficientei activitatii | Trim. IV 2005 | MJ
|
| instantelor comerciale (specializate) | |
|
| existente deja; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 21. Simplificarea procedurilor si | |
|
| asigurarea transparentei in procesul de | | |
| obtinere a accesului la utilitati si la | |
|
| unele servicii publice prin infiintarea | |
|
| unui grup tehnic de lucru cu atributii | | |
| in: | |
|
| | |
|
| a. organizarea unei dezbateri publice | Trim. IV 2005 | DMA, MEC, MAI,
|
| privind oportunitatea concentrarii | | MMGA, ANIMMC, MIE
|
| procedurilor referitoare la accesul la | |
|
| utilitati/servicii publice in cadrul | |
|
| unei structuri de tip "ghiseu unic"; |
| |
| | |
|
| b. elaborarea unui studiu privind | Trim. II 2006 | DMA, MEC, MAI,
|
| lansarea unui program pilot de | | MMGA, ANIMMC, MIE
|
| implementare a practicii "ghiseului |
| |
| unic" in domeniul serviciilor |
| |
| publice/utilitati; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 22. Simplificarea procedurii si | |
|
| reducerea timpului si a costurilor de | |
|
| obtinere a autorizatiilor de | |
|
| constructie: | |
|
| a. infiintarea si operationalizarea | Trim. III 2005| DMA, MTCT, MAI,
|
| unui grup tehnic de lucru care sa | | MFP, ANIMMC, alte
|
| analizeze: | | institutii publice
|
| - simplificarea procedurilor de | | implicate
|
| autorizare/avizare specificate in | |
|
| certificatul de urbanism, necesare | |
|
| obtinerii autorizatiei de constructie;| |
|
| - simplificarea sistemului de taxe | |
|
| aferent obtinerii autorizatiei de | |
|
| constructie, pe baza localizarii si | |
|
| dimensiunii obiectivului; | |
|
| - prezentarea rapoartelor aferente; | Trim. IV 2005 | Grupul tehnic de
|
| | | lucru
|
| b. actualizarea/aprobarea planurilor de | Trim. IV 2006 | MTCT, MAI
|
| urbanism; | |
|
| | |
|
| c. continuarea derularii Programului de | Permanent | MTCT, MAI, MJ, DMA
|
| introducere a cadastrului imobiliar si a| |
|
| Programului de constituire a bazelor de | |
|
| date pentru intravilanul localitatilor, | | |
| in vederea inscrierii lor in Cartea | |
|
| Funciara; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 23. Internalizarea comunicarii intre MFP| Trim. II 2006 | MFP, MJ - ONRC,
|
| si MJ - ONRC privind verificarea | | ANIMMC, MCTI
|
| cazierului fiscal, in cadrul procedurii | |
|
| de inregistrare in registrul comertului | |
|
| a persoanelor fizice, a asociatiilor | |
|
| familiale si a persoanelor juridice, in | |
|
| sensul transmiterii electronice de | |
|
| informatii referitoare la faptele | |
|
| inscrise in cazierul fiscal; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 24. Elaborarea unui studiu privind | Trim. II 2006 | Coordonator:
|
| posibilitatea separarii dintre cuantumul| | MFP - ANAF,
|
| amenzilor aplicate si nivelul | | DIPAS, MMSSF, MS,
|
| primelor/stimulentelor individuale | | MAPDR, MAI, MMGA,
|
| acordate inspectorilor; | | CC
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 25. Evaluarea si asigurarea conditiilor | Trim. IV 2006 | MJ - ONRC, ANIMMC,
|
| institutionale si tehnice pentru | | MCTI, MIE
|
| transmiterea prin posta electronica | | |
| (e-registration) a documentelor necesare| |
|
| inregistrarii firmelor, incepand cu | |
|
| 01.01.2007; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 26. Crearea cadrului legislativ care sa | Decembrie 2006| MJ
|
| permita infiintarea de complete sau | |
|
| sectii specializate in cadrul | |
|
| instantelor existente (concurenta, drept| |
|
| comercial, financiar - bancar, | |
|
| proprietate intelectuala etc.); | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 27. Monitorizarea derularii procesului | 2005 - 2006 |
|
| de imbunatatire a legislatiei privind | |
|
| reorganizarea judiciara si falimentul si| |
|
| a implementarii acesteia, precum si | |
|
| evaluarea impactului modificarilor | | |
| legislative operate: | |
|
| | |
|
| a. raportarea periodica in cadrul | Trimestrial | MJ, GL |
| Grupului de lucru; | |
|
| | |
|
| b. elaborarea studiului de evaluare | Trim. IV 2006 | MJ
|
| a impactului. | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| Monitorizarea si eficientizarea implementarii procedurii|
|
| "aprobarii tacite": (sprijin financiar USAID, prin CHF
| |
| Romania - circa 10.000 USD) |
|
|_________________________________________________________|____________________|
| 28. Realizarea unui studiu de drept | Trim. II - III| DMA, MAI, MJ, alte
|
| comparat privind principiul "aprobarii | 2005 | institutii
publice |
| tacite" si a domeniului sau de aplicare;| |
implicate |
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 29. Studiu pentru evaluarea rezultatelor| Trim. II - III| DMA, toate
|
| aplicarii principiului "aprobarii | 2005 |
institutiile |
| tacite", cu focalizare pe cinci | | publice
cu |
| autorizatii/licente importante | | responsabilitati
in|
| (autorizatia de transport, mediu, | |
emiterea/reinnoirea|
| constructie, utilitati, turism) si | | de licente,
|
| evidentierea unor recomandari pentru | | permise,
|
| revizuirea legislatiei specifice; | | autorizatii,
|
| | | aprobari
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 30. Imbunatatirea/consolidarea cadrului | Trim. IV 2005 | MJ
|
| legislativ prin revizuirea legislatiei | |
|
| privind "aprobarea tacita", pe baza |
| |
| concluziilor programului pilot si ale | |
|
| recomandarilor studiului de drept | |
|
| comparat. | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| IV. Implementarea unui sistem coerent de monitorizare a volumului
|
| investitiilor straine directe. |
|______________________________________________________________________________|
| 31. Elaborarea periodica a unei sinteze | Trimestrial | ARIS, MJ - ONRC,
|
| comune privind volumul investitiilor | | BNR, INS
|
| straine directe; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| V. Implementarea principiilor guvernarii corporative. |
|______________________________________________________________________________|
| 32. Amendarea legislatiei societatilor | Noiembrie | MJ, MFP, MEC, MIE,
|
| comerciale in vederea integrarii | 2005 | AVAS, CNVM, DMA
|
| principiilor guvernarii corporative, in | |
|
| conformitate cu practicile si | |
|
| principiile OCDE: | |
|
| | |
|
| a. revizuirea legislatiei privitoare la | Iunie - | Coordonator: MJ,
|
| societatile comerciale, conform | Octombrie 2005| MFP, MEC, MIE,
|
| principiilor guvernarii corporative. | | CNVM, AVAS, DMA
|
| Asistenta tehnica in elaborarea | |
|
| proiectului de lege; | |
|
| | |
|
| b. dezbaterea publica a proiectului de | Octombrie 2005| Coordonator: MJ,
|
| modificare a Legii privind societatile | | MFP, MEC, MIE,
|
| comerciale si obtinerea acordului Bancii| | CNVM, AVAS, DMA
|
| Mondiale; | |
|
| | |
|
| c. aprobarea de catre Guvern a | Noiembrie 2005| Coordonator: MJ,
|
| modificarilor legislatiei privind | | MFP, MEC, MIE,
|
| societatile comerciale; | | CNVM, AVAS, DMA
|
| | | |
| d. supunerea spre adoptarea | Noiembrie 2005| MJ, DMA
|
| Parlamentului a proiectului de | |
|
| modificare a Legii privind societatile | |
|
| comerciale. | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| VI. Intarirea structurilor institutiilor angrenate in reformele cu impact
|
| asupra mediului de afaceri.
|
|______________________________________________________________________________|
| 33. Sustinerea unei campanii de | Permanent | DMA, ANIMMC,
|
| stimulare a culturii antreprenoriale; | | MEdC + APART,
MMSSF|
| Elaborarea unui proiect de lansare | Trim. III 2005|
|
| a campaniei antreprenoriale pentru | |
|
| anul 2006; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 34. Intarirea dialogului cu comunitatea | |
|
| de afaceri/societatea civila, prin: | | |
| | |
|
| a. organizarea de catre DMA, ANIMMC si | Semestrial | DMA, GL, ANIMMC,
|
| ARIS de seminarii, mese rotunde, | | ARIS, institutii
|
| colocvii, dezbateri etc., cu | | publice implicate
|
| participarea principalelor institutii | |
|
| publice cu responsabilitati in domeniul | |
|
| reglementarii mediului de afaceri; | |
|
| | |
|
| b. incheierea de parteneriate pentru | Permanent | DMA
|
| sustinerea dezvoltarii si consolidarii | |
|
| mediului de afaceri; | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
| 35. Participarea la schimbul de | Conform | DMA, CNP, CEROPE
|
| experienta cu specialistii din tarile cu| prevederilor |
|
| "bune practici" pentru mediul de afaceri| programului
| |
| (sprijin financiar prin program | PHARE |
|
| PHARE RO 2003/005-551.02.03 - circa | |
|
| 20.000 EURO). | |
|
|_________________________________________|_______________|____________________|
Legenda:
ASG Agentia pentru Strategii Guvernamentale
ANIMMC Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie
ARIS Agentia Romana pentru Investitii Straine
AVAS Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
BNR Banca Nationala a Romaniei
CC Consiliul Concurentei
CEROPE Centrul Roman de Politici Economice
CHF Community, Habitat, Finance
CNVM Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare
CNP Comisia Nationala de Prognoza
DMA* Directia Mediu de Afaceri
DIPAS Departamentul Implementare Programe si Ajustare Structurala
GL Grupul de lucru pentru mediu de afaceri
INS Institutul National de Statistica
MAI Ministerul Administratiei si Internelor
MFP Ministerul Finantelor Publice
MFP - ANAF Ministerul Finantelor Publice - Agentia Nationala de
Administratie Fiscala
MIE Ministerul Integrarii Europene
MJ Ministerul Justitiei
MJ - ONRC Ministerul Justitiei - Oficiul National al Registrului
Comertului
MCTI Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
MMSSF Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
MS Ministerul Sanatatii
MAPDR Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
MMGA Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor
MEC Ministerul Economiei si Comertului
MEdC Ministerul Educatiei si Cercetarii
MTCT Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
OCDE Organizatia pentru Comert si Dezvoltare Economica
USAID Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala
DMA* Directia Mediu de Afaceri. Conform Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 17/2005 activitatea privind mediul de afaceri a fost preluata de la MEC in
aparatul de lucru al ministrului de stat pentru coordonarea activitatilor din
domeniile mediului de afaceri si intreprinderilor mici si mijlocii.